Doprava ve městě Infrastruktura Stavebnictví Železnice

V pražských Čakovicích popletli soutěž na proměnu vlečky, vítěze nevybrali

Motorák řady 813, zvaný mravenec, ve stanici Praha-Čakovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Motorák řady 813, zvaný mravenec, ve stanici Praha-Čakovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Cílem je přivést pomocí vlečky vlaky do nejhustěji osídlené části Čakovic

(Aktualizováno ve 13:30 o vyjádření starosty ve 4. odstavci a v plném znění pod článkem)
Pražské městské části Čakovice se nezdařila soutěž na opravu vlečky skrz bývalý cukrovar, která má přivést osobní vlaky až k zámeckému parku. A to přesto, že se hlásili hned čtyři zájemci. Dokumentace k soutěži ovšem obsahovala chybu, kvůli které městská část soutěž raději zrušila.

Zadavatel při posuzování nabídek totiž zjistil, že v položkách stavby je i přejezd přes Cukrovarskou ulici. Jeho opravu za 1,9 milionu přitom zadal zvlášť už na konci září jako zakázku malého rozsahu.

„S ohledem na skutečnost, že zadavatel toto administrativní pochybení zjistil až po skončení lhůty pro podání nabídek, není zde možná úprava zadávacích podmínek a jediná možná náprava daného stavu je zrušení zadávacího řízení,“ píše se v písemné zprávě na profilu městské části.

Podle starosty Jiřího Vintišky vypíše městská část soutěž znovu. „Tuto soutěž chceme vypsat co nejdříve bez dalšího prodlení a předpokládáme, že práce by měly začít v prvním čtvrtletí příštího roku. Dokončení předpokládáme v průběhu roku 2021. Odhadované náklady na rekonstrukci vlečky jsou zhruba osm až 10 milionů korun v takzvané nulté etapě (oprava vlečky do stávajícího stavu). Výše uvedený odhad zahrnuje práce podle obou VZ a další dílčí náklady spojené s některými úpravami okolí (dopravní značení, úpravy manipulačních ploch v nezbytném okolí, úprava okolní vegetace v profilu dráhy apod.). V příštím roce proběhne soutěž na projektanta změny zabezpečovacího systému a také dvou nových nástupišť, které jsou pro pravidelný provoz potřeba. Odhad nákladů bude součástí tohoto projektu. Předpoklad je zhruba 15 milionů korun,“ sdělil deníku Zdopravy.cz Vintiška.

Vylepšení čakovické vlečky podporuje i magistrát. Rada hlavního města už v květnu souhlasila s poskytnutím dotace ve výši 20 milionů korun městské části Čakovice. „Cílem je přivést pomocí vlečky skrz bývalý cukrovar do špatně dostupné a zároveň nejhustěji osídlené části Čakovic ekologickou veřejnou kolejovou dopravu a nabídnout tak obyvatelům i návštěvníkům alternativu k individuální automobilové dopravě a autobusům se spalovacími motory,“ uvedl tehdy náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

Podle něj se tím zvýší efektivita železniční linky S34, kterou dnes provozuje společnost KŽC Doprava.
Rekonstrukce má zahrnovat opravu tělesa vlečky přes areál bývalého cukrovaru, rekonstrukci železničních přejezdů, výkup pozemků pod kolejemi, projekt severního nástupiště na vlečce u stanice Praha-Čakovice a projekt nového nástupiště u zámeckého parku, kam nově vlak povede.

