Vadný sběrač, nebo trolej? Správa železnic vyšetřuje důvody včerejšího kolapsu v České Třebové
Česká Třebová. Pramen: Správa železnic
Kontrola stavu trakčního vedení v úseku proběhla letos.
Kontrola stavu trakčního vedení v úseku proběhla letos.
Jsem zvědavý co vyšetří a jestli se to vůbec dozvíme. Napadá mě téměř stejná závada u České Třebové v červnu, co bylo příčinou a zda o výsledků informovali. Případně je odkaz na výsledek šetření z 6/2024? Děkuji.
Náklad jakého dopravce byl při tom prvotním strhnutí okolo 16.30 v ČT? Už jsem četl dvě verze.
A jak to vypadá v reálu na infrastruktuře SŽ. Míjím náklad a od jeho sběrače oblak jisker. Volám dispečerovi a jeho reakce ? Jede pod výkonem, to musí těch 15 km dojet. A za měsíc v těch místech přepálená trolej.
Kterou zcela jiste poskodil ten jiskrici naklad pred mesicem…
2000 Amper je proste 2000 Amper…
Jeden pred mesicem asi ne… Ale kdyz tam tak jiskri kazdy naklad pod vykonem, tak to drive nebo pozdeji klekne.
Dovolím si ještě jednu poznámku k nedělním večeru v České Třebové. Podotýkám, že jsem od roku 1989 pracoval jako vypravčí a po rozdělení dráhy přešel k dopravci, kde jsem dodnes. Tyto události nebyly nikdy žádná sláva a něco, na co bychom s láskou vzpomínali, ale za současný chaos může rozdělení železnice na správce infrastruktury a dopravce. Každý má svůj dispečink, ale chybí spolupráce a taky ochota. Každý to svoje a výsledek je chaos. Nejhorší je informování cestujících. Nedávno jsem byl účasten podobné události v Českých Budějovicích a tam není vůbec slyšet staniční rozhlas. Komické, po nákladné rekonstrukci. Třeba ani nemají… Číst vice »
Naprosto souhlasím. Rozdělená železnice a spolupráce žádná.
Nejvíc paradoxní je, že v Ústí nad Orlicí máme po známých peripetiích dokonce dvě nádražní budovy, starou a novou, které už obě stály erár těžké miliony. Teoreticky je tam tedy nadstandardní kapacita, kterou za normální situace není jak využít. A pak, když se stane mimořádná událost, zůstávají obě budovy zamčené a stovky lidí musí stát venku a mrznout…
Zdroj: https://www.novinky.cz/clanek/domaci-chaos-a-personal-vlaku-ktery-nevedel-co-ma-delat-student-popsal-nedelni-peklo-na-zeleznici-40499549
Ještě pikantnější je to, že tam má někde v okolí bydlet šéf SŽ. Kdyby měl aspoň trochu zájem, tak přece nemohlo být tak složité sehnat klíče od těch čekáren, i kdyby to měl udělat osobně.
Laik by v situaci, kdy se na některých tratích zavádí bateriový provoz – a v té záplavě propagandy snažící se nás přesvědčit, že problémy s trakčními bateriemi pro elektromobily jsou už vyřešeny – očekával, že není tak složité (ani neekonomické) vybavit elektrické jednotky a lokomotivy akumulátory pro nouzové popojetí aspoň někam, kde už je funkční napájení, případně je tam k dispozici dieselová lokomotiva, nebo motorák, kam můžou aspoň cestující přestoupit.
Často se elektrické výluky projíždí výběhem, akumulátor netřeba. Jenže když je spadlá trolej a pracují tam dráteníci, není kudy ani dieselem.
Obě koleje snad po celou dobu výluky zablokované nebyly…
A pro rozjezd stojícího vlaku už nějaká energie je potřeba. A nejde jen o spadlé troleje, ale i blackouty (které budou čím dál častější).
c) je správně, téměř žádná údržba mraky let
Kampak se poděly penízky určené na údržbu?
