V Rakousku se začíná prodávat KlimaTicket, jediná jízdenka pro celou veřejnou dopravu
Kloubový autobus Mercedes-Benz Citaro ve Vídni. Foto: Helmer Manfred / Wiener Linien
Jízdenka KlimaTicket Ö bude platit ve všech prostředcích veřejné hromadné dopravy v Rakousku.
https://www.heute.at/s/hype-auf-klimaticket-am-ersten-verkaufstag-100166275
Nemá cenu řešit green deal, řešíme FIT FÓR 55, který bude do roku 2030 a to je jiný mazec. Proč draha začíná řešit vlaky na vodík baterky elektrifikace.
Myšlenka jednotné jízdenky je správná, zvolený název je naprostá šílenost.
jj, správně by to mělo být, že bude lepší šance zaparkovat, protože asi klesne počet aut (=rodině bude stačit jedno).
Jestliže nastane takový „výprodej“ rakouských aut, komu ta auta prodají, když se jich budou všichni zbavovat?
Kdo mluví o výprodeji? Řeč je o tom, že až dožije některé z aut v rodině, tak asi bude menší vůle koupit nové = zůstane jedno auto v rodině.
O. K., čili rozhodně nepůjde o okamžité zbavení se auta.
Mimochodem, co když to nově pořízené auto bude elektromobil, tzn. takový vůz, který „šetří klima“?
A ještě zajímavější by bylo, pokud alternativou k elektromobilu bude v konkrétním případě použití vlaku s naftovým pohonem. To by teprve byla „Klimajízda“. 🙂
Podle mých známých v Rakousku (nevolí Zelené nebo FPÖ):
Holt bohatší rakouští řidiči přispěji chudším , aby přesedli z aut = aby byly volnější silnice a prázdnější parkoviště.
To s tím klimatem je spíše vedlejší.
Je to složitější… V zásadě cílem KlimaTicket je aby rakušáci na dovolenou začali jezdit autem (takže nakonec to může dopadnout tak že ze dvou aut v rodině zůstane jedno). Protože každý kdo jen trochu mohl, tak si doma držel 2 auta… Takže dlouhodým efektem KlimaTicket by mohlo být, že se trochu uvolní parkoviště … Na každodenní/týdenní dojíždění tento KlimaTicket nemusí pasovat… Právě proto se tak dlouho hledal kompromis v Dolní Rakousky/Vídeň … Lidově řečeno, kdyby Zelení naplno prosadili svůj nápad (a tím zrušili dřívější měsíční/roční jízdenky), tak by spíš lidi odradili od veřejné dopravy … Viz zdůvodnění hatemanky Dolní Rakousy… Číst vice »
oprava: cílem KlimaTicket je aby rakušáci na dovolenou PŘESTALI jezdit autem
(protože většina rakušáků dovolenou tráví v Rakousku).
Něco Vám prozradím. U nás každý, kdo může si doma dvě auta drží pokud žije tam, kde je cestování hromadnou dopravou složité. Dvě auta jsou dnes jakýsi standart. A někteří si drží auta 3. Proč? Pokud jsou na této dopravě skutečně závislí, tak třetí slouží jako záloha pro případ, že jedno vypadne vlivem závady z provozu.
Já reagoval na neúplný článek… Pro každodenně dojíždějící např. do Vídně totiž roční KTicket nebyl výhodné, ale právě naopak… Proto se lidi u Vídně tak dlouho bránili té nedomyšlené formě roční jízdenky, kterou prosazovali rakouští Zelení…
Totiž rakouští lidovci chtěli zachovat možnost volby… Protože touhle rakouskou „univerzálníIN100“ řeší nedostatek parkingu, pokud člověk většinu týdne jezdí hromadnou a dvě auta si rodina využije akorát na tu dovolenou atd….
Tj. odpadne-li „nutnost“ auta pro krátkodobé dovolené, tak výsledkem bude upráznění parkovišť..
Jet na dovolenou hromadnou dopravou dává smysl pouze tehdy, jede-li člověk do pronajatého ubytovacího zařízení na jedno místo s plnou penzí a nic nemusí řešit. Nedovedu si představit 4 člennou rodinu, která jede do kempu pod stan. A nevím, jak to tam mají s vlastními rekreačními nemovitostmi.
