egoe-plus
Infrastruktura Silnice Stavebnictví

V prosinci se otevře 25 kilometrů nových dálnic na jihu Čech a u Přerova

Budování dálnice D3 Ševětín - Borek. Pramen: ŘSD
Budování dálnice D3 Ševětín - Borek. Pramen: ŘSD

Ještě před koncem roku se otevře motoristům 25 kilometrů nových dálnic. Potvrdilo to dnes ministerstvo dopravy a zároveň poprvé zveřejnilo termíny.

V úterý 10. prosince se prodlouží jihočeská D3 o dalších 10,7 kilometru mezi Ševětínem a Borkem. Tím vznikne nepřerušovaný více než 70 kilometrů dlouhý úsek D3, který vede od hranic středočeského a jihočeského kraje až k severnímu sjezdu do Českých Budějovic. Už letos v červnu se otevřel úsek Bošilec – Ševětín. Ve výstavbě pak je dalších 20 kilometrů dále na jih, konkrétně jde o obchvat Českých Budějovic (Úsilné – Hodějovice – Třebonín). Ten by měl být hotov v září 2022.

O dva dny později, ve čtvrtek 12. prosince řidiči poprvé vyjedou na 14,3 kilometru dlouhý úsek nové D1 mezi Přerovem a Lipníkem. Dálnice D1 se tím prodlouží na 366 kilometrů. K jejímu definitivnímu dokončení pak bude zbývat už jen posledních deset kilometrů od Říkovic k Přerovu. Jejich dostavba se ale neustále oddaluje, Ředitelství silnic a dálnic nedávno zrušilo tendr na zhotovitele; odhadovaný začátek stavby se aktuálně klade do roku 2021.

Aktuálně je rozestavěno po celé České republice 260,3 kilometru silničních staveb, z toho je dálnic na zelené louce 138,1 kilometru a 61,5 kilometru silnic I. třídy, což jsou většinou obchvaty měst. Loni se motoristům otevřely necelé čtyři kilometry nové dálnice na chomutovské D7.

Česká dálniční síť bude ke konci letošního roku čítat 1282 kilometrů, když plánovaný rozsah činí přes 2000 kilometrů. Vůbec nejvíce kilometrů (78) v jednom roce se otevřelo v letech 1980 a 2006.

Zprovozňované dálnice 2019
Název stavby Délka (km) Zprovoznění
D3 Bošilec – Ševětín 8,1 24. 6.
D46 MÚK Olšany 1,1 10. 9.
D3 Ševětín – Borek 10,7 10. 12.
D1 Přerov – Lipník nad Bečvou 14,3 12. 12.
Celkem 34,2  

53 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Eduard

Díky bohu za každý nový km dálnice. Jen houšť a prosím vzít si příplad z Polska, kde v dohledné době budou mít postavenou páteřní síť dálnic a rychlostních silnic. Jak to asi dělají? Asi ve více modlí než my….

Anonymus

Skvělý,super že to posunulo už na prosinec D3👍

Lojza

Hlavne by mel ministr zrychlit uz schvalenou vystavbu. U nas se stavi 10km dalnice 3-4roky. V Rusku postavi 700km dalnice z Petrohradu do Moskvy co vede v tezkem tereni naprosto mimo civilizaci za 7 let. U nas by se tato dalnice stavela 20let. Jsme 100za opicema. Pane ministre v zadavacich dokumentacich dejte take kolonku rychlost stavby. Jakoukoliv dalnice v delce 10km stavet 4 roky je neskutecna tregedie, pritlacte na stavebni firmy a zkrati vyrazne terminy vystaby.

Xaver

Ruské nekonečné roviny jsou těžký terén? Aha

Lojza

nekonecna rovina, kde jsou desitky km bazin ano to je rovina. A tam je postavena tato dalnice, mistama ta je i 8pruhu Jed se tam podivat rozumbrado a potom odepisuj, i ty volodove jsou desitky let pred nami ve staveni a rychlosti dalnic. Jak jsem psal, jsme 100let za opicema.