Tak minimalne plno novych nebo zrekonstuovanych budov od sz je videt po republice vice nez dost. Budovy maji samozrejme pred kolejema prednost 😉 To je uplne jedno, ze primarnim cilem teto spolecnosti ma byt sprava zeleznic, ostatne to maji i v nazvu… Ale prece nebude i kdejaky jouda z horni dolni sedet ve starem kanclu bez klimy.
kéž by každý fíra měl povinně s sebou 12V autobaterku a na tu by ze stanice nouzově odjel…. Jako ve starých autokřápech – pomalý odjezd točením startéru….
Ono se ví kde je problém, viz včerejší Malešice. Jenže někdo dělá mrtvého brouka…
Můj tip je vadný sběrač
Jasně u dvou lokomotiv a Pendolína ten den :-))
A že se ty vadné sběrače dějí na specifických místech a nikoliv rovnoměrně po síti?
Tak určitě. SŽ má přeci všechno úúúúplně v cajku.
Těžká ironie ten můj příspěvek. 2 roky zpět jsem visel před Třebovou kvůli přepálené troleji. Vím co SŽ umí vykouzlit
Když je špatné vedení, tak se jezdí špatně.
Chce to to vedení občas obnovit…
Oba samozřejmě myslíme ty dráty, že?
“ V České Třebové se uskutečnila poslední větší rekonstrukce včetně elektrifikace v 50. letech minulého století. Desítky kilometrů dosud používaných trolejí pocházejí z té doby.“
Provozuschopnost dle manekýna Svobody
Hlavně že se stará o výzdobu o stanici vedle aby neměl ráno deprese
SZZ nikoliv, svršek nejméně v polovině kolejí os. n. taky nikoliv. Trakční podpěry většinou ano, ostatní prvky TV nevím.
a mě někdo bude nadávat, že mám zvednutý 2 smetáky, při stání na stejnosměru a zapnutým topení vlaku
hlavně ti inženýři, kteří tvrdí, že otočnej pakeťák sběračů přední-zadní-oba, je přežitek a moderní lokomotivy je nepotřebují
A kdopak vám nadával?
Třeba já. Protože měničovka na rozdíl od odporovky bere pár ampér, ale to je pro „Practicus“ příliš složitá matematika…
A pak člověk potká v noci Railjet s Taurusem na prdeli, volám fírovi a ten povídá: Ty vole, to jsem v prdeli. To než tam doběhnu, přepnu, vrátím se zpět, tak mám z Pardubic 5 minut sekyru. Ale díky…
Potkal jsem ho někde ještě na střídavé, takže asi Březová.
Pár ampér při zapnutém topení vlaku?
Počkej, řeč byla o předtápění během stání, pokud to nebyly 2-3 vozy, tak to „pár ampér“ asi fakt nebude.
Tak na nějakých šesti vozech to je 180 kW, takže na 3 kV = to je 60 A a na 25 kV 50 Hz to je 7,2 A.
Nic, s čím by měl mít jeden smeták potíže.
Smeták zjevně ne … ale co starší vedení, vedení se přepálilo nad stojícím Pendolinem …
Pokud je tomu tak a nebylo to poruchou vozidla (zkrat), pak je rozumné se na tu trolej občas při údržbě podívat, není – li například vyhřátá nebo její profil až příliš zeslaben.
Veliká část lokomotiv má na trakční soustavu jen jeden sběrač…
Kam by běhal, z řidičáku se nedá ovládat smeták? 😀
A hlavně, vy si můžete volat přímo? 🙂 víte jeho číslo nebo to slyší všichni?
Na Taurusu bohužel se nedá z řidičáku přepínat „přední, zadní, oba“. Ano, v systému GSM-R si můžeme zavolat napřímo. Takže když ho minul a viděl, podíval jsem se v aplikaci Navlak na Pardubice, tam už vlak byl, tím jsem zjistil číslo a šel jsem mu volat.
Strojvedoucí je nejdůležitější osoba
Hodně šťastných kilometrů
Neměly by se tyto poruchy, navíc v Hlavním Městě Železnice, stávat jen jednou za obligátních 10 let? Místo každého půl roku? (minulá 23.6.2024). Není čas na to začít stavě bypass druhou stranou údolí a železniční skanzen ponechat svému osudu?
Je, ale když už máš rozdaný noty a tabulku s provizema naplánovanou na přestavbu skanzenu tak co už no. 🙂 🙂 🙂
Generalni reditel SZ a namestek pro provozuschopnost by meli vymenit zidli. Zeleznici fandim, ale nekteri lidi by vazne meli zmenit zidli. Spusty cetujici maji potize kvuli porucham trolejoveho vedeni, zabezpeceni, koleji,… napr. takove pulhodinove cekani v mrazu moc nepotesi!