Vyjádření starosty městské části Praha – Čakovice: 

Na začátku roku 2020 došlo k havárii na vlečkovém přejezdu na Cukrovarské ulici. Došlo k uvolnění jedné z kolejnic. Proto byla provedena provizorní sanace a v předmětném úseku vlečky domluvena výluka. Protože v té době ještě nebylo zřejmé finanční krytí celé akce rekonstrukce vlečky, avšak bylo nutné vlečkový přejezd opravit (páteřní silniční komunikace do Čakovic), pustili jsme se do akce opravy přejezdu sami z vlastního rozpočtu (rekonstrukce celé vlečky by byla nad naše finanční možnosti). Tato oprava přejezdu byla připravována tak, aby mohla proběhnout během letních prázdnin, kdy je menší provoz, bohužel toto se nakonec neporařilo a nechtěli jsme akci začínat v běžném provozu v září a rozhodli jsme se ji tedy odložit až na podzimní prázdniny. Díky podpoře Magistrátu na opravu vlečky se nakonec i tuto stavbu podařilo financovat mimo náš rozpočet.
Co se týká veřejné zakázky na zbytek rozsahu vlečky, nepočítali jsme na počátku roku 2020, že bude stavba realizována (přesněji financovatelná díky podpoře HMP) již v roce 2020. Projektová dokumentace na opravu vlečky, která byla připravena mnoho měsíců dříve před havárií na přejezdu na Cukrovarské ulici, obsahovala i tento přejezd. Bohužel při vypsání zakázky bylo toto nezohledněno a administrativní komunikační chybou mezi projektantem a naším investičním oddělením nebylo toto odstraněno z výkazu výměr stavby.
Na veřejné zakázky používáme specializovanou právní kancelář. Ta administrovala pro MČ Praha-Čakovice i tuto VZ a doporučila radě MČ soutěž z důvodu transparentnosti zrušit a vypsat soutěž znovu. Tuto soutěž chceme vypsat, co nejdříve bez dalšího prodlení a předpokládáme, že práce by měly začít v 1.Q 2021. Dokončení předpokládáme v průběhu roku 2021.
Odhadované náklady na rekonstrukci vlečky jsou zhruba 8-10 mil.Kč v tzv. nulté etapě (oprava vlečky do stávajícího stavu). Výše uvedený odhad zahrnuje práce podle obou VZ a další dílčí náklady spojené s některými úpravami okolí (dopravní značení, úpravy manipulačních ploch v nezbytném okolí, úprava okolní vegetace v profilu dráhy apod.).
V příštím roce proběhne soutěž na projektanta změny zabezpečovacího systému a také dvou nových nástupišť, které jsou pro pravidelný provoz potřeba. Odhad nákladů bude součástí tohoto projektu. Předpoklad je cca 15 mil. Kč.

Odebírat
Upozornit na
guest
85 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
leviathan

Popletů je u nás až příliž.

Rypal

Až se trať na Všetaty dočká (konečně) elektrifikace a zároveň dojde k vybudování zastávky za cukrovarem….. co se bude tím potom:
– vlečka dostane také dráty a bude tam jezdit nějaká elektrická dvouvozovka
– linka bude kvůli tomuto cca kilometru jezdit celá v dieselu
– nechají si vyrobit nějakýho duála, byť na ten kilometr bude stačit baterka o pár kWh

Netroufám si odhadnout budoucí vývoj 🙂

Jan Matoušek

A Vy máte nějaké informace o elektrifikaci trati do Všetat? Podle mě bude význam trati spíše upadat, zejména pokud se uskuteční realizace Praha – Lysá nad Labem – Milovice – Čachovice – Mladá Boleslav (ta je totiž už alespoň v hledáčku Správy železnic).

Tomáš Záruba

Pořád jsem přesvědčen, že ty přepravní potřeby by daleko lépe provozně (a jistě i stavebně levněji) řešila zastávka na „hlavní“ trati cca zde: https://mapy.cz/s/karumedomo

Lukáš F.

Jenže to by bylo moc levné a dávalo by to smysl.

Alibaba

A nechybí na toto řešení kapacita trati, respektive dvoukolejka?

Lukáš F.

Ani ne. I kdyby trať zůstala jednokolejná, tak tam bude zastavovat S3, která jezdí jednou za hodinu, takže frekvence úplně stejná jako u S34 na vlečce.

