Vandalové to budou mít v tramvajích těžší. Interiéry vozů pokryjí antigraffiti fólie a nátěry
Pražský DPP hledá dodavatele. Nátěr nesmí zežloutnout a musí vydržet alespoň 10 let.
Pražský dopravní podnik (DPP) vypsal zadávací řízení na dodávku a polep interiéru tramvají antigraffiti fólií. Ty se mají nalepit do vozů rodiny T3 a KT8, zatímco v novějších tramvajích 14T a 15T má ochranu před vandaly zajistit antigraffiti nástřik či nátěr.
Předpokládaná a zároveň maximální cena zakázky je 22,8 milionu korun bez DPH. Na polepy z ní má jít 6,85 milionu, na nástřiky zbylých téměř 16 milionů. Polepy či nástřiky budou probíhat postupně, konkrétní termíny si stanoví DPP dle provozních možností.
Ze starších tramvají dostane antigraffiti fólii 342 vozů typu T3R.P a 35 vozů typu T3R.PLF. Nalepovací ochrana interiéru čeká i na 52 obousměrných tramvají KT8N2.
DPP požaduje, aby dodaná antigraffiti fólie měla mramorový motiv, který se v těchto tramvajích používá. Materiál musí umožňovat čištění graffiti bez poškození fólie. Lepit se bude na sololak či sololit a maximální tloušťka bude 75 μm včetně lepidla.
Boj s graffiti: Středočeský kraj znásobil pokuty za špinavé vlaky, ČD hlásí úspěšný odchyt vandalů
Do novějších tramvají z plzeňské Škody typů 14T a 15T pak dodavatel aplikuje antigraffiti nástřik nebo nátěr. Týká se to 55 vozů 14T přezdívaných Porsche a 250 vozů 15T Forcity. Musí umožňovat vícenásobné odstranění graffiti.
Tloušťka nástřiku či nátěru bude 2-5 μm a má být bílý či bezbarvý. Podmínkou je omyvatelnost a paropropustnost. Má také usnadnit odstraňování lepicích pásek a plakátů. Nátěr nesmí zežloutnout a musí vydržet alespoň 10 let.
Fólie na oknech, kamery na kritických místech
V současnosti graffiti pro DPP odstraňují ve vozovnách vysoutěžené firmy v rámci denního úklidu. Odstraňování probíhá chemicky nebo mechanicky. Právní oddělení DPP v lednu na dotaz uvedlo, že v roce 2023 eviduje 28 hlášených případů zjištěných graffiti, všechny řešila i policie.
První zakázka na antigrafitové fólie a laky pro tramvaje byla vysoutěžena už loni. Letos tak protivandalské ošetření dostane 55 tramvají 15T, 50 tramvají T3R.PLF a 55 tramvají KT8N2.
Další tramvaje budou ošetřeny antigrafitovou technologií v letegh 2025 až 2027.
Průběžně se také do vozů na všechna okna v interiéru osazuje také antiwritingová fólie, která by měla ochránit proti úmyslnému poškrábání.
V Plzni se už vypalují plechy pro nové tramvaje 52T pro Prahu. Prototyp vyjede ale až v lednu
V rámci zakázky na nákup až 200 nových tramvají se už v zadávací dokumentaci stanovil požadavek na antigrafitovou úpravu interiéru. Kamerový systém bude navíc podle právního oddělení DPP nasměrován na kritická a exponovaná místa v interiéru, kde vzniká největší podíl vandalismu.