Ve Španělsku se otevírá další vysokorychlostní trať, nových 110 kilometrů zkrátí cestu na sever

Nový úsek španělské rychlotrati Zamora - Pedralba. Foto: AdifNový úsek španělské rychlotrati Zamora - Pedralba. Foto: Adif

K dalšímu zrychlení doby jízdy z Madridu do Galicie dojde příští rok, dokončuje se další úsek.

80 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dopravak

Co je však druhá strana mince, která pro nás z Čech není tolik vidět, že na velkých nádražích (typu Madrid, Barcelona) byla povinnost dostavit se na odbavení předem (alespoň při našich návštěvách tomu tak bylo, nevím jak teď při covidu), a to NEJMÉNĚ 1 hodinu před odjezdem (kvůli neriskování a ceně jsme šli radši skoro dvě), což potom tu rychlost VRT dost silně degraduje……(v našem konkrétním případě to odpovídalo skoro běžnému R bez odbavení před zavedením VRT)

Miropiro

Já jsem tedy měl na jízdence o Velikonocích 2017 jen informaci, že se mám dostavit nejpozději dvě minuty před odjezdem k vlaku. Pokyn být dříve na nádraží nebyl, i tak jsem samozřejmě s kamarádkou přišel na Sants dříve. Tehdy nám dokonce dali jakýsi papír, že možná nebudou fungovat restaurační služby, což nakonec platilo o vlaku z Valencie do Madridu a ve výsledku mi fakt na základě reklamace v Lleidě Renfe vrátilo část peněz zpátky. Ani v případě Madridu jsme nemuseli být nějak extra brzo před odjezdem, jediným zdržením byla kontrola bagáže. Totéž pak bylo při odjezdu z Lleidy do Barcelony,… Číst vice »

Juraj

Cestoval som AVE niekoľkokrát a okrem rýchlej bezpečnostnej kontroly vždy stačilo byť chvíľu v predstihu. Výstup na nástupište sa zatvára 2 min pred odjazdom, to je v pohode.

Problém býval nákup na stanici, tam to vždy trvá. Ale odkedy majú automaty a funkčný e-shop, toto odpadá.

xyz

Taky je potřeba dodat, že tato VRT znamená novostavbu vůči paralelní jednokolejné, neelektrizované a relativně pomalé trati.

Kde (aspoň potenciální) přínos je větší než v situaci, kdy by tímto směrem, tzn. od Madridu do oblasti Galicie, už vedla nějaká elektrizovaná dvoukolejka.

Vlastimil Kocurek

Je to nahrazení letecké dopravy. Všechny VTR ve Španělsku nahrazují částečně leteckou dopravu. Španělsko má takovou rozlohu, že ani rychlost 250 km tam na tyto dálkové spoje nemají smysl, proto se tam prosazuje to nejrychlejší, co v Evropě je. Tedy nejde jen o rozlohu, ale o to, že většina lidí bydlí na pobřeží a Madrid je uprostřed.

Nekdo

potvrzují. ve 2011 jsem z MAD letěl tímto směrem, teď už bych mezi VRT a letadlem váhal…

Anonymus

350km v hodine
Husty
Palec nahoru

Vlastimil Kocurek

To nic není, my jsme na některých tratích také podstatně zvýšili rychlost až o 150%, třeba přes sotva stojící mosty z 20 na 50.Takový byl směrem na ČK, v Holubově, tam se po něm jezdilo 10km/h.
Zbytečně se vytahují a dělají nám naschvály. :>(

Panda

8 párů a i kdyby to bylo v postCOVID době (mimo poutní špičku) 12-16, tak je to na VRT málo… Porovnejte s většinou VRT v Itálii, Francii či Japonsku, kde budou navíc i v průměru kapacitnější soupravy…

Daniel Mach

Záleží co s čím porovnáváte. Japonsko je země ohromně zalidněná. Když se ale podíváte na Kjúšú, tak na trati Hakata – Kagoshima jezdí jen o mále víc spojů denně.

Y.K.

I v Japonsku máte okrajové VRT. Nemůže být všechno centrum. I tak mají pro síť a cestování význam a „periferie“ to přibližuje ekonimických centrům.

Vlastimil Kocurek

Tyhle VTR slouží nejvíce studentům VŠ, některým byznysmenům, cestám za příbuznými, etc. Potřebují určitou kulturní dostupnost Madridu a měst na pobřežích, to patří k státní politice každého státu. A v takových případech se nebere ohled, kolikrát denně to musí jet. To je hodně úzký ekonomický pohled.
Každé srovnání kulhá.

