Varšava v roce 2050: Hlavní město chystá tři nové trasy metra, v plánu jsou nové tramvajové tratě

Stanice metra Bródno. Foto: Metro WarszawskieStanice metra Bródno. Foto: Metro Warszawskie

Délka celé sítě metra by se měla zvýšit ze 41,5 km na 113 km. Počet stanic se rozšíří na 103.

64 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr799

Já jako obyvatel druhého největšího polského města Krakowa, metro Praze a Varsave závídím. I když má Krakow oficiálně jen 800 tisíc obyvatel, tak reálně zde podle magistrátu, městských vodovodů a kanalizací žije 1,2 mil. obyvatel. 130 tisíc studentů, 150 tisíc obyvatel kteří zde bydlí ale nemají zde trvalý pobyt, 170 tisic Ukrajincu. Jedine plus je takove ze se v Krakove zacina stavet podzemni tramvaj ktera ma spojit vychodni cast Nowa Huta se severni casti mesta.

Márty

Varšava: 1,9mil. obyvatel; rozloha 517m2; 18 obvodů
Praha: 1,3mil. obyvatel; 496m2; 57 městských částí.

že by byl problém tady? Kdy už s tím budeme něco dělat?

Kandelábr

Jako omezit demokracii? Snad nikdy

mgr.pavel

„Cím víc městských částí, tím víc demokracie“. LOL.

Kdyby bylo městských částí třeba polovina, jak by utrpěla demokracie, prosím? Voličův hlas by sice měl poloviční váhu, ale zase by ovlivňoval dvakrátvětší část města.

Naopak demokracie trpí dnes. Když si rozparcelujete Prahu na léna, kde v jedné MČ si zvolí Losnu a ve druhé Mažňáka, tak projekt mezi těmi částmi vám ztroskotá na neochotě Losny a Mažňáka se domluvit. Mít jen jednu MČ, vznikne nějaká koalice s větší mírou konsenzu a něco prosadí.

Jiří Kocurek

Nádhera, takže se problém Losny a Mažňáka přesune na 2x větší území. Rozhodně neodstraní.
Ale musí se změnit územní členení Prahy, aby se Metro D stavět začalo. Protože Metro D se nestaví.

Alibaba

Jenže by buď vyhrál Losna nebo Mažňák, takže by bylo jasné, jestli se daný projekt bude dělat nebo ne. Takhle se jen dohadují.

Alibaba

V čem vidíte to omezení demokracie?
Volby by se nerušily. Rušily by se pašalíky.
A ještě by měli obce k dispozici vyšší rozpočty, se kterýma by se lépe pracovalo.

Danny

Tak toto bylo I jedno z doporučeních NERVu, že Česko by mělo omezit počet samospráv, protože těch 6000 obcí je hodně přes čáru ve srovnání s okolním civilizovaným světem a že přijatelná hranice je tak u 1000 obyvatel. Sice by se tím ušetřilo asi 10 mld. Ročně, ale prakticky celý venkov by politicky explodoval a všude by nastaly neskutečné hádky v rámci spojených obcí, takže to nikdy nikdo nezavede. U městských částí by to bylo podobné, zejména v těch okrajových částech. Já bych se asi bez své Prahy 2 obešel, i když funguje celkem dobře.

Jiří Kocurek

Myšlenka: Dolní Lhota má základní pětiletou školu, Horní Lhota má základní pětiletou školu, Středisková má devítiletou školu.

Provedení: Sloučíme Dolní a Horní Lhotu a bude v ní jedna pětiletá škola – ušetří se. Ze které Lhoty budou děcka dojíždět do té sousední? Z obou, škola bude u nádraží!

Fungovat to nebude, protože ani Horní ani Dolní nebude chtít přijít o školu a s obecním úřadem je to podobné. Dovedete si představit školu, úřad… tady? https://mapy.cz/s/dodocalofo

Peeetr

Ježíš to je problém. Tak místo tří poloprázdných škol, bude mít ta sloučená obec jednu tu větší centrální plnou a školní autobus.

