V Rakousku se na 24 hodin zastaví vlaky, odboráři se nedohodli s vedením drah na růstu mezd

Railjet na nádraží ve Vídni. Foto: ÖBB / Harald EisenbergerRailjet na nádraží ve Vídni. Foto: ÖBB / Harald Eisenberger

Stávka se dotkne i vlaků z Česka, skončí na hranicích.

76 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Beny

No, koukal jsem na ČD mimořádnosti a jediné co tam je, je náhrada EC 107 railjetem 375. E-Shop vesele prodává, píše bez omezení. Tady píšou, že nepojede nic. Tak nevím. NAD zřejmě zajistí je RGJ.

Beny

Na stránkách je teda ještě informace o stávce ale ta háže na ČD mimořádnosti, kde se cestující dozví, že je odřeknutá ta 107 a že je za ní dokonce náhrada, ta 375. To jen pro úplnost.

Jan Kovář

V Rakousku jsou opravdu odbory, které se starají o zaměstnance. Zatímco v Česku je hlavní si dát na schůzi 10 škopků a vožrat si držku, přičemž jediným výsledkem jednání je, že místo Solviny budeme fasovat vlhčené ubrousky.

Ten_z_Biliny

Když se u nás naposledy stávkovalo ve velkém, tak se na železnici většina zákazníků víte co. I pošta omezila svoz a železnice na tom jen prodělala, protože dost nákladů přišlo na spolehlivejsi a rychlejší silnici.

Air Traveller

to je trošku stejný, jako nadávat na to, že poslanci tamto či ono ..

.. koho si tam dosadíte či zvolíte (v případě odborů) nebo koho si tam zvolíme (v případě poslanců) .. toho tam máme .)

Granja

Ono v tom Rakousku také není:
a) účelem funkcionáře být kamarádem vedení,
b) brát funkci jako pojistku proti propuštění.
Podotýkám, že toto neplatí vždy a všude.

W14

U RJ není ani k dohledání poloha vlaku, řeším to přes IDOS a/nebo Můj Vlak. Další nedodělky, kdy jede jinak řazeny vagón, nebo dokonce vůbec, se dozvídáme až na nástupišti. U ČD jsem si v minulosti na komfort stěžoval, ale RJ mi dokázal, že jde klesnout ještě níž (R8 je toho zářným příkladem). A ke stávce – snad si to v Rakousku vybojují, jak psal někdo níže, u nás by to muselo být několik dnů (protože ten den na naší železnici)při zpožděních od hodiny výše) je téměř nepostřehnutelný.

Alibaba

Regiojet můžete taky hledat u SŽ:
https://mapy.spravazeleznic.cz/vlaky-provoz

Růža

Neví někdo, kolik má zaměstnanců naše železnice?

Bohouš

Která?

Martin Hanzal

Jejich chyba… ta informace je známá už přes týden, přičemž se samozřejmě ještě jednalo a jednalo, ale přípravy na stavku paralelně probíhají napevno od středy ráno, kdy ÖGB definitivně posvětil legitimitu stávky.

Johnny Cash

Když si někdo dokáže vybojovat víc peněz na výplatu a to ve všech oborech, budiž mu přáno,

Petrof

ale ne stylem že poškodí všechny okolo sebe

Libcha

A mě to zas přijde krátkozraké, protože sice si momentálně vybojuje věší výplatu, dlouhodobě však o trochu poškodí reputaci železnice jako celku, a tím množství platících zákazníků v ní, a tím potenciál růstu mezd do budoucna. Podle mě by se zaměstnanci především měli starat, aby jejich podnik prosperoval. A pokud jim jejich zaměstnavatel za jejich práci není schopen dát odpovídající mzdu, tak by měli zaměstnavatele prostě změnit.

petrof

konečně rozumný příspěvěk

Petr

Ano. A když si víc peněz vybojovat nedokáže, tak se s tím má buď smířit nebo odejít. Ne vydírat.

Vtvt

Divím se, že lidé na železnici od Plzně nestávkovali, když se vyhazovaly peníze z okna za „vydařené“ investice typu Lužec nebo Mochov. Za ty prachy mohla být elektrifikována trať z Prahy přes Rudnou do Berouna.

Jestli někdo věří, že se najde těch cca 50 miliard na Tachlovický tunel Praha-Beroun, tak já tyto naděje nesdílím.

Vždyť není ani na trať do Kladna. viz před 3 týdny: „PPP projekt na železnici by (…) mohl být i na trati z Prahy do Kladna, řekl Kupka“

xyz

Do mochovské trati se v posledních letech neinvestovalo.

A výměna železničního mostu v Lužci je součástí investice do vodních cest, tzn. nikoliv železniční (ani silniční, kdy byly vyměněny i přilehlé dva silniční mosty).

Luboš Beneš

To ovšem nic nemění na tom, že jsou to neůčelně vyhozené peníze z našich daní, byť z jiného pytlíčku…

Petr David

Z jakého pytlíčku se krmí senát ČR?

Vtvt

xyz: máte pravdu. Já se totiž spletl. Myslel jsem trať do Mšena

Bram

To také nebyla investice, Axeli.