Vždyť o tom mluvím… Sice to nejsou takoví „spolkaři“ jako v některých švýcarských kantonech, ale opravdu v Rakousku funguje, že preferují dovolenou v Rakousku ( v jiných rakouských regionech )… Viz z hor do Weinviertel… Z rovinaté části do Alp/Dolomit …
A právě takto nárazově zvýšené potřeby na parkování, jsou důvodem proč řeší tu celostání „univerzálníIN100“
Zkuste se někdy podívat např. na Velehrad = zhruba 1/5 roku by bylo potřeba obrovská spousta parkovišť.. Ale zbývající 4/5 roku by tyto parkoviště byly nevyužité…
A jedná se tedy o celostátní celoroční a nebo lze zakoupit třeba jen čtvrtletní či měsíční?
To by ztratilo smysl dotovat, neboť by člověk „musel“ furt držet 2 auta v rodině… A furt by byla potřeba naddimenzovaná kapacita. Cílem je maximálně odstranit nevyužitou kapacitu… K čemu je člověku auto, když s ním jede 5x ročně na pár dní/na týden? K čemu je parkoviště v méně turisticky atraktivních městečkách, když je parkoviště se nárazově využijí jen část roku (kvůli přespolním)? Vemte si proč RGJ skončil s gastro vagony? RGJ koupil 7 gastro vagonů a tuším 2 až 3 roky s nimi jezdil Jednak cestující by prudilo chodit přes celý vlak pojíst. A za druhé – v podstatě… Číst vice »
Tedy pokud je to JEN celoroční tak můj laický výpočet : Auto: Počet členů rodiny: 4 Náklady : Povinné ručení : cca 5000Kč ročně Pohonné hmoty: dle potřeby Výhoda: Možnost využití jen tehdy, kdy je potřeba a bez omezení Tato jízdenka a hromadná doprava: Počet členů rodiny: 4 Náklady: 2x 23725Kč (promo cena v předprodeji) + 2x 41050Kč (Euro počítám 25Kč) Celkem tedy roční náklady 88500Kč Výhoda: pouze pro toho, kdo jezdí opravdu hodně Nevýhoda: Tato částka je zaplacena v okamžiku, kdy člověk vůbec neví, zda ji vyčerpá. Pro čtyřčlennou rodinu se taková jízdenka ani náhodou nevyplatí. To i kdyby… Číst vice »
Nevím jak v rakousku ale mě v Praze stojí parkování tolik že radši jezdím UBER, vlakem a MHD. A to mám na jednu zónu kartu
A pak ještě ta další kategorie parkování = že jedu na prodloužený víkend a vyžaduji parkování svého plechového miláčka v takovém místě kde není dostatečná kapacita turistických parkovišť…. Právě na takovýto typ krátkodobých nárazových autocestování je mířena ona celorakouská šalinkarta
Oprava: děti jsou po 20525Kč .Celkový výsledek to však neovlivní.
A kdo platí parkoviště? Myslím jednak:
– parkoviště, kde má rodina dlouhodobě odstavené druhé auto v rodině
– parkoviště v cíli, v turistických/náhodných/nepravidelných destinacích
P.S. Daně/poplatky z vlastnictví auta jsou v Rakousku o dost vyšší než v ČR.
https://www.oeamtc.at/thema/steuern-abgaben/nova-normverbrauchsabgabe-18177294
Pravda, poplatky za parkoviště jsem opomněl. Asi proto, že parkuji na svém pozemku (a takových lidí je spousta). Parkovací poplatky na místech kam člověk jede jsou ale zanedbatelnou položkou v porovnání s tak vysokou částkou. Opět tyto jsou obvykle placeny v závislosti na době stání a tedy účelně. Daň z vlastnictví auta tady nemáme. Její obdoba tady však byla ve formě daně silniční.
Dát tisíc, dva (v EURech) za parking není v Rakousku vůbec žádný problém…. Samozřejmě záleží na lokalitě (Waldviertel určitě ne).
Tam se ale píše o spotřební dani u nového vozidla a neb u vozidla nově registovaného.Tak to jsem v klidu.
Já popisuji rozhodování rakušáků (zkušenosti mých známých v Rakousku) … Vy evidentně v Rakousku nežijete, tak proč vlastně řešíte jejich poměry?
Ale máte pravdu. Já také platil daň při registraci vozidla. Daň za to, že vozidlo plní normu EURO 0 :-)) . Ale tu člověk zaplatí jednorázově při registraci a po určité době již neřeší.
A? Nesouhlasíte s mým tvrzení, že daně/poplatky za vlastnictví auta v Rakousku jsou o dost vyšší?
Klidně si projeďte jednotlivé poplatky…. zkuste google: Kfz-steuer, Parkpickerl, mrkněte na pojištění atd.
Hezké na Velehradě je to, že má nedaleko nádraží ve Starém Městě u Uh. Hr., takže není potřeba vypravovat zvláštní poutní vlaky.
