V Sofii zahájili provoz třetí linky metra
Nová linka 3 sofijského metra. Vlaky dodal Siemens. Pramen: Metropolitan Sofia
Jediné bulharské metro se rychle rozrůstá. V Sofii otevřeli novou trasu číslo 3.
Jediné bulharské metro se rychle rozrůstá. V Sofii otevřeli novou trasu číslo 3.
https://www.youtube.com/watch?v=YuLX69EIy6Q
Zná někdo důvod, proč mají 2 linky společných 13 stanic?
Protože to takhle zorganizovali. Podívejte se na mapu.
Prakticky jedna trasa, ktera se na okraji vetvi, je to bezne… akorat ma jine cislo, pro lepsi orientaci…
Díky.
To je prostě marné hodnotit. Kilometr za 1.2 mld. CZK, průchozí soupravy, to šílené repase 81-71 budou v Praze jezdit ještě za 50 let, než jim z povrchu odzvoní konec reinkarnovaná T3 s led světlomety, superwifi a naklopenou skříní v retro nátěru, aby se nerozpadla.
Je vidět, že si tam najmuli architekty a ne „architekty“ jako u nás. Mají krásné barevné metro, zatímco u nás to vypadá, že budeme mít hnusný šedivný podzemní nacistický bunkr.
Barvicky a podnikatelsky baroko. Znak detinske nevyzrale duse.
Vam se urcite libi acko do motola
Bulharsko je stát historicky silně ovlivněný Byzantskou říší, a to včetně vnímání estetiky.
Byzantské umění bylo hodně barevné. Ostatně i starořecké. Antické sochy, které jsou dnes bílé, byly svého času často kolorované.
Japoncům taky nebudete vyčítat, že rádi tvoří ze dřeva a papíru.
😀
Totez treba stokholm, mnichov, apod… Holt tam nemaji zazite planovani z dob komunismu,…
Prosím, bulharské metro s malým b. Nebuďte český nedouk.
Zajímavé, že ta chyba je jen v podtitulku. V textu článku je to (už?) správně.
Může mi, prosím, někdo objasnit výši ceny? 8 km stalo 10 mld. a u Déčka jsou odhady na 50 mld.
Taky se premiér Borisov chlubil, že jde nejen o nejkrásnější, ale i o nejlevnější metro v Evropě 🙂
Zajimaly by me mzdove naklady, pac Bulharsko je pomerne chuda zeme, tipnul bych asi polovicni vuci platum u nas…
Polovicni naklady na mzdy nedela ctyrnasobnou cenu.
To jsem netvrdil, cenu maji obdobnou jako za vystavbu v Mnichove,…
Minimálně soupravy by mohly mít trochu více elegance, jestli má jít o „nejkrásnější metro v Evropě“. Ale líbí se mi projekt. 🙂
Projekt dělal český Metroprojekt
No.., 50. S tím jak to zde chodí, je to optimistická částka. Chápu, že pro občana je to skvělá varianta, ale osobně bych to tipnul (tedy jestli se to dostaví a já dožiji), tak 80. Tady se fakt krade fest…, ehmm čo to zase tárám, chtěl jsem říci, že se staví tak tak za náklady a marži často necháme být, prostě jen aby se stavělo…
Odhaduji, že u nás je to vyšší také kvůli reliéfu Prahy, který je rozmanitý, kopcovitý a mnohdy skalnatý.
Hledal bych rozdíly v geologii. Potom bych hledal rozdíky v technologii provádění. A jelikož politikům neradno věřit, tak by se porádně podíval, co vlastně v ceně stavby je a co tam není. například jestli v ceně tunelu je započítán i přístup do stanice nebo ten přístup tvoří samostatnou stavbu.
No jeste zapocitejte megalomanii, jako ze nosnik z tuny zeleza slouzi jako drzak zarivky a ze ve stanici neni neco podobneho jako obri betonove kozy na Petrinach…
Koukám že žlutá jezdí až na letiště. A v Praze se o dopravě na letiště stále jen kecá a kecá…
Je to smutné. Po tolika letech stále jezdíme busem. Kolejové spojení v nedohlednu.
Trasa puvodne vedla letisti, ale jeden starosta ji odklonil k Motolu.
