Václav Kopta: Byl bych strašně rád, kdyby se autobusácký řemeslo vrátilo mezi elitu

Václav Kopta ve svém živlu. Archiv Václava KoptyVáclav Kopta ve svém živlu. Archiv Václava Kopty

Herec a muzikant Václav Kopta se před lety v televizi vyznal ze své celoživotní lásky k autobusům. „Já neznám, opravdu

65 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lektor

No vzhledem k tomu, že řidiče může dělat úplně každý (bohužel-snad ani odježděné roky dnes už nemusíte mít) tak těžko to může být elití povolání.

Bespi

Tak tak, navic je otazka casu nez je nahradi automat.

Arimatejsky

Nic proti koníčku pana Kopty, ale ohledně jeho přání, aby se vrátil status řidičů jako elity jsem přesvědčen, že to se už nikdy nestane. Krom toho i za komunistů měli imho vyšší status řidiči MKD, protože se dostali na západ brali valutové diety. Stejně tak přehání s tou zodpovědnosti, zodpovědnost lékaře nebo pilota je určitě vyšší.

Leinad

Kdo vlastně dělá neodpovědnou práci? Pokladní, protože té jde jenom o peníze, nemůže chybou přímo způsobit smrt? Učitel, protože u toho největší průšvih je, že z jeho třídy nikdo neodmaturuje?

Arimatejsky

Každé povolání vyžaduje zodpovědnost, proto je vynasení autobusaků mimózni.

Alexandr Mikulka

A s těmi odpracovanými léty a praxí to taky nebylo tak, jak se nostalgicky vzpomíná. Dělal jsem to jako brigádu při VŠ, přišel jsem s béčkem a bylo to pak v jednom zátahu cé a dé a v řidičáku jsem měl u déčka poznámku: „do 23.12.1987 platí jen u DP“. A stejně náročné psychotesty jako tenkrát se dělají i teď. Už tenkrát jsme se divili, co za zjevné psychopaty těma psychologama prošlo.

Ryk Mat

Ve skutečnosti žádní dělníci nikdy elitami nebyli. To jen rudoafšounská propaganda zbožšťovala primitivní dřinu, aby masy pdoporovaly vražedný režim. Něco jako když dnes multimiliardář lže, jak je lidový a maká pro lidi a chudí (hlavně duchem) mu to věří.

Milan

Zavistivej neuspesnej cehun se ozval

Ryk Mat

Komu a co závidím? Asi mi chybí absolutorium univerzity života, že nechápu ani vlastní závist, ano?

Alexandr Mikulka

On není závistivej, on jen říká pravdu.

Libor

Nejen autobusacke řemeslo v tomto státě degradovalo….

czhunter

Otázka je, jestli to někde na světě elitní práce je.
Nedávno jsem byl ve Francii (ještě před stávkou) a tam na jihu většinu městských autobusů řídily ženy.
Rozhodně nic proti ženám, ale kdyby to _skutečně bylo_ elitní povolání, tak by tam patriarchální šovinisté ženy ve velkém nepustili (jen trošičku, aby se řeklo, že to „můžou dělat i ženy přece“)

JarynJarin

Slušné peníze by měly být bez přesčasů pane Kopto.

AAA

Tak že si řidič musel odjezdit své na náklaďáku je známo, nicméně že v té době musel absolvovat náročné psychotesty? Fakt? Když si vzpomenu na některé svérázy, co v podstatě celý život jezdili pár místních linek, docela bych pochyboval.

Georg

tak uprimne receno pan kopta o psychotestech pred 40 lety zas tolik vedet nemusi. na lince co jezdila do nasi vesnice byli za totace z 8 lidi taky 1-2 magori. nicmene je pravda, ze vsichni to meli jako normalni praci, kterou zivili rodinu.

Kubrt

Magor za volantem linkoveho autobusu není ani dnes vyhynuly druh.