Bram

Tak samozřejmě chybí, ale to pánům asi nedochází. A nejsem si ani trochu jist, že dvoukolejka Čakovice – Měšice bude do deseti let. Ovšem pro Tomáše Zárubu je tato dvoukolejka v provozu obrazně řečeno už od zítřka, soudě dle jeho vyjádření třeba na k-reportu… A to nic ve zlém, osobně bych si moc přál, kdyby se druhá kolej mezi odbočkou Skály a Neratovicemi otevírala opravdu již zítra…

Radek

Podle kapacitního posouzení by tam musely být dvě koleje až do Hovorčovic.

Jan Matoušek

A jak byste tam řešil dopravu?

Premek

A za chybu jako obvykle potrestán nikdo nebude…

Jiří Kocurek

Neuvěřitelná bota. Zapomenout na zakázku „přejezd“ při přípravě zakázky „dráha vč. toho přejezdu“.

K.S.

Proč? Pokud to měli původně v tom dokumentu a pak to vyčlenili, mohlo se stát.

Martin L.

Nevíte prosím někdo, jestli nebyl nebo stále není pan starosta Čakovic nějak zainteresovaný do KZC? Díky

Jiří Vintiška

Dobrý den. Děkuji Vám za dotaz mohu Vás ujistit, že jsem se do politiky dostal jako student a občanský aktivista a v politice jsem 18 let možná i díky tomu, že nejsme já, ani mí příbuzní nijak propojeni s žádnou společností na světě s výjimkou mé vlastní (ACMR, s.r.o.). Moje vlastní společnost je uspána a neměla nikdy žádného zákazníka z řad státu, krajů ani měst. Naše městská část je spojena se společností KŽC pouze tak, že každý rok v červnu (s výjimkou letošního roku – covid) objednává jednu jízdu z Čakovic na Masarykovo nádraží (zpáteční) pro děti z našich tří… Číst vice »

zdenek102

Klobouk dolů Pane Starosto. 🙂

Martin L.

Dobrý den, dekuji za obsáhlou odpověď. Kdyz uz Vás tady máme, položím další dotaz: byl jste nebo jste clenem spolku KZC, ci jine dceřiné nebo sesterské organizace? Prosím, neberte otázku nijak osobně, jen se ptám. Další dotaz: Chapu, ze Čakovice mohou zkapacitneni trati do Prahy/Mesic jen velmi omezene ovlivnit, ale přesto, vyvijite nějaký lobbying? Preci jen, štěstí se musi jit naproti… Diky a zdravim do Čakovic. Martin L.

Radek

Tak lobují všichni včetně náměstka Scheinherra. Je to bohužel na dlouhé roky. Primárně teď Správa železnic řeší propojení na Lysou a dál do Mladé Boleslavi.

pkajetan

Kdo jste, Martine, eL, novinář? policajt? zaměstnanec NKÚ? aktivista z neziskovky? Když se vám pan starosta představil a zevrubně popsal jeho osobní i profesionální aktivity, představte se nám také. Určitě to tady všichni oceníme, a jak říkáte – štěstí se musí jít naproti – tak jen teď pokračujte vy… prosím..

Martin L.

Dobry den, pocházím původem z Čakovic, proto se ptám. Nejsem z politiky ani příslušník PČR, pracuji v soukromém sektoru. Spíš jsem chtěl využít situace a osobne se pana starosty zeptat. ( v Čakovicich se totiz kdysi tahle fáma – ze pan starosta je v KZC a proto se tlaci S34- docela šířila). Nikoho jsem nechtěl urazit, spíše mě zajímají konkrétní kroky do budoucna. Pokud vím měla by se totiž v nedaleké bývalé avii stavet ctvrt pro x-tisic lidí. ML

Bram

Čtvrť v Avii má s provozem po cukrovarské něco vlečce společného? Tedy krom toho, že KŽCD bude patrně muset vlečku v Avii opustit, protože její kolejiště patrně pohltí nová zástavba.

