Doprava ve městě Infrastruktura Železnice

V Radotíně se po devíti měsících otevírá podjezd pod koridorem

Nový most na trati Praha - Beroun přes Karlickou ulici v Praze - Radotíně. Foto: Městská část Praha - Radotín
Nový most na trati Praha - Beroun přes Karlickou ulici v Praze - Radotíně. Foto: Městská část Praha - Radotín
Otevřením se zrychlí cesta autem mezi Prahou a Dolním Poberouním.

Řidiči v Praze Radotíně a okolních obcích oblasti Dolního Poberouní budou mít od zítřka možnost projet pod železničním koridorem bez objížděk.  Přesně po devíti měsících od zahájení uzavírky bude v Radotíně opět průjezdná silnice II/115. Stavbaři dokončili stavbu nového mostu, kterým překlenuje trať z Prahy do Berouna. Jeho první část prochází nyní rozsáhlou modernizací.

Otevření podjezdu pro řidiče oznámil na twitteru generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. S termínem 9. prosince počítal i harmonogram celé stavby.

Most v Karlické ulici leží na důležité spojce pro cesty mezi Prahou a obcemi a městy podél dolního toku Berounky, například s Černošicemi. Řidiči zde musí od března jezdit objízdnými trasami.

Podle stránek radotínské radnice došlo v posledních dnech k vysazení i téměř stovky stromů, které jsou náhradou za pokácené stromy a keře během výstavby. Radotínská radnice má pro celou akci speciální sekci na svém webu.

Širší podjezd pro auta i chodce

Rekonstrukce mostu byla největším zásahem do provozu v Radotíně. Staré, nevyhovující kamenné zdi s železnou konstrukcí mostu byly nahrazeny monolitickou konstrukcí se zabudovanými ocelovými nosníky. Šíře prostoru pod mostem se zvětšila z původních 15 na 17,9 metru, rozšířeny byly i samotné jízdní pruhy pro automobily. Každý z nich nyní disponuje šířkou 3,5 metru. Pěším bude od nynějška sloužit chodník široký dva metry.

Na novém mostě budou tři koleje – dvě pro provoz mezi Prahou a Berounem a jedna směřující do cementárny, čímž se zlepší propustnost hlavní tratě. Vlaky však začnou nový most plně využívat až v březnu příštího roku, kdy budou hotovy zásypy mostní konstrukce, protihlukové stěny a napojení nových kolejí.

První část rekonstrukce trati z Prahy do Berouna se týká úseku ze Smíchova do Radotína. Rekonstrukce má přinést rychlejší a plynulejší jízdu vlaků. Koridorová trať je dlouhodobě ve špatném stavu, na tuto akci mají navázat postupně další opravy úseku podél Berounky. Zakázku za 3,075 miliardy korun bez DPH získala společnost Černošice, v které jsou sdružené firmy Eurovia CS, Strabag Rail, GJW Praha a Elektrizace železnic. Nikdo jiný nabídku do soutěže s odhadovanou cenou 2,7 miliardy korun nepodal.

„Nové koleje nejen zpříjemní, ale díky zvýšení traťové rychlosti také zrychlí cestování vlakem,“ uvedl už dříve generální ředitel SŽ Jiří Svoboda. Klasické soupravy zde budou moci po dobudování dálkového zabezpečovacího zařízení jezdit až 130 km/h, soupravy s naklápěcími skříněmi ještě o 10 km/h rychleji. Nově je u trati také druhá provizorní měnírna, která má zabránit problémům s napájením trati. Ty se tu projevily nejvíce letos v létě po požáru měnírny v Malé Chuchli.

53 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honza D.

Čistě technická – jaká je teď v Radotíně podjezdná výška? Nikde nevidím žádnou značku, takže by tam mělo být minimálně 4,8 metrů. Jenže je to focené ještě před otevřením a mohli jí tam doplnit…

Tomáš

4,2 Na značku vidím od piva z pivovaru.

Tomáš

4,2

Honza D.

Děkuji. 👍

mirek

A komunistické pruhované zábradlí se tam vzalo jak a proč? Dohlíží na ty stavby někdo, nebo si SŽ staví co chce a jak chce bez ohledu předpisy? Nebezpečné a hnusné trubkové zábradlí se v Praze už několik let cíleně odstraňuje nebo aspoň přetírá, když už tam musí být, a tady vyroste?

kolemjdoucí

A z jakého důvodu Vám to zábradlí vadí? Že chrání lidi před automobily, hlavně? Pokud byste tam jezdil, tak budete vědět, že je to tam opravdu, ale opravdu nebezpečné, a bohužel mnozí automobilisté nedodržují stanovenou rychlost. Kousek je škola i školka. Já tedy raději bezpečnost, než krásu. To místo samo o sobě je tak hnusné, že samotné zábradlí tomu škodit rozhodně nemůže.

