Varování z Poříčan. Inspekce doporučila zachovat kódování, o riziku mluvili i strojvedoucí. Úřad nekonal
Návěstidla v Poříčanech. Foto: Pavel Němec
Bezpečnostní doporučení týkající se zachování staršího zabezpečovače vydala Drážní inspekce loni v lednu.
Napadají mě barvitá slova, převážně sprostá.
Tvrdil například, že neumí zastavit vlak. To je při rychlosti nad 40 km/h lež….
Toto je lež, nebo minimálně neznalost zabezpečovače MIREL ze strany autora článku.
Vlak nezastavila návěst stůj, ale překročení rychlosti 47km/h při rozjezdu proti červenému kódu. Pokud by vlak držel rychlost nižší než 47 km/h, zastaven by nebyl. Stejně tak pokud by byl kčervený kód přijat při rychlosti vyšší než 40 km/h a použit manuál, projede vlak stůj klidně rychlostí 100 km/h.
Pravda ale je, že v této konkrétní konstelaci, která nastala v Pardubicích, by při přenosu kódu s MIRELEM k projetí návěstidla nedošlo.
U těch barvičkovačů jsou dvě otázky.
1) zastavil by, kdyby strojvedoucí udělal přesně totéž? – to se dá rozumně rozebrat.
2) kdyby na desce svítila červená, rozjížděl by to, dělal by strojvedoucí totéž? – to asi nenasimulujeme.
Ano. Při identickém chování strojvedoucího by byl při kódu červené vlak zastaven při překročení rychlosti 47 km/h, nicméně již při překročení 43 by došlo k akustické a vizuální signalizaci na návěstním opakovači. A ano, s velkou pravděpodobností by ta svítící červená spolu s velkou číslicí 40 na displeji návěstního opakovače strojvedoucímu dala hodně času na to si uvědomit, že něco před ním není v pořádku. Dá se tedy v podstatě jistě říct, že fungující kód červeného světla by nehodě zabránil.
Ono taky být tam jiný „zabezpečovač“, chová se jinak. Někde se můžete v klidu promačkat, žádná rychlost vás nelimituje. Někde se změní tón a vy to potvrdíte, že je tam něco jiné, ale pak zase mačkáte stejně a opět vás žádná rychlost nelimituje, atd atd…
Ale jak píšete, zrovna v téhle konkrétní situaci by ponechání kódování rozdíl udělalo.
Mně by zajímalo, když teda všichni vzhlížejí k tomu ETCS, které je ale dost složité, a vyžaduje všechny části v systému funkční, jaká je jeho záloha?
Co když nebude ETCS funkční, protože elektronika vypoví službu, ať už na mašině, nebo jinde, nebo bude rušen přenos rádiových částí, třeba podobně jako je nyní rušeno gps leckde ve světě (byť je to jiná technologie).
Pojedou vlaky? Bude se místo etcs zase aspoň používat barvičkovač? Nebo budou vlaky stát? Je nějaký plán B?
Tady se na plán B nehraje. Tady jsme rádi když vymyslíme plán A a pak si žijeme v přesvědčení , že je neprůstřelný a nic se nemůže pokazit.
Plán B je výluka ETCS, na trati rychlost 60 km/h, ve stanicích 40 km/h a pětiznaká návěstní soustava.
Takže třeba žádný fallback na Mirel, LS06 nebo tak něco?
Ani omylem …
Ne, protože tento systém bude podle NIP ETCS vypnutý. Jinak prosím –> traťová část je jednotná = LVZ = poskytuje jednotné kódování signálů.
vozidlové části jsou různé a různě se chovají: LVZ, LS, LS06, MIREL v.3, MIREL v.4.
PZB…
Ano. Stačí 2000 Hz magnet u hlavního návěstidla a vybavení hnacích vozidel PZB zabezpečovačem. PZB systém je jednoduchý, spolehlivý, levnější. Avšak za současné konstelace je to pouhá fikce.
ale pokud se řádně rozjedete, tak i když Vás to odpráskne, tak už jste v jízdní cestě jiného vlaku
dejte už pokoj se sólo bodovým zabezpečovačem
vždycky o tom nejvíc kecaj ti, kteří s tou mašinou nikdy nejeli
Může kiksnout jeden válec, máme jich dvanáct, takže to prakticky nepoznáme. Můžou kisknout i dva, můžou kiksnout i tři, ale upozorňuju, že kdyby kikslo jedenáct válců, tak to ten jeden zbylý neutáhne! To po mně nikdo nemůže chtít! To si ten krám řiďte sami! Koľko tých systémov „za x desiatok miliónov jeden“ sa má namontovať aby otázka nebola „a čo ak nefunguje tých n, prečo tam nemáme n+1.?“. Btw: kde je záloha s LVZ? Keď nefunguje, tak je to nič. Takže aký je rozdiel keď s ETCS bude buď ETCS, alebo nič? Akurát na nových inštaláciách ubudnú stykové transformátory s… Číst vice »
i pod ETCS v FS režimu, když dojíždíte ke klacku a na displeji zmáčknete klávesy 2 – 1, tak projedete – sice víc, jak 40 Vás to nepustí, ale projedete
Projedete, ale projedete to úmyslně, potlačení omylem nevědomky opravdu nedáte.
Někteří lidé zjevně nechápou rozdíl mezi úmyslem a chybou a pak píšou dementní příspěvky…
Pak záleží na délce prokluzu.
Člověče, víš jaký rozdíl je mezi chybou a úmyslem. Kdybych chtěl já bych mohl spáchat takovejch věcí. Ale o tom ten zabezpečovač není, má eliminovat CHYBU! Už to proboha pochopte!!
A to v co nejvíce běžných stavech.
Jsou důvody, proč dávat mirel na MAN (dlouhý oddíl, brzdit před stoupáním). Někdo to dává i z lenosti.
nebo proto, že to zkrátka ten mirel modeluje blbě.
Nebo zkrátka proto, že brzdící křivka se na mirelu zatraceně špatně dodržuje, pokud nejedete cca 20 – 30 km/h pod limitem.
na eliminaci chyby stačí stará funkční liniovka a svícení červeného světla na návěstním opakovači
mimochodem, jestli pak víte, kdy strojvedoucí zadává na etcs p(r)otlačení, aniž k tomu musel mít od výpravčího/dispečera nějaký extra pokyn?
Zajímavé, je sice fakt, že nedokázana vina má cenu dokázané neviny a o tom, že přenos do kabiny nefunguje, by měl být fyra před každou jizdou písemně upozorněn. Ale pojišťovna by stejně na VSECH stranách hledala nějakou vinu, aby nemusela nic proplácet!!! Nicméně já jet v kabině, nejspíše bych zpomalil a jel na rozhled, pokud bych si nebyl jistý, i za cenu zpoždění. Šlo by především o mně! Fyra nemůže za to, že při změně systému má v tom Správa železnic pořádný binec.
Na to strojvedoucí upozorněn je a to Tabulkami Traťových Poměrů.
Navíc, podle toho, co jsem v různých diskuzích nakoupil tento strojvedoucí nebyl žádná rychlokvaška, jezdil u RJ dlouhodobě a měl dostatečnou praxi.
Osobně si myslím, že „Pardubický syndrom“, tedy zelená ulice viditelná ze stanice jej neměla zmást…
Každopádně kdyby alespoň na SK 1a byl přenos kódu LVZ, tak mu MIREL ve 47 km/h prásknul a možná by ani nemusel říznout rozhodnou výhybku…
Ale po bitvě je každý generál, i já.
Ten RJ vlastně nejel po „svojí“ koleji, protože byla vyloučená. Zůstala tam zelená vlna autobloků svítit nebo se to v takovém případě vypíná, jako třeba autoblok „v protisměru“?
RJ by po své koleji jel, kdyby … Proti nákladu jej svedla spojka, která byla přestavená a držená v cestě pro náklad.
Potvrzuji.
„Důvodem je podle ministerstva dopravy ČR skutečnost, že by na takovou stavbu nešlo čerpat evropské dotace.“
Je to pravda?, nebo na MD ČR je to samý dement?
Skoro to tak vypadá, nebo to berou jako pašalík a nevzrušují se.
Bazinga!
Redakce Zdopravy.cz by toto tvrzení MD ČR měla ověřit u orgánů EU.
Nejde čerpat peníze na ten konkrétní zabezpečovač třídy B. Ale na stavbu jako takovou ano…
A ve finále si půjde sednout fíra.. 🤡
Zatím nespěchejte s úvahami a nic nepředpokládejte. Fíra z těžké nehody osobního vlaku u Vídně 9.května 2022, kde byly vozy rozházené po poli, si také zatím nešel sednout. I když dle tisícerého omílání chytráků „překročil rychlost do odbočky“, namísto 60 jel skoro 160 a byla to „hlavní Ursache“. Pochybnosti jdou ovšem v jeho prospěch a zde není vyloučen „Systemproblem“ (jak připouštějí některé serióznější plátky).
U Mariánek taky nešel, idkyž „znalcům“ bylo hned bylo všecko jasné.
https://zdopravy.cz/soud-osvobodil-strojvedouciho-zalovaneho-za-vykolejeni-vlaku-u-marianskych-lazni-141032/
Tam to bylo, jen podle mého názoru, něco jiného. Na traťovou rychlost se kvůli dočasné rekonstrukci čehokoliv prostě nešahá. V Pardubicích si bohužel pozornost strojvedoucího vybrala slabší chvilku, a stalo se co se stalo.
A jo, to byly ty cibule za dvojčaty 🤔 Máte pravdu, vypadlo mi to. To mohlo být opravdu hodně ošklivé, kdyby chlapi ze stavby nezdrhli a ještě horší, kdyby to místo carga byla osobka.
Říkalo se, že to nějaký osobák taky profrčel – pendolino s nízkým těžištěm a rychlými brzdami. Škoda že se tím dotyčný fíra nechlubil a nevyšetřovalo se to jako MU ještě bez škody.
