Vadný sběrač, nebo trolej? Správa železnic vyšetřuje důvody včerejšího kolapsu v České Třebové

Česká Třebová. Pramen: Správa železnicČeská Třebová. Pramen: Správa železnic

Kontrola stavu trakčního vedení v úseku proběhla letos.

Vyšetřovatelé Správy železnic (SŽ) hledají příčinu dvou nedělních poruch trakčního vedení na koridoru u České Třebové. ČTK to dnes řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Železniční uzel v České Třebové čeká podle něj rozsáhlá modernizace včetně trakčního vedení za 19,5 miliardy korun. Správa hledá jejího zhotovitele. Vlaky se v neděli na koridoru z Prahy na Moravu kvůli dvěma mimořádným událostem zastavily dohromady asi na pět a půl hodiny.

„V obou nedělních případech sice došlo k události na dosud nezrekonstruovaném úseku, i ten ale prochází pravidelnou kontrolou a údržbou trolejí, lan, bočních držáků i jejich uchycení. V místě mimořádností se uskutečnila v letošním roce,“ uvedl Gavenda.

Při první nehodě mezi Českou a Dlouhou Třebovou se za jízdy poškodil sběrač proudu lokomotivy RegioJetu a trakční vedení nad všemi kolejemi. Následně se podle mluvčího poškodil také sběrač lokomotivy nákladního vlaku. Příčinu na straně vlaku nebo vedení má potvrdit komisionální prohlídka lokomotiv. Po prohlídce také bude možno upřesnit výši škod.

„Ve druhém případě došlo večer na staniční koleji v České Třebové k přepálení troleje nad stojící soupravou,“ řekl Gavenda. I v tomto případě příčinu určí komisionální prohlídka vlaku.

Poškození vedení může mít podle mluvčího různé příčiny. „Pokaždé se snažíme obnovení provozu i ve spolupráci s dopravci vyřešit co nejrychleji. Ve frekventovaném uzlu to pochopitelně znamená komplikace pro více vlaků,“ uvedl Gavenda. V roce 2022 SŽ zastavila provoz na železnici kvůli odstraňování závad celkem na 130 hodin, letos je to podle mluvčího zatím 93 hodin.

Na koridoru u České Třebové se poruchy trakčního vedení dějí opakovaně. S problémem má pomoct rekonstrukce tamního železničního uzlu. V České Třebové se uskutečnila poslední větší rekonstrukce včetně elektrifikace v 50. letech minulého století. Desítky kilometrů dosud používaných trolejí pocházejí z té doby. Po dokončení prací by tam podle Gavendy vlaky měly zrychlit, zároveň by se měl snížit hluk ze železničního provozu.

Tagy Česká Třebová porucha trakčního vedení Správa železnic
34 komentářů