V Praze začala stavba trolejbusové trati do Čakovic, hotovo má být na podzim
Zahájení stavby trolejbusové tratě Palmovka - Čakovice. Pramen: ROPID
V prudkém stoupání v Prosecké ulici mají autobusy spotřebu zhruba 52 litrů nafty na 100 kilometrů.
Horší je, že nebudou včas vozy (jistá firma na Š se odvolává).
A jakto že se odvolává ??
A to cca ještě před 50 lety sem trolejbus jezdil, než zase pár silničních fanatiků se rozhodlo místo elektrické dopravy prosadit za každou cenu autobus a dopravu silniční. Stejně tak byla snaha zlikvidovat skoro veškerou tramvajovou síť. Naštěstí to už nestihli a nezvládli. Jen by bylo dobré ( i pro budoucnost), kdyby oni či jejich potomci se museli na znovuobnovení podílet, i finančně, aby se to v budoucnu už neopakovalo, protože by si každý dal už pozor. Jenže to vše je jen fantazie. Opravdové odpovědnosti za své činy se u nás asi nedočkáme. Stejně jako objektivních ekonomických propočtů. To je… Číst vice »
Jací silniční fanatici? Přečtěte si dobový tisk. Od šedesátých let jela ČSSR na „levnou ropu ze Sovětského svazu.“ Náhrada tramvajových/trolejbusových tratí v mnoha městech novými autobusy se jevila jako hospodárnější. To je bohužel fakt.
Neřeším ekologii, kapacitu atd. pouze konstatuji, že když litr nafty nestál skoro nic a vyrobit autobus bylo o řád levnější než trolejbus neřkuli tramvaj bylo rozhodovaní jasné.
Když říkáte A, přidejte i B. Kopcovité trasy? Staré trolejbusy je zvládaly s nonšalancí královny. Nacpaná ŠM 11 se tam nějak vyškrábala za cenu bublající vody v chladiči a kouřilo se snad ze všech otvorů. To bych jako úplně jasné rozhodování neviděl.
Tak je třeba říci i C:
kopcovité trasy zvládaly trolejbusy s nonšalancí leda tak napůl obsazené. Nacpané k prasknutí s tím měly stejné technické potíže jako ŠM, jen z důvodu absence vodního chlazení to nebylo tak vidět,
Nemate pravdu, pri zahajeni provozu v Prosecke ulici, jezdila T400 narvana k prasknuti a kopec to ani nepoznalo…
A na druhe strane, nahrada trolejbusu na Malvazinky autobusem skoncila tak, ze se na cas musel vratit trolejbus, pac autobus to nebyl schopen vyjet, az jeho dalsi verze to jakz takz krokem zvladala…
Nepoznali to možná cestující – prostě to vyjelo. Ale dílna to na motorech, stykačích či odporech opravdu poznala.
Ten vuz ma ale svuj vek, s ikarusem taky dnes nedate plnohodnotny provoz…
Na ŠMkách vrel aj olej v meniči. Myslím že to bol väčší problém ako chladenie motora.
Na to bylo vychytávka, jezdit se zablokovaným stupněm. Obzvlášť do kopce. V Praze se ani jinak nejezdilo.
ano, hloupých rozhodnutí bolševik spáchal spoustu.
zrušené tramvajové provozy v aussig, teplitz, gablonz, iglau, troppau, marienbad a českých budějovicích jsou stálým mementem. ani osud mnohých uzkokolejek či tramvají či co to tam bylo kolem ostravy není zrovna něco, na co je možno být hrdý…
V žádném případě se komunistů nezastávám, ale výše uvedené tramvajové provozy by pravděpodobně zanikly přirozeným vývojem tak jako tak.
Přece jen elektrická tramvaj vznikla v době kdy ostatní dopravní prostředky MHD neexistovaly, ale postupně se tramvaj transformovala do podoby kapacitního dopravního prostředku s vysokými fixními náklady. Málo vytížené tramvaje pak celkem logicky nahradil v mnoha případech trolejbus, který potřebnou nižší přepravní kapacitu pokryje za x násobně nižších nákladů a lépe se přizpůsobí území.
Poněkud se pletete. Z tisku se pravdu nedozvíte. Já jsem některé ty lidi znal a vím, jaké měli názory a jak to prosazovali za každou cenu. I za cenu lží. Ono se ale vlastně toho tolik dodnes nezměnilo. Byla řada odborníků, kteří to rozporovali a zdůvodňovali, proč je to špatně. Řada z nich musela svá místa ráda opustit.