Akorát pak posílit R Břeclav – Jeseník… 😉
Tak to je všechno v pořádku… 😀
A nebude potřeba tolik těch parkovacích míst.
U nás bychom měli schválně dávat pozor…protože mít všechna místa jako modrou zónu taky třeba nebude úplně…ono…
Při takto nízké ceně jízdenky, může paradoxně dojít (hlavně v delším časovém období) ke ZVÝŠENÍ emisí z důvodu podnícení zbytnějších cest veřejnou dopravou, tzn. takových cest, které by jinak ani nebyly vůbec realizovány (tzn. ani autem); to vše v situaci, kdy takto umělě zvýšená poptávka povede k požadavkům na navýšení počtu spojů = o to více vypuštěných emisí (hovoříme-li o podílu zbytných cest, tzn. takových, které by autem nebyly vůbec realizovány).
A i kdyby? Naučí to lidi veřejnou dopravu používat, zvýší mobilitu, možnost cestovat, navštěvovat příbuzné, tudíž i spokojenost občanů, kteří pak budou VHD používat i na nutné cesty do zaměstnání atd, protože zjistí, že je to oproti auto docela fajn… Za mě super
„A i kdyby“ = přesný opak než s jakým byla „klimajízdenka“ zaváděna + jaký název nese.
Zvýšení mobility = (dle teze Zelených) každopádně ohrožení klimatu.
Fajnovost veřejné dopravy pro cesty do práce (Fakt? Např. být vázán jízdním řádem, mimo aglomerace poměrně řídkým…) mohli Rakušané zjistit i dosud (v každé spolkové zemi je IDS s přestupními jízdenkami vlak-bus), nepotřebují na to Klimaticket.
Je úplně jedno, s jakým cílem si myslí zelení fanatici, že byl klimatické zaveden… Důležité je, jaký cíl splní.. A pokud jednak dostane několik lidí z aut do VHD a zároveň pomůže k možnosti cestovat lidem, kteří z např finančních důvodů nemohli, ergo tedy zvýší mobilitu, bude to fajn… Představa, že se v rámci zhyrale a fanaticke zelené ideologie lidé nebudou pohybovat a budou sedět doma na sídlišti a jíst veganský žrádlo je sice možná pro někoho hezká, ale pro 99% lidi, kteří u nás nevolí zelené, naprosto mylná a nikým nechtena
Navíc, jestliže bude nemalý počet Rakušanů „zvyšovat mobilitu/navštětovat příbuzné“ (apod.) veřejnou dopravou, pak fakt dojde k přetížení spojů veřejné dopravy zejména na páteřních trasách, tzn. těžko to budou moci vnímat jako stav, kdy „veřejná doprava je docela fajn“.
Presne. Zrovna jsem si rikal, ze nemam co delat, a tak pojedu do Opavy a zpatky pres Plzen. Facepalm.
Prosím o výklad toho, co je zbytečná cesta. Cesta obvykle nikdy není zbytečná. Taková cesta může být jen ta, která nemá hlubší význam , ale to se dostáváme od veřejné dopravy a automobilů k motocyklům u nichž paradoxně k žádným snahám omezovat jejich provoz a výrobu spalovacích motorů nedochází. Tam najdete ve větší míře bezdůvodné cesty, ale těžko ve veřejné dopravě.
jj, správná otázka…
Ale omezit lze i počet automobilů.
Jak to udělat, vám může prozradit pohled na rakouské SPZ…
Nevím co máte na mysli. Nějaké emisní známky? Jedno vím jistě. Počet automobilů se omezí sám od sebe se stárnoucím vozovým parkem a nápomocné tomu budou stanice STK. Stačí si jen počkat.
Taková cesta, která nemusí být realizována – ve smyslu „máme to už zaplacené, tak se pojedeme někam projet“ (což by v případě auta neudělali – tam by museli navíc platit přinejmenším palivo).
To se děje i u nás…
Akorát že už naštěstí v elektrické trakci…
U nás je pojetí klima ticket asi takové.
Pražák volič 10 kč/den mhd. Nevolič mimo prahu 36 Kč jeden lístek. Tedy min 100ka. A tak je to všude. V každém kraji.
A ve Vídni (když už přirovnáváte k pražské MHD) to je ve srovnání jednorázových vs. předplatních jízdenek jaké? 🙂
Takže jste toho názoru, že roční jízdenka by měla vyjít dráž než ta jednorázová?
Ne. Ale neměl by to být tak veliký nepoměr…
Trochu rozdíl proti českému pojetí – „liberalizace“. Opět..
Brabec to může taky zavést.
Jak tuhle věc vyřeší ti autobusoví dopravci, kteří neberou „na stojáka“, tzn. jízdenka u nich byla zároveň místenkou?