Na absenci barviček ze Sm do Rad jsem koukal jak puk. Stovkou a na oči. Mimochodem, v podobném čase se zprovoznil úsek Su Vo a Pla Sob. Ale tam se někdo chlubil rychlostí až 170, a barvičkovač tam co? Funguje… Je to zhola nesystémové a zaslouží si to vypnout. Jezdit stovkou a přes držku všem, co se chlubili. No prostě je zajímavé, že někde to jde… Mimochodem, na bráně návěstidel v Popíčanech je nově velká cedule, které z nich patří k Nulté koleji. Tedy se dá počítat i od nulté. A logicky se někdo musel chytit za rypák, že to… Číst vice »
Možnost si odpočítat z nulky, které návěstidlo pro mně platí, mi přijde na tak důležitý trati jako I. koridor docela slabé zabezpečení, aby se tam už ty stůj neprojížděly…
Ona je ta stanice ještě v oblouku. Jedna nehoda s vykolejením tam byla, těsně po otevření modernizované stanice. Vlak vykolejil a překlopil se ne ven, ale na hlavni (traťovou) dopravní kolej
Jenom malý rozdíl: V Pardubichích žádné nové KO nezřizovali.
Mimochodem, proč jim tam na IV koridoru chcete ublížit?
Nechci.
Jenom poukazuju na to, že je zajímavý že někde to jde. Barvičkovat.
Ono kdyby tu novou trať otevřeli se stovkou, to by bylo keců…
Hlavně o zrychlení…
co já si pamatuju, tak smíchov – radotín byl báboblok
Ano, dvě hradla. Barrandoff a Závodiště.
Baboblok funguje nadále ve zbytku trati.
Jen půlka bab má pinďoura.
A zbytek minimálně knír…
asi tak, a taky vím, že i když traťová byla 100, tak při 60 km/h jsem na tom bábobloku vždycky stál, páč bylo furt plno
Ona je jinak ta zpráva výživná i po dalších stránkách. Radiostanice na 471 neumí převzít Generální stop přes GSM-R. To máme další bezpečnostní díru.
Nepředání rozkazu Os o snížení rychlosti v obvodu sanice, protože „blabla“ a von pojede na tu a tu návěst.
Fíra si ani VZ nezapnul.
To neumí žádná GSM-R stanice, ne? Aspoň fíři říkali, že na TRS nabouchnu generální stop a začne to samo brzdit (a to už jsem chtě nechtě prakticky ověřil), kdežto na GSM-R to jen začne řvát a na displeji běží pokyn ať strojvedoucí zastaví.
Dík. Takovou znalost toho nemám, vím jen co jsem vyčetl ze zprávy DI. Začne to alespoň řvát na těch ešusech nebo to vůbec neumí dekódovat?
To neumí většina lokomotiv. Protože to SŽ pouze doporučilo, nikoliv nařídilo. První větší série vozidel která to umí jsou krajské ibalginy JMK řady 530 a 550 a pravděpodobně také druhá generace panterů ČD…
Nikoliv, že by to Správa železnic pouze doporučila, ale protože to není v TSI. A pokud to není v TSI, tak přes to už dnes prostě nejede vlak, v tomto případě GSM-R automatický STOP.
GS nebo AS se zobrazí velice výrazně na displeji radiostanice a strojvedoucí mají být proškoleni, co mají udělat: OKAMŽITĚ OTOČIT BRZDIČ DO RYCHLOBRZDY NEBO POUŽÍT STOP TLAČÍTKO!!!
A proč tam musí být ten mezikrok, že strojvedoucí musí, když to vozidlo umí udělat samo? U každého záchranného systému je automatická činnost výhodou. Nezlobte se, většinou s vámi souhlasím, ale v tomto případě ne.
To se zeptejte oněch tvůrců TSI.
Ony by to i uměly, většinou chybí zapojit GSM-R adaptér. Na VS67 je to krásně vidět, jak je zapojena anologová část do ventilu, ale digitál už není. Technicky to problém není, horší je u toho to papírování.
gen. stop na gsm-r neumí zahraniční vozidla, třeba esa a placháče to umí, stejně tak panteři
Jen technická k těm dalším odstavcům.
„… upozornila na obavy z rizikového provozu na modernizované trati mezi pražskými nádražími Smíchov a Radotín. Odkazují se přitom na dřívější rozhodnutí státu nenechat původní zabezpečovač v souběžném provozu s ETCS.“
Nenechat není správné slovo, protože v úseku nikdy nebyl. Tedy se rozhodli jej nově nevybudovat.
Trochu z druhé strany. Fírovi „barvičkovač“ nic neukazoval ? Tak jak to, že jel tak rychle ? Stěžují si tady všichni, že kdyby „ukazoval“ tak se nehoda nestala. A díval se na něj fíra vůbec ? Jestli ano, tak tam nic neviděl, nic tam nesvítilo ? A to znamená co ? Že je na dalším návěstidle návěst dovolující jízdu ? To snad ne ! Právě naopak v takovém případě to musí fíra považovat jako by mu to signalizivalo, že na daším návěstidle bude červená . To znamená návěst „Stůj!“ . Vždy platilo a i platí, že při „pochybné návěsti“, nebo… Číst vice »
Otázkou je, jestli si to vůbec uvědomil, že jede proti stůj, po té opakované výstraze. Jestli mu třeba nevolal vysílačkou někdo akorát v tu nejpitomější dobu, jak to vy, výpravčí umíte, čímž dokonale odvádíte pozornost. Člověk nemá multitasking jako počítač. Nebo jestli nebyl ve stresu, že jede pozdě. Nevím, jen fíra je také jenom člověk. A ti, bohužel, chybují. Stejně jako dispečeři, kteří pošlou dvojitý elefant do šturcu tam, kam se vejde jen jeden. Jenže strojvedoucí je posledním článkem řetězu. V Německu se na to nespoléhají, mají LZB a PZB. U nás jsme holt mistři světa. Podobným situacím se má… Číst vice »
No vidíte. A v mnoha příspěvcích si zase kdekdo stěžuje, že strojvedoucí měl být výpravčím vysílačkou informován, že jede na výstrahu a že proti němu křížem jede náklad. Jeden to chce tak, druhý zase opačně. A k tomu dvojitému elefantu do šturcu . Když má dopravce špatný rozbor, co se dá dělat. Volat každému vlaku, jak je dlouhý, když bude chtít výpravčí s ním jet do šturcu ? Dost často se stává, že rychlík z Luhačovic podle rozboru jede 100 km/h a že ho táhne Lv řady 754. ( Brejlovec ). A ani po upozornění dispečer dopravce to není schopem… Číst vice »
Tak ta informace, že pojede na výstrahu a že proti němu jede křížem náklad by měla přijít, když stál u perónu. To je myslím jiná situace než za jízdy i z hlediska pozornosti.
ale na co? to snad vyplývá z návěstních znaků – že někdo chrápe a vzbudí se, až to s ním hrkne jinak, než je zvyklý, tak je to jeho problém
Pokud není potřeba uvolnit nástupiště, tak čekat na dobíhače.
Ano, samozřejmě. Ale ze zkušenosti víme, že to, že něco plyne z návěstních znaků, nezabránilo nehodě. A řeč je tady o tom, jak pomoci fírovi, aby se minimalizovaly chyby. Protože nehoda s mrtvými není jen problém fíry.
Jenže zdvojení té informace nikdy není na škodu.
Výpravčí by ho proti té opakované výstraze vypravil zcela bez problémů.
Na Masaryčce(před reko) se takhle odjíždělo zcela pravidelně (výpravčí vypravoval proti opakované výstraze)
Teoretizování. Těžko říct, jestli to byla jen nepozornost, na tu mě to přijde dost dlouhý časový úsek, nebo nějaká indispozice, případně jestli na základě nějakého falešného podnětu přesvědčil chybně sám sebe. Každopádně kdo si na tu mašinu nikdy nesedl nemá ani tušení co to obnáší a nemá žádné právo soudit. Jednoznačné soudy o tom co se stalo zde vynáší zejména lidé, kteří nikdy vlak neřídili stejně jako vy. My všichni co na těch mašinách jezdíme víme, že na červenou se nejezdí. Tak si laskavě odpusťte ty hloupé a unáhlené soudy. 10 let jsem pracoval jako výpravčí v Brně na hlavním… Číst vice »
Výpravčí by ho proti té opakované výstraze vypravil zcela bez problémů.
Správa železnic je v tom nevinně. Příkaz o neinstalaci zabezpečovače přišel z ministerstva dopravy, proto by mělo zveřejnit tyto dopisy se zákazem instalace a jména autorů. Ti totiž mohou za tohle neštěstí a mrtvé.
Ty by měli zveřejnit hlavně u soudu, protože tam by se měla SprŽel bránit.
Pokud ovšem nepřišel někdo s úsporou a žádostí o schválení, že?
Do očí bijící je taky vyjádření SŽ v tom smyslu, že ETCS tam zapne, až když bude muset a tak je to vpořádku. Že by mohli zabezečovač zapnout dřív, to prvně nebrali vůbec v potaz.
Jako když řidič odkládá zapínání bezpečnostních pásů až do dne, kdy musí ze zákona. Velmi svědomitý řidič, což?
Jenže v případě, že se tam zapne ETCS, ale polovina mašin jím ještě není vybavená, to z hlediska té poloviny vlaků bude stejné jako dnes – nebude tam nic.
Docela se divím, že federace strojvůdců ještě nevyhlásila stávku. Podle všeho je systém řízení a zabezpečení železniční dopravy tak rozvrtaný a komplikovaný, že se v něm nedá bezpečně jezdit.
Nikdo jim nebere režijky.
Seš na omylu,těch režijek postupně ubývá.Vidím,že jsi plně informovaný
Jak to souvisí?
Modrogumí odbory rády řeší politiku, zadávání veřejných zakázek (brutto snlouva v JMK),… ale takové drobnosti jako život zaměstnanců nejsou podstatné.
Článek: „Federace strojvedoucích už loni na začátku roku ve svém zpravodaji Zájmy strojvůdce upozornila na obavy z rizikového provozu na modernizované trati mezi pražskými nádražími Smíchov a Radotín.“
O Pardubicích ani slovo. Vydat to ve svém oběžníku je sice fajn, ale to nikoho k ničemu nezavazuje, už vůbec ne nadřízené instituce.
Šel někdo z nich za Havlíčekm, když se Pardubice schvalovaly?
