V Praze začala půlmiliardová oprava tramvajové tratě na Barrandov, přes dva měsíce pojedou jen autobusy
Tramvaj u Nádraží Smíchov. Foto: Honza Groh / Wikimedia Commons
V Praze dnes začala jedna z největších tramvajových výluk a investičních akcí v městské hromadné dopravě. Až do konce května
A zrenovují a vyčistí se taky ty už značně olezlé zastávky ála metro na Barrandově?
Rekonstrukce, náhradní autobusová doprava, koronavirus… Dobrá kombinace!
To se snad podle vás má kvůli extrémní hysterii spojené s koronavirem odložit dlouho plánovaná a řádně připravená dost náročná rekonstrukce TT? Co by to vyřešilo, když jeho šíření pochopitelně nijak neomezily ani takové extrémnosti jako úplné uzavření všech hospod?
Jak víte, že neomezily? Posuzovat výsledky po dvou dnech, když inkubační doba je 2 týdny, je jen důkazem, že celá řada kroků je čistý populismus.
Zda se jedná o „extrémní hysterii“ si můžeme zrekapitulovat za, dejme tomu, měsíc. Pokud máte trochu představivosti, možná si dokážete představit rozdíl mezi koncentrací lidí v autobusu a v tramvaji v přepočtu na plochu.
Ale rozhodně je naprosto neúnosné, aby byl investor takové akce, o níž bych určitě za jiných okolností ani na okamžik nepochyboval, smutný, podobně jako byl v Novém Městě biatlonista Krčmář.
„Pokud máte trochu představivosti, možná si dokážete představit rozdíl mezi koncentrací lidí v autobusu a v tramvaji v přepočtu na plochu.“ Tu představivost samozřejmě mám, protože v dopravních prostředcích rád sedím – záleží samozřejmě nejvíc na tom, jak kvalitní a kapacitní NAD bude DPP ochoten a schopen zajistit, když mu k tomu navíc docela napomáhá omezení rozsahu MHD související především s vynucenými prázdninami ve školách, takže autobusů (i kloubových) by mělo být k dispozici dost a ani řidiči by nemuseli tolik chybět. A tomu vašemu druhému odstavci nerozumím – a nejen proto, že jsem dění v Novém Městě na Moravě… Číst vice »
Naopak. Tím lépe to udělat, když jezdí méně lidí. Akorát dělníci by se neměli moc shlukovat a prskat na sebe.
V textu je takový malý nesmysl… „Tramvaje nejspíše přetáhne skrze Nádražní tahač, v ulici už by v té době měla být průjezdná jedna kolej, i když bez trolejí. “ Věta vyznívá tak, že tramvaje budou tahány po jedné již nové koleji. Jenže: „Od 1. června 2020 plánujeme obnovit provoz z Hlubočep na Barrandov, přičemž potřebné tramvajové vozy budou bezprostředně předtím přetaženy po v té době ještě zachované koleji v Nádražní ulici, nad kterou však už dávno nebude trolej.“. Tudíž věta by měla spíše znít „Tramvaje nejspíše přetáhne skrze Nádražní tahač, v ulici by v té době měla být STÁLE (JEŠTĚ)… Číst vice »
POV samozřejmě neznám, ale ona tam nakonec možná bude jedna kolej (bez troleje) schopná projetí téměř vždycky – nejdřív ta původní a pak už zase ta „sousední“ nová – pochybuji, že by investor nějaký takový požadavek na projektanta neměl.
Mám tomu rozumět tak, že autobusy ze Smíchova hned u metra (nebo spíš u koberců?) přejedou koleje a pak už pojedou vedle kolejí (blíže k Vltavě) a na Zlíchově je už křížit nebudou (kromě těch pár doprava jedoucích)?
V podstatě ano. Za koberci tramvajová trať uhne k trati železniční (např. vzor Přístaviště v Podolí) a u železniční trati bude obouměrná trať tramvajová a místo stávající tratě ve středu vozovky budě jízdní pruh k Lihovaru. Na Lihovaru bude kompletně přestavěna také křižovatka. Tramvajová trať poovede u kraje vozovky i na mostě přes železniční trať a teprve v levém oblouku k LIhovaru se vrátí do středu vozovky.
„Tramvajová trať povede u kraje vozovky i na mostě přes železniční trať a teprve v levém oblouku k LIhovaru se vrátí do středu vozovky.“
V tom ovšem něco nehraje – nemáte v tom „k Lihovaru“ překlep?
Asi myslel „k Hlubočepům“. Ale do toho tam ještě (prý) budou někde výhybky na budoucí most! Osobně bych byl rád kdyby redakce přidala nějaký situační obrázek, zejména právě toto místo s výhybkami. V Praze nám přibývají camfrňoulky kolejí nikam nevedoucích…
Nechci být hnidopich, ale popisek u ilustračního fota je špatně. Stanice (zastávka) se jmenuje Smíchovské nádraží, tudíž nádraží Smíchov se musí psát s malým n ve slově nádraží.