Budou uznávat tzv. Klimaticket, ale nezaručí přepravu? Nebo – ?
To bych taky rád věděl…
Aby měl pak Flixbus a SA/RJ řešení jak pak budou řešit komfort cestujících v době, kdy už budou dálnice v terminálním stádiu…
Podle mě nejlepší řešení, jak dostat více lidí do veřejné dopravy, které má opravdu smysl. Tím, že dáte slevu studentům a důchodcům v podstatě žádného zlepšení nedosáhnete, protože tato skupina lidí je na veřejnou dopravu odkázána tak nebo tak. Sice jsem student a sleva 75% je fajn, ale radši bych si zaplatil 22 tisíc za rok a mohl jet čímkoliv a kdekoliv.
čímkoliv a kdekoliv.
… a ješte ideálně i kdykoliv a kamkoliv 🙂 což bohužel stále tak úplně nefunguje.
Přesně tak – jakýsi „Klimaticket“ jinak neřeší to, že v mnoha oblastech Rakouska jezdí linkové busy „akorát tak do/ze školy“.
Ono to tak asi i dopadne, protože některé linky se jakžtakž naplní právě jen ráno a odpoledne…
Co by ne…
Akorát to „kdykoliv“ bude omezeno tím, že první vlaky standartního režimu budou jezdit po 5.hodině a poslední po 21.hodině…
Má to logiku. Pokud někdo zaplatí jednorázově tak mu nebude milé již zaplacené peníze nevyužít. Já osobně bych volil (a v článku jsem se nedočetl), zda je možnost platby na nějaké kratší časové období. Člověk nikdy neví, zda se jeho situace nezmění a zda bude moci již zaplacené peníze využít.
Bude ta kompenzace dopravcům stoprocentní? A co kompenzace objednatelům? Částka 3,8 mld Kč ročně mi na to přijde dost malá.
Mám stejný pocit – resp. že taková částka rozhodně nepostačí v případě, že se počet cestujících výrazněji zvýší.
I řidíči aut (uživatelé silnic) podle mne uvítají když někteří (jiní) pojedou vlakem, a nepojedou autem. Protože pak bude méně aut jezdit na silnících = budou prázdější a průjezdnější silnice = bude plynulejší a rychlejší doprava.
Čím více lidí bude v hromadné dopravě, tím menší bude doprava individuální, což ocení hlavně ve městech (v již už dost ucpaných místech).
Tak tohle je bez diskuse. Oblasti měst jako je třeba Praha jsou přeplněná automobily. Tam je využití MHD zcela jasným přínosem. Stejně tak jako příměstská doprava. Nedovedu si představit každodenní cestu z jednoho konce na druhý. To je kolikrát o nervy. Nutno však říci, že pokud jde o okrajové oblasti je automobilová doprava nezbytností. Představte si, že to máte cestovat do nějakého města, které máte vzdálené 1-1,5 hodiny cestou autem po dálnici a druhou variantou je KOMBINACE veřejných doprav kdy cesta trvá od více než 3 hodin až do bezmála 4 hodin. Individuální doprava je mnohdy tou jedinou nejschůdnější variantou… Číst vice »
Zato o to natřískanější budou ty vlaky = o to nepříjemnější bude v nich jet. I když za pár šupů + s falešným pocitem ochrany světového klimatu.
No to nevadí – patrové jednotky nejsou nic nerealizovatelného…
– Okolo Vídně už patráky jezdí, jsou přes Vídeň dost plné a kapacita vídeňské Stammstrecke je víceméně vyčerpána.
– Např. přes Semmering nemůžou patráky jezdit kvůli příliš malým profilům tunelů.
– Plus tak jako tak by se ty patráky musely nejdřív vyrobit (pozor – emise! ohrožení klimatu!) a zakoupit.
V Rakousku možná, u nás ne…muhehehe…
A to musí být v názvu slovo „Klima“ ? Jak slyším slovo Zelení a nebo Green Deal, začíná se mi zvedat žaludek. Slovo klima ještě snesu, ale nesmí být ve spojení se slovem krize. Bezmyšlenkovitá snaha o snižování emisí a zastavení využívání fosilních paliv nás bez toho, aniž by jsme měli adekvátní náhradu přivede zpět do jeskyní.
Už se těším těším na tu haldu mínusů.
Ano, v Rakousku tam Klima v názvu nejspíš být musí. Osobně se mi to taky moc nelíbí, ale když se rakouské ministerstvo dopravy jmenuje ministerstvo ochrany klimatu, je tento název jízdenky zcela v souladu s jejich koncepcí, a veřejnost to bude také snadno chápat.