Lxxxx

Psychotesty se dělaly i před čtyřiceti lety, dělal jsem je. Jinak na autobusu nebývají osmihodinové směny jak píše p.Kopta,ale běžně deset-jedenáct hodin, nebo třeba dělená, tři-čtyři hodiny ráno a tři až sedm hodin odpoledne. A proč o tu práci není zájem? Zkuste si vstávat na ranní či dělenou ve dvě či o půl třetí a dělená někdy končí kolem sedmé večer,než dojedete domů je osm a ve dvě zase vstávat třeba šestkrát týdně. A spočítejte si kolik udělá 128 Kč + 14% prémií krát 170 hodin co vám vyjde, k tomu připočtěte odpovědnost a máte odpověď na otázku proč se… Číst vice »

Georg

a to jeste v praze nastupujete nejak rozumne, nebo existuje rozvoz. v regionalce to muze znamenat i prespavani na nejakych nocleznach na konecne… kdo je na to zvedavej…

pozorovatel

A zvláště v linkové dopravě to rozhodně nejsou žádné osmihodinové směny: na 8 hodin vyjde možná v součtu jen skutečně odjezděná doba, ale doba strávená směnou bývá často třeba i šestnáctihodinová (přičemž až do nedávna z doby těch pauz mezi spoji byla placena jen malá část) – stačí chvíli poslouchat nějakého sdílnějšího řidiče, který řídí autobus třeba ještě jako sedmdesátiletý, protože „nejsou lidi“ a on se nechce doma „zlobit s bábou“.

Robert

Ale vždyť se tam píše o osmihodinovém vození lidí, tedy 8 hodinách jízdy, o směně ani slovo nepadlo, to jste si zase domysleli.

Tom

Václave je to jasné. 125 má jezdit z Bořislavky. Z té původní do Řásnovky.

pozorovatel

Když už existuje „Blanka“, tak už by to možná zase fungovat mohlo, protože Korunovační ulice a křižovatka na Letenském náměstí už jsou zase trochu průjezdnější, ale stejně by to měla být spíše trolejbusová linka, jak se o tom původně uvažovalo (dnes už asi v „parciální“ podobě).

Vánoce

Fanda to je, ale to je tak všechno. Prostě, není voják jako voják. Za tento text: „Přiznám se, že mě to docela překvapuje. Chápu, že je nedostatek zaměstnanců třeba ve stavebnictví, kde musejí lidé pracovat vystaveni všem povětrnostním podmínkám. Ale domnívám se, že podmínky řidičů jsou poměrně komfortní a nadstandardní. Když je člověk mladý, nemá ještě rodinu a může jezdit přesčasy, tak si vydělá slušné peníze, domnívám se. Ale proč je ten obor tak nepopulární, těžko říci.“ , u mne klesl na maximální dno. Zjevně nic netuší o podmínkách ve kterých řidiči pracují, neslyšel o existenčních trablech řidičů díky smlouvám… Číst vice »

Ketchup1970

Mluvil o MHD Praha , kde se ta mzda odvíjí tak jak napsal , o Arrive a dalších máte pravdu i vy. Neznamená to ze by pan Kopta věděl vše ani že by byl ze svého postavení namyšlený. Čtete tam to, co tam není . Ale jsou Vánoce …

Leinad

Prachy by vysvětlovaly proč nikdo nejezdí u těch dopravců kteří neplatí. Jenže DPP platí docela víc než medián platů a stejně řidiče nemá. Průšvih je v tom že „státní“(městské,…) firmy neumí se zaměstnanci jednat. Když si přijde člověk s profesákem na brigádu, tak ho pošlou do háje (no tak on tam jde, však nějaký srdcař vezme přesčasy na hraně zákona). Trasu linky si zjisti jak chceš (nejlíp den před tím si to projeď jako cestující, to ti nezaplatíme). DPP taky rád dostává řidiče do situací, kdy musí udělat kravinu. (Náhradní doprava nemá předepsanou čekačku? Ok čum na dobíhající cestující a… Číst vice »

Alexandr Mikulka

Kecáš.

Georg

taky bych se do podobnych doporuceni bez prakticke zkusenosti nepoustel. nastupy o pul ctvrte nekde v kotehulkach, pak nekolik hodin preruseni smeny (=neplacene), navrat domu po 16 hodinach, z nichz je mizerne placenych 8…

David

Právě proto, že pan Kopta žije v jiném světě, vychází tento oddychový článek o vánočních svátcích. Dokážete se nad evidentní blbosti aspoň trochu povznést když už se jmenujete Vánoce?

Thijs

„kde alespoň drobný nárůst mzdy řešila až sama vláda.“

v roce 2017 hodinová mzda řidiče 71,60 na hodinu, od ledna 2020 129,70 Kč na hodinu. Za 3 roky přidání cca 80%. Čekání placeno ve výši 90% sazby za výkon.
Fakt to je tak „mizerné“?

