V Trmicích jel nákladní vlak proti jednotce RegioJetu, od srážky je dělilo 173 metrů
V Trmicích jely proti sobě vlaky ČD Cargo a RegioJetu. Foto: Drážní inspekce
Jde o druhou podobnou událost během jednoho týdne.
Jde o druhou podobnou událost během jednoho týdne.
Vážení pisatelé, návěstidla se projížděly, projíždí a budou projíždět, žádný človek není neomylný, nebudu rozvádět detaily proč. Seděl jsem ještě za éry ČD za kolečkem a když se přejela šajba o pár metrů, tak se to většinou neřešilo , bylo to za ty,ty, ty!!! Je ale zajímavé,že před 30 lety byl přenos návěstí na mašinu na autobloku i ve stanici běžnou věcí a nyní tomu tak často není, hold pokrok u SŽ je vidět, PRAVE VE STANICICH ,KTERE JSOU V OBLOUKU A V NI LES NAVESTIDEL je to velká pomoc. při 160 ,kterou se jezdí. Jen chci ještě podotknout, že… Číst vice »
Pěkně napsané lečo.
V době kterou uvádíš bylo hodně stanic co neprenášely znak na mašinu. Jenom pro úplnost.
Ostatní no coment.
By mě zajímalo, kolik z těch odborníků tady v té debatě pod článkem kdy sedělo na té mašině, že jsou tak moudří a rozumujou. Prej pomocníky zpátky… já tam nikoho nechci.🤣
Zde bych viděl šanci pro AI.
Zbytečný kanon na vrabce. Na vyhodnocení polohy z balízy, odečtení rychlosti z rychloměru a porovnání vzdálenosti kam až a jak rychle… na to stačí úplně obyčejná tvrdá fyzika.
Na co proboha. Lze to zařídit mnohem přesněji, bezpečněji vlakovým zabezpečovačem. Vozidlo oblepené kamerami v oblouku uvidí stejný houbelec jako fíra a za deště, sněhu ještě hůře.
Jako dřív v mašině strojvůdce a jeho pomocník
ANO. V tomto chaosu jediné řešení.
Ve Stéblové bylo těch očí daleko víc, v Šakvicích taky, v Hlubočepích (svatební kolona) byli na mašine asi 4…
Nějak teda spíš NE. Zato zabezpečovač jednoznačně ANO (a pak opravdu bude líp :-)).
Vyjmenoval jste 4 případy. Projetí návěsti stůj je ročně přes 180 🙂 Takže pomocník na mašině určitě ANO . Je to řešení.
Kde je chcete vzít a z čeho je chcete platit?
Animální trakce je také řešení pro stahovačky…
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/46/Brno%2C_Brno_M%C4%9Bsto%2C_historick%C3%A1_ko%C5%88sk%C3%A1_tramvaj.jpg
Čtyři katastrofy a 180 projetí jsou dost odlišné věci. Těch projetí bylo mnohem více než katastrof, jen nebyly weby kde by se o tom psalo a také méně indikačních zařízení, co to svižně „napráskají“.
Vyjmenoval jsem 3 případy (z toho 2 byly ty s nějvětšími počty obětí), na které jsem si zrovna vzpomněl. A ty ukazují, že ani pomocník není všespásný.
Nakonec i ty nedávné Poříčany, kde k megaprůseru opravdu nechybělo mnoho, byly s dvoumužnou osádkou lokomotivy. Proč ten druhý strojvedoucí nezareagoval?
No protože se tam kecá… znám z vlastní zkušenosti.
Ale mám i dost rozumu na to, aby když se jede okolo výstrahy, tak řekl „Výstraha“ (u cedule Beroun řekne Beroun) a pak až do zastavení u návěstidla držel hubu a fíru nerozptyloval.
To chceš seznam všech připadů a deset pozpátku?
Probůh!!🤦♂️🤦♂️🤦♂️🤧
A proto těch smrtelných nehod bylo mnohonásobně víc, že?
A ty pomocníky najdete kde, už teď nejsou lidi? Zvláštní, že všude okolo mají zabezpečovač… který teda už v podobě PZB umí hlídat líp než pomocník.
Modrý debilové !!!
Došly argumenty?
Taky byly průsery a taky byly rány.
