V Praze zdraží od srpna jednotlivé jízdné i sms jízdenky MHD, roční zůstane
Autobusová linka 112 v Praze. Pramen: ROPID
Radní schválili kromě zdražení jízdného také nižší jízdné pro lidi v hmotné nouzi.
Radní schválili kromě zdražení jízdného také nižší jízdné pro lidi v hmotné nouzi.
Už dávno měli zavést MHD zdarma…
pokud jízdenka zdraží ze 32 na 40, měla by mít platnost ne 90 ale 120 minut / 2 hodiny / některé spoje jsou nyní poředěné a čekáním na přestup uplyne delší doba
To už mělo být dávno, zdražit by určitě mělo i předplatné, dyť je to k smíchu, náklady na MHD astronomické a jízdné směšné, nakupují se nová vozidla za miliardy a musí se to promítnout přece do jízdného.
Proč je SMS jízdenka dražší? Pochopím navýšení cen, všechy důvody ať jsou reálné nebo vymyšlené aby lidé méně prskali, ale vysvětlení důvodu proč je SMS jízdenka dražší než papírová nevidím. Jako že provozovateli SMS služby platí 2 Kč za každou jízdenku? Tak si říkám že tunel od Rittiga a jeho party na papírové jízdenky źe které měli jen pár haléřů bylo nic proti tomu jak někdo mastí kapsu na tomhle.
Cestující v ostatních městech, kde je SMS jízdenka, je u vás rozdíl v ceně SMS a papírové jízdenky?
Provize za SMS jízdenku je 11.77 %, za jiné prodejní kanály kolem 5 %. Takže to navýšení ceny je ten rozdíl v provizích. Za SMS jízdenku totiž provozovatel systému GLOBDATA (dříve Erika) platí ještě operátorům. A nedá se vyloučit, že snahou je se SMS jízdenek zbavit ve prospěch aplikace PID Lítačka, kterou si provozuje město.
A tím nás chtějí donutit si znovu kupovat tramvajenku, kterou jsem prestal kupovat loni v lednu? Spíš bych řekl, že nás ještě víc donutí jezdit autem.
A proč jsi ji přestal kupovat loni v lednu? Z nechápavosti?
Na 2 cesty metrem za zhruba 1,5 týdne? Cesty na pár zastavek tramvají či autobusem není problém risknout.
Za služby se platí, hňupe
10 korun za den se vyplatí alespoň mně i teď v době Corony. podle appky(Teal) jsem za posledních 10 mesíců na home office stejně použil MHD 142x.
Nejčastěji víkendové výpady, občasná návštěva kanceláře, nějaký ten lékař.
Jde o v průměru 7 cest tam a zpět měsíčně.
Díky modrému moru ( a letos se roztáhl pořádně) je každá cesta autem skoro kamkoli do města dražší o 100-200 Kč, s MHD problém odpadá.
A dopadne to tak, že bude tolik parkovacích míst, kolik bytů – a veškerá parkovací místa jako modrá zóna. 😀
Když měsíční stojí 550 tak se s 24 hodinovou nedá nic moc dělat a jako 3 resp. 4 násobek jednotlivé je zcela ekonomicky v pořádku. V pořádku není pražské předplatné.
Úplně největší sprostost je to symbolické zdražení celodenní jízdenky jen o 10 Kč. Chudáci zahraniční turisté, kterým je to jedno, si připlatí o pár centů navíc. Za to, když někdo bude chtít jet o tři zastávky dál, tak radši půjde pěšky nebo si popojede autem.
Ten turista už dneska zaplatí 11x tolik, co místní. Je vidět, že doby minulé, kdy bylo hlavní natáhnout turisty, jsou v Praze hluboce zaryté.
Hmmm…kolik navrhujete?
Nevidím na tom nic sprostého – je to motivace k zakoupení celodenní jízdenky. Navíc, tu si nekupují jen zahraniční turisté, ale obecně jakýkoliv turista, i Čech, nebo prostě člověk, co za den absolvuje více cest MHD, a nemá dlouhodobý kupon.
Snad to zdraží hned po volbách, to za ty 4 roky vyžehlí..
Ach jo.
Pro rozumné zdražení jsem jednoznačně byl – ceny v PID se nezvedaly opravdu dlouho.
Ale doufal jsem také, že se už tak komplikovaný Tarif PID bude zjednodušovat.
A ono ne – naopak. Zavedeme další kategorii pro nějaké úlevy (hmotná nouze), zavedeme rozdíly v prokazování bezplatného jízdného ve vlacích PID vs. ostatní dopravní prostředky (dost na tom, že např. bezplatná přeprava seniorů nad 70 let je v autobusech, ale ve vlacích ne), zavedeme speciální tarify na lanovku, speciální tarify na Airport Express, speciální tarify na SMS jízdenky…
Opravdu, aby se v tom prase vyznalo.
Zjednodušovat…máte nějaký nápad?
Pravda je, že by to chtělo zrušit ty speciální tarify. Kdo se v tom má pak vyznat…
Ono toho není zrovna málo: Zrušit speciální tarify pro lanovou dráhu, Airport Express; Zrušit speciální tarif pro SMS jízdenky, chápu, že to je nevýhodné, tak to lze časem třeba zrušit nebo více propagovat ostatní kanály, ale takto to akorát dál znepřehledňuje tarif; Zrušit rozdílné prokazování nároku na bezplatnou přepravu vlaky/ostatní PID; Zrušit rozdílné placení psů a kol ve vlacích/ostatní PID; Zrušit všechny výjimky typu hmotná nouze, důchodci pod 65 let apod.; Nejlevnější jízdenka (dnes za 12 Kč) platí v příměstském autobuse, ale ne ve vlaku (třeba i na stejnou trasu); Bezplatná přeprava kol po Praze/od hranice Prahy se platí, to… Číst vice »
Linky se speciálním tarifem (airport express, lanovka) – zavést obecný doplatek – ve vlaku první třída, platí ve speciálních linkách, možnost jet čímkoliv. – Koupím si pásmo P normální nebo pásmo P s první třídou? Kladenské dvoupásmo – zrušit. (Možná zdražit poplatek za jedno pásmo) Jízdenka za 12 Kč – ať platí i ve vlacích (při dané časové platností). Nebo naopak zrušit úplně.b Studenti, hmotná nouze – z tarifu PID vyhodit. (jestli studenti nemají na dopravu, řešit výši stipendií/daňových slev/dávek). Pásma 0 a B – zrušit. Jestli někdo chce na Letňanské pole bez metra, dát na výběr časové platností (končí… Číst vice »
Ještě větší bizár je uznávání tarifu PID v MHD Kladno. Tam třeba neplatí jízdenky za 12, neplatí tam ani státní sleva pro děti a studenty (když jezdí student do Prahy za 75% slevou, nemůže jednoduše přestoupit na MHD Kladno. A nejvtipnější je, že jen tak nepoznáte, co je a co není MHD Kladno. Například linky 601-608 jsou, 609 ne, tam platí běžný tarif PID vč. jízdenek za 12 a slev pro děti, 610 až 616 už zase je MHD Kladno a od 617 výše už zase ne.
