Ve Vídni je registrováno méně aut než v Praze. Motorizace tam klesá
Vídeň, cyklista, ilustrační foto. Autor: © Julius Silver
Praha jde opačným směrem, počet aut registrovaných v české metropoli roste rychleji než počet obyvatel
Myslím, že „noví osídlenci“ budoucího Evropského chalifátu opravdu auta nepotřebují (Naopak je při poluličních bitkách ničí a ženy řidičky by chtěli kamenovat – je to hřích) a tak trochu mi tady chybí přírůstek obyvatel z Arabských zemí a z Afriky, kterým se Rakousko stalo novým domovem. Vidět to je hlavně v centru Vídně a ve vybraných čtvrtích… činí 12% z celkového počtu obyvatel… Takže bych článek trochu změnil: počet aut u původních vídeňských rodin zůstává stejný, přistěhovalci je nemají.. . a šmidra… Jinak k těm falešným číslům, většina zaměstnanců Škodovky jezdí pronajatými auty od leasingovek, které svá auta registrují v… Číst vice »
U privátních aut k podobné situaci v Rakousku nemůže dojít. Přihlašují se přesně podle Hauptwohnsitz a na příslušném úřadě. U flotilových je samozřejmě situace stejná jako v ČR.
A mimochodem, „novorakušané“, jak se jim tu přezdívá, opravdu auta potřebují… a to optimálně značky BMW. Nebo to aspoň tak vypadá, při letmém pohledu do těch „etničtějších“ čtvrtí…
Super, jak téměř všichni mluvěj o zkresleným pohledu a do nejmenších podrobností rozebíráme rozdíly v registračních zvyklostech mezi oběma zeměmi. Jasně, že jsou. A můžou část (klidně i značnou) toho rozdílu v absolutní hodnotě vysvětlit. Ale vzhledem k tomu, že se v tomto afaik ani v jedné zemi nic podstatného poslední dobou nezměnilo, těžko můžou vysvětlit, že ve Vídni počet aut na člověka klesá a v Praze roste. Jasně, ani tohle nejde přeceňovat, může to teoreticky být ojedinělý výkyv (i když tomu moc nevěřím), ale může to být taky (ve Vídni) převrácení trendu, které bude dlouhodobější. Uvidíme za rok a… Číst vice »
Ojedinělý výkyv to určitě není, Vídeň začala auomobilovou dopravu regulovat už v 80. a 90. letech, zrušila plány na městský okruh a začala masivně investovat do MHD. Dnes má už menší podíl IAD než Praha a trendově jdou obě města proti sobě. podíl IAD jim klesá už dvě dekády https://www.ots.at/presseaussendung/OTS_20170123_OTS0067/strassenverkehr-in-wien-wienerinnen-immer-umweltfreundlicher-unterwegs
Ono je to silně zkreslené i z druhé strany. Nelze srovnávat Prahu s Vídní ani z hlediska terénu. Když je Vídeň placka, tak má potenciál být cyklistickou velmocí. V Praze to bude vždy jen doplňkový druh dopravy.
To jako by se srovnával Liberec a Pardubice se strašným divením, že v Liberci je méně cyklistů.
Kopcovitost se v tomhle hrozně přeceňuje, kvalitní bezpečná infrastruktura udělá daleko větší rozdíly než terén. Pokud bychom se bavili o maximálním podílu cyklodopravy, tam terén hrát roli bude, ale od tohoto stropu je Praha, díky až na výjimky obtížně použitelný infrastruktuře pro kola, světelný roky daleko.
Další věc je, že s rozmachem elektrokol je kopcovitej terén ještě daleko menší problém, než kdykoli dřív…
V dnešní době elektrokol, kdy se do kopce šlapat nemusí, už to srovnání není nutné. Jeden kolega jezdí z Holešovic do Kobylis a vyměnil auto za elektrokolo.
Terén až tak nevadí, ale co udělat s počasím i když se otepluje, tak v Praze jsou pořád tři měsíce s průměrnou teplotou pod nulou, ve Vídni ani jeden.
Jak jen to dělaj ve Finsku, třeba v Oulu, kde se v zimě na kolech jezdí mnohonásobně víc, než v Praze?
Odpověď je jednoduchá, uměj se oblíct a uměj svoje cyklostezky udržovat, když sněží a/nebo mrzne. Ono obléct se do zimy na kolo je vlastně snazší, než trefit oblečení na kombinaci čekání na zastávkách MHD při teplotách pod nulou a pak MHD, kde je o poznání tepleji, někdy až zbytečně vedro…
Zřejmě nejsou tak pohodlní, jako ex-rakouští občané. 😀
Zrovna ve schopnosti obléknout se pro aktivní pohyb v zimě bych občanům ČR, proslulým svou láskou k pohodlnému outdoorovému oblečení, docela věřil. Větší problém je ta infrastruktura, která je bohužel v Praze stále mizerná i za příznivého počasí, nepříznivé ji pak díky jejímu stavu i prakticky nulové údržbě učiní z velké části naprosto nepoužitelnou. Hluboké louže, prosolená břečka, hromady sněhu odhrnuté z pruhů pro auta, s tím jaksi jednotlivec narozdíl od pouhého adekvátního oblečení moc nezmůže.
To je také pravda, je to prostě cyklokros.
V nasich divokych podminkach bohuzel je, v civilizovanem meste byt nemusi.
Je to silně zkreslená informace.V Praze je registrováno velké množství aut,která ovšem v tomto městě nejezdí.Jedná se o podnikové,firemní apod.vozy.
A ve Vidni toto nemaji?
A mají? Ví někdo jak to dělají v AT?
