Doprava ve městě Tramvaje

Praha předělá 65 tramvají T3 na „wany“, každou za sedm milionů korun

Tramvaj T3R.PLF. Foto: DPP
Tramvaj T3R.PLF. Foto: DPP

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) chystá velkou modernizaci tramvají T3 na částečně nízkopodlažní vozy T3R.PLF. Po necelém roce zkušebního provozu má dnes vzít plán na vědomí dozorčí rada podniku, představenstvo ho už schválilo.

DPP v materiálu uvádí, že modernizace každé tramvaje má vyjít na zhruba sedm milionů korun, předpoklad celkové ceny zakázky činí 455 milionů korun. Konečnou cenu ale přinese až soutěž.

Dopravní podnik investici do „wan“, jak se tramvajím po této úpravě říká, vysvětluje požadavky Prahy a Ropidu na „odstraňování bariér“. Podle důvodové zprávy má DPP do roku 2025 zavést bezbariérovou noční dopravu. „Ve vztahu k jisté problematičnosti (zejména zvýšený vandalismus) noční dopravy je efektivní pořídit potřebná vozidla formou modernizace tramvají T3R.P na částečně nízkopodlažní tramvaje T3R.PLF,“ uvádí materiál, který má redakce deníku Zdopravy.cz k dispozici.

DPP má těchto vozů nyní k dispozici 35, potřebuje jich ale 100. Modernizace skončila v roce 2011, loni ji DPP obnovil a nechal si od Pragoimexu v Krnovských opravnách a strojírnách vyrobit další prototyp.

Modernizované tramvaje má DPP přebírat postupně do roku 2024. Letos chce zahájit veřejnou soutěž na výrobu nízkopodlažního středního článku. Tramvaj bude totiž nízkopodlažní jen částečně v prostředních dveřích, jinak zůstává nadále vysokopodlažní.

Ropid v dopise DPP uvedl, že preferuje nasazení těchto krátkých vozů jen na noční provoz, nikoliv na denní. Zatímco v denním provozu je požadavek na bezbariérový provoz pochopitelný, není úplně jasné, jak velká bude poptávka pro snadný nástup s kočárky či pro seniory v nočním provozu.

Modernizace je ekonomicky velmi efektivní varianta, zejména s ohledem na fakt, že díky úpravám bude vůz bezpečnější a přístupnější pro všechny, kteří mají znesnadněný pohyb. Tramvaj T3 lze navíc považovat za jeden ze symbolů pražské veřejné dopravy,“ řekl loni Petr Dolínek, náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas.

22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tereza

„Zatímco v denním provozu je požadavek na bezbariérový provoz pochopitelný, není úplně jasné, jak velká bude poptávka pro snadný nástup s kočárky či pro seniory v nočním provozu.“
No to snad nemyslí vážně. Opravdu ještě žijeme v době, kdy představa o člověku s omezenou možností pohybu končí u maminkách s kočárkem a seniorech?
Všimli si v DPP, že v Praze žije mnoho mladých lidí, kteří jsou na vozíku a třeba by rádi v noci šli s kamarády někam do města bez nutnosti přemýšlet nad tím, jestli se vůbec dostanou domů?

asdf

Mno, nějak mě nenaplňuje radostí představa, že tyhle trmavaje uvidím v pražských ulicích ještě za 20 let…

železničář v důchodu

„V nouzi čert i mouchy lapá“ …

Twix

Hm, a potřebujeme tolik sólo tramvají, tj. aby úplně všechny noční linky byly zajištěny tímto typem vozidla? Někdy jsou dost plné, v noci tím často cestující jede přes půl města když nejezdí metro, a ve waně je strašně málo sedaček, jak už tu někdo psal. Vzhledem k tomu, že jde prakticky o novostavbu tramvaje, jejíž koncepce je půl století stará, se mi to moc nelíbí. Denní linky v sólo vozech v centru Prahy bych celkově změnil, interval to má sice dobrý, ale to mi nepomůže když skupinka turistů nebo lidí jedoucí z kulturní akce tramvaj snadno zaplní. Když se tam… Číst vice »

Tommy

Co máte co někam chodit s kočárkem.