MHD v Praze spolkne zhruba třetinu rozpočtu Prahy, na příjmy má vliv také schválený daňový balíček. Do toho tady máme obrovský výpadek příjmu z turistů. Jízdné v Praze kryje jenom zhruba 20% nákladů, přičemž úroveň krytí nákladů ve srovnatelných městech v okolí (Drážďany, Berlín, Bratislava, Vídeň…) se pohybuje okolo 60%. Za takto nezdravý poměr mezi příjmy a výdaji mohou zejména extrémně levné časové jízdenky a doslova směšně levné jízdné pro studenty VŠ (3 piva/měsíc) a spousta dalších vyjímek. Za téhle situace by bylo nutné, vhodné, ale i snad politicky průchodné zvýšit kromě jednorázových jízdenek taky ty časové, které se mimo… Číst vice »
Zcela souhlasím. Dražší jednotlivé jízdenky akorát zvýší počet lidí, co jezdí načerno dvě tři zastávky (platit 30kč za 3 min. jízdu se bude už jen psychologicky chtít málokomu) a z pravidelných cestujících nezíská město ani korunu navíc. Cesta do pekel.
Pokud člověk pojede alespoň třikrát týdně 3 minuty, už se mu vyplatí roční kupon.
Pokud se roční kupón vyplatí při pouhých 3 jízdách týdně, je tedy otázka, jestli je poměr cen jednotlivých a časových jízdenek nastavený úplně rozumně.
Pro pravidelné cestující je MHD extrémně levná, pro občasné zase poměrně drahá.
Na druhou stranu, čím víc takových lidí, kteří jezdí sice pravidelně, ale zdaleka ne denně, naláká město na pořízení tramvajenky, tím větší šance, že začnou MHD používat a auto nechávat doma i na cesty, které dosud jezdili autem (když už to mám, tak to využiju).
Jenomže pak máte ten problém finanční. Krytí nákladů je pouze z 20%. Praha má obrovské problémy s bydlením, budováním infrastruktury – zejména linka D, městský okruh a mnoho dalšího. Pokud třetina rozpočtu zahučí do DPP, tak pak nezbývá na to ostatní.
Za netriviálního předpokladu, že lidi jezdící autem neznamenaj pro město větší náklady, než lidi jezdící MHD.
S IAD mají vyšší náklady všechna města a je žádoucí její podíl udržovat na rozumných číslech. Jako řešení je samozřejmě důležité podporovat MHD. Zde je ale obrovský problém s nastavením jízdného, protože je zde obrovská disproporce mezi jednotlivým a časovým jízdným. Vysoké ceny jízdenek pro občasné návštěvníky je pak motivuje více jezdit autem.
já z venkova co sem tam musí dojet do Prahy jakožto středočeského hlavního města se pohybuju na kratší vzdálenosti po Praze pěšky, neb 30kč za jednu – nebo dvě zastávky tramvaje nebo busu či metra je zlodějné.
Tak choď pěšky no
Vždyť chůze je zdravá, navíc cesta dvě tři zastávky pěšky nebude ani o tolik pomalejší, protože musíme odečíst čekání na tramvaj.
No tak jestli vyděláváš jen stovku za hodinu, tak to je logické.
Tak ze studentů, tj. osob bez pravidelného příjmu plnit rozpočet? Hmm…
Přiměřená platba za služby se nedá úplně nazývat „plněním rozpočtu“.
Zcela souhlasím. Už proto, že mezi 3650,- a 4 380,-Kč není zas tak velký rozdíl…
Trošku žasnu, jak někteří dokážou prskat, že by se jim MHD zdražila. Protože jestli zaplatím za den čtvrtinu, nebo třetinu piva je asi pro většinu lidí zásadní rozdíl :-).
Takže lanovka bude de facto vyřazená ze sítě pidu. Jestli to tak půjde dál, tak tu za chvilku budeme mít 10 druhů linek a na každý budou platit jiné jízdenky.
Nevím jak to bude v tarifu, ale čekal bych že jakékoliv předplatné pro Prahu – můžete jet lanovkou. Alespoň denní krátkodobá jízdenka – také. A pokud máte jízdenku alespoň za 60, tak také. Jinak to bude pěkně debilní.
Bude.
Chtěl jsem se zase rozohnit, že nové vedení kraje zdražuje, aniž by odvedlo nějakou práci. Nicméně musím sportovně uznat, že tohle je fakt pořádný kus práce: https://pid.cz/integrace-verejne-dopravy-na-mladoboleslavsku/
Zaplať příroda, snad už se to nebude dál odkládat…
Zajímalo by mě, co se stávajícími papírovými jízdenkami? Příp. půjdou s doplatkem vyměnit nebo vrátit?
Zatím šly vždycky vrátit, když přestaly platit.
No, ne zcela a vždy. Když zavedli státní slevy ve vnějších pásmech, tak nevykupovali lístky za 16 (poloviční / 4 vnější pásma). Že prej stále platí v Praze jako devadesátiminutový pro důchodce nebo děti do patnácti bez průkazky. Nejspíš asi předpokládali že každý má někoho takovýho v rodině nebo známýho nebo je asi prodá na bázoši….