Tomáš Záruba

No řekněme že to přestalo být trestuhodné a už je to jenom „nic moc“. Holt pokrok. 🙂

Ketchup1970

Byla to doba sice komunistická, ale nás pan řidič vozík k babičce a když věděl , v kolik se vracíme neujel nám , dokonce zatroubil. A na zadní sedačce RTO se tak krásně hopsalo. A taky pamatuji poslední nasazováni RT s vlekem na lince do Strání kdy tam seděl pan průvodčí a cvikal jízdenky a jeho brašna tak hezky voněla. Ještě slyším ty meziplyny. Děkuji panu Koptovi i panu Sůrovi.

Beda

Autorem je p. Šindelář

Ketchup1970

Omluva panu Šindeláři .

Honza

Lidi nejsou proto, že skoro každý dnes chce „studovat“ cokoliv, aby dělat nemusel. To je ve všech oborech citelné, lhostejno jestli dělají lidi venku, za volantem, ve fabrice, ve skladu, kdekoliv. Dnes je IN být absolventem sociálně-správních, genderových a podobných paoborů, „pracovat“ v tzv. neziskovce či aspoň státním aparátu… A nejen ze škod slyší dítka od mala, že mají dělat gympl, vejšku… Každá slepicomaminka se chce pochlubit, jak její polode.ílek je na maturitním oboru, na vejšce. A na toho, kdo se jde vyučit, se dívají přes prsty jako na něco horšího. Důsledkem je, že do řemeslných a vůbec rukodělných pofesí… Číst vice »

pozorovatel

Že by rádoby „filosoficky“ mindrák neschopného, ale přitom všehoschopného automobilisty?

Ketchup1970

Nemyslím , má pravdu v tom, že nouze režimu vytvořila tehdy tlak na děti , aby se učily. Tehdy od nás z osmičky šlo na gympl a ostatní průmyslovky tak max půlka třídy. Trojka na vysvědčení byla už problém. A tak se do učení dostal i ten, komu to docela myslelo . Ne úplně blby odpad, který to nikdy nemyslel s ničím vážně . Není to jen můj názor , je to častý pohled těch kteří chápou ze Gaussova křivka se nedá očurat , jinak neuděláte vyšší procento vysokoškoláků než posunem laťky dolů. Můžete s tím nesouhlasit a polemizovat (slovy… Číst vice »

pozorovatel

Nějak nemohu správně pochopit, co jste mi svojí reakcí chtěl sdělit: tvrzení, že „Tehdy od nás z osmičky šlo na gympl a ostatní průmyslovky tak max půlka třídy. Trojka na vysvědčení byla už problém.“ rozhodně nijak nerozporuji, protože si na ty doby sám dobře vzpomínám (jen to nebylo „z osmičky“, ale „z devítky“, a nebyl to „gympl“, ale SVVŠ s maturitou = m.j. s povinnou z matematiky). Já jsem ale reagoval na to Honzovo souvětí začínající „Pak se divme, že se zaměstnávají i tací jájinci“, působící dojmem, že si „hojí mindrák“, že musel dát přednost autobusu regulérně (se zapnutou směrovkou)… Číst vice »

Ketchup1970

O tom vyjíždění ze zastávky jsem nechtěl psát, já autobusy zásadně poustím, při jejich míjení se snažím jet tak , aby mi bláznivý cestující kdyby mi náhle vkročil před auto spřed autobusu, abych jej nezabil, býť by to byla jeho vina. A vím ,že mají tvrdý Chleba i když už častokrát nemusí řadit a mají posilovač řízení . To volant a páka na starých Busech bylo jiný kafe. Asi tak.

Arimatejsky

O Gaussově rozdělení pravděpodobnosti toho moc netušíte a vaše mudrování o posunu laťky dolů kvůli vyššímu počtu VŠ také neodpovídá skutečnosti. Jak byste jinak vysvětlil, že české a moravské univerzity a jejich absolventi vykazují nižší úroveň než VŠ v zemích, kde je podíl vysokoškoláků v populaci vyšší než v Česku?