Flotilová auta se registrují podle sídla společnosti, privátní VŽDY podle Hauptwohnsitz občana (adresa je uvedena i v malém techničáku a musí být vždy aktuální a není-li, hrozí za to pokuta ve výši 795€). Registrační značky vydává pojišťovna, u které jste pojištěn (fakt je mají uložené v trezorech přímo na pobočkách, kde je tzv. Zulassungstelle) a vydá jí jen a pouze po uzavření (resp. při současném uzavření) pojistné smlouvy. Povinné ručení stojí měsíčně v AT cca tolik, co ročně v ČR, neboť je součástí platby i motorová daň. Do toho se platí při první registraci tzv. NoVA, která se vypočítává z… Číst vice »
Myslím že ne. Podle poslední letošní statistiky dosáhl počet os.aut prodaných na našem trhu firmám 80%. Minimálně dvě třetiny z nich „koupily“ na leasing,t.j. registrovaly je leasingové společnosti se sídlem v „A“. Takový poměr firemní vs. soukromé v Rakousku není,a nutně to má vliv na registrace v obou městech. Dále zbylých 20 % nových vozů si nejčastěji kupují občané Prahy, kde – a to tu doufám nikdo nezpochybňuje- je výrazně vyšší životní úroveň než ve zbytku republiky. Opět registrace „A“. Dále prodeje ojetin,jak z dovozu,tak domácích podle statistik vytrvale klesají,ale ty se kupují spíše na venkově. Z toho všeho mi… Číst vice »
Navíc se RZ při prodeji měnit nemusí. Když několik desítek tisíc pražanů každoročně prodá po 5 létech auto do chudšího kraje, tak xAy – 1234 zůstane. Výsledkem je hausnumero.
I když to jsou naši sousedi, nejsou nám ničím podobní, je to prostě jiná mentalita.
Tam se MHD nebojí, zato Češi – já mám auto, kdo je víc. Je to vidět na jejich chování na silnici. Někteří nejedou MHD z principu, protože by si tím prý snížili společenské postavení. Oni se přece nebudou mačkat se sockami. 😛 Tohle je u mě životní styl plundrující kobylky.
MHD možná.
Mimo větší města či zalidněnější oblasti ale je využití veřejné dopravy v Rakousku zejména o školácích + v menší míře i důchodcích. Jinak lidí v produktivním věku dost málo.
Mám zkušenosti s cestováním veřejnou dopravou (vč. autobusů) v různých částech Rakouska a Česka a řekl bych, že v těch méně zalidněných oblastech je využití veřejné dopravy pracujícími o něco vyšší právě v Česku než v Rakousku.
Já ty zkušenosti ze zahraničí mám taky a nemám dojem, že by se potvrzovalo to, co píšeš.
jestli to nebude tím že dojem si každý udělá takový jaký chce on 🙂
Upřímně myslím, že tato mentalita je zakořněná spíše u starší generace a u lidí z menších měst (kde to má i logiku, protože MHD za moc nestojí).
Naopak v Brně nebo Praze je stále více lidí, co mají dobře placenou práci a auto buď vůbec nemají, a nebo i když ho mají, tak na denní dojíždění do práce využívají MHD a auto mají primárně pro cesty mimo město.
Podle mě se MHD v rámci Prahy využívá celkem dost. Kdo má služební auto, tak jej pochopitelně využívá a nebude navíc platit MHD (i za služební auto se platí zvýšením základu daně). A kdo bydlí mimo město, pro něj je auto už naprosto nepostradatelné, podobně pro chalupáře. Snad znáte někoho, kdo by jel na chalupu vlakem, přestupoval na bus a ještě kus šel pěšky? 🙂
Ale jistě, že znám. Někdy jedou mí rodiče autem, jindy autobusem.
Pokud existuje přímé spojení, tak snad výjimky existují, což ale u většiny chalupářů neplatí. A protože většinou je třeba i něco vzít sebou, je cesta mhd k nádraží, pak cesta vlakem a autobusem prakticky vyloučená.
Třeba já jsem služební auto odmítl. K čemu by mi bylo? Kdo má pořád řešit, kde u svého bydliště zaparkuju?
Zastávku mám sice 10 minut pěšky, ale zdravá chůze není překážkou. Navíc nepřibírám na váze a mám už vypěstovanou imunitu. Na rozdíl od těch sněhových vloček z aut. 😛
Ale jo, našli by se. A když potřebují něco odvézt, tak si někoho naptají. Tolik k „nepotřebnosti“ elektrárny, když je elektřina v zásuvce.
Ten počet registrací je strašně silně zavádějící a článek skoro až manipulativní, protože vůbec nesouvisí s počtem fyzicky provozovaných vozidel. – registrují se zde vozidla firem, které mají v Praze třeba jen sídlo a člověka co dojde na magistrát pro značky i když provozovny jsou a vozidla jezdí v úplně jiných krajích – mnoho vozidel bylo prodáno majitelům do jiných krajů, ale značky zůstaly – naopak Pražané zpravidla zakoupené vozy z jiných krajů skoro automaticky přeregistrovávají na pražské RZ z pragocentrických důvodů – nic ve zlém, prostě to tak je – leasingovky – pro značky do Prahy si chodí i… Číst vice »
Nevím co se lidem nelíbí, ale dvě třetiny aut nově registrovaných v Praze tam nejezdí. Jsou to auta leasingovek a firem.
Ve Vídni žádné firmy působící po celém Rakousku neexistují?
Ta rakouská statistika není dělaná podle aut a jejich SPZ, ale podle obyvatel, s firemními vozy to nemá nic společného. Mají to dokonce v detailu na jednotlivé městské čtvrti. Viz např. https://www.vcoe.at/presse/presseaussendungen/detail/in-oesterreich-ist-seit-2010-die-anzahl-der-autos-mehr-gestiegen-als-einwohnerzahl … statistika úplně dole. Je tam i srovnání s jinými okresy v Rakousku, v nichž připadá více automobilů na 1000 obyvatel než ve Vídni. Nelze to proto srovnávat s českými statistikami podle registrací.
Auto se přeregistrovává na pražské espézetky kvůli parkovacím zónám
Nemyslím si, pro rezidenční parkování v Pze je důležité bydliště žádající osoby, SPZ jim je jedno. Alespoň moje zkušenost.