Lojza

A jeste dodam, aby se k mistu vystavby dalnice vubec dostaly stavebni firmy, musely postavit docasne silnice. Porovnejte rychlost vystavby u nas. Nejsme schopni 700km postavit ani za 20let na ruznych dalnicich v daleko lepsim a dostupnym terenu. Volodove postavi 700km za 7let na jedne dalnici. Pane ministre dopravy, zajedte alespon do Ruska se podivat, jak se stavi dalnice.Kdyz na zapad se vam asi nechce.

David

Jedna dálnice ještě skvělý stát nedělá. Ale jako výkladní skříň dostižéniji sovětskovo chozjájstva dobrý, uznávám.

Lojza

Nikdo se o skvelem statu nebavi, politiku do toho netaham. Upozornuji ze v Rusku jsou schopni toto postavit a my ne. Nebavim se ani o krymskem mostu. Stavba za 4roky hotova, delka 19km pres more. Srovnejte si terminy tady, jak stavi ti zoufalci napr. R48 4 km staveji 4 roky, D6 4km – 3roky trapaci neskutecni.

Arimatejsky

Civilizovaná země není Rusko, Rossiju umom ně poňaješ.

Poudy

D46 MUK Olšany se počítá jako 1,1 kilometru nové dálnice? No to je mi tedy věc. Jel jsem tamtudy nedávno a všiml jsem si pouze nového mostu a dalších pruhů, ale žádný nový kilometr dálnice jsem nezaznamenal.

Poudy

Pardon, delších samozřejmě.

tomas

ten most je navíc z loňska… Letos se stavěl nový odbočovací a připojovací pruh u Olšan ve směru na Olomouc

Vašek

To si snad dělají srandu, ne? Počítat do nově zprovozněných dálnic rekonstrukci MÚK Olšany… Tam se nepostavil ani metr nové dálnice, jen se postavily připojovací pruhy… Pěkná demagogie.

thegrid

Tak snad opravu D1 nebudete počítat jako novou dálnici jako ANO?

Anonymus

Nikdo nepíše o D1 v tomto clanku

Josef Trögl

Loni to Ťok s Babišem započítali (a asi i nějaké silnice 1. třídy) a vyšlo jim to na „100 km nových dálnic“.

Vnější pozorovatel

Můžeme si za to sami. V euforii po roce 1989 jsme si nasekali celou řadu zbytečných předpisů, aby bylo všechno ultratransparentni, superzelene a nikdo nemohl říct křivého slova. Vydatně k tomu napomohla i EU. Výsledek je že kdo chce ty zákony obejít tak si cestu najde a kdo chce prudit, tak jich využije.

Mirek

A teď realita: Staví se více než za diktatury. Příliv evropských peněz, které nám daly západoevropské státy, zásadně pomáhá s budováním infrastruktury a bez nich by se tu pravděpodobně nepostavilo téměř nic. To že nejsme schopni peníze investovat efektivně je jen a jen náš problém. Vinu na tom máme všichni, protože to my, a ne nějaká pseudo-zákeřná síla z Bruselu, si tu vytváříme prostředí, které růstu překáží.

Pavel

A tak to jsem netušil, že třeba EIA je český vynález

Eduard

Samozřejmě že není, ale provádění a realizace je zcela v naší režii. Ono je dobře, že se u staveb posuzuje jejich vliv na životní prostředí, ale špatné je, že výskyt křečka může oddálit stavbu dálnice.

miky

„Zavedení kolejí před sto lety“, moravská ostravsko-brněnská aglomerace? No z hlediska geopolitického bych řekl, že pan Ing. Jakub Unucka MBA (ODS) má asi nějaké speciální vzdělání…

miky

Pardon, patří to pod jiný článek 🙂

Jiří Šrámek

Klid. To se hodí leckde.