Jiří Vintiška

Dobrý den. Nejsem členem spolku KŽC, ani žádné jiné organizace s KŽC jakkoliv zájmově či jinak spojené. Říkáte, že se šířila fáma. Přiznám se, že toto slyším tento víkend poprvé, nicméně pravda to opravdu není. Z linky S34 jsme spolu s kolegy ze Kbel i ze Satalic měli radost, a z našich radnic šla (a jde) pozitivní PR tomuto projektu, ale to myslím není nic, co by bylo ve střetu s obchodními zájmy KŽC. Stejnou radost budeme mít, pokud tam bude jezdit jakýkoliv jiný dopravce. Hezký večer. Jiří Vintiška

Iveta

No já sice pana Augustu (KŽC) nesnáším ,ale k věci ,v Čakovicích jsem sloužil ,ta vlečka je totální blbost.Vede hustou zástavbou a cukrovarem,v některých místech vyjdete z domu a co 2 metry jsou koleje,plus udělat ten přejezd ,jaká tam asi bude rychlost?A bude potřeba vybudovat peron před stanicí Čakovice ,nebo sunout ze Satalického zhlaví zpět ?To pak časově jako rychlá městská linka nemá cenu.A všimnul si někdo ,že S 34 je od svého vzniku již o min 5 minut pomalejší než byla?To by bylo opravdu lepší udělat zastávku za Čakovicema,kde to jde zdvojkolejnit trat 070 a zadrátovat úsek Všetaty-Vysočany a… Číst vice »

Jan Dobiáš

Tak zdvojkolejnění a elektrifikace do Všetat se plánuje a tato stavbička ho nijak neohrozí.

Havel

Jaký stavby, vždyť tam vůbec nic není. Navíc v Čakovicích to stojí denně od cukrovaru až na kruhák ke Globusu. Takže dostat se busem z Čakovic na metro do Letňan celkem trvá, to je určitě rychlejší vlak např do Vysočan. Tahle stavba nemůž bejt nějak drahá ,,,

Frantisek

Taky by mohl bus jezdit k vlaku, když už tam jezdí. V motoráku se stejně bude propalovat nafta, na tom krátkém úseku to s ekologií vyjde asi dost podobně.

Alibaba

Bude to sjízdný alespoň rychlostí 40 km/h? Myslím tím průjezd areálem a přes přejezd (Cukrovarská), který by měl být i se závorama.

Kalina

Chyba v zadání jim přišla docela dobře vhod a mají další důvod soutěž zrušit. Jistě je všem jasné, že v době, kdy je třeba víc než kdy jindy uvažovat ekonomicky, je tento záměr naprosto neobhajitelný a to jak ekonomického, tak z ekologického pohledu. Přímá obslužnost hned ze sídliště je zajištěna k metru C i B, dojezdová doba do centra je aktuálně mnohem lepší v kombinaci bus+metro nežli dojít pěšky 1,3 km a jet smrdícím motoráčkem S34, jezdícím v hodinových intervalech.

Havel

Ono těch vlaků tam jezdí jaksi víc než jen motoráček 🙂 A o věčných kolonách se psal již výše.

Frantisek

Já bych byl pro bus k těm vlakům. Vlak do zámeského parku je sice hezká věc, ale vlečka by měla sloužit do budoucna spíše právě průmyslovému areálu. Lidi v autech jsou ekologicky menší zlo než těžké náklady tamtéž.

Jakub P

V tom průmyslovým areálu už dávno žádnej velkej průmysl není, jsou v něm spíš ubytovny, malý firmy a podobně. Šance, že by se tam znovu dělal cukr a vozily vagóny řepy je nulová…

X 1

Nemá náhodou pozemky skoupené nějakej developer?

Jakub P

To netuším, ale nijak by mě to nepřekvapilo.

Bram

Počítejte také s tím, že časem budou bytové domy i v areálu bývalé automobilky Avia v Čakovicích. To je prostě vývoj, s tím nic nelze dělat:-).

