Válka neválka, v Oděse dokončili přestavbu dalších českých tramvají T3

Předání další tramvaje Odyssey Max v Oděse. Foto: OděsgorelektrotransPředání další tramvaje Odyssey Max v Oděse. Foto: Oděsgorelektrotrans

Jde o čtvrtou tramvaj, která vznikla přestavbou řady T3.

Zpět na článek
45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
liposh

Vypadá to hezky, ale když se na to zaměříte, je to vlastně faceliftovaná K3R-N. Tak by mě zajímalo, jestli v Oděse nějak vychytali ty neduhy s tím vloženým středovým článkem a taky by mě zajímalo finančně porovnání za kolik to dělali v Pars-nova a za kolik v Oděse . jen ze zvědavosti.

Ondra K.

Ukrajinci staví K3 ze dvou T3, je to tedy obdoba plzeňských K3RNT. Problémy s klouby jsou specifikum pouze bnrněnské verze K3RN postavené z tramvají K2.

Karlos

Vizuálně povedená transformace 🙂

medical_examiner

62 míst k sezení?
To je k pláči, když uvážím že se jedná o jednosměrné vozidlo…

lsp

Otázka ovšem je, v jakém stavu jsou koleje ve městě.

Jiří

V hodně špatném stavu většinou, na základě osobní zkušenosti z roku 2017

thegrid

Zkušenosti ze Lvova jen – když jsem videl asi pred 7mi lety jak T3 mlátí spřáhlem o zem kvůli zlomeným kolejím tak mi jich bylo líto. V te zemi nebyly penize na nic.

Tom

Všimli jste si rozdílu v hluku od podvozků u T3 a třeba ostravského Stadleru? To je přesně ten důvod proč je lepší nová tramvaj….

medical_examiner

No jak od koho – porovnejte na libovolné pražské křižovatce KT8 a 15T…

HonzaEM

Ne.

Vojtěch Suchan

Nojo, jenže my v Praze známe jen T3 jako tu tichou tramvaj a pak skřípající 14T a drnčící a mlátící 15T že se vám třesou skleničky. Vidět pak projet Stadlera v Ostravě je octnout se v jiným světě.

Tom

Hlavně, že se podpoří domácí ekonomika Škodovky z Kypru.

Jiří Kocurek

A teď si představte srovnání jednotky ř. 460 (Tordnádo) s Leošovým Stadlerem. Obojí brzdí.

Jiří

No ono je lepší se v Ostravě projet Škodou,to je oproti Stadleru zase o něco jiný svět komfortu jízdy

vesos

Škodofka fakt překvapila, je o parník lepší jak Stadler. Z hlediska kaštana.

HonzaEM

No teda, chudák T3 🙁

medical_examiner

Že jo…
Ale lepší než 15T…(třeba by vyměnili…)

Jiří Kocurek

Spíš chudáci lidi, kteří přišli ve válce o nohu. A nějaký staromilec je bude hnát do schodů jen pro vlastní sobeckou touhu po nezměněné T3.

Bram

Tak tady by měl DP Praha hledat inspiraci, jak z přebytečných T3.RP udělat částečně nízkopodlažní kloubovou tramvaj. Ovšem pro Prahu by ta tramvaj byla samozřejmě obousměrná a s čelem, které by více odkazovalo na tramvaj T3. Tohle je už moc moderní. Pro DP Praha je toto určitě velká výzva:-):-):-).

mic

Inspirace pěkná, ale nejsem si jist, jestli by to někdo u nás dneska schválil do provozu. Rekonstrukce novostavbou by tady asi už neprošla. A jednosměrná verze by docela postačovala… Čelo bych ponechal stávající :o)

PvvS

Takže plzeňská KT3 ? Papírově 2 vraky T3 a mezi ně novostavba NP článku..

Ondra K.

Plzeňský K3 jsou i fyzicky z těch původních T3. Zatímco ta oděská KT3 bude mít všechny kastle nový a z původních vozů budou tak maximálně podvozky.

Vojtěch Suchan

Myslím si že i ty střední podvozky jsou novostavba nebo velká přestavba ala K2, motory v nich taky určitě nebudou.

Y.K.

Proč? Jsou normálně pod vysokou podlahou stejně jako třeba u pražských kachen.

Dva hnané podvozky na takový „kolos“ jsou málo, jeden nehnaný, budiž.

Ondra K.

