Ve Španělsku dokončují novou vysokorychlostní trať k portugalským hranicím. Zatím jako jednokolejku
Měření svršku na nové vysokorychlostní trati v Extremaduře. Foto: ADIF
Nová trať má zlepšit spojení jednoho z nejchudších regionů s hlavním městem.
Celá tahle trať je ve mimochodem ve Španělsku vnímána jako fiasko. Mělo jít o VRT Madrid – Lisabon (dvoukolejnou, elektrifikovanou, 1435 rozchod) a začalo se stavět už v roce 2008 od prostředka. V roce 2011 ovšem Portugalci od své části odstoupili (přitom už taky měli rozestavěno) a Španělé byli celkem bezradní. Několik let to zůstalo rozestavěné a zakonzervované, ono to ani zatím není nijak napojené na zbytek VRT sítě. Nakonec se dospělo k dnešnímu kompromisu, na těleso se položí nová jednokolejka iberského rozchodu s elektrifikací a bude využije se to aspoň takto (ale vzhledem k tomu, že souběžně s tím… Číst vice »
Vzhledem ke skutečnostem, které ve Španělsku i Portugalsku nastaly po roce 2008, tak se není co divit že stavbu tehdá utnuly.
Z důvodů finanční krize, tam dočasně nebo úplně zastavili více projektů.
Anebo je dokončili, ale pak ponechali neprovozní (zdravím do Jaénu 🙂 ).
Ta VRTka z Madridu do Badajoz byla rozestavěna už někdy před rokem 2010. Po několik dalších let pak úseky zůstaly netknuté. Až nyní tedy dochází k (zatím tedy částečnému) dokončení.
Se divím, že starostům se nelíbí jednokolejka a ještě k tomu provizorní. Na těch 5 párů vlaků co tam jezdí je to velký luxus.
A kolik toho tam bude jezdit po úplném zprovoznění? Bude tam alespoň dvouhodinový takt až do Lisabonu?
Co jsem tak nedávno dohledával, tak je to snad ještě méně než 5 párů vlaků.
Plus nákladní vlaky taky VRTku nevyužijí.
S tím 2h taktem – kéž byste měl pravdu. Obávám se, že realita bude daleko prozaičtější.
Ostatně, spojení Madrid – Lisabon již téměř 2 roky (!) neexistuje, resp. tedy ne v přímé podobě; jediné spojení (a to denní) je právě s (docela ostrým a prý nejistým při vyšším zpoždění) přestupem ve městě Badajoz.
Ani tak mi nejde o pravdu, ale o ekonomiku staveb. Když občas slyším, jak se někdy u nás nevyplácí elektrizace, jak nelze nějaký kousek narovnat. A tady to jde, jak teda počítají ekonomiku staveb, když jim tam z pohledu střední Evropy nic nejezní?
Můžu jen odhadovat. Např. nadsadí „výhledový“ počet vlaků. I to se u nás stalo (namátkou např. Znojmo – Retz).
A když nakonec k tomu navýšení počtu spojů nedojde, tak už nikdo nic bourat (či vracet dotace) nebude. 🙂
Pak je ale problém těch, co dávají dotace, protože ve Španělsku je to co naznačujete standard.
P.S.: Most ve Znojmě se myslím opravit (bylo tam už dlouho provizorium) musel, ta elektrizace nevím, je to tam na konci linky dobrý vzduchovozič.
A co trať Irun-Lisabon?? Nebyl jsem tam 22 let, ale v roce 1999 to byla rychlodráha, něco jako u nás Brno-Jihlava. Akorát mnohem delší.🤪
Z Madridu před Burgos hotova VRT. Ve finální části výstavby je i „basický ypsilon“.
Což nic nemění na tom, že ani v relaci Irún – Lisabon už skoro 2 roky nejezdí žádný přímý (resp. přes hranici za Salamancou vůbec žádný) vlak osobní přepravy.
Díky!
No jo, Španělsko, před půlstoletím ještě spíš napůl zaostalá zemědělská země, oproti němu bylo i socialistické Českoslovnsko napřed. A dnes: nejrozsáhlejší síť VRT v Evropě, prakticky nejrozsáhlejší dálniční síť v Evropě, 3. největší síť metra v Evropě (Madrid). Můžeme jen tiše závidět…
Ano, na placaté Mesetě se to mimo osídlené oblasti staví, ale neřekl bych, že ty kilometrové estakády, či 29 km dlouhý tunel Guadarrama jsou brnkačka…
Placatá meseta, jo? Pico de Peňalara, 2428 metrů nad mořem, 50 km „daleko“ od Madridu.
https://mapy.cz/turisticka?x=-3.9627034&y=40.8363314&z=11
Já právě vůbec netvrdím že je Španělsko placaté, resp. říkám, že někde placaté je: třeba skoro celá Stará Kastilie (Kastilie a León).