Kravina.🤦♂️🤦♂️🤦♂️
víte jak to bude dál? někde níže je „úžasné“ sdělení „STROJVEDOUCÍ JE NEJSLABŠÍ ČLÁNEK ŘETĚZU“ , který by měl optimálně být hlídán robustní technologií…časem ti co rozhodují dojdou k tomu, že tenhle nejslabší kus bude nahrazen technologií….jenže i technologie má (a připusťme i do budoucna bude stále mít) svoje mouchy, sekance a slabé chvilky…… a tak zase budou čas od času stát vlaky 100 metrů od sebe, méně často se přihodí nějaká ta hromada a bohužel to někdo odnese i tím nejsmutnějším způsobem…..a pak se moudré hlavy zamyslí a nechají asi nějakého einsteinoidního fíru hlídat počítač
Strojvedoucí není nejslabší článek, ale jako člověk má naprosto přirozené nedostatky. VZ nejsou od toho dělat z fíry idiota, ale dát mu jistotu, že není sám, kdo to vše hlídá a když něco přehlédne, tak se nic nestane. Že by počítač kupříkladu ETCS přehlédl stůj? To dost pochybuji. Co myslíte slabými chvilkami? Slabé chvilky technologií bývají pozitivní v tom, že prostě zastaví. Člověk, když má moment temna, tak si myslí, že je vše OK (iluze toho, co oči neviděly, to se nestalo). Jinak je to záležitost U NÁS, protože jinde na strojvedoucí vlakové zabezpečovače dohlíží úplně běžně a dávno a… Číst vice »
Suprově napsáno. Podpis.
To už snad ani není možné, tolik zaváhání a přehlédnutí návěstidel. Snad aby se jezdilo pomaleji, aby případné srážky neměly takové následky. Na silnicích se také jezdí stále pomaleji, tak proč to nezavést i na železnici.
To je nápad! Vyhráváte propisku.
Vypadá to jistě směšně,ale pro cestující tak moc ne.
Jako cestující radši risknu rychlou jízdu, než se ploužit 10 km/h. To je tak rychlost, kdy to nebude mít žádné následky.
praporková metoda 😉
Ověřené a přesto se to nepoužívá… 😀
všechny vlaky budou před sebou tlačit tři prázdné kontejnerové (aby přes ně bylo vidět) vozy jako deformační zónu
Prázdný plošiňák moc energie nepohltí…
Takhle místa jsou na návěstidla tak pořádně blbá.Stačí malé zaváhání a jste za návěstidlem.Už jednou tam přesně ze stejného důvodu byla nehoda,ale s následkama.Lok vyšplhala na vagony před sebou .Kolega následně jako strojvedoucí skončil přitom to byl jeden z nepoctivějších kolegů.Nerad jsem tam jezdil.
Asi tak miliontý případ na téma „Na jednu a tutéž výstrahu k několika různým červeným, obvykle nikoli k té první možné“. Vlastně rutina, bohužel. Bohužel ještě furt rozhodujícím nedošlo, že jednotná zábrzdná vzdálenost není bezpečnostní klad, ale vzhledem k uvedenému efektu naopak negativum.
Dynamická zábrzdná vzdálenosti, prosím přijď k nám! ETCS je samozřejmě jedna z možných forem, ale i na klasické zabezpečovačce by to bylo docela snadno možné a bezpečnostně velký přínos.
By sa musel vyhodiť Mirel (alebo aspoň rýchlostné krivky z neho) a D1 by sa asi o ďalších pár strán nafúkla (ako poznať ZV v okamihu keď prídem na mašinu apod.)
S tím Mirelem jsem si to taky dřív myslel (a ne že by mi případný zákaz toho pískajícího nesmyslu vadil). Ale nedávno mě napadlo, že by mohlo stačit, kdyby ty jeho křivky (které stejně skoro každý hned vymačkne) generoval na vzdálenost, vyplývající z aktuální rychlosti vlaku. Neboli při rychlosti 50 km/h by se generovalo 400 m apod. Té tzv. „formalistní bezpečnosti“ by se tím udělalo zadost (a „nepřekročení dovolené rychlosti“ je přece zabezpečovácký axiom, viz třeba přibližováky k PZZ).
Mirel ty křivky absolutně vaři z vody. Křivka se počítá pro paušální délku kolejového obvodu, bez ohledu, jak skutečně dlouhý je a počítá se z místa, kde se chytne kódování (osobně jsem dostkrát zažil, že se chytlo až po několikaset metrech). Navíc se při výpočtu vůbec neuvažuje sklon trati, brzdné schopnosti vlaku, adhezní podmínky…
A ještě bych doplnil, že při rychlosti 40 km/h ta „brzdná křivka“ u Mirelu vždy končí, protože jinak by vlak nedojel k návěstidlu, které je třeba 2 200 metrů za vjezdem(Děčín). V těch Trmicích se jezdí bez kodu,takže Mirel a všechny další LS zabezpečovače jsou tam k ničemu.
