Vodík je docela potvora. Vzhledem k velikosti molekul H2 dost snadno proniká skrz kov nádrže, který přitom navíc křehne. Utěsnit systém plný vodíku je velmi těžký úkol.
Průtahy kolem americké rakety SLS mají částečně původ v tom, že má používat hlavní motory z raketoplánu (na vodík). Poslední odklad startu byl, nemýlím-li se, právě kvůli unikání vodíku.
Jednodušší by asi bylo létat na syntetický metan nebo metanol, ty můžete teoreticky vyrábět třeba pomocí slunečních panelů někde, kde hodně svítí. Sice je tam neefektivita při další transformaci, ale zase se to vyváží daleko jednodušším motorem.
Bych jen upozornil, že nádrž na vodík z kovu už nejspíše nikde neuvidíte, samé kompozity. Ale i tak tam bude spousta šancí k unikání, příruby, ventily…
To už zkousel Tupolev s Tu 155 v 80tych letech a krom vodiku i zemní plyn. Oboje do upravené turbíny. Ale tehdy to zabila cena kerosinu i práve zminene úniky. Ale uvidíme co ukáže čas a vývoj.
Až do vynálezu lithiových baterií a jejich masové výrobě platilo totéž o elektromobilu. Olověné baterie byly příliž těžké na to, aby elektromobil měl nějaký použitelný dojezd.
Je jedno, co si malinký Čech myslí o elektromobilitě… Auta z Číny nás brzy převálcují, tak pokračujte s tímto názorem dál, a převálcují nás i s letadly..
Tak vzhledem k tomu, že většinu zdrojů lithia a dalších prvků k výrobě baterií ovládá Čína, tak v tom mají dost výhodu 🙂 holt někdo získává zdroje pro rozvoj a někdo řeší 37 pohlaví. Priority jsou priority…
Kdosi chtěl v ČR vyrábět akumulátory. Ale šíleně vadilo, že si lithium nevycucá z prstu a tak by ho chtěl těžit.
Podobně jako chtějí každého 1,5 roku průmyslově vyráběný nový mobilní telefon, ale žádný průmysl. Podobně jako chtějí návrat do předindustriální doby, ale vadí pečení chleba v peci, ve které se topí suchým klestím.
No, toto je zatím pořád spíš ve fázi prototypu. Nejspíš počítají s tím, že hmotnost baterií se bude pozvolna zlepšovat, a mezitím na tom letadle řeší všechno ostatní.
V prípade lietadla bude zaujímavé sledovať vývoj „integrálnych“ akumulátorov, ktoré budú môcť tvoriť nosné časti. Ak sa to podarí, tak by to bolo skvelé. Na druhej strane sa trošku obávam o bezpečnosť keď začne akumulátor lietadla horieť. Autobus alebo vlak možno zastaviť a cestujúci môžu povyskakovať a odísť do bezpečia. Z lietadla môžu vyskočiť jedine s vidinou náhleho spomalenia pri dopade na zem.
Proč nedají do křídel FVE? Moc by to asi nepomohlo, ale každý watt dobrý ne?
Zvláštní umístění vrtulí. Není znám důvod?
Drak letadla není ovlivněn vrtulovými víry.
Neměl by v letectví mnohem větší smysl vodík než těžké baterie?
Vodík je docela potvora. Vzhledem k velikosti molekul H2 dost snadno proniká skrz kov nádrže, který přitom navíc křehne. Utěsnit systém plný vodíku je velmi těžký úkol.
Průtahy kolem americké rakety SLS mají částečně původ v tom, že má používat hlavní motory z raketoplánu (na vodík). Poslední odklad startu byl, nemýlím-li se, právě kvůli unikání vodíku.
Jednodušší by asi bylo létat na syntetický metan nebo metanol, ty můžete teoreticky vyrábět třeba pomocí slunečních panelů někde, kde hodně svítí. Sice je tam neefektivita při další transformaci, ale zase se to vyváží daleko jednodušším motorem.
Bych jen upozornil, že nádrž na vodík z kovu už nejspíše nikde neuvidíte, samé kompozity. Ale i tak tam bude spousta šancí k unikání, příruby, ventily…
To už zkousel Tupolev s Tu 155 v 80tych letech a krom vodiku i zemní plyn. Oboje do upravené turbíny. Ale tehdy to zabila cena kerosinu i práve zminene úniky. Ale uvidíme co ukáže čas a vývoj.
Airbus měl takový projekt. Jednomotorák pro deset lidí. Celej na elektriku. Motor v kýlovce. Ovšem vodíkový generátor k tomu.
Dokud někdo nevynalezne mnohem lehčí baterie , je veškeré elektro létání (komerční) holý nesmysl.
Až do vynálezu lithiových baterií a jejich masové výrobě platilo totéž o elektromobilu. Olověné baterie byly příliž těžké na to, aby elektromobil měl nějaký použitelný dojezd.
Jenže olověné se dají bez problémů recyklovat.
Je věcí času než podobně zvládnou recyklovat i lithium
Asi to něvědí… mezi tím DHL 12 a CapeAir 75 těchto nádherných strojů nasadí na svých linkách.
Je jedno, co si malinký Čech myslí o elektromobilitě… Auta z Číny nás brzy převálcují, tak pokračujte s tímto názorem dál, a převálcují nás i s letadly..
Tak vzhledem k tomu, že většinu zdrojů lithia a dalších prvků k výrobě baterií ovládá Čína, tak v tom mají dost výhodu 🙂 holt někdo získává zdroje pro rozvoj a někdo řeší 37 pohlaví. Priority jsou priority…
Kdosi chtěl v ČR vyrábět akumulátory. Ale šíleně vadilo, že si lithium nevycucá z prstu a tak by ho chtěl těžit.
Podobně jako chtějí každého 1,5 roku průmyslově vyráběný nový mobilní telefon, ale žádný průmysl. Podobně jako chtějí návrat do předindustriální doby, ale vadí pečení chleba v peci, ve které se topí suchým klestím.
No, toto je zatím pořád spíš ve fázi prototypu. Nejspíš počítají s tím, že hmotnost baterií se bude pozvolna zlepšovat, a mezitím na tom letadle řeší všechno ostatní.
V prípade lietadla bude zaujímavé sledovať vývoj „integrálnych“ akumulátorov, ktoré budú môcť tvoriť nosné časti. Ak sa to podarí, tak by to bolo skvelé. Na druhej strane sa trošku obávam o bezpečnosť keď začne akumulátor lietadla horieť. Autobus alebo vlak možno zastaviť a cestujúci môžu povyskakovať a odísť do bezpečia. Z lietadla môžu vyskočiť jedine s vidinou náhleho spomalenia pri dopade na zem.
Nojo, z toho bych měl taky strach. Kdyby se tam něco stalo s baterkama, tak asi rychlá smrt
Nenahradi to ziadnu A380, ale vo svete existuju aj kratke linky s velmi malou kapacitou, kde taketo lietadlo ekonomicky zmysel davat moze.