Mně se líbí ty výkřiky typu – jestli zdražíte, budu jezdit autem. Oni si fakt někteří myslí, že jízda autem je levnější. 😀 😀
Při srovnání s cenou jednotlivých jízdenek nepochybně, k tomu navíc s komfortem, bez přestupů až k cíli.
Tak proč se MHD říká socka, když největší sociální případy tady jsou majitelé aut, kteří jízdou autem vlastně šetří? 😀 😀 Znamená to, že já si na MHD dokážu vydělat, když je tak drahá? 😀
Socka vzniklo od sociální dopravní prostředek a to již alespoň na „venkově“ je automobil. Protože nějaký stejně musíte mít, protože o víkendu toho moc nejede, do práce by jste jeli pomocí VHD s několika přestupy a někam dokonce VHD ani nejezdí.
na venkově busy nejezdí v prac dny večer po šesté a o víkendu nejezdí vůbec, možná nekde jen jeden dva za den.
Ano, proto je sociální dopravní prostředek automobil.
Pokud nemám lítačku a chci zajet přes víkend na nákup, tak raději skočím do toho obchoďáku autem, než platit ve dvou 160Kč za jízdné. Ne, že by se řidiči citěli jako sociální případy, ale takhle prostě běžný člověk uvažuje.
Když chci zajet na nákup, tak beru auto automaticky, bez ohledu na cenu jízdenky. Ten nákup za bůra přece nepotáhnu autobusem, i kdyby byl zadarmo.
Ale ne každý vyhrál auto v Bingu.
(Skoro) každý si ho sice může koupit aby ušetřil za lístek, ale to pak poněkud mění ta cenová srovnání.
Tak jízda jistě je levnější, pokud člověk už to auto má a stejně ho musí udržovat.
Ono je auto dost často levnější i se započtením všech nákladů.
Jenom povinný ručení stojí na rok víc, než roční kupón na tramvajenku.
ovšem narozdíl od tramvajenky platí po (téměř) celé Evropě 🙂
Jenže to povinné ručení se amortizuje třeba při cestách na dovolenou. Pak to při malé cestě po městě nemusí mít velký vliv na náklady.
Srovnávám jednotlivé jízdenky. Ceně 10 Kč/den se samozřejmě konkurovat nedá.
Ono strašně záleží, jak často a jak daleko jezdí. Pokud někdo jezdí za 10Kč denně přes půlku měst a tvrdí, že při zdražení na 12 začně jezdit autem, tak je to nesmysl, protože 10Kč stačí tak na benzín na 5km.
Pokud ale někdo lítačku nemá, tak se ta cesta na lístky opravdu prodraží. Zase záleži kde, ale všeobecně dát 64Kč za zpáteční jízdu pár zastávek tramvají, tak to je už to auto se vším všudy levnější.
Pokud opusti svuj obvod, neni problem dat pres 64 za dve hodiny parkovani. Pokud jede jen na otocku, muze si koupit prestupni listek, kterej mu pokryje cestu tam i zpet.
Jo, obcas mozna shodou okolnosti nejaka cesta autem vyjde v primych nakladech levneji, ale jinak myslim naklady na auto, a to i variabilni, vetsina lidi v teto diskusi silne podcenuje.
Jenomže zdaleka ne všude se za parkování platí. U nákupních center jde zaparkovat na čas zdarma, případně se dá nějaká hodina doplatit. Třeba v Novém Smíchově se o víkendu 5 hodin neplatí. To na nákupy, kino, nebo kafe v okolí bohatě stačí. Pokud nemáte lítačku, tak ve dvou zaplatíte 130-160Kč, takže prostě jedete autem, které tak jako tak máte a nějaký litr benzínu neřešíte.
Proto tvrdím, že takto výrazné zdražení jednotlivých jízdenek je kontraproduktivní, protože drahé jízdenky motivují jezdit autem lidi, kteří lítačku nevlastní.
Na druhou stranu, to, že lidi do města zajedou autem o víkendu, mimo špičku, a zaparkujou v obchoďáku, je pro město o dost menší zátěž než ti, kteří jedou v pracovní dny, ve špičce a chtěj parkovat někde na ulici.
Jenomže lidi autem dojíždí zejména v pracovní dny. Pokud někdo dojede do Prahy autem a přes den zaparkuje ve firemních garážích, tak je těžko budete motivovat, aby třeba pro nějaké další popojíždění po městě použil MHD, když má za pár zastávek zaplatit 30-40Kč.
A za těma pár zastávkama má taky firemní garáže? Pokud tam má taky možnost parkování zdarma, jel by tam takovej člověk nejspíš autem stejně, i kdyby jednorázovej lístek místo zdražení zlevnil na půlku…
Fakt je ten, že spousta lidí lítačku z různých důvodů nemá – řemeslníci, obchoďáci, lidi dojíždějící z okolí za prací, nebo nákupy. Asi uznáte, že pro tyhle lidi je MHD na jednotlivé jízdenky poměrně drahá. Zdražení jednotlivých jízdenek tak auta rozhodně neomezí.
A zlevnění by je taky neomezilo.
To bych právě neřekl. Drahé jednotlivé jízdné odrazuje od MHD ty, kteří lítačku nemají. Je to všechno o nějaké statistice. Pokud kombinuji více dopravních prostředků, tak je tohle drahé jednotlivé jízdné poměrně odrazující. Nebo snad pár zastávek tramvají za 32/40Kč někoho přitáhne?
Při tom popojíždění taky potáhne firemní garáž s sebou? A myslíte, že kapacita firemních garáží je dostatečná pro každého čičmundu, co tam osm hodin mlátí do klávesnice?
I v Praze existuje spousta míst, kde se dá zaparkovat zadarmo. Třeba Nový Smíchov na 2 hodiny. Kdo jezdí autem, tak zpravidla ví, kde zaparkovat. V nejhorším se to parkovné dá zaplatit, když je cena srovnatelná s jízdným.