To by totiž musel mít mapu trati a jiné pokročilé funkce. Z kódování kolejového obvodu situaci nevycucá. A tak používá generické hodnoty.
> Neboli při rychlosti 50 km/h by se generovalo 400 m apod.
Ne, protože když se teprve rozjíždím (ať už ze zastávky či od předchozího návěstidla), tak to opět namaluje křivku do fiktivního bodu bez jakékoliv vazby na realitu.
Mirel je jenom „PAKS se štemplem“ a oboje si ty údaje cucá z prstu.
Samozřejmě. Šlo mi čistě o to, jak se vyhnout výmluvě, že „by ta brzdná křivka mohla končit až za stůj a to je fuj fuj nebezpečné“. Zákaz Mirelu bych velmi ocenil (zlatá LS 06 proti tomu), ale taky realisticky vnímám, že je na tolika strojích, že – zejména během přípravy na ETCS – je prostě toto nereálné. Bohužel.
LS 06 ve všech verzích je krypel český, který nic nezabezpečí a odvadí pozornost. MIREL je gold mezi informátory barev.
LS 06 neměl spatřit světlo navěstidel. Zařizení vzniknuvší z křeče.
Nějaké zdůvodnění? Naopak Mirel člověka naučí považovat houkající VZ za něco zcela normálního.
Na LS06 vidím jediný významný problém v případě krátkodobé ztráty kódu, ale to je spíš problém infra.
Ale ten LS 06 je podobný jako Mirel, jen místo tlačítka MAN se zmáčkne to potvrzovací tlačítko. Při rozjezdu při kodování červené ihned vypustí potrubí, ale pokud podrží strojvedoucí potvrzovací tlačítko, může se rozjet na stovku. U Mirelu jen 40 km/h.
Neboli Bohumínu by zabránil, rozezná „běžné automatické mačkání“ od potvrzení toho, že si je fíra vědom blížícího se omezení, ohlídá opomenutí při rozjezdu bez postaveného odjezdu, a nenervuje fíru nezrušitelným houkáním.
Bohumínu by těžko zabránil, jelikož to pendolino tam vjelo nejspíš posunem a pak tam stálo dlouhou dobu, takže červený kód byl zcela jistě vypnutý.
Nebylo tam nejprve postaveno a pak shozeno na stůj…?
To nevím, ale i kdyby bylo, tak to stejně jsou 3 minuty rušení vlakové cesty a další čas na ten posun, takže čas na to kódování by stejně vypršel.
Jenže onen VZ si červenou „podrží“.
Bohuminu by zabranil jak?
Že byla na návěstidle červená? Ano.
Byl kód na opakovači? NE
Tak jak by zabránilo?
Ono vybavit to či ono tlačítko podle tónu se nauči kdekdo. A pak jedu na jakoukoli barvu až… Co to zabezpečí?
>By sa musel vyhodiť Mirel
Včera bylo pozdě!
Jen se pozastavím nad tím, že a proč vůbec k této MU drážní inspekce poslala své inspektory a vyšetřuje její vznik, příčiny a okolnosti, když k obdobné MU s řekl bych minimálně stejnými, ne-li horšími následky, škodou a ohrožením s již zde několikrát zmiňovanýchTeplicích neposlala nikoho a byla stažena i PČR z probíhajícího zásahu a vyšetřování, cca před rokem.
Jen mne zajímá proč tak okatý rozdíl, proč jednou „malá“ domů, vyšetřuje sama SŽ a pak DI a PČR….
Má to racionální vysvětlení?
Jinak ….hlavně že jsou všichni v pořádku 🙏
To je frmolu okolo vláčků.
Od začátku roku jsou srážky v normálu, uvedla mluvčí drah….
Dost zbytečná a neadekvátní reakce od Vás, milej pane..
Může to být i paní nebo nebinární odoba.
O těch srážkách v normálu to říkala rosnička v předpovědi počasí.
Zas a znova…
Zajímavé, že nepomohl moderní zabezpečovač, tj. táfle „Nespouštěj oči z trati.“ Osobně jsem překvapen, že se takových MU neděje víc, zohledňujíc fakt, že při projetí STŮJ není nic, co by vlak automaticky zastavilo (jako 2000Hz magnet PZB).
Tak zastavil neautomaticky, to už je jedno. Zařízení, které zastaví vlak po projetí stůj, je na draka. Proto se bude alespoň na hlavních tratích budovat zabezpečovač, který zabrání tomu, aby ten vlak nedopatřením projel. (Mimochodem máte zajímavou genderovou rozpolcenost.)