Jakub P

Za takovej vývoj budu rád. Pro město rozhodně lepší bytový domy na brownfieldech, který by při troše dobrý vůle šlo dobře obsloužit kapacitní veřejnou dopravou, než řídký satelity v polích, který je smysluplně obsloužit hromadnou dopravou i zbytkem infrastruktury brutálně drahý. Jasně, budu doufat, že to nebudou jen bytovky bez ničeho, ale rozumná čtvrť s bydlením i službami a třeba i menšími kancelářemi nebo lehkou výrobou, ale když zmizí obří, minimálně využívanej průmyslovej areál, kterej dneska v podstatě zbytečně odděluje Letňany od Čakovic, bude to jen dobře.

ušatá

To slyším poprvé a považuji to za pěkný nesmysl. Tam patří průmysl – je to na to zabezpečené a navíc zajištěná doprava po železnici. To se zase jinde bude vynucovat pro průmyslovou zástavbu likvidace zemědělské půdy a napojení na dálnici? Navíc je ta fabrika poměrně nová. Není to tak dlouho, co se tam stavěly nové budovy a přestavovalo se to (polovina 70.let). Pak se mluví o ekonomice, život ním prostředí, šetřením energií apod. A jak jsem kdysi psal. Bytů je dost. pro koho ty byty mají být? jen opakuji, že v Praze je cca 60 000 volných bytů (zdroj PS… Číst vice »

Gwann

Znáte jak to tam je věcné ucpané?

Patrik

Zajímá mě jak to mají vymyšlené s kapacitou. Že by další jednotka nebo připojení 810. Ve špičce někdy je vlak hodně plný už teď.

Frantisek

Nebudou tam jezdit vesměs ti samí lidé?

noerf

Já měl vždy zato, že autobus má nižší spotřebu než dieslová jednotka a tudíž produkuje méně škodlivin když má téměř poloviční váhu a splňuje normu euro pět či šest.

Radek

Odpor kolo/kolejnice je mnohem nižší než odpor pneumatik. Druhá věc je kapacita.
Spíš jde ale o to, že se zlepší produktivita linky S34, která teď cca 25 minut jede a 35 minut stojí. Proto má tak vysoké náklady vztažené na km, což někteří pořád nechtějí pochopit.

Jackub

Zlepší se ekonomika provozu tom, že nejdřív utratíme miliony za infrastrukturu? A ty prostě jsou, že? 🤔

Leinad

„jsou“ asi tak jako jsou silnice(s nosností na autobus, zastávkami)

Martin Chovanec

Peníze můžete utratit za dovolenou u moře nebo za modré zábradlí. Zlepšení infrastruktury pro pár tisíc obyvatel se říká investice.

Lukáš F.

Akorát že tohle moc zlepšení není. Ten vlak se tam potáhne krokem, takže zdravý člověk bude dřív na nádraží pěšky, a druhak tohle řešení navždy zazdí možnost protáhnout S34 někam dál za Prahu. Daleko smysluplnější by bylo zdvoukolejnit Čakovice-Měšice a postavit zastávku, která by obsluhovala severní čakovické sídliště a Třeboradice.

Frantisek

Neviděl bych to tak tragicky. Běžný člověk rozhodně nejde 10 km/h, natož pak 40. Pokud se opraví vlečka, může po prodloužení S34 třeba do Neratovic či Mělníka opět sloužit nákladní dopravě – třeba se do té doby systém konečně probudí… A někoho pak napadne ty autobusy protáhnout i kolem nádraží, možná tam přivedou i metro (když už pohřbili vlečku k obsluze výstaviště a napojení letňanské polní stanice).

Lukáš F.

Víte, jak to tam vypadá? Tam 40 km/h nebude ani omylem.

Vašek

A proč by nebylo? Trať je celkem rovná, 40 km/h v pohodě snese – samozřejmě je podmínkou zabezpečení přejezdů a úprava manipulačních ploch v okolí, aby tyto plochy nesváděly člověka k přechodu přes kolejiště.
A to se pokud dobře čtu, bude právě dělat.