Tomáš Gottschalk

Rakušani za 10 let rozšířili A1 mezi Vídní a Solnohradem na 3+3. ŽIjeme v neschopném zlodějském státě.

A K

Ne, ze bych chtel nejak polemizovat o tom neschopnem state, ale A1 tedy rozhodne cela 3+3 neni. Od Lince dale prakticky vubec.

...

Pořád jsou tam ještě místa, kde je v uspořádání 2+2 nebo 2+3 a nejsou úplně vzácná (Pöchlarn, Melk, Vídeň – Steinhäusl).

buba

kecáš, A1 Wien-Linz je od napojení A1-A21(35km) v celém úseku 3+3

Zlámalík

Není pane kolego. namátkou úsek okolo Ybbs. V obou směrech 2 + 2. Použijte mapy cz, mají lepší letecké fotky.

Buba

mapy na netu jsou jedna věc, realita druhá. Jezdím po te dálnici
5x týdně a i u Ybbsu 3+3

Tom

neříkejte Solnohrad a Linec, probůh…

Nekdo

Nerikejte Vídeň, probuh…

Marian Kechlibar

A co Drážďany, Lipsko, Mnichov, Řím, Benátky?

Lemmy

A Mýlhúzy a Nový Varadín?

Zlámalík

Co Stoličný Bělehrad? Víte, kde to je?

Jarek

V Rakousku?

Arimatejsky

Szekeszfehervar

TPal.

Rodné město Viktora Orbána.

Xaver

Některá exonyma jsou zažitá, jiná méně a některá jsou prostě už zastaralá a nepoužívají se. Neznám nikoho osobně, kdo by říkal Salzburgu Solnohrad. Zní to zastarale a mnozí ani nemusí pochopit, o jaké město jde.
Mimochodem, víte jaké cizí město má český název Chudoba? Taky byste ho dnes používal, i když je beznadějně zastaralé?

a8n

Kudowa.

jirka

25 kilometru ..– 30 let jsme kecali, 30 let projetovali, a 30 let se to pokouseli dodelat.

Jiří Kocurek

To je dohromady 90 roků. Máte skvělou paměť, staříčku.

Svojsin

Jsem se trochu zasnil a představil si, jak se zítra otevírá poslední úsek dálnice mezi Mohelnicí a Hradcem Králové a ministr druhý den spěchá otevřít poslední část stavby D1 Vyškov – Velká Bíteš, kterážto je na 3+3 v celé délce této části….Pak by předstoupil před novináře, kde by mmj. řekl svůj názor, proč je regionální veřejná doprava v ČR považována ve Švýcarsku i všude jinde poslední roky za nejkvalitnější a nejpropracovanější na světě. 🙂

Lip

Supr komentar!

1975

no, roztopil jste troubu na fest… to vidíte dost daleko:o)

Ferenc Futurista

Stačí vyměnit komplet populaci České kotliny a je to.

jirka

rikal kdysi Spidla, ze situaci vzniklou po roce 1945 muze vyresit jen valka. tak nevim asi se to blizi. podobne jako Slovinci proti Srbum. zapad proti vychodu

dada

nestacilo. genus loci by ovlivnil i noove prichozi.

Jiří Kocurek

To chtěl udělat jistý Adolf Hitler. Tak až půjdete na hřbitov, podívat se na hrob Vašich ctěných předků, tak ať na vás nevyskočí a neprofackují Vás.

Sinep Aigav

Adolfem obšťastnila svět ta země, u které tady v diskusích často vychvalujeme jejich železnice a dálnice, Rakousko

Vojta

jako nahradit ji populací z moravských úvalů?

Marian Kechlibar

Jedno nové Česko přibyde v Africe každého čtvrt roku, ale tak jste to asi nemyslel.

jirka

jo a jeste k tomu Scheinherr by neco dorek

Vít

A že příští rok se otevře D19 a D38 v celé své délce 👍