Granja

„Divím se, že lidé na železnici…“

Já se divím, že se nestávkuje proti tomu vašemu flašinetu.

Petr

Tady je problém, že dle našich zákonů můžete stávkovat jen z určitých důvodů (např. ohledně výše mzdy či pracovních podmínek), ale nemůžete stávkovat z důvodu, že dle Vašeho názoru Váš zaměstnavatel dělá něco špatně.

Zdrasa

Jéje tady bude zas expertů na vyjednávání pracovních podmínek a mezd. Takových, co tomu rozumí rozhodně více než Rakušané, jejichž platy, nikoliv náhodou, jsou násobně větší jak ty české.

Martas

Vyjednávání je to uctyhodné, když se sejdou sotva 1 za týden a raději se stávkuje.

Jan

Setkali se tento týden minimálně 4x. Zaměstnavatelé „vylepšili“ svoji nabídku přidání z 200€ na závratných 208€! Navíc jen u tabulkových (a ne skutečných) plátů. Takže pokud někdo bere víc jak z tabulky (drtivá většina), tak by nemusel dostat prakticky nic.

Jan Kovář

Proč?

Petr

Protože Jan žije v jinejch dimenzích. 208 euro je pro něj prakticky nic.

Air Traveller

Násobné platy, násobne náklady…

Vtvt

Myslím, že na těch cca 75% méně vytížených tratí SŽDC by si měli vzít příklad, jak dostat zaměstnavatele do kolen.

Stačí vydržet stávkovat tak 14 dní, které spolehlivě a patrně navždy vyžene poslední zbytky uživatelů dopravy na této části sítě SŽDC.

Bohouš

Axel vypadni z okna

Petrof

místo notorického obhajování naší železnice běž radši pracovat 🙂

Milan.fox

Tak u nás by stávka musela být delší… Aby to nevypadalo jako zpoždění.

***** Petr

👍

Lenka Nováková

Hahaha. Vtipe, vylez.

MilanFox

Obávám se, že se ten vtip stal realitou..

W14

Smutná vizitka našich železnic, a ano, neberu to jako vtip, stačí někde vyřadit zabezpečovací zařízení, a půlka republiky stojí i několik hodin.

Samo

Ad Regiojet – v rezervacnom systeme su uz pri prislusnych vlakoch vyhodene zastavky vo Viedni. Hegyeshalom tam uz je, takze na 99% pojde linka Praha – Budapest odklonom cez Bratislavu a Rajku.

Vlakveduci

Potvrdzujem, ze je chystany odklon cez Rajku-Bratislavu-Kuty a planovana NAD Breclav – Wien hbf. a Bratislava hl.st. – Wien hbf. 🙂 .

Tom

Trošku jiná liga, než u nás. 400€ každému každý měsíc, naši federanti chtějí 15%, OSŽ 10 a nekonec jim zalepí ústa 5% a ještě si pak ve svych plátcích vypisují jak dobře vyjednali. A stávka v našich končinách? Nevídaný jev, který podporuje 10 % populace, ostatní kopou do plechových skříněk na šatně a stěžují si jak hodně peněz bere Němec, Rakušan, Francouz atd..

Plecháč

I 15% by bylo pro většinu tak 150-200€…

Jan Kovář

Jenom?

Martas

Má se reálně jednat a ne sotva jednou za týden. Nekopu do skříněk, ani si nestěžuju, kolik v Německu a Rakousku berou. Tak mě neházejte do toho vašeho pytle

Boháč

Nemyslím si, že zrovna strojvedoucí a vlakové čety se mají nějak špatně. Špatně se mají ty co zbyly na dílně v depech. Někteří z nich jsou i velmi šikovní a práce by je i bavila do doby než vidí výplatnice. Takže i ti šikovní na nějakou aktivitu už mnohdy rezignovali a pokud neodešli za lepším, tak už pouze přežívají. A zde hrozí časovaná bomba, kdo bude na dílně za několik roků?

Pája

Tohle je v ČR dlouhodobý problém. Žádný ministr dopravy se zatím neodhodlal tu tikající časovou bombu ani pojmenovat, natož řešit. Nikoho to nebolí a ani v okamžiku, kdy chybí vozy na vlacích nebo se čaruje s manevidím snahu o koncepční řešení. Mzdy, prostory, vybavení, technologie a v neposlední řadě odborné školy. Málo, málo nebo staré atd. Nemá cenu si kazit večer, to zaněstnancům zdraví nechrání a složenky nezaplatí….

Granja

Kazit večer si nemusíte, ale rozhodně je zapotřebí tento stav neustále připomínat.

Geralt

Čemu taková stávka pomůže? Nakonec to beztak odnesou obyčejní lidé, co se budou mít problém dostat do školy/práce, a ti pak akorát budou mít zase o důvod víc být na „dráhu“ a „nádražáky“ naštvaní.