Lidé, kteří tramvajenku (netušil jsem, jak se chytne ten zrůdný Krndovýraz) nevlastní, jezdili autem i dosud. Nevytvářejte umělé konstrukty.
Aha, takže klasický český odezdikezdismus. Víte, ono existuje poměrně velká skupina lidí, která dopravní prostředky kombinuje. Pro ty je cena jednotlivých jízdenek poměrně podstatná. Jezdí třeba většinou autem, ale sem tam to prostřídají MHD. Pokud ale má dotyčný zaplatit za takový výlet po Praze 80Kč, tak jeho motivace používat více MHD docela razantně klesá.
Pokud pojedu jednu stranici busem, tramvají, nebo metrem je tedy 30 Kč fakt HODNĚ! Chápu že za 30 min se metrem, dá ucestovat půl Prahy, ale nemělo by tedy být i varianta třeba na 1-2 stanice?
No právě, na jednu stranu se lidi urputně brání zdražování třeba z 10ti na 12, 15Kč denně, ale na druhou stranu jim nevadí desítky korun za pár km jízdy tramvají. Prostě MHD nejezdí jenom pravidelní cestující. Poměrně podstatnou část tvoří cestující občasní (nejenom turisté). Bohužel pro občasné použití MHD neexistuje v Praze vhodné jízdné. Buď „turistické“ jednotlivé, nebo super levná lítačka. Nic použitelného mezi tím. Místo, aby magistrát přišel z nějakou rozumnou koncepcí, tak tuhle disproporci ještě zvýší.
Zdaleka ne vzdycky, zejmena pokud zapocitate parkovani. A to je furt i v zonach vetsinou velmi levne.
Mě se na celém zdražování nelíbí, že kupóny zůstávají léta stejně drahé, ale jízdenky turistům zdražují+naprosto nelogické zdražení lanovky na Petřín. Pokud do Prahy k babičce pojedu vlakem s dvěmi dětmi, bez jakýkoliv slev, tak se to za víkend už pěkně nasčítá, obzvláště pokud by jsme chtěli jet na ten Petřín. Cesta pod Petřín 80Kc, lanovka na Petřín 120Kc, cesta z města dalších 80Kc. A to vše jen za jeden den. To nemluvím o tom, že MHD na druhý konec Prahy(Zoo) to je cca 1,5h, autem cca 30 min. To už si pak klidně to parkování u Zoo zaplatím a… Číst vice »
Pokud děti alespoň občas zavítají do Prahy, tak jim zařídíte kartičku na jízdné zdarma. Očekávám, že lístek za 60 by měl platit 2 a půl hodiny Praha + 1 a 2 pásmo a k tomu i ta lanovka. Kdyby náhodou ne, koupíte si denní pro sebe za 120.
A nevíte kolik stojí vstupenky do ZOO 🙂 to se prohnete
To jsou všechno umělé konstrukce kolenovrta. Když přijedete do Prahy vlakem, tak to do ZOO rozhodně není hodina a půl.
No neřekl bych, že jde zas tak o nereálnou story. Známi s dětma přijedou na víkend do Prahy a s chcete jít s nima do ZOO. Pokud se k zážitku narvaného busu z Holešovic na jedné noze přidá ještě 240Kč za jízdné, tak už asi raději pojedete autem. Vy zřejmě lítačku máte, tak vám to nepřijde, ale zkuste se projednou vžít do někoho, kdo ji nemá a auto k dispozici tak jako tak má.
No trochu vám uniká že to nemusí být kvůli tomu co je levnější, ale kvůli poměru cena/výkon.
Neuniká. Ani trochu. 😉 Co mi uniká nebo ne, totiž nedokážeš ze své pozice posoudit. 🙂
Působí dost směšně to, že první pásmo stojí ročně 3540 Kč a roční po celé Praze 3650 Kč :DDD Trochu nepoměr – v mém případě za dva kilometry tam a zpátky do Prahy.
Údajně lidi přesedají na kolo, tak je můžete následovat, 2km se dají zvládnout asi i zimě;)
Nebo jezdí načerno (Úvaly, Zeleneč). Šance že to průvodčí nestihne je docela slušná a přinejhorším zaplatí 40 kaček přirážku (a ze Zelenče ani to ne).
Tak nekdo i v ty Praze celej rok jezdi skoro jenom jednu trasu tam a zpet. Jo, bude to v tech primestskych pasmech urcite o dost castejsi, ale holt je to vec, kterou sebou levnejsi bydleni mimo mesto nese. Ono zaridit dobrou HD v roztahany zastavbe proste je o dost drazsi nez v kompaktnim meste.
Už teď je za krátkou jízdu 10 minut 24 Kč hodně. Zdražením jen podporujete můj názor, jít raději pěšky nebo jet autem.
Když někde toho svého miláčka zaparkujete… 😀 😀 😀
Zvýšené jednorázové jízdné a nulový nárůst u již tak hrozně levných předplatních kupónů bych nějak skousnul, ale jako vyloženou diskriminaci beru lanovku na Petřín zdarma pro držitele předplatních kupónů a pro ostatní za 60. Mám bydliště v Praze, platím tady daně, utrácím tady své peníze a nevím, proč mám být diskriminován jenom na základě toho, že nemám nějaké předplatné. Ta podmínka by měla být definována na bydliště v Praze, pokud chtějí od turistů vybrat víc. Jinak zrovna lanovka na Petřín fakt není běžnou součástí sítě MHD (rozuměj běžně použitelnou pro pravidelné dojíždění odněkud někam), takže netuším, proč zrovna tento dopravní… Číst vice »
Když bydleli na Strahově studenti, používali lanovku jako MHD.
Oni se tam zase vrátí, až vláda dovolí prezenční studium.
Oni tam pořád jsou, je jich sice i dost méně, ale jsou tam.
A taky bych zaved pro Skopčáky dražší guláš a pívo, jako to bylo normální v devadesátejch.
Myslíte jako oboustranný jídelní lístek? Přední strana hosti, zadní strana turisti?