Pro strojvedoucí: proč v takových problémových stanicích občas nepouzijete rychlobrzdu když si nejste jisti, že máte v oblouku na lávce VOLNO? Proč luštíte, jestli to Stůj je vaše či nikoli? Riskujete. Tu rychlobrzdu si vždy oduvodnite a časem se někdo bude muset chytit za rypák a začít to konečně řešit
A pokud se v případě použití rychlobrzdy někdo ve vlaku zraní a ukáže se , že to „preventivní “ použití rychlobrzdy nebylo odůvodněné?
Když to nekóduje a na další návěstidlo není vidět ( např. Poříčany ), tak po projetí“ výstrahy“ okamžitě snižit rychlost a jet „podle rozhledu“. Za to nikdo fíru trestat nebude.
Přesně, to je podle mě asi ta nej volba.
Přesně tak. Proč používat rychlobrzdu? Já mám zkušenosti s Dluhonicemi. Kdysi jsme tam jezdili s regionovami jeden pár osobaku. Jakmile byla od Přerova na vjezdu výstraha, tak brzdění a pomalé dojíždění k návěstidlu, dokud jsem si nebyl 100% jist, že platí pro mě. A mohl by někdo zkusit zavolat, jak má zdůvodnit protažení jízdní doby o několik minut.
Plný souhlas, fira nemá nikde nařízené jestli má jet desítkou nebo padesátkou k dalšímu návěstidlu v poloze Stůj.Má jet tak,aby při dalsim klacku na Stůj zastavil.Fira je prostě zodpovědný za životy cestujících a basta.
ale většina projetí je přesně taková – strojvedoucí jede pomalu – dojíždí k návěstidlu, ale protože jsou směrové poměry debilní, tak velice snadno dojde k záměně mezi návěstidly – na vedlejším návěstidle je návěst dovolující jízdu a on si myslí, že je to pro něj, protože se nemá čeho chytit (není třeba ten kód) – kdo to nezažil na vlastní kůži, tak neví, o čem mluví
99% z Vás, co teď takhle chytračí by to stůj 100% projeli
před pár dny jsem vezl klučinu na poznání a vykládal, jak se mu podařilo s nákladem projet stůj v poříčanech – přes ty poříčany přesně takhle jel, ale bylo to v době výluk, kdy traťová část zabezpečovače byla vypnuta (tedy nebyl kód) a v noci – dojížděl dvacítkou k odjezdovým návěstidlům – a cca 250m se na jednom z nich naskočilo volno, tak tu soupravu pouze odbrzdil – když zjistil, že to volno pro něj neplatí, tak tam narval rychlobrzdu a tak to projel o mašinu – kdyby to kódovalo, tak by se to nestalo prostě platí, že strojvedoucí neprojede… Číst vice »
Na to chycení se za r…k bych v tomhle moc nespoléhal.
Oni velice rádi v takových situacích použijou princip padajícího h…a, takže nakonec ten (nejvíc) špatnej je samozřejmě řadovej zaměstnanec.
V takovém případě PA, šáteček a dělejte si jak umíte.
Právě v těch Poříčanej,jedeš ,víš,že bylo volno,ale raději přibrzdím.To stejný Radotín,12 červených a za něma není vidět volno.Spletl jsem se nebo né.
Proč jet tak rychle, aby pro zastavení před Stůj za Výstrahou musel šahat na rychlobrzdu?
Nejedete Dakar… https://www.youtube.com/watch?v=9yd0Fis9DeE
Nemluvím o jízdě za Výstrahou. Tam je to jasné. Ale pokud jede na Volno a následující návěstidlo v oblouku nedokáže jednoznačně přečíst, pak co? Bude spoléhat na to, že se návěst z jakéhokoliv důvodu nezměnila a pojede jako na VOLNO plnou traťovou anebo začne brzdit k návěstidlu jako na Stů když si není jistý? A z plné traťové od předvěstěneného VOLNO to jinak na poslední chvíli než rzchlobrzdou nedá. Tohle není sranda, návěst se může změnit z jakéhokoliv důvodu, třeba i proto, že protijedoucí vlak mi vjel do mé cesty, dispečer mi to shodil pro odvrácení nebezpečí. může to shodit… Číst vice »
Pokud je na předvěsti volno a na vjezdové návěstidlo není od předvěsti vidět, třeba kvůli oblouku, má strojvedoucí začít brzdit tak aby stihnul zastavit před tím vjezdem, kdyby tam náhodou bylo na stůj?
A co kdyby byly za obloukem na trati kameny? Má také strojvedoucí preventivně brzdit před každým obloukem?
Za volnem být stůj nemůže (s výjimkou padáku, ale to je poruchový stav a když nestačím zastavit, nemůžu být popotahován)
protože strojvedoucí projede návěstidlo, že si JE jistý
Ani bych se nezlobil, že neobnovují LS, když by po dokončení modernizace byla samozřejmostí funkční ETCS. Bohužel je pravidlem, že se instaluje dodatečně, často i několik let poté.
I kldyby tam bylo, tak ho nemusí mít dopravce na vlaku. A je dost naivní si myslet, že to existují nekonečné pracovní kapacity, aby se to dalo nainstalovat okamžitě všude, případně do toho ještě dočasně míchat tuzemské kódování pro LS na de facto nových úsecích.
Z dokumentu MD „Národní impotenční plán“ cituji (strana 20): „Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2016/798/EU ze dne 11. května 2016 o bezpečnosti železnic
definuje roli inspekčních orgánů, kterým je v České republice Drážní inspekce. Inspekční orgán na základě šetření
mimořádných událostí vydává bezpečnostní doporučení, která jsou pak pro jejich adresáty závazná.“
A já opakuji poslední slovo „ZÁVAZNÁ“
To ano, závazná být mohou, ale nesmí být napsána tak, že připouští možnost nic něčinit což nám říká spojení „v maximální MOŽNÉ míře“ . Stačí aby někdo řekl, že zachování není možné ani v minimální míře a je vymalováno.
Ještě bych vypíchl toto: „Ten měl zajistit „přijetí opatření, které zajistí, aby vlastníci a provozovatelé drah při rekonstrukcích infrastruktury v maximální možné míře zachovávali přenos kódu vlakového zabezpečovače typu LS (v původním rozsahu) až do zavedení výhradního provozu pod dohledem vlakového zabezpečovače ETCS“. Jak by takové opatření asi tak mělo vypadat? Třeba tak, že když přijde někdo, že chce rekonstruovat trať a musí proto odstranit dosavadní zabezepečení protože zachování není z důvodu rozsahu rekonstrukce možné jinak by to přineslo větší časovou náročnost a velké finanční výdaje měl by onen úřad říci: Jasně, bude to trvat déle, bude to stát více,… Číst vice »
Prosím znalé o vysvětlení, je to sice trochu mimo mísu … ale dráhy se to týká
Proč je nádraží v Poříčanech do oblouku, když SŽ při jednání o rekonstrukci a zachování nádraží Praha-Vyšehrad tvrdila, že nádraží podle „předpisu“ do oblouku být nesmí… A proto se Vyšehrad ruší… prý…
Děkuji za vysvětlení
Vyšehrad je pro nástup a výstup cestujících zrušený už asi 50 let. Jako výhybnu ho nikdo neruší. Jen se bez výjimky nedá obnovit. Poloměr v Poříčanech je mnohem větší.
Nástupiště nesmí být v oblouku o poloměru menším než…
Někdo z toho účelově vyvařil, že na nádraží nesmí být poloměr oblouku menší než … no nic, to patří jinam.
… než se nám to hodí do krámu. Vaše Správa železnic!
Takhle nějak byl původí návrh předpisu????
Někdo v jiné diskuzi psal, že nástupiště 550 mm v tak malém oblouku předpis nedovoluje, ale nástupiště nižší by tam prý prošlo (stejně jako třeba v Brně hl.n.). Prodávám, jak jsem koupil. Každopádně pokud by SŽ/MD chtěli, budou hledat způsoby, jak to postavit. Pokud by nechtěli, což je tenhle případ, budou hledat záminku, proč to nejde.
„Celý systém bezpečnosti je postaven na tom, že na červenou se prostě nejezdí,“ uvedl ředitel Drážního úřadu
Chtěl bych vidět pana ředitele v kokpitu lokomotivy. Řídil vůbec někdy lokomotivu? Taky podle fotky to vypadá, že maj tu červenou na semaforech pěkně vyblitou. A pak se má člověk divit, že ji někdo přehlídne. Z teplíčka kanceláře se rádi předváděj kdejaký „chytrolíni“.
Fotky klamou, v reálu mají návěstidla svítivost dobrou. Navíc mají Fresnelovy čočky, pečlivě zaměřované na kabiny lokomotivy.
Tou posledni vetou bych si nebyl tak jisty. Neni to snad ani technicky mozne, pokud by svitilna nemela pohyblivy mechanismus, ktery by kabinu prijizdejiciho vlaku sledoval. Navestidla az na vyjimky nemaji svitilny ve stejne vysce nad kolejnici, jako je kabina. Takze za jizdy vam sviti do kabiny jen nejaky casovy usek. V zavislosti na smerovem vedeni trate a rychlosti. V oblouku je ten casovy usek nejkratsi a navic se vam muze stat ze vam do kabiny posviti navestidlo pro vedlejsi kolej, coz ale na tu vzdalenost hlavne v noci jen tak nepoznáte.
Párkrát jsem se zabezpečováky u seřizování byl, tak nekecám jen tak dojmy. V přímé koleji v noci příslušné návěstidlo až oslňuje a to jak přímo mě jdoucího klidně přes celou délku staniční koleje (mám okolo 2m výšky a kolej 550m délky), tak i když se občas svezu na stanovišti. V oblouku ho tuším seřizují tak, aby nejsvítivější bod byl tuším 8s jízdy traťovou rychlistí před návěstidlem (na trati do 100 km/h). A i proto máme návěstidla předvěštěná, aby se pokud možno eliminoval nepříznivý vlivy omezující viditelnost návěstidel.