V tom případě ovšem „nádraží Praha-Smíchov“ …
Bohužel za éry dřívbylolípu došlo k tomu, že byly pojmenovány zastávky MHD u nádraží Praha Smíchov jako Smíchovské nádraží, místo toho, aby se jmenovaly Nádraží Smíchov. A dodnes tento zcela zbytečný rusismus (něco jako Kazaňskij vakzal v Moskvě atd.) nikdo neodstranil. Obdobně nesmyslně jsou použity rusismy Hradčanská, Malostranská, Staroměstská atd.. Pravda, tyto rusismy se nějak vžily a ničemu nevadí, tak bych je nechal být. Ale Smíchovské nádraží by bylo potřeba přejmenovat na Nádraží Smíchov, takto je to pro všechny zbytečně matoucí. Třeba až někdy dospěje rekonstrukce trati Praha – Kladno do Dejvic a nádraží bude přestavěno tak, aby konečně byl… Číst vice »
V případě Hradčanské bych souhlasil. U těch historických názvů je to dost věc názoru (Dejvická, Malostranská, …). Co se týče názvu Smíchovské nádraží, tak tam nevidím důvod ho měnit. Název Nádraží Smíchov se mi nezdá o nic lepší. Přejmenování bude stát poměrně dost peněz a nic užitečného to nepřinese. Mimochodem v samotném názvu žádný rusismus nevidím. Nevím, proč by název místa nemohl být v podobě přídavného jména a ne podstatného.
Protože už máme třeba Nádraží Holešovice a nikoliv Holešovické nádraží. Dále třeba Nádraží Hostivař, Nádraží Libeň, Nádraží Čakovice, Nádraží Vysočany atd., ovšem to jsou méně známé případy, neb nejde o stanici metra, ale jen tramvají či autobusů.
Osobně jsem proti bezhlavému přejmenovávání (stojí to dost peněz), proto bych nezasahoval do Staroměstské, Malostranské atd., ale Smíchovské nádraží je jednoznačně matoucí pojem zejména pro cizince. ale i pro ty, co se nevyskytují v Praze příliš často. A jelikož časem žst. Praha Smíchov projde velkou rekonstrukcí a nezůstane tu kámen na kameni, tak to je vhodná příležitost k tomu, aby přejmenování proběhlo.
Dokud bude pro osobní dopravu funkční i „severní nástupiště“ žst. Praha-Smíchov, pak název „Smíchovské nádraží“ pro jeho hlavní část logiku docela má – až bude nádraží jediným celkem i z pohledu cestujících, pak ať to vše (třeba v rámci té chystané rozsáhlé přestavby) klidně přejmenují na „Nádraží Smíchov“, ale teď bych do toho rozhodně nijak nezasahoval. A že mnoho názvů zastávek MHD je poplatných minulé době, to je samozřejmě pravda (nejvíc vadí Dejvická a Vltavská, ale ani Hradčanská není dobrá), ale když se jejich změny neprosadily hned na počátku 90. let minulého století, tak už bych do toho teď také… Číst vice »
Jéje, to jsou úvahy. Nemělo by se to podle vás nakonec jmenovat „Smíchovská nádraží“ – jakože tam jsou dvě?
Ale no tak. Dejvická není pozůstatek komunismu, naopak toho počátku 90. let, o kterém píšete. Za Komančů se jmenovala LENINOVA.
S tím bych polemizoval. Nádraží v tom názvu je, Smíchov též. Co komu ale řekne o konkrétním místě taková Staroměstská, Malostranská či Hradčanská (ta je navíc již zpola v Dejvicích), nota bene když jede tramvají? O nově pojmenované Dejvické nemluvě. Názvy by měly především odpovídat místům. I takové „Depo Hostivař“ mate, byť obsahuje slovo depo. Otázkou je, zda raději sahat na jednu anomálii, nebo měnit názvy tam, kde to skutečně pomůže orientaci (byť mnozí už neznají, než právě tu stanici). Ovšem, když někdo může přesouvat název Bořislavka k sídlišti Červený Vrch (aniž by tam udělal pořádný výstup), nebo mást lidi… Číst vice »
To, že jiná nádraží mají jméno jen z podstatných jmen ale není důvod. Jinak Masarykovo nádraží se taky nejmenuje Nádraží Masaryka, takže tolik ještě k těm rusismům. A že by turisty naprosto zmátly ty tři písmena za slovem Smíchov si taky nemyslím. To už spíš nový název zmate lidi, kteří znají ten současný. Kromě toho, i když se bude celý terminál předělávat, stále by to přejmenování nebylo zadarmo.
„Dejvická“ je pouze kopií okolních názvů ze 70. let, tehdy se jmenovala Leninova, podle zde začínající – dříve Velvarské/Kladenské, dnes Evropské – ulice. Ulice Dejvická vede z opačné strany náměstí k dejvickému nádraží. Věcně by se mohla jmenovat Vítězné náměstí… Ano, přídavné jméno skutečně není rusismus, ale zase je to v době integrovaného dopravního systému název trochu nešikovný, i když zní lépe česky. Zrovna u nádraží bych možná nechal ta podstatná jména, „Smíchov“ je i (necelý) název nádraží – na rozdíl od škol či úřadů, kde se to používá celkem nepatřičně. „Škola Radlice“ mi zní podobně hnusně, a za ní… Číst vice »
Hradčanská je dost nesmyslný název, ale pokud existuje Dejvická, není váš návrh dobrý. Já jsem pro návrat názvu Bruska. Krátké, úderné, výrazné, nezaměnitelné. Dost lidí se ale bude zkraje ofrňovat, že jim takové jméno nejde pod nos.
A nádraží vrátit