Ve Zlíně slaví výročí provozu trolejbusů. První vyjel před 80 lety, historii připomíná speciální polep
Trolejbus Škoda 25 Tr se speciálním polepem k 80. výročí provozu trolejbusů ve Zlíně. Foto: DSZO
Výročí od zahájení provozu bude v sobotu, oslavy v červnu.
Troleje chápu, ale jak může být trolejbus jako vozidlo na pořízení a provoz dražší než autobus?
Může se stát, jaká vlastně byla cena nafty pro ČSAD vůči ceně na čerpačce pro lidi?
Do provozních nákladů se pravděpodobně promítně nutnost udržovat troleje.
Navíc je to drážní vozidlo takže se na něm a podmínkách jeho provozu určitě vyřádil drážní úřad. Nedivil bych se kdyby součástka na trolejbus stála 5x víc než stejná součástka na autobus protože ta na trolejbus má navíc „správná razítka“.
A jak by nemohl ? Když se koupí celej autobus a musí se do něj dodat drahá elektrovýzbroj.
Dřív za dob „pravých trolejbusů“ měly tyto (konkrétně 9Tr a14Tr) vlastní vozový rám zcela odlišný od autobusů. Rám mohl být na výrobu mnohem dražší než autobosový.
Kupuje se bez spalovacího motoru a převodovky. Ale i tak je cena výsledného vozu vyšší.
A na České Velenice se taky zapomnělo 🙂
Po válce byly sice plánované příměstské tratě do Holešova, Luhačovic a Baťova (Otrokovic), na příměstské tratě ovšem město nedostalo koncesi, a tak se podařilo realizovat pouze trať do Otrokovic, které byly pár let součástí Gottwaldova.
Otrokovice souvisí jednak s průmyslem v nich a potřebou navážet zaměstnance stejně jako přiblížit alespoň prostřednictvím MHD Zlín k železnici. (Lokálku do Vizovic nepočítám, dodnes jede hodně lidí trolejbusem do Otrokovic na vlak)
Ať jezdily kde jezdily, polep vymysleli moc pěkně… měníme budoucnost, ne minulost…
Ten polep je opravdu dobrý a originální nápad, pochvalu určitě zaslouží.
Chtěl bych vidět trolejbus v Luhačovicích……
Teď už by to bylo možné i bez drátů (v místech, kde by vadily): skoro se divím, že to zatím ještě nikdo nijak intenzivně neprosazuje, ale asi to naráží na ekonomiku.
Obnoví se někdy trolejbusy v Děčíně či Mostě? Když už dneska existují baterie?
Most asi velký smysl nedává, tam spíš rozšířit tramvaje, když už tam jsou, ale Děčín by asi užitečný byl, protože je navíc i dost kopcovitý.
A propos: docela zajímavý by mohl být i souvislý velký komplexní parciálně trolejbusový systém od Teplic až po Děčín …
Máte pravdu. Děčín by měl dát trolejbusům druhou šanci, když i Praha obnovuje trolejbusy 58,59 za pomocí trolejí+Baterií tak by to šlo i v Děčíně… Deska je tu Škoda elektric královnou výroby trolejbusů nových a spolehlivých. Děčín by získal i dotace na T-Tratě. A máte pravdu s tím Mostem tam by to chtělo rozšířit TT. Já si myslím že Trolejbusová i Tramvajová doprava v ÚSTECKÉM kraji a jejich městech DC,TP,UL,CH,Most jsou budoucnost pro nás i dopravce DP. Díky nástupu předem bych uvítal obnovu i T- do Mojžíř. Dneska jsou fakt hezčí, modernější a bateriové trolejbusy než tehdy a Děčín by… Číst vice »
Při ceně 1km trolejbusové tratě okolo 30-40 milionů a ceně jednoho trolejbusu s bateriema okolo 15 milionů je to pro Děčín dost nereálný. Navíc jediný 2 linku mají aspoň nějakej interval .
Polep pěkný, ale do Luhačovic a Holešova trolejbusy nejezdily 🙂
A Tondovi Macháčkovi autor upřel „k“ na konci příjmení.