Ketchup1970

Myslíte, že výskyt jevu v populaci, konkrétně IQ, nevystihuje tato křivka? Samozřejmě že samotné IQ nic nemusí znamenat, je to jenom část předpokladu, známe přeci nepoužitelné génie, a zároveň machry fachmany, co píší i a y jak se jim zachce a čestinář/ka má z toho infarkt.

czhunter

Protože se rád oháníte IQ, tak jistě víte, co je to Flynnův efekt, a že lidé s IQ 100 jsou o dost chytřejší, než byli lidé s IQ 100 v roce 1970. Pokud tedy v roce 1970 bylo potřeba na vystudování VŠ např. IQ 120, tak dnešní úroveň 100 je cca stejná „velikost“ inteligence (to docela masivně rozšiřuje tu část Gaussovy křivky, která dokáže vystudovat VŠ ve stejné kvalitě, jako to dokázali studenti v roce 1970). Nicméně – i kdyby na školy vyššího stupně chodili žáci s nižší inteligencí než dřív tak co? Trochu se sníží kvalita mediánového studenta daného… Číst vice »

Nekdo

Jste vylezl z knajpy? Mam nejen VS, ale i vyssi vzdelani a porad zhruba polovinu prace delam „rukama“, byt hezky pod strechou, v laboratori. Nastesti polode*ilni, jak pisete, tocvolanti, kolotocarrsti taxikari a jini zastydlyli vekslacci uz zachvili si pujdou hledat jinou praci, diky autonomnimu rizeni. Tezko najit neco vice uboheho nez opicak za volantem stroje, ktery vazi vice tun, nez je jeho IQ…

Milan

Ma pravdu Rekneme ze jsem na postu ktery Je dost vysoko Bavim se s mladyma slecnama a kdyz jim reknu ze delam bagristu tak okamzite oci v sloup a jsem ten nejvetsi povl Ano rodice tlucou detem do hlavy udelej si skolu ale to je uplna hloupost Skola nikoho chytrym neudela jen proste musime upravit to sitko aby na vysokou doslo max 15% populace a zbytek at se nauci necemu co ma smysl Praha le plna studentiku kteri chteji o necem rozhodovat ale nikdy nic nevytvorily a tohle je cesta do pekel a k levicakum Prece nejsme vsichni stejni a… Číst vice »

Kubrt

„na vysokou doslo max 15% populace a zbytek at se nauci necemu co ma smysl“ „Praha le plna studentiku kteri chteji o necem rozhodovat ale nikdy nic nevytvorily“ Přesně tahle „moudra“ tady začali před 70 lety realizovat komunisti – bezzemek předsedou JZD, dělník ředitelem podniku, zámečník prvním tajemníkem ÚV, ynteligenti do výroby – a všichni víme, jak to dopadlo. Teprve časem se začalo ukazovat – a Milan to ještě neví – že i VŠ kvalifikace je potřeba – soustružník lokomotivu nezkonstruuje, absolvent „VŠ života“ jí zahraničnímu zákazníkovi neprodá, i ty dělnické kosti by měl operovat studovaný ortoped. Je fakt, že… Číst vice »

Miloš

nikdo není proti technickým VŠ, ale dříve i vysokoškolák potřeboval praxi a proto vše řídili odborníci, nikoliv diletanti jako např Ťok, Kremlík nebo hejtmané různých krajů, kteří funkční železnici rozkouskovali apod. Proto se podívejte, kde byla tehdy železnice a kde je dnes

Kubrt

Vše řídili odborníci, jasně. Když měl člověk rudou knížku, tak i odborníkem se rychle stal. Neříkám, že dnes jsou všude lidé na svých místech, ale KSČ-managementem lidských zdrojů bych se neoháněl.
A pro společnost potřebné jsou nejen technické vysoké školy.

pamětník

Jenom „technická“: kolik roků vám bylo v té době, o které se tak zasvěceně vyjadřujete (neřku-li před 70 roky, o nichž se zmiňujete výše)?

Kubrt

Bylo mi 0-12 roků. Profesí jsem chemik. Základním kamenem chemie jsou elektrony a jejich interakce. Elektron nikdy nikdo neviděl, přesto o nich něco vím (a jiní toho vědí milionkrát víc). Osobní zkušenost není jediným zdrojem informací. Místo narážek na můj věk zkuste argumentovat věcně.

Georg

no tehdy byla zeleznice dost v prdeli, jen si to asi v ramci komonostalgie nejak nepamatujete.
narvane vlaky, spina, zpozdeni, drahe listky na vetsi vzdalenosti… u nakladnich vlaku nemel gvd ani hodnotu papiru, na ktery byl vytisten – nakladni zasilky putovaly tydny… celkove produktivita silena – prezamestnanost, mizerne probehy vozidel…
ale formalne to ridili odbornici, to je pravda.

