Ve všech pražských tramvajích jde koupit lístky kartou, DPP chystá automaty do autobusů
Automat pro bezkontaktní platbu. Autor: Mastercard
Dopravní podnik hl. města Prahy (DPP) od dnešního dne nabízí cestujícím možnost koupit si jízdenku ve všech tramvajích až přímo
Nejlepší je tov Ostravě. Tam člověk přiloží při nástupu, pak až při výstupu. Stržení peněz proběhne až po 24 hodinach, Kdy Dpo poscita vsechny jizdy a da nejnizsi cenu dle cetnosti jizd. Maximalne si strhne 80 Kč za celodenní jízdenku. Fakt nevím, co ti Pražáci vymýšlejí. Ostrava byla po Londýně druhé město na světě, co zavedlo bezkontaktni platby v MHD.
Jako Středočech, vyskytující se takřka denně v Praze, musím dát (bohužel) za pravdu. V Ostravě je momentálně nejlepší systém odbavování v MHD v republice. Osobně mnohokrát vyzkoušeno.
Jako(bohužel) přiležitostný uživatel, jakožto neobyvatel Ostravy s vámi absolutně nesouhlasím…Dle mě je to naopak ten nejhorší možný systém, který nemá obdoby…. Zkuste se schválně zeptat řadového Ostraváka, co si o tomto systému myslí….Nám, kteří jakožto lidi sledující situaci ve veřejné dopravě může přijít ten systém jednoduchý, nicméně pro starší(a třeba hloupější ? …) lidi to může být i překážkou v koupi jízdenky
Já v Ostravě žil 7 let! A to, co jsem zde psal, vychází z mé dennodenní zkušenosti s využíváním MHD. Stalo se mi pouze jednou, že mi terminál nepřijal kartu, ale hned při novém pokusu byla přijata. Spolehlivost tohoto systému je veliká. A sami řadoví ostraváci tohle vítají. Jedině, kde by mohl být problém, tak pro cizince, kteří nemají bezkontaktní platební kartu. Dpo skrz to chysta nejakou jinou moznost-mam takový dojem ze vratné karty…
ok, beru, ale já mám od řadových Ostraváků, které znám, zcela odlišné reference 🙂
Nekolik mych ostravskych kamaradu ma caaove jizdne a nemaji potrebu platit kartou. Nicmene od ostatnich slysim zatim pozitivni zkusenosti.
Pouzil jsem to v Ostrave jenom jednou a nemá to dle mne chybu. V Praze v neděli není kde koupit jízdenku a na automat věčně nemám drobné.
Meleš nesmysly. Neexistuje nic jednoduššího. Přilož kartu při nástupu, přilož kartu při vystupu a o nic jiného se nestarej.
IGCT: „Ostrava byla po Londýně druhé město na světě, co zavedlo bezkontaktní platby v MHD.“ Možná v MHD (i když i o tom silně pochybuji) a možná „bankovní platební kartou“ – ale jinak platby jízdného čipovými kartami určenými speciálně pro ten účel (jakési „elektronické peněženky“) existují v praxi už dávno a využívaly jich už dávno například různé slovenské podniky ČSAD, m.j. třeba Čadca, kde se možná právě Ostrava částečně inspirovala, protože i tam bylo nutno přikládat kartu i při výstupu z vozidla: právě to je na celém tom systému nejnepraktičtější = je to příliš nepohodlná cena za to, že systém… Číst vice »
Při výstupu nemusíte kartu použít. Prostě to spočítá jednu cestu.
A v případě, že nastoupím a nepovede se mi platba kartou (závada na kartě, nebo na zařízení). Jak prokáži, že jsem zaplatit chtěl, jenže to nešlo, ale už jsem nemohl vystoupit a vystoupím až na další stanici?
zavada na karte = vase blbost, stejne jako kdyz si zapomenete penezenku.
zavada na zarizeni = bude identifikovana z logu, ze stavu zarizeni atd. k tomu zarizeni bude pod trvalym dohledem…
Jenže tu kartu mám, jen přestala fungovat (což jistě potvrdí plno uživatelů) akorát to nejsem schopen zjistit, proto by měl být automat vně vozu, aby to šlo zaplatit ještě před nástupem.
Smart společnost to fakt nebude, dokud nebudou veřejné informace o aktuální pozici vozidel. Neposkytování této služby je prostě ostuda.