Ano, také mne zaujal tento název ministerstva. Klima se mění i bez našeho přičinění. K výrazné klimatické změně (výkyvu) stačí, aby si sopka zamanula soptit a je krize jako vyšitá. Ale zpět k tomu názvu. Jak řekl Maxipes Fík o kokosovém ořechu: „Holt jiná země, jiný mrav. Tady holt jim rostou krávy na stromech.“ : – )
Jo, ale v posledních sto letech nesoptí výrazně víc než dřív, zato je o hodně víc komínů a výfuků. Mění se i bez našeho přičinění, ale řádově mnohem pomaleji.
https://faktaoklimatu.cz/infografiky/teplota-22000-let
Jojo…jako před lety na Islandu…
A pokud by se normálně jmenovalo ve smyslu „ministerstvo dopravy“, tak by to byl „TransportTicket“? Nebo – ?
Myslím, že se to tak může jmenovat i z následujících důvodů: 1. V Rakousku je doprava v náplni všeobjímajícího „Ministerstva pro ochranu klimatu, životní prostředí, energie, mobilitu, inovace a technologie“. Uff, kam se hrabe náš Havlíček. Originální název: Bundesministerium für Klimaschutz, Umwelt, Energie, Mobilität, Innovation und Technologie (zkratka bmk). Klima je tedy první v slovo názvu instituce. 2. Paní ministryně Leonore Gewessler je ve vládě za stranu Zelených, web jejího superministerstva je také v zeleném hávu. 3. Termín příštích řádných voleb do Národní rady (komora rakouského parlamentu) je v roce 2024. Pokud se Klima-Ticken ujme, bude to dobrý marketingový nástroj… Číst vice »
Děkuji.
My je trumfneme…budeme mít Ministerstvo vnitra, které ale bude řešit to, co dnes MPSV a MMR…
A Ministerstvo obrany řešit i agendu policie a diplomacie 😀
Ministerstvo železnic řešící veškerou dopravu bude už jen maličkost…
Mistře, zapomněl jste ještě na ministerstvo pravdy, tam budete sedět vy. 🙂
Tímto směrem by se měla vydat i ČR. Tedy zvýhodňovat všechny, ne jen vybrané skupiny jak je tomu nyní. Stejně tak výrazně zvýhodnit cestující, kteří využívají veřejnou dopravu soustavně, ne jen nahodile. V různých variantách síťových jízdenek máme oproti Rakousku rezervy.
Aby pak některé vlaky/tratě nepobíraly ještě víc než dosud. 🙂
Ostatně, jsem zvědav na rakouský výsledek – protože jestliže „Jízdenka pro ochranu klimatu“ přitáhne do dálkových vlaků výrazně více cestujících než dosud, tak se lidi do těch vlaků nevejdou.
Hlavně že o nula cená nula nula nic % bude „ochráněno světové klima“ (zato ve většině zemí světa se bude dál spalovat ledacos pro byť pouhé topení atd.). 🙁
Když bude jezdit více lidí, tak se nabídka přizpůsobí poptávce.
Pozitivní vliv přechodu více lidí z aut do vlaků je nepopiratelný v mnoha jiných aspektech, než jen v emisích CO2.
I délka nástupišť? Včetně celého projednání před samotnou úpravou?
Kromě příměstských tratí kolem Prahy mě nenapadá, kde by byl problém s navýšením kapacity. A kde problém je, tam samozřejmě je na místě přizpůsobit infrastrukturu, která je ještě mnohdy poplatná době hluboké totality. A to i výstavbou nových tratí, stejně jako se staví i nové dálnice.
To máte pravdu. Dopravní infrastruktura je kolikrát ve stavu děsném. Asi by bylo také dobré se zamyslet nad zaváděním přímých dálkových spojů. Ono x krát přestupovat také nic moc.
Například na příměstských tratích okolo Brna.
Řešením je zkrácení intervalu zastávkových vlaků a výstavba nových tratí pro dálkovou dopravu, tak jak je to obvyklé v Západní Evropě.
Projednejte nové tratě…
Obzvlášť ve zdejším legislativním chlívu, kde dostávají na zadek i daleko připravenější projekty.
A samozřejmě to musí vyjít ekonomicky (bez nákladní dopravy v majoritě případů konec).
Myslím, že postačí, když se postaví plánovaná VRT Praha – Brno – Vranovice a podaří se prosadit navrhovaný severojižní diametr.
SJD v navrhované podobě nijak neřeší propojení s tratěmi směr Břeclav či směr Střelice.
Plus také platí, že zrovna v JMK je krajská doprava integrována již nyní, tzn. „na jednu jízdenku“ se tam dá jet už teď = „klima v JMK je více chráněné“.
