Válka neválka, v Oděse dokončili přestavbu dalších českých tramvají T3
Předání další tramvaje Odyssey Max v Oděse. Foto: Oděsgorelektrotrans
Jde o čtvrtou tramvaj, která vznikla přestavbou řady T3.
Jde o čtvrtou tramvaj, která vznikla přestavbou řady T3.
Vypadá to hezky, ale když se na to zaměříte, je to vlastně faceliftovaná K3R-N. Tak by mě zajímalo, jestli v Oděse nějak vychytali ty neduhy s tím vloženým středovým článkem a taky by mě zajímalo finančně porovnání za kolik to dělali v Pars-nova a za kolik v Oděse . jen ze zvědavosti.
Ukrajinci staví K3 ze dvou T3, je to tedy obdoba plzeňských K3RNT. Problémy s klouby jsou specifikum pouze bnrněnské verze K3RN postavené z tramvají K2.
Vizuálně povedená transformace 🙂
62 míst k sezení?
To je k pláči, když uvážím že se jedná o jednosměrné vozidlo…
Otázka ovšem je, v jakém stavu jsou koleje ve městě.
V hodně špatném stavu většinou, na základě osobní zkušenosti z roku 2017
Zkušenosti ze Lvova jen – když jsem videl asi pred 7mi lety jak T3 mlátí spřáhlem o zem kvůli zlomeným kolejím tak mi jich bylo líto. V te zemi nebyly penize na nic.
Všimli jste si rozdílu v hluku od podvozků u T3 a třeba ostravského Stadleru? To je přesně ten důvod proč je lepší nová tramvaj….
No jak od koho – porovnejte na libovolné pražské křižovatce KT8 a 15T…
Ne.
Nojo, jenže my v Praze známe jen T3 jako tu tichou tramvaj a pak skřípající 14T a drnčící a mlátící 15T že se vám třesou skleničky. Vidět pak projet Stadlera v Ostravě je octnout se v jiným světě.
Hlavně, že se podpoří domácí ekonomika Škodovky z Kypru.
A teď si představte srovnání jednotky ř. 460 (Tordnádo) s Leošovým Stadlerem. Obojí brzdí.
No ono je lepší se v Ostravě projet Škodou,to je oproti Stadleru zase o něco jiný svět komfortu jízdy
Škodofka fakt překvapila, je o parník lepší jak Stadler. Z hlediska kaštana.
No teda, chudák T3 🙁
Že jo…
Ale lepší než 15T…(třeba by vyměnili…)
Spíš chudáci lidi, kteří přišli ve válce o nohu. A nějaký staromilec je bude hnát do schodů jen pro vlastní sobeckou touhu po nezměněné T3.
Tak tady by měl DP Praha hledat inspiraci, jak z přebytečných T3.RP udělat částečně nízkopodlažní kloubovou tramvaj. Ovšem pro Prahu by ta tramvaj byla samozřejmě obousměrná a s čelem, které by více odkazovalo na tramvaj T3. Tohle je už moc moderní. Pro DP Praha je toto určitě velká výzva:-):-):-).
Inspirace pěkná, ale nejsem si jist, jestli by to někdo u nás dneska schválil do provozu. Rekonstrukce novostavbou by tady asi už neprošla. A jednosměrná verze by docela postačovala… Čelo bych ponechal stávající :o)
Takže plzeňská KT3 ? Papírově 2 vraky T3 a mezi ně novostavba NP článku..
Plzeňský K3 jsou i fyzicky z těch původních T3. Zatímco ta oděská KT3 bude mít všechny kastle nový a z původních vozů budou tak maximálně podvozky.
Myslím si že i ty střední podvozky jsou novostavba nebo velká přestavba ala K2, motory v nich taky určitě nebudou.
Proč? Jsou normálně pod vysokou podlahou stejně jako třeba u pražských kachen.
Dva hnané podvozky na takový „kolos“ jsou málo, jeden nehnaný, budiž.