Lukáš F.

Vážně se za 20 milionů zvládne nejen opravit trať, ale zabezpečit 2 přejezdy (Cukrovarská + před nádražím)?

ušatá

Ta zastávka na hlavní trati by byla důležitější o něco dále právě pro ty Třeboradice a průmyslový areál – teplárna.

Kamui

No ono je fakt, že silnice „prostě je“, a „prostě bude“ bez ohledu na to, jestli tam bude jezdit nějaká jedna autobusová linka nebo ne.

tecka

A na té silnici pak časem budou i koleje. Vyjeté. Když silnice (zastávka) není stavěna na zátěž, kterou dělá autobus.

Jiří Kocurek

Tak v tom případě je autobusová zastávka postavená špatně. Asi jako by někdo postavil zastávku, ale nesměly tam zastavovat tramvaje/vlaky, aby nezbrousily koleje.

Bylo by vhodné stavět sinice tak, aby po nich mohl projet hasičský vůz či vodárny s cisternou – náhradní zásobování pitnou vodou. Nemyslíte?

X 1

Ono by bylo pěkně aby v normovaném základu bylo, ze podjezdem musí vždy projet hasičská auta. Ve městě patrový autobus, na vsi kombajn a v lese harvestor.
Ale jsme v Čechách.

tecka

zastávka Libušínská přemístěna o cca 30 m směrem k hotelu Jehla – z důvodu opravy povrchu komunikace
Termín: od 15.5. do 7.6.2020
———————————
zastávka Pavlovice škola z důvodu opravy vyjetých kolejí v povrchu
Termín: od 19.8. do 24. 8.2020
———————————
zastávka Řepčín, železárny se dočasně posune – oprava povrchu vozovky na zastávce
Termín: od 12.10. do 16.10.2020
———————————
zastávka Benkova – oprava povrchu bus zastávky
Termín: od 19.10. do 08.11.2020

Martin

Ono nízký odpor kolo/kolejnice je jedna věc – pro železnici charakteristická a výhodná. Druhá věc je, že musíme tu masu železa na kolejích rozpohybovat / zastavit a to dá nějakou práci také. Dám dva příklady: Z nějaké seminární práce jsem se dočetl, že ř. 843 + řídící vůz na rychlících kolem Plzeňska měl spotřebu cca 74 l /100 km (letní období – samozřejmě tedy bez klimy a bez topení). Regína na OS zhltne v úseku Nymburk – Jičín (cca 45 km) kolem 30 litrů nafty (opět bez topení) => 66 l / 100 km. Zdali to je hodně / málo,… Číst vice »

libor

jenže toto železniční fanda slyšet nechce. Železnice má význam kolem velký měst (velké množství přepravovaných lidí), dálková doprava (vlak se rozjede a jede + veze mnoho vagónu a tím i mnoho lidí) a doprava nákladní (hodně tun). vše ostatní je lepší vozit po silnici (máme rok 2020, nikoliv 1910). To je jako kdyby jel nákladní vlak (diesel), co by měl jeden vagón+loko a každých 15km by zastavil a rozjel. co je víc eko a flexibilnější vlak nebo kamion?

Pavel P.

Železniční doprava je vskutku efektivnější, když se přepravuje velké množství lidí či nákladu. Nedostatek flexibility je dán nedostatkem kapacity dráhy, a tedy nemožností garantovat dobu odjezdu a příjezdu, krom toho vlak nejde použít např. pro rozvoz zboží po obchodech. V tomto směru je asi nejlepší řešení intermodální přeprava, kdy do překladiště dojede celá souprava. Z pohledu ekologie má kamion výhodu ve spotřebě, jedině když nemá v cestě žádné kopce či dědiny, a to i proti lokomotivě s jedním vozem. Takže třeba 704+Hbbillnss vyjde ve spotřebě paliva líp než kamion na okresce. V osobní dopravě má autobus výhodu ve větším množství… Číst vice »