SJD je zapotřebí také kvůli přetíženému centru Brna a pomalosti tramvajové dopravy.
A výstavba těch nových tratí je ekologická a klimaticky příznivá? (zejména ve srovnání s tím, aby se obecně cestovalo co nejméně)
Proč se tedy radikálně nezvýší daň na pohonné hmoty, když dle vaší úvahy je potřeba omezit cestování obecně?
Daň z PHM je už dost vysoká. Naopak české jízdné je relativně nízké.
Každopádně, já nejsem (na rozdíl od Zelených) nositelem teze o úspoře každé molekuly CO2, tzn. nepotřebuji „řešit“ to, „jak zajistit, aby nikdo neujel byť jen 1 km navíc“.
A ty nové soupravy se pořídí ze dne na den? 🙂 Přičemž už dnes jde na hlavním tahu o 400metrové soupravy…
Poptávka se také nezvýší ze dne na den, než si lidé mezi sebou řeknou, že tím vlakem je to levný a fajn, tak to chvilku trvá. Kolik těch 400m souprav jezdí? Průměr je zhruba poloviční. Znovu opakuji, že pokud poku
pokud poroste poptávka po železniční dopravě, tak rozumně uvažující společnost se tomu přizpůsobí. Ať už nárůstem spojů na stávající infrastruktuře, tak i výstavbou nové infrastruktury odpovídající současným potřebám, stejně jako se tomu děje i u silniční infrastruktury.
Mezi Vídní a Salcburkem jezdí 400m soupravy v 1h taktu.
Tak budou časem jezdit v 0,5h taktu. To není žádný problém, běžte se podívat do Japonska, tam mají na exponovaných částech VRT interval do 10 minut.
Mezi nimi ale jezdí spoje Westbahnu. Plus zastávkové Railjety (tzn. takové, kterými je nevhodné realizovat celou cestu z Vídně do Salcburku, protože z Vídně vyjedou půl hodiny před expresním Railjetem, ale do Salcburku dojedou jen pár minut před ním).
Plus mezi Lincem a Salcburkem je jen 2kolejka a ne 4kolejka.
Tzn. přicházíte s tzv. hraběcí radou.
Pokud stávající nabídka nebude stačit, tak nevidím problém, aby se tam jeden další pár za hodinu navíc nevešel. Co se týče infrastruktury, stejně se mezi Lincem a Salcburkem bude jednou stavět nová trať (minimálně u Salcburku i z důvodu pomalosti současné trati).
Ta kapacita je to poslední, s čím bych si lámal hlavu…
Patrové vozy to jistí…
třípatrovej elefant!
Tak ten by měl problém. Nevešel by se do tunelu. A nebo by lidé sedící v horním patře vystupovali dříve, než by se rozkoukali.
Ten by už ani nepotřeboval žádný sběrač…
Víte jak to dopadne? Možná stejně tak, jako se zákazem vjezdu vozidel s naftovým motorem do měst- zjistí se, že to očekávaný výsledek nepřineslo.
„Možná stejně jako…“ – nebo to třeba dopadne úplně jinak…
Ano, i to je možnost a já to připouštím. Proto tam bylo slovo „možná“. Ale to ukáže a čas. V životě je totiž stoprocentně jistá jen jedna věc.
Ba co hůř – města jsou konkrétní místo, kde fakt v těch ulicích lze rozeznat zlepšení ovzduší.
Na rozdíl od vlivu Rakouska (již tak velmi ekologicky se chovající země) na celosvětové klima.
Asi jak kde. K zlepšení ovzduší ve městech by přispěla i výstavba dostatečného počtu parkovacích míst. Nejvyšší spotřebu má automobil při pomalé jízdě v koloně oproti jízdě plynulé a vyloženě zbytečně spálené palivo je při hledání místa, kde vozidlo zaparkovat (vlastní zkušenost).
https://auto-mania.cz/zakaz-vjezdu-naftovych-aut-do-center-nemeckych-mest-ke-snizeni-emisi-nepomaha-rikaji-data/
Milý D.S., neodporujete si náhodou?
V první větě chcete zvýhodňovat všechny, ve druhé jen ty, kteří jezdí soustavně, ne jen nahodile. jak chcete definovat, kde končí soustavnost a začíná to druhé?
Myslím, že jediný zcela objektivní filtr je cena roční jízdenky, kdy si každý sám rozhodne, jestli se mu to vyplatí.
Ano, uznávám, že jsem to dostatečně neupřesnil. Samozřejmě běžné jízdné nechat jak je, ale zvýhodnit časové jízdenky. Ale ne jen roční, ale i týdenní, jako je tomu běžně v Rakousku, kde pořídíte týdenní síťovku pro spolkovou zemi za zhruba 40€.