Ondřej

Navíc se to nestaví na 10 let. Je otázka, jestli má zrovna španělsko nějaký výhled na to, co bude za 50 let, ale jsou to validní argumenty.

Lovosičan

Na trati 114 zůstala i po miliardové rekonstrukci desítka…tedy kupodivu ne všude, ale na polním přejezdu za Sulejovicemi, u čističky vod, nebo co to tam je za soustavu nádrží. Pak množství třicítek…a samozřejmě žlutozelená nádhera. Oproti původně slibované 120 max a pavoukům…prostě progres par excellence.

xyz

Ano – právě kvůli tomu, že revitalizace byla limitována miliardovým rozpočtem, došlo ke komplexní reko jen mezi Libochovicemi a Radonicemi + krom toho v žst. Čížkovice; ostatní úseky byly jen mírně „pošolíchány“.

P. S. 120 km/h už by v té době bylo jedině s ETCS, takže holt max. 100 km/h (v tom komplexně zrekonstruovaném úseku). A vlastně i to jedno, když tam jezdí Regionovy s v(max) 80 km/h.

Jiří Kocurek

Jenže tohle jsou takové ty drobnosti, které dokážou miliardovou investici znehodnotit.

Vlastimil Kocurek

Ano, existuje obecně posuzovaná hodnota proti přínosu. Tady se to skutečně nesešlo.

Leinad

Takže poloměry oblouků na 120km/h, rychlostník 100 hlavně kvůli předpisům 😀 Nebo je celá trať na 100 a zvýšení by vyžadovalo přestavbu (větší než instalaci zabezpečovačky)

Eda

Ale telefon, v naší krásné zemi, zavedeme až do maštale .. 🙂

Vladimír

Asi u nich nemají Děti Španělska, že jim to tak jde (viz článek výše o jezu na řece Moravě).

Tom

Nejsem úplně znalý problematiky kolejnic, ale může mi prosím někdo upřesnit, proč na německých VRT se jezdí na kolejích na pevných betonových blocích a tady jsou koleje podsypány štěrkem? Tento způsob usazení kolejnic vydrží takovou rychlost? Nebo jsou to stejné bloky jako v Německu, jen jsou zasypány štěrkem?
Mimochodem, je hezké číst tyto zprávy, škoda že se to otevírání neděje u nás. No, pořád doufám že se to aspoň co se týče přípravy, hýbe.

Jaaaa

Je to jiná technologie. Na VRT lze tak jako na každou železnici použít jak pevnou jízdní dráhu, tak klasické štěrkové lože.

Matěj

Klasické štěrkové lože tuto rychlost bez problému vydrží, v Evropě se kromě Španělska využívá ve Francii, Itálii i jinde.

Eda

… a že se počítku a prvních svezení živé vůbec dožijeme/dočkáme

Poutník 99

Španělé s tratí do Santiaga pospíchají, protože na rok 2021 připadá „svatý rok“ a očekávají enormní zájem poutníků o přepravu. I proto jsou ostatní stavby na pokraji zájmu.

Martin V.

Co já jsem slyšel, tak opravdoví poutníci chodí do Santiaga pěšky. Že by vlak využili aspoň na zpáteční cestu? Možné to je.

Džaro

Pěšky nebo na kole, případně část cesty stopem.. Existuje hodně variant. Znám lidi, kteří vyšli z Velehradu, někteří chodí třeba až z francouzského Rocamadouru.

Poutník 99

Mnoho lidí vykonává návštěvu hrobu sv. Jakuba i bez poutě. I pro cesty do výchozího bodu lze nové tratě využít.

K.S.

Myslím že COVID má jiný názor…

Kalanis

Pro zajímavost – příští rok tomu bude 500 let, co zemřel poslední právoplatný Přemyslovec. Takže budou výlety směr Ratiboř. https://cs.wikipedia.org/wiki/Valentin_Hrbatý

Vlastimil Kocurek

….. a pojede tam VTR ….

kubisek

Ale to až bude kulaté výročí 1000 let.

Martin2

O čem Andrej sní, když spí. ANO, bude líp. Nebojte se, tady se něčeho podobného nikdy nedočkáme.