Jakub P

No tady jde o celkem velký sídliště na okraji největšího města v ČR, kde jsou zácpy takový, že ten autobus se musí v podstatě až k metru rozjíždět a zase brzdit co deset metrů, kdežto vlak má drtivou většinu cesty do centra svojí oddělenou trať s pár zastávkama … Takže máte pravdu s tím, že Čakovice jsou přesně to místo, kde by byla moderní příměstská železnice, ideálně elektrifikovaná a s „relativně“ menšími jednotkami v krátkým taktu (tzv. vlakotramvaj) super, i když vede do města celkem obloukem. Zejména kdyby se třeba povedla i plánovaná železniční zastávka na Rajský zahradě s přestupem… Číst vice »

ušatá

Velmi zjednodušené a tím i nepravdivé.

Josef Nový

Stará Karosa (krátká) kolem 45L na 100 a nová Sorka kolem 70L na 100. (Dle soudruhů v Bruselu přímá úměra čím větší spotřeba, tím ekologičtější ) Při slušné obsazenosti je ten vlak opravdu ekologičtější. A při standartní české neúdržbě železniční dopravní cesty se na km kolejí vydá méně peněz než na tu silnici.

Zea

Pane Nový kde jste na tato čísla přišel. Pracuji s výkazy dopravců veřejné dopravě. Při spotřebě 70 l/100 km na 1 km byla cena okolo 20 Kč/km provozu autobusů. Reálně je pod polovinou a to se výkazy vztahují ke km dle jízdního řádu. Tedy spotřeba pro všechny km včetně výjezdů a zátahů někde kolem 30 litrů na 100 km. Spíš méně. Hezký den všem.

Frantisek

Karosa mívala něco kolem 30 l, ale dost podobně je na tom i sólo kolejový autobus. Záleží hlavně na parametrech jízdy. Pokud motorák brzdí i na přejezdu se světelnou signalizací na 10 km/h, pak na rozjezdy sežere logicky asi víc než lehčí autobus. Základem je plynulá jízda. Ovšem koleje by měly sloužit hlavně těm proudům kamionů, které vídáme na dálnicích. Ty se stejně v logistických centrech vyloží a zboží z různých směrů se dávkuje k místním rozvozům. Ta první část je vhodnější na koleje, ta druhá se zase lépe dělá po silnici. Rámcově.

noerf

V linkové dopravě měly autobusy Karosa 9xx spotřebu do 30 litrů/100 km.

ušatá

Ty spotřeby jsou podstatně vyšší, zejména když jde o městskou dopravu a časté zastavování.

Lukáš F.

Já jsem teda slyšel, že kloubový bus v pražském provozu sežere 60-70 litrů na 100, přičemž ale SORáče jsou výrazně úspornější než starší typy.

jkjk

Průměrná spotřeba všech autobusů v DPP byla v roce 2019 44 l/100 km.

Gogo

Je nutné si uvědomit že Regionova má kapacitu jako dva autobusy, takže spotřebu busu musíš vynásobit dvěma, navíc bus potřebuje v zimě vyhrnutou silnici což taky něco stojí.

Karel Kouba

A ona ta regionova bude plná? Jo a že v Praze máte problém s vyhrnutim silnice? Ty 3 centimetry? Na horách se pluhuje 10 cm a výš. Nesmíte být zpovykaní.

ušatá

Zkuste si jet RN třeba na Kladno nebo na Rudnou a budete se divit, někdy i stát.

Jiří Kocurek

A po zrušení autobusu ten pluh pojede jen v příapdě, že je potřeba sanitka, žejo.