No tak se nepřeregistrovává na pražské spz, ale na prazského provozovatele. Doufám že všechny tyhle statistiky se počítají podle toho a ne podle písmenka na tom kusu plechu 🙂
Není tomu tak. Parkovací zóny jsou na písmenu na značce nezávislé. Mám rezidentské parkování v Praze na auto s S-kovou značkou, protože v době, kdy jsem si ho kupoval, jsem měl trvalé bydliště ve Středočeském kraji a zpět do Prahy jsem se stěhoval v době, kdy už se značky při stěhování dávno neměnily.
Parkovací karta je podle bydliště, ne podle značky.
Bydliště + vlastnictví auta nebo smlouva o pronájmu.
Tady se hodně řeší, že pražská MHD je na výborné úrovni a tudíž není potřeba mít auto a jde jen o status. Ale já si myslím, že problém je jinde. Osobně neznám nikoho, kdo by autem pravidelně jezdil po městě. Jenže problém nastává, když chcete vyjet mimo město, někam na druhý konec republiky. Pokud není cílem Ostrava, nebo jiné velké město na hlavních železničních koridorech, tak zjistíte, že autem budete v cíli třikrát rychleji a za poloviční cenu. A jelikož Češi jsou národ víkendových výletníků, tak je důvod k častějšímu vlastnictví auta jasný.
To ano, ale na druhou stranu vlastnit nějaké novější auto znamená náklad cca 5000Kc za měsíc. To už může být výhodnější si na ten jeden výlet měsíčně auto půjčit.
Pokud někdo nechce platit za novější auto, tak si pořídí ojetinu, ale určitě se nebude dlouhodobě spoléhat na půjčovnu, aby zaplatil tak 1000Kč na den + palivo.
Přesně. A hlavně půjčovna je pro většinu lidí nepohodlné řešení. Musí se někdy někam jet předem, prohlédnout auto, pak ho zase vracet, trnout aby děti vzadu něco….
Když jste rodina, která bydlí v krajském městě, do práce to máte s dvěma přestupy MHD, cestou z5 musíte ulovit jídlo, je auto jasná volba.
Porovnával sem to primárně s Prahou, tady je to přeci jen snazší. Krom toho, než půjčovna, lepší komfort dle mého nabídna carsharing. Ono je to v zásadě to samé, jen ten proces je na úrovni 21. století 🙂
To není úplně srovnatelná služba, carsharing je, aspoň podle ceníků většiny firem působících v Praze, tak na krátké jízdy po městě (umím si představit jeho využití třeba na větší nákup), maximálně rychlé výpady za město (vyzvednutíí nebo doprava něčeho většího a okamžitý návrat). Za půjčení auta na víkend by se u nich člověk většinou nedoplatil, respektive velmi rychle překročil tarify půjčoven.
a nebo pak nějaké p2p jako hoppygo ale to zas obecně nenabídne ani komfort té půjčovny
Na používání 1x měsíčně jim postačí starší auto, takže ty náklady budou nižší (i na povinné ručení, pokud zvolí typ „jezdím málo = platím málo“).
Pokud to bude jednodenní a zmenežujete to i s výpujčkou a vrácením do 24 hodin, tak možná. Pokud to bude víkend od pátku odpoledne do neděle večer, no tak už se vlastnění vyplatí u 1,5 výletu mesíčně.
Ale to samé přece platí i v Rakousku. Cesta vlakem z Vídně do Grazu (srov. s trasou Praha – Brno) je (zatím – než se vybuduje Basistunel pod Semmeringem) také dost pomalá.
A v Rakousku s dost vysokou cenovou hladinou jízdného v železniční i linkové autobusové dopravě to (mimo hlavní koridory) je víc ve prospěch veřejné dopravy a neplatí tam, že „autem budete v cíli třikrát rychleji a za poloviční cenu“?
V Rakousku např. stejně jako nikde v Západní Evropě (s výjimkou Skandinávie) nevlastní cca třetina domácností chatu nebo chalupu, což se bez auta prakticky nedá. Prostě to nelze srovnávat.
O. K., ale to je o důvod víc proč je scestné porovnávat počet registrovaných aut ve Vídni vs. v Praze.
Však to také ve své poslední větě říkám, prostě jiný kraj, jiný mrav.
V centru ano nebo odněkud do centra, ale tangentní spojení mezi perifériemi už zas taková hitparáda není a IAD vede na plné čáře, co by jste MHD jeli třeba hodinu autem jedete 15 minut např. Lipence-Zličín.
o třetinu menší praha má registrovaných od 2/7 víc aut. mno…i když to ocistime od těch CEZu a leasingovek a bank, tak je tu aut na obyvatele určitě víc než ve Vídni. argument s virtuálním sídlem moc neplatí, nedokážu si představit že borec z horní dolní s virtuálním sídlem na Rybne stojí u kongresaku na registru vozidel ve frontě půl dne, spíš ho má zaregistrované v horní dolní… stačí se podívat do ulic, rozdíl tam je taky. ring je i ve všední den mnohdy prázdný…oproti peklu v Praze… prostě jsme asi linejsi a nafoukanejsi, v určitých kruzích kdo nejede autem,… Číst vice »
Problém je ten, že když má sídlo v Praze, tak to musí mít zaregistrované pod Prahou, takže ikdyž bydlí v Horní Dolní, tak musí pro značky do Prahy. Aspoň tak to bylo ještě pár let zpět.
To není úplně pravda, třeba dopravce Arriva City se sídlem firmy dle OR U Stavoservisu 692/1b, Praha 10 – Malešice má část autobusů registrovanou v ústeckém kraji.
Kde se registrace provádí?
Příslušným pro registraci vozidla je obecní úřad obce s rozšířenou působností, v jehož územním obvodu má provozovatel silničního motorového vozidla a přípojného vozidla bydliště (platný pobyt na území České republiky) nebo místo podnikání, liší-li se od bydliště, nebo sídlo.
Kdo je provozovatel vozidla?
Provozovatelem silničního vozidla je osoba, která je v registru silničních vozidel zapsána jako vlastník tohoto vozidla, není-li jako jeho provozovatel v registru silničních vozidel zapsána jiná osoba.
takže rozhodně ne vždy musí být sídlo / bydliště respektováno. z praktických důvodů.