Konečně se Praha dočkala. Ale to byla příšerně dlouhá doba, tolik let a nyní bůhví kdy budou další trolejbusy na jiných trasách. Přitom Praha potřebuje hlavně ty trolejbusy a díky tomu, že dnes jsou to parciální trolejbusy, tak odpadá největší demagogický argument odpíračů trolejbusů, že když se někde rozkope ulice, tak trolejbusy dojezdily. A taky není přece možné, aby nám všem EU zakázala po roce 2030 kupovat benzínová a dieselová auta a přitom v Praze jezdily naftové autobusy se spotřebou 50l do kopců. Jen prosím buďte opatrní s těmi také plánovaným ekektrobusy. To je takový kočko pes k ničemu a… Číst vice »
Vzpomněl jsem si na Zelené, kteří tvrdili, že elektrárnu nepotřebují, protože mají telefony i noťasy nabité a záložní benzínový agregát.
Máte pravdu. Na druhou stranu se člověku stačí svézt autobusem mimořádně jedoucím trolejbusovou linku a zjistí, že uhelnou elektrárnu odpovídající dnešním normám v centru Zlína v podstatě neregistruje, ale cokoliv se spalovákem při jízdě na kole nebo chůzi po chodníku vnímá ucho i nos. Ano, i naše auto smrdí. Stačí chvíli v garáži nechat běžet motor.
Tož si kupte barmbory v obchodě a nemusíte pro ně jezdit náklaďákem na pole. Do toho obchodu jede trolejbus.
Tak pro tu naši smečku by jeden člověk týdenní nákup trolejbusem nedal. Leda že by jezdil několikrát, ale zase – co si budeme povídat, jsou i jiné způsoby, jak zabít čas. Ale jinak cestuju MHD denně a naši Vopičáci taky. To zase člověk nemusí řešit, kam tu plechovou věc odložit. A že se jich v Brně i Zlíně povaluje odložených víc než dost, takže netřeba toho smetí ještě přidávat.
Vypadá to že se vyznáte. Do kterého z komínů jsou ve Zlíně napojené kotle? Do toho nového, nebo původního? Jak je to vyčištěné, tak se to nedá poznat.
To si vzpominate nejak spatne…jako ja chapu, ze je snadne psat takoveto demagogie, ale prectete si relevantni zdroje a neskakejte na spek trollum z parlamentnich listu. Je smutne, ze toto je uroven diskuse. Vedme diskusi o typu energetickeho mixu, jestli jadro ano nebo ne, nas rychlosti zmeny, atd. Ale ne, ze Zeleni chteji zrusit elektrarny, protoze maji nabite telefony. Ja taky nerikam, ze chcete zrusit normy Euro, kazdemu povinne odstranit katalyzator, do vsech aut davat povinne motor z V3S a ve mestech zrusit vsechny druhy vytapeni a nahradit kamny na hnede uhli…
Zelení mají spoustu dobrých pouček, jeden mediálně známý zelený jedinec tvrdil, že vyhodil rychlovarnou konvici, protože má velký příkon, a raději si chodí horkou vodu kupovat do hospody přes ulici.
Na Slovensku se zase tamní zelená proslavila výrokem, že ona elektřinu nepotřebuje, ona se na televizi podívá klidně i při svíčkách.
To nebyli žádní zelení.
Mladý Stropnický není zelený?
Trubíniová není zelená? (je to „environmentálna aktivistka“ – to si překládáte jak?).
Bože, ta dyslexie, já tu ženskou četl jako Turbínovou.
Já myslím, že by jí to mohlo potěšit. Zvlášť pokud by ta turbína byla větrná, možná vodní. Ale parní turbína, zvlášť na páru „z jádra“, to by s ní mohlo švihnout 🙂
„do všech míst, kde to bude účelné a ekonomické.“
Ano, to je důležité.
Na linku, kde jezdí 1 spoj za 30 minut, se trolej nevyplatí. Na takovéto linky je právě elektrobus jako dělaný.
Zapomněl jste napsat, že pokud to EU zakáže tak se to bude týkat aut nových a nikoliv ojetých. A zákaz možnosti koupit nové auto spoustě lidem nevadí. Proč? 1. Cena a za 2. Spolehlivost 3. Jednoduchost.
Jo a ta trolej bude možná vadit tehdy, když na křižovatce zrovna bude potřebovat přistát Kryštof.
Pred 10 lety sotosen a scifi, dnes realita. Jsem nadseny a doufam, ze i ostatni plany na elektrifikace (letiste, Strahov,…) se naplni, pripadne ze je neutne nova radnice po podzimnich volbach.
Ano, jsou tam diry, ale to je halt vyuziti soucasnych modernich moznosti akumulatoru a zaroven nutnost kvuli casovym nakladum na povoleni stavby.
Super zprava a prukopnicka vec i na evropske pomery. Navrat tbusu do hlavniho mesta.
Jak to vypadá s elektrizací linky 201?