VTT

Třeba v Německu jsou úplní blbci, když slučují obce do Gemeinde a okresy do větších okresů.
Třeba takto:
https://de.wikipedia.org/wiki/Kottmar_(Gemeinde)
Samostatné vesničky se 100 obyvateli, to je snad naše specialita. A proti slučování tam jsou beztak nejvíc místní starostové, co se bojí, že by přišli o flek umožňující jim odklánět obecní prachy (i když jde o pár drobných) do kapes svých a svých známých.

Alibaba

Pokud to takhle funguje a sloučením škol by se nic neušetřilo, tak by to mohlo fungovat dál, ale klidně místo 3 ředitelů (včetně dalších sloučitelných THP) můžou mít jednoho.

Jinak souhlasím s Peeetrem.

Geralt

Proto by se to muselo nařídit z vrchu. Stejně tak třeba novela zákona o hl.m. Praze, kteroužto by došlo i k připojení obcí typu Hostivice, které už jsou s Prahou fakticky srostlé (přičemž na názor Hostivičáků by se nikdo neptal).

Facepalm

Ale jo, dyk mi víme, že seš bolševik.

M M

Naopak, Praha je absurdně velká a ty krajní vesnice se k ní vůbec připojovat neměly. Co je potřeba sloučit jsou ty nejmenší obce, 500 obyvatel a méně

Facepalm

Nápad jistě dobrý takhle na papíře. Nicméně, když to vezmu na „našem“ příkladu – jsme malá dobře vedená obec. A sousedíme s dvěma většími, kde maj takovou hezkou tradici, že funkci starosty chápou jako flek, kam upíchnout největšího jantara, kterej u nich aktuálně bydlí. Takže bysme se slučovali buď s vesnicí, kde ještě frčej špičatý boty a tlustý zlatý řetězy a kde investice do infrastruktury, jako je třeba školka či škola považujou za komunismus, nebo s vesnicí, kde v roce 2023 nemaj v půlce baráků kanalizaci, starosta na zastupitelstvech hejká na opozici a ulice tam vypadaj jak po přechodu fronty.… Číst vice »

Alibaba

Třeba s opozicí té obce (s jantarem) by jste nebyly opozicí ale koalicí. Místní opozice třeba nemá šanci sama přehlasovat jantara.

Vojtech

Minimálně 20 spíše více městských části jsou historicky obce připojené ku Praze , jako Vinor, Čakovice, Satalice: Zbraslav…

M M

V Praze je velkých obvodů 10 a malých 22. Záleží na tom, jestli jsou ty obvody ve Varšavě samosprávné. Každopádně souhlasím, že městských části a obci v ČR celkově je zbytečně moc

Jenda

Je to takový zvláštní pocit, že Polákům to věřím, zatímco když se podobný plán objeví u nás, tak jako mileniál vím, že nemám šanci se toho dožít. Tady i rozšíření tramvajového ostrůvku trvá vypapírovat dobrých 5 let.

Jiří Kocurek

Protože tam to neznáte a neznáte tak problém, které tam mají. Myslíte, že v Polsku není žádný protestující proti? Tak se tam zeptejte na potrat v případě mimoděložního těhotenství.

Jiří Kocurek

Tím chci říct, že protesty proti stavbám jsou tam taky. Jen se o nich nedočteme. Podobně jako se nedočteme o o protestech proti stavbě fabriky v Illinois.

Peeetr

Vůbec nejde o protesty, ale o nastavení zákonů na neustálá odvolávání a maximim práce pro advokáty, kvůli nimž trvá povolování 5x déle než by muselo.

Ruda

Už se musí plánovat a projektovat , aby až se dostaví D hned začala další stavba metra. Pokud se počká na konec stavby metra D a teprve se začne projektovat , to je ztraceno 10 let!

Mojmír

Je tady okružní metro E (Pirátsky O), které je naplánováno cca 60 let a docela i narozdíl od spousty jiných Komančských projektů dává smysl..

