Doprava ve městě Metro

V pražském metru od září ubylo několik milionů cestujících

Stanice metra C Opatov. Foto: Jan Sůra
Stanice metra C Opatov. Foto: Jan Sůra
Vedení Prahy věří, že pokles počtu cestujících v MHD již končí.

V pražském metru od letošního září ubylo několik milionů cestujících. Zatímco v září jich bylo přes 18,9 milionu, v říjnu to bylo necelých 13,5 milionu. V období od 1. do 18. listopadu jelo metrem asi 5,5 milionu lidí, proti stejnému období v říjnu to bylo o 3,6 milionu a proti září o 6,8 milionu lidí méně. Proti stejnému období loni v listopadu to je letos úbytek zhruba 12 milionů cestujících. Vyplývá to z dokumentu pražského dopravního podniku (DPP), který má ČTK k dispozici. Výpadek na jízdném předpokládá DPP letos přes jednu miliardu korun.

Tento týden, po několika týdnech stagnace počtu cestujících, však dochází k jejich nárůstu. Doufáme, že tento trend půjde i dál. Děláme vše proto, aby se naši cestující v MHD cítili bezpečně,“ řekl v pátek náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Reálný počet cestujících podnik počítá tak, že vezme zaznamenané vstupy a výstupy, takzvaný obrat, a číslo vydělí dvěma. Zatímco sčítače v metru zaznamenaly 1. listopadu 131 421 nástupů, 128 751 výstupů a celkový obrat byl 260 172 lidí, tak v pondělí 16. listopadu to bylo 378 798 nástupů, 376 935 výstupů a obrat 755 733. Nejvyšší obrat byl zaznamenán ve středu 18. listopadu, a to 906 613, tedy 454 885 nástupů a 451 728 výstupů.

Největší úbytek po zákazu vycházení

V září využilo metro za celý měsíc 18,9 milionu cestujících. Následně jejich počet v říjnu klesl o necelých 5,5 milionu. Největší úbytek nastal po zákazu vycházení po 21:00, který byl zaveden od 28. října. Letos za celý říjen tak využilo metro celkem 13 436 067 cestujících, zatímco v loňském říjnu to bylo téměř 32 milionů cestujících, tedy asi 2,4 krát meziročně méně.

Jednotlivá cesta v MHD trvá cestujícímu v průměru zhruba 15 minut, těm, co přestupují a kombinují různé dopravní prostředky, asi 30 minut. „Při dodržování základních hygienických pravidel jako nošení roušek je 15 nebo 30 minut podle nejrůznějších světových studií velmi krátká expoziční doba, a pravděpodobnost nákazy Covid-19 je proto v MHD velmi nízká. MHD v podobě, ve které jezdí, je tedy naprosto bezpečná,“ uvedla dnes mluvčí DPP Aneta Řehková.

Provoz MHD byl již letos v březnu na začátku pandemie omezen. Kromě upravených jízdních řádů stále platí v Praze zákaz nástupu předními dveřmi nebo je zrušený prodej jízdenek u řidičů městských autobusů. Všichni cestující musí mít v MHD zakrytý nos a ústa, a to i na zastávkách.

Samotný DPP očekává kvůli poklesu cestujících propad tržeb asi 1,2 miliardy korun. Ročně na jízdném DPP utrží několik miliard korun. Na jeho provoz pak magistrát dává ročně asi 14 miliard korun. V celé MHD pak magistrát očekává letošní propad kvůli koronaviru zhruba 1,6 miliardy Kč.

Počty cestujících v metru

 

Celkem cestujících Počet cestujících od 1. až 18. den
Září 2020 18 904 651 12 272 360
Říjen 2020 13 346 067 9 077 804
Listopad 2020 5 489 507

ČTK

24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
IBM

A bude hůř. Já si třeba loni koupil roční Prahu a roční dvě pásma (8 402 Kč). A od půlky března jsem jel do Prahy 3×. Příští rok tedy ode mě neuvidí (až na pár jízd) nic.

Samo

Podľa PESu budú rúška povinné takpovediac do konca pandémie. Do VHD sa teda ešte pár mesiacov nikto kto na ňu nie je odkázaný nevráti.

Prepad (a letný nárast) počtu cestujúcich bol priamo naviazaný na povolenie normáleho dýchania a tak to aj zostane.

Y.K.

Aha, akorát že v pražském metru jsou roušky roušky povinné bez přestání od března do teď. Takže letní nárůst byl hlavně kvůli tomu, že bylo kam jet. Teď většinou není.

idk123

Tak dokud bude stát všechny buzerovat zákazy, zavíráním, rouskama a podobnýma blbostma, tak nelze čekat, že se cestující budou vracet v nějakém vyšším počtu. Komu teď končí kupon, tak si ho jen tak hned neobnoví. No a brzo bude Praha totálně zasekaná IAD, protože v té tyhle blbosti neplatí. A vrátit cestující zpátky bude velký oříšek.