To je dáno špatně uzavřenou smlouvou kdy dopravní podnik nevlastní data o poloze, takže s nimi nemůže dál nakládat. Ale Ropid už to řeší svými krabičkami s GPS, takže se to dá obejít tímto krkolomným způsobem, snad během roku to bude hotové.
A hlavně to vůbec nijak nesouvisí s prodejem jízdenek a jejich platbami platební kartou.
Ale souvisí to s komentářem Petra Witowského: „chceme směřovat DPP ke smart společnosti…“ :))
To, že exbankéř použije v jiné souvislosti nějakého důležitě znějícího módního termínu, přece ještě neznamená, že sem někdo musí míchat záležitosti, které s tématem a obsahem textu skutečně vůbec nesouvisejí.
Že to bude během roku hotové, tvrdí Ropid už 10 let.
No, jsem tedy zvědavý, jak moc budou využívané. Skoro se mi zdá, jestli by nebylo lepší přidat automaty na zástavky, kde chybějí, místo tohoto, vzhledem k tomu že musí platit provizi poskytovateli služby a lze si pořídit pouze jízdenku na Prahu. A také mě dost překvapuje, že to namontovali do tzv. historické linky 23.
Tuším, že někde psali, že těch 1,99% pro prodejce je naopak nejvýhodnější pro DPP z aktuálních prodejních kanálů. U těch ostatních je provize vyšší.
To, že to psali, ještě neznamená, že je to skutečně pravda: 2 % z tržby bance „za nic“ je skutečně docela dost velký podíl, za platby kartou ve větších obchodech už se většinou bankám tolik neplatí a EU to chce omezit ještě víc …
Za nic? Ta banka tam ty platební terminály nainstalovala na své náklady, na své náklady je bude taktéž provozovat a udržovat. A za to má ty 2%.
Když se prodávají papírové lístky v automatu, tak zase DPP musí platit výrobu lístků. Když v trafice, tak předpokládám má trafikant také provizi. Nepřijde mi to tedy nijak přestřelené, ba naopak.
No, že by se snad samotná instalace (v textu není nic o tom, že by ty automaty patřily firmě, která je nainstalovala, ale jen to, že je nainstalovala a „provozuje je“ !!!) velmi brzy nezaplatila jen tím, že z každé vydané jízdenky bude mít ten „provozovatel“ 48 či dokonce 64 haléřů, to bych se divil … A pokud jde o tisk jízdenek: asi je o něco levnější tisknout je v jakési „počítačové minitiskárně“ přímo ve vozidle, protože pak asi není třeba opatřovat papír tak velkým množstvím „ochranných prvků“ jako při tisku v klasické tiskárně cenin, ale jde o tisk jednotlivých… Číst vice »
za platby kartou v obchodech se tolik neplati asi proto, ze prumerna vyse transakce je nad 1000 czk (tady 30 czk) a obchodnik ma masove vyrabeny terminal a ne vandaluvzdorny automat s dotekovou obrazovkou…
nebo chcete rict, ze vase firma brouk pytlik s.r.o. by totez delala za pul procenta? pokud ano, mel jste se nabidnout…
„prumerna vyse transakce je nad 1000 czk (tady 30 czk)“
No, nevím, jak jste na tom Vy, ale já za normální nákup v obchodě platívám obvykle maximálně okolo 200 Kč a často dokonce i méně než „stovku“ – jistě, třeba oděvy, elektronika a podobné věci jsou většinou i o dost dražší, ale ty rozhodně nekupuji tak často, aby průměrnou výši ceny jednoho nákupu zvedly nad 1000 Kč.
Mně ta dvě procenta přijdou také jako dost slušná. Ano, velké obchodní řetězce možná usmlouvaly i méně, ale zrovna v tomhle případě to jsou navíc malé částky (24 Kč, 32 Kč…). A jak tu už padlo – ostatní prodejní kanály (třeba papírové jízdenky) budou mít náklady vyšší. I ty jízdenky z automatu – i ten nějaký speciální papír bude dost možná stát víc, než 2 % z ceny jízdenky…
23 je bězná linka PID, tak není důvod, aby to tam.nebylo 🙂
Jeďte se podívat do Ostravy. To je nejmodernější MHD v celé zemi! Je obrovskou chybou, že pražáci neokopírovali ostravský systém. V Ostravě je to velice moc využívané. Každý rok nový rekord v počtu cestujících platících touto metodou.