Španělsko – 15% nezaměstnanost. Opravdu jsou ve všem napřed? Ale hlavně že maji infrastrukturu.
Infrastrukturu, po které v mnoha případech pohříchu jezdí pár vlakových spojů za den.
A to nejen v případě VRT.
Před 50 lety to byla hospodářsky standardní jihoevropská země, tkzv. španělský zázrak se oficiálně datuje v letech 1959-73. Postavili toho, jak píšete, obdivuhodné množství, ale opravdu to někdo chce vyměnit za katastrofální zadlužení země, vysokou nezaměstnanost mladých, vymírání venkova, masivní odliv vzdělaných lidí do zahraničí atd. Je to krásná země, která se může spoustou věcí chlubit, ale v kontextu evropského tím více světového je to za posledních 30 let symbol neúspěchu a stagnace.
Kez bychom u nás taky byli tak neúspěšní, každý, kdo se tam byl podívat to musí vidět, jak si o dost lépe žijí tam, oproti tomu, co máme zde.
O dost lépe? Ani bych neřekl. Obří nezaměstnanost, ztracená celá jedna generace mladých (nezájem o práci a život). Španělsko žije z minulosti, ale nemá budoucnost. Práce ve městech není, o venkov lidi nemají zájem (to sice ani u nás, ale tam je to mnohem horší).
Země šestkrát větší než ČR se čtyřnásobnou populací má jednu vlastní automobilku, které ještě půlku modelů vyrábí ostatní… no fakt sláva. Stopadesát let staví jednu katedrálu, a dostaví ji asi tak za stopadesát dalších.
Španělsko? Na týden dovolené fajn, na život ani náhodou.
Tak takhle omezeny pohled se jen tak nevidí.
Takže by jste radši byl bez práce a bez peněz, ale k čemu by vám potom bylo že můžete být za hodinu z Prahy v Brně nebo v Olomouci?
Mám se tu nadprůměrně, měl bych se i tam, plus bych tam měl více peněz, nižší náklady a užíval bych si lepší služby, jídlo, infrastrukturu, prostředí, podnebí a těšil bych se jako chlap průměrně o 10% delšímu životu. Mimo jiné, naše ekonomika loni rostla o něco přes 2%, jejich přes 7%.
A kdo říká že by jste tam našel práci? Mají 15% nezaměstnanost tzn. 7x víc než u nás. Nezaměstnanost mladých je tam ještě o dost víc. Takže k čemu lepší služby, jídlo a infrastruktura, když člověk nemá peníze? To jako že život pod španělským mostem by byl lepší než pod českým?
Já to říkám, kdo chce pracovat a není úplný jantar, ten si práci najde i tam. Navíc nesmis hledět na zmanipulovanou statistiku úřadu práce, Eurostat na základě dat čsu to vidí na 3,5x rozdíl.
Španělsko je napůl zaostalá zemědělská země i teď…na tom žádná VRT ještě dlouho nic nezmění. Čímž nechci tuto krásnou zemi kritizovat, jen popisuji reálný stav věcí.
Prosím vás pište o něčem čemu alespoň trošku rozumíte.
Prý zemědělská země. HDP ze zemědělství tam tvoří cca 2,5% HDP. To je cca podobné jako u nás. Je snad ČR zemědělská země a vzhledem k HDP/os též zaostalá?
Ve Španělsku jsou jinak velmi časté krátkodobé smlouvy a práce na černo. Ono to v reálu není zas takový problém jak se může na první pohled zdát. Navíc Španělé se neradi stěhují. Je to podle statistik nejusedlejší národ v EU. VRT tomu může určitě pomoct.
a jak tomu vrt muze pomoct?
Je to 2,7% a to je u HDP docela dost. Pro srovnání, USA jsou 2. největším světovým agroproducentem a tvoří to celých závratných 0,6% jejich HDP. A my…jsme taky napůl zaostalá země, akorát že zemědělství už zde není žádná sláva. Španělsko je největším světovým producentem oliv, 2. největším producentem mandarinek, 4. největším producentem hroznů a broskví, 5. největším producentem ječmene, 6. největším producentem pomerančů, 7. největším producentem citronů, 8. největším producentem rajčat, 11. největším producentem slunečnicových semínek, 17. největším producentem cibule, atd.
jane z rokycan to je nadherne, jen je to cele postavene na dluh a krome madrid-barcelona to ma vyuziti velmi zoufale.
prekvapuje me, ze tu nekdo verejne chvali plytvani penezi…
Protože mašinky…
Portugalci mají 25 kV Španělsko místy 3 kV normální rozchod , indický rozchod a bez problémů. U nás je problém osobák Rumburk – Ebersbach. Jiný stát jiné mravy.
Ve Španělsku takové lokálky neexistují.