Tak jedno to právě vůbec není. Pokud zastavil, jak říkáte vy, neautomaticky, znamená to jediné. Selhání člověka je hlídáno dalším člověkem, který také může selhat. Generální stop nemusí být stoprocentní, pokud byde třeba špatně naladěná radiostanice na HV. A právě zajistit tohle všechno je přesně ten úkol zabezpečovače, který se tam nenachází.
Bych chtěl vidět jak to takovej zabezpečovač udělá. To není hra na kompu ale realnej provoz
Celkem jednoduše, to zvládne ETCS L2 poměrně bez problémů. V Levelu 1 by šlo projet max 20km/h, a při nasledném automatickém zabrzdění nejspíš do jiné vlakové cesty opravdu nedojedu.
Aha aha a co když tam vlítne kilem?
To nejde. Zabezpečovač modeluje brzdící křivku, která závisí na způsobu brzdění a brzdících procentech. Pokud jí nedodržím už od výstrahy, k rychločinnému brzdění dojde už ve chvíli, kdy bude brzdící křivka překročena o povolenou toleranci. Takže k zásahu do jízdy dojde ze strany zabezpečovače daleko dřív, než se vůbec vlak přiblíží k návěstidlu v poloze Stůj. Zabezpečovač rovněž hlídá traťové rychlosti, pomalé jízdy i rychlost při jízdě do odbočky. Část funkcí (jako třeba modelování brzdící křivky) dokáže i PZB. V kombinaci s magnety u návěstidel, či činným magnetem s frekvencí 500Hz před návěstidlem na Stůj, dokáže zároveň ohlídat projetí návěstidla… Číst vice »
Tyjo to je dokonalý zařízení. A jak to zařízení pozná jestli mám lehkej osobák nebo těžkej dlouhej náklad? A jak to pozná jestli to klouže hodně nebo vůbec? Jeslti to umí přizpůsobit tu křivku i tomuhe pak teda fakt skvělá věc.
To už nikdy žádný projety červený nebudou
Dokonalý určitě není. Ale je to dál, než cokoli, co tu momentálně je. Počasí nepozná, ale nastaveno je tak, aby počítalo s tou horší variantou povětrnostních podmínek. Co mám za vlak pozná podle zadaných dat jako jsou brzdící procenta, délka vlaku na metr, nápravový tlak a režim brzdění. V režimu plného dohledu je vidět dopravní situace až na 32km dopředu.
Chápu no tak to není po pravdě nic moc…
Bere to všechny údaje jen ze zadaných hodnot které jsou do tabulky ok, ale reálně pro brzdění jsou úplně vedle. A počasí to neumí vůbec přitom je to jedna z nejdůležitějších složek.
Pak to samozřejmě počítá s nejhorší variantou která v reálu bude znamenat někde 3 km před peronem brzdit jak o život a pak se dva kilaky plazit 40 protože prostě jinak tě to odpálí. Špatný to nebude, ale chtělo by to doladit
Jak moc na tom jezdíte?
To vám může být tak trochu jedno. Bavíme se o teorii funkce
Jedno to není. Vaše teorie se totiž zcela neshoduje s mojí zkušeností. Tak jsem myslel, že mi řeknete z čeho čerpáte. Na ETCS L1 i L2 jezdím každou směnu, a s vaším názorem se nemůžu ztotožnit. Proto mě zajímalo, jaká je vaše zkušenost. Pokud jste strojvedoucí, tvůrce předpisů ETCS, vývojář… Třeba na danou problematiku máte náhled z jiného úhlu, proto se ptám.
I když si tam pro těžký náklad nastavíte parametry osobáku, tak jakmile poprvé přestřelíte brzdnou křivku (toho osobáku), tak to vypustí vzduch a pravděpdoobně to dopadne víceméně dobře.
Třeba že zůstanu stát s těžkým nákladem v kopci a už se na mokru nerozjedu. Bude to bezpečný ale naprd.
Proč s těžkým nákladem? Stačí osobák, pershing a tři vozy v Jirkově na zastávce směr Chomutov. Musela pro něj záloha z ranžíru. Ale nestává se to často, tak jednou za 40 let. 🤣
Váš styl argumentace my hlava nebere. Prostě nesmíte přestřelit brzdnou křivku, pokud nechcete znova rozjíždět. Fíra ji má před sebou jak na talíři. A ano je lepší zastavit. Od toho tam ten limit je.
Bezpecnost je prioritní.
V česku nikdy není postaveno na 32 km dopředu…. Takže tento fakt je zcela irelevantní. 😀 (konec ironie)
Občas se to stane.
