Ve Varšavě vyroste první tramvajový tunel s podzemní zastávkou, přivede trať k Západnímu nádraží

Vizualizace plánované první podzemní tramvajové zastávky ve Varšavě. Zdroj: Rafał TrzaskowskiVizualizace plánované první podzemní tramvajové zastávky ve Varšavě. Zdroj: Rafał Trzaskowski

Práce začnou za dva měsíce, hotovo má být v roce 2026.

Varšavský dopravní podnik Tramwaje Warszawskie dnes podepsal smlouvu na výstavbu zhruba 1,6 kilometru dlouhé tramvajové trati. Půjde o nový úsek od křižovatky s ulicí Grójecka k nádraží Warszawa Zachodnia.

Část trati, přesněji 500 metrů, povede v podzemním tunelu. Pod zemí bude umístěna i tramvajová zastávka. Půjde o první podzemní tramvajovou trať v polském hlavním městě.

Práce se mají rozeběhnout za dva měsíce, cestujícím bude úsek otevřen v roce 2026. Zhotovitelem je konsorcium firem ZUE a Fabe Polska. Investice vyjde na 362 milionů zlotých bez DPH, tedy v přepočtu přes dvě miliardy korun.

Jak upřesnil Transport-publiczny.pl, rozsah prací bude zahrnovat výstavbu trati, tunelu pod Západním parkem a třídou Jeruzalémské aleje, vybavení tunelového úseku vzniklého již během rozsáhlé rekonstrukce nádraží Warszawa Zachodnia a nutnou úpravu silniční infrastruktury. Tramvaje urazí trasu z ulice Grójecka asi za pět minut.

Vizualizace plánovaného prvního podzemního tramvajového tunelu ve Varšavě. 
Zdroj: Rafał TrzaskowskiVizualizace plánované první podzemní tramvajové zastávky ve Varšavě.
Zdroj: Rafał TrzaskowskiNový úsek tramvajové trati ve Varšavě.
Zdroj: Rafał Trzaskowski

15minutové město

V budoucnu má podzemní trať pokračovat z nádraží dále, hotovo by pak mohlo být do roku 2032.

Výhled rozvoje veřejné dopravy do roku 2050 představila Varšava začátkem loňského roku. Kromě tramvajových tras plánuje také další budování metra. Díky třem novým linkám od něj bude bydlet více než polovina obyvatel města v docházkové vzdálenosti maximálně 15 minut. Délka celé sítě metra by se měla zvýšit ze 41,5 km na 113 km. Počet stanic se rozšíří na 103.

„Chceme, aby metro zajíždělo do všech 18 obvodů hlavního města a aby do roku 2050 měla více než polovina obyvatel metro v dosahu kilometru chůze. A kam nepovede metro, dojedou tramvaje. Je nám blízká i filozofie 15minutového města, aby všechny služby a záležitosti důležité pro obyvatele byly do 15 minut pěšky nebo městskou hromadnou dopravou,“ uvedl dříve primátor Varšavy Rafał Trzaskowski.

Budoucnost varšavského metra. Zdroj: město Varšava

Budoucnost varšavského metra.
Zdroj: město Varšava

Tagy Polsko Tramwaje Warszawskie varšava
25 komentářů