Ani toto krkolomné dovysvětlování nevyvrací hloupost věty (cituji): „Navíc mají Fresnelovy čočky, pečlivě zaměřované na kabiny lokomotivy.“
Na záhlaví i zhlaví to tam nekóduje. Od Peček. Blbej pocit. A na Brodské straně, když jede vlak z 0.na 1. staniční a jinej, proti němu z 0.staniční na 2.kolej, tak než to s náma hodí do té spojky, tak takhle jsem se tam už párkrát míjel a kryli jsme s haksnou na brzdě oba dva.🤪
Pri rýchlosti 120 od Peček a 100 na Pečky, teda stretávacej rýchlosti 220 vám je ruka na brzde celkom nanič, potrebovali by ste katapultovacie sedadlo s odstrihávačom drôtov a brán TV.
Tohle tam bylo snad odjakživa. Proč se v tom místě musí potkávat zrovna dva rychlíky zůstává snad dodnes záhadou.🤔
Bezpečnost. Něco co dnes a denně většina lidí opomíjí a žene se vstříc riziku a bohužel to začíná u jednotlivců ze kterých se pak skládají úřady. Kdyby každý dbal na bezpečnost a bezpečnostní doporučení a snažil se o prevenci tedy rizikům v co největší míře předcházet nebylo by možné vidět chodce přecházející vozovku v křižovatce ve vzdálenosti kolem 20 m od vyznačeného přechodu. Nebylo by možné vidět cyklistu jedoucího na kole, na nosiči dětskou sedačku ve které sedí malé dítě, on i dítě sice správně helmy, ale to by nesmělo být na opěradle té sedačky v její nejvyšší části připevněno… Číst vice »
Mno.
Podle Vás je tedy invalidní vozíčkář dvě půlky cyklistů jedoucích vedle sebe?
Z logiky uspořádání to tak totiž je…
Takový duo Večerníček na kole.
A to se nesmí…
Cože to? Hele, abychom si rozuměli. Když pojedu do stavebnin pro pytel cementu s autem ve kterém nebude už místo můžu si dát ten taky na střechu i když tam nemám střešní nosič. Co na tom přeci, že střecha má nosnost jen 40kg a cement váží 50Kg. Co na tom, že ho nemám čím přívázat když ho potřebuji a bylo by komplikovasné pro něj jezdit extra a stálo by to další peníze.Však on tam přeci vydrží, ale pak se nesmím divit , že mi za jizdy spadne a někoho přizabije nebo že se mi prohne střecha protože na díře pytel… Číst vice »
Přečetli jste si článek pořádně? Neexistence odpovídajícího zabezpečovacího systému v daném místě byla odůvodněna ministerstvem dopravy tím, že za daných podmínek na ně nebylo možné čerpat evropské dotace. Takže protože nejsou dotace, není ani zabezpečení.
Zamyslete se nad tím a řekněte sami: není takový systém, který bez dotací prostě nefunguje, zvrhlý? Umřeli lidi. Jestlipak je vůbec bez dotací dokázali pohřbít?
Tohle je prostě špatně. Jak žebráci co čekají až něco dostanou od cizího i když mají nějaké peníze své, ale protože ty své nechtějí utrácet raději budou o hladu.
Takže kdybychom neinvestovali do méně důležitých věcí bez kterých bychom se dokázali obejít měli bychom na to, co je nutné k tomu, aby nedocházelo ke škodám na zdraví, životech či majetku tedy ke škodám které pak budeme muset zase jen platit ze svého a to i v případě ztráty na životech, protože ten kdo zemře byl plátcem daní tedy zdroj příjmu.
Spíše jak nepřizpůsobiví. Sotva dostanou od státu nebo EU podporu hned jí plnými hrstmi zcela nehospodárně rozhází. A takhle to dělají už mnoho desítek let a pořád žádná zásahovka a klepeta na ústředí.
„Jestlipak je vůbec bez dotací dokázali pohřbít?“
Kdo? Jejich blízcí? Zcela jistě.
https://www.youtube.com/watch?v=T-NbzELKHjI
Já nevěřím tvrzení, že by nedostali evropskounijní dotace kvůli tomu, že by byl zaplý původní zabezpečovač LS a současně byl nainstalovaný nový zabezpečovač ECTS, který by ještě nebyl zaplý. Redakce Zdopravy.cz by toto tvrzení MD ČR měla ověřit u orgánů EU.
Přičemž je nutno znát situaci v době projednávání dotace samotné. Jestli Havlíček lhal…
Havlíček? Jo, tenhle co byl ministrem dopravy:
Milavče 2021
„Za nehodou je tak podle prvotních informací chyba strojvedoucího. „Veškerá technika byla v provozu, lidskému selhání nelze zcela zabránit,“ dodal Havlíček na otázku, jak to, že po loňském tragickém roce se na českých železnicích opět stala další typově stejná nehoda.“
No tak tady veškterá technika v provozu nebyla a i tehdy někdo předpokládá stejnou míru rizika jako kdyby v provozu byla.
Ale ten původní LS se zapnout nedal, kyž tam vůbec nebyl.
Kódování s využitím kolejových obvodů nelze udělat, když tam kolejnicové pásy nejsou.
To vše jen parádně dokazuje platnost pravidla, že polopravda je horší než lež: prakticky všichni „kompetentní“, kdo se k nehodě v Pardubicích vyjadřovali pro média, se snažili mlžit a sami se zamotávali do různých polopravd v bláhové naději, že skutečná a celá pravda najevo nevyjde – ale čím víc těch polopravd navršili, tím ta skutečná pravda, která nakonec přece vyplouvá na povrch, je frapantnější, a věřme, že to pro ně bude nakonec mít aspoň trochu adekvátní následky. Bylo by hezké, kdyby se někomu podařilo ještě porovnat náklady vynaložené na slavnostní „oficiální zakončením stavby“ (ve skutečnosti ovšem stejně stále ne úplně… Číst vice »
Pravda vždy vyjde najevo i když to může někdy trvat o něco déle než to praskne protože lež má krátké nohy a kdo lže ten krade a do pekla se hrabe Boží mlýny taky sice melou pomalu, ale jistě a na to je třeba myslet.
https://youtu.be/ljJkB9NmcZY?t=34
Super. Tak to máme další dílek do skládanky.
„Drážní inspekce ve své závěrečné zprávě po prošetření celé události vydala bezpečnostní doporučení pro Drážní úřad. Ten měl zajistit „přijetí opatření, které zajistí, aby vlastníci a provozovatelé drah při rekonstrukcích infrastruktury v maximální možné míře zachovávali přenos kódu vlakového zabezpečovače typu LS (v původním rozsahu) až do zavedení výhradního provozu pod dohledem vlakového zabezpečovače ETCS“.
Bohužel to bylo:
1. Jen DOPORUČENÍ
2. znělo „V maximální možné míře = pokud to není možné nemusí být míra žádná.
Postavené tak, že vlastně každý konal jak měl a nikdo nic neporušil.,
DI nemá pravomoc něco nařizovat, nemá exekutivní funkci.
Jinak řečeno: Nařízení ani vydat nemohli.
Dík za info, to jsem nevěděl.
Nicméně při několikáté nehodě se stejnou příčinou a státním zástupci s koulema jsou paragrafy jako „…provozovatel zajistí bezpečnost…“ ze kterého by SZ mohl čarovat obecné ohrožení z nedbalosti.
Takový paragraf by se mohl líbit i pojišťovnám či advokátům poškozených.
Z dokumentu MD „Národní impotenční plán“ cituji (strana 20): „Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2016/798/EU ze dne 11. května 2016 o bezpečnosti železnic
definuje roli inspekčních orgánů, kterým je v České republice Drážní inspekce. Inspekční orgán na základě šetření
mimořádných událostí vydává bezpečnostní doporučení, která jsou pak pro jejich adresáty závazná.“
A já opakuji poslední slovo „ZÁVAZNÁ“
… pokud ovšem zákon nebo jiný nadřazený předpis stanoví, že závazná jsou, tak je to jiné. Díky za doplnění.
Jenže jak to má DI vymáhat?
„Celý systém bezpečnosti je postaven na tom, že na červenou se prostě nejezdí,“ uvedl ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář minulý týden při pokusu o obhajobu současného stavu na české železnici.
—
A už tahle věta tohohle bezcharakterního ředitele stála křeslo, nebo si tam bude vesele dřepět vysmátý dál?
Celý sytém bezpečnosti je postavený na hlavu!
Pan ředitel ale pouze konstatoval faktický stav věci v ČR, nic víc, nic míň. Podobně, jako kdyby šéf automobilky řekl, že bezpečnost našich automobilů je postavena na tom, že se auta nikdy nesrazí ani nehavarují (a proto do nich naše firma nemontuje bezpečnostní pásy, airbagy, dělené sloupky volantu, deformační zóny a další ochranné prvky). Názor si musí udělat spotřebitel.
„„Celý systém bezpečnosti je postaven na tom, že na červenou se prostě nejezdí,“
Když nad tím tak přemýšlím tenhle systém je podle těchto slov vlastně postavený hlavně na dvou věcech. Na tom, jestli ona červená svítí či nesvítí a na tom jestli strojvedoucí může na tento pokyn reagovat či nikoliv. Jestli někdo řekne, že na červenou se prostě nejezdí měl by se zamyslet nad tím jestli jsem stále ještě lidé a nemůže přijít nečekaná zrdravotní indispozice, protože v takovém případě i kdyby strojvedoucí 100x věděl, že na červenou se nejezdí bude mu to platné jako mrtvému zimník .
Obecně platí, že ve stanicích v oblouku bez jakéhokoliv přenosu návěstního znaku (tzn. LS, nebo ETCS) je záměna návěstidla za jiné naprosto jednoduchá a je zločin, že někdo dopustil to takto provozovat. Nedávno jsem natáčel pro CDV video při průjezdu přes vcelku jednoduchou stanici Bzenec – přívoz. „Moje“ zelená změnila od počátku viditelnosti do průjezdu kolem návěstidla pozici cca 4 x. Poříčany jsou výrazně složitější, záměna je výrazně jednodušší…
Naprostý souhlas. V Poříčanech je opravdu velmi nepříjemné, když jedete traťovou rychlostí 130 km/h po nulté koleji od Peček, před sebou vidíte v oblouku několik návěstidel, na všech svítí červená (Stůj). Až za pár sekund se objeví návěstidlo pro nultou kolej, kde je Volno.
Pokud byla výstraha, tak normálně zastavovat (a rozjet se až bude jistota).
Pokud bylo volno a je vidět stůj, tak prudce brzdit a chovat se jako s padáčkem.