Máme ho na stole, ale na projekt si počkají, protože máme dost jiné práce, která přišla mnohem dřív. A nejsou lidi, kteří by projekt zpracovali. Museli by mi platit minimálně 120 tis. měsíčně, abych pracoval 15 hodin denně.
Já bych to mohla udělat klidně 1/3 ceny
A máš potřebnou kvalifikaci? Mně na tom jako nezáleží, ale úřady ti to asi nevezmou.
Možná jsem už starý, ale slovo „strašně“ by do oficiálního prohlášení patřit nemělo.
Pokud je to použito v negativním slova smyslu (strašně moc hluku a emisí), tak je to podle mně v pořádku. Horší je, když někdo říká, jak je to strašně skvělé…
I tak to není formální čeština. Stačí říci „mnoho hluku…“, případně zdůraznit „příliš mnoho hluku…“.
Já myslím že to je tím že jste už starší :DD
Nejvíc mhd šotoušů bude u konců a začátků trakčního vedení fotit a natáčet stažení a zdvihnutí sběračů. Už to vdidím živě.
A já zase vidím živě, jak lidé jednou budou číst o trolejbusech v Praze a nebude dostatek fotek protože to lidé brali jako samozřejmost. a třeba právě jen díky těm, které nazýváte šotouši budou moci vzniknout publikace o trolejbusovém provozu v Praze v době Covidové.
A ty publikace pak zase budou číst jen další šotouši. Takový začarovaný kruh, že ano.
Zažívám to ve Zlíně téměř denně, davy se nekonají. Už to spousta cestujících ani neregistruje.
Časem si zvyknou a přestane je to bavit. V Pardubicích v prvním období provozu parciálů taky byli šotouši pečení vaření na Zámečku. Teď už je tam vídám jen výjimečně, parciály se staly každodenní samozřejmostí, která nestojí za pozornost.
To už mohli před pár lety když ta linka 58 začínala a taky když se elektrobus nabíjel na Želivského nebo Palmovce a vystrčil ten svůj mini pantograf. Budou tam akorát tak první měsíc.
Stejné stoupání, spotřebu, hluk a emise mají autobusy jedoucí z nám. OSN na Prosek po estakádě. Rozdíl je v tom, že autobusů po estakádě jezdí o řád víc. Tolik k demagogii pražského náměstka pro dopravu Scheinherra.
S tou estakádou máte pravdu, ale po ní nikdy nejezdily tak natřískané busy. Ale třeba je to dnes jinak. Z Palmovky na Prosek to byl vždy extrém. A proto možná z Palmovky jezdy ve větším zastoupení kloubáky.
*jezdily kloubáky
Mezi Palmovkou a Prosekem je naprosto minortiní přepravní proud, jedna bus linka 140.
Tak asi jiná doba. Já pamatuji Z Palmovky tuším 233 a další.
To bylo před prodloužením céčka.
To už je dobrý retro ale ,,, A mnohem víc linek a spojů (lidí) jezdí právě po tý estakádě.
To už jsem tak starý? No ten čas hrozně letí, doby se mění, ale člověku to připadá jak kdyby to bylo včera.
Ještě 151, ale to je jiný vymeták…
Důvodem je to, že přes estakádu dělají většinu výkonu ty pateřní linky, které nejde z důvodu dlouhé trasy těch linek tak snadno elektrifikovat jako 140. Nemá tak cenu, aby tam sice vedly dráty, ale reálně na elektriku jezdila tak leda 375 do Brandýsa (a i to je ještě budoucnost).
Hlavně tam se mohlo plánovat metro D, kdyby odborníci nevymysleli vedení Kobylisy – Střížkov – Prosek – Letňany (namísto Holešovice – Troja – Bohnice – Kobylisy)
Ono hlavně B by mělo vést …-Palmovka – Prosek – Kolbenova – Hloubětín. Stanice Prosek někde v oblasti ulice Pískovcová, s jedním výstupem do vestibulu u křižovatky Prosecká/Vysočanská, a druhým do vestibulu k Nádraží Vysočany. Pokrýt hlavní přepravní proudy a ne ho vést takto trapně v celkovém souběhu s tramvají.
Tak tuhle trasu nedate, leda by Prosek byl nejhlubsi stanici,… natoz pak ttu otocku zpen na Kolbenovu…
Jezdí po estakádě ještě 195?
Jo… se 177 od Skalky
Děkuji.
A až se elektrifikuje estakáda, najde se jiné místo, kde bude stejné stoupání, hluk a emise. K hejtu vždy připraven.
Me by zajimalo, jak bude elektrifikovan podjezd v Jandove ulici, pac jinak budou muset autobusy zastavovat ve stoupani na estakade pro nahozeni tykadel…
Není tomu tak dávno, co toho na Palmovku jezdilo víc. 140 mívala kratší intervaly a k tomu ještě 185 a 302. Změnilo se to cca tehdy, kdy byla 136 přetrasována od Proseka do Čakovic, 140 se zredukovala, 302 tuším krátce jezdila na Českomoravskou a pak byla zkrácena do Letňan.
