Letecké společnosti Letectví

Vánoční dárek pro Airbus. Po téměř roce doladil prodej A330neo

A330-800 v barvách Air Greenland. Foto: A
A330-800 v barvách Air Greenland. Foto: A
Airbus má na model A330-800 zatím jen čtyři zákazníky.

Airbusu se podařilo prodat další kus svého aktuálně nejméně úspěšného modelu. Grónská letecká společnost Air Greenlan si koupí jeden  A330-800.

Airbus oznámil podpis smlouvy v tiskové zprávě. V lednu letošního roku oznámil, že s dopravcem uzavřel dohodu o společném záměru (Memorandum of understanding).

Letadlo nahradí ve flotile stárnoucí A330-200ceo. Grónský dopravce bude letadlo používat hlavně pro lety mezi letišti Kangerlussuaq a Kodaní.. Airbus ho dodá v roce 2022. „A330neo je ideální letadlo pro celoroční provoz do Grónska,“ řekl šéf Air Greenland Jacob Nitter Sørensen.

Airbusu se s odbytem menší verze A330neo nedaří: zatím na něj má jen čtyři zákazníky, z toho jednoho utajeného a celkem patnáct objednávek. První stroj převzaly v říjnu Kuwait Airways.

A330-800 je menším „sourozencem“ A330-900, obě letadla patří do modernizované řady A330neo. Větší verze 900 je podstatně úspěšnější, firma na ní má už 323 objednávek. Čím dál častěji se proto mluví o ukončení celého výrobního programu A330-800.

Letadlo pojme 257 pasažérů, dolet je 15 094 kilometrů. Letadlo pohání motory Rolls-Royce Trent 7000. Za malým zájmem o nový typ letadla může být více faktorů: na trhu je stále ještě hodně relativně zánovních A330-200. Mají sice vyšší spotřebu paliva, jsou ale poměrně velmi dobře dostupná na trhu s použitými letadly. A330-200 se začal vyrábět v roce 1998, po světě jich létá ještě stále více než šest set. Airbus věří, že čas tohoto letadla ještě přijde s tím, jak bude u řady aerolinek flotila A330-200 stárnout.

9 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel_x

Ne vždy se výrobce trefí do potřeb trhu. Třeba letět krátkým A318 se často nepoštěstí… Uvidíme, jak si po krizi povede A330-800, zatím je příliš brzy dělat závěry. Vývoj letadla trvá řadu let, trh je přitom dynamický, mění se potřeby přepravců, nabídka konkurence, chování pasažérů atd. Držme palce, ať se nové letadlo chytne :-).

chatman

A nebylo by 2x 338 za dva roky řešením i pro Travelservis, pokud tedy přežije?

Mata

Proč myslíte?

Míla

To je vlastně vnitrostátní letecká linka… 🙂

Peeetr

Nekonečná touha markeťáků a manažerů nabízet co nejvíc druhů zboží, včetně horších a celkově nevýhodných variant.

dialix

Promiňte, ale v čem je A330-800 pro grónské aerolinky „horší nebo celkově nevýhodnou variantou“ než jiné typy?

Lukáš F.

Mě volba A330 zaujala, protože vzdálenost z Kangerlussuaqu do Kodaně (nějakých 3500 km) není tak velká a zvládne ji i narrowbody, které je typicky levnější. Ale nevíme, za jakou cenu ho kupují a jaká je dodací lhůta, vs. jak by to bylo s A320/A321, nevíme, kolik vozí carga, … je dost možné, že pro jejich specifický případ dává A330 větší smysl a zřejmě na té lince není moc konkurence, tak nemusí tolik tlačit cenu dolů.

Martin V.

A taky v okolí nejsou skoro žádná záložní letiště, kdoví kolík paliva navíc musí mít. http://www.gcmap.com/mapui?P=CPH-SFJ%2C+SNN%2C+SYY%2C+KEF%2C+UAK%2C+THU%2C+YFB%2C+YYR%2C+YQX&MS=wls&DU=km&SG=800&SU=kph&E=60&E=120&EV=402&EU=kts a počasí je těžko předvídatelné.

Jiří Kocurek

A kdo se do bot univerzální velikosti nenazuje, ať chodí pěšky.