Nafoukanější bych si dovolil nesouhlasit, pohodlnější asi ano. Neradi se stěhujeme, řízení auta, i když je někdy opruz nás baví. Navíc hodně lidí v něm má seberealizaci, která jim v jejich životě jinak chybí.
Hledat seberealizaci v řízení auta je ovšem hodně smutné (pokud člověk není špičkový automobilový závodník).
A pak to nemá na silnicích tak vypadat – když se znatelná množina řidičů potřebuje seberealizovat tím, že se snaží předjet ostatní, stíhat oranžové apod., byť časově neušetří nic.
Auto vytváří vlastní mikrosvět s vlastními pravidly. Šéf tě v práci sjede a pokorně to sneseš, manželka, děti… protože máš vypěstováno, že musíš, takže pro někoho frustrace. Ale v autě jseš schovaný, ukrytý, tam si zatroubíš, zablikáš, fakáče ukážeš, nepustíš a máš pocit uspokojení a hned… když jseš taková povaha.
Pak se ovšem není co divit, když čím dál víc lidí tyhle plechový mikrosvěty, jejichž frustrovaní obyvatelé je mohou snadno zmrzačit, nechce pouštět do města…
jo, to takto kamarád, normálně celkem zklidněný, mírumilovný člověk, v autě nadává ostatním řidičů do č*ráků bez jakéhokoliv reálného důvodu. ale jen v autě.
čekám až zapomene v létě na otevřené okénko….snad to nebude moc bolet, přece jenom to je kamarád a mám ho rád.
No vidíš a já nic z toho co píšeš nedělám ale klidnou jízdou autem si čistím hlavu
Tenhle úspěch Vídni přeji. Je zajímavé, že tamní dopravní prostředky veřejné dopravy nejsou příliš luxusnější jak v Praze, vychází mi to tak na stejno. Jejich starší tramvaje jsou méně pohodlné jak T3, stejně tak jejich vozy metra oproti těm nejstarším jezdícím v Praze. Intervaly mi přišly podobné. Asi jde vážně i o jiný přístup, zřejmě je u nich méně lidí, co ohrnují nos a říkají něco o „mastný tyči“ nebo „socce“.
Uděláme to jednoduše. Přestěhujeme sídlo O2 do Libavé. Na 1 obyvatele Libavé tak bude časem registrováno nějakých 100 automobilů… A to přesto, že O2 již automobil prodalo do Bruntálu a jinam. RZ se totiž nezměnila, vůz je stále registrován v Libavé.
Zajímalo by mě srovnání počtu registrovaných aut v Grazu vs. v Brně.
To by možná bylo vypovídající víc, protože by to bylo méně zkreslené těmi firemními pražskými registracemi.
Podle mě se porovnávání jabka a hrušky.
Proč? Obě města podobné velikosti, obě druhá největší v dané republice, obě hodně univerzitní, plus minus podobně kopcovaté,..
Graz má akorát o cca třetinu obyvatel méně než Brno, ale přepočet na 1000 obyvatel to udělá celkem férově.
Brno je nesrovnalosté.
a také leasigovkami, by mě zajímalo, zda vídeň má taky tolik % aut, které jsou tam jen registrovaný a jezdí jinde
Často i funglovky v autosalonech daleko za hranicemi Prahy jsou na pražských značkách viz třeba Škoda Drupol Příbram.
Spíš by mě zajímalo, kolik těch aut, registrovaných v Praze, opravdu jezdí po Praze? Celá republika je zásobena vozidly, která jsou tam registrována (vetšinou služební?) a nikdy tam nebyla.
To není tak docela pravda, velké firmy typu Česká pošta mají obvykle registraci v krajích, ne v Praze.
jak které! věřte mi, že těch, které jsou v Praze jen registrovaná je hodně
Bohužel takových firem je velmi málo, navác mnoho firem mimo Prahu mají auta v operáku, takže s pražskou registrací.
A když jsme u té pošty, nepamatuji si, kdy jsem viděl „novější“ auto ČP s jinou než pražskou registrací. Nemluvě o tom, že ČP má několik stovek aut na leasing.
Zato třeba SŽ má auta s krajskými značkami, no a pražská auta mají často S.
Už jsem čekal jestli se objeví migranti :D…kecy v kleci….duležité je, že je tam super systém městské a příměstské dopravy, za naprosto směšné ceny. A hlavně jiná mentalita lidí. V rakousku se nebojí ani ředitel firmy jet hromadnou dopravou, protože je to eko, kdežto v česku si každý vozí zadek, a hromadnou dopravu požaduje za něco póvl. Žil jsem tam 11 let tak vím o čem mluvím.
No znám i v Praze manažery, kteří MHD jezdí. To je obvykle spíš taková ta rádoby smetánka a pak nižší střední třída, kde přetrvává mentalita „auto nadevše“, i když to je v jejich případě obvykle 20 let stará vyrachtaná naftová oktávka.
Střední příjmová třída = čistý příjem domácnosti alespoň 120 000 měsíčně.
Ano, drtivá většina lidí se považuje za střední třídu, ale střední třída jsou střední podnikatelé, právníci, lékaři – specialisté, top-it odborníci a střední management.
To, o čem vy mluvíte, je průměrná populace.
V Praze je MHD velmi využívána a ve slušné kvalitě.
A neni to jen Praha a Viden, obecne takto smysleji lide ve vice zemich na zapade jako Viden, na vychode jako Praha…
I celkove je mentalita na vychode Evropy vice egoisticka, majetnicka, apod…
Holt materialismus jakožto výsledek komunistické mentality. 😉
I v Praze je (pro předplatitele) jízdné velmi nízké.
A obecně kvalita MHD v Praze je rovněž vysoká.
Obecně jo, ale má jednu obří slabinu a to jsou obvodová nebo tangenciální spojení po okrajích. V tom pražská MHD dlouhodobě silně zaostává, kromě tramvají v širším centru je celá stavěná v podstatě jen na cesty směrem z centra a do centra, popojet po obvodu je často problém.
