Ve Velké Británii vyjíždí nízkonákladový dálkový vlak, chce konkurovat letadlům
Elektrická jednotka Hitachi AT300. Foto: Chiltern006 / Wikimedia Commons
Dopravce slibuje na lince z Londýna do Edinburghu šedesát procent jízdenek pod 30 liber, vlak bude mít jednu třídu.
Kdybych si mel vybrat tak radeji letadlo za 10-20 Liber nez vlak za az 70 Liber, pokud nebudu vedet presny den odjezdu.
Co je paradoxniho na tom ze jizdenky na dlouhe trase jsou levnejsi nez na krátké?
Resp. nejde to takhle jednoduše vubec srovnavat. Praha – Ostrava je cena dana konkurencnim bojem na trase s velkym množstvím cestujicich. Zatimco vsechny ostatni trate je cena dana konkretnim dopravcem ktery na onu linku ma jeste dotace od objednatele.
Koupím si jízdenku Praha Ostrava za 99 a vystoupim v Olomouci , kde bych platil dejme tomu 200,- . Tak jaký to má význam ? Je lepší výdělek dopravce ? Je lepší přehled o místech ve vlaku ? Tak at stojí všechny jízdenky 99,-
Do olomouce bude ta cena prave nizka protoze tam zastavuji vsichni dopravci …
Koupím si jízdenku Praha – Ostrava, levněji než by stálo Úvaly – courákem Kolín – Ostrava.
Jízdenka na express nemusí platit v courácích.
Výdělek dopravce je lepší, protože lidi neřešící tarif jedou za plnou cenu a zároveň spořivci něco najdou.
tohle by se mi líbilo na trase Dresden – Frankfurt.. kdo má stále platit ty horentní sumy, aby se mohl navečeřet pod mrakodrapy
Pokud je na večeři, musí být i na jízdenku 😀
Nezbyde na zákusek…
Těch 29,90 EUR za 4 hodiny v ICE je v Německu horentní suma, která volá po vstupu konkurence?
K čemu je večeře pod mrakodrapy dobrá?
Takže při cesty z Londýna do Newcastle bude výhodnější koupit jízdenku až do Edinburghu a z Newcastle do Edinburghu bude zbytečně prázdná sedačka
Nie, nebude, pretože v UK majú na staniciach turnikety a vás lístok do EDI turniket v Newcastle vyhodnotí ako neplatný.
Ono se tam chodí přes turnikety i ven? Co kdyby třeba hořelo a bylo potřeba lidi co nejrychleji evakuovat? To se mi moc nezdá…
Může se vám to nezdát, ale je to tak. Vždy je ale u turniketů zaměstnanec. Pokud tam zaměstnanec není, jsou turnikety volně průchozí.
Jestli někdo chce místo jízdenky platit výjezd hasičů, může zmáčknout nouzové tlačítko a pak turniketem projde.
Staci dokoupit jizdenku z nejblizsi stanice kolem Newcastle a je vyreseno. Turniket pak neni problem.
Otázkou je, kolik % cestujících bude takové úspory vymýšlet. Při žvanění na netu můžu najít několik úspor, na reálné dovolené o tom nechci přemýšlet. Pravidelně dojíždějící asi budou mít nějaký paušál.
Ano. Tak to funguje. U turniketu byvam nervózní zda jízdenka proběhne a vše bude ok
Jak muze byt letadlo o tolik levnejsi?
konkurencia vs. monopol
Letecké palivo se nedaní a často čerpají různou formu skrytých dotací ve formě odpuštění poplatků od majitelů upadajících letišť.
Londýnská letiště, i to v Edinburghu, jsou dost vytížená na to, aby musela subvencovat provoz. A daň z paliva by musela být v řádu stovek procent, aby ten rozdíl v ceně srovnala. Původ rozdílu bude tedy někde jinde.
Dopravní cesta je krátká, jsou na ní prakticky nulové náklady. Jenom 2,5 km asfaltu plus pojíždění okolo.