Třeba s příchodem linky 58 přijde zase nějaká úprava a větší část spojů od Letňan bude směřovat na Palmovku.
Ten vyvoj v prosecke sel asi takto…
O – omnibus
58 – trolejbus
141 – autobus
141, 166
141, 166, 233
187, 233, 274
187, 233, 258, 274, 279
103, 185, 187, 233, 258, 274, 275, 279, 302
140, 185, 302
58, 140, 185
58, 140 – trolejbus + autobus
pardon linka O nebyla omnibusova…
A jaký bus to byl?
Žádný známý trolejbus se nevejde pod most nad Jandovou ulicí. Nakonec i na té estakádě budou jezdit. Bude ale nutno zrekonstruovat nedávno rekonstruovaný most a zřídit zastávku za zatáčkou na spodním konci estakády. To vše ještě pěkných pár let zabere.
Pořád tiše doufám, že se nakonec ustoupí od toho šotoznačení linky 58 a elektrifikace se bude vnímat jako naprosto běžná věc – o to víc, když cestující už dnes nerozlišuje autobus a trolejbus, natož aby rozlišoval autobus a parciální trolejbus.
Taky v to doufám, snad po elektrifikaci 207 a 176.
A co když se tam nestane, milý Juraji? Budete násilím bránit provozu linky, nebo budete Prahu žalovat?
Podle mě řešíte nepodstatnou věc jen proto, aby jste se nějak zaměstnal.
Trochu hysterická reakce, ne?
Taková reakce indikuje trefu do černého.
Řekl svůj názor, podle plusů není evidentně jediný, kdo ho má (patřím mezi ně také), tak proč hned taková reakce?
Furt to není takový problém jako přestříkání do zábrilstického nátěru…
Je to takové zbytečné šotoušení starých (a asi i mladých) nostalgiků. Desítky let učíme turisty, že se z letiště jezdí linkou 119 a najednou to bude 59? Proč? Komu to pomůže? A komu to prospěje?
„Hele, sorry turisti, my jsme si dali na střechu autobusu tykadla a tak si ve všech těch svých průvodcích škrtněte 119 a napište si tam propiskou 59. Ale jinak je všechno jako dřív, nebojte, to my si tady jenom tak hrajeme.“ 🤦
Zhruba jednou do roka mívám v práci jednání se zahr. kolegy. A zatímco ostatní zahr. kolegové posílají před jednáním u nich dopravní tipy jen novým kolegům, tak moje každoroční pozvánka bývá doplněna odstavcem „co nového v pražské MHD“. 🙁
Když jsem dělal pro jednu mezinárodní firmu v Brně, tak přes výslovná upozornění že se lítá do a z Vídně, tak návštěvy pořád lítaly přes Prahu. Pochopili to až ti co lítali častěji a zažili si D1…
Vy si fakt myslíte, že turisti se učí číslo linky v Praze, kterou navštíví průměrně jednou za život na pár dní? Dnes už si vyhledají spojení přes Google Maps nebo jinou aplikaci a ta jim ukáže aktuální spojení, ať tam pojede trolejbus, vlak nebo metro.
Pak měnírna vypadne, přetrhnou se dráty, a náhradní autobusová doprava se bude jmenovat X58 namísto 58, ačkoli bude stavět na úplně stejných zastávkách a bude mít stejný interval.
To opravdu nehrozí. Tak vypadne. Přepne na baterku a jede dál.
Nebo dokonce aby to nedopadlo tak, že až dojde padesátková série, elektrizace se kvůli tomu zastaví. 🙂
To nehrozí, díky přečíslování historických linek mají volné pole až do stovky.
V Praze jezdilo naraz jednu chvili 13 trolejbusovych linek 51-63…
Přesně tak, tohle není nějaký Ústí aby si člověk pamatoval a z fleku střílel veškerý linky. Nám to začnou za pár let přečislovávat masově, hlavně na západě a prase aby se v tom zase nějakou dobu vyznalo 🙂 Já si myslím že tak 95% cestujícím je úplně jedno jestli to je na naftu nebo na elektřinu.. také doufám že k přečíslování nedojde.
Já si to ověřuju často. Bus, elektrobus, trajfl – cestující mládež řeší úplně jiné věci. Třeba jak se ještě více přitisknout k vnadné spolužačce, má TO WiFi, půjdeme do mekáče, v kolik hodin je sraz na síti….
