Ve Varšavě vyroste první tramvajový tunel s podzemní zastávkou, přivede trať k Západnímu nádraží
Vizualizace plánované první podzemní tramvajové zastávky ve Varšavě. Zdroj: Rafał Trzaskowski
Práce začnou za dva měsíce, hotovo má být v roce 2026.
To řešení je nesmyslné!
Tramvaj má vést po povrchu.
Stejně jako chodníky, přechody a cyklostezky.
Podzemím mají cestovat autoholici a metro.
Jiné řešení je nesmyslné!!!
Tohle není podzemní tramvaj, ale de facto mimoúrovňové křížení s železniční tratí.
Ty poslední tři trasy metra kopírují tramvajové trasy, anebo případně dojezd na ně autobusy. V současné době je ve stavbě tramvajová trasa z Wilanowa, křižující Pulawskou třídu (tam už jsou koleje), a probíhající kolem velkého parku „Pola Mokotowskie“ na Západní nádraží (to se bude teprve stavět na směr Banacha, pak ulicí Bitwy Warszawskiej roku 1920 – zde jsem zvědav, co přinese zúžení o tramvajový pás – tam je velká frekvence) , Západná (Zachodnia) je ve velkolepé rekonstrukci (rekonstruje se ovšem celé kolejiště, s mimoúrovňovým křížení, trasy předměstských vlaků od Gdaňského nádraží směr Rakovec a letiště Okecie) atd. Novéí už fungující… Číst vice »
To bude trametro nebo metramvaj? O kus dál než Brno.
To bude tramvaj. Napríklad aj mesto Viedeň má trate, ktoré vedú pod zemou…….
A dokonce i to Brno má podobnou tramvajovou trať. Kdy tramvaj (ok, pardon, šalina 🙂 ) jede normálně na povrchu, a na konci v tunelu (Osová-Kampus).
Jediné, v čem se Osová-Kampus liší od té plánované varšavské trati, je konečná na povrchu / v podzemí.
Praha má také velmi krátké tunely. Dokonce včera jeden z nich vyzkoušený opilou řidičkou automobilu.
Brno nemá šanci něco takového vybudovat. Na takto finančně náročné stavby se musí podílet stát. Naposledy když se řešilo financování tramvajového diametru (začátek tisícíletí), tak to bylo vládou smeteno ze stolu jako nepotřené. A Brno si ze svého směšného rozpočtu může akorát tak malovat plánky, dělat vizualizace a stavět vzdušné zámky.
Zakopat pár kiláků jedničky do hloubenýho tunelu by velký problém nebyl. Ale to my nechcem. My chcem arénu na Vystecu a od ní lanovku do kampusu…ony by ty šaliny šly dost zrychlit i bez tunelů, ale to by se musely omezit brrrm brrrrm autíčka….