Záleží na úhlu pohledu. V ČR je až na pár výjimek historicky zvyk mít tramvaje se všemi napravami hnacími. Nicméně, třeba v Polsku, nebo na západě je běžný, že tramvaj délky cca 30 m má pouze dva hnací podvozky.

Y.K.

Záleží na konfiguraci pojezdu, ale nebývá u tramvají zvykem půl na půl. To už je při špatné adhezi dost kritické. Spíše tak plus minu 2/3 hnacích a zbytek běžných.

Ondra K.

Tramvají s polovinou hnacích náprav je ve světě spoustu. Z těch nejstarších například Duewagy GT8 včetně částečně nízkopodlažních modernizací, Tatra KTNF8, nebo Satra III. Z novějších třeba hojně rozšířené plně nízkopodlažní tramvaje GTxN z 90. let. Z těch nejnovějších pak třeba osminápravové Bombardiery, nebo osminápravové Pesy Twist.

Y.K.

OK, i když KTNF8 i Satra III jsou výsledkem takové reko, že se do dvoučlánkové tramvaje prostě přidal další článek a zůstala tam původní trakce na krajní podvozky. Tim spadl počet hnacích náprav.

Pesa Twist nemá rovnoměrně rozložené zatížení náprav (střední článek se dvěma běžnými podvozky a krajní hnací mají jen jeden, ale jinak uznávám, je jich více než mě v první chvíli napadlo, i když hlavně v totálně plochých městech. 🙂

Ondra K.

K3 původem ze dvou T3 mají vnitřní podvozky stejný jako krajní.

Jiřik

Pokud byste z T3 chtěl dělat obousměrný vůz, pak už to není rekonstrukce. O pevnostních vlastnostech si dovolím dost pochybovat.

Vojtěch Suchan

Tak P-V by to asi dalo, a T3R.PLF taky může existovat.

Jan

Ano, v Praze jde na papíry staré T3 ze 60. let postavit klidně i dvě nové tramvaje. Jednou RP a po jeho bouračce zase novou wanu 🙂

Jiří Kocurek

Nic proti, ale K3R, vynález Výzkumného ústavu šalinového v Šalingradu, nepřekonal očekávání, napíšu-li to kulantně. Pokud je na začátku T3, tak z toho prostě vyleze obdoba K3.

Ondra K.

Není K3 jako K3. Jediná problematická verze je K3RN provozovaná pouze v Brně. Jediné Brno má K3 vzniklé z K2, které zároveň mají všechny podvozky hnací. Sarajevské Satra III mají vnitřní podvozky bez motorů a všechny ostatní K3 pochází ze dvou T3.

PvvS

A co když je na začátku K2 a vyleze taky K3 ? A nejni K3R-N jako K3R-NT.. A co takhle KT3 vs Satra 3. To že to má 2 klouby a uprostřen NP článek, neznamená, že to je stejný vůz. K3 Brno a K3 Plzeň toho společnýho moc nemají a konstrukčně jsou od sebe na hony daleko..

Miropiro

Díky za článek. Předpokládám, že vzhledem ke geografické poloze Oděsy je tramvaj vybavená klimatizací?

Miroslav Zikmund

Nejlepší klimatizací je otevřené okno. To se nikdy neporouchá a nepotřebuje žádnou speciální údržbu …
Klimatizace, další zpovykanost …

Jan Novák

Možná v dobách, když „jste jezdil“ po Africe. Železobetonové domy jsou taky zpovykanost, přeci stačí mít dostatečně tlustý stěny z hlíny a kamení….

Aleš

To jezdil jeho tatínek.

abc123

Nejlepší pohon je nožní. Tímhle se dá zbavit závislosti na elektřině a pohonných hmotách.

HonzaEM

Samozřejmě.

Mickey

Vy jste tou klimoškou úplně posedlý, ty jo. Opravdu je dobrá klima, pokud jsou běžné letní venkovní teploty přes 35°C. Hnát teplý vzduch do vagónu fakt není pro cestující výhra.

Jan

Otázka je jestli na koupi a provoz klimatizace jsou na Ukrajině peníze. Ještě nedávno v několika provozech se z důvodu úspory energie ani v zimě netopilo, skoro ani nesvítilo.

vbb

Celá tramvaj je zpovykanost, že? Tisíce let se všude chodilo pěšky či na koních a stačilo to.
🙁

medical_examiner

Jistě, ale u normálních tramvají.
U těch kloubových už méně…