Jiří Kocurek

Autobus jezdí za 25 až 40 litrů. Od desetimetrové SORky mezi dědinama po kloubák ve městě. A pak ještě existuje trolejbus, to když se jezdí á 10 minut nebo tak nějak. Dokonce může být i meziměstský, drážní zákon to nezakazuje a fyzikální zákony taky ne.

asdfg

Tolik 814 nežere. reálně je to něco mezi 40-50l/100km.

ušatá

Ty rekonstruované 810 v průměru se dostávaly i na 30 l/100 km. Je to dané právě i charakterem tratí a způsoby jízdy.

ušatá

Ono to není takto jednoduché, spíš malá demagogie. Protože se musí posuzovat celá trasa a ne jen jeden úsek. Průměr pak vychází úplně jinak. Např. z Prahy do Čakovic je to do kopce, ale zpět je to dolů a už nám ty spotřeby hned ukazují něco jiného. Jinak 810 má v průměru spotřebu kolem 40 – 50 l /100 km. Samozřejmě to neplatí všude, je to dle stoupání, zastavování atd. Ale je to takový celkový průměr. Vycházím z různých údajů a z praxe lidí, co s tím jezdí, co to projektovali a sledovali.

Kalina

Nižší odpor kolo/kolejnice je pouze jedním z faktorů. Rozhodující však je spotřeba paliva v přepočtu na cestujícího a km jízdy. Dalším důležitým kritériem je plnění emisních norem. Autobusy plní normu Euro6. Jakou emisní normu splňuje motorák KŽC 813 Mravenec se snad ani nebudu ptát.

Martin V.

A navíc je obrovský rozdíl jestli máte podhuštěné pneumatiky zemědělských vozidel (aby se nebořily na poli), nebo pneumatiky těžkých silničních vozidel (kamiony, autobusy), které se hustí na 7-9 barů a jedou po tvrdém rovném povrchu. Naprosto klíčovým parametrem pro spotřebu paliva je HMOTNOST vozidla – ta kromě odporu vzduchu kecá úplně do všeho. A to bohužel železniční vozidla znevýhodňuje (a moderní spňující TSI normy tím tuplem).

Jakub P

Na druhou stranu je velmi zvýhodňuje to, že daleko míň času strávěj poskakováním v zácpách. Teda aspoň vlaky, který mívaj až na výjimky oddělenou trať. Tramvaje to maj horší, ale taky se řada těch oddělenejch úseků najde, rozhodně víc, než je vyhrazenejch pruhů pro autobusy… Ono když musíte byť třeba čtvrtinovou hmotnost rozhýbávat a zase brzdit dvacetkrát častěji, není to žádná výhra…

ABC

Tady si prostě pan radní těžce nabehl na své ekovidle a odporem kolo/kolejnice se to neokecá 🙂

Jiří Kocurek

Odpor plavidla ve vodě je ještě nižší. Už puhý vánek dokáže pohnout plachetnicí.
Volil bych jachty.

Martin V.

Ale musíte se pohybovat pomalu, velmi pomalu. 😉

sch

Myslím že radní Scheinherr tam už vidí hybridní, vodikové nebo bateriové vlaky, počkejte a uvidíme. Pak by se ta dlouhá čekací doba na konečné hodila na dobíjení u toho baterioveho vlaku. ČD by nabídli přestavbu 810 na baterie, protože toto universální vozidlo ještě neřeklo sve poslední slovo.

tecka

KŽC nabídne šlapací nebo ruční drezíny. UŽ to testují skoro 10 let v Děčíně v přístavu Loubí. Jen to maskují jako mezinárodního mistrovství ČR v jízdě na pákových drezínách.

Jiří Kocurek

A na konečné diesealgregát pro dobíjení baterí. To nejsou emise z dopravy, to jsou emise z energetiky. Dieselagregát je totiž schválen jako špičkovací elektrárna.

Bez ironie: Vlakotramvaj, travajovou trolej, úvraťovou konečnou. Bohužel to naráží na mnoho problémů a §1 je ten menší z nich.

Peeetr

U velkých měst je zdaleka nejdůležitější faktor přepravní kapacita a zacpanost cest.