No vždyť jo, jen ať si dělají co mají rádi, ještě aby je zajímalo jakým jedou autobusem, na to budou mít dost času až zestárnou a nebudou vědět do čeho kopnout…
Pravdu máte 😉
Oni se osobně domlouvají kdy se slezou onlie? Já si pamatuju že se online domlouvalo kdy se sejdeme osobně.
Já si naopak myslím, že to je vcelku dobře. Těch trolejbusových linek bude pár a budou to převážně klíčové linky na půdě Prahy, takže je vhodné, aby měly co nejnižší čísla v rámci PID. I z pohledu legislativy je to rozdíl.
Já v tom seznamu elektrifikovaných linek klíčové trasy nevidím. Bořislavka – Hradčanská, Na Knížecí – U Waltrovky, Stadion Strahov – Karlovo náměstí jsou spíš vedlejší linky s místním významem. Až tam bude 207 nebo 136 tak to bude jiná.
Cože máme? Bezemisní linku? Posun v kvalitě? Tak to je vtip riku- elektřina není bezemisni- i kdyby jste měl na strese solary tak ty se musí vyrobit, baterie apod. Tahle zelená lež už by se.mohla taky přestat pouzivat- výroba elektřiny je taky s emisaři a kolikrát to co tváří jako bez emisní dává přírodě daleko víc na frak. A posun v kvalitě? Myslíte ty pomalé trolejbusy, kterým pořád padají šraňky, do zatáček to musí extra pomalu, všude zadrátovanou? To je spíše extra mínus …
Bezemisní z pohledu samotného města a hlavně obyvatel v ulicích, kudyy to jezdí…. chápeme?
Takže emise zameteme pod koberec? Já měl zato že žijeme na jedné planetě…
Už to tu bylo několikrát opakované, tak speciálně pro vás ještě jednou: i kdyby jsme měli 100% elektřiny z uhelných elektráren (jakože máme jen polovinu a tento podíl bude rychle klesat), tak je stejně provoz elektrobusus nebo trolejbusu ekologičtější než spalovacího busu. Už jen tím, že se energie vyrábí hromadně s velkým výkonem, optimální efektivitou a lepšími filtry spalin. Za druhé, soláry či baterie potřebují emise při výrobě řádově nižší než jiné formy výroby a skladování energie potřebují průběžně. Za dva roky po výrobě panelu už má na sebe vyděláno a je opravdu bezemisní. Navíc jejich recyklace je opět několikrát… Číst vice »
A vy přestaňte šířit zelené bludy- něco jako ve smyslu že zakazeme igelitové tašky a budeme nabízet papirove- v konečném důsledku ty papírové jsou pro ekologii daleko horší než igelitové. I kdybychom měli 100% elektřinu z jádra tak i jádro je zátěž pro přírodu. Nejsem proti elektřině a už vůbec ne proti ekologii, ale nazyvejme věci pravymi jmeny – doprava nikdy nebude bezemisni-. Ano třeba nebude nic kouřit z komína, ale někde nějaké emise budou- buď při výrobě elektřiny, nebo motoru apod. A s těma trolejema to bylo.mysleno tak, že to prostě hyzdi krajinu-vyhled atd. To spíše bych preferoval vodíkové… Číst vice »
Bezemisní není ani Váš život a nebyl ani život Kopčemův.
Zrovna u těch papírových se nějak došlo na to že vyšší spotřeba energie na produkci je bohatě vyvážena neemisí (mikro)plastů. Ano u nás to není tak zlé, hodně se třídí, recykluje, igelitky slouží roky a řeky nám čistí (mnohými nenáviděné) hydroelektrárny, které z nich vytahají tuny smetí, nicméně pořád je toho plastu mimo kontrolu příliš mnoho.
Zrovna vodíkový autobus by byl hodně komplikované zařízení a potřebuje drahé kovy do článků (pokud tedy už není náhrada)
Spí by to chtělo zapracovat na podobě prvků trakčního vedení.
Přečíslování je promyšlený krok. Ona není úplně náhoda, že před pár lety přečíslovali noční tramvaje na řadu 9X, čímž se uvolnila řada 5X pro trolejbusy. Trolejbusy tuto řadu již kdysi měly, jedná se tedy o návrat k původnímu značení.
Ono je sice cestujícímu jedno, jestli jede tramvají, busem nebo trolejbusem, přesto ale máme číselně odlišené tramvaje a autobusy. Usnadňuje to orientaci.
Z historie:
„V roce 1952 byl na trolejbusovou síť napojen Prosek, Čakovice a Letňany. … Jezdila zde linka 58.“ http://www.trolejbusyvpraze.net/tb_historie.htm
Vážně nevidíte rozdíl ve srovnání autobus/trolejbus a autobus/tramvaj? Poznají lidé vůbec že jedou metrem?
Pokud je svinovací, pak ano.