Karel

jak muze byt vic nastupu nez vystupu? vzhledem k tomu, ze pres pulnoc se nejezdi, tak tak se numuze cast projevit v nasledujicim dnu a podle cisel to vychazi, ze se za den ztrati pres 3000 lidi 😀

parada, ze clovek musi mit zakryta usta a nos a revizor prijde s rouskou po nosem jako by nic…

jakub (easydrink)

já vídám i hodně cestujících, kteří nemají zakrytý nos

Walt

Vstupy a výstupy počítá fotobuňka, pokud projde víc lidí vedle sebe, může je započítat jako jednoho, mohou vystoupit na stanici, kde se dá fotobuňka obejít, projít fotobuňkou nastavenou jako výstupní opačným směrem atd.

Tomáš Tichý

Mám pár známých a ty při vstupu do metra máchnou rukou i u vedlejších čidel.
Místo jednoho, tak to zaznamená tři lidi.
Navíc v některých stanicích čidlo nepozná jestli dotyčný nastoupil či vystoupil a započítává podle toho kde je. No a když lidi chodí vstupem, tak přibývá nastoupivší cestující, co ve skutečnosti vystoupili.

Jenda

Co pozoruju ve svojí sociální bublině, tak lidem postupně dobíhají předkoronové roční kupony. A jelikož není moc kam jezdit, tak je neobnovují. No a v důsledku toho i když někam potřebují, jedou radši autem nebo jdou pěšky, než aby si kupovali jízdenku.

Radiátor

Nevíte jestli prodloužení provoz metra když teď je zákaz vycházení až od 23:00 ?

Pezos

Pokud mám správné informace, tak zatím ne.

libcha

Já bych řekl, že pokles od 28. října nebude dán (jen) zákazem vycházení, ale hlavně vládně nařízeným home-office pro kancelářské profese. Já se nákazy při cestě MHD moc nebojím, ale takhle prostě nemám kam cestovat.

Štěpán

Co takhle metro zrušit a postavit místo něj cyklostezku? Vždyť je to taky kolejová doprava, kterou by mohl nahradit autobus, který je 3x/4x/nx levnější, ne?

(samozřejmě myšleno ironicky)

...

Ale ono to tak je. V noci místo něj jezdí tramvaje a autobusy. Možná najdeme relace, kde by to nyní mohlo dávat smysl i přes den.

Štěpán

Nebýt korony, tak by provoz metra v noci smysl mohl dávat (alespoň ve 30 min intervalu). Problém je v tom, že v noci probíhají údržbové práce a nepřetržitý provoz tak možný není, to by jinak musely být hodně často výluky.

Jiří Kocurek

Když v tom Metru bude jezdit 1vozová souprava á 2 hodiny, tak se opravdu vyplatí místo nej provozovat autobus. Což je jeden z důvodů, proč radní v Neumětelích o Metru ani neuvažují.

Josef

Zajimavy, ze v obchode ted smi byt 1 zakaznik na 15m2, doba kontaktu tam je zcela urcite pod 15 minut, presto je to tam nebezpecny, zatimco v MHD to neni problem. Tak ja tomu nerozumim

Jan

Smysl to nedává, stejně tak jako zpřísňovat opatření v době, kdy už jsme týden nebo dva za maximem přírůstku nakažených a šíření viru se zpomaluje. Stejně tak nikdo nepřinesl data, že v MHD dochází k nějakému většmu přenosu nemoci, pořád platí že hlavní zdroje jsou v práci a v rodině. Dobře to lze sledovat třeba na počtu nakažených prodavaček, které v tom obchodě musí trávit celou směnu. Za dobu epidemie se neprokázalo podstatně vyšší riziko nákazy. Z toho mimochodem vyplývá i účinnost opatření jako jsou roušky, dezinfekce, rukavice, opravdu to pomáhá. Zajímavý vedlejší efekt je nižší přenos respiračních onemocnění obecně.… Číst vice »

Pezos

Taky se postupně ukazuje, že přenos přes povrchy není tak markantní, jak se na začátku tvrdilo (viz třeba ty obchody), co částečně ovlivňuje i MHD.
Jedna věc jsou bombastické titulky, jak se (v laboratorních podmínkách, často vzdálených od reality) povedlo odhalit části viru po 28 dnech, druhá věc jsou tvrzení jiných odborníků, že nákaza z povrchu není tak úplně jednoduchá.

Tomāš

Tak zavedeme maximální obsazenost vozů MHD tak, že může být obsazena jen každá čtvrtá sedačka, a kdo se nevejde, má smůlu a musí čekat na další spoj?

babilon

On někdo říká, že hlava na hlavě v MHD není problém?

Brian Griffin

Pan Prymula by nejspíš s panem Scheinherrem zásadně nesouhlasil v tom, že je cílem zvyšovat počet cestujících v metru… 😉

mirek

Lobista farmaceutických firem už naštěstí nikoho nezajímá.

Jirka

Srovnávat 1.11 (neděle) s 16. 11 . (pondělí je nesmysl)

Partneři

Škoda transportation