Myslíte těch 5-7 hodin a více?
SŽ nemá na troleje čas, musí malovat na šedo podchody v Ústí. Celostátní ostuda Svobody a spol.
Taktéž vizitka místně příslušného vedení OŘ a lidí v jeho vedení
Cestující si trolejí všimne jedno, možná dvakrát, maximálně třikrát za rok. Ale kolem krásné omítky bude chodit každý den…
Vše je otázka priorit.
Teď se ale soustřeďme na VRT. Tedy na plány, studie, odvolávání a protesty.
Ta VRTka sežere hodně úsilí a energie. To zase jo….
Tak v Lysé to bude jednoduché. Čo som pochopil, tak MTR má už po skúsenostiach so SŽ (možno nie len) na všetkých elektrických rušňoch kamery snímajúce zberače. Uvidíme, či sú podobne dobre vybavení aj ďalší dopravcovia.
METRANS ma kamery na vsech vlastnich lokomotivach, u pronajatych je nema. Dnesni vlak vedla lokomotiva „vlastni“ a videa mame zajistena.
To oslňující přisvícení kamery sběrače je opravdu úžasné když jedete naproti. Oslňuje to a je to velmi nepříjemné!
Pokud to tu čte někdo od METRANS: Zvažovali jste to osvítit pomocí infračerveného světla? Většina kamer ho zabírá, ale lidí neoslní
To svícení na sběrač nemá Metrans ale ČDC
Tak tak. METRANS stresni kamery neprisvecuje. To nejdulezitejsi jde videt i tak…
Obraťte se na jiného dopravce
Víte co je na tom nejhorší, že Ministr Dopravy se ani veřejně neomluví za to co způsobil tisícům a tisícům lidem včerejším problémem. Jsem rád, že si tímto krokem ODS krásně podřezává větev. Pětikoalici UŽ NIKDY !
Vážení a pak cestujte vlakem a plaťte státu peníze za jízdné, když si Vás nikdo neváží. Nikdo nedokáže ovlivnit, že se nic nestane, ale veřejná omluva a nějaká kompenzace je na místě.
No jo, zase za všechno může ministr a pětikolka. Tak si počkáme na superministra Havlíčka, ten už nám ty koleje spraví a při MU všechny cestující osobně doveze až domů.
Ale ano, copak není v jeho pravomoci udělat čistku v Dlážděné?
Jako jo, ale pochybuju že by to dělal někdo z Anofertu. Měli na to 8 let (napřed pod Sobotkou, pak Babiš). Jenže to nenaláká anofertí voliče tak, jako vstávání ve 4 ráno a zachraňování lokálek.
Je a bohuzel v tomto neudelali nic stejne jako sekta Anofert. Takze by se mel ex podivat do zrcadla.
…ty asi chceš čobolovu koblihu a pitomiůvy válenky, co?…
Vina je na ministrovi dopravy? Tak to asi měl po vzoru Havlíčka zkrášlovat lokálky a zarazit vyhazování peněz za modernizaci nádraží v České Třebové, konečně už!
A Tok se Sonym ty draty v Trebove vymenili ale zly kupka tam dal zpet ty stary a z novejch si udelal v libeznicich prolizku
By mě zajímalo jak je myšleno, že troleje pocházejí z dob elektrizace. To se tím myslí i trolejový drát? Ten by tak dlouho nevydržel.
Pomalu půjdeme spát, tak uvidíme jaké místo bude zítra ve třetím poličku kalendáře
Jen pro zajímavost: ve Třebové poškozená lokomotiva Regiojetu dojela v neděli s poškozeným sběračem s vlakem trasu vlaku na Slovensko. A dnes (pondělí) zpět do Prahy, kde v Malešicích přepálila TV na vlečce. Kde by tak mohla být chyba?
Zdravím, no nevím, ona může poškozená lokomotiva coby účastnice de facto mimořádné události pokračovat v další jízdě vlastní silou ? V tomto případě dokonce s poškozeným sběračem ? Ano, má další třeba tři kousky, ale i přesto … ???