Takováhle věc je normální v určitých typech nóbl restaurací nebo některých zahraničních. Ale dělí to podle pohlaví. Pán má s ceníkem, dáma bez. Vtipné je, když je placení z různých důvodů, nejčastěji rodinných, otočené. To se mi stalo, když jsem byl ve Francii. Jako syn jsem ve skutečnosti byl pouhá podpůrná jednotka a ne ten, kdo danou akci obstarával. A stejně jsem dostal lístek s cenami ale máti bez. Pak přišel ještě fór s placením – pro čecha celkem nezvyklá akce s účtem, tedy dostanete ho na tácku, kam má plesknout bankovky a číšník to odnese celé a pak má… Číst vice »
Já jsem lanovkou pravda pár let nejel, ale vždycky tam platil přestupní lístek. A podle stránek DPP to tak je stále
Lanovka na Petřín se jako VHD v necovidové době běžně používá.
aha, no tak to vypadá že budu na Smíchov chodit z hlaváku pěchem, nebo se svezu s přestupem o stanici dál, sorry, ale fakt si nejsem jistej jestli zdražením jednorázovek zvýšíte tržby jako spíš odradíte potenciální občasné cestující..
Tak pokud se vám vyplatí investovat do úspory 30 korun hodinu a čtvrt času, tak směle do toho.
pche, to musíte snad stát na místě ne? :DD já to dávám v pohodě za půl hodiny
Po ukončení Covidových omezení se snad vrátí turisté, kteří většinou jednorázové jízdenky používají a na ty je zvýšení ceny hlavně směrováno. Snad neznám žádného Pražana, který by jezdil na jednorázové jízdné, roční se snad vyplatí každému i svátečnímu cestovateli.
Já znal několik.
Auto nezaparkuju, na koloběžce nesmím a na lupen nekřesťanský love. V cajzlohradu by chtěl žít každé.
Jeďte vlakem a pučte si kolo. 😉
Každé ne, možná tak každej 😉
Třeba já…na Kampě, u Jiráskova náměstí…
Tak do Cajzlohradu nelez, zůstaň v Šalingradu, uleví se tobě i Pražákům.
Kompenzovat si rozpočet na pár chudácích co občas potřebují MHD do/z/po městě zatímco zbytek cestujících cestuje prakticky zadarmo (10,- /den) mi přijde dost nemorální. O to větší chuť budou mít občasní cestující jet po městě raději autem.
No právě, ale jestli se tím magistrát trochu nepřepočítal. Dalším zlevňováním časových kupónů už moc lidí z aut nepřetáhne. Naopak poměrně drahé jednotlivé jízdné je obrovská motivace jezdit autem pro lidi, kteří lítačku z jakéhokoliv důvodu nemají. Pokud má někdo ve dvou popojet tramvají tam a zpátky za 160 Kč, tak to raději pojede autem. Asi by lidem na magistrátu mohlo pomalu dojít, že na jízdenky nejezdí jenom turisté.
Souhlas, často to řeším, do Prahy jedu cca 1x týdně. Zase o důvod méně z auta vylézt a dojet raději až na místo. Vozím výkresy a podobné choulostivé věci, takže zase o něco jednodušší rozhodování bez výčitek.
Hodně lidí třeba nyní pracuje z domů a lítačku si nekupuje. Pokud pak mají zajet někam po po městě, tak je fakt na zvážení dát za pár km 60-80Kč, ve dvou 120-160Kč, nebo to prostě zajet autem. Magistrát dělá, jakoby na jízdenky jezdili jenom turisté a ty je třeba náležitě pumpnout.
Pokud máte kde zaparkovat, není co řešit.
Ve skutečnosti těch 10 kč navíc na vaše rozhodování nemá vůbec žádný vliv.
Jen nám potřebujete sdělit, že jste jste doteď jezdil autem a budete jím jezdit dál.
Jestli vám tím „ubudou výčitky“, tak to je sice legrační, ale zcela nepodstatné (protože nikoho nezajímá, jestli člověk stojící vedle něj v metru nebo v autě z toho má nějaké výčitky nebo nemá).
nikoho to nezajímá, ani ty co se k tomu musí nutně vyjádřit 🙂
Přepravka plná čerstvě vytištěných výkresů, tisk stál několik stovek, možná přes tisícovku. To je super věc vzít do MHD a nestrkat to do kufru auta.
Jo však jo.
Výkresy za tisícovky jsem sice naposled tiskl před dekádami na diplomku (protože v rozumných firemách už se dávno jede „full digital“) ale jinak potvrzujete přesně to co říkám – že 10 Kč za jízdenku nehraje vůbec žádnou roli.
Pokud jezdíte jednou týdně dvě cesty (nově 80), vyplatí se vám předplatné.
Já taky jezdím do Prahy cca. jednou týdně, proto si platím roční tramvajenku, bohatě se to vyplatí.
Já bych dal roční lítačku povinnou k parkovací kartě na auto. Prostě parkovné na rok bude stát 4650 Kč a jako bonus dostane majitel vozu kupon na MHD. Zrovna dneska jsme jeli s dětma vlakem a děti se ptaly, kolik stojí kupon. 3650 Kč se jim zdálo hodně, zvlášť když vědí, že jsem letos jel MHD asi 2x. Říkal jsem jim, že mi to za to stojí. Že zaplatím 10 Kč na den a nemusím se o nic dalšího starat…Víceméně by měl být kupon „povinný“ pro všechny. Ve Švýcarsku je celkem běžné, že roční jízdenku dostávají zaměstnanci jako benefit –… Číst vice »
To ať klidně jedou ale ať nep94ují na placení u barevných čar.
Nevím, jestli nebylo lepší nechat tohle na dobu, kdy tady zase budou nějací turisti. Hodně lidí si teď kvůli vládním restrikcím přestalo kupovat dlouhodobé kupony, v těch poloprázdných tramvajích bývá občas u automatů na nákup jízdenky fronta. Aby se na to tihle cestující nevykašlali a nepřesedli na alternativy. Mě vyjde cesta do práce s carsharingem na 30 až 60 Kč (podle poskytovatele a denní doby) a to je od dveří ke dveřím, bez čekání a bez houmlesů.