Nenapadlo vas, ze je to historicke oznaceni trolejbusovych linek…??? A ze uvolnenim cisel autobusu muze dojit k uplnemu vyhrazeni ciselne rady 200…
A už se ví o jaké trolejbusy se bude jednat?
Takt má smysl nechat tu bezdrátovou díru v úseku Prosecká – Letňany?
mistnim myslim vadili draty pred panelaky… a ano, temi co jsou nejmene 100m od te silnice…
Ano. Naopak nemá smysl stavět dráty nad ulicí, která je včetně kanalizací a dalších sítí pod ní stará hodně přes 50 let.
„V prudkém stoupání Prosecké ulice autobusy spotřebují zhruba 52 litrů nafty na 100 km. To je strašně moc hluku a emisí. Nahradíme je bezemisními bateriovými kloubovými trolejbusy. Zlepšíme životní prostředí a zvýšíme komfort cestujících i lidem v okolí.“ Co to je? Jak že je ten kopec dlouhý? 1,5km. Já když jedu do kopce tak mi okamžitá leze také na 30L/100km . Jedna věc je spotřeba průměrná a druhá okamžitá. Pochybuji, že jeden autobus jezdí jen tento kopec a jen nahoru, aby se to dalo průkazně spočítat. Navíc autobus „žere“ sám o sobě (Karosa C734 má základní spotřebu 20,5L/100 a provozní… Číst vice »
Umí diesel rekuperovat?
To neumí, ale mě nešlo o provoz po celé délce trasy. V tom případě jistě úspora bude. Mě šlo jen o to stoupání. Uvidíme zda se někdy dozvíme, jaká je spotřeba v případě elektropohonu. Docela by mě to zajímalo. A zcela bezemisní to určitě nebude pokud bude vytápět naftové topení. Teď je důležité, aby elektrické energie byl dostatek. a abychom se nějakého toho blackoutu nedočkali dříve než by bylo nutné. Přeci jen i přenosová soustava má své meze.
Naftové topení používají jen některé elektrobusy. V parciálních trolejbusech je vždy elektrické.
Děkuji za informaci.
Jste si jistý? Myslím mne v Brně několikrát trolejbus pekl stejně jako stará karosa.
Nebude to vytapet naftove topeni, trolejbusy budou mit elektricke vytapeni i klimu. U trolejbusu musite pocitat s tim, ze spotreba je pouze za jizdy, pokud trolejbus stoji, tak el. nespotrebovava (pro pohon), z kopce pak trolejbus energii rekuperuje, tedy opet nabiji baterie, stejne tak pri brzdeni. Dieselovy autobus ma opravdu velkou spotrebu nafty a vetsinou je nastartovany i kdyz stoji v zastavkach, spotrebovava i naftu pri jizde z kopce… to jsou hlavni rozdily. Jaka je spotreba el. se asi da najit, ale opet uvazujte ucinost spalovaciho motoru a elektropohonu. O emisich se musi brat v uvahu take kde jsou ty… Číst vice »
Můžete rozvést jak spotřebovává autobus naftu při jízdě z kopce?
Mate jiste pravdu v tom, ze pri zaraneme stupni, coz autobus musi mit, se u vstrikovani zavre privod paliva, ale ma to sve hranice, elektronika pri nizkych oackach opet pusti palivo…
Ale mate pravdu…
To platí obzvláště o automatických převodovkách s hydrodynamickým měničem. Otázkou je, proč jsou ty převodovky vybaveny navíc hydrodynamickým retardérem, když lze brzdit motorem, že ano.
Ach jo. Máte pravdu, Autobus spotřebovává naftu při jízdě z kopce, ale jen v tom případě, že jede na neutrál. A to vskutku není běžně k vidění už vůbec ne pokud převáží lidi. Je to stejné jako u jakéhokoliv jiného auta. Pokud se motor musí udržovat v chodu tak žere (ty vaše zastávky). Pokud je poháněn při jízdě z kopce od kol tak nežere vůbec nic. Tedy v případě, že tam je adekvátní rychlostní stupeň. A takto to funguje nejen u dieslů, ale i u benzínů ;- )
Plukovník Bedřich Kraus, mající též přídomek von Zillergut, po nějaké vesničce v Solnohradech, kterou jeho předkové prožrali již ve století osmnáctém, byl úctyhodným pitomcem. Když něco vypravoval, mluvil samé positivní věci, tázaje se při tom, zda všichni rozumějí nejprimitivnějším výrazům: „Tedy okno, pánové, ano. Víte, co je to okno?“
Nebo: „Cesta, u které po obou stranách jsou příkopy, nazývá se silnicí. Ano, pánové. Víte, co je to příkop? Příkop jest vykopávka, na které pracuje více lidí. Jest to prohloubenina. Ano. Pracuje se motykami. Víte, co je to motyka?“
A co tím chtěl básník říci?