Samozřejmě, že to pozná z údajů v počítači o vlaku. Adhezi si může taky ověřit, normálně zavolá do Komořan a tam mu sdělí údaje o počasí v tom místě. 😉
Pod ETCS tam kilom nevletí, bo by ho už dávno hnala rýchlobrzda.
Kilem tam prostě nevlítne při normální funkci. V tom je kouzlo zabezpečovače.
Umělo to už Indusi v roce 1954, kdy „hra na komplu“ nejen žádná nebyla, ale nikdo by tomuhle slovnímu spojení nerozumněl. Co je to ta kompla?
Ano tak vítej v roce 2023 kdy už kazdej ví co to je komp a pozná i překlep. Teda kromě Kocourka co musí okomentovat úplně všechno.
Jenom se snažím naznačit, že na tom není nic světoborného, co by se v roce 2023 naprogramovat nedalo.
A opravdu na tom nepracují ani výrobci her ani Microsoft.
Kompla je zkratka pro komunikační platformu. 🤓
Naprosto přesně vystiženo.
Takovýhle manévr – křižování nákladu na 5. SK s osobákem jedoucím na 7. SK (kde se papírově ani nevejde k nástupišti) je běžný, nebo je tam nějaká výluka?
Bohužel zřejmě sehrálo roli to, že na vjezdovém návěstidle svítila stejná návěst při postavení pouze k Sc5, jako by svítila k Sc5a, což asi nastává výrazně častěji.
Celkem zajímavý komentář. Má to ovšem jeden háček. Nepředpokládám, že by bezpečnost železnice měla být založená na tom, jak budou postavené vlakové cesty. Při nehodě Alexu se Sharkem na jednokolejce jsem dokonce slyšel názory, že problém jsou jednokolejné trati. To mi přijde poměrně irelevantní. Jednokolejné úseky a křížení tu budou vždycky. Bezpečnost by měla být řešena právě zabezpečovačem. Chápu, že v situaci, kdy zabezpečovač chybí, může hodně pomoct výpravčí, a má možnost postavit „lepší“ vlakovou cestu s ohledem na bezpečnost provozu. Chápu váš komentář, ale nemyslím si, že ve 21. století by se měla bezpečnost železnice měřit podle smysluplnosti vlakových… Číst vice »
Souhlasím. Ale s tím, jak je ten systém nastavený dneska, se tam asi dlouho chodilo se džbánem pro vodu. Chyba je v tom, že strojvedoucí neměl jak určit, kam až má postaveno a bohužel se spolehl na rutinu. Čímž ho nijak neospravedlňuju. Snad se v dohledné době dočkáme toho ETCS.
Určení vjezdové koleje rozhodně vliv má, na bezpečnost dopravy, stejně jako kdysi pravidelnost a plynulost dopravy. 😎
Na vjezdovém návěstidle 1RS je návěstěna vždy výstraha (ještě jsem nezažil návěst volno) a na Sc 5 rychlost 40 km/h a výstraha, postaveno na 5a a dále na 406-409 UnLZ vj.n. Obvykle. (Jak píšete, ne výrazně častěji, ale téměř vždy). Holt zvyk je návyk plný slepoty (ale jestli na 3. sk stály ty Wapy, tak Sc 5 není dobře vidět, je to v klesání a v oblouku). Už se mi stalo, že ze St. 5 volali, pojedeš na Sc5 ke stůj a jakmile se vzadu schováš, návěstím ti PN…..tak se nelekej…. Není to omluva kolegy, ale stát se to může… Číst vice »
90 metrů za návěstidlem, s uhlákem, čili se správně řídil červenou na návěstidle. Otázka je, proč o ní nevěděl včas.
Tam bylo Stůj bez výstrahy?
To já nevím. Vy to víte?
Nevím, proto se ptám. Vy píšete, že o červené nevěděl včas.
Pozor nekdy se to opravdu stane, že výpravčí dá na poslední chvili stůj
Už jsem o takovém případu slyšel, ale asi to nebude zrovna tento
To se stát může, ale schodit návěstidlo a hnedka postavit proti, bez zjištění, že vlak opravdu stojí, to by byla neskutečná prasárna.
A na reléovce to ani nejde, tam totiž zrušením cesty nabíhá časový soubor 3 minuty.
Zajímala by mě statistika. Poslední dobou je těhle událostí nějak moc a můžeme být jen rádi, že to zatím většinou končí bez srážky. Bylo jich dřív méně? Nebo se o tom jen tolik nepsalo? A pokud je toho čím dál víc – čím to je?
Neinformovali se o tom tolik. A dřive bylo vice rozšiřené zařizení u kterého to slo v mnoha připadech tak nějak sfouknout do ztracena.