Bzenec – přívoz je naprosto geniální stanice,sic kóduje ale vaše návěstidlo na 1. nebo 2. staniční koleji je vždy to úplně poslední a jde vidět na poslední chvíli (ale normu to splňuje)
Takže když dojde v náhlé změně návěsti na stůj (chápejme „padák“) tak na to nemám šanci v čas zareagovat , protože LVZ má v těchto případech dost prodlevu.
V takovém případě ale přece projetí nevadí.
To snad záleží na situaci, ne? Pokud je to padák k odvrácení nebezpečí, tak každá vteřina dobrá, ne?
Ano, ale to je zas české specifikum, že k odvracení nebezpečí slouží něco, co k tomu sloužit nemá, není to spolehlivé atd.
odvracení nebezpečí… hmm… k tomu kdysi sloužila odvratová kolej, ne?
Teď se klidně postaví dvě vlakové cesty do kolize, rozsvítí se červený světýlko a je „zabezpečeno“
Tak ta prvé se nikdy nepostaví kolizní cesty současně. A za druhé odvratné koleje se požívají stále, ale rozhodně nejsou jediným prostředkem. Člověče jak vůbec můžete napsat takovou hloupost!
Hloupost napsat můžu, jsem také jen člověk
Ale Vy mi tedy vysvětlete „mechanizmus nehody“ v Pardubicích…
Já tvrdím, že byla postavena KOLIZNÍ cesta pro RegioJet „zabezpečená“ jen návěstidlem se signálem Stůj! To znamená pouze „neúplná boční (zde čelní) ochrana vlakové cesty“ pro NEX – na trati BEZ JAKÉHOKOLI DALŠÍHO ZABEZPEČENÍ
A tvrdím, že pokud by byla aplikovaná „ÚPLNÁ boční ochrana vlakové cesty“ (která je mimochodem úplně zdarma), tak k nehodě nedošlo.
A jak byste si ji představoval?
Kolizní cesta to samozřejmě nebyla. Vlaková cesta pro vlak RJ končila u odjezdového návěstidla. Tak zabezpečených tratí jako jsou Pardubice máme v ČR cca 7500 kilometrů, tak se přestaňte rozhořčovat. Zabezpečit všechny vlakové cesty nějakým odvratem prostě nelze, ale je na to i spousta jiných prostředků. A jak se tak rozhořčujete jak je ta dráha tragická, tak si uvědomte, že silnice nejsou zabezpečeny vůbec, včetně vozidel která je využívají. Řídíči prakticky nejsou nijak vybíráni (papíry dostane každej bezmozek), dodržování předpisů je na rozdíl od železnice naprosto mizivé a to včetně profesionálů z řad řidičů autobusů i kamionů a produkují ročně… Číst vice »
Hele, nic ve zlém, ale… JAK MOHLA VLAKOVÁ CESTA PRO RJ KONČIT U ODJEZDOVÉHO NÁVĚSTIDLA když ten RJ dojel až před NEX??? Jestli se tedy přeme o termín „vlaková cesta“, tak se budu snažit upřesnit můj myšlenkový pochod: 1) NEx měl sestavenou vlakovou cestu „odněkud-někam“ 2) tato vlaková cesta však nebyla ÚPLNĚ bočně (čelně) chráněná PROTOŽE se na ní mohl (chybou fíry RJ) objevit jiný vlak 3) já tvrdím, že „kdyby byly výhybky před RegioJetem postaveny tak, aby nemohl před NEx vúbec přijet“ byla by vlaková cesta NExu bezpečná a nehoda by se vůbec nestala A nemyslím že to mé… Číst vice »
A ty vyhybky přef RJ tedy měly být postaveny konkrétně (!!!) jak?
Odpověď „no no tak, aby RJ před Nex nevjel“ neberu (asi víte proč)
Proč neberete odpověď kterou si sám napíšete nevím…
A až mi představíte plán kolejiště, milerád Vám konkrétně !!! napíšu, jak měly být přef RJ postaveny výhybky i návěstidla
A můj soukromý údiv: jak se někdo může jmenovat Vbb
No vidíte, takže vy VŮBEC NEVÍTE, jak jsou v Pardubicích umístěny výhybky, zato ZCELA PŘESNĚ VÍTE, jak měly být postaveny. Ale takovou odpověď jsem čekal. Nuže, vlak RJ jel po výh. 42 po hrotu, po výh. 16. po hrotu, po výh. 12 po hrotu (tu říznul), po výh. 8 po hrotu a na 1. kolej odbočil na výh. 6, která byla postavena pro ten Nexák. Takže teď situaci znáte a já si milerád přečtu, která z výhybak měla být postavena jinak. 🙂 K vašemu údivu: jen bych se zařadil mezi další jmenovce (což by přehlednosti rozhodně nepřidalo). Divíte se i… Číst vice »
K mému údivu: ano, divil jsem se i u všech jmenovaných ale Vaše vysvětlení zní logicky a tak se omlouvám
K výhybkám a návěstidlům: musim nejdřív někde sehnat plán kolejiště s čísly výhybek, pak budu schopen odpovědět (na OpenRailwayMap čísla nejsou)
K tomu nepotřebujete žádný plánek. Důležité jsem vám napsal: až po tu šestku jel všechny výhybky po hrotu. A šestka být jinak postavená nemohla, protože byla postavená pro ten Nexák (zde se omlouvám, RJ na ní odbočil na druhou, nikoliv první kolej)
Mě mátlo že jste napsal na 1. kolej, když jsem tu hromadu viděl na druhé…
Přesto chci sehnat plán a čísla (nezlobte se ale Vaše „vše podstatné už víte“ mě neuspokojuje), chci vidět, která je ta šestka, kudy jel RJ, a hlavně, proč na koridoru, v nově naprojektované a postavené stanici musí nákladní doprava „křížit cestu“ osobní – když třeba v Libni je to těžký problém, v Plzni snad byl také podobný… Bude to tu stanici s přibývající dopravou hodně hendikepovat… Stahuju „zipy“ s projektem, třeba tam ten plán bude
Tak…
Podle projektu výhybka 42 vůbec není na 1. koleji! Spolu s výhybkou 44 tvoří kolejovou spojku mezi kolejemi 10b a 12b, výhybka 16 na 1. koleji také není, je na koleji č. 2 a s výhybkou 12 dělá spojku kolejí 1. a 2., takže nebyl ani důvod řezat výhybku 12.
Takže: (cituji) „Důležité jsem vám napsal: “ je mi na nic… Nejdříve říkejte relevantní informace a pak můžete požadovat odpověď…
Omlouvám se, koukal jsem do předrekonstrukčních plánů.
Momentálně trochu nestihám, ale s vysokou pravděpodobností tam nově budou výhybky, byť s jinými čísly velic,e podobně (hlavně v tom smyslu, že tam nebude žádná nová výhybka, kterou by RJ projížděl proti hrotu a která by vedla někam „do bezpečí“, tj. bylo by možné ji využít pro odvrat).
Z tohoto pohledu byla má informace relevantní (byť se špatnými čísly).
Pokud ale máte aktuální schémata, tak na nich jistě určíte, která výhybka měla být postavena jinak.
… bože ten úzký sloupek mě se… Máte pravdu, ten RJ nešel poslat nikam jinam (za mě je špatně, není-li možnost odvratu, ale to je asi vše jak mohu protestovat) Co jsem však zjistil (a nikde to pro veřejnost nikdo neřekl) je že vzhledem k výluce výhybky 80 byla celá sudá skupina kolejí nepoužitelná pro odjezd směr Přelouč – tak se z dvoukolejky stala jednokolejka a vlaky od Japonska musely křížit až do liché skupiny kolejí (za mě zvýšené riziko) bez jakéhokoli ZZ (za mě zase zvýšené riziko). Dispečer měl buď nechat stát RJ bezpečně u nástupiště dokud NEx neprojede… Číst vice »
A já vám na oplátku napíšu správná čísla výhybek 🙂
Po hrotu: 41, 18, 15, 12, 11, a nakonec proti hrotu 10.
spíš jako jen potvrzení, že jsem se na to nevykašlal, vy je už znáte také).
V takovéto situaci těžku uděláte nějaký odvrat, když všude okolo jsou koleje…
K pomocníkům jsem trochu skeptický (vlastní zkušenost).
Nakonec i Loňské poříčany či Hlubočepy před lety – na mašině jich jelo několik a místo sledování situace kecali…
Se zabezpečovačem se do diskuse o ženských či fotbale nedáte.
No to jo. Diskutovat s tou potvorou nejde. A když nefunguje, tak se pokecá s fírou protijedoucího vlaku 🙂 když vás ta „schůzka“ s ním nezabije 🙂 Aspoň jsem si zvýšil kvalifikaci ohledně „orientace v plánech nádraží atd atd“ i když je mi to úplně naprd Ale uznejte, mohl ten dispečer bezpečnost zdarma zvýšit (zavolat, nepouštět od peronu), když už tam ZZ a „půl nádraží“ nefungovalo (já byl rozčílený a navrhoval jsem odvrat, protože jsem myslel, že to „křížení do lichých“ bude v budoucnu u nákladů běžné – zatímco to byl jen časově omezený důsledek výluky výhybky 80 – ale… Číst vice »
Kristova noho!!! Co je toto za blbost?! Snad k odvrácení nebezpečí se použijí VŠECHNY dostupné prostředky a návěstidlo na stůj je nepochybně jeden z nejúčinnějších prostředků vůbec…
Ne zhasnutý před čumákem! Jako co je tohle za zvyk? To má jako strojvedoucí hypnotizovat každé návěstidlo zrakem, jestli mu nespadne na stůj?
Vidíte. A přesně tak to je. To jsou věci, co?
Ale to návěstidlo nebylo zhasnutý.