Twix

Tommy: No já myslel že kočárky jsou jeden z hlavních důvodů pro nízkopodlažní tramvaje 🙂 Samozřejmě nemyslím noční linky.

železničář v důchodu

I v tomto typu vozidla může být klidně i více sedadel – stačí například střídavě na každé straně osadit každé druhé jako dvousedadlo …

pedro74

Se zBémovalo 250 15T a na turistrické 22ce jezdí pořád T3 mutanti…
A zkrátit 14T? Stejně jenom stojí a nikdo je nechce.
Nebo zkrátit i část 15T na víkendy, nočky a šejdry.
Za ušetřené peníze postavit další smyčky v širším centru a nehonit dlouhý tramvajodrom až do krajů Prahy.

železničář v důchodu

„zkrátit i část 15T na víkendy, nočky a šejdry“
Nic nezkracovat – ale objednat minimálně stovku dalších a jen dvoudílných (bez středního článku) a se střídavým uspořádáním sedadel tak, aby nebylo několik dvousedadel za sebou a bylo možno se i na a ze sedadel u okna dostat bez toho, že by někdo další musel vstávat !!!

Martin

Jak chce Ropid zajistit nízkopodlažnost u linek se sólo vozy? Chápu, že po dodávce všech 15T už by se teoreticky nemusely vypravovat soupravy wana+wlk, takže by všechny wany mohly jezdit sólo. Ale není jich na to málo? Třeba právě teď jezdí na lince 21 ze 12 pořadí jen 3 nízkopodlažní vozy. Nechtělo by to alespoň polovinu?

Martin V.

No, a nevyřešila by pražskou potřebu nízkopodlažních sólo vozů spíš „Evička“, tedy tramvaj EVO1 na jejíž výrobě DPP spolupracoval? Opičí dráhu jsem vždycky považoval za nouzovku.

Martin

EVO1 bude bezpochyby dražší než 7 mil Kč/ks.

bkp

Evo je podobná zoufalost.
Já vám nevím, když už jsme si v Praze díky 15T zvykli na tramvaje bez schodů a bez podestev, tak cokoli na bázi vany je mimo.

Martin

bkp: A Vy znáte nějakou alternativu, která by mohla jezdit na linkách se sólo vozy (denní, víkendové, noční), je nízkopodlažní a nemá podesty jako EVO1 nebo schody jako PLF?

železničář v důchodu

Optimální alternativou by byla jen dvoudílná „patnáctka“ (bez středního dílu), na speciálně vybraných „napaječových“ trasách případně spřahovatelná do dvojic – v kombinaci s dalším centrálním přestupním bodem na Senovážném náměstí by to mohlo dobře pomoci vyřešit i noční dopravu …

Jan

Hnusne.

Jirka

Zlatý Varia,co jezdí po Brně.Tomu říkám rekonstrukce.

Tomas

Tramvaj T3 lze považovat za jeden ze symbolů pražské veřejné dopravy, tu rekonstruovanou příšeru ale ani omylem.

David

Kočárky a seniory stranou, zkuste se v noci někam dopravit s elektrickým invalidním vozíkem. Kamarád se jednou opozdil a nakonec ho musela odvezt policie (elektrický vozík totiž do tramvaje ani autobusu nezvednete ani s pomocí)

bkp

Absurdní.
Pří představě, že tenhle tuningovej nesmysl tu bude strašit ještě za 30 let… Fakt dno :(((

AAA

no nevím jak s kočárky, ale jistě bude poptávka po snadném nástupu s opicí 🙂

Milan

T3 má i v běžné variantě málo míst s sezení, po této úpravě už je to prakticky vždy na „stojáka“, tramvaj typu T3 – vana je to nejhorší co po Praze jezdí, hnus, který raději nechávám jet a počkám na další spoj. Proti tomu 15T jednoznačně aktuálně nejlepší.