Zaostalost v oblasti vlakového zabezpečovače u nas je mnoho, velice mnoho desetiletí.
Vážení, jednoduchá otázka…pokud projede na křižovatce řidič autobusu červenou, nebo pokud přehlédne stopku a smete ho kamion, je to také chyba systému? Anebo je to chyba řidiče autobusu…
Jednotlivě je to chyba řidiče.
Statistika je chyba systému, jsou lepší a horší křižovatky a zákony.
Fajn, tak ještě najít ten kamionem smetený autobus na červenou, aby ten případ byl reálný…
Kdysi dávno v Hradci vjel autobusák na přejezd.
Může být tramvají smetený? Bohužel se to děje opakovaně https://ct24.ceskatelevize.cz/regiony/1178222-pred-tramvaj-vjel-na-florenci-autobus-sest-lidi-je-zraneno
Pokud je potřeba namísto toho hledat případy autobus vs. kolejové vozidlo, tak se autobusy s kamionem nezsrážejí nijak běžně, což?
A jestli se to děje opakovaně právě a jen na Florenci, tak je tam možná opravdu špatně něco systémového.
Viděl jsem projet autobus/trolejbus na červenou několikrát, dokonce i tramvaj, ale pokud ho někdo nenabonzuje, tak se to nikdo nedozví.
Na zabezpečovacím zařízení s kolejovými obvody (počítadly náprav), se to zjistí vždycky.
Autobusákovi to občas „spadne do červené“. Kdyby to zadupnul jako v osobáku, tak byste nechtěl být uvnitř.
Jednoduchá odpoveď. To co na silnicích vidíte bězně jako nedávání blinkru, nebezpečné předjíždení, vysoká rychlost, ohrožení, omezování, je na denním pořádku asi půlky každodenních řidičů včetně (profíků). Zkuste tu nezodpovědnost půlky řidičů přenýst na dráhu👍 V tu ránu je železnice nepoužitelná.
A přitom jsou to pořád jenom lidi se stejnou psychikou a se stejnou chybovostí. Proto už kdysi dávno někdo vymyslel staniční zabezpečovací zařízení, neboť člověk chyby dělá a dráha z něj bezchybného neudělá.
Ale s jinou kvalifikací a přeci jenom větší zodpovědností. Předpoklad je právě to omezení chybovosti v přípravě na tohle povolání, počínaje doktory všeho druhu a nikdy nekončícího školení, zkoušek, jízd vedle instruktora.. Co je za blbost srovnávat silnici s dráhou? Budeme srovnávat jízdu na čtyřkolce s letama do vesmíru? Jízdu na kole s paraglidingem? Já bych se spíš zaměřil na samotný výcvik strojvedoucích a hlavně lidí, co ten výcvik provádějí. Ona ta maturita s vejškou, kamarádíčkovství a vlezdoprdelkovství vyšším postům ve firmě přece jen dobrýho fíru neudělá, nehledě i na to, že během jízdního výcviku třeba DÚ na mašině absolutně… Číst vice »
„Nikdy nekončícího školení“
– Možná je problém přehlcenost informacemi, ostatně nemálo fírů si stěžuje na PŘEBUJELÝ předpis..
„Co je za blbost srovnávat silnici s dráhou?“
– Vy jste začal.
„Já bych se spíš zaměřil“
– Na zavedení vlakového zabezpečovače a vyřezání všelijakých unikátností, specifik, chytáků, zlepšováků, zlepšováků zlepšováků a rovnáků na ohýbáky…. a neposlední řadě na viditelnost návěstidel. Mariánky…
Máte pravdu. Taška předpisů, vážící 10kg a rozkaz dlouhý 2m, udělá blbce i z nadprůměrně inteligentního fíry. 🥴
Tak samozřejmě za to může správa železnic, systém, zabezpečovac, ministerstvo, výpravčí. Strojvedoucí za to nikdy nemůže. Sice nevím, od čeho tam je, ale toho musí všichni hlídat, aby se nic nestalo.
Vidíte, třeba v letectví už dávno pochopili, že prostě není možné bezpečnost svěřit jedinému člověku, protože ani ten nejdokonaleji vycvičení a prověřovaný člověk nikdy nebude 100% bezchybný, vždycky existuje nějaká možnost, že něco naruší jeho pozornost a přehlédne něco zásadního. A proto v dopravním letectví jsou jednak dva piloti, spousta pomocných systémů + řízení letového provozu a to vše dohromady téměř vylučuje chyby, které by vedly k ohrožení bezpečnosti. Současný stav extrémní bezpečnosti letectví stál velké hromady mrtvol, ovšem z každé nehody se letecké úřady i společnosti poučily a vyvodily se z ní opatření, aby se stejný problém neopakoval. K… Číst vice »
Jojo třeba změna jízdní výšky soupravy by hodně vyřešila. Prostě jeden níž druhý výš a vyhnou se.