Octupus

Sosna by jim mel vysvetlit ze 110 km je moc dlouhy usek najed ou, rozdelit aspon na tri useky a i kdyz ekonomika vychazi tak pro jistotu zadat (jine firme) dalsi studii proveditelnosti. Podobnost s Drazdany ciste náhodná.

Jiří Kocurek

Alespoň zbyde víc peněz na stavbu trati Mutěnice – Ratíškovice, což uleví přetíženým silnicím od kamionové dopravy.

K.S.

? ? ? ? zase neblbněte, já vím že je to sarkasmus, ale… něco reálnějšího by nebylo? Já nevím, třeba spojka Bzenec-Přivoz Bzenec? Já chápu že Blažovice-Křenovice je hrb jak bůůůů, ale c’mon Vectron pod výkonem a s rozjetými dvěma kilotunami to snad dá, ne? Navíc by to mohlo pomoct i místně přetížené trati do Břeclavi 😉 🙂

Já, kdo jiný

A jak se tato investice projeví na státní dluhu? To množství vlaků za den ani jízdní doba 5h mě nějak nepřesvědčují o výhodnosti.

Y.K.

Ono je to teda 600 km, něco jako Praha – Hamburg.

Vlastimil Kocurek

Zapomněli se vás Španělé zeptat, jestli si mohou postavit VTR ??? Váš názor je úplně mimo mísu. Jde o to, zajistit lidem ze vzdálených míst dostupnost hlavního města, kde jsou některé úřady, instituce, a hlavně Univerzity, které v Galicii prostě nejsou. Zmírnit v tomto směru jejich nevýhodnou dostupnost hlavního města. To se táká všech těchto VTR, s výjimkou Barcelony. Ti Madrid skutečně nemusí a jsou autonomní. Jde o to, že všechna hlavní města se rozvíjejí i za daně lidí ve vzdálených míst, často za státní dluh, a mají i tzv. sdílené daně z velkých obchodních řetězců po celé zemi. To… Číst vice »

Peeetr

Ve Španělsku to se stavebnictvím super extrémně přehnali. Nejspíš bylo v plánu nastěhovat značný kus Jižní Ameriky, ale když zahraniční továrny daly po vstupu přednost Polsku, tak od roku 2008 začalo být většině jasné, že při 20% Španělské nezaměstnanosti to nemůže fungovat i kdyby tam měli populaci nejtolerantnějších dobroserů světa.

ABC

Tak jižní Amerika by ještě byla relativně cajk, ta je Španělsku jazykově i kulturně blízká, jenže na jim místo toho začala připlavávat severní (a střední) Afrika…

Vlastimil Kocurek

Španělsko zvládlo v pohodě 25% nezaměstnanost, je to ekonomicky vyspělejší země než ČR, a lidí tam nežijí v takovém stresu, který vidím z vašeho komentáře. Prostě jsou více pohodoví, a mají vyšší životní úroveň.

Ondřej

Myslím, že tohle už neplatí, ten náskok není velký. Něco je lepší, něco horší, ale celková životní úroveň je dost srovnatelná.

Petr

Snad se s příchodem konkurence ve Španělsku změní cenová politika. Nevím jak v téhle situaci, ale před koronou stála zpáteční jízdenka koupená s předstihem obvykle zhruba tolik, co celoevropský 10denní Interrail (kolem 250 €). Přitom španělské příjmy nejsou o tolik vyšší než ty naše. Pak není divu, že tam Ryanair točí na vnitrostátních letech letadla ve 2hodinových intervalech a za 50 €. Po dálnicích jezdí doslova konvoje autobusů (na jeden spoj se vypravují i tři vozy). Ve Francii se dá na TGV i v den odjezdu sehnat jízdenka za rozumnou cenu (pod 100 € za zpáteční). To si bez problémů… Číst vice »

Já, kdo jiný

Ta mzda ve Francii zase tak vysoká není. A náklady na život jsou vyšší.
(V roce 2008 si řidič MKD u dobré firmy přišel na 1500 € čistého měsíčně plus 1000 diet, pokud odjezdil všechny pracovní dny. (o víkendu Francouz nejezdí))

Vlastimil Kocurek

Náklady na život jsou vysoké v Barceloně a Madridu, tam je drahý nájem bytu.