To doženeme…
A možná, po zrušení krajských ministátečků i předhoníme…
Potřebujete čtvrtletní kupon z Rokycan do Berouna? Žádný problém…
Však to není problém ani dnes, při existenci ehm „krajských ministátečků“.
S jednou papírovou jízdenkou?
Ano, přesně tak – s jízdenkou ČD nebo s OneTicketem.
Ta komerce vstupuje dobrovolně, nebo nějakým příkazem? Včetně třeba FlixBusu?
Dobrovolně. Je to jen o penězích a každý soukromý dopravce si musí spočítat, jestli se mu to vyplatí nebo ne. Otázka je, kolik lidí by tím busem jelo, když bez rozdílu ceny můžou jet vlakem. Myslím, že jich zas tolik nebude.
O to natřískanější ty busy ale budou, resp. o to dříve budou vyprodané – i když, jak to tedy řeší bus-dopravci, kteří mají povinné místenkování?
Plati to i na lanovky? A co lyzarske vleky?
Lyžařské vleky není veřejná doprava:-)
Některé lanovky ale ano…
Docela dobrá cena. Za to u nás nemáte tuším ani IN 100…
Ano, je za to IN100.
Ta rakouská cena je velmi nízká, zejména s ohledem na rakouské příjmy a ceny.
Přesně. Holt bohatší rakouští řidiči přispěji chudším , aby přesedli z aut = aby byly volnější silnice a prázdnější parkoviště.
To s tím klimatem je spíše vedlejší.
OneTicket na celou síť (bohužel jen železnic) stojí 24 206,-, takže je v absolutní částce o něco levnější.
V porovnání přes kupní sílu rakouských a českých cestujících je český OneTicket bohužel asi tak 2,5x dražší, než rakouský Klima Ticket.
Pokud by se zohlednilo, že český (pouze železniční) OneTicket neplatí v autobusech a MHD, tak jeho cena vychází ještě tragičtěji.
V porovnání přes kupní sílu vychází rakouský „Klima“Ticket asi 2,5x levněji, než byla jeho reálná cena.
Tzn. český One Ticket má (vůči kupní síle a vůbec i rozsahu platnosti) cenu přiměřenou. Rakouský „Klima“Ticket má cenu několikanásobně podbízivě sníženou.
(aneb jak lze různými způsoby nazvat totéž neboli záleží na úhlu pohledu)
Je mi jasné, že jsem smíchal jablka a hrušky dohromady… Já jsem oba produkty porovnával z hlediska uživatelské vstřícnosti a motivace lidí k používání ekologičtější veřejné dopravy. Jak je v Česku občan positivně motivován dopravovat se ohleduplně k přírodě? Zpravidla je to negativním výběrem nejmenšího zla typu: – když pojedeš vlakem/ busem, nemusíš hledat, kde zaparkuješ – když pojedeš vlakem, nebudeš stát v koloně – když pojedeš vlakem, dojedeš až do centra Dále můžeš podlehnout reklamní masáži a pro dobrý pocit si můžeš koupit a provozovat elektrickou káru za milion v zemi, kde pro tato vozítka není vybudovaná infrastruktura. Ucpané… Číst vice »
Třeba po r. 2045 před tehdy stanicí Smíchov.
Cestující z Os z Berouna vyjde z patráku, projde čekárnou, a už bude na refýži tramvaje…
A s příplatkem do 1.třídy 29 796,-Kč.
Nastává ale otázka, co si jako 1.třídu představují LE a RGJ…
U rj je to jasné… 😀
Výborně. K tomu, aby bylo lze počítat rakouské jízdenky jako téměř bezemisní, zbývá ještě jeden krůček:
Start Zwentendorf!
Když Vám přes 70 % mixu primárních energií užívaných při generování elekřiny dělá voda, vítr a solár, tak jako v Rakousku, tak Zwentendorf prostě nepotřebujete. 🙂
Viz https://www.iea.org/countries/austria (v poli „Indicator“ zvolte graf „Electricity generation by source“).
A co když bude zamračeno a bezvětří?
Tak jsou v … Ostatně jak bylo řečeno v jednom nedávném rozhovoru a totiž, že není stoprocentně čistého zdroje energie. Některé jsou sice více, ale jiné zase méně přátelské. I při výrobě té větrné turbíny dojde ke znečištění.
