Vandalové to budou mít v tramvajích těžší. Interiéry vozů pokryjí antigraffiti fólie a nátěry
Graffity v pražských tramvajích. Foto: DPP
Pražský DPP hledá dodavatele. Nátěr nesmí zežloutnout a musí vydržet alespoň 10 let.
Jedina realna vec je ta, okamzite to odstanovat. Ostatni predstavy, jako ze se budou chytat pri cinu, jsou sice pekne, ale nerealne. Mozna nekde behem nocniho odstaveni soupravy. Tam by je mohl dobehnout pes.
Musí se dělat samozřejmě obojí. Jakým způsobem se za poměrně krátkou eliminovaly kapsářské gangy, které ve veřejné dopravě řádily před 20 lety? Samy se také nevytratily.
Bohužel tu stále jsou…
Nemám po kapsách tolik cenností, jako před dvaceti lety.
Místo balíku peněz platební kartu (kterou by šlo akorát platit do pětistovky). Mobil mám dražší, ale hůře prodejný(odhlásit g account lze ale)
Takže bude výrazně hůř vidět přes okna?
Tak určitě líp, než když jsou poškrábáný.
Na oknech už fólie dávno jsou a je přes ně normálně vidět.
vypsat slušné odměny za jejich dopadení a spreje prodávat pouze na občanku a s registrací – to by mohlo ty imbecily s graffity blitky trochu odradit
Co přesně by ta občanka s registrací řešila?
nezletilej by si sám sprej koupit nemohl – například
Předpokládal jsem že to tam je už 20 let. Jak to že nebylo?
Jedná se o Prahu a DPP, kde nevyzkoušené imperistické věci nemají lehkou cestu, protože z přílišného pokroku bolí hlava. Jiné DP už toto mají 10+ let.
Třeba v Ostravě už kamery nasadili a graffiti v tramvajích skoro vůbec není. Taky jsem čekal že Praha už to dávno má
Protože to nikdo neřešil – on nátěr existuje od počátku 90. let 20. st., kdy se grafity začalo objevovat v metru a Otto Wichterle (ten samý, co dal světu silon a kontaktní čočky) ještě před smrtí tento nátěr stačil vymyslet – je naprosto průzračný a bezbarvý.
Ono by stačilo, kdyby se lidi nebáli a takového neřáda na jeho chování upozornili. Takže za to, jak ty vozy vypadají, si můžeme sami, protože je nám to vlastně jedno. A nezáleží na tom, jestli je to vandal nebo páchnoucí bezdomovec. Pokud si takové živly necháme do vozu pustit a jsme ochotni to trpět, pak si nemůžeme stěžovat.
Vy jste někdy nějakého čmárala viděl?
Já jen jednou ale to je dost dávno, načmáral něco rychle po cestě z Letné a na Kamenické hrdinsky utíkal pryč.
To já jednou taky, jakási troska vytáhlá tágo a jala se čmárat, tam jsem mu to běžel vyrvat. Ale jinak se mládež více při vědomí snaží, aby moc vidět nebyli. Proto více trpí zadní vozy a různá zákoutí.
https://youtu.be/gW8L6RiucwM
Tak to je teda masakr. To je snad možné jen v Praze. Přijel jsem minulý týden na dovolenou do Nelahozevsi a tři dny jsem často jezdil CityElefanty, které zde jezdí. V životě jsem neviděl tolik shitu v interiéru jako tady. Od té doby jsem rád za to, jak vypadaji naše vlaky a MHD v Olomouci.
Tyhle gangy by meli pochytat a dat jim vysoke tresty na tvrdo do chladku vc. vysokych fin. pokut… je to organizovane a zpusobuji znacne skody…
Zatím jsem neměl tu možnost ho přistihnout při činu. Bohužel vždycky přijdu k hotovému výsledku.
No právě. Oni se povozí někde večer na konci linky, kdy je šance že je tam vůz prázdný. Nebo vezmou náměstíčko v 15T protože jestli tam jsou jiní, tak sedí a koukají dopředu a čmáral vzadu má „klid“, kam koukají kamery 15T nevím, i kdybych věděl, nedával bych tu návod.
Help tlačítka jako ve Vídni, kde je pak na další zastávce policie by asi uvítal kde kdo.
A pak se budete léčit se zlomeninami v obličeji, možná s trvalými následky, jen ten chudák na Petynce.
Každé graffity je dle trestního zákona trestný čin. 28 hlášených případů zjištěných graffiti v roce 2023? Zvláštní. Jen na úvodní fotce je jich 9, celkově v tramvajích řádově několik tisíc. Hledejme právě zde příčinu rozmachu vandalismu. Teorie rozbitého okna.
Bohužel policie odmítá řešit, zákon nezákon…
Presne tak.
Je vlastně antivandal úprava v požadavcích na 52T, nebo se bude dovybavovat až po dodání?