Záleží na úhlu pohledu. V ČR je až na pár výjimek historicky zvyk mít tramvaje se všemi napravami hnacími. Nicméně, třeba v Polsku, nebo na západě je běžný, že tramvaj délky cca 30 m má pouze dva hnací podvozky.
Záleží na konfiguraci pojezdu, ale nebývá u tramvají zvykem půl na půl. To už je při špatné adhezi dost kritické. Spíše tak plus minu 2/3 hnacích a zbytek běžných.
Tramvají s polovinou hnacích náprav je ve světě spoustu. Z těch nejstarších například Duewagy GT8 včetně částečně nízkopodlažních modernizací, Tatra KTNF8, nebo Satra III. Z novějších třeba hojně rozšířené plně nízkopodlažní tramvaje GTxN z 90. let. Z těch nejnovějších pak třeba osminápravové Bombardiery, nebo osminápravové Pesy Twist.
OK, i když KTNF8 i Satra III jsou výsledkem takové reko, že se do dvoučlánkové tramvaje prostě přidal další článek a zůstala tam původní trakce na krajní podvozky. Tim spadl počet hnacích náprav.
Pesa Twist nemá rovnoměrně rozložené zatížení náprav (střední článek se dvěma běžnými podvozky a krajní hnací mají jen jeden, ale jinak uznávám, je jich více než mě v první chvíli napadlo, i když hlavně v totálně plochých městech. 🙂
K3 původem ze dvou T3 mají vnitřní podvozky stejný jako krajní.
Pokud byste z T3 chtěl dělat obousměrný vůz, pak už to není rekonstrukce. O pevnostních vlastnostech si dovolím dost pochybovat.
Tak P-V by to asi dalo, a T3R.PLF taky může existovat.
Ano, v Praze jde na papíry staré T3 ze 60. let postavit klidně i dvě nové tramvaje. Jednou RP a po jeho bouračce zase novou wanu 🙂
Nic proti, ale K3R, vynález Výzkumného ústavu šalinového v Šalingradu, nepřekonal očekávání, napíšu-li to kulantně. Pokud je na začátku T3, tak z toho prostě vyleze obdoba K3.
Není K3 jako K3. Jediná problematická verze je K3RN provozovaná pouze v Brně. Jediné Brno má K3 vzniklé z K2, které zároveň mají všechny podvozky hnací. Sarajevské Satra III mají vnitřní podvozky bez motorů a všechny ostatní K3 pochází ze dvou T3.
A co když je na začátku K2 a vyleze taky K3 ? A nejni K3R-N jako K3R-NT.. A co takhle KT3 vs Satra 3. To že to má 2 klouby a uprostřen NP článek, neznamená, že to je stejný vůz. K3 Brno a K3 Plzeň toho společnýho moc nemají a konstrukčně jsou od sebe na hony daleko..
Díky za článek. Předpokládám, že vzhledem ke geografické poloze Oděsy je tramvaj vybavená klimatizací?
Nejlepší klimatizací je otevřené okno. To se nikdy neporouchá a nepotřebuje žádnou speciální údržbu …
Klimatizace, další zpovykanost …
Možná v dobách, když „jste jezdil“ po Africe. Železobetonové domy jsou taky zpovykanost, přeci stačí mít dostatečně tlustý stěny z hlíny a kamení….
To jezdil jeho tatínek.
Nejlepší pohon je nožní. Tímhle se dá zbavit závislosti na elektřině a pohonných hmotách.
Samozřejmě.
Vy jste tou klimoškou úplně posedlý, ty jo. Opravdu je dobrá klima, pokud jsou běžné letní venkovní teploty přes 35°C. Hnát teplý vzduch do vagónu fakt není pro cestující výhra.
Otázka je jestli na koupi a provoz klimatizace jsou na Ukrajině peníze. Ještě nedávno v několika provozech se z důvodu úspory energie ani v zimě netopilo, skoro ani nesvítilo.
Celá tramvaj je zpovykanost, že? Tisíce let se všude chodilo pěšky či na koních a stačilo to.
🙁
Jistě, ale u normálních tramvají.
U těch kloubových už méně…