Mozna to neni takovy problem, jak spis pohodli.
Spíš cena vlastního času.
Často i problém. Pokud nepotřebuju převézt něco opravdu velkého, používám po Praze MHD i na trasy, které bych měl autem o poznání rychleji. Mimo jiné i proto, že pokud nemusím autobusem, ale stačí mi tramvaje a metro, je to pro mě často pohodlnější, než po Praze řídit, protože řízení po městě je často opruz (byť mimo město naopak řídím rád). Ale ve chvíli, kdy je doba jízdy MHD proti autu trojnásobná, což je na těch okrajích celkem běžné, už beru auto taky.
Přesně, do širšího centra jinak než MHD nikdo z rodiny nejezdí. Ale pak dostat se z Řep na Chodov trvá třikrát déle než autem po okruhu…
Chybí nějaké expresní busy spojující významné body na okrajích města, typově jako je linka 100 Zličín – Letiště. Poptávka by určitě byla, viz úspěch linky 125 po Jižní spojce.
I expresní autobusová okruhová linka po celém obvodu by byl pokrok, ale spíš mi přijde, že Praha už si svou velikostí říká i o kolejovou okružní linku, která by jak silně zlepšila spojení mezi okrajovými částmi, tak ulevila zoufale přetížené MHD ve středu města. Bohužel to zatím furt vypadá jako sci-fi.
Dokonce by slo vyuzit stavajici zeleznicni, v useku …Branik-Krc-Kacerov-Sporilov-Z.Mesto-Malesice-Liben-Liben, U krize-Holesovice…
Ale investovat by se muselo na zapadni strane, tedy propojeni Holesovic a Dejvic, Vyuzit planovaneho tunelu Dejvice-Veleslavin a mit z nej pripravenu odbocku ve smeru Kralovka-Andel-Smichov a propojeni Smichova a Branika…
Aby trat neblokovala nakladni dopravu, lze prakticky bezproblemu mit 4 kolejnou trat Branik-Z.Mesto a v Malesicich + dvokolejne spojky Z.Mesto-Malesice, Hostivar-Malesice a Libensky presmyk dve koleje..
V libni by muselo vzniknout jeste jedno nastupiste…
Okruzni linka by hodne pomohla, a zrejme by stacil i 15min. interval…
Že by v Linci, Grazu, Innsbrucku byla horší dostupnost služeb a lidé tam potřebovali více aut? Kdo zná poměry v Rakousku a nechce si nic nalhávat či ideologicky navádět jiným směrem ví, že je to v něčem jiném. Je to o tom, že polovina vídeňských obyvatel má migrační původ a tedy hlouběji do kapsy. To, že vlastnictví aut klesá nejvíce ve čtvrtích jako je Favoriten o tom jasně vypovídá.
Ve Vídni je především šíleně drahé parkování a různé poplatky. Místní s migračním půvobem vám řeknou, že mít tam auto se vůbec nevplatí. Navíc chápejte, že to jsou lidi, co chodí za velký kebab k Turkům za dvě éčka, když v ČR i v okresním městě stojí tři éčka.
Michael Schwendinger považuje za pozitivní, že stále méně obyvatel Vídně nepotřebuje automobil. Ve čtvrti Favoriten žijí především Albánci, Jugoši, Turci apod. Pan Schwendinger buď věří, že Albánci jsou nejpokrovější komunitou Rakouska. Já vím, že je to tím, že na to nemají. A vidím, jak se snižující životní úroveň dá prodat jako pokrok.
Nácky tu nechceme. Sbohem.
Na tom, co napsal ignác, není „náckovského“ lautr nic. Favoriten je tradičně přistěhovalecká čtvrť, kde žije více chudých než v jiných částí Vídně, sám tam mám (přistěhovaleckou) rodinu. Nepodloženými urážkami čtenářů jen demonstrujete vlastní předpojatost a vytváříte zbytečně zlou krev.
Ale je, zobecňuje, že auta nemají přistěhovalci. To není pravda, statisticky by to nevycházelo ani jinde.
A podtón je naprosto jasný – „auto nemá jen póvl, protože ten póvl na něj nemá“. Spolu s předchozím tvrzením je to rasistické, to máte prostě smůlu.
„Pan Schwendinger buď věří, že Albánci jsou nejpokrovější komunitou Rakouska“. Netuším, proč je potřeba vybírat jednu národnost. Proč si nevybral čtvrtě, kde žijí jiné národnosti a také tam dochází k úbytku? Stejně tak netuším, proč je nevlastnění osobního auta považováno jako snížení životní úrovně. Je pro vás známkou větší životní úrovně to, že existuje funkční veřejná doprava nebo vlastnictví aut s průměrným stářím 20 let, protože na lepší auta nemají?
Tak nějak, není to napsaný úplně natvrdo, je znát, že se to ignác snažil zaobalit, aby to tak nebilo do očí, ale to nic nemění na tom, že to v podstatě rasistický příspěvek je a díky Honzo za tu reakci.
Jako novinář nerozumíte zkratce (synekdocha)? Proč by měl vyjmenovávat všechny národnosti, které na území Vídně žijí? Vybral jednu typickou, aby podpořil svou pointu, tedy že za nízkou úrovní motorizace v některých čtvrtích nemusí být jen ekologické, ale i ekonomické důvody. Magistrát si ta čísla logicky interpretuje tak, jak se mu to hodí. Přistěhovalci jsou v průměru chudší než průměrní Vídeňané, to je prostě fakt. A vlastnictví auta v ve Vídni je drahý špás, to je druhý fakt. Takže na tom Ignácově úsudku asi tolik jako říci, že chudí vlastní v průměru méně aut než bohatí. Pokud s jeho názorem nesouhlasíte,… Číst vice »
Jsou morálně akceptovatelné zkratky a neakceptovatelné. Smiřte se s tím.