Naprostý souhlas. Je to přesně to co říkám. Dokavaď si lidi na železnici ( všichni , i SŽ i strojvedoucí a ministerstvo) neuvědomí co je a jak funguje systém řízení rizik a že bezpečnost nemůže vyset na JEDNOM človeku ! Tak se nic neznění !
Ty voe, já se na tom koridoru normálně bojim !
Trmice jsou na koridoru?
I Kyjice jsou na koridoru. Dokonce s rychlostí 160km/h a to už od začátku ’80 let. 😉
Těch 160 by tam mělo být jako kde (tím spíš už od 80. let)? Přes ty Kyjice je 120, za nimi směr Chomutov začíná 110. Přes Trmice (a až do Bíliny) 60. Nejbližší úsek na 160 široko daleko je Lovosice – Roudnice.
Zastavit 90m za návěstidlem? Nedobrzdil?
Nezaregistroval výstrahu a brzdil až na „stůj“?
To už není normální… není týden aby nebyl nějaký průser..a otázka kolik se toho běžný občan nedozví.
Chyba to není strojvedoucího ale systému ! Strojvedoucí je nejslabší článek v celém řetězci a dokavaď se ostatní složky ( hlavně soudruzi na SŽ) nenaučí řídit, koordinovat a organizovat výluky ( tak jak toto plyne z jejich povinností!!!) a budou si tam stále jenom hrát tetris v kanclech tak se nic nezmění. Arogance, amaterismus. Nic víc
Aha takže to neprojel strojvedoucí ale systém. Tak to jo, chudák strojvůdce. Doufám že ten systém pořádně potrestají.
Strojvedoucí není robot, nikdy nebude neomylný. Přísnějším trestáním strojvedoucích nedocílíte větší bezpečnosti provozu, jen toho, že tu práci nikdo nebude chtít dělat.
V pořádku, nechci trest strojvůdce ale systém jak jsem psal. Jen teda nevím jak, ale na to už určitě někdo přijde.
A co třeba tohle: Zrušit všechny D3 ,D4. Zavést všude kódování. Všichni si pořídí zabezpečovač tipu Mirel , který ale nepůjde vymáčknout do manuálu když jedete proti stůj. V momentě, kdy zastavím před stůj,se mi prostě nepůjde rozjet. V případě odjezdu na PV apod. By musel fíra přepnout a třeba držet manuál. Zkrátka aby si byl sakra vedomej, že se rozjíždí proti něčemu co není standart.
Alternativne muzeme prestat vynalezat kolo a misto toho zvest rozumny zabezpecovac, tedy ETCS.
Ano, který bude kde? Jen na hlavním tahu a ostatní tratě co?
A ten barvičkovač je také jen na hlavním tahu. V Trmicích není. Žáden Mirel tam nepomůže.
To chce opravdovej zabezpečovač. Takvý co zabezpečuje.
Jenom vidiny
Ok, tak nevymáčknu manuál ale čtyřicítkou projedu proti stůj stejně jako na LS06. A ta D4 bacha na ní, v normálním režimu docela dobře zabezpečuje.
A co když nastane nenormalní režim?
Tak se jezdí podobně jak na D3, pravda, pro bezpečnost lepší autobus do opravy, souhlas
> který ale nepůjde vymáčknout do manuálu když jedete proti stůj. V momentě, kdy zastavím před stůj,se mi prostě nepůjde rozjet.
No to je skvělý nápad!
A v Pečkách postavíte nový peron, který bude začínat v úrovni odbočení vlečky do fabriky a končit v úrovni ulice O. Dobiáše, abyste se vešel do 1000 m od vjezdu, jo? Lidi se rádi projdou, však je to od nádražní budovy jen něco přes 300 metrů.
Ve Velimi to dopadne podobně, v Poříčanech vám to od Prahy vyjde do zhlaví a v Č.Brodě od Kolína to taky nedopadne o mnoho líp.
Mínusáře číslo 1 bych chtěl požádat o popis řešení, jak teda dojet v Pečkách až k peronu (směrem od Prahy), když místo zastavení je asi 1400 m za vjezdovým návěstidlem a vjížděl jste na Výstrahu.
Podle Krchnova popisu se bude muset po 1000 m bezpodmínečně zastavit, do Manuálu přepnout nepůjde a rozjet se proti červené taky ne.
Převelice děkuji předem.