Ruda

Ok. Proč ne. Líbí se mi, nejsem ale odborník a nemám kompletní info, říkám ať se připravuje a projektuje nyní , ne až skončí stavba D.

Frantisek

Hlavní otázkou je ovšem smysl – řešit nezbytnou dopravu, nebo dát jakoukoli práci tunelářům a betonářům bez ohledu na potřebnost?

Frantisek

Dává smysl pouze tehdy, když budeme s D pokračovat paralelně s C a bezradně je zakončíme v již tak přetíženém centru, zároveň se vykašleme na posílení městské železnice a budeme ignorovat souběžné posilování tramvajové sítě. Také je do značné míry v rozporu s ideou města krátkých vzdáleností – je u ní potřeba převážet po okrajích davy, které by se nevešly do tramvají a vlaků? I v té Varšavě z toho cítím spíše megalománii, něco jako z celého Čechozemí do 20 minut autem (!) u některé z vysokorychlostních železnic coby „vize“ houfnějšího přechodu k vlakům…

VTT

Františku, nějak nechápu, o co Vám jde. Když se staí silnice, tak chápu, že prskáte. Že ale pyskujete, i když se jedná o zkvalitnění hromadné dopravy, tomu nerozumím.

Petr

D se bude stavět do roku 2030.

D se dá prodloužit z Míráku směr Letná, Zoo a Bohnice.
A směr východ
C do Petrovic a Uhřiněvsi, na druhé straně do Letňan a Čakovic.
Nová okružní linka, takže míst pro rozvoj opravdu hodně.

Pájin

Pane, v Polsku když za to vezmou tak dopravní stavby frčí. Fandíme a závidíme. 👍

Jiří Kocurek
pedro74

U nás u malůvek zůstane a v Polsku mají z EU nové dálnice, a rychlostní silnice, opravené železnice, metro, tramvaje, vlaky.

Jiří Kocurek

A proto se trasa metra D staví, aby u těch malůvek zůstalo, žeáno.

mgr.pavel

Nebýt Déčka, tak vám z těch všech pražských malůvek zůstanou od 2015 na pár desítek let jen.. malůvky.

Zato ve Varšavě, kdyby náhodou pár zastávek jedné trasy nepostavili, dokážou ty své malůvky převést v užitečnou realitu.

Jiří Kocurek

A ono se od roku 1990 nikde nic jiného nepostavilo?

Opravdu musíte nadávat na to, že je to nahovno, ptotože kdyby se nestavělo, tak by se nestavělo?

VTT

No je fakt, že aby se ten plán uskutečnil, tak bychom museli hodně přidat.
Za posledních 10 let se metro rozrostlo pouze o úsek Dejvická – Nem. Motol, to je 6km.
Do roku 2050 je to 27 let, tedy tímto tempem by to bylo okolo 15km, což teda na dvě fungl nové linky + dost výrazné prodloužení Ačka stačit nebude.
Mimochodem, na tom plánku chybí stanice Depo Zličín, se kterou se asi počítá.Hezká je stanice „Nádraží Strašnice“, když tam to nádraží už není.
Ona ta malůka vypadá spíš na dílo nějakého šotouše.

PetrH

Ano, tohle jsou fanouškovská díla. Jenom na internetu to někteří sdílí jako oficiální plány na rok 2050 a 2100.

VTT

A to jsem zapomněl, že v Praze, na rozdíl od Varšavy, je potřeba postavit ještě městskou železnici, tj. NS2.

Frantisek

U A by dávala smysl právě jen ta odbočka, ovšem ze Strašnic(ké) k vlakové zastávce Zahradní Město. Stavět metro pro metro, abychom se mohli chlubit, kolik ho máme, když současně budujeme další silnice a až na výjimky kašleme na vlaková spojení, je výbornou ukázkou konzumní bezradnosti (vyhřezávající posléze výroky „řidiči se projedou“, v lepším případě „lidé se projedou“, aneb především zábavní atrakce).