Trpěl vysvětlovací manií, což činil s takovým oduševněním jako nějaký vynálezce, vypravující o svém díle. „Kniha je, pánové, více různě nařezaných čtvrtek papíru, různého formátu, který jest potištěn a sestaven dohromady, svázán a sklížen. Ano. Víte, pánové, co je to klih? Klih jest lepidlo.“ Byl tak nehorázně blbý, že se mu důstojníci zdaleka vyhýbali, aby nemusili od něho slyšet, že chodník rozděluje ulici na jízdní dráhu a že je to vyvýšený dlážděný pruh kolem průčelí domu. A průčelí domu že je ona část, kterou vidíme z ulice nebo s chodníku. Zadní část domu s chodníku vidět nemůžeme, o čemž se… Číst vice »
Máte naprostou pravdu. Byl to blbec. Měl všechny okolo nechat ať si myslí co chtějí a sám si měl o těch co třeba použili okno ve druhém patře k východu z budovy nebo si vzali motyku na přeházení hromady uhlí myslet své.
Ono to s tou spotřebou při jízdě dolů není tak jednoznačné. Předně musí být zařazený mechanický stupeň (ne hydraulický u HM převodovek) a pak některé motory MAN třeba motorovou brzdu (tj. roztáčení motoru jízdou vozidla a tedy jízda bez spotřeby paliva) nepovolují. Pak je tedy i při jízdě s kopce volnoběžná spotřeba.
A nevím jak je to v případě brzdění retardérem – jestli se nemusí pohánět primární čerpadlo převodovky.
Pravda, to jsem opomenul. Asi dáno tím, že znám a preferuji hlavně manuální řazení. Děkuji.
Ano, k tomu pomocné pohony (alternátor, servořízení, kompresor…)
Že by blackout způsobilo pár trolejbusů? Možná v Texasu, nikoli však u nás.
Pokud v Evropě v dohledné době skutečně k nějakému blackoutu dojde, tak se akorát evropská kontinentální synchronní zóna fragmentuje na více „ostrovů“ – některé zhasnou, jiné zůstanou svítit.
Tedy: u nás se nejspíš bude svítit dál, pravděpodobně zhasne Německo.
No, jeden ke druhému a s postupným nárůstem elektromobility…
Ano a tím že zhasne Německo podle vaší teorie ostrovů … nestane se náhodou to, že nám pak vyskočí frekvence a ochrany odpojít celou síť i u nás? A bude blackout i tady? A bude trvat hodiny než se podaří nahodit síť?
Máte pravdu, že jeden incident spustí řetězovou reakci ochran, což jsme viděli při tom loňském skoro-blackoutu. Záleží jen na tom, v jaké fázi ten problém dokáže regulace zastavit.
Loni měl východní ostrov taky přebytek výkonu – s tím se dá popasovat snadněji než s nedostatkem. Dá se taky předpokládat, že v hodinách před blackoutem kvůli nedostatku energie z OZE pojede naplno plyn. A plyn se dá típnout velmi rychle. Narozdíl od jádra.
K prenosove soustave, v Praze kdysi jezdilo az 13 trolejbusovych linek, a take Prahu pokryva slusna sit tramvajovych linek a 3 linky metra, tezko mluvit o prenosove soustave nap. u vystavby metra, novych tratich…. Jiste to ma sve limity, ale nezdalo se mi, ze by v techto pripadech to byl problem.
To spise vidim problem s elektromobily, kde byste musel resit nabijeci mista v kazdem dome v ulicich mesta…
Trolejbusy, tramvaje i metro ma sve menirny a jejich napojeni na el. dist. sit.
Já to myslím tak, jak jsem napsal o něco výše. Pokud bude spotřeba narůstat a přenosová soustava bude více vytížená mohl by to být problém. Jak bylo řečeno zde od 5:20:
https://www.idnes.cz/podcasty/rozstrel-dana-drabova-cely-zaznam.V211115_133254_idnestv_krr
to jiste ano, ale ani MHD ani zeleznicni doprava v tomto problem nezpusobi, na to ma maly podil, nejvetsi podil ma prumysl, domacnosti/kancelare a v budoucnu mozna elektromobilita…
Trajfl cestou dolů už umí vyrábět elektřinu při brždění. Což v hustém městském provozu MHD bude znamenat značnou úsporu energie. Je to taková lanovka, ale místo síly newtonovy se přenáší elektřina mezi vozidly jedoucími nahoru a dolů. Co se nafty týká, tak ta to může krmit dieselagregátem a dost možná by i tohle řešení naftu šetřilo.