john334

Zpáteční za 250 €? To je z Girony do Cadizu? Já jsem kdysi (2016) koupil jednosměrnou jízdenku Madrid – Valencia za 23 €. Před rokem Madrid – Gijon za 35 € apod. Kdybych třeba teď chtěl zpáteční na víkend 6.-8. 10. z Madridu do Sevilly ve špičce (tj. v pátek odpoledne do Sevilly a v neděli večer do Madridu), tak je to celkem za 123 € bez jakýchkoliv slev. To je v podstatě maximum, v průběhu týdne se dostanete i pod 80 € celkem zpáteční a to za cestu, co je kilometrově výrazně delší než třeba z Prahy do Vídně.

xyz

Ha, to je ta VRTka, o které už Šlegrovo-Zárubova knížka o VRTkách z roku 2012 uváděla „ve výstavbě“.
Hm, tak 8 dalších dlouhých let zbývalo do dokončení…

Dan

Jo, jen do nich. Uvidíme za 20 let u nás, jestli náhodou ty naše plány nebudou pořád plány…

LKB

Po postaveni nove trati o delce 110 km by se +- propojily Havlickuv Brod a Praha, cimz by dostal cestovani Praha – Brno ke dvema hodinam nebo i pod ne i pri normalni rychlosti (normalni rychlost beru 160 – 200 km/h, nizsi rychlost je v rozporu s logikou veci se dostat brzo do cile :-)). A pri 350 km/h uz by to bylo wow!

Já, kdo jiný

Zamyslel se někdo nad tím, že i dotovaná vodíková letecká doprava s parkováním zadarmo na letišti by přišla na míň než příprava, projekt, stavba a provoz VRT?
(Ale nikdy se to tak nedělalo, že….)

Y.K.

Můžete nám ukázat nějaký vodíkový letoun?
Plus teda kapacita vlaku je také poněkud jinde než u letadla.

Já, kdo jiný

Do 5 let bude letadlo na vodík bude.
Do 20 let souvislá VRT MOŽNÁ bude.
Letecká doprava může být tak kapacitní, jak si ji nadefinujete.
Propagujete technologii starou skoro 200 let a vylepšenou před 40 lety (VRT)
Ne všichni bydlí na nádraží nebo v centru a potřebují se z toho nádraží dostat.
VRT znamená zábor půdy po celé trase a snížení kvality života obyvatel okolo této stavby kvůli kraválu. Nebo myslíte, že TGV při 300 km/h jede potichu?

Kuna

Letadla jsou technologie stará již 117 let, o 77 let starší než VRT! Letiště žádnou půdu nezabírají a hluk okolo nich není: to jistě.

Vlastimil Kocurek

Nejefektivnější jsou iontové motory pro pohon vesmírných raket a sond.
To vymyslel Ciolkowskij někdy 1906.

Y.K.

Do 5 let možná Airbus zabuduje vodíkovou nádrž do nějaké A320 a začne s tím experimentovat. Certifikace a případný provoz cestujícími to je opravdu daleko a nic jistého, že to bude proveditelné. První pokusy se odehrály už před desítkami let. Argumentovat nádražím, to si kopete do vlastní nohy. Nic není tak daleko od měst jako letiště. Pro představu, Tókaidó Šinkansen přepraví DENNĚ 466 000 cestujících. Aby to odvozila letadla, musel by jumbojet v úpravě pro 400 pax startovat každou minutu, aby to odvozil za 24 h (ne v běžném občanském dni). Takový výkon má ten 200 let zastaralý trochu přeleštěný… Číst vice »

Jiří Šrámek

A všichni bydlí na letišti, že?

mgr.pavel

„Ne všichni bydlí na nádraží nebo v centru a potřebují se z toho nádraží dostat.“

A proto vy horujete pro letadlo startující z letiště DALEKO od civilizace. Mno..

Kuna

Hindenburg, na youtube se dá najít jak přístál v Americe…

Martin V.

Přesně na to jsem taky vzpomněl, ale tato etapa využití vodíku v letectví skončila v roce 1937. https://cs.wikipedia.org/wiki/LZ_129_Hindenburg

Dan

A hyperloop vychází ještě levnějc. Akorát ho nikdo nepostavil.

Nekdo

zpátečnický tmáři! my v Krně už máme memorandum! záviďte všici!

Vlastimil Kocurek

To byste si ale v zimě ani nestačil ani svléci bundu 🙂

MLB

Oproti nim jsme fakt 100 let za opicema 🙁

Jakub

Aspoň že se vyřadí ty 854.

Já, kdo jiný

Motory Caterpilar z 854 by se mohly uplatnit jako stacionární zdroje energie v Africe.