David
Jestli může jet dál nevím, ani netvrdím, že nesmí. Na to bude mít nějaký předpis dopravce. Spíš je zvláštní, že druhý den, dojde k přepálení TV, které tahle mašina evidentně způsobí. O příčině poruchy ve Třebové by člověk asi spekuloval.
Zajímavá asi bude i uváděná komisionální prohlídka, hlavně její výsledek.
Podle k-reportu jela na spoji 1011 lokomotiva 162.120. Takže mohla použít do Košic a zpátky druhý sběrač.
Na to by měl právě asi odpovědět dopravce. Nebo někdo ten, kdo stanovuje pravidla pro provoz hnacích vozidel. A říct, kdo má odpovědnost za to, že je vozidlo po mimořádné události schopno provozu bezpečného pro infrastrukturu i samotné vozidlo.
A proč by stroj kteréhokoliv dopravce nemohl jet na druhý sběrač, pokud ten není poškozený?
Udělat předpis tak, že se to zakazuje jenom -x- nelze, tak ať zas nestřelíte železnici do kolene a nebudete si tady stěžovat že na silnici stačí osadit rezervu a může se jet dál.
Zdravím, nejde o to kolik má stroj dalších nepoškozených sběračů, ale o to, že byl poškozen při MU a je třeba i jeho komisionální prohlídkou prozkoumat příčiny poškození. V tomto případě jak sběrače stroje, tak trakčního vedení. No a „komisi“ na místě prostě řádně neprovedete. Moc se mi prostě nechce věřit tomu, že by v tomto případě po poškození TV někdo za tmy (ano, máme ale i svítilny) skotačil na střeše HDV, přidrátoval části poškozeného sběrače, zkontroloval stav dalších zařízení a nakonec vydal rozhodnutí ve smyslu „Je to cajk, hurá na Košice … „. Ovšem kdoví, možná to tak někde… Číst vice »
Píšete: „Poškozeno při MÚ … a „komisi“ na místě prostě řádně neprovedete.“
Dobře, tedy máme mašinu na místě, podezření na vadný sběrač, ten stáhneme dolů. Co dál, když „komisi“ na místě neuděláme?
Stav „podezřelého“ sběrače se moc nezmění, když budem mašinu odtahovat jinam jako nečinnou vs. mašina pojede na ten druhý. Snad jen v rychlosti pohybu, ale čekat kvůli tomu na místě až do rána a blokovat kolej?
Vy zase perlíte, mourku
úplně normálně – starší lokomotivy byly totiž dělány na práci a ne jen na parádu, takže každý sběrač má svůj odpojovač – ať už ruční, nebo dálkově ovládaný elektropneumaticky – ovšem taková ultramoderna, jako je WCtron je nemá, takže taková blbost, jako laníčko namotaný na smetáku dokáže zneschopnit jinak funkční stroj
Která to byla mašina?
162 120-0
tak když se podíváte pořádně, tak jančura pro rychlost na 140km/h používá původní hlavice sběračů, který jsou na 120km/h
Není společný jmenovatel jak Třebové, tak Lysé, že tam nejsou traverzy, ale lanové převěsy přes půl stanice?
V Lysé ke stržení došlo až na Staroboleslavském zhlaví. Tam vůbec žádné převěsy nejsou 🙂
Tam žádný vodiče nejsou,
tam vždycky sedí Maurenz
ÖBB Infra už nějaký ten pátek žádné převěsy a (skoro) žádné traverzy nestaví. Všude jsou jednotlivé sloupy. Je to odolnější, protože všechny koleje jsou úplně nezávislé a když se něco stane, tak je to problém jen na jedné koleji. Akorát šotouši remcají, protože to komplikuje focení.
A DB ano a vyplývá z toho co?
Že DB (a SŽ) myslí krátkodobě a nějaká spolehlivost infrastruktury je až druhořadá. Převěsy jsou na začátku levnější, ale když to někdo strhne, tak se nehne ani kolo.
A u nás se převěsy staví jakože kde?
Spíš je smutné, že SŽ ty převěsy nebyla schopna za 70 let odstranit. Ale s projekčním komplexem za zády, který ji ovládá, chápu že to bez studií a územních rozhodnutí a záměrů projektu nelze – TO JE PROSÍM IRONIE.