Třeba na srpen?
Aby nakonec nebylo levnější si místo cesty MHD půjčit koloběžku…
Třeba z Modřan do Karlína, to bude jízda!
preferuji i s deštěm!
Rovnou se osprchovat…
Teoreticky ano, prakticky se koloběžky (a Rekola a Nextbiky) vyskytují pouze na cca 1/10 rozlohy Prahy.
Skútry mají větší rozpětí, ale takyé jsou dražší a hodně lidí na tom nepojede, protože na tom jezdit neumí (protože snadvětšina lidí dostala řidičák na skútr „zadarmo“ k autu, ale v životě na tom neseděla).
No 25 Kč nástupní a 4 kč za minutu asi levné nebude 😀
Pokud většina lidí jezdí na lítačky, které jsou směšně levné, tak se nabízí otázka, jestli to zdražení u občasných cestujících dokáže tu díru v rozpočtu zacelit.
Po Praze většina lidí na lítačku jezdí. Spíš to pocítí lidé jezdící z/do Středočeského kraje, především u jízd do vzdálenějších relací (pásma 5-9). Nárůst příjmů tak jistě bude celkem výrazný.
Tím, že většina jezdí na předplatní jízdenky, tak těch pár dojíždějících ze SČ kraje to nevyrovná.
Dojíždějících ze SČ kraje fakt není „pár“. Možná byste se divil, kolik lidí do Prahy dojíždí…
Myšleno samozřejmě v poměru ke zbytku.
nejde o zacelení díry, ale o kompatibilitu se Středočeským krajem, který si přál zdražit. U časových kuponů tahle vazba není. Vylepšení rozpočtu je až druhotný efekt, až se vrátí turisti.
Doporučuji přečíst tento článek. Nastavení financování je opravdu nezdravé. 4ím déle se nějaké zdražení bude oddalovat, tím bolestivější to bude. https://zdopravy.cz/nazor-naklady-za-20-let-stouply-o-61-proc-by-mela-zdrazit-v-praze-mhd-56152/
Přál si zdražit na svém území.Když si přála zdražit Praha a kraj ne, upravila se platnost jízdenek tak, že v Praze místo dvou a třípásmové je nutno použít tří a čtyřpásmovou. Teď se to mohlo vrátit. Takže kompatibilita je jen výmluva.
To by vedlo ke zlevnění, což je sebevražda.
Většina lidí na lítačky jezdí, ale co se týče tržeb z jízdného, tak je to 55 % (časové jízdenky) vs. 45 % (jednotlivé jízdenky), tedy jejich zdražení o 10 – 25 % nebude jen symbolická změna v rozpočtu.
Za takovéhle autobusy, jako je na snímku u článku, by naopak řidič měl platit při nástupu do vozidla mně. Za to, že to musím trpět, takovou hajtru!
😀 Pobavilo… Ale tak hrozné to zas není. V Maďarsku ještě furt jezdí ty hranaté stoleté karosy (B732?) a taky tím lidi jezdí.
Není třeba vytahovat Maďarsko, když stačí výlet na východ Prahy a člověk se přenese o 20 let a tisíce kilometrů.
V Maďarsku moc Karos nejezdí.
Nemusíš, kup si Mercedes Travego.
Čili abych to chápal, tak celodenní za 110 Kč zůstane nadále za stejnou cenu? A díky tomu zdražení bude návštěvník Prahy vědět, že jakmile pojede alespoň třikrát cestu delší než 30 minut, tak se mu už vyplatí koupit celodenní za 110 Kč.
Stačí dvakrát, pokud jste přijel vlakem. T+R je za 70…
O té ale naštěstí nikdo moc neví 😉 Ani e-shop ČD vám ji k jízdence nenabídne.
A měl by modrogumí e-shop něco nabízet?
I na to, když na Smíchově řeknu „jednou Beroun“, dostanu lístek na courak S7 a just ne na Arrivácký rychlík.
No jo máte pravdu. Když si na Smíchově u okýnka ČD koupíte lístek do Berouna tak to je fakt divné že vám prodají lístek na vlaky dopravce co tam jedou 4x za hodinu a ne na jiného dopravce co tam jede jednou za dvě hodiny … Vy modrogumo 😂
Smysl by to mělo, kdyby v Berouně stavělo něco mimo PID (třeba Pendolino). Jinak nápad cestujícím cpát dražší jízdenku a s omezenějším využitím, než má PID, je typická „šmejdovina“, občasný cestující si koupil jízdenku a ještě platil pokutu, takže příště pojede autem.
U okýnka ČD by mi měli bez keců prodat do Berouna jízdenku PID. Ale oni mají ty kecy.
Ano pokladny ČD Praha-Smíchov to je katastrofa
Vida, tahle nabídka mi byla poněkud utajená! Zpětně vzato, například před třemi roky jsem jel do Prahy na jeden den z Brna a na nádraží jsem si koupil celodenní za 110 Kč. Důvod byl jasný, tehdy jsem toho najezdil v Praze dost. Vědět o této nabídce, ušetřím…
O jednodenních jízdenkách se v článku nepíše. Jednodenní celoPIDové se zdražovat budou, takže předpokládám, že i ty pražské.
Jednodenní pražská půjde ze 110 na 120 Kč., nově budou dvoudenní (240), 5denní (450). Třídenní zdraží na 330.
Spíš by to chtělo zrušit spoustu nesmyslných výjimek.
Já například nechápu, proč mají senioři zdarma jízdné v celém PID. V kombinaci se státními slevami to přeci není nijak neúnosné.
Státní sleva neplatí v MHD, v PID pouze v příměstké dopravě.
Taky je možné nechat si ujet prázdnou 113 a cpát se do 333.
Kdyby se to obyvatelům Břežan nelíbilo, ať si stěžují u ANOFertu.
To není podle čísla linky.
Tak především cena ročního kupónu mi přijde směšná. Zdražení se ale čekat dalo, ceny se nezměnily několik let, avšak provozní náklady jsou úplně někde jinde, než před 8-10 lety.