Naprostý souhlas
No, systém, který vyžaduje „odhlášení“ při výstupu z vozidla, rozhodně minimálně není pohodlný a pro MHD ani levný = vyžaduje velké množství čteček karet hned u dveří a navíc zdržuje při výměně frekvence. V tom ostravský systém minimálně z pohledu cestujících rozhodně dokonalý není – v Ostravě možná funguje, ale v pražské MHD by asi velmi rychle zkrachoval.
Ostrava nevyžaduje odhlášení ale pokud chceš optimalizovat, což je Tvoje celoživotní hobby, tak se holt odhlásíš.
Pokud nemáte jinou možnost, je jasném že využijete tu jedinou :D.. Aneb jak zpívá XindlX, nabídka určuje poptávku….. Tento váš argument je naprosto mimo, kdyby DPO nerušil kamenné prodejny a automaty, málokdo by tento nesmysl využíval,
Pan Petr má asi hórečku…
DPO ruší automaty na jízdenky a prodejní místa jízdenek proto, protože už je skoro nikdo nepoužívá. A provoz automatů je velice nákladný. Proto se ruší. Kdybyste použil strýčka Googla, tak by Vám o tom vypadlo pár článků.
A proč je teda neruší Praha? Ani jiná města? Ani v zahraničí ? Proč zrovna a jen Ostrava? A proč jako argument používá elektrobus ? :D….
Lžeš, kauzalita je opačná.
Pokrok nezastavíš!
Proč se pořád kopíruje všemi zprávami, že v busech na 119 je možno platit kartou? Telmaxy byly pro mizernou rychlost a spolehlivost danou bídným signálem na letišti vyndány.
Naopak proč DPP mlčí, že v jeho příměstských autobusech (alespoň teoreticky, praxe občas kulhá) platit kartou lze.
To jsem netušil, díky za info
To je spíš neschopnost odd. Marketing ověřit si, co opravdu funguje a ne tlumočit furt stejnou, už skoro dva roky neaktuální informaci. Tvrdí to totiž do všech medií kdykoli o platbě kartou mluví
Už to ověřuji. Toto je z našeho původního textu.
Mlčí možná právě proto, že praxe kulhá. Zatímco u Arrivy (včetně ČSAD Kladno) mi platba i bankovní kartou šla zatím vždy bez problémů, u ČSAD Střední Čechy také, u DP se mi ještě nepodařila ani jednou. Ale teoreticky to prý jde od loňského prosince.
Dobrá zpráva, jen by to chtělo upřesnit, jestli v tom automatu půjde koupit sortiment jízdenek použitelných i pro jízdu do vnějších pásem – na stránkách DPP totiž v aktualitách k tomu píšou, že „Cestující má možnost zakoupit jednotlivé jízdné v hodnotě 24 Kč, 32 Kč a celodenní jízdné za 110 Kč, zároveň i zlevněné jízdné pro děti a seniory za 12 Kč, 16 Kč a 55 Kč.“.
Co jsem se díval, tak to nabízí jen základní jízdenky pro Prahu….Hold se asi počítá s tím, že jízdenky na vnější pásma si stejně každý koupí u řidiče přímestské linky
Tak to je fakt zoufalost, když je to jenom otázka softwaru. Klasický případ toho, jak se rozcházejí kecy o podpoře integrace, výhodách cestování na jeden doklad a podobných blbých PR keců s realitou – aneb jak dobrý nápad okamžitě degradovat polovičatou realizací. Chtěl jsem DPP za to pochválit, ale celkově tedy palec dolů.
Tak je to i otázka UI a rychlosti odbavení – aneb jak se revizor vypořádá s tím že tam bude někdo pět minut studovat lístky pro vnější pásma a druhý za nim čeká až si bude moct zaplatit? Za mě cajk.
Tak v německu to jde, maj tam v tramvajích velkou bednu s kompletním tarifem v několika jazycích. Akorát to taky ne vždy fungovalo a musel jsem si přestoupit do dalšího vozu kde už to šlo koupit. A když je víc lidí tak je holt fronta. Pak je to zas otázka přístupu revizorů. U nás když někdo nastoupí a ještě mu na telefon nedošla SMS jízdenka tak je z něj hned černý pasažér.
Byl jsem nekolikrat svedkem kontroly listku v tramvaji v Curychu. Kazdymi dvermi vlezou do tramvaje 2 revizori. Takze jich tam je tak 10-12 + 2 policiste. Tramvaj zavre dvere a zustane stat. Behem minuty zkontroluji vsechny lidi a lidi bez listku vytahnou ven. A tramvaj pokracuje. Byl jsem z toho trochu vykulenej, protoze to vypadalo jak profesionalni prepadeni banky – tak to bylo zorganizovany a rychly. Zaver jediny – proste bez listku se do MHD neleze. Tohle je trochu kockopes.
