Dopravci Železnice Železniční průmysl Zprávy

Vagony po Českých drahách zamířily do služby v Mauretánii

Vagon s koženkovými sedadly. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Vagon s koženkovými sedadly. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Mezi Českou republikou a západoafrickou Mauretánií se udál ojedinělý železniční obchod. Do Afriky zamířily tři vyřazené osobní vagony 2. třídy v barvách Českých drah. Pochlubila se tím ve svém časopise Cargovák společnost ČD Cargo, která vozy přepravila na svém vlaku Czech-Belgium Xpress do přístavu Antverpy. Odtud putovaly na jih lodí. Stalo se tak v červenci.

Obchod neuskutečnily České dráhy, nýbrž za ním stojí společnost SSS Trade Czech republic, která se vývozem vagonů (hlavně nákladních) zabývá dlouhá léta. „Vzhledem k tomu, že jsme již zhruba 20 let výrobci náhradních dílů pro nákladní vagony v Africe, tak jsme dostali poptávku na vývoz pasažérských vagonů do Mauretánie, kterou jsme i zrealizovali,“ sdělil deníku Zdopravy.cz majitel a ředitel firmy Petr Torhan.

Vagony na cestě do Antverp a dále do Afriky. Foto: Ruben Schots, repro z časopisu Cargovák
Vagony na cestě do Antverp a dále do Afriky.
Foto: Ruben Schots, repro z časopisu Cargovák

Podle Cargováka budou vagony po Českých drahách jezdit v Mauretánii na jediné tamní trati, která spojuje povrchové doly na železnou rudu v oblasti Zouérat s přístavem Nuadhibú. Jednokolejná trať měří 704 kilometrů a jezdí po ní prakticky jen nákladní vlaky. Občas jsou ale díky ojetým osobním vagonům z Evropy vlaky smíšené. Do Mauretánie údajně zamířily i tři lůžkové vozy ze Slovenska.

Exportům na nejchudší kontinent přitom nemusí být konec. „V současné době řešíme pro další státy Afriky dovoz různých typů vagonů a techniky,“ doplnil Torhan. Dráhy se obecně ojetých vozidel příliš nezbavují, spíše je v zahraničí poptávají. Zřejmě nejznámější příklad je loňský prodej čtyř motoráků 810 do Polska.

English version is available at CEE Transport.

14 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Je to samozřejmě dobré, že se pomůže chudé Africe. Jakákoliv pomoc je dobrá a mnohem lepší než šrot. Tam lidé nejsou tak rozmazlení jak u nás a spokojí se i s 8 místnými kupáky. Jen by mne zajímalo, zda ta cena za dopravu nebyla vyšší než cena 3 mizerných vagónů.

  • Je zajímavé, že když nám sem západ nacpe ojetinu, je z toho oheň na střeše… když to samé děláme s Afrikou, je to záslužný počin. Zde se ukazuje základ globální ekonomiky – přesun levné pracovní síly a toho, co už nepotřebuji do chudších zemí, kde jim to ještě dlouho poslouží a zvedne úroveň. Možná v Africe bude za to vděčných víc lidí než věčných brblalů u nás. Zkrátka nejsme a nikdy nebudeme bohatí jako západní Evropa, už se s tím jednou smiřte.

    • Ale zcela určitě a už to nebude dlouho trvat, budeme drazí jako západní Evropa. Tuzemské ceny všeho možného i nemožného, abychom si rozuměli.

      • To už je prakticky dnes….
        V příhraničních oblastech (např. České Velenice) se běžně chodí nakupovat potraviny do nedalekého rakouského Gmundu. Podobně i na hranicích s Německem – základní potraviny – mléko, máslo apod.
        Před 25 léty něco nemyslitelného, když k nám v neděli zajeli obyvatelé z Německa jen tak na oběd, a třeba jeli i několik desítek kilometrů. Tehdy jsme na ně (i na Poláky) v obchodech nadávali, že nás vykupují…..