Poplatky za řízení provozu by se daly také považovat za dopravní cestu.
Poplatky za řízení provozu jsou i na želznici. Odpadají ale stavební náklady na „zřízení vzduchu“, narozdíl od stavebních nákladů na koleje. Podobně to mají vodáci na řece, tu taky nikdo stavět nemusel. A DOL je ekonomický zločin.
A proc by nebylo? Cena letadla je v prepoctu na sedadlo zhruba 3x vyssi nez cena toho rychlovlaku, ale to letadlo stihne za den nalitat 4x vic kilometru…
Tak to bude dobrý, když pak bude takový turbo-vectron jezdit 1608 km denně…z Prahy do Opavy 2x tam a zpátky…
Totéž co u dálnic…
https://www.accessmagazine.org/fall-1996/the-full-cost-of-intercity-travel-a-comparison-of-air-highway-and-high-speed-rail/
porovnání vlaku vůči vlaku;-)
Držím pěsti ať se to povede. Britská železnice potřebuje „efekt Regiojet“ jako sůl.
Jak se to vezme…
ŽESNAD totiž jistě po zániku RGJ ocení tu spoustu volné kapacity…
Žesnadu by stačilo, aby příměstské vlaky nejezdili po koridorech a na trasách, kde jezdí dopravci bez dotací, objednávalo MD maximálně doplňkové vlaky.
Zejména na dvoukolejných tratích přiměřené množství příměstských zastávkových vlaků je dobře slučitelné s nákladní dopravou, ježto mohou mít podobnou celkovou rychlost. Větší problém jsou dálkové vlaky chtějící jet podstatně rychleji.
Nákladní vlaky chtějí mít větší průměrnou rychlost, než jet na blok za Os.
Jasně z ČR do německa nejsou potřeba další koleje, stačí zrušit RGJ, který tam sice nejezdí, ale proč se sebe neudělat idiota.
Já nevím konkurenci zavedla už Baronka Thatcherova a nějak na to měli téměř 40 let aby vyrobili svůj RegioJet …
Thatcherova nezavedla konkurenci, ale privatizaci. Což je dost rozdíl. Franšízy jsou pořád státem garantovaný monopol na danou oblast.
De facto mate pravdu , arriva je konkurence ale není privátní. Akorát konkurence imho není nikdy dokonalá , ta byla v Anglii v 19.století když vedly současné a souběžně koleje několika společnosti . To co je dnes u nás , je kvazi konkurence.
Vlakem v Anglii jsem neco najezdil, ale obecne jsem se snazil co nejmene. Jednak casta zpozdeni, ale hlavne cena jizdenek v peak-time je absolutni ulet i pro vetsinu Britu. ve 2 lidech je lepsi si pujcit auto v pujcovne nez jet vlakem.
Naštěstí je ve většině případů k dispozici např. BritRail Pass, který si britové koupit nemohou.
Ano, a je to trochu složitější 🙂
https://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/7362-Sitove-po-Britanii-Interrail-a-BritRail/
Hezkej článek, krásně shrnuje jeden z velkých průšvihů evropské železnice – na obyč kaštany, kteří s náma třeba jezděj denně, nebo by chtěli jednou za čas na výlet, ale jednoduše koupit lístek a jet, musí být přísnost a vysoký ceny, výhodný nabídky jsou jen pro šotouše, který maj čas studovat nabídky dostupný v zamčený registračce na nepoužívaným záchodě pod zrušeným schodištěm s nápisem pozor leopard…
Proč máte tak složitou přezdívku?
Protože tu už docela dlouho píšu jako Jakub P, ale nedávno se objevil nějaký Jakub P. A já s ním nechci být zaměňován.
Hmm, dobrovolná registrace a blokování registrované přezdívky by bylo docela dobré řešení
a jak se tady prosím lze registrovat?
Nedá, to je tip pro provozovatele webu.
Nejjednodušší je nestydět se své celé jméno …
K čemu taky tak trochu směřujeme.
Souhlas