Já bych řekl že nejúčinnější je brzda
Ale možná se pletu
Rozjezd panťáku v Brně na hlavním schytal strojvedoucí. (I když, tam se to přehodilo pár minut před jeho rozjedem, jenom to výpravčí nezavolal)
O tom Brně co máte na mysli něco vím a asi bych to tady ani nepitval. Jen asi tolik, že strojvedoucí se tímto nehájil. Je otázka, jestli byl v tu dobu na stanovišti a jestli vůbec ten pár vteřinový volnoznak viděl. Mimo jiné, předevčírem jsem v ŽST Šakvice z důvodu výluky prodloužil pobyt o 6′ a stejně jako téměř vždycky se nikdo z CDP Přerov neobtěžoval cokoliv sdělit. Čili průběh stejný jako cca v 90% podobných případů…
No nehájil, ve výpovědi je „myslel jsem si, že mám postaveno.“ A to nikdo nerozpitval. Účelová výpověď, vymyslel si to sám a nebo návěst stihl nevědomě zahlédnout?
Jinak jo, hlásit čas průjezdu/odjezd ze stanice by se mělo. Náklaďáky ať zvolní a nerozjíždí se z 0, osobáky ať čekaj u nástupiště.
Martine, za pěkné video ještě jednou děkujeme. Problém Bzenec přívoz je vlastně generován principiálně zhlavím v oblouku, kde před odjezdovými návěstidly (na lávce) je vpravo, tj. na vnitřní straně oblouku, ještě skupina cestových návěstidel. Ovšem tato skupina není od odjezdových dostatečně daleko, takže při přibližování jsou vidět obě skupiny současně a jejich návěstidla vzájemně „pochodují“ a prolínají se (vzniká takový „informační šrot“). Zatímco když jsou cestová návěstidla (či vložené předvěsti) s větším předstihem (ještě před obloukem a la třeba Otrokovice) a jsou pohledově oddělená (tj. nejdříve vidíme jednu skupinu, pak ji mineme a teprve pak se objeví druhá skupina), pak… Číst vice »
A v čem je problém? Kromě kolejových obvodů. Vjíždím do Bzence – Přívoz na „volno“ na odjedu očekávám návěst dovolující jízdu. Pokud zaznamenám nějaký problém, předpokládám, že na opakovači, jsem strojvedoucí a měl bych minimálně zbystřit! Pokud vjíždím na „výstrahu“ tak už při průjezdu kolem vjezdového návěsidla jsem na brzdách. Trať. rychlostí 160 km/h tam nikdo normální kolem vjezdu nepojede. A samozřejmě brzdím, dokud si nejsem jistý návěstí odj.n. Vše je zaznamenáno v reg. rychloměru, a pokud někdo bude, z jakéhokoliv důvodu prudit, tam si to dohledá.
Hele já už pár let jezdím a trošku tuším co mám dělat a jak se na mašině chovat. Ale je tady spousta rozumbradů, kteří sice na mašině v životě neseděli, ale přesně vědí jak to máme dělat a co děláme blbě. Mimo jiné je v Bzenci-přívoze v činnosti jak přenos kódu, tak ETCS. Ta stanice byla zmíněna jen jako ukázka toho, jak se mění výhled strojvedoucího v souvislosti s uspořádáním kolejiště a jízdou vlaku. Nic víc. Ostatní to zjevně pochopili…
Já to chápu. Stanice v oblouku, výpadky kódu, výuky zab.zař. atd. jsou všechno normální provozní situace. A jak se říká, některé věci jsou pro všechny. I já jsem za ty roky byl něčemu takovému párkrát blízko. Udržet pozornost po celou směnu může být problém. Zatím jsem měl vždy štěstí. Díky bohu.
V Pardubicích ale v SK 1-4 kolejové obvody jsou, „jenom“ nepřenášejí kód. Proto tam taky nejsou počítače náprav ani VNPN (narozdíl od zbytku stanice).
Dokázal by někdo znalejší vyčíslit jakou taková zprzněnost mohla přinést úsporu?
Dokud nebude nikdo tvrdě souzen za takové neštěstí, tak si v tom marasmu budou tyto ryby dále proplouvat s krásným platem bez zodpovědnosti.
Až si nebude předpisy psát sama SŽ, ale někdo nezávislý, tak to donutí SŽ konat místo toho, aby si na nějakou anomálii vydala další paragraf do předpisu. Ono je to levnější že…
Naprostý souhlas, zásadní chyba je, že si SŽ píše sama předpisy a hází vše na dopravce. (v provozu většinou jem strojvedoucí)
Přesně od toho má být vyhláška 173. Jenže ono je proste jednodušší tam nakopírovat par ustanovení z D1…
Jak nazačil Detepak: Pokud nedojde ke změně systému, tak exemplární tresty nepomůžou, příště se to _zase_ hodí na jiného.
A to teprve bude mazec, až se ta modla ETCS ukáže, že i to má svoje chyby.
Zatím se jede na výmluvu jednou všude bude ETCS. A co když to tak všechno nepůjde integrovat do jednoho. Nebo něco selže při plné rychlosti (v systému to nebo nic, to může být pak maso), české železnici to nepřeji, ale ono se věci mění až při pořádném průseru. Ke kterému to možná míří. Zatím jsme viděli stále důraznější varování.
Na co konkrétně poukazujete slovy „má svoje chyby“? Za mně jednou z největších slabin ETCS je možnost projetí „modré“ posunovým dílem a vjetí do postavené cesty pro rozjetý rychlík.
S posunem to neudělá nic, ale rychlík by to v tomto případě mělo zastavit.
No jo, zase jeden, co si myslí že rychlík zastaví jako tříkolka…
Jak konkrétně ETCS chybuje, kdy nezastaví vlak?
Při startu mise Plho například – pokud na návěstidle nebude volnoznak a nebude postavená vlaková odjezdová cesta a poloha vlaku nebude jednoznačně určitelná, tak si může vlak jezdit bez omezení od vjezdu k vjezdu a nic ho nezastaví, protože v balízách u odjezdů/cesťáků není nahrán telegram STOP in SR ! (Stůj, když jsi v módu SR!).
V Německu třeba všude nahrán je, tam když projede červenou, tak ho to normánlně zastaví – protože holt zabezpečovací zařízení.
To myslíte opravdu vážně, že toto není u nás implementováno? 😲
Naprosto vážně.
Což není chyba ETCS, ale chybné použití/nastavení ETCS.
Konve nemohou za to, že je nihilista nevrátil na místo 🙁
Obvykle však určitelná bude a bude vydána omezena SR autorizace. Stop v SR vede k nadbytečnému užití Override. Takže tak.
Slovo „obvykle“ je trochu asi problém bez konkrétního čísla, ktreé by to slovo kvantifikovalo a to, že STOP v SR vede k nadbytečnému použité Override je taky spíš nesmysl, protože na vlak se posílá list se seznamem balíz, které ten vlak může projet – tím pádem v tom žádné Override nefiguruje. Prostě princip „jeď si kam chceš bez omezení“ je základní popření bezpečné jízdy vlaku.
Mě by zajímalo, co SŽ vede aplikaci takových békovin. Nějak tam nevidím reálný praktický základ, vypadá to jako nedostatek kultury v poskytování služby vlakům pro ježdění v maximálně možně zabezpečeném módu.
Ono opravdu asi – jak píše výše R.D. – takových případů nebude pravděpodobně moc, ale jde spíš o ten zabezpečovácký princip. A tu bezpečnostní kulturu.
Zastaví vlak ETCS pokud by nastalo rušení signálu ?
Tvrdí že ano, dokonce rychlobrzdou
Dnešní puberťáci si pořídí rušičku (nebo objednají z Kitaje) a mají o zábavu postaráno… a nemusí riskovat házení kamenů
To záleží jak to myslíte. Běžné jsou dva komunikační kanály. Teprve když se rozpadnou obě komunikační linky, dojde s určitou malou časovou prodlevou k zastavení vlaku. To bylo to pověstné Tripování na Uničovce…
Měl jsem na myslï nějaké opravdu sofistikované rušení které by přerušilo komunikaci komplet. A jak psal Petr výše nemám na mysli nějakou někde zakoupenou rušičku a pubertální hry. Co myslím Vám jistě dojde 😉
Samozřejmě že zastaví. Je to bezpečný režim – nevím, brzdím.
Jinak komunikace je šifrovaná, klíče má jen dopravce a správce infra, takže by nemělo být možné vstoupit do komunikace ve smyslu Man In Middle a nějak ji ovlivnit. Po cestě je „vidět“ jen šifrovaný salát.
Jde o to že ho nezastaví včas. Čemu nerozumíte na faktu, že pokud dojde k projetí návěstidla a vjetí do vlakové cesty posunem těsně před projíždějícím vlakem, tak prostě dojde ke srážce?
V jakém případě by neměl zastavit včas? Při běžné obsluze všechny brzdné křivky končí před návěstidlem a měly by i bezpečně (se zahrnutím prokluzu) skončit i před jakoukoliv kolizní cestou.
So zavedením ETCS to bude systém „to nebo nic“, ale teraz je to systém „nic“. A ETCS je projektované tak, aby keď sa v ňom objaví nejaká chyba, zlyhalo „bezpečným“ spôsobom -> vypustením vzduchu z hlavného potrubia.
To je krása. Vysocí úředníci zodpovědní za bezpečnost lžou jako když tiskne a je úplně jedno jestli úmyslně, nebo z neznalosti a všechno v pohodě. Dál si hnijou na svých postech za slušné peníze. Je to hnus…
Nebylo by lepší a levnější, než etcs stop, dávat při odstranění LS spíš vpnp?
Jestli sem dobře pochopil, tak VPNP nepotřebuje kolejové obvody, ale počítač náprav, který tam bude i tak. Stejně jako etcs stop zastaví vlak až po projetí stůj, ale zastaví všechno v okolí, bez ohledu na to jestli má mobilní část etcs nebo ne.
Etcs stop jenom tam kde je výhradní provoz.
A v Pardubicích by i to VPNP mohlo zastavit vlaky trochu dřív.
Určitě by na to nešly čerpat dotace nebo nějaká jiná bohulibá výmluva naší úžasné Skázy Železnic
Máte špatně polaritu – je to VNPN 🙂
Jinak máte pravdu, ale jednak by to nebylo interoperabilní, což je dneska modla a jednak ani ten GS nemusí zafungovat, pokud strojvedoucí nemá správně naladěno, což se ukázalo třeba u Úpořin.
