Ve Francii nově platí zákaz části vnitrostátních letů
První let Air France s letounem A220-300. Foto. AF
Omezení je spíše symbolické, dotklo se formálně tří tras, na kterých žádný dopravce několik let není.
Omezení je spíše symbolické, dotklo se formálně tří tras, na kterých žádný dopravce několik let není.
opatření je symbolické protože MONEY TALKS – nikomu se neoplatilo tyto lety provozovat, tak se fakticky nelétá – jinak zdravím klimadementní ekofašos do francie
Dementní je třeba i vozeni si zadku 700 metru a děti do školy . Francouzi nezačala vozit SudEst TGV kvůli CO2 , v roce 85 se s tím ještě nesaskovalo. Prostě jim to přišlo fajn … třetina lidi opravdu nerada léta nebo nelétají vůbec , se strachem .
Někdy je vození dětí autem do školy nutnost. U nás jezdí školní autobus tak dementně, že děti jsou před školou 7.20, ale vysvětlujte dementnímu organizátorovi dopravy, že škola už pár století začíná v 8:00.
Kdysi bývala ve škole ranní (i odpolední) družina.
Takže vlastně jakoby se v ČR zakázalo létat z Pardubic do Prahy. Ještě zakázat vodní lyžování ve vodovodním potrubí, to by taky šlo, ručitě to také sníží emise.
V ČR jsme to těmto letům nandali tím, že nově zaplatí spotřební daň z kerosinu!
Tohle mě nebetyčně vytáčí u Swiss ve Švýcarsku. Lety z Curychu do Prahy jsou mnohdy 2x dražší než lety z Ženevy do Prahy s přestupem v Curychu (na to samé letadlo). Chápu, že kupní síla v Curychu je větší než v Ženevě a to určuje cenu letenky, co už ale nechápu, je že tenhle poskok je letecký. Přitom z Ženevského letiště jezdí dvě přímé linky na letiště v Curychu a cesta trvý zhruba za 3 hodiny (baggage drop je pak přímo nad nástupištěm). Posledních několik let je sice možnost si koupit v jedné letence kombinaci vlak+letadlo, avšak mnohdy je to… Číst vice »
Kupní síla v Ženevě a Curychu se nijak zásadě neliší, jen cca o 10%. Rozdíl v ceně je dán hlavně tím, že jedno je přímý let (tedy pohodlnější a rychlejší) a druhý je let s přestupem (tedy dopravce musí zaujmout cenou). Tenhle jev se dá pozorovat i jinde. Navíc tady na lince Praha-Curych není žádná konkurence, kdežto Geneve-Praha lítá taky Eurowings a Easyjet. A proč se Swiss nedohodne se SBB na Codeshare? Asi se jim nechce. SBB jsou švýcarský státní podnik, Swiss soukromý a patří Němcům. A slavný integrovaný Swiss Travel System je domácí aktivita, takže je spojení do zahraničí… Číst vice »
SBB codeshare so Swissom má. Dá sa kúpiť ako letecký, tak aj železničný prípoj.
O tom jsem psal, ale je mnohdy dražší než poskok letadlem.
I těch 10% je podle mě dost. Nicméně souhlasím, že konkurence tam bude hrát také roli. Na mojí kritice leteckých poskoků to ale nic nemění. Je prostě špatně, pokud vás aerolinka ekonomicky motivuje k tomu chovat se silně neekologicky. A teď nejde jen o lidi co bydlí v Ženevě, ale třeba i v kantonech Vaud, Neuchatel a Bern pro které to časově vyjde přes Ženevu dokonce pomaleji, ale výrazně levněji. Kdyby to bylo pár franků, ale ten rozdíl je mnohdy 150 v 350CHF na osobu. Codesharing Swiss a SBB sice mají, ale jak říkám, obvykle je letecký poskok levnější.
Vitej v realite 20 a 21 stoleti.
Lety s prestupem jsou vetsinou levnejsi, nez lety prime. A dochazi pak k tomu, ze let A-B-C a zpet je levnejsi, nez A-B a zpet.