Jiří Kocurek

Tak ve Španělsku mají a udržují i tratě na nižší rychlosti. Osobák tam ani 160 km/h neudělá. Jede po staré trati a zastavuje v každé díře. Takhle vypadá konečná stanice barcelonského příměsta: https://goo.gl/maps/qTmER3EdfjYwBc39A U nás je problém v letité neúdržbě tratí jako je Praha – Beroun (bude tunel, naco to vylepšovat). A když se má tohle opravovat, tak přece bude VRT, tam se bude jezdit rychle a … že je štreka pro lidi a pro zboží se zapomíná. Už vidím VRT a na ní nákladní vlak vedený dvojicí Laminátek, 60 km/h, poněvadž je to do stoupání a stará trať už… Číst vice »

michalspina

není tomu tak. Španělsko má o dost jiné přepravní potřeby. rychlovlaky vypadají pěkně, ale využití železnice a veřejné dopravy obecně tam naopak dost zaostává za střední Evropou včetně ČR nebo i Slovenska.

Svojsin

Existuje nějaký trochu komplexnejsi seznam tratí se zastavenou osobní dopravou ve Spanelsku? Diky předem.

michalspina

takových tratí je minimum — kromě cancourků mě napadá snad jen zkratka Madrid – Burgos (přes Arandu de Duero, dokončená teprve 1968 a osobní dopravou využívaná ani ne čtyři dekády).
mnohem častější bylo zastavení veškeré dopravy a zrušení celé trati — třeba západní „transverzálky“ Plasencia – Salamanca – Zamora – Astorga. většina se dá najít zde: https://es.wikipedia.org/wiki/Categor%C3%ADa:L%C3%ADneas_ferroviarias_extintas_de_Espa%C3%B1a

svojsin

Michal. Díky.To jsem měl na mysli, vč. zrušených tratí. Mohl jsem to napsat jasněji.

Platamon

Podle webu šoutouši nenáviděného spolku KŽC má Španělsko dnes rámcově 16.300 km provozovoných tratí (z toho cca 700 jen pro nákladní dopravu) a zhruba 8.000 km zrušených tratí, kdy ale většina byla úzkého rozchodu. Netrvrdím, že je přehled přesný, dle komentáře vychází provozované tratě z Prohlášení o dráze a neprovozované z wiki.P.

Desper

Ještě Pocinho-Barco dAlva-Salamanca, pak to má nahnutý stará do Valencie z Madridu a obecně lokálky co fungují fungují stylem 2 vlaky za den, to prostě není funkční obslužnost. A třeba zmíněná Salamanca má dost nevýhodné spojení

svojsin

desper: Mají tam dnes celotýdenní provoz osobky na něčem jako Rakovník – Čistá – Kralovice, nebo Kroměříž – Zborovice apd. co by nebylo vyloženě turis. doprava?

Dopravak

Do takové kategorie by se asi daly zařadit tratě přes hranice (Puigcerdá, Badajoz) a pak hlavně úzkorozchodky (býv. FEVE) na severu, coby spojnice měst, tam to jsou dlouhé a odlehlé úseky, mezi nejvíc ultimátní je trať Leon – Bilbao, s jízdní dobou 7hod 40 min a jediným párem spojů. To je asi největší „lokálka“ španělska, na tratích po pobřeží to jsou 2-3 páry denně. Na celé projetí jsou zapotřebí 3 dny (a doporučuju síťovou jízdenku FEVERail)

Dopravak

Tratí se zastavenou osobní dopravou je totální minimum, buď se nějak jezdí a nebo (a to převážně) jsou rovnou fyzicky zrušeny. Mezi to málo tratí kde se jezdí ale ne v osobce jsou např.2 tratě FGC Manresa – Salent a Manresa – Súria

MaraSourak

Renfe❤️

MajsterN

Jj. Ctyri automaty, dva z nich mimo provoz a další dva na 3 minuty spolknou kartu a hodí error. A vedle toho stojí velice důležitá retardovana Španělka. Zaplatit nejde, jdu na autobus. Renfe.

Dopravak

Přesně, a těch kontrolorů jízdenek u vstupu, co tuší, co je Interrail, aby člověk na prstech spočítal….. a spoje kde je 50% sleva (kterou automat „překvapivě“ nezná a umí jen a pouze obyčejný…..) jo jo….doporučuju všem elektronizátorům, pípatorům a „zjednodušovačům“….