Úředník je prostě nepostižitelný. Dostane úkol, nesplní ho, nic se mu nestane. Co když výpravčí zapomene postavit vlakovou cestu a zpozdí vlak o minutu? Nebo strojvedoucí při špatné adhezi projede zastávku o jedny dveře? Oba mají velký problém. Úredník nedělá nic, vymluví se a dál sedí na své židli až do důchodu. Jen řekne: na červenou se prostě nejezdí. Proto úředník nikdy nebude vážený u lidí v provozu. Nic pro ně nědělá. Jen výmýšlí, jak jim práci znepříjemnit. Vyšší pokuty, body. Čest výjimkám.
Já bych zas neházel všechny do jednoho pytle. Jsou „kancelářští“, kteří svou prací „od stolu“ posunuli českou železnici rázně dopředu, a byť značně nepřímo třeba zabránili mnohým potenciálním průserům (a ztrátám na životech). Jenže v tomto případě je ta příčinná souvislost prakticky neviditelná.
Jmenuj…
Je to tu sranda s vámi… Chci aby někdo (libcha) vyjmenoval úředníky, kteří posunuli železnici kupředu… a dostávám mínusy 🙂
Asi se ti, kteří dělají něco dobrého, musejí utajovat, nebo co…
Když se na červenou nejezdí, vyházel bych celý úřad. Nemusí tam za ty prachy k ničemu sedět. A je dost zarážející, že modernizace trati je krokem o 100 let zpět. To už si můžou strojvedoucí rovnou předávat kolík. Kdo má kolík, má volnou cestu.
V civilizované zemi už dávno odstoupil ministr dopravy (byť za to osobně nejspíš nemůže) a všichni manažeři dotčených úřadů, které mají tohle fiasko na svědomí. Ale co, vždyť jsme v česku.
Jasně, pak by tam nastoupil novej, mladej, kterej be se nezakecal a nastal by ráj na zemi. Blahoslavení chudí duchem.
Chudí duchem ale neznamená, že jsou intelektuálně nedostateční. Znamená to mít duši chudého. Ale pozor chyták! Nehovoří se zde o majetku 😉
A na to první jste přišel jak? Hovoří se přece právě o duchu…
https://biblismy.cz/blahoslaveni-chudi-duchem_txt/
Blahoslavení pokorní, neboť ti nezesměšní osla souseda svého…
…a už byli „blahoslavení nosálové“…?
Spíše by měly padat hlavy na střední úrovni, které svým rozhodnutím zavinily nekonání
Je zajímavé sledovat, jak Babiš, který jinak nevynechá sebetriviálnější příležitost ke kritice vlády, tentokrát úplně mlčí. 🙂
Je zajímavé, jak někteří chudí na duchu i na rozumu musí do všeho plantat něco nebo spíš někoho, co s tím absolutně nesouvisí, že jo Mazurek?
Možná proto, že jsou mu vlaky úplně ‚putna‘. Slibuje pouze silnice a dálnice, co jsem stačil pochytit, byť jej nesleduji.
Protože nehoda v Pardubicích nemá vládou nic společného.
A ještě jedna blbá otázka do diskuze: likvidace výpravčích apod. je zdůvodňována snížením nákladů na provoz. Možná by byla zajímavá čísla zjistit, kolik peněz stojí vývoj a instalace zabezpečení, která mají jen jeden cíl: odstranit výpravčí a připočíst k tomu škody, které způsobí nedokonalost a chyby těch zabezpečení. Podle mne by bohatě pro razantní zvýšení bezpečnosti na dráze stačilo přenášení návěstí na lokomotivu (to VZ uměl) a okamžité zastavení vlaku, pokud strojvedoucí na návěst nereaguje. Co víc vlastně je potřeba? Možná i na parní mašiny by něco takového šlo nainstalovat. Instalace snímače návěstidel a jeho fyzický přenos na regulátor páry.
Pletete páté přes deváté. Výpravčí s tím nemá co dělat.
Ten vývoj platí soukromé firmy, takže to není vaše starost. Čísla za instalace jsou dohledatelná, tak se čiňte. Víte o jedné jediné chybě, kterou by způsobilo dálkové ovládání ZZ?
Ano. Dokonce o více. I když je to spíš vina násilné dálkovinovizace, kdy je dálkové řízení zavedeno na tratích, kde nejsou splněny pro toto podmínky…
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_nehoda_v_Moravanech tady kdyby byl výpravčí, tak nepostaví volno pro LV, poněvadž ví, že má kolej je obsazená osobním vlakem
Proč by nepostavil? Dal by to do zásobníku a postavilo by se to samo, jakmile Os „zmizel“.
Ale v té době ještě CDP Praha neexistovalo a Moravany se řídil místně.
Jenže on tam tenkrát výpravčí byl…
Zjistěte si o té nehodě vic než tu začnete pouštět moudra.
Je to jednoduché. Dálkovina Brno (mimo) – Břeclav (mimo) stála cca 1,5mld. bez započítání podílu nákladů na výstavbu budovy a technologie CDP a roční úspora na nákladech je zhruba 30 milionů. Návratnost nechť si každý spočítá sám…
A kdyby v každé stanici dřepěl výpravčí, tak to nestálo 1,5 mld.?
Umíte číst? Celkové náklady tzn. včetně mzdových…
Ale ta „dálkovina“ obnášela co? Instalace nových SZZ ve stanicích? Ta by se tam ale dávala i bez dálkoviny. Nebo co stálo 1.5 mld? „Dráty“ do CDP?
Nikoliv. Ve stanicích zůstalo původní zabezpečovací zařízení ETB pouze byla doplněna GTN. Co všechno je konkrétně v těch nákladech zahrnuto nevím. Určitě bude obrovská položka zřízení a vybavení dopravního sálu s příslušným zařízením. Mimo jiné, s převedením na dálkovinu personální náklady nezmizely, jen se snížily.
Ale k těm 1,5 mld musíte ještě připočítat náklady na odstraňování nehod, kterým by fyzický výpravčí dokázal zabránit plus provozní náklady soukromých firem zajišťujících služby, které v rámci své služby zajišťoval výpravčí (např. odklízení sněhu).
Pochybuju, ze rocni uspora je jen 30M. To jsou naklady tak na 25 vypravcich, tj. pet mensich stanic. Neobsazenych stanic rizenych z CDP Prerov je urcite vic.
Modřice Hrušovany u Brna, Vranovice, Šakvice, Zaječí, Podivín a Lanžhot později přibyly ještě Hustopeče a Židlochovice, kterých se ovšem jakákoliv úspora netýká.
1.5 mld stála dálkovina nebo celá reko trati?
Jestli to spíš není o tom, že je potřeba nahradit profese kam se blbě shání lidi. A myslím že LS na parních mašinách bylo. Nepotřebuje regulovat páru, ale vypustit brzdu. Celá komplikace je o tom jak přesně vyhodnotit to „strojvedoucí na návěst nereaguje“. Prosím o opravu jestli kecnu něco blbě, ale: u původního LS stačilo mačkat živák, pak přidali další vylepšení: max rychlost proti stůj, mirel ma i brzdnou křivku, ale natvrdo spočítanou na 1 km. Pouze ETCS ví přesně kde vlak zrovna je, kam až může jet a jak rychle může jet aby to dobrzdil. A nenechá se uchlácholit… Číst vice »
Jsem sice trochu za blbce, ale vyvolal jsem tu pěknou diskuzi 🙂 Výpravčích a vůbec nádražáků bylo dost. Jejich nedostatek byl vyvolán až dlouhotrvající cílenou dehonestací železnice jako takové a nekonečné propouštění. Nemám čas na to, abych zjišťoval přesné informace a data, ale nemohu se zbavit dojmu, že ta dálkofikace a zbavování se provozních pracovníků za každou cenu přineslo nejen ekonomický prodělek, ale zejména bezpečnostní (rozuměj ztráty na životech a zdraví). Když srovnám, kolik stát přibral zaměstnanců, kteří mají za úkol chránit zdraví a životy lidí (IZS, horská služba apod), s tím, kolik jich propustil ze železniční dopravy, což vedlo… Číst vice »
Samotná „dálkofikace“ ke zvýšeným ztrátám na životech v dopravě nevede, naopak přispívá k vyšší efektivitě provozu i bezpečnosti, mnohde se z klíčového průmyslu skočilo zrovna do elektronického stavědla. Ale provoz na železnici je o spolupráci a dodržování pravidel obsluhou (SŽ) a uživatelem (dporavce). Strojvedoucí to má těžší, je poslední v řetězci a spolehnout se musí na sebe a může na obsluhu. K bezpečnosti ve stanici pomůže alespoň VNPN, několika vážným kolizím to zabránilo. Kompetentní si nikdy nepřiznaj, že v Pardubicích něco prošvihli, stačí přeci dodržovat co je v předpisech a vydaných pokynech, ale k plynulosti dopravy nepomáhají. Takže pak tu… Číst vice »
K té efektivitě a lepšímu řízení provozu bych s chutí něco řekl, ale je to na delší elaborát a nepatří to sem…
Tak určitě, rezervy jsou jak za stolem s hlodavcem, tak i na mašině, pak už je to o komunikaci. Na dálkovině si to porichtuje jeden člověk, vidí to celý. Já si to musím odhadnout a počítat s pomocí sousedů a fíry. Ale všem musím včas zatelefonovat. V tom je ten rozdíl v efektivitě.
A souhlas, nepatří.
Původní LS-jako součást zabezpečení-na parních lokomotivách ČSD nikdy nebyl. Ani živák tam nebyl, bylo to udělané tak, že na trati s autoblokem se na stanoviště strojvedoucího přenášely návěstní znaky, některé z nich vyžadovaly obsluhu. Tam, kde nebyl autoblok se zabezpečovaček dával do výluky a pak už nevyžadoval žádnou obsluhu.
Zaráží mne v článku ucedené: „Stát tu zcela vypnul zabezpečovač LS“.
Stát sám o sobě nic nerozhoduje, od toho jsou ve státě zřízené úřady, inspekce a další organizace, vč. ministerstev.
KDO tady rozhodl o vypnutí (spíše neinstalování) LS?
Tvrdit, že STÁT něco… mi přijde zavádějící, až alibistické, protože my ne to přece ONI !
SŽ na příkaz MD s posvěcením bezpečnostní autority DÚ
Dnes jsem řešil vagón bez podlahy, který úředník to schválil ? Bezpečnost práce žádná. To samé nádraží v Rájci-Jestřebí. Chybí přístup k vlaku podchod či lávka.
