Ve Velké Británii vyjíždí nízkonákladový dálkový vlak, chce konkurovat letadlům

Elektrická jednotka Hitachi AT300. Foto: Chiltern006 / Wikimedia CommonsElektrická jednotka Hitachi AT300. Foto: Chiltern006 / Wikimedia Commons

Dopravce slibuje na lince z Londýna do Edinburghu šedesát procent jízdenek pod 30 liber, vlak bude mít jednu třídu.

51 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Novotny

Kdybych si mel vybrat tak radeji letadlo za 10-20 Liber nez vlak za az 70 Liber, pokud nebudu vedet presny den odjezdu.

Výkolejka

Co je paradoxniho na tom ze jizdenky na dlouhe trase jsou levnejsi nez na krátké?
Resp. nejde to takhle jednoduše vubec srovnavat. Praha – Ostrava je cena dana konkurencnim bojem na trase s velkym množstvím cestujicich. Zatimco vsechny ostatni trate je cena dana konkretnim dopravcem ktery na onu linku ma jeste dotace od objednatele.

Ketchup1970

Koupím si jízdenku Praha Ostrava za 99 a vystoupim v Olomouci , kde bych platil dejme tomu 200,- . Tak jaký to má význam ? Je lepší výdělek dopravce ? Je lepší přehled o místech ve vlaku ? Tak at stojí všechny jízdenky 99,-

Výkolejka

Do olomouce bude ta cena prave nizka protoze tam zastavuji vsichni dopravci …

Leinad

Koupím si jízdenku Praha – Ostrava, levněji než by stálo Úvaly – courákem Kolín – Ostrava.
Jízdenka na express nemusí platit v courácích.
Výdělek dopravce je lepší, protože lidi neřešící tarif jedou za plnou cenu a zároveň spořivci něco najdou.

Divočák

tohle by se mi líbilo na trase Dresden – Frankfurt.. kdo má stále platit ty horentní sumy, aby se mohl navečeřet pod mrakodrapy

Riki

Pokud je na večeři, musí být i na jízdenku 😀

Divočák

Nezbyde na zákusek…

Twix

Těch 29,90 EUR za 4 hodiny v ICE je v Německu horentní suma, která volá po vstupu konkurence?

Karek

K čemu je večeře pod mrakodrapy dobrá?

vašek

Takže při cesty z Londýna do Newcastle bude výhodnější koupit jízdenku až do Edinburghu a z Newcastle do Edinburghu bude zbytečně prázdná sedačka

Samo

Nie, nebude, pretože v UK majú na staniciach turnikety a vás lístok do EDI turniket v Newcastle vyhodnotí ako neplatný.

Lukáš F.

Ono se tam chodí přes turnikety i ven? Co kdyby třeba hořelo a bylo potřeba lidi co nejrychleji evakuovat? To se mi moc nezdá…

Frederick

Může se vám to nezdát, ale je to tak. Vždy je ale u turniketů zaměstnanec. Pokud tam zaměstnanec není, jsou turnikety volně průchozí.

Leinad

Jestli někdo chce místo jízdenky platit výjezd hasičů, může zmáčknout nouzové tlačítko a pak turniketem projde.

Radim

Staci dokoupit jizdenku z nejblizsi stanice kolem Newcastle a je vyreseno. Turniket pak neni problem.

Leinad

Otázkou je, kolik % cestujících bude takové úspory vymýšlet. Při žvanění na netu můžu najít několik úspor, na reálné dovolené o tom nechci přemýšlet. Pravidelně dojíždějící asi budou mít nějaký paušál.

Stránský

Ano. Tak to funguje. U turniketu byvam nervózní zda jízdenka proběhne a vše bude ok

Azurit

Jak muze byt letadlo o tolik levnejsi?

M@trixX

konkurencia vs. monopol

V. K.

Letecké palivo se nedaní a často čerpají různou formu skrytých dotací ve formě odpuštění poplatků od majitelů upadajících letišť.

Ondrej Kucera

Londýnská letiště, i to v Edinburghu, jsou dost vytížená na to, aby musela subvencovat provoz. A daň z paliva by musela být v řádu stovek procent, aby ten rozdíl v ceně srovnala. Původ rozdílu bude tedy někde jinde.