Prosím vás, vyhledejte si někde definici rasismu. I kdybyste ji ohnul až za roh, nespadá do ní nějaké pohrdání chudými, nebo co se to vlastně snažíte Ignácovi podsunout. Klidně si můžete v každém příspěvku vyjmenovat všech 56 národnostních menšin, co žijou ve Vídni, ale smiřte se s tím, že je naprosto akceptovatelné uvést pro zjednodušení a ilustraci v tomto kontextu jen některé. Rasismus se mi z duše hnusí. Ale vy a vám podobní „puristé“ děláte boji proti rasismu medvědí službu. Podobné hony na čarodějnice kvůli kultivovaným diskusním příspěvkům vyvolávají u značné části běžné populace efekt ve stylu: „Tak jestli tohle… Číst vice »
Smiřte se s tím, že o tom, co je zde v diskuzi akceptovatelné, nerozhoduje anonymní uživatel Vašeho typu. Smiřte se s tím, že na tohle zjednodušování a nálepkování jsem alergický.
Na auto mají, jen ho nepotřebujou.
Spise by me zajimalo, kolik stoji mit auto ve Vidni a kolik to stoji mit jej mimo Viden.
To je trefný dotaz.
Kdyby to byla zpráva signovaná AutoMatem nebo Hřibem, ale na tomto serveru mě podobný neprofesionální článek překvapuje! Jen v naší ulici (vesnice, cca 300 čísel, 110 km od Prahy) je minimálně 6 aut registrovaných v hlavním městě. Na firmu nebo leasingovku.
Co je na číselných datech neprofesionálního. Smiřte se, prosím, s fakty.
A jak víte, že jsou všechna ta auta registrovaná v Praze? Poslední roky už se při změně majitele nemění SPZ podle bydliště, takže není problém, aby např. jezdila auta registrovaná v Pardubickém kraji s espézetkou „A“.
Sousedé, známe se. Dále v okolí třeba bývalí spolupracovníci, auta montážníků s polepy, podložky pod RZ od leasingovek atd. Služební auta Budvaru, Madety – pražské RZ. Jen v sousedním městečku, (spádová oblast cca 8000 obyvatel) to odhaduji na nízké stovky takových nových resp. zánovních aut. Ano jsou to exaktní data, interpretovaná manipulativně.
Jenom bych doplnil. Samozřejmě, že parkovací socialismus mi také vadí a dorazil i k nám na maloměsto. Jen mi vadí ten povrchní článek.
Co tak může být neprofesionálního na číselných datech? Způsob jejich získávání, jejich zpracování. Jejich interpretace může být manipulativní.
Jde o oficiální data.
Souhlasím s Vámi v tom, že data jsou v pořádku, ale ta interpretace na konci článku je opravdu zavádějící. Narážím jen na srovnání s Prahou. Opravdu by stálo za to vybrat z dat vzorek aut registrovaných na soukromé osoby (na obou stranách), tam by se pak dalo polemizovat ve smyslu: Tolik aut registrovaných na soukromou osobu s trvalým bydlištěm v daném městě (vynechávám, že trvalé bydliště se nemusí blížit počtu „obyvatel“ města). Jako startovací bod je to zajímavé, ale chtělo by to dotáhnout do konce a to včetně protichůdných hypotéz. Nebo přiložit k článku poměr „aut registrovaných na leasingové společnosti“… Číst vice »
tak já bych viděl v těch číslech 2 věci: v rakousku není nutno mít sídlo firmy v praze, kde je minimální šance že vás bude buzerovat berňák co půl roku jako někde na vsi v čechách, kde nemá berňák do čeho píchnout. a že leasingovky maj sídlo v praze. jedna nejmenovaná největší je největším plátcem silniční daně v české republice, což o počtu aut co má na „sebe“ dost vypovídá. o tom jak se v rakousky řešej registraci aut na operativáky skrz spolkový země je otázka.
První větu beru zpět, vhodnou volbou statistických parametrů lze dokázat úplně všechno. Ale i kdyby korektní práce s daty část rozdílu smazala, přece jen je mezi životním stylem Prahy a Vídně viditelný rozdíl (který nechci nijak hodnotit).
Já mám Ačkovou RZ a bydlím v Ostravě a auto taky je přihlášené v Ostravě……
Já mám pochopení pro lidi, kteří ty auta v Praze opravdu potřebují v podstatě na denní bázi, nebo je mají v garážích, kde je jedno jak moc tam stojí. Ale hlava mi nebere lidi, kteří auto použijí méně než 1x týdně a jinak stojí na ulici, to už je výhodnější si je pronajmout. Praha (na rozdíl třeba od venkova nebo menších měst) je místo, kde ho mít fakt nemusíte, pokud nechcete… A jinak k té poznámce o firemních autech, v Rakousku to bude asi dost podobné jako u nás, navíc vídeňská metropolitní oblast je v poměru k Rakousku větší než… Číst vice »
Praha (na rozdíl třeba od venkova nebo menších měst) je místo, kde ho mít fakt nemusíte, pokud nechcete…
Jo, dokud nebudete chtít jet třeba za rodičema nebo na chalupu na ten venkov….
Záleží jak daleko máte rodiče nebo chalupu. Spousta lidí využije příměstské autobusy nebo vlak. Rodiče může mít taky stále ve městě. Jenom pokud má někdo rodinu z malé vesnice kam se o víkendu nedá dostat tak to chápu, ale na druhou starnu, jak často k nim člověk musí jezdit aby se mu to vyplatilo? To už se fakt vyplatí půjčovat auto vhodné velikosti na konkrétní cestu a já věřím že k tomu spějeme, zvlášť s nástupem autonomního řízení. Pak si každý do pár minut objedná vhodné auto z nejbližší garáže inteligentní autopůjčovny.
dvakrát třikrát za měsíc se už vyplatí
Jo, takže na víkendy si inteligentní autopůjčovna nageneruje v Car Generatoru dostatek kombíků a dodávek s vozejkem a na kladivové dny je pak v Car Transformeru změní na Citygo-e?
Vámi popsané situace většinou nastávají míň než jednou týdně, a to už se vyplatí si auto půjčit (já to tedy nepropočítával, vycházím z premisy Vojty).