Souhlaím. Brno i Ostrava mají o dost dražší lupeny…
Jednotlivé jízdenky jsou v Ostravě levnější než v Praze.
Můžete dopravnímu podniku poslat nesměšnou platbu navíc.
pocet turistov v prahe prispevajucich na prevadzku sa tiez nezmenil za tych 8-10 rokov (odhliadnuc od COVIDoveho roku)?
ta cena vzhladom k platom nie je nijak zvlast smiesna, MHD vo Viedni s viac linkami metra stoji pre viedencana euro denne a to je tam centrum a MHD vyrazne menej napchata turistami
v zasade nemam problem so zdrazenim jednorazovych listkov, ale na dlhodobe kupony by sa nemalo siahat, ak nechcu ludi vyhnat k inym sposobom prepravy a prist o peniaze uplne
Ale jedno € ≠ 10 korun, žejo. Myslím, že zdražení jednorázovek není problem. Praha by taky mohla zdražit ty 24 a 72 hodinový jízdenky, který využívají turisti, protože 4.5€ za celodenní jízdenku je málo…
No 1€ ≠ 10Kč to je pravda. Ale když se vezmou platy, taky se 4000€ ≠ 35000Kč že…
To sice máte pravdu, ale ono třeba v Německu, ale i Rakousku jsou zatraceně větší odvody, tj. oni z těch 3 – 4 tisíc € vidí sotva polovinu. Není to tak dávno, co v jednom dílu jednoho německého seriálu se mluvilo, že řidič zájezdového autobusu v Berlíně má 1200 € čistého, no a to je hodně srovnatelné s námi.
To je fakt typický přístup pražáka, jak natáhnout turisty. 110 denně je přesně 11x tolik, co platí místní. Je běžné, že jsou turistické jízdenky dražší, než časové pro obyvatele, ale ten nepoměr je v Praze dost extrémní a nejsem si jistý, že úplně vede k cíli.
„Typický přístup Pražáka“. Tož tedy zdravím šecky Cajzly ze Štatlu :D, neměl jsem ánunk, že už aj nás anektovali
To je přesně rozdíl medzi dlouhodobým uživatelem a krátkodobým návštěvníkem. Je to jako stěžovat si, že Pražák zaplatí za den na nájmu pětikilo, zatímco turista v hotelu dva a půl tisíce.
Ten jedenáctinásobek platí pouze při porovnání s ročním kuponem, takže místní pořád v absolutních číslech platí o dost víc než turista.
Je pravda, že pokud zajede turista za 30Kč pár zastávek tramvají, zatímco místní jezdí za 10Kč přes celou Prahu, tak je ten nepoměr ještě výraznější. Pointa nneí v tom, že by si turisté stěžovali na vyšší jízdné, ale jestli to ve výsledku pro Prahu bude mít ten kýžený efekt, tj. omezení IAD. Spousta místních, nebo dojíždějících nemá lítačku. Pokud se takhle výrazně zdraží jednotlivé jízdné, tak tím tuplem budou jezdit více autem. Vemte si lidi dojíždějící ze SČ kraje. Velká část z ních prostě dojíždí autem, protože nemá k dispozici vhodný spoj MHD. Pokud má pak dotyčný zaplatit 60-80Kč za… Číst vice »
ale ved vam nikto nebrani kupit si mesacny ci rocny listok na ten den v Prahe, ked vam tak ide prepocitavanie stale je v prahe dost ludi bez rocneho kuponu kedze nejazdia MHD ci len minimalne, takze vas argument ze by sa natahovali len turisti nie je spravny ale osobne s tym nemam ziadny problem, vacsina turistov su cudzinci, ktorych nevytrhne ak sa im zvysia vydaje na listky za ten eurovikend o 5-10 eur navyse ak by zdrazili celodenny listok z 4.5 na 10eur trebars, ked na to dojde mozeme tie 24h ci 72h listky zrusit uplne vsakze a nechatj… Číst vice »
24/72h lístky rozhodně nerušit. Města, kde nic takovýho nemaj, mě jako turistu velmi štvou a nerad bych, aby moje město takto zbytečně štvalo návštěvníky. Není to jen o ceně (jejich zdražení by zdaleka nevadilo tolik, jako zrušení), je to i o tom klidu, že si koupím lístek podle délky pobytu a pak nemusím řešit každou jednotlivou jízdu zvlášť, jestli se mi vyplatí cvaknout lístek za dvě zastávky, kolik si jich mám koupit, jestli jsou všude k dostání, jestli si nezapomenu cvaknout, atd. Jednoduše řečeno, tyhle ty krátký časový na den až pár dní člověku kromě peněz šetřej i stres a… Číst vice »
Ale já si nestěžuji, že by turisté zaplatili příliš mnoho. Já jenom říkám, že vzhledem k omezení IAD tohle může mít úplně opačný efekt. Zejména z řad dojíždějících si hodně lidí lítačku nekupuje. V době covidu, kdy sedí řada lídí na home office tím tuplem. Dát za pár zastávek po praze 64, resp. 80Kč už opravdu spoustu lidí namotivuje jet raději autem.
to nie je, ale viedenske platy su tiez niekde uplne inde ako prazske
a jednorázovka v Praze bude tímto stát stejně jako ve Vídni
Průměrný plat ve Vídni je asi 2,7 větší, než v Praze, takže cena ročního kuponu vzhledem k platu odpovídá víceméně přesně…
„Vznikne nový tarif pro lidi ve hmotné nouzi, kteří zaplatí měsíčně 165 Kč“
Nevím, budeme tak dlouho dělat různý výjimky a slevy, až budou všichni jezdit zdarma. Nejsem nějakej extrémní pravičák, ale služby se platěj, a to by mělo platit pro všecky.
K čemu ti je, že sleva nebude, když ta skupina lidí pojede načerno a peníze z nich nedostaneš? Takto je aspoň nějaká šance, že si kupon koupí.
Jako jo, je to dobrej argument, ale nepovede to třeba k vyššímu výskytu houmlesů a jinejch santusů třeba v Metru?
Homelessové nemají vyřízenou hmotnou nouzi..
Ty neprokážou, že jsou v hmotné nouzi.