Původní Aleš

V Berlíně je taky stanice „metra“ (podzemního S-bahnu) Anhalter bahnhof, které bylo spojeneckými nálety před téměř 80 lety zničeno a už se nikdy neobnovilo. Spousta tramvajových zastávek má v Praze taky historické názvy, namátkou třeba Vinice.

VTT

Jo, když někdo řekne, že by se mohlo stavět trochu rychleji a byrokracie spojená s přípravou staveb trochu omezit, tak je okamžitě poslán na výlet do Číny.
Nevšiml jsem si, že by Polsko bylo v Číně. Takže asi to nějak jde i v členské zemi EU.
(Mimochodem, ani v té Číně to nefunguje tak, že jeden den přijede před barák bagr, druhý den se obyvatelé nuceně stěhují a třetí den je tam dálnice.)

Frantisek

Polsko není v Číně, ale je momentálně přece jen blíže vládě jedné strany. 🙂

VTT

Ale houby.
Jen velká část veřejnosti je dost silně věřící, tak to jejich politika odráží.

Alibaba

Což nemění nic na tom, že se to blíží vládě jedné strany. Katolicismus je taky pěkné totalitní svinstvo.

VTT

V Polsku opozice je, nikdo ji do vězení nezavírá a až budou Poláci chtít, tak si zvolí takový parlament, kde ta současná opozice bude mít většinu a opozicí přestane být.

vjkm

Na malůvce nesouhlasí Střešovice a Pražský hrad.

Lukáš

Já si myslím že budeme rádi za D na Náměstí Republiky a možná C do Čakovic. Ale nechme se překvapit, možná nové vedení taky něco vymyslí (pochybuju)

Frantisek

Za D na náměstí Republiky rád nebudu, přetěžování centra dalším tranzitem považuji za nesmyslné. C do Čakovic na jedné straně (zvláště pokud neobnovíme vlečku ke dnešnímu výstavišti v Letňanech, kousek od tamní polní stanice metra) a přes Petrovice do Uhříněvsi na druhé (jeden vestibul k nádraží a druhý směrem k náměstí) by byly dobré, podobně větev A k Zahradnímu Městu. Zapomínáme na možné provázání s tramvajemi (Smíchov – Pankrác – centrum) či vlaky (Zbraslav – centrum – Čakovice), jakož i na tezi města krátkých vzdáleností, kde by měla být zohledněna i pěší prostupnost, rozmanitost funkcí v jednotlivých čtvrtích a podobně…

VTT

Tezi města krátkých vzdáleností… Tak když bydlíte v Kobylisích, tak běda, abyste si našli práci na Smíchově. A pokud máte vy práci na Smíchově a manželka na Vinohradech, tak máte problém řešitelný jen rozvodem nebo výpovědí.

Lukáš

Já si pořád myslim že D do centra je lepší než ta blbost se stanicí někde pod Churchillakem a pak dal na Žižkov. Obsluha Žižkova je určité problém, ale moc mi nedává smysl tam pokračovat D z Náměstí Míru bez kvalitní obsluhy Hlaváku. Možná nějaká linak E ve vzdálené budoucnosti? C do Petrovic a Uhříněvsi by bylo jistě fajn, ale pochybuju že se to někdy udělá. A k Zahradnímu městu a do Hostivaře mi moc smysl nedává. Nemyslím si že se to ekonomicky vyplatí. Bydlím tam a tramvaje tu na obsluhu zatím stačí, kdyžtak se dá vždycky přidat další linka… Číst vice »

mimochodem

Metro je zpatecnicke a Polsko prilis konzervativni a nedostatecne evropsky hodnotne. V Praze jsme progresivnejsi a proto mame Klimaplan. https://klima.praha.eu/data/Dokumenty/Dokumenty%202023/klimaplan_cz_2301_09_online.pdf Za prachy, na ktere by mel cely ten prazsky Klimaplan do roku 2030 vyjit (vizte str. 132), by mohla stat cela linka D, a taky linka E, zrejme i F a mozna by jeste neco zbylo na rozsireni tramvaji. 🙂 Klimaplan sice nikdy nikoho nikam neprepravi, ale to nevadi, kdo by v patnactiminutovem meste mel nejakou dopravu vubec potrebovat, zejo. A tak je to spravne, zelene, progresivni. Tak, jak to mame radi. Polsku jejich rychlost vystavby potrebne infrastruktury muzeme jen… Číst vice »