Španělsko má 3kV běžné napětí na širokém rozchodu, 25 kV na VRT (což je většinou normální rozchod, ale výjimky jsou).
Používají stroje se změnou rozchodu a vícesystémové včetně dieselu v takovéto jednotce https://en.wikipedia.org/wiki/Renfe_Class_130 .
Ano, výjimkou je např. trasa (zprovozněná přes 10 lety) Ourense – Santiago de Compostela – A Coruňa; a ke změně nemá dojít ani nyní, po kompletním dokončení VRTky od Madridu do Ourense, s (logickým) zdůvodněním, aby ta trať byla použitelná i pro (širokorozchodné) nákladní vlaky.
Staví to na normální rozchod? V Portugalsku budou splítky?
Vysokorychlostní tratě ve Španělsku jsou na normálním rozchodu. Přechod mezi normálním a širokým rozchodem řeší jednotkami, schopnými provozu na obou rozchodech.
V principu do funguje tak, že jsou na vhodných místech zařízení pro změnu rozchodu, které může příslušná jednotka projet nízkou rychlostí. Do 5 min má celý vlak změněný rozchod a pokračuje po trati jiného rozchodu. Cestující ani nemusí vystupovat.
Inu Španělé, co by nevymysleli pro to, aby si ušetřili chození a přestupování. Už za dob pradávných byli známí chovem koní, aby nemuseli pěšky.
Je to parádní: jak píšete, úplná rychlovka a nešoutouší cestující si pomalu ani ničeho nevšimne…
Splítky nebudou, nejsou potřeba.
Ale na jakém rozchodu bude v Portugalsku VRT by mě taky zajímalo?
Tipnul bych si na normálním.
Krasny clanek.. Naproste Sci-Fi u nas…
Že se vůbec snaží s přípravou něčeho takového. Kdyby raději seděli a nadávali, že si ve Zlíně nedokážou postavit pořádné nádraží.
Doporučuji podávat se na videa ADIF týkající se výstavby viaduktů na této trati: https://vimeopro.com/adif/lav-madrid-extremadura-frontera-portuguesa
Španělé VRT umí i v náročném terénu a podle všeho za nízké ceny (119km za 2,33 miliardy €):
https://zdopravy.cz/obrazem-31-tunelu-a-32-viaduktu-az-350-km-h-ve-spanelsku-otevreli-novou-vysokorychlostni-trat-100092/
Mohli by stavět i u nás…
Pravda, ale my zase umíme stavět draze.
To je taky kumšt.
Nechci to nijak snižovat, ale po cestě je jen pár malých vesnic a to ještě většinou v uctivé vzdálenosti od VRT, případně nad tunely…
Ano, ale to nám komplikuje jen trasování, přípravu pro povolení, výkup pozemků, ale ne vlastní výstavbu. Nebudeme kvůli vesničkám stavět víc tunelů či viaduktů, nanejvýš víc protihlukových stěn.
Je společnost se sídlem v Madridu dostatečně Španělská?
https://ohla-group.com/ohla-participa-en-la-reconstruccion-de-una-estacion-de-ferrocarril-en-republica-checa-por-cerca-de-110-millones/
Já jen že již od roku 2003 u nás stavějí… aniž by to „experti“ na celoevropské stavebnictví tušili.
No tak tohle je bomba! Doteď to byla z Portugalska do Španělska po zemi hromadnou dopravou docela bojovka. Navíc, Extremaduru i Alentejo z druhé strany hranice fakt doporučuju navštívit, působivá krajina, nádherná městečka, zapomenuté římské památky rozeseté všude možně, a děsně přívětiví místní…sakra, hned jsem při čtení článku dostal chuť si tam zase zajet 😀
Dokud byl noční vlak, tak to šlo. Ale žel ho zrušili a asi jen tak zatím nebude.
Noční vlak byl v pohodě na cestu Lisabon-Madrid. Ale to je i letadlo. Ale dostat se do nějaké destinace cestou, to byla právě bojovka. Pokud tedy nebral člověk v úvahu výstup z nočního vlaku někdy ve 3:15 v noci.
Prestante uz sem uz konecne tyto rezim podryvajici zpravy o budovani VRT vsude okolo nas psat. Ustrednim problemem zeleznice v CR jsou Kozi a jine dalsi drahy a 4 roky trvajici prestavba stanice Poricany blokujici provoz vsemi smery, jejichz vysledkem je znizeni rychlosti v prujezdnych kolejich.
A zachování mostů na konci životnosti, přes které už neunesou nákladní vlak. Vždyť přece stojí!
Které mosty to jsou?
V Praze Výtoňský most. Dále most přes Vltavu u Červené nad Vltavou.
A již vyměněný v Mikulášovicích. Zničili panorama moderním prefabrikátem. Navíc byl ten starý nově* natřený – vyhazují se peníze.