Jiří Kocurek

Dopravní cesta je krátká, jsou na ní prakticky nulové náklady. Jenom 2,5 km asfaltu plus pojíždění okolo.

Pavel Q

Poplatky za řízení provozu by se daly také považovat za dopravní cestu.

Jiří Kocurek

Poplatky za řízení provozu jsou i na želznici. Odpadají ale stavební náklady na „zřízení vzduchu“, narozdíl od stavebních nákladů na koleje. Podobně to mají vodáci na řece, tu taky nikdo stavět nemusel. A DOL je ekonomický zločin.

Petr

A proc by nebylo? Cena letadla je v prepoctu na sedadlo zhruba 3x vyssi nez cena toho rychlovlaku, ale to letadlo stihne za den nalitat 4x vic kilometru…

medical examiner

Tak to bude dobrý, když pak bude takový turbo-vectron jezdit 1608 km denně…z Prahy do Opavy 2x tam a zpátky…

medical examiner

Totéž co u dálnic…

Pavel

porovnání vlaku vůči vlaku;-)

Tady na Moravě

Držím pěsti ať se to povede. Britská železnice potřebuje „efekt Regiojet“ jako sůl.

medical examiner

Jak se to vezme…
ŽESNAD totiž jistě po zániku RGJ ocení tu spoustu volné kapacity…

noerf

Žesnadu by stačilo, aby příměstské vlaky nejezdili po koridorech a na trasách, kde jezdí dopravci bez dotací, objednávalo MD maximálně doplňkové vlaky.

Vít Jůza

Zejména na dvoukolejných tratích přiměřené množství příměstských zastávkových vlaků je dobře slučitelné s nákladní dopravou, ježto mohou mít podobnou celkovou rychlost. Větší problém jsou dálkové vlaky chtějící jet podstatně rychleji.

Leinad

Nákladní vlaky chtějí mít větší průměrnou rychlost, než jet na blok za Os.

Jiří Kocurek

Jasně z ČR do německa nejsou potřeba další koleje, stačí zrušit RGJ, který tam sice nejezdí, ale proč se sebe neudělat idiota.

Ketchup1970

Já nevím konkurenci zavedla už Baronka Thatcherova a nějak na to měli téměř 40 let aby vyrobili svůj RegioJet …

Y.K.

Thatcherova nezavedla konkurenci, ale privatizaci. Což je dost rozdíl. Franšízy jsou pořád státem garantovaný monopol na danou oblast.

Ketchup1970

De facto mate pravdu , arriva je konkurence ale není privátní. Akorát konkurence imho není nikdy dokonalá , ta byla v Anglii v 19.století když vedly současné a souběžně koleje několika společnosti . To co je dnes u nás , je kvazi konkurence.

JiP

Vlakem v Anglii jsem neco najezdil, ale obecne jsem se snazil co nejmene. Jednak casta zpozdeni, ale hlavne cena jizdenek v peak-time je absolutni ulet i pro vetsinu Britu. ve 2 lidech je lepsi si pujcit auto v pujcovne nez jet vlakem.

Osasco

Naštěstí je ve většině případů k dispozici např. BritRail Pass, který si britové koupit nemohou.

libcha
původní Jakub P bez tečky

Hezkej článek, krásně shrnuje jeden z velkých průšvihů evropské železnice – na obyč kaštany, kteří s náma třeba jezděj denně, nebo by chtěli jednou za čas na výlet, ale jednoduše koupit lístek a jet, musí být přísnost a vysoký ceny, výhodný nabídky jsou jen pro šotouše, který maj čas studovat nabídky dostupný v zamčený registračce na nepoužívaným záchodě pod zrušeným schodištěm s nápisem pozor leopard…

Václav Babinský

Proč máte tak složitou přezdívku?

původní Jakub P bez tečky

Protože tu už docela dlouho píšu jako Jakub P, ale nedávno se objevil nějaký Jakub P. A já s ním nechci být zaměňován.

Ondřej

Hmm, dobrovolná registrace a blokování registrované přezdívky by bylo docela dobré řešení

Lukáš F.

a jak se tady prosím lze registrovat?

Ondřej

Nedá, to je tip pro provozovatele webu.

Miroslav Zikmund

Nejjednodušší je nestydět se své celé jméno …

zdeněk

K čemu taky tak trochu směřujeme.

Stránský

Souhlas