Jakub P

No bezpečnost dokáže zajistit i to hezčí zábradlí. Zejména takový, který nesvádí k tomu ho přelézat, což je přesně případ tohoto typu.

Honza D.

Daleko bezpečněji než pár splašených trubek by chodce ochránila svodidla, nahoře doplněná zábradlím. Nebo si snad myslíte, že trubky zastaví auto?

Frantisek

Svodidla a mohutné sloupy s obřími informačními tabulemi, aneb z každé ulice dálnici? To já snad radši to výstražně natřené zábradlí. 🙂

mirek

Nevadí mi zábradlí – tady určitě smysl má. Ale vadí mi ošklivé a nebezpečné zábradlí, které nechrání chodce před auty ani auta před chodci.

mirek

3,5 metru je opravdu blbá šířka jízdního pruhu – cyklista tak musí jet prostředkem, protože na bezpečné předjetí nebude dost místa, ale šířka k tomu bude řidiče svádět. To se opravdu nepovedlo.

kolemjdoucí

Cyklista tam nemá co dělat. Kousek od přejezdu je cyklostezka, a dostane se na ní i mimo podjezd.
Jezdím tam bohužel denně. Je k vzteku, že existují cyklisté, kteří místo cyklostezky používají 115 sto metrů od ní.
Dobrovolní dárci orgánů a bohužel ohrožují ostatní. Zrovna toto je místo, kde se denně dokazuje, že někteří lidé jsou nepoučitelní.

MildaIV

Zákaz vjezdu cyklistúm tam nevidím, takže cyklisté tam múžou klidně jezdit. A jak vás ohrožujou si moc neumím představit, leda by ste dostal infarkt z ročilení, že si zase nějakej cyklista dovolil jet po silnici.

kolemjdoucí

Zákaz tam není, a o zákazu jsem nemluvil. Mluvil jsem o tom, že vedle je vybudována velmi dobrá cyklostezka, a že nechápu, proč jí cyklisté nepoužívají. Když na silnici z Černošic do Radotína v hustém provozu potkáte několik cyklistů na kole, kteří brzdí provoz a sami sebe ohrožují na životě vedle kamionů, pak se snad mohu zeptat, proč nepoužijí bezpečnou cyklostezku, která je hned vedle dotyčné silnice. Nebo mi chcete brát právo si takovou otázku položit? Mě pane fakt neohrožují, já sedím v bezpečném prostoru. Ohrožují sebe. A brzdí provoz na úzké silnici. Ale máte právo na svůj názor. Tak… Číst vice »

Cestující, teď ale doma

Koukám do mapy a cyklostezku vidím pouze podél Berounky. Kde je v Radotíně velmi dobrá cyklostezka, která vede z jedné strany železnice na druhou?

Flinta19

V ulici Na Betonce, 80 metrů vedle, směrem k Praze.

XXXD

Tak tenhle přejezd bude zrušen, takže je otázka, jestli podchod, který vznikne zhruba v těchto místech, pro cyklisty odpovídajícím způsobem nahradí rušený přejezd. Cyklisté by ještě mohli případně používat podchod u restaurace Rozmarýn, ale ten je (tuším) dnes oficiálně určen jen pro chodce.

mirek

Jiný směr. Navíc přejezd bude zrušen. Páteřní trasa A11 bude přeložena do podjezdu.

Odpadlik

Jako myslíte po tom přejezdu jo? Teď když tam vzroste propustnost trati bude tento přejezd ještě méně použitelný než předtím.

Frantisek

Ono bez auta je 100 metrů dost i pro cyklistu, natož třeba pro chodce. Nu, ale zase by nemusel ztrácet výšku, pokud jede shora a pokračuje nahoru. 🙂 Jinak si myslím, že při běžné třímetrové i menší šířce pruhů je 3,5 dost, pokud toho chudáka na kole nemíníte předjíždět s autobusem nebo náklaďákem, a pokud on sám má možnost držet se při kraji (není tam podélně děrovaný kanál). A jestli je takový problém jet ve městě chvilku pomaleji za ním…

Jakub P

No ona tahle sirka je blba prave proto, ze se zda jako dostatecna a tak k predjizdeni cyklistu laka, ale ve skutecnosti tam na bezpecny predjeti prostor neni. Proto se doporucujou pruhy bud sirsi, kde skutecne prostor k predjeti je, nebo naopak uzsi, ktery k nemu nesvadej.