Ta rekuperace při jízdě dolů končí na měnírně, ledaže by byla obousměrná a tedy podstatně dražší. Jinak se ta energie dá ještě nacpat do baterie, druhého vozidla v úseku a brzdných odporů.. Nic moc, ale a tramvají to dělá až 30%.
Tady začne tbus „vyrábět“ elektřinu vzápětí po té, co přejel na baterku z Letňan na Prosek, takže bych si troufal říct, že bude zejména dobíjet baterku a až druhotně „tahat“ druhý vůz do kopce.
Propojit trolej z kopce a trolej do kopce?
Při vhodném zapojení měnírny je energie schopna přes měnírnu přejít do jiného úseku. Vidím to na domácí půdě. Odkudkoliv kamkoliv je schopna se přelít, ale jen v oblasti napájené danou měnírnu, což je stejně celé město.
Měnírna má sběrnici, k níž jsou galvanicky připojeny všechny napaječe. Tyristorové magorismy byly již dávno opuštěny. Rekuperuje se tedy do všech úseků připojených do jedné měnírny. Na Prosecké ale podle mě všechen rekuperát absorbují baterie. Dost pochybuju o tom, že po výletu do Miškovic se baterie stačí od Globusu k metru dobít úplně a na začátku svahu budou za sebou mít 1,8 km bez troleje. Krpál v Prosecké je 1 km.
V tomto pripade i je moznost rekuperace do baterii…
Životním prostředím se nerozumí jen a pouze klima, tedy emise CO2. Jsou tu i pevné částice a benzopyren. A kromě toho, jak pan náměstek zmínil, autobus si do kopečka pěkně zařve.
V tomto případě bude el. pohon přínosem. O tom nepochybuji. Již jsem zde kdysi psal, že po nástupu automatických převodovek byla jízda z Palmovky nahoru očistec kdy vytočený motor chvíli řval jak tur aby došlo k přeřazení a výkon motoru šel „do kytek. A tak stále dokola až nahoru.
Švec neuměl zmačknout tlačítko „B“ na ovladači převodovky 2M70? No to je pak těžké….
To byste se divil, kolik jich sice znalo blokování rychlosti, ale nepoužívali ho.Tolik tlačítek! B R | || A N bylo pro někoho moc.
Stávalo se to i s převodovkami voith nebo ZF v devitistovkách a tam žádné blokované stupně nejsou.
Kolego, v zimě neměl Citelis problém žrát I 55/100. Jinak pod 45 nešel. A to je to sólo. Jen blbě chápete sdělení. Nejde o spotřebu v kopci, ale o celkovou a lince. A těch 52 považuji za velký úspěch u kloubáku.
Vím, co mně žral bus. Naopak trolejbus, krátký, po započtení rekuperace nějakých 1,4kWh/1km.
C734 měla manuál a jezdila mimo město. A dalo se i pod 20. Jenže zde je město a vůz má automat… Porovnáváte neporovnatelné. Jako kdybych porovnával M131.1 a M 240.
Ano, pevné částice vyrábí i trolejbus, což je bezesporu fér zmínit.
Otěr z pneu bude skoro stejný, otěr z brzd je teoreticky menší u trolejbusu.
A pokud se v tom chceme hrabat detailně, tak pískující tramvaj nadělá prachu hodně. Nepískující i tak otěr z kol i z brzd. Jen to jsou „železné“ saze. A práší i zimní posyp chodníků, to pro úplnost. A zemědělská technika na poli, takový kombajn.
Takže vyhrává pádlující vodák
Tramvaje mají pohon (a tím i elektrodynamickou brzdu) na všechny nápravy. Třecí brzdy tramvají účinkují až při rychlosti ani ne poloviční ,než je rychlost chůze.
I kloubový trolejbus může mít hnanou prostřední i zadní nápravu.
Za mnoho desítek let provozu se ukázalo, že brzdová obložení všechy typů u elektrických busů všech typů mají životnost ve stovkách tisíc km. Pod čtvrt milionu nikdy.
Jako jo, krouťák trakčáku dává pneu/ale i diferenciálu a třeba poloosám víc zabrat a z pneu opravdu loupe víc. Jenže to nedělá při stání vůbec, zato ropák prostě od nastartování vyrábí pevné částicena s jiné „dobroty“ a spaluje kyslík plus něco. Ve městech je elektrický pohon léty prověřenou věcí.
Ano, trolejbus vyrabi pevne castice u plynove / uhelne elektrarny, ktera ho zrovna zasobuje elektrinou. Tedy nikoli ni ulici, po niu jede.
Na ulici trolejbus vyrabi prvne castice pouze, pokud dojde k pozaru elektromotoru, a plus pri opotrebovavani pneu a brzd. Ale to je porad vyrazne mene pevnych castic nez u autobusu/auta. Je to dano i tim, ze elektrarny spaluji pri vyssi teplote, nez auta.