*) nově natřený = 10 roků starý nátěr
Na Hracholusky jsem zapomněl! 🙂
To je divný, že ten nový nátěr most nespravil. 🙂
Přesně! A místo rychlovlaků by se měla řešit další modernizace 810, která jejich životnost (a to i v interiéru) posune ideálně až do roku 2100.
Nevím zda to víte(?), ale modernizace 810 je již (před)prototypově (vy)řešena: vůz je postaven na 4 nápravy (2 dvounápravové podvozky), (pokud jsem správně pochopil, tak má) elektrický pohon, dost možnáje to dokonce BEMU(!), v interiéru žádný sezení 2+3 v řadě, ale podstatně „komfortnější“, vnější LED osvětlení a přitom zachování původního čela. 🤪 Nyní asi již i kotoučové brzdy. Jo a příležitostně to již vozí resp. vozilo lidi. Pokud nevěříte, tak si to můžete na internetu najít. Hold zlaté české ručičky opravdu existují. 😉
HolT zlaté české ručičky opravdu existují. A můžete jim třeba vzdát hold.
V kontextu clanku o Spanelsku nevim nevim. Podivejte se, jak vypada spanelsky venkov, a jak ten nas. Nevim, zda jste tam nekdy byl, ale v porovnani s nasim venkovem jsou to opravdu dva svety. A roli v tom hraji i ty „Kozi a jine drahy“…
Samozrejme. Ono sice do 90 % vesnic u nas zadna lokalka nevede, ale hraje v tom roli. Nulova role je nakonec taky role, ze…
Kvalita dopravni dostupnosti VHD je docela nezanedbatelnym faktorem pri vnimani atraktivity mista, kdyz si vybirate nove bydleni. Pokud chcete, aby se dejme tomu 20% nasich obci vysidlilo, tak jen takto dale. Potom si ale nestezujte, ze bydleni ve mestech je moc drahe, protoze vsichni tihle lide se tam stahnou. V tomto ohledu je to vylozene proinflacni opatreni (to ted prece nejvic potrebujeme, ze ano). Opakuji: bezte se podivat na spanelsky venkov a uvazte, proc se v tamnich mestech posledni financni a hypotecni krize projevila tak brutalne. Proste vzdycky tyhle naklady nekde a nejak zaplatite, nejde se tomu vyhnout. Ale urcite… Číst vice »
Renesanční zámek … ten asi s pomocí „kozí dráhy“ nepostavili. Gotický kostel zrovna tak. A kravín? To tam chcete seno, siláž a slámu vozit po kolejích?
To, jestli nejaky region dnes prosperuje, prece nezavisi na tom, jestli tam kdysi postavili goticky kostel nebo renesancni tvrz. Ostatne nase Sudety jsou plne podobnych ruin, a obvykle plati, ze cim zapadlejsi, odlehlejsi a odriznutejsi obce, tim vetsi ruiny tam najdete
Naše Sudety bohužel doplácejí na protisudetskou propagandu, která byla započata po odsunu Němců, ale pokračuje ještě dnes. Není se pak čemu divit, že investoři se do těchto krajů moc nehrnou, když pořád slyší, jak se tam vůbec nevyplatí investovat. Realita je ale jinde. A to říkám poté, co jsem projel české výběžky a viděl, jak v nich často věci fungují lépe a kvalitněji, než ve vnitrozemí. Tím spíše, že jsou na hranicích a probíhá tam čilý přeshraniční ruch. A pak mi někdo vypráví, jak skvěle se mu žije třeba v takovém, naprosto zdevastovaném, Buštěhradu…myslím si své. Chápu ale, že mnozí… Číst vice »
Plne s Vami souhlasim. Jen doplnim o bordelu v centralni vlade – nikdo oficialne slovo Sudety „nerehabilitoval“, natoz aby vydal oficilalni stanovisko k jednomu z Benesovych dekretu, ktery jeho pouzivani zakazuje.
Postreh o moravskych ministrech je dobry, jen perla ze soucasna vlada je slozena vetsinove z moravaku.
– Španělsko nemá víceméně žádné lokálky. – I určitá část tratí relativně dálkovějšího významu tam byla odstřelena přinejmenším co do osobní dopravy (např. Madrid – Aranda de Duero – Burgos). – Mmch. ta Kozí dráha naopak po mnoho let udržována nebyla, tzn. dá se argumentovat, že „peníze určené na její údržbu byly vynaloženy jinde“. – Nad rámec aspektu infrastruktury dodám, že fůra vedlejších tratí ve Španělsku má jízdní řád v podobě „noty na buben“, a to takový, jaký by člověk v takových relacích vůbec nečekal (vypíchnu např. relaci Sevilla – Huelva se dvěma páry vlaků denně; třetím párem pak je… Číst vice »