PetrH

oni tam do toho Klimaplánu započítali i veškeré provozní dotace Dopravnímu podniku. Tj. 20 miliard na rok. Ale ty platit samozřejmě nemusíte. Může se místo toho stavět linka E, F i další 🙂

mimochodem

To se zahrnutim provoznich nakladu mi nevychazi. Pisou tam jasne:
Investiční náklady (mil. Kč bez DPH)

Investicni, nikoliv provozni.
Fajn, je v tom zahrnute Dcko, primestska zeleznice (zejm. na Letiste a Kladno), postupna obmenu vozoveho parku, ale furt je to dohromady naprosto neuveritelna raketa, aniz bych tam videl, kolik penez na co pujde.

(Ono teda i ty zdroje financovani jsou pozoruhodne… vetsina financi bude pochazet z „Ostatnich zdroju“, co to jako je?)

Facepalm

Možná to pro vás bude za hranicí chápání, ale i oni mají samozřejmě klimaplán a tohle je jedno z jeho plnění.
Poláci maj možná ultrakonzervativní vládu, ale to u nich neznamená ani bejt mentálně zamrzlej před 30 lety ani nedělat pro jistotu (téměř) nic.

Jiří Kocurek

Jednodušší je nadávat na to, že kdyby se nestavělo D, tak se nic nestaví.
Něco jako nadávat synovi, za dvojku z matiky, že kdyby se naučil tak by dostal čtverku a proto je to flákač.

VTT

Naopak – právě proto, že mají konzervativní vládu, tak tam takhle podporují rozvoj.
Nazelenalí levičáci by tohle nedokázali.

Facepalm

Melete píčoviny.

Frantisek

No jo, „rozvoj“. Více betonu, více dopravy, více centralizace, jen natřeno na zeleno. Bohužel parametry typu „do kilometru máte stanici metra“ jsou celkem nepodstatné, důležitější jsou směry přepravy, počet a kvalita přestupů či potřeba vůbec jezdit někam dále; vliv na okolní síť tramvají, potenciál přetáhnout zátěž z méně šetrných způsobů a podobně. Připomíná mi to prázdné teze typu „čím více dálnic, tím lépe v kraji“ – stejný princip, jen na obecně přiznivější veřejnou dopravu. Neplatí ale zdaleka obecně.

VTT

Oni si halt řekli, že z Polska udělají jednoho z tahounů Evropy a z Varšavy přinejmenším regionální centrum byznysu. Asi si myslí, že pak bude lépe. A pak si spočítali, že k tomu je mj. potřeba určitá dopravní infrastruktura, a to jak pro individuální, tak pro různé druhy hromadné dopravy, MHD počínaje a velkým letištěm konče.
V jiném milionovém městě si myslí, že bude lépe, když se stanou zaprděným zapadákovem, kde mají sice pěkné historické centrum, ale pak jim bude stačit „nerůst“ a chytré lavičky (viz úvahy, co vyšly v pražskými piráty sponzorovaném plátku ekolist.cz).

Jarda V.

Nutno dodat že tahle maluvka z metrowebu je stará kolik 10-15 let? Jsou tam i roky 20,30 a 2100 … 🙂 moc pěkné sci-fi.

Frantisek

Jako fantazie proč ne, praktický smysl je vždy ke zvážení. Aby to nedopadlo „investovali jsme miliardy do metra, a oni nám raději jezdí auty“ – protože příliš komplikované a v důsledku méně výhodné.

VTT

Klídek. IAD bude mít vždycky ve velkých městech problémy. Pokud nepostavví úplnou pitomost, jako např. je metro v Katánii, tak s tímhle problém nebude.
Něco jiného jsou lokálky na venkově, ty toho fakt moc nepřináší.