„Chybí však zajistit financování a stále se analyzují možné varianty vedení trasy.“ Tohle vyjádření moc přesné není. Ta trať se v podzemí pod nádražím bude rozdvojovat. Severní vedení Tunelowa-Brylowska-Kasprzaka je dané, tam debata není a čeká se (což absolutně nechápu) na finance. Problém je ve směru západním, kde již nyní vybudovaný tunel končí pod 9. nástupištěm a měl pokračovat směrem k Marcina Kasprzaka pod pod Aleji Prymasa Tysiąclecia. Tam se ale v podzemí našel nějaký starý kolektor v kolizní hloubce a už rok se řeší, co s tím, protože na jeho přemístění nikdo dát peníze nechce. Takže je možné, že… Číst vice »
Tady je video vedení tratě včetně záběrů z oněch vybudovaných podzemních tunelů:
https://youtu.be/yRWQfd-rcm0?feature=shared
Poláci jedou jak dráha
Ale taky mají problémy, že jeden nechápe. To nádraží, které se nyní staví, buduje jako správce dopravní (důležité slovo) infrastruktury společnost PKP Polskie Linie Kolejowe S.A (PKP PLK S.A.), což je dcera státu a společnosti Polskie Koleje Państwowe S.A. (PKP S.A.), která je 100% dcera státu. Před devíti lety, před začátkem současné totální přestavby, byl na jižní straně té tehdejší staré hrůzy vybudován vstup, který nazvali West Station. A protože se nejedná o dopravní infrastrukturu, ale pouze centrum obsluhy cestujících, stavěla to PKP S.A. Ta nyní budovaná velkolepá stavba má hlavní podzemní spojovací tunel pod nástupišti široký asi dvacet metrů.… Číst vice »
To samé platí u podzemního propojení mezi nejvyšším mrakodrapem v EU Varso Tower na západní straně ulice JPII a nádražím Warszawa Centralna. Vzhledem k tomu že PKP S.A. byla v rukou státu ovládaná lidmi z PiS-u a část podchodu patřila městu ovládánanému PO, nebyly se obě strany schopné domluvit na propojení stávajícího podzemního tunelu s novým který na něj navazuje z podzemních prostorů wieżowce Varso Tower. Výsledek je zatím ten, že mezi oběma vchody je dřevotřísková deska a lidi z mrakodrapu musí na nádraží přes rušný přechod čtyřproudové komunikace.
I Polky jedou. A to do ČR kvůli potratům.
Když se podíváte na přiloženou mapku, na křižovatce u Bitwy Warszawskiej trať přirozeně pokračuje křížem a k východu, což se ale zdá podezřelé, když pak na mapě zjistíte že tam to za pár set metrů konci smyčkou Banacha. Ale nebude, ono je to totiž součást odvážného tangencialne-radialniho spojení, pokračujícího na Rakowieckiej, kousek po existující trati, pak stejnojmennou ulici a nakonec.k jihovýchodu až do Wilanowa. Tato megatrať už je rozestavěná nebo v přípravě na více místech. Tento kontext mi v článku chybí, na rozdíl od poněkud nesouvisející narážky na plány rozvoje metra (které jsou taky fajn, ale jiné téma). Kamarád má… Číst vice »
Já bych zase řekl, že zrovna ta rozestavěná trať do Wilanowa (Spacerowa-Belwederska-Jana III Sobieskiego-Aleja Rzeczypospolitej) s tím napojením Grójecka – Waw Zachodnia moc společného nemá.
Sorry.
Jak jsem zjistil, tak oni to opavdu prezentují jako součást budoucího spojení Wilanów-Ochota-Wola…
Bude to největší přestupní uzel
https://www.muratorplus.pl/inwestycje/inwestycje-publiczne/kiedy-koniec-remontu-dworca-zachodniego-pkp-plk-zdradza-kiedy-nastapi-finisz-prac-przy-warszawie-zachodniej-aa-saiH-ks8k-f79W.html
Líbí se mi, že se v Polsku vžil v komunální politice pojem 15minutové město, ač to lokálním konzervám (aneb všude si dojedu autem) leze na nervy.
Hodilo by se i v ČR.
V Americe už se šíří výborná konspirační teorie na téma 15minutového města. Za chvíli to dorazí sem, ten motorista z Klausova institutu bude štěstím bez sebe…
A co na to sovětští vědci?
Byl jsem v Gdaňsku a vidět to bylo na každém kroku (ani náhodou). Tramvaj stála na každém semaforu, zpoždění autobusů i o víkendech v řádu desítek minut, přeplněnost dopravních prostředků v centru kvůli šílenému intervalu, město téměř bez cyklostezek, 4 pruhy pro auta v každém směru úplně narvané. Takže by mě zajímalo odkud tyhle informace čepráte….
Byl jste jednou v Polsku? Gratuluji.
Víte vůbec o čem píšu?
Já myslím že trojmesti je skvěle obsloužené a to zejména kvůli příměstskému vlaku spojující Gdn-So-Gdy. Tramvaje jsou podle mě ok ale tak barvách Lechie brrr 😎. Potěší smyčka u pláže Jelitkowo