Nikoli, když se podíváte na ten graf zmíněný výše a třeba si ho přepnete do % vyjádření, tak zjistíte, že FV a vítr jim dělají jen okolo 16%, takže pustí záložní kapacity hydro nebo plynu a jedou dál. Nikdy nebude všude absolutní bezvětří. A když jim to nebude stačit, tak si koupí třeba od Tesly záložní baterku s výkonem Temelína za čtvrtinu jeho ceny jako Kalifornie:
https://www.energy-storage.news/tesla-sells-2gw-6gwh-of-megapack-battery-storage-to-arevon-for-california-projects/
🤦♂️😂😂
Oprava: poslední věta měla znít:
záložní baterku s výkonem DVOJNÁSOBKU Temelína za čtvrtinu jeho PŘEDPOKLÁDANÉ ceny, která bude 100% překročena 😉
Za co ty minusy? Vážně by mě to zajímalo.
Třeba proto, že to bater. úložiště dokáže výkon Temelína dodávat 2-3 hodiny, kdežto Temelín (za pouhý čtyřnásobek ceny úložiště) téměř nepřetržitě 30let?
Nevím, proč srovnáváte tyto dva zdroje určené pro zcela jiné účely.
Se divím, že když je to tak jednoduché a levné řešení problému, že se v Rakousku, nebo Německu nepoužije. 🙂
Čím dál tím častěji čteme o riziku blackoutu v Evropě.
https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/elektrina-energie-blackout-evropa-prirodni-zdroje-uhli.A210111_135118_eko-zahranicni_tbr
Navíc ten Megapack od Tesly zareaguje na poptávku ve zlomku sekundy a dokáže na sebe vydělat už za pár let jen díky výhodným cenám na burze s elektřinou.
Přesně. Pro stabilizaci sítě optimální. Modulární = délka výstavby v měsících, ne v dekádách.
Dovoluji si nesouhlasit, ba dokonce vaše tvrzení prohlásit za zavádějící.
Rakousko totiž většinu spotřebované energie dováží.
Kdyby to nazvaly „Alles in einem!“, bral bych to.
Jinka produkt obecně dobrý, zajímalo by mě, kolik by to teoreticky stálo u nás?
U nás by to stálo minimálně 10 let jednání a výmluv, proč to nejde.
V Rakousku to trvalo víc jak 15 let dohadování! Přitom to měly v programu bez vyjímky všechny vlády z celého politického spektra.
Holt vláda centristů. A většinou ženské a to žádní zelenáči… teda zelenáčky, nýbrž zhruba ve věku milf/milf+ … ten rakouský premiér za lidovce je hádám nejmladší z celé rakouské vlády.
No a nominálně by ta jízdenka stála kolik?
Myslíš, že máme šanci se dožít okamžiku, kdy by oznámená cena měla nějaký význam, protože by se blížila realizace?
V každém případě bude velmi zajímavý celkový „dosyp“ z rakouské státní kasy po prvním roce života tohoto produktu.
Patrně to vyúčtují právě jako výdaje na ochranu klimatu…
No, proč ne, EU jim to zcela jistě ráda zafinancuje.
IMHO hlavním nákladem téhle univerzální rakouské šalinkarty bude pokles vybraných poplatků/daní z vlastnictví auta, který plyne do státní/krajských rozpočtů v Rakousku.
Holt bohatší rakouští řidiči si připlatí, aby chudší přesedli do hromadné = aby se trochu uvolnily silnice a trochu uprázdnily dálnice … win-win
“ tři vzdorující spolkové země (Dolní Rakousy, Vídeň a Burgenland)“
Co si to dovolily, VZDOROVAT. 🙂
Mimochodem, jak je ministryně přesvědčila? 🙂
V článku se píše o kompenzaci dopravcům. V Rakousku jsou i smlouvy na regionální autobusy v režimu netto, tzn. riziko tržeb nese dopravce (navzdory výlučné platnosti tarifu IDS)? Protože pakliže by nositelem rizika tržeb byl objednatel, pak kompenzace náleží právě jemu.
Do systému jsou zapojeny i komerční spoje, píše se mimojiné v článku…
Ale jistě – v tamním případě náleží kompenzace dopravci.
Nicméně to se nevylučuje s tím, co jsem napsal.
Ve Vídni+okolí (dolnorakouský kraj+Burgerland) šlo o to, aby zůstaly nynější měsíční/kvartální regionální, neboť roční celorakouská je výrazně dražší než tyto nynější regionální… Zelení jsou holt trošku radikální, ale většinu ve vládě dali voliči centristům = lidovcům/křesťanským demokratům (ve celorakouské i v dolno-rakouské krajské vládě), takže nakonec se to povedlo
Mám pocit, že se furt něco řeší v Korutanech, ale z toho kraje nemám žádné rakouské známé… netuším.