Vtvt

stávka na české železnici by zvýraznila, že za zhruba 20 až 25 miliard dotací pro městskou pasažérskou kolejovou dopravu je vyšší dopravní výkon než za zhruba 80 miliard pro železniční pasažérskou dopravu (když nepočítám nákladní dopravu). Jinými slovy: – Necelých 5% kolejové sítě v ČR (metro/tramvaje) je využito slušně až velmi slušně a těch 20 až 25 miliard dotací využívá relativně efektivně – Cca 20% kolejové sítě je využito nepříliš, ale je potřeba pro nákladní dopravu a dálkové vlaky. – a cca 75% kolejové sítě je využito nevalně až téměř nijak. Tudíž část z těch cca 80 miliard dotací ročně… Číst vice »

Karel

Jak jsou využity kulturní stánky mimo velkých měst? Nechtěl byste je také zrušit, aby nemusely dotovat? Výstava obrazů či soch se dá udělat i ve stanu,

Martin Hanzal

Na podzim se vyjednávají kolektivky pro mnoho oborů (funguje to tu trochu jinak, než v ČR), takže výhodně vyjednaná kolektivka může fungovat jako příklad pro další vyjednávání ve smyslu „koukněte, kolik se přidalo Eisenbahn“. Ve finále z toho tak můžou profitovat všichni, respektive 95% osob v zaměstananeckém poměru, jejichž povolání podléhá pod kolektivní smlouvy.

Petrof

v civilizované společnosti by zaplatili veškerou škodu 🙂

Air Traveller

No to asi těžko … to leda v necivilizované zemi.

petrof

svým flakáním způsobí škodu, tak ať ji koukají zaplatit 🙂

Air Traveller

tuto zákonnou možnost mají, takže je není možné za toto jakkoli trestat. byl by to krok zpět.

(a to říkám ačkoli považuji odbory za bandu vyžírků, jejiž jedinou starostí je vydírat zaměstnavatele).

petrof

zpsůbí škodu druhým? způsobí tak ať ji zaplatí 🙂 je nemyslitelné aby tímto způsobem státní zaměstnanci vydírali společnost která na ně vydělavá, protože dráha sama o sobě si nevydělá ani na slanou vodu…

Karl Von Bahnhof

Když si nevydělají ani na slanou vodu = nedělají tedy nic.
Pokud nic nedělají, tak nečinnost nemůže způsobit škodu.

Nehledě na fakt, že kdyby nic nedělali, tak by lidem – cestujícím stávka vůbec neměla vadit.

Air Traveller

to uz by jsi oak mohl odbory zrusit uplne…. a i kdyz by to bylomto nejlepsi, tak spuvasne… imto nejhorsi.

Vojtěch Suchan

Na tohle češi nikdy nebudou mít koule, bohužel. Přitom je kolektivní vyjednávání o mzdách naprosto základní součást demokratický společnosti.

Michal

V čechách by spíš měli demonstrovat koncoví zaměstnanci spolu s cestujícími.

Jiří Kocurek

Ale měli. V roce 1997 se stávkovalo a výsledkem bylo to, že firmy přešly s nákladní dopravou na silnici. Zakažte jim během časově neomezené železniční stávky expedovat zboží … a běžte do hospody ptát se proč je zavřeno.

xyz

Tehdy to ale nebylo „proti zaměstnavateli“ (což nebylo v nádražáckých kruzích snad nikdy), ale mj. „pro schválení dopravní koncepce“ (což tedy byla jaká koncepce a jak pak byla naplňována? 🙂 ).

Alibaba

A výsledkem dopravní koncepce bylo přechod na silniční dopravu. To asi nechtěli, nebo ano?

xyz

To skoro zní, jako by individuální vyjednávání o mzdách bylo projevem nedemokratické společnosti. 🙂

Navíc, něco jiného je velká společnost typu národního dopravce a něco jiného malá firma.

Vojtěch Suchan

Tak celkem logicky v demokratické společnosti musí mít zaměstnanec stejnou váhu, jako zaměstnavatel. V malé firmě, kde vás nemůžou jen tak vyhodit jí máte i bez kolektivního vyjednávání, ale ve velké společnosti jako jednotlivec můžete akorát křičet na mraky, ale reálně váš odchod nebo vyhazov nic nezmění, zatímco v dostatečném množství už váhu a pozici k vyjednávání máte.

Petrof

v čem bude rozdíl? Nádražáci nepracují ani normálně 😀

Desura

no vy jste ale vtipnej

Beny

Proč se u nás také nenecháte zaměstnat, když za nic dostáváme taaak strašně moc peněz? 🙂

Hodně štěstí

Typická česká závist, ale sám by makat na železnici nešel.

mgr.pavel

Copak, řídíte se heslem „Podle sebe soudím tebe“..?

Petrof

řídím se tím jak se nádražáci chovají a jak jsou vysoce efektivní 😀

XP3

Hmm, tak ta efektivita se z pohledu cestujícího určitě pozná. A říct o všech šmahem, že se chovají jako hovada je taky hodně hluboká znalost věci… Vám někdo od železnic přebral holku, ne?

Martin

Nebo ho na železnici nevzali😄

Jiří Kocurek

Spadlá trolej v Bezpráví se nehlásí den předem.

petrof

ta je standard 😀

Karl Von Bahnhof

Ty budeš určitě Petr Šeda.