V Rakousku už jezdí vlaky po trati, kde došlo k tragickému vykolejení. Příčinou byla zřejmě vysoká rychlost

Nehoda u Münchendorfu. Foto: ÖAMTCNehoda u Münchendorfu. Foto: ÖAMTC

Vyšetřovatelé vyloučili technickou závadu.

Zpět na článek
Odebírat
Upozornit na
guest
33 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
dopravopat

Videl som fotky v rakúskych novinách, aj článok. Tvrdili že išiel 100 km/h. Súdiac podľa obrázkov by som povedal že tie výhybky tých 100 km/h do odbočky umožňujú. Ak nie 100, tak 80 určite. Musí byť nejaká bezpečnostná rezerva, takže súprava idúca 100 km/h by tam vyletieť nemala. Skôr to vidím na mechanickú závadu na výhybke, cez ktorú išla súprava.

Dušan

Jenže 100 km/h jet nemohl, protože pokud by opravdu jel tu spojku odbočkou, tak musel být aktivní 1000 Hz magnet PZB, který kontroluje V = 85 km/h. Spojka je technicky na V = 60 km/h. A při V = 85 km/h by s 99,9999 % jistotou nikdy nevykolejil:-)

Jiří Kocurek

Nicméně stalo se a jednotlivé vozy se válejí v poli a toho mrtvého pozůstalým nikdo nevrátí.

Johnny cash

Ale mohl. Od ES, kde potvrdil ocekavej 60, je to k tem spojkam sakra daleko a blikajici 85 mu zhasla. Pak si popletl konec Weichenbereich a vzal za to.

dopravopat

Ak sú tie vyhýbky na 60 km/h do odbočky, tak 100 km/h stačí aby vyletel. Ako mohlo dôjsť k tomu že tam išiel 100 km/h je vec pre vyšetrovateľov.

Martin

Zajišťuje přeshraniční dopravu mezi Rakouskem a Maďarskem.
Už som sa s tým viezol z Viedne do Bratislavy, tak teraz neviem či je Bratislava v Rakúsku, alebo v Maďarsku.

Maťo

Ale áno, v Bratislave Ventusy možno vidieť, lebo sú nasadzované na ramene Deutschkreutz – Šoproň – Viedeň – Bratislava-Petržalka. Ako je to ošetrené medzi OBB a Raaberbahn neviem, ale funguje to tak už dlhšie.

Pája

Moji bývalí kolegové ze Slovenska, kterým nechybí smysl pro humor by řekli B ☺

Jiří Kocurek

Tvrzení, že jezdí z Vídně do Budapešti, nevylučuje, že jezdí také někam jinam. A jinak samozřejmě https://en.wikipedia.org/?title=Poszony 😀

Martin Novák

V Maďarsku, to je snad jasné.

Projektant

Jednu fotku výhybek jsem našel: https://www.oe24.at/oesterreich/chronik/niederoesterreich/das-unfall-protokoll-todes-zug-war-viel-zu-schnell/519053130

Sice už probíhala obnova koleje, ale i z nepoškozeného trakčáku za výhybkou to vypadá, že k vykolejení nedošlo hned na výhybkách – možná došlo jen k příčnému rozkmitání soupravy, které se následně zesílilo a vedlo nejen k vykolejení, ale i k odsunu koleje.

Petr Šimral

Vzpomněl jsem si na jednu starší nehodu v Ústí nad Labem. Do odbočky povoleno 50 km/h, skutečně 117 km/h. A taktéž za výhybkou přežil první stožár TV.

Zpráva je zde: http://www.dicr.cz/uploads/Zpravy/MU/DI_Usti.pdf

Zajímavé stránky jsou 15, 16 a 42. Do pole Ešus utéci nemohl, byla tam opěrná zeď…

Pája

Tak tam i jinde už je informací více. Klíčová je ta, že vlak byl poslán dispečerem do odbočky kvůli vyhnutí s jiným vlakem. Maďarský strojvedoucí ovšem nesnížil rychlost a momentálně je to jediný podezřelý. Průjezd do odbočky vysokou rychlostí způsobil onen impuls – velkou sílu. Doslova vyhodil první vozy z trati.

Petr Šimral

No, PZB bohužel v tomto pomoci nemohlo. Od předvěsti byla výhybka příliš daleko…

Vašek

Pokud by byly před výhybkou měřící magnety, pak ano. GÜ.

Petr Šimral

Jenže nebyly…

Potulný Wechtr

Hmm. Takže asi budou.

Dušan

Nebyly, protože GPÜ má OBB jen u vexlí, co jsou minimálně na V = 100 km/h do odbočky a to nebyl tento případ.

Leinad

U výhybek které rychlost zvládnou, se musí rychlost kontrolovat.

Qěcy

Co tam mají za VZ?

Pája

Někdo v diskuzi minule zmiňoval pravděpodobné působení velké síly vzhledem k tomu, že vlak nejen vykolejil, ale dva vozy první jednotky skončily mimo trať. Zdá se, že měl pravdu.

Jiří Kocurek

A neměl pravdu ten, který to sváděl na jednotku, protože byla úplně nová.

Leinad

Léty prověřený bezpečný šukafon by tam asi stovkou nejel 😀

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Pájo…

Pája

Vy ne, Vy jste to nebyl 😉

asdfsadfasd

Škoda. ETCS by tomu zabránilo.

Martas

Zajímavé ty mínusy. Jestli zabezpečovací systém, který se chce zavádět by nedokázal v případě velké rychlosti tomu zabránit, tak za nic nestojí. Přeci musí vědět, kam je výhybka přehozena, jakou rychlostí může vlak jet od ní v určité vzdálenosti atd.

Petr Šimral

Ano, ETCS L2 by tomu zabránilo.

Martin

Aj L1.

Jiří Kocurek

O výhybce vědět nemusí, důvod pro 60 km/h znát nepotřebuje. Potřebuje znát jen těch max 60 km/h.

Projektant

Hm, vysoká rychlost – to by znamenalo, že vlak jel v poslední kolejové spojce odbočkou (tato je na V=60 km/h) a asi zrychloval tak, že první jednotka vykolejila až na druhé výhybce => letěla doleva do pole, zatímco druhá jednotka vykolejila už na první výhybce => skončila mezi kolejemi.

původní Jakub P

A není možný, aby ta druhá vykolejila ne kvůli výhybce, ale protože ji strhla ta první vykolejená?

Petr Šimral

A není možné, že koleje pod výhybkovou spojkou odputovaly o nějaký kus jinam (on by se klikyhák pod jednotkami po zastavení asi jinak nevytvořil) a tedy pro zbylé neutržené vozy už nebyla k dispozici jízdní dráha? Mimoto mi připadá, že se jednotky od sebe odtrhly a následně srazily, podle blízkosti jejich čel.
Blbé je, že na žádné z fotografií stav té kolejové spojky není zachycen.