Ano, rika se tomu , konkurence.
Ne, nesouvisí to s kupni silou.
Tomu by ale mohla zamezit společná evropská daň za přestup na letišti. Věřím, že by to mohlo mít dokonce větší úspěch než emisní povolenky.
Ano, často tu píšete nesmysly. aa nyní jste tomu nasadil korunu…
EU se povedlo vymýtit wolframové žárovky, plastové příbory, výkonné vysavače, ruský plyn, tak proč by nešlo regulovat klimaticky zbytečné přestupování někde ve Frankfurtu jenom proto, že si to nějaký nadřazený čecháček nepřeje?
a to by mela regulovat proto, ze nejaky podrazeny cechacek si to preje?
bude pak regulovan i prestup z vlaku na vlak? z tramvaje do tramvaje a z metra do jineho metra?
a co nedejboze prestup vlak – autobus? a budu moci aspon na nadrazi dojet na kole? nebo prestup kolo-vlak bude taky zpoplatnen?
a vubec, v cem je ten prestup klimaticky zbytecny? to letadlo praha – frankfurt a jine letadlo frankfurt – zeneva stejne poleti. takze prestup nijak klimaticky problematicky neni.
To s těmi vysavači to jste žertoval? Když budete hloupou turbínu pohánět 2000wattovym motorem asi nebude sát špínu lépe než vymakaná turbína s motorem 1300 watt . Protože sací výkon není totéž co příkon motoru .
Když bychom šli do detailu, tak tu v podstatě platíte vždy… říká se tomu letištní taxa a cestujici, který přestupuje, ji pochopitelně plati. Nebojte se, že by vás letiště, kterým procházíte, tak nechalo udělat zadarmo. Nicméně na rozdílnou cenou letenek přímých a s přestupem to nemá zásadní vliv a tajemství toho, proč tomu tak je, uz bylo vysvětleno jinými diskutujícími.
Poplatky za transfer jsou obvykle výrazně nižší, než za odlet. Například v Praze:
odlet: 649 Kč
transfer: 324 Kč
a … co ma byt?
a co ma byt?
Tvl, daň za přestup… Hodte na toho blazna sit, nez se toho nekdo chyti.
No právě, všecky dnes projíždějící vlaky budou začínat a končit ve Třebové, tam se jim změní číslo a Bezpráví tak dostane nový rozměr. To proto aby se vybralo více daní za přestup.
Ano, četl jsem Orwella.
Zajimave je, ze v pripade tech vlaku kazdy snadno pochopi, jaka je to kikotina. Ale ty same nesmysly pro leteckou dopravu zcela vazne navrhne kdejaky trouba.
Není to spíše sedm párů letů denně? 🙂
7 týdně, to by nebylo žádné terno.
CDG-LYS létá 5 až 8 párů denně. Většinou A321.
To by mohli zavést i v ČR a dopadli by to podobně. Také se vnitrostátní lety nenabízí a nejsou. A protože jsme lepší než Francouzi, tak bychom mohli stanovit čas i na 210 minut.
Některé zákony jsou časem zapomenuty a některé jako tento případ jsou v reálném světě zcela zbytečné. Jen se díky nim natiskne spousta papírů se zněním zákona, takže výsledek bude pro přírodu fakticky záporný.
Tak mohou to časem změnit na 3h, do toho by padla relace Paris-Marseille a Paris-Toulouse (po dostavbě VRT).
Ale lepší by stejně bylo nic nezakazovat, ale vybírat z leteckého paliva stejnou spotřební daň jako na jiná paliva.
Pak by nejspíš tyhle linky, co jsou dublovány VRT, skončily samy.
Ámen
Spotřební daň si stanoví každý stát samostatně… A navíc, daň z leteckého paliva se platí již dnes, jmenuje se to emisní povolenka a letecká doprava jako jediný sektor veřejné dopravy již dnes spadá pod ETS, když si musí nakupovat část emisních povolenek
Ano, teoreticky si může stát vybírat spotřební daň z paliva u vnitrostátních linek. Akorát to skoro nikdo nedělá.
