Ve středních Čechách vznikne 400 chytrých zastávek. Napájet je bude baterie, vydrží pět let
Nový odjezdový panel v Klánovicích. Foto: Ropid
První kusy by se na zastávkách měly objevit objevit už v letos v létě.
První kusy by se na zastávkách měly objevit objevit už v letos v létě.
Nevím proč ty panely nejsou na všech přístřešcích v Praze, jak bylo avizováno. Naslibují hoši a hovno v koši.
Na stovkách zastávek v PID není označení dodnes vůbec žádné, ty by asi měly mít prioritu.
Je před volbami, takže se můžou vyhazovat peníze za blbosti. Po volbách se bude zase vesele škrtat.
Pravdu sice samozřejmě máte stoprocentně, ale napsat ji tak, aby vypadala jako tvrzení, že těmi „blbosti“ jsou třeba právě ty panely, to od vás zrovna chytré není.
Hlavně by konečně středočeské zastávky měli vybavit klasickými označníky dle standardu PID, zejména poslední zaintegrované části maji historické označníky ala ČSAD, často jen na jedné straně, a cestující pak musí hádat, kde je asi zastávka v opačném směru.
Nebo jsou zastávky zapíchané v křižovatkách, v pangejtech. Divím, ze že takové prasárny je schopen schválit příslušný odbor dopravy…
Tohle je nikdy nekončící příběh. Jedni politici přes dopravu rozhodnou o standardizaci, začne se dělat a za nějaký čas nastoupí další, s jinou představou o dyzajnu a barvě. A končí to minimálně u dvou formách vzhledu…
Dokud nepřijdou na dopravní odbor další noví rozhodovatelé.
A Pepa, známý úřednika na odboru, s ohýbačkou na železo, má zajištěný džob nastálo..
Mno, taky mám radši drát než baterku. Ale když vidím informovanost místních baterkobijců, tak musím na pár věcí upozornit:
1) Baterka není levná, leč výkop pro kabely (+ obnova povrchů) bývá dražší.
2) Spousta zastávek i označníků je osvětlených, elektrika tam teda je. Nejsou ale připojeny na běžný NN rozvod, nýbrž na veřejné osvětlení. Ale to je přes den vypnuté, takže i sem by se musel tahat kabel.
Baterka a FVE panel na střechu přístřešku a mají hotovo. Navíc to asi nebude o tolik dražší nez klasický mobiliář – teda pokud to nepůjde jen o pár požehnaných firem.
V obci máme na zastávce osvětlení s FVE panely s baterkama no ze začátku to svítilo jak mělo,dnes jen když přes den svítí slunce,jinak ne.
Osvětlení je IMHO řádově větší odběr než displej. Ten by snad nemusel mít problém.
Ani to osvětlení dnes už nemusí být velký žrout energie …
A propos: osvětlení menších přístřešků na (autobusových) zastávkách VHD pomocí drobné fotovoltaiky + baterie bylo v západní Evropě běžným standardem už před cca 20 roky – vzpomínám si jak jsme to tam tehdy dost překvapeně objevovali …
Přičemž bod 2 by se dal skvěle kombinovat s podstatně menší baterií.
Pokud se nepletu, tak někde to tak i je
A jak často je třeba ten výkop a kabel měnit?
Především je potřebné to vůbec zřídit (což nemusí být úplně levná a snadná záležitost), a k tomu je třeba m.j. i stavební povolení, které vůbec nemusí být právě jednoduché získat.
Ta snad něco dají i do Peček, tam je to pěknej chlív.
No, e-ink… ve dne výborné, a co v noci? Bude na čitelnost stačit úroveň okolního pouličního osvětlení, nebo se stejně bude muset přisvěcovat? Jako aby ta úspora oproti ledkám nebyla jen symbolická, kterou obratem „sežere“ první kandelábr vedle…
Tohle má smysl jen někde, kde je fakt drahé to připojit na elektrický rozvod a to ještě se solárním panelem.
Zastávka není nic dočasného a na fotce hned vedle je lampa.
A ta lampa je stále pod proudem ??
No pokud je v provozu aspoň řekněme půl hodiny denně, pak by měl bohatě stačit na ledkový panel akumulátor který se z toho kandelábru nabije…
Mimochodem, jak je to jinde kde hodlají měnit kandelábry na nabíječky EV? (Ano, tuším že tam buď už je, nebo bude zavedený kabel který bude obsahovat také žíly celodenně pod proudem…)
Tam bude i novej kabel. Lampy maj proti EV minimální odběr. Ledky nemaj až tak malej odběr, a viditelnost E-ink je i na světle o hodně lepší. Navíc E-ink má odběr pouze při změně, LED trvale.
400 označníků za 118 mil mi vychází 295 tisíc za jeden. To není zrovna málo. Ale asi je v tom i práce za osazení a provoz.
Neskutečná hovadina za takové prachy, dobře funkční to bude jen dokud tomu nevyprší záruka, což bude při nejlepším 5 let ale možná jen 2.
Nemají na dostatečnou údržbu ani běžných zastávek, a nakupují draze v době mobilů takové zbytečné a snadno rozbitelné hovadiny.
IZ se stejnými info kapacitami 4+1 řádek (byť LED a napájené 230V) v pohodě v OL fungují v desítkách kusů už nějakých 17 let. A třeba na nákup SMS/app jízdenek s (v Praze tolik kritizovaným) nákupem 2 min. před nástupem ideální.
Podobných zastávek jsou v republice už nejspíš stovky.
Tady https://mapy.cz/zakladni?pano=1&pid=107997826&newest=1&yaw=0.429&fov=0.596&pitch=0.002&x=18.7392249&y=49.5036715&z=16 jich je 8, i s wifi a stavbou kolem 500 000.
https://www.gorolweb.cz/v-mostech-maji-chytre-zastavky-a-planuji-dalsi/
Proč u těch označníků není nějaký malý solární panel? To by pak životnost byla v podstatě neomezená.
Asi to takhle vychází levněji.
Možná z krátkodobého hlediska. Ale vyměňovat u všech označníků každých 5 let baterii není určitě nic levného.
No, očekáváte že nějaký reálný současný aku bude mít životnost víc než nějakých 10 let? To už zase až takový rozdíl není?
Taky mě to napadlo. Stejně jako je to u LED lamp nebo rychlostních radarů.
A ted si predstavte, kdyby nejakeho zpatecnika napadlo pripojit oznacnik normalne k elektricke siti. To uz by mohlo mit zivotnost dokonce docasnou (jednotkou docasnosti je, jak znamo, jeden furt).
Kolik zastavek v ScK je skutecne mimo pokryti elektriny? Nechapu. Asi jsou ty baterky fakt dobrej byznys.
Jasně, ke každému označníku budovat elektrickou přípojku, – projekt, stavební povolení, výkop… A za 50 let máme označníky vyměněné.
Akorát ta sluneční deska zrovna neomezenou životnost také nemá.
Jen je ovšem její osazení a občasná (po několika rocích) obnova na venkově často výrazně snazší (a ve výsledku i levnější) než budování někdy i dlouhé samostatné přípojky elektřiny.
Proč by to jinak ti kapitalisté v západní Evropě už mnoho roků takto dělali, kdyby to byla hloupost?