Jakub P

Bezpecnej bocni odstup od predjizdenyho cyklisty je cca metr a pul, i kdybychom to v maly rychlosti snizili na metr, tak auta mivaj az na vyjimky se zrcatkama dva a vic. To uz se do toho 3,5 pruhu vedle cyklisty nevejde, ani kdyby brousil pravou slapkou obrubnik.

mirek

Kde je prosím cyklostezka z Radotína na Třebotov? No, nikde, musí se podjezdem.

kolemjdoucí

Ale no tak, kolego, mluvíme o podjezdu, ne o kopci do Třebotova…

mirek

Mluvíme o podjezdu, kudy se jezdí na Černošice, do Třebotova i k cementárně (i když tam to jde zatím objet přes přejezd a sídlištěm, než přejezd zruší).

mirek

A pokud myslíte směr k cementárně, tak tam je zbytečný závlek přes přejezd a sídliště. Navíc to není žádná cyklostezka, prostě se jede po obyčejné silnici, jen je tam žlutá tabulka.

kolemjdoucí

Ano, závlek je zbytečný, ale rozhodně bezpečnější, než podjezdem. Ale v pořádku, já vyjadřuji klidně svůj názor, stejně jako Vy svůj. A tak je to v pořádku. Rozhodně to nebudu já, který Vás na kole srazí. Když ale vidím, jak šíleně se jezdí objížďkami někteří řidiči, já bych na kole podjezdem prostě nejel. Každý podle svého gusta. Raději oklikou a bezpečněji, než do ruské rulety….

Zbyněk

Chápu vás, ale nesouhlasím. Mimochodem zrovna Na Betonce a Prvomájovou při hustším provozu ve Výpadové navádí řidiče Waze.

mirek

V podjezdu nakonec bude třicítka, cyklisti budou muset jet prostředkem pruhu a budou naštvaní, řidiči budou taky naštvaní. Tohle je výsledek zprasených staveb…

Zbyněk

Cyklotrasa 🙂

mirek

No není to ani cyklotrasa, prostě nic.

Zbyněk

Pokud tam jsou žluté tabulky, tak je to cyklotrasa.

Martin V.

Celková šířka prostoru pod mostem je opravdu 17,9 metru, jak se píše v článku? 2*3,5 m + 2 m = 9 m, což je jen o málo víc než polovina. A kde je ten zbytek? Půl metru obrubník se zábradlím, metr na druhé straně, kde není chodník, ale pořád ještě někde lítá šest metrů. Silnice sice není úplně kolmo a je v oblouku, ale není tam někde ještě třeba rezerva pro cyklisty ve formě širších vodicích proužků (které nejsou započítané do 3,5 m pro jízdní pruh)? Kdyby nějaký kolemjdoucí přeměřil současnou šířku mezi obrubníky, tak by bylo jasněji.

Martin

Mně se to líbí, vypadá to dobře. No jen aby dobrá byla životnost..

henry

Co je dálkové zabezpečovací zařízení?

Viktor Oppl

Vlaky budou jezdit 140 km/hod.? Ale dnešní vyspělá západní Evropa je s rychlostmi na železnici už přece dávno někde jinde.

Jakub P

Ony by hlavně rychlý dálkový vlaky už dávno neměly jezdit po této trati. A pro zastávkový osobáky příměstský dopravy je 140 kousek od nádraží až nevyužitelně moc.

XXXD

Tohle je trať hlavně pro příměsto a náklad, dálkovka zde jezdí jen kvůli tomu, že stále ještě neexistuje nová odpovídající trať směrem na Plzeň. Takže ta rychlost je odpovídající. Správná otázka je když už tak právě, proč stále není nová trať pro dálkovku na Plzeň.

Cestující, teď ale doma

Jakou rychlostí jezdí v té vyspělé západní Evropě příměstské vlaky?

franzJosej

interesantni. vice se nedelalo nez delalo. horsi nez Balkan

Martin

Na co je u toho chodníku to čevenobílé zábradlí?

BND 30

Modrá by byla lepší ?

Martin

Modré by bylo nejlepší hned po žádném zábradlí 🙂

Zdenek

Dolní Poberouní – to tahá za uši i oči:-(

Frantisek

Je to divné označení, „Poberounčí“ by bylo přiléhavější – když už museli naši předkové takto přejmenovat původní střední a dolní tok Mže. 🙂

Wlasta

Pomží by znělo mnohem líp 😃

David

K čemu má sloužít ten výklenek na tom mostě?

Rossec

V tom výklenku bude busta Havlíčka s pamětní deskou za rozvoj dopravy a průmyslu v Poberouní.

BND 30

A velikost té sochy bude v přímé úměře s jeho zásluhami. Takže pokud ji nevidíte nebo nemůžete najít, splnila svůj účel.

Kavka

Podjezd se otevírá ne po půl roce, ale po třičtvrtě roce. Byl uzavřen 9.3.

Paja

No ještě že tak, u nás na jihu opravují s vážnou tváří 4 měsíce propustek cca 5 metrů dlouhý nad potůčkem. A o pár km dál opravují propustek (zatrubněnou stoku) 3 měsíce.
To kdyby taky zvládli udělat takovejhle podjezd za 6 měsíců tak to by bylo už hodně zlý srovnání 🙂