AAA

ale byla unitární a všude platila no víte co

pamětník

„no tehdy byla zeleznice dost v prdeli, jen si to asi v ramci komonostalgie nejak nepamatujete“ Tehdy, tedy před 30 a více roky, byla bídná situace nejen na železnici, ale v mnoha hospodářských odvětvích a ve společnosti vůbec, ale svádět to jen a výhradně na „bolševika“ je příliš zjednodušující: zapomínáte, že v době „studené války“ ani tehdejší „západ“ nedal „bolševikovi“ nic lacino, pokud mu to byl ochoten poskytnout vůbec, takže rozvoj všeho byl logicky mnohem pomalejší a namáhavější než po následném opětovném nastolení spolupráce s vyspělejšími zeměmi v 90. letech. A ani v době před nimi jsme na tom v… Číst vice »

Georg

tak zrovna zeleznice je oblast, kde se toho „to aspon trochu pouzitelne z jeho ery“ zachovalo pomerne hodne. 🙂 nicmene zadna jina oblast me moc nenapada, co by se melo zachovavat a oprasovat…

Arimatejsky

Dneska naštěstí už zase všechny velké firmy neřídí odborníci – fachidioti, ale právníci a ekonomové, které nezajímá hraní s vláčkem, elektrárnami, nebo třeba bagry, ale maximalizace zisku. A je to tak dobře, na technické škole nás učili kde co, ale management byl jen jeden semestr a ještě blbě.

Ketchup1970

Teď mám v ruce knihu autora jménem D-FENS o Zm*dech vohnoutech a ostatních. Vyjadřuje se i tzv. managerech. Myslím si , že víme kdo často řídí firmy.

Arimatejsky

Dfens je známý psychopat a sociopat.

Miloš

Ano soustružník lokomotivu nezkonstruuje, ale naopak inženýr jí nebude umět řídit

Kubrt

Ale ten inženýr se řídit lokomotivu celkem snadno naučí, opačným směrem tam tomu soustružníkovi tu VŠ budeme muset vložit 🙂

Georg

no a lidi to delaji, protoze jim takova strategie funguje… ostatne ve vyspelejsich zemich na tohle prisli uz v 60. letech, kdy problem resili gastarbeitery – systematicky turecko, jugoslavie, obcas i taliani, plus ad-hoc kdo zdrhl z ostatnich zemi ostbloku…
jedine, co nas v cr na 1-2 generaci muze zachranit je benevolentni vizova politika a ferova socialni integrace vuci ukrajincum…

Lukáš F.

Ono je hlavně hroně in nadávat na humanitní obory a neziskovky, ale realita je trochu jinde. I ten absolvent humanitní VŠ najde uplatnění snáz než průměrný absolvent učiliště, a přitom nemusí montovat u pásu ve směnném provozu. Ty „rukodělné“ profese, jak tomu říkáte, jsou náročné a k tomu nijak extra placené a kdo se umí uživit jinak, ten je prostě dělat nechce.

Arimatejsky

A teď.nam Honzo řekni, proč by děti neměly studovat když je na školu vezmou, rodiče jim to financují a po škole mají za co žít. Protože by je nějaké honza nejraději nahnal do miselinky jako neblahé paměti svobodní Halík? Dneska už se naštěstí studuje bez doporučení ulicniho výboru a tak takoví honzové můžou akorát kafrat na internetech. Snad to tak i zůstane.

Ketchup1970

Ale ať studují, ať se zajímají a ať pídí , ale proboha ať to je k něčemu, a není to jen mlácení prázdné slámy. Ona diplomka před CtrlC a ctrlV dobou byla někde jinde, než dnes některé jsou. Konstruktér lokomotivy v minulosti šel za fírou a ptal se ho, jak co kde používá kam šahá.. a nedávno jsem četl kritiku na ergonomii Zátopka alias Vany , přesně v tomto duchu. Fíra si na lecos stěžoval , nevím kde to bylo, kolegové z diskuze jistě budou vědět, kde to sravnání s Siemensem je.

Luke

Děkuji moc, krásný rozhovor

David

Nemáš zač Luke. I tvoje návštěva pomáhá lépe prodávat reklamu na tomto webu.

Martin K.

Přečteno jedním dechem…

dopravák

Velká poklona panu Koptovi za jeho rozumný a uvážlivý přístup k dost specifickému koníčku, u kterého do vyššího věku mnoho mladých nevydrží, a také za to, že s úctou připomněl i Honzu Arazima.