Nevím, jestli sis všiml, ale v Curychu nejsou ve vozech ani označovače, takže nejde žádná výmluva typu „chtěl jsem si označit ale nestihl jsem“. Je to ale finančně dost náročný systém, protože na každé zastávce v pustině musí být plnosortimentní automat.
Tak pište DP, Ropidu, radnímu pro dopravu …
On ani prodej u řidiče z telmaxu na městské lince, neumožňuje koupit jízdenku na vnější pásma. Ozkoušeno na 240.
Správný přístup, hlavně je fajn, že to vydá papírovou jízdenku, ne jak ten hnusný nesmysl, co.mají v Ostravě, který vás nutí si to nějakým pochybný způsobem bez jakéhokoli důkazu, nahrát na platební kartu.
Na kartu se nic nenahraje (principiálně to není možné, platební karta je read-only), pouze se do databáze vloží informace, že ke kartě čísla XXXX je zaplacena taková a taková jízdenka. Stejný princip jaku u ČD jízdenky přes web, kdy průvodčímu dáte jen in-kartu, ale tam máte alespoň SMS s kódem a PDF v mailu. V té Ostravě nemáte zhola nic a když jsem tam na to jel, tak jsem z toho měl opravdu takový divný pocit – zaplatil jsem ale nemám o tom žádný doklad.
V Praze očekávám, že to uvidím v mobilní aplikaci PID Lítačka, pokud tam budu mít platební kartu zaregistrovanou. Aha, tak ono tam ještě do teď není vidět ani že mám koupený roční kupon. LOL! K čemu ta mobilní aplikace vlastně je?
K čemu? No já třeba nedávno objevil, jak se přes ní dají kupovat jízdenky na vnější pásma, což je docela fajn (jsou obvykle výhodnější, než lístky od ČD – a tím spíš v kombinaci s ročník kupónem na základní pásma), protože ty jen tak někde nekoupíte – možná na pár větších nádražích… Takže minimálně kvůli tomu je to pro mě docela užitečná aplikace.
aplikace je super na nakup jednorazovych jizdenek, ale rocni kupony v ni opravdu chybi, vcetne jejich zohledneni pri nakupu jizdenek na vnejsi pasma. pri spusteni bylo slibovano, ale doposud to neni…
Ale ono to vidět je, stačí na terminálu stisknout „více“, pak tuším něco jako informace o kartě, přiložit a vidíte co a kdy bylo ke kartě evidováno, se zpožděním můžete tisknout doklady k zakoupeným jízdenkám z webu…
A není náhodou mít jízdenku vytisklou hned,než ji pak někde bůhvíkde hledat?
Systém v Ostravě je rozhodně lepší, rychlý a pohodlný… Proč musíte mít papírovou jízdenku? Co je na tom divného ji nemít? Není rok 1990, aby muselo vše být na papíře. Bez papíru funguje vlak, letadlo a nikomu to divné nepřipadá.
Nejde o papír, jde o nějaké potvrzení. V Ostravě nemám v ruce nic. Při nástupu si pípnu a co, mám zaplaceno, nemám? Na železnici nebo u letecké dopravy dostanete elektronickou jízdenku.
Potvrdenie sa zobrazí zelené cez celý displej. To považujem za dostatočný znak toho, že všetko je v poriadku.
U toho vlaku i letadla mate nejake hmatatelne potvrzeni o zaplaceni jizdneho, tady nemate vubec nic
Systém v Ostravě je „lepší“ jen v tom, že při dosažení sumy plateb ve výši ceny jednodenní jízdenky by už z karty žádné další platby odečítány být neměly – to by při vydávání papírových jízdenek asi vytvářelo problém, kdyby Praha chtěla podobné pravidlo zavést také.
To by stačilo, kdyby vyjel lísteček Nástup zaregistrován ve voze xxx linky yyyy pásmu zz čas hh:mm dd:mm:rrrr
jo, ideálně na špatně recyklovatelném termopapíře….
Žádné “ by“, ale je to tak opravdu ve skutečnosti. DPO nikdy nestrhne vic jak celodenku za 24 h. Často ostravský DP využívám a nemůžu si jej vynachválit .
Ty máš nějaký komplex, co? Nejspíše z toho, že už se nebude na co vymluvit při černé jízdě.
Ale to přece není regulérně možné ani v systému, ve kterém se papírové jízdenky vydávají!