Pro přesnost: V těch Poricanech kódují aspoň ty hlavní koleje. Tam se naopak právně v nich ušetřilo za OPr, a tím pádem “musí” být kvůli formální viditelnosti všechny ty odjezdy hodně vlevo, až to svádí k záměně.
Bukanýrská hysterie pokračuje. Aneb Pusťte nás na NĚ.
Maně pamatuji jako výpravčí, kolika průserům jsme zabránili tím, že jsme včas zastavili strojvedoucího, co se rozjel i když neměl. Ten pak (pokud to nebyl arogantní pilot) poděkoval, přinesl flašku a byla pohoda. Mě to připadá, že dnes platí heslo: my tu bezpečnost zajistíme, i kdyby to mělo stát tisíce životů a biliony škod. Nechci volat po starých pořádcích, minulost je minulost, ale jeden pořádek bych docela rád vrátil: bezpečnost a plynulost dopravy zajistíme, i kdyby to mělo stát spoustu pomazaných hlav židli. Za komančů by takové průsery stály židli i největších soudruhů. Na veřejnost se sice nesmělo provalit nic,… Číst vice »
Novináři, teď musíte kout železo dokud je žhavé. Vyvíjet tlak na MD, protože Federace je dobrá tak na obranu režijek
A tím“ Kutím železa“ se instaluje traťová část na stovky km tratí, vyřadí se všechny verze Šukafonů, německých motoráků, které u nás jezdí na SIFU…atd.?
Nebo se jen vymění osoba na nějaké židli a všechno bude při starém, jako minulých 50 let ?
O to co píšete vůbec nejde, musí se změnit myšlení lidí co rozhodují o věcech z „na červenou se nejezdí“ na „jak zabránit jízdě na červenou“.
Pro méně chápavé, přestat dělat ze strojvedoucích stroje co nesmí chybovat a přemýšlet o nás jako o lidech.
Zabránit jízdě na červenou má ETCS. Ostatní jsou jen kecy.
To teda jo. Malý příklad. Když soukromník vyhraje výběrové řízení na provozování dopravy, to se Odbory vždy ozvou, je z toho haló, jak je možné, že to ČD nevyhrály. Ale tady při absenci vlakového zabezpečovače mlčí. Důvod? Nechápu. Údajně chtějí být zadobře s Drážním úřadem i Správou železnic.
„Integrovat do úseků procházejících modernizací národní vlakový zabezpečovač je technologicky obtížné. Ve stavbě by se musely zohlednit a ve vazbě na stavební postupy neustále přebudovávat kolejové obvody, což by působilo řadu komplikací.“ Největší komplikace je, že by to bylo za vlastní prašule. A ne z EU.
Ještě by mě zajímalo, zda ty podmínky nastavila EU nebo byl zase někdo papežštější než papež.
EU nechce platit rozvoj a údržbu národních zabezpečovačů. To se dá pochopit. Určitě ale nepřikázala ho při rekonstrukcích demontovat a čekat jednotky(i desítky) let na ETCS.
EU demontovat nepřikázala nic, naopak přikázala tam kde není implementováno ETCS nechat v provozu národní zabezpečovače
„… je technologicky obtížné.“
Pokud by to zachraňovalo životy?
Mohly se také například odložit podobné rekonstrukce až do zavedení výhradního provozu. Nebo ten výhradní provoz mohl začít platit dříve. To by také zachraňovalo životy.
Naprosté systémové selhání státu a jeho organizací. Chápu Kupku, kterej nebyl u toho, když se rozhodlo o tom národní zabezpečovač neinstalovat. Ale on má pravomoc tyhle alibisty z drážní inspekce a zprávy železnic delegovat a taky odvolat. Pokud toho není schopnej, nemá tam co dělat. Zároveň vůbec nechápu, co dělá federace strojvůdců. Proč nevyvrací místo Jančury bláboly o tom, že národní zabezpečovač je k ničemu. Pracuji v německu, a tahle situace by zcela jistě vedla minimálně k stávkové pohotovosti. Jeden z důvodů, proč jsem přestal jezdit u ČD byla bezpečnost. A i přes problémy s podfinancováním sítě na německé straně… Číst vice »
Nějak tomu nerozumím. Inspekce trvá na LS a Vy navrhujete, že se mají lidi z ní vyhodit, přitom sám LS obhajujete?
Hádám, že se přepsal, mylsel DÚ, napsal DI.
Protože vyjádření předsedy DÚ je fakt podivné…
Kapitalista se stará o bezpečnost práce zaměstnanců a odbory o (ne)organizování výběrových řízení na dopravce.
…. jedna dcera je navic!
Opravdu tzv. na palici postavaný stav, kdy:
1.) majitel soukromé firmy – provozovatele drážní dopravy vyvrací lži (SŽ, MD apod.), že LS by nesnížilo riziko a následky chyby strojvedoucího/zaměstnance – https://zdopravy.cz/video-regiojet-ukazal-jak-mohl-narodni-zabezpecovac-zabranit-srazce-v-pardubicich-209542/
2.) naopak drážní odbory nedávno se staraly (ne)organizování výběrových řízení na dopravce – http://www.sosad.cz/sosad-oslovil-evropskou-komisi-a-kompetentni-instituce-ceske-republiky-kvuli-verejne-zakazce-a-okolnostem-jejiho-prideleni-dopravci-z-holdingu-regiojet-usteckym-krajem/
Ve skutečně právním státě by na první skutečnost upozorńovaly právě odbory, které mají (tzv. ze zákona) hájit kvalitu pracovních podmínek zaměstnanců (a to všech – nejen svých členů) a na druhou skutečnost by správně upozorňovali konkurenti dané společnosti!
ETCS Stop reaguje až na průjezd Stůj. Červený kód na LVZ informuje ještě včas ba obvykle se značnou rezervou.
A teď co je „výpočetně“ a co „fakticky“ bezpečnější… :-/
Jake jsou vlastně duvody vypnout, dat do vyluky ETCS pri rekonstrukci. Nejze ho s postupem stavy řízene upravovat podle zmen konfigurace kolejiště?
L2 dost blbě – muselo by se sahat do RBC, která řídí daleko větší oblast než ta přebudovávaná stanice. Má se místo toho budovat v provizorních stavbách ETCS STOP, ale to má výše uvedenou nectnost.
Ovšem věci hotové, dovedené již do definitivního stavu z pohledu předání stavby by se do RBC zavádět měly – obzvlášť průjezdné koleje ve stanicích jako Pardubice.
A provizorní TOR 30 km/h jako v Mariánkách má být v RBC taky, když už byla v TTP.
TOR tam je ☑️
Dokonce zvládají i PJ, včetně těch dočasných (nebo jsem zatím nenarazil na žádnou, která by tam nebyla zavedena).
Ještě zanést stahovačky s bude se žít zase o trochu lépe. 🙂
Stahovačky by to mělo umět (vypínačky snad taky) , ale jenom pevné, indikátory ne.
Aspoň tak nám to prezentovali na školení.
Pak záleží na verzí softwaru jestli to samo stáhne nebo jenom zobrazí.
Stahovacky nikam nezanaset a pěkné zrušit. 🙂 90% by jich vůbec nemuselo být, kdyby se na obvyklém zhlavi doplnily slovy dva delice.
Jojo, zastaralá koncepce RBC, který ani není dostatečně modulární, natož dnešní možnosti autonomního řízení, to je to hlavní, co dělá z ETCS zastaralej šrot.
Ale bude se adorovat, protože “nic lepšího nemáme”. “ETCS STOP” je fakt výhra a ostuda.
LVZ se dá udělat v jednotlivých rizikových stanicích v jinak nezabezpečené trati, nevím, jak ETCS STOP, ale řádné ETCS kvůli jedné průšvihové stanici nikdo dělat nebude, to by se i strojvedoucí upřepínal mezi módy.
Mne šlo o to upravit funkci toho Stopu doplněním “výstrahy”.
Jakože doplnit navíc jednu balízu? “To by bylo strašně drahý!”
Schválně kolik nehod se stane do toho roku 2031 na tom Berouně…
Nemusí se stát ani jedna a můžou se sejít okolnosti a srazit se čelně dva elefanty v ranní špičce.
Přesně, a můžete udělat opatření kde jednu izolovanou lidskou chybu něčím pojistíte, a nebo nemusíte. Na Berouně se nedělá.
Je úplně fuk, kolik mrtvejch a stamilionů škod bylo a ještě bude, 💩 nahoru padat nebude a dole je vždycky nějaký pitomec, na kterého se to dá hodit…
Dokud stále nebude plná trestní odpovědnost za takto významná rozhodnutí, která omezují bezpečnost; dokud se bude SŽ chovat tak, že my jsme tady vládce dráhy a vy jste póvl, co nám ničí koleje; dokud bude DÚ naprosto bezzubý a DI se svými doporučeními naprosto ignorovaná, tak se nic nezmění… A taky se nic nezměnilo, že…
To je sice pravda co píšete, ale garantuji vám, že pokud by DÚ bezzubý nebyl a DI nebyla ignorována, velmi rychle se tyto úřady buď zruší anebo provedou personální opatření, aby jejich doporučení a zjištění byla v souladu s tím, co se žádá.
DI vydá bezpečnostní doporučení zavádění kódování a toto není realizováno.
Tak je ignorována nebo není? 😀
Když úředník zcela záměrně lže, tak by měl být vyhozen.
U nás chybí dobrovolné občanské organizace, které by toto (a nejen to) tlačili. Dlouhodobě. Trochu se o to snaží Kverulant…
Kdo můžete podporujte..
Zajímavější je, že se odbory můžou pos*at, jak jde o platy, režijky a další benefity, ale potenciální hromady s mrtvolama je nechávají zcela klidnými, a to i když mezi oběťmi můžou být jejich členové…
Ano, když šlo o Jančuru na R23, tak bylo pozdvižení, jak kdyby je na nože brali.
Když umírají lidi, tak odbory … kritizují Jančuru, co si dovoluje kecat do bezpečřnosti práce.
Úřad … bezzubá to organizace co zamrzla v osmdesátkách.
Hlavně ministerstvo, odbory drážní a strategie.