To není pravda. Trasa A k letišti v plánech (a velmi narychlo i v územním plánu, aby nemuseli,řešit potřebnější, ale náročnější Déčko) mířila až ve variantě přes Motol,.do té doby nikdy. (a to fakt nejsem žádný Bémovec, úplně naopak)
Díky za upřesnění. Jeden by si myslel, že to bylo jinak. O to víc mi teď dává smysl vyřešit spojení železnicí. Je to sice atypické řešení a nebude tak rychlé, ale jistě se to dožene kapacitou souprav a častými intervaly. Tak snad se dočkáme!
M1 a M2 nemají žádnou společnou stanici, ale má je M1 a M4, alespoň tedy podle mapky v článku.
Ano, náčrtek je trochu matoucí, liší se písemné a grafické informace i na stránkách samotného sofijského metra. Podle dostupných informací je to nicméně tak, že M1 je ta červená a M2 modrá a žlutá dohromady (na severozápadě smyčka, na druhém konci konečná na letišti). M4 tedy oficiálně neexistuje. Pokud někdo znalejší upřesní, budeme rádi.
Jezdí to přesně tak jako na té mapce: reálně je dvojka a čtyřka sice spojená dohromady a jede to jedna souprava, ale ve stanici Obelja se „překlapne“ číslo linky. Ze Slivnice ji prokládá jednička, která na sídlišti Mladost (mmch VELMI, ale VELMI hnusném sídlišti…) odbočí směr Business Park. Když jsem se u svých českých přátel žijících dlouhodobě pracovně v Bulharsku pídil po důvodu změny čísla linky, tak mi bylo řečeno, že to vzniklo nějak historicky v době provizoria, kdy zpočátku nebyly ty linky hotové celé a jezdily vždy jen po části trati, a pak už si na to lidi zvykli,… Číst vice »
No ono by bylo dost neprakticke, kdyby na prestupni stanici byl prestup na stejne cislo linky…
Bylo to tak (a podle jízdních řádů se zdá, že pořád je), že červená linka M1 jezdí Slivnica – Biznes park a modrá M2 po trase „mašle“ Vitoša – Obelja – Slivnica – Letiště. Tedy se skutečně na přestupní stanici Serdika přestupuje z linky M2 na M2 (nebo spíš M1+M2, protože v centrálním úseku jezdí společně v prokladu a většina lidí je nepotřebuje rozlišovat). Plus jsou ještě výjimky kombinací obojího, že třeba některé večerní spoje jedou z Vitošy na Biznes park místo na Letiště. Ono číslo linky není moc důležité, hlavní je směr, kam jedu (a vědět, že na nádraží… Číst vice »
Proč se takové propojení 2 linek v jednu smyčku neudělá u nás? Dokážu si představit Prosek+Vysočanská nebo Motol+Hůrka.
Prosek vysocanska je nerealna, leda, ze by na becko vedli delsi eskalatory nez na Nam.Miru… navic je to busem 4min…
Motol spise pres Repy na Stodulky nebo Zlicin… a misto useku Skalka-Depo H. by se mohla postavit planovana trasa Strasnicka-Z.Mesto-Hostivarska-Petrovice a Haje-Petrovice-Nadr.Uhrineves…
Do Uhříněvsi nedává metro smysl.
Do Petrovic ano, Uhrineves je ale uz jen kousek a logicky by navazalo na nadrazi a autobusy primo u nadrazi… To uz by nebylo tak drahe, stavelo by se na povrchu a v Uhrinevsi by akorat byla stanice pod zemi…
Ale je mi jasne, ze to nema takovou dulezitost…
Naopak to propojení přes Řepy, se zastávkami Bílá Hora (na zvážení), Slánská a Nádraží Řepy by dávalo smysl. Asi i větší, než spojení ze Slánské přímo do útrob Jihozápadního města. Na druhé straně, spíše než okružní model bude potřeba udělat nové P+R dál od současného terminálu Zličín. Nabízí se tři řešení. Již v minulost navrhované Depo Zličín, podle mně polovičaté řešení, pokud by nebylo parkování patrové, ale pak by zase stála hromadu peněz technika, proražení metra pod dálnicí a terminál mezi Chrášťany a Chýní (dost místa, ale zase i ani tam nejsou pozemky zadarmo) nebo větvení metra na Stodůlkách a… Číst vice »
Tak ve Stodulkach je priprava na vetveni trasy B na planovane JZM,… U Acka bych take radsi vedl trasu na Zlicin a nemam v umyslu zaokruhovani s beckem… Pokud jde o P+R, tak je spousta mista kde ho postavit, osobne nemam rad velke betonove plochy jako jsou u metropole nebo OC, je to plytvani prostorem, parkovaci dum tak lze postavit i na soucasnych pozemcich metra a aut. stanoviste, pripadne pobliz, stejne jako prijezd k nemu od dalnice… Jedno placene parkoviste je v Ringhofferove ul. Planovana stanice v Depu mi prijde jako hloupost,… Napada me ale jina moznost, nova odbocka zel.… Číst vice »
Možná proto, že je to nesmysl. Město se bude určitě do budoucna rozvíjet, ale proudloužení metra je tímto úplně zazděné.