Tak snad to dopadne lépe než u elefantů
U Elefantů se zatím řešil vnějšek a situace se výrazně zlepšila. Nemusím vědět vše, ale ochrana interiérů je v naprosté většině teprve v přípravě. Nebo ne?
Docela by mě zajímala nějaká ekonomická návratnost. Pokud DPP tvrdí, že mají v záznamech 30 případů ročně, tak jejich odstranění asi nebude stát 2,3 milionu Kč (= investice do antigraffity opatření podělená očekávanou životností 10 let). Buď je těch případů řádově více, jenom se o nich nedělají záznamy (což bych dle vizuálního stavu vozového parku tipoval spíše), nebo se ekonomika neřeší a je to politické zadání, aby vozový park vypadal na pohled slušně a dále se do obyvatel a návštěvníků metropole mohla hustit ideologie o tom, jakou máme báječnou VHD.
A co takhle raději zabránit tomu, aby to ten vandal zkoušel? A ne, nemám na mysli po vzoru Německa letáčkovou kampaň ani po vzoru švédská edukativní YouTube video, ale staré dobré tresty typu máčení ve Vltavě, dva týdny v hladomorně nebo přivazování ke kůlu na náměstí. To by je spíš odradilo.
Nebo kdyby ten antivandal nástřik byl tak chytrý, že při pokusu o čmárání/sprejování dá pořádný výboj, barvou ho označí a pak sám vytočí 158, ať si toho méně rozvinutého jedince rovnou odvezou. Sem se trochu zasnil, no….
To zní všechno pěkně, ale nejdříve ho musíte chytit při činu. Čož zní snáze než se to realizuje.
To je jedna možnost. Druhá možnost je zavolat k malůvce kriminálku a pořádně pátrat po pachateli (v případě vraždy umí policie zjistit, kdo před pár hodinami procházel lesem, a složitější otázky)
vzhledem k tomu, že se ti myslitelé podepisují by to mělo být vypátratelné (resp když někoho čapnou, tak už bude mít kolekci záznamů), ale obávám se, že policie na to neplýtvá energií. Jako na jiné neduhy třeba podvodníky s běloruskými rubly v centru jinou drobnou trestnou činnost, kde když jim někdo nepřivláčí provinilce na úřadovnu i s patřičnou sadou důkazů, tak se nepřetrhnou ten systém rozbít.
Stačily by kamery. Podle nich už si ho policie najde
Nenajde. Policie programově tagy ignoruje.
To koukám že těch starých tramvají T3 je ještě takové množství. V reálu mi to tak nepřijde. Ty nové mají jít do provozu od jakého roku?
Díky.
Nevím odkud berou takové číslo. Dle evidence transphoto je dohromady 323 T3R.P a T3R.PV. Přitom většina jezdí ve dvojicích, několik jezdí jako zadní vůz k T3R.PLF, to máme přes 160 možných souprav, což zas tolik na Prahu není. Nové PLF se ještě pár let dělat budou.
Kdybyste bydlel jizne od Palacaku, tak byste si vsech tech tram vraku uzil az kam. Jedine, co k nam nejezdi jsou klimatizovane 15T. Pred protazenim trati za Modrany to byla pohoda, ale od te doby zkanzen a jeste jsou vsechny tramvaje narvane div neprasknou
Fólie na oknech fungují překvapivě dobře. Pamatuji ještě stav bez fólií, kde byla prakticky všechna okna v tramvajích a metru poškrábaná. Dneska už málokteré.
V metru se to za poslední roky hodně zlepšilo. I co se týče nelegální inzerce atd.
Jo, pokud zrovna není erotický veletrh a není jejich samolepka v rohu všech dveří metra
Vandalové to budou mít těžší až tehdy, kdy chycení bude znamenat takovou pálku, že dalších 10 let nebudou mít ani na jídlo, natož na barvu ve spreji….
Jenže to jsme u toho základního problému – někdo je musí chytit přímo při činu. A to je u tohoto typu vandalství to, co se nedaří.
Kamery na každým rohu, ale nějak nemůžou nikoho chytnout. Já taky nějak nemůžu chytnout žádnou rybu. Nedaří se a nedaří. Jestli bych neměl zkusit si sednout s prutem k řece….
To by musel být u každé zastávky a stanice sekuriťák se psem, kterej by je hnal hned při činu. Jinak to závisí na tom kdo a jak rychle to ohlásí, kdy se k tomu dostane policie a po kolika týdnech vyhlásí pátrání, pomoc veřejnosti a tak dále. Všichni známe ty měsíc staré záběry z metra a snažte si vzpomenout koho jste tam tehdy na moment zahlédli a to jde už o trestné činy a ne jen čmáranice. Já jedny kluky nachytal zrovna když v Nymburce jeden z nich šel počmárat motorák, konfrontoval jsem je, vyfotil, napsal ČD. Jelikož mi jel… Číst vice »
V Ostravě kamery jsou a vandalové tu nejsou. V době kdy nebyly kamery byly taky tramvaje počmárané. Že by ten kamerový systém opravdu měl smysl?