Co se týká mezinárodních letů, článek 24 Chicagské úmluvy z roku 1944 zakazuje uvalovat spotřební daň na palivo na palubě mezinárodních letů.
Povoluje sice uvalit tu daň při tankování, ale stát, který by to udělal, by znevýhodnil svoje vlastní aerolinky (protože ty spíš tankují doma, než cizí), a tak to opět nikdo nedělá.
V době, kdy se pořádají na úrovní OSN klimatické konference, mi přijde absurdní, že tento zastaralý článek ještě nezrušili.
Mohly by se ty státy kartelově dohodnout a uvalit daň všichni 🙂
Možná je absurdní pořádat klimatické konference, kam se nejen státníci, ale i aktivisti ddopravují letadlem.
No taky by se tam mohli dopravovat hur, ve vysledku podstatne mene ekologicky, treba jachtou. ;o)
Ach ti uvalovaci. Ti by porad jenom na nekoho neco uvalovali.
A máte nějaký argument, proč jeden spotřebitel daň platí a jiný ne?
Ale to je realita nejen leteckeho provozu.
Jste doted spal v bubline?
Proc zeleznice neplati emisni povolenky? Proc autobusy neplati emisni povolenky?
Takze zavedeme rovnoprávnost i tady?
Pokud emisní povolenky, tak samozřejmě pro všechny. Ostatně železnice by na tom vydělala – má nejnižší emise na osobokilometr.
Se třema lidma v 810 je to 12 litrů na osobu a 100 km.
Jaké emise má tramvaj?
Platí je v ceně paliva. Emisní povolenky platí distributor.
Se mi líbí, když promluví odborník, co si myslí, že zdražení letenky o pár stovek někoho přinutí strávit půl dne ve vlaku.
Určitě by tou daní bojovali i proti soukromým tryskáčům 🙂
Za půl dne ve projedete celou Francii .
Když si vezmete A321 na Paris-Marseille, tak to máte nějakých 4300 litrů, při load factoru 80% (průměr AirFrance včetně dálkovek, takže reálně může být klidně nižší) cca 29 litrů na osobu. Pokud dáte daň stejnou jako na benzín, tj. ve Francii 0.68 EUR, bude to cca 460 Kč na segment.
A tady se netráví ve vlaku „půl dne“, ale tři hodiny. Door to door čas je srovnatelný. Takže cena klidně může hrát roli.
Ale především je to nespravedlivé. Když daň z paliva, tak pro všechny. Dieslové vlaky taky tu daň platí.
cekal bych, ze ve svem veku uz budete chapat realitu – svet neni spravedlivy. a nikdy nebude.
Nejsou věcné argumenty, tak rádoby moudra?
A zěmědělcům ji přestanete vracet, aby nejezdili na pole a po poli zbytečně a raději sedli na vlak, žejo? Protože zdražení paliva se do ceny potravin nepromítne, na to bude taky zákon.
Proč si vlastně železnice neprolobovala vratku spotřební daně? Protože chrápala?
Tak ona zeleznice mj. neprozere cca 50% rozpoctu Eurosajuzu. Asi taky tehdy chrapala.
Ano, zemědělci by měli spotřební daň platit taky. Palivo jako palivo.
Hele, a doslo ti, ze zemedelci nic nezaplati? ze to vzdy zaplatime my?
on ten zemedelec to tu dan vybere od tebe.
Nekdy mam pocit, ze ekoaktivsti tak uplne nepremysli.
Však to je v pořádku, že potraviny budou dražší.
Potravinama se stále plýtvá. Jsou velmi levné. Levnější než za komunistů.
https://www.zakomunistu.cz/
no vy jste mi ale ptacek 🙂
vsak pokud na tom trvate, muzete v obchode platit dvojnasobek. nikdo vam v tom nebrani 🙂
S relací Paris-Toulouse to bude (po dostavbě VRT) zajímavé, před covidem to byla třetí nejfrekventovanější letecká linka v EU.
Důležité je vykázat úsporu, na tom stojí většina dotací EU, takže já bych to u nás taky zavedl, když to nikoho nebude bolet…