Strojvedoucí není robot ale něco jako Bůh, rozhoduje o životech lidí. Je poslední v systému, kdo může zabránit nehodě. Jsem rád, že jsem za 40 let nikoho nezabil.. teda kromě toho posledního zajíce na Doupově. 🤫
Projetí návěstidla je z 99% už jenom důsledek něčeho víš??? Předchází tomu někdy mnoho faktorů, události. To ale zaměstnanec sž nepochopí !
Třeba důsledek nepozornosti, důsledek slabého poznání, ale třeba také les návěstidel a nepřehlednost. Myslím že zaměstnanec SŽ ví.
Ano jak psal MTI. Často důsledek nepozornosti, neznalosti předpisu, neopatrnosti, spěchu…
A hlavně absence “funkčního” vlakového zabezpečovače!
Ale projel to strojvůdce.
Tady celkově jde o to, že systém je u nás na železnici takový, že je velice otevřen, někdy přimo umožňuje, maže cestu strojvedoucímu k průseru.
Fíra je jenom pak nejznámější účastník, koncový člen průšvihu.
Tak budeme doufat, ze si ten tetris nehral strojvedouci…
strojvedoucí bere peníze za co? aby měl peníze pro rodinu a žádnou práci za to dělat nemusí? zodpovědnost 0?
Jeden člověk prostě nikdy nebude 100% dokonale pozorný a žádný výcvik ani zkoušky absolutně nezaručí, že někde něco nepřehlédne během třeba 12hod směny. Takový člověk neexistuje, každý někdy ztratí z nějakého důvodu pozornost a je to čistě jen o tom, kdo si vylosuje tu smůlu, že ztratí pozornost zrovna v tu chvíli, kdy ji nutně potřeboval.
Zajímavé, zde v diskusi se u jiných článků o projetí jinými dopravci než ČD a ČDC ani na chvíli neuvažovalo, že by chyba mohla být někde jinde, než u strojvedoucího…
Takze kdyz autem projedu cervenou … tak to neni chyba moje jako ridice, ale chyba systemu?
Proč bys autem projížděl červenou?
Kde se to stává statisticky často, tam je i chyba systému.
Leda by byla ta červená schovaná za jinou dopravní značkou. A to ještě budou blekotat o tom, že ji máte předvídat stejně jako vlak na blikající bílou.
Auta do toho nepleť! Na dráze platí, že když jede vlak, má být na návěstidle zelená. 😘
Přímá příčina mimořádnosti je projetí návěsti zakazující jízdu, což je chyba strojvedoucího. Na druhou stranu, to návěstidlo Sc5 je na koleji, která má přibližně 300 m mezi námezníky. Moc se nedivím, že strojvedoucí nečekal zastavení na koleji, kam se mu nevejde vlak. Ostatně pokud by chtěl dispečer ušetřit co nejvíc času, tak snad mohl strojvedoucímu zavolat ať zpomalí, aby nemusel zastavit vůbec. Řekl bych, že komunikace je (opět) kámen úrazu. Vysílačky jsou dnes běžná věc, tak proč se nepoužívají, a jede se podle návěstidel jak v dobách císaře pána, kdy jinak se strojvedoucími ani komunikovat nešlo? Jak se říká, líná… Číst vice »
Aniž bych rozporoval, že se může stát chyba a návěstidlo přehlédnout, tak určitě nemám pocit, že řízení provozu nějakým blekotáním do vysílačky bude bezpečnější, než jasně daná posloupnost výstraha -> stůj. Vysílačka může být fajn jako doplněk pro informovanost, ale určitě ne jako hlavní řízení. Pokud tam někde byla výstrana, tak přece musí počítat, že za chvíli dojede na stůj, ať má cestu jakkoliv postavenou a nemůže spoléhat na to, že se to mezi tím postaví dál. Ale samozřejmě chápu, že v reálu při výlukách a dalších nestandardních stavech to nevyspalého člověka může rozhodit natolik, že to správně nevyhodnotí.
Proč by to výpravčí dělali… Představte si, že prý se našli výpravčí, kterým řekl strojvedoucí, že ho hovor obtěžuje a od té doby s nikým ze strojvedoucím nekomunikuje…
ze strojvedoucích
To je ale chyba. On přeci ví komu volá! S ostatními se může normálně bavit. To když ho nas ere doma žena, tak drží bobříka mlčení? 😏
Jsou to vypíchnuté dvě mimořádné události, ale realita je samozřejmě trochu širší. A nemusí se chodit daleko, stačí do Prahy – https://pid.cz/mimoradnost/?id=21469-2.
Hm, zatím vždycky štěstí.