Navíc, „za rodiči“ můžete klidně jet hromadnou dopravou.
jiste, třeba v pátek odpoledne po práci z Prahy na karlovarsko s dětma a věcma na víkend, to je žůžo hromadnou dopravou, taktéž v neděli k večeru zpátky…
Samozřejmě a takto migrují každý víkend… Sám vidím v Olomouci, že rodiny mají 2-3 auta a jezdí jen jedním zbytek se pohne z parkovacího místa tak 1x za týden, někdy dva.
Nechme to na těch lidech, co se svými penězi udělají 🙂 I když bydlící v Praze to auto využijou třeba jen o víkendu, i tak může mít pro ně význam.
Co si dělají se svými penězi mi je jedno. Ale zajímá mě, co dělají s našimi – tedy i mými – penězi. Zajímá mě, proč po mě chtějí, ať jim financuji parkoviště. Proč po mě chtějí, ať místo veřejného trávníku, dětského hřiště, nebo třeba chodníku, mají oni mít veřejné parkoviště zdarma (nebo za symbolický poplatek), kde se práší na jejich soukromý nedotknutelný majetek. Anebo by ta ulice mohla být užší a obec by ten pozemek mohla za krásné prachy prodat nebo pronajímat. Parkovací místo má 12,5 metru čtverečního. To je v Praze prodejné jako stavební parcela za krásnýho čtvrt milionu,… Číst vice »
a vy jste si to dětské hřiště zaplatil?
A oni si to parkovací místo zaplatili? 🙂
My se zde bavíme o pozemku velikosti 12.5 metrů čtverečních, který má slušně velkou cenu. Můžeme na něm mít parkovací místo nebo dětské hřiště. Parkovací místo využije jedna rodina na odložení svého majetku. Dětské hřiště využije spousta rodin..
Ano, hriště i parkovací místo si zaplatili občané z daní. Navíc každý kus má nějaké určení v územním plánu, takže to že 12,5 metru čtverečního parkovacího místa je v Praze prodejné jako stavební parcela za krásnýho čtvrt milionu je sice teoreticky krásné, ale reálně blábol.
Takže to platí i v případě, když si pořídím 120metrovou vzducholoď? Ostatní obyvatelé mají povinnost mi zaplatit úvaziště?
Koko to vybrala pred rokom Praha len na parkovnom? Ze by 1 miliardu Kc.
Zdaleka ne tolik, kolik ji parkující auta stojí.
Zdroj?
A neříkejte prosím kolik by ty parkovací místa měly cenu jako stavební parcely 🙂
A kolik za dětská hřiště? Asi nic….
Bohužel je to tak, že většina lidí přes celý týden okolo auta chodí při cestě do práce a kouká se na něj maximálně z okna. I o víkendu nezejí ulice prázdnotou, stále je dost lidí kteří si s ním možná jedou občas nakoupit nebo na výlet, ale z větší části ho nechají vedle domu i o víkendu. Z ekonomického hlediska dává smysl tato auta sdílet, celkově bude potřeba daleko menší než teď. Každé vozidlo bude víc využité (tedy nebude stát 95% času jen tak ladem), majiteli to aspoň něco vydělá, a nemajitele to vyjde o dost levněji. Je to jen… Číst vice »
Clovece, Vy jste nikdy nic nepronajimal, ze?
no, možná ani nevlastnil
Áha, prostě kdo nelpí na svém statusovém symbolu, tak do toho nemá co kecat. 😀
ne, ale obvykle ví o realitě kulový
Kdo nelpí na svém statusovém symbolu, ví o realitě kulový?
Asi byste se měl nad sebou zamyslet.
Problem je, ze ty auta jsou potreba ve stejnou dobu a zbytek dne opet nekde stoji. Navic kazdy den do Prahy jezdi 2x denne ucpavat silnice lidi z okoli, kteri radeji prosedi hodinu v aute nez by sedli na pul hodiny do MHD. Dokud bude v Praze dost mist na parkovani, bude plna aut. V malokterem aute sedi vic nez jeden clovek. Sluzebni samozrejme nepocitam.
Odkud kam přesně se jezdí půl hodiny MHD ale hodinu autem? Já jsem si vybíral bydliště se zvlášť velkým ohledem na kvalitu VHD ale trvá mi to autem stejně dlouho jako vlakem.
Právě že v českém auto-socialismu je auto levná hračka. Kdyby se průměrný majitel auta měl více spolupodílet na financování externalit, které ke svému provozu potřebuje, tak by to už tak levné nebylo.
Jenže v Česku se z nějakého důvodu zaměnily pojmy „pravicová svoboda vlastnit auto“ a „levicové řvaní ať mi stát zaplatí silnice, parkoviště, čistění životního prostředí, atp.“
Zdanění paliv není tak symbolické, jako třeba daň z nemovitosti (v ČR).
Zdanění paliv v Rakousku nižší není. Pokud chcete mít auto ve Vídni, tak počítejte za rok povinné ručení min 900 euro, daň z auta 180 euro, rezidentské parkování 100 eur, tj. 1200 eur ani nevyjedete.
To se muze zdat hodne ale v kontextu prumerne mzdy a zivotnich nakladu ve Vidni to zas tolik nebude.
to kdyby se měl průměrný cestující více podílet na financování veřejné dopravy, to by se taky asi dost divil.
Určitě, ale rozhodně míň, než majitelé aut. Kdyby museli platit reálné ceny, tak by se podstatná část z nich musela auta okamžitě zbavit.
Rozhodně to nebude tak paušální a přímočaré. Parkování na ulici je pro rezidenty v Praze zatím tak levné, že se to v nákladech na provoz auta v podstatě ztratí, takže tam rozdíl nebude. To ta garáž, pokud není vlastní, vychází řádově dráž (za měsíc často víc, než rezidentská karta za rok). To, že člověk auto ve městě nepotřebuje, rozhodně neplatí pro všechny. Je to pravděpodobnější, než na venkově, ale furt jsou situace, kdy se hodí a například koníčky, který se bez něj dělat nedaj. A nemusí jít jen o koníčky, může jít třeba o péči o příbuzné, kteří žijí mimo… Číst vice »
Ještě jsem zapomněl, že část lidí má na auto z různých důvodů specifické požadavky, které nemusí být autem z půjčovny snadné splnit. A že spousta lidí si nerada zvyká na odlišné ovládání pokaždé jiného auta.