    • Nejen místní, dráhu jsem si googlil a je to poměrně oblíbené i u cestovatelů/dobrodruhů, ten vlak jede v průměru 38km/h, dle Open railway map je maximálka 50km/h, asi 7 stanic na štrece, hádám 5 na křižování, být tam tak se taky svezu. Ovšem v čem je rozdíl je že vagony mají šroubovku a nákladní vlaky autospřáhlo. Buď to nějak předělají, nebo posílí existující turistické vlaky, které tam občas jezdí.

  • Tak ať ještě dlouho v Mauretánii jezdí. Je to myslím velmi dobrý a logický krok, jednak se tím získá nějaká suma pro modernizace/nákup novějšího a jednak se tak pomůže rozvojovému světu zvýšit životní úroveň netrasnferovou záležitostí a tím dojde, doufejme, k menšímu tlaku na to migrovat do Evropy a navíc to bude stimul pro místní ekonomiku díky zvýšení mobility obyvatelstva v rámci země. Až odezní války v Iráku a Sýrii, mohly by se i tyto země uplatnit jako odběratelé starších vozů a lokomotiv, eventuálně dalšího materiálu, který by jinak zbytečně končil v hutích. Z tohoto pohledu by bylo dobré kdyby se všechny ty úzké rozchody v těchto různých zemích začaly sjednocovat na standardním, je to jeden z problémů těchto zemí a výrazně zhoršuje vůbec možnosti propojení s okolím se všemi důsledky z toho plynoucími.

    Plně chápu neochotu státních dopravců, ČD nevyjímaje, k odprodeji vozidel, pokud nebudou odeslána někam hodně daleko, hrozí že se po pár letech vrátí levně do flotily některého místního dopravce a budou jim tvořit konkurenci. Odeslání jich do Afriky je proto z pohledu ČD relativně bezpečné. Zpátky se to nikomu asi nebude chtít tahat.

    Ovšem jen tak dál, obměnit vozový park u státního dopravce je třeba, zejména se zbavovat postupně pomalých vozů s Vmax == 160km/h.

    • No netuším jakou cenu má takovýto vyřazovaný vagón, ale moc to nebude. Odhaduji 100-200 tisíc. To nijak nákupy nezachrání.

      Nečekejte, že po ukončení konfliktu v Iráku/Sýrii tam bude klid. To je nejneklidnější oblast na světě.

      Souhlasím, že jim to tam pomůže. Určitě.

      • Rozhodně tam bude dost klid na to aby se dalo o nějakém obnovení železniční dopravy mluvit, koleje tam, minimálně co se týká Mezopotámie jsou, mezi Ammánem a Damaškem jezdí dva páry týdně, nebo jezdily, takže nějaké posílení a rozvoj by se čekat snad daly, o cosi se snaží, ale pořád jim do toho leze válka. Mimochodem tam mají nějaké Čmeláky a další stroje z ČKD. Takže by to mohlo být zajímavé pro jednu nejmenovanou firmu aby se jim ozvala s možností modernizace.

        • Nesouhlasím. Stále lepší jak to slouží někomu skromnějšímu (i třeba zdarma) než to sešrotovat. A mnohem lepší než tam posílat vojáky nebo zbraně.

    • No, nevím, zda bude mít Írák a Sýrie zájem o naše „šroty“. Obě země vlastní diesel jednotky s Vmax 160 km/h. V Sýrii se po většině tratí nejezdí. Aktuálně snad Tartus/Latákie-Homs, pak náklady fosfátů někde u Palmyry a výletní parní vlaky z Damašku směr Libanon. Vozidel tedy budou mít dost, otázka je v jakém stavu. Infrastrukturu budou muset vybudovat kompletně znovu a je otázka, zda to obnoví tak, aby tam jezdili 60 km/h. se šrotem, nebo rovnou velkoryse např. s Vmax 160. K tomu si mohou pořídit jednotky z Číny nebo Íránu.

Newsletter

Partneři


Výběr editora