Při použití brány je několik možností, jak trakční vedení udělat. Levnější je závěs na bráně, který používá příčné lano, pri jeho prasknutí spadne všechno. Nebo se použijí svislé izolované konzoly při poruše jedné se ostatním nic nestane.
Může na frekvenci poruch trolejového vedení mít vliv o trakční soustava 3kV (oproti střídavé 25 kV)? Tedy nebudeme-li počítat že v Česku může být sestavena ze starších součástek.
Skôr áno, ale hlavne v teoretickej rovine, čo sa i zberačov HKV týka.
Aj zmodernizované trakčné vedenie s jednosmernou el. sústavou =3kV, má narozdiel od striedavej el. sústavy ~50Hz/25kV, prítomné tzv. sprievodiče. Za predpokladu, že na ne spadne napríklad strom(Iba na ne) a roztrhnú sa, môžu sa tieto i za poveternostných podmienok ‚zapliecť‘ do nosného lana i samotného trolejového vedenia, kde pri prejazde vlaku so zdvihnutým zberačom môže dôjsť ku kolízii, a ich väčšiemu poškodeniu(tak ako zberač HKV tak aj trolejové vedenie).
Ale je to súhra okolností.
Tady se to řešilo, je tam pár zajímavých odpovědí
https://zdopravy.cz/v-nedeli-trebova-dnes-lysa-provoz-stoji-kvuli-strzenemu-vedeni-229137/#comment-1516418
Hooodně zajímavé
Jo tak proto jsou tak oblíbené diesely pod trolejemi. Nemůže se nic stát. 😀
Že by se v Rudolticích přesedalo, cestou ze Třebové do Lanškrouna?
Tam by bylo nejlepší řešení elektrizovat ten cancour do Lanškrouna. Ty motory jezdí až do Zábřehu, Rudoltice – Lanškroun je jediný úsek, kde jedou mimo dráty.
což se mimochodem přesně děje. každý druhý spoj je v Lanškrouně přestupní…
No, kazdopadne to, alespon podle zprav, vypada na velmi casty nesvar na ceskych trati a priciny by se meli co nejdrive resit…
Příčiny by měli předcházet následkům.
Bude zase aktualizace nějakýho předpisu?
Pro nezastavující vlaky stáhnout před Třebovou či Lysou sběrač a za zdvihnout. Pro vlaky zastavující ve stanici, bude platit to samé, s tím, že je popostrčí dieselová lokomotiva.😉
To by mě vlastně docela zajímalo: jak daleko na rovině dojede vlak, jedoucí řekněme 120 km/h, pokud nebrzdí, ani není hnaný?
Tak to Vám mohu říct naprosto přesně přesně: daleko 😁
Po naproste rovine nakladni vlak o hmotnosti vyssi jak 1000 tun klidne i pres 20 km, pokud vydrzi se vzduchem. Na klesani mam rekord cca 80 km.
80 km klesání je kde? Brenner – Trento?
Praha – Děčín?
Z Třebové do Brna.
Svitavy – Brno, dolní nádraží (budoucí ODSunuté osobní)
Přesně tak. Výpravčí na dolním byl trochu zmaten, když jsem mu volal, že u něj potřebuji na chvíli zastavit, abych mohl přepnout systém na střídavý. Jeho první reakce byla: A ze Svitav jedeš jak? Setrvačností 🙂
Tak tomu nerozumím .. proč zastavit?? ps: znám jen Esa ES499.1
Protože jsem měl lokomotivu Siemens ES64F4, která má čtyři sběrače. 1x střídavý a 3x stejnosměrný, z toho dva pro CZ a PL již byly stejné. Původně se lišily obložením ližiny. A na předchozí směně jsem v Malešicích ten český sběrač utrhl, takže jsem jel na polský. Jenže změna systému z PL 3 kV na CZ 25 kV je změna nepříbuzná (mění se zabezpečovač) a proto se musí zastavit, přepnout směr, vrátit zpět, nahodit a můžete pokračovat v krasojízdě pod novou trakcí. A ten vlak krásně jel, tak jsem si říkal, že ho nechám plavat, dokud mě někde nezastaví. A nezastavili,… Číst vice »
Ja bych tedy byl radsi, kdyby se to vysetrilo a zjistili priciny,…