V Rumunsku otevřeli po padesáti letech nové letiště, provoz v Brašově je řízen kompletně na dálku
Brašov je vůbec prvním letištěm ve východní Evropě řízeným pomocí tzv. Remote Tower.
Ve čtvrtek 15. června ráno bylo slavnostně otevřeno nové mezinárodní letiště Brašov-Ghimbav v Rumunsku. O inaugurační let se postarala domácí letecká společnost Tarom. Dopravce poslal na první letiště postavené v postkomunistickém Rumunsku a 17. komerční letiště v zemi z Bukurešti svůj Boeing 737-700 s registrací YR-BGG. Naposledy otevírali Rumuni nové letiště před padesáti lety.
Letiště vzniklo nedaleko města Brašov s asi 240 tisíci obyvateli, které leží 166 kilometrů severně od Bukurešti. Město je oblíbené u turistů, projekt nového letiště zase získal velkou podporu od tamního průmyslu, který již oznámil plány na přechod k letecké nákladní dopravě. Investice do výstavby letiště dosáhly výše 140 milionů eur. Budova terminálu byla dokončena za pouhých 15 měsíců.
Do tří let milion odbavených pasažérů
Provoz několika pravidelných linek z Brašova již potvrdili nízkonákladoví dopravci Wizz Air a Dan Air. Počítá se také s charterovými lety Aegean Airlines, Animawings a HiSky. Pravidelné spoje Wizz Airu zamíří do Dortmundu a na letiště Luton u Londýna. Méně známý rumunský Dan Air má obstarat spojení do Barcelony, Madridu, Malagy, Bruselu, Mnichova, Norimberku, Stuttgartu a na letiště Gatwick u Londýna.
Očekává se, že brašovské letiště odbaví v prvním roce provozu na 300 tisíc cestujících. Už za tři roky by pak chtěli v Brašově dosáhnout jednoho milionu pasažérů, přičemž mezi lety 2027 až 2033 by rádi přistoupili k rozšíření terminálu.
Letiště řízené na dálku ze 400 kilometrů vzdálené virtuální věže
Jako vůbec první ve východní Evropě je mezinárodní letiště Brašov-Ghimbav řízeno pomocí tzv. Remote Tower, tedy kompletně na dálku. Přímo na letišti tak není přítomen řídící letového provozu. Řízení zajišťuje vzdálená věž provozovaná na 400 kilometrů vzdáleném letišti Arad. Podobná technologie by se v budoucnu měla objevit například na letišti v Českých Budějovicích, tamní provoz by měl být řízen z ostravského letiště. V zahraničí jde o čím dál častěji zaváděný koncept řízení letového provozu.