Prodloužení metra by tim nebylo zazdene – řešením je větvení tratí. V Praze to není zvykem, ale pro okrajové části města je to logické. Stejně jako povrchové nebo skoro-povrchové vedení.
Nicméně tim netvrdím, že by v Praze měla někde vzniknout metro-smyčka, tady to nikde smysl nedává.
Větvení máme připravené. Projeďte si úsek ze Strašnické na Skalku. Nebo je založené hned za Stodůlkami ZC. A propojku A-C lze při troše vůle považovat též za větvení.
Ano, tam vetveni je pripravene,…
Koncept územního plánu z roku 2009 prý v územní rezervě počítal s tím, že by se trasa A mohla v Motole větvit a jedna z větví by se mohla v oblasti Zličína napojit na B. Ale takových všelijakých nápadů se už objevilo…
Odborníci (co jsem četl) to nedoporučují z důvodu bezpečnosti, ve světě je to však běžné
Spíš z důvodu inteligence substrátu.
Něco je oprávněně si stěžovat na to, že lidi skáčou před tramvaj, a něco je jen mlejt, aby se mlelo. Připomínáte mi trochu ty, co se vztekají, že cestující mačkají porůznu modrá nebo červená tlačítka uvnitř vozidla. To je ale překvapení, že to lidí nezkoumají, že? To si ale stěžujete na špatném místě.
II. Rozšířená pravidla modrého života
§6 Cestující by to nepochopili
Je to také otázka typu metra. Tramvajo-metro v Portu se třeba větví vícenásobně, ale na okrajích mají dlouhé intervaly, případně to tam některé dny nejezdí vůbec. Při intervalech a kapacitě pražského metra by na těch větvích mohl někdy vznikat interval třeba 20minut, což by nebylo příliš atraktivní, ani efektivní.
Bydlim na tom konci q klidne bych si 10min pockal na primy spoj nez vyjit ihned ale muset presedat.
Krasny, presne ma predstava o modernizaci naseho metra 😁 Nevite o nejake studii na kolik by prisla takova modernizace v Praze? Sjednoceni zabezpeceni, nove soupravy…
Je krasne videt ze aby zeme vzkvetala tak se musi budovat a stavet a ne zvanit a rozdavat
Podivejte se na bulharsko dnes a pred deseti lety
Bulharsko totiž dokáže perfektně využít dotace z EU, to se u nás díky nepripravenosti projektů moc nedaří. A Praha na dotace díky tomu že to je jeden z nejbohatších regionů nemá šanci dosáhnout.
Kdyby jen nepripravenosti, on je to nekdy i zamer a mame nejhure zavedeny system pridelovani dotaci, casto se i cast penez nekam zahadne presune…
Totez lze rici i o Polsku a jejich vystavbe dalnic a planovane VRT, nebo o Madarsku…
Take si vsimnete, ceny, odpovida cca cene vystavby v mnichove, u nas se stavi 2x draze (spousta tun betonu a zeleza),…
A není to třeba podložím? Co hloubka a technologie výstavby? Na trase metra není kotasovina – i když se mi nelíbí a v duši na ní plivu – tou úplně největší položkou.
Podlozi hraje take svou roli, ale spize je to technologii, nijak zvlast nevyuzivame teren a razbu tbm… coz je skoda…
treba Decko se dalo z vetsi casti stavet pou ulicemi milanskou metodou..
Ale posledni usek metra A, je vylozene predimenzovany, pod Evropskou se mela vyuzit milanska metoda a celkove se az moc plytvalo, …
Stav klasické železnice tam byl tristní tehdy i dnes. Odchody obyvatel na Západ tam jsou masové.