Jak je to v půjčovnách s dětskýma autosedačkama? Nemám s tím žádnou zkušenost, jen mě to napadlo (a své děti hodlám i nadále vozit svým autem) 🙂
V půjčovnách nevím, ale někteří kamarádi s malýma dětma si sedačku kupovali, i když auto neměli. Ve srovnání s autem je i slušná sedačka na koupi furt levná a její provoz narozdíl od auta nestojí nic.
Nevím, jestli jste si někdy zkoušel pronajmout u nás auto. Jo, je fajn, když někam přiletíte, půjčíte si na letišti auto, vrátíte ho tamtéž, u obojího neřešíte čas, protože letiště má pořád otevřeno ani peníze, protože to zatáhne firma. Půjčoval jsem si auto v Liberci, protože jsme neměli z nějakého důvodu k dispozici vlastní. U nadnárodní půjčovny, u nikoho garážového. Výběr skoro žádný, o víkendu uzavřeno a ještě nám zavolali, že si auto můžeme vyzvednout v pondělí až o dvě hodiny později, protože ho předchozí nájemce vrátil pozdě. Kdyby se s tím autem něco stalo, tak asi nejedeme nikam. Kdybychom… Číst vice »
„Ale hlava mi nebere lidi, kteří auto použijí méně než 1x týdně a jinak stojí na ulici, to už je výhodnější si je pronajmout.“
To je snad na uvážení těch lidí.
Mimochodem, pokud jim to auto stojí nikoliv na ulici, ale v garáži, tak pro ně pochopení máte?
Tak to nechte na těch lidech.
Když si budou platit reálné náklady…
Nejen firmy, sídlící v Praze, ale i leasingové společnosti, pronajímající auta po celé ČR sídlí často v Praze. Že je v našem hlavním městě hodně aut je fakt, ale to porovnání čísel s Vídní není moc vypovídající.
To je divný, dvě z největších leasingovek mají S. Jestli jste si to třeba jen nevyfantazíroval.
Když každá druhá firma má virtuální (ok, někdy i nevirtuální) sídlo v Praze a taky tam registruje auta na Áčkové značky, tak se nelze divit.
Českému oligarchismu zřejmě tahle pololegální koncentrace lobbystických kontaktů do jednoho města vyhovuje.
„Českému oligarchismu zřejmě tahle pololegální koncentrace lobbystických kontaktů do jednoho města vyhovuje.“
No jo on zrovna třeba ve vedlejším Rakousku to bude určitě jiné.
Ano, „virtuální sídla“ jsou takto masově tolerována skutečně jen v Česku
A vidíte to. Já mám služební auto firmy se sídlem v Praze, pracuji v Praze a zaregistroval jsem si ho v Říčanech a mám na něm tedy eSko 🙂
To vas slechti, bez ironie.
Bohuzel velmi silne prevazuji ti, co maji ve sve Dolní Lhote nad Psenkavou nejaky eshop s falesnymi autodily, ale adresu maji Luziny Office Centre, Praha 13 a na ojete oktafce fkombi musi mit Acko.
Třeba hasiči Sždc mají v celé republice Pražská čísla.
Zato jiné složky SŽ mají čísla regionální.
Přičemž ta pražská data nepochybně nejsou ošetřena tím způsobem, jako ta z vídeňského centrálního obvodu.
Píšou, že ten centrální obvod vyřadili ze srovnání mezi obvody, ne že ho vyřadili z té celovídeňské statistiky.
Nejsem si jist. V článku to úplně explicitně není, ale když celá Vídeň má mít 374, Liesing 494 a Margareten 280, řekl bych že i to číslo 374 je očištěné od vlivu institucí. Ale na beton to nevím 🙂
Úplně explicitně to tam není, ale kloním se k tomu, že ta celovídeňská statistika už od aut institucí očištěná nebude, že kdyby byla, bylo by to tam výslovně uvedeno.
Nemůže mít v případě Prahy vliv např. záměrná registrace pražské značky pro firmy působící i mimo Prahu (dokonce i vzdáleně od Prahy)?
Bylo by zajímavé z obou statistik vyfiltrovat auta napsaná na soukromé osoby vs. na podnikatele.
Samozřejmě. Podle mě je tahle statistika zcela nevypovídající, resp. vypovídá spíše o něčem jiném. Jednak tam jsou firmy, které hromadně registrují v Praze, ale podle mě i spousta FO co tam reálně nebydlí tam bude mít auta přihlášená. Žiju ve městě poblíž Prahy a spousta lidí, co tu bydlí, se přistěhovala z Prahy, kde má stále trvalé bydliště. Navíc od roku 2018 je možné auto (pokud se nepletu) přihlásit kdekoliv, už neplatí místní příslušnost. Určitě to spousta lidí udělá v Praze, kde pracuje a má tam blízko úřad třeba.
Lidi, kteří si nezměnili trvalé bydliště to zkreslí, to je fakt. Ale to nejspíš i v té Vídni . Ale samotné vyřízení papírování na jiném úřadě ne, to auto bude stejně v registru podle trvalého bydliště provozovatele.
A i když úplně pominem absolutní hodnotu, která skutečně může být lecčím zkreslená, furt zbyde ten opačný trend.
V Rakousku je změna bydliště a povinnost vyměnit značky na autě velmi striktně vymáhaná.
Což jsem přesně myslel jako jeden z těch faktorů, které mohou zkreslit absolutní hodnotu, ale pokud se s tím nezačalo až v posledním roce, těžko to způsobilo ten pokles.
Samozřejmě bude zajímavý se na tohle podívat za pár let a zjistit, jestli ten pokles bude ve Vídni trvalejší (tam bych si tipnul, že jo), A jestli to v Praze dál poroste, nebo taky začne klesat…