Možná smradem…
LOL ako keby ich terajsie listky nejako zastavili od bezplatneho vyuzivania MHD
Spíš jde o to, že bude takto veřejně označená skupina, což není moc dobré.
Proč, oni budou mít speciální žlutou lítačku a budou jí muset nosit připnutou na kabátě? Revizorovi se to může ve čtečce zobrazit jako standardní kupón….
A i kdyby ne, tak je snad jedno, co vidí revizor, no ne?
A bude tomu tak?
To se asi musíte zeptat jinde. Já jen říkám svojí představu jak to realizovat aby se tím někdo necítil být označen a ponížen.
Bude to úplně stejné „označení“, jako když pobírají patřičné sociální dávky.
Už tady něco podobného bylo a byl děsný řev https://cs.wikipedia.org/wiki/SKarta
Tím, že bude mít na lítačce levný kupón, nikomu žádné další stigma nevznikne. U Skarty byl hlavně problém, že to byl super kšeft pro spořitelnu a – dnes už je to jiné – tehdy byly omezené možnosti bezhotovostních plateb v malých obchodech.
Už prý nyní měli nějakou slevu na potvrzení, jen z toho nebylo poznat, že jde o žebračenkovou jízdenku.
Reálně se to týká asi 6 tis. lidí, kteří aktuálně jezdí obvykle načerno (a bez šance z nich vymoct pokutu).
Jednotlivé ještě dražší než dosavadní relativní drahé; roční stále stejně levné jako dosud.
Velký rozpor.
Všechna ta zdůvodnění o rostoucích nákladech atd. jsou pochybná s ohledem na to, že ceny dlouhodobých předplatních kuponů se nemění.
To snížení cen kupónů za vlády ANO byl bohužel extrémně nešťastný populismus. Je strašně snadné rozdávat, ale nepopulárních kroků se každý bohužel bojí, protože ví, jaký odpor by následoval. Něco takového bohužel nemá snadné řešení.
Znám jednoho člověka, co si po roční kupon začal kupovat až po zlevnění na 3650. Předtím ten dotyčný jezdil na černo (léta) a chytli ho tak 2x max 3x do roka, takže se mu to „vyplatilo“.
I za 3650 se to stále vyplatí až 4x do roka, ne.
Ano, ale on se možná v ježdění omezoval, aby snížil pravděpodobnost toho chycení, teď se omezovat nemusí a tak se mu to vyplatí.
dlhodobe kupony su OK, skor by som este zlacnil mesacny, je tam strasny nepomer oproti rocnemu a zdieraju tym akurat ludi co nemaju naraz 3650
so zdrazenim jednorazovych kuponov pre turistov suhlasim uplne, zdrazil by som ich kludne aj viac, aj ked by som pockal kym skoncia obmedzenia, teraz na to doplati akurat tych par ludi co ziju v Cesku, kym tu nie su turisti
Jde o kompatibilitu se Středočeským krajem, který si zdražení přál. Proto je to takto.
Ten si přál zdražení na svém území. Když se posledně zdražovalo v Praze a nechtěl to kraj, začala v Praze na delší jízdy být potřeba čtyřpásmová místo třípásmové, na krátké třípásmová místo dvoupásmové. Kompatibilita mohla být zachována tím, že by se to vrátilo zpátky – zdražená třípásmová na delší cesty po Praze a zdražená dvojpásmová na krátké cesty po Praze.
…tím by ale došlo ke zlevnění. Třípásmová je nově za 30.
Velmi mírnému, stále na náklady 15 Kč na vykázaného přepraveného cestujícícího. Na druhou stranu se mohla zkrátit časová platnost, takže by se z Kolovrat do Ruzyně mohlo jezdit na 4 nebo 5 pásmovou.
Zlevňovat v době miliardového propadu? Originální nápad.
Rozpor to až takový není. I stávající politická reprezentace města si musí být vědoma velice křehké rovnováhy mezi udržitelností celkem kvalitního systému a prostého faktu, že neatraktivní a cenou jízdného nepodbízivá MHD roztočí nutnost masivnějších či rychlejších investic do silniční a jiné infrastruktury, která je s tím spojená. 1,3mil. Praha (+ 300 tis. dojíždějících) se blíží dopravnímu průseru víc, než si myslíme. Tato kosmetická úprava samozřejmě vychází z nějaké koordinace s jízdenkami pro středočeská pásma. Na předplatitelské kupony zatím nesáhnou. Jsou v situaci, kdy došlo k zásadnímu výpadku příjmu z jízdného, byť něco se ušetřilo zkrácením denního provozu, poloprázdninovými grafikony… Číst vice »
Asi takhle – roční kupon by klidně mohl být dražší ALE chtělo by to jednu změnu, o které se mluvilo a bohužel se nerealizovala (a ta sleva pro lidi v hmotné nouzi to nekompenzuje, protože většina chudých pracujících v hmotné nouzi není – ta je u nás nastavena extrémně nízko): Víme, že 10 kč/den (i 12 nebo 15) je málo peněz. Ale zároveň víme, že 3, 4 nebo 5000 Kč je pro mnoho lidí velký výdaj. Návrh byl takový, že lidé by si kupovali měsíční kupony (to není tak velký jednorázový výdaj), a ve chvíli, kdy by za tyto kupony… Číst vice »
Což by nebylo od věci…jezdit takhle na splátky…já bych to bral…
Jinak pokud by se někdo ptal, proč to neudělat „jednodušeji“ a DPP neprodává roční lítačku rovnou na měsíční splátky, tak to je proto, že kdyby DPP takto dával úvěry, tak by musel zažádat o licenci na finanční služby. Jenže tam je žádána nějaká „kapitálová přiměřenost“ atd. (zjednodušeně – subjekt poskytující úvěry musí mít nějaký rozumný zisk a kapitál, ze kterého dokáže pokrýt třeba 5 % selhání splácení) … no a to DPP jako firma, která je v principu pořád a nekonečně ve ztrátě, tak nikdy mít nebude. Takže by to šlo udělat takto „složitěji“ a už se o tom někdy… Číst vice »