Jako by člověk s deseti exekucema, bydlící v šervůdu, neměl ani na krabičák. Podle výše pálek by neměl mít.
Dobrej příklad. Šervůďák nesprejuje. Na šervůďáky bych měl jinej recept….
Tyhle představy… že exemplární testy obecně nefungují, je mnoha výzkumy prokázaný fakt. Světe div se, i v zemích s trestem smrti kriminalita je, a ve většině z nich vyšší než v ČR. Pachatelé málokdy při zvažování činu – pokud ho vůbec zvažují – dělají nějaké racionální ekonomické úvahy, to snad leda u nějakých nájemných pachatelů. Pochybuji, že se vandalismu v tramvajích dopouštějí především movití pachatelé. Řekl bych, že budou hlavně dvě kategorie – děti, resp. náctiletí a opilci a spol. Ani v jednom případě nelze čekat, že při svých činech budou zvažovat zákonnou úpravu trestu, natož že budou schopni pokuty… Číst vice »
chtělo by reciproční tresty ,přichyceným vandalům prostě nesmytelnou barvou stříknout jejich mobil, hodinky,´baťužek či tašku, peněženku, svrchní oblečení či boty , klidně přidat i část domácnosti kde žijí . Takové moderní jakvykmytakmykvy ve stylu ty nám stříkáš tramvaje, vlaky, zdi holoubku ? Tak ti také postříkáme všechno co máš a klidně i něco navíc …
Nooo já bych se v tomhle případě klidně uchýlil i ke středověkým metodám, první chycení, na půl dne do obecní klády na náměstí, druhé chycení, 24 hodin kláda, dehet a peří a k tomu 25 rákoskou na holou. A třetí, no kámo, bez rukou se ti bude kreslit fakt blbě…
Sekání rukou bych nedělal (pak bychom ho jako invalidu museli živit), ale nějaká forma veřejného ponížení by od věci rozhodně nebyla .
samozřejmě něco takového spolu s třetím trestem vyloučit z sociálního systému, ať si to bezrukej vyřeší, nepochopil na dvakrát, tak někde hlady dodělá v příkopu. nejhorší je sundavání takovýho díla, když je člověk nedejbože pojištěný. nejdřív se musí dokolíbat policajt, ten to musí sepsat, pak se to nechává tak měsíc uzrát, pak se to odloží, pak se musí dostavit likvidátor, zase to sepíše, pak se musí vyřešit nějaká firma, co to odstraní, nechat odsouhlasit popjišťovnou, odstranit, vyfakturovat, zaplatit, zaplatit spoluúčast…. a kdybych takovýho frajírka chytil, jak mi sprejuje na garáž, tak bych si asi šel nakonec sednout já, protože bych… Číst vice »
Buď trochu humánní, za odměnu si to na svoje náklady uvede do původního stavu. Jinak s tou kládou souhlas.
moje humanita je bezbřerhá, takovej Vlad Napichovač by rozjel jinačí kampaň proti sprejerům,
Jenže holoubek může mít bohatého tatínka, kteří mu hned koupí nové hračky. Materiální tresty mi tak nepřijdou nutně až tak účinné.
Osobně bych šel kombinací domácího vězení (s nějakými GPS náramky) a veřejně prospěšných prací (třeba právě odstraňování graffiti)
na spoustu lidí by to fungovalo, ostatně pro rodiny s nadstandardním příjmy by se daly udělat pásmové pokuty 🙂
Jste se krásně zasnili i když vám je jasný že to nejde a nikdy nebude. Ale jako výkřiky od stolu v hospodě dobré.
Zkuste vymyslet něco co je reálné. Tresty nefungují. Až někdo přijde s postupem kdy jakékoli grafity lehce a levně během pár minut smejete tak je to přestane bavit.
V metru to s těmi plakáty na sklech zafungovalo dobře.
Podíval bych se po městech v Evropě, kde je nejmíň načmáráno, a pátral bych po tom, co tam dělaj dobře…to ostatně platí u všech problémů…
Nakonec se zjistí, že řešení je v tom, že cestující nejsou k takovému jednání lhostejní a jsou schopni to oznámit. Čech si řekne, že ho to vlastně nezajímá, nic neviděl, tou tramvají jet ani nechtěl a tramvaj není jeho, ale DPP, tak proč by se staral?
Třeba. Já bejt policajtem, tak vypustím appku eBonz. Umělo by to fotit, natáčet video a zaznamenávat GPS souřadnice. Jako side effect by to zlikvidovalo parkování na chodníku….
Přišel jste na něco, co je reálné?
bohužel, to je prostě ten problém moderní spolčenosti raději netrestat “ protože tresty nefungují“ a uklízet tak rychle “ až je to přestane bavit“ 🙁 . No co tedy zkusit mobilní uklízeče do každé soupravy a dát odměnu každému vandalovi který naznačí výkon ale od výkonu upustí protože by ho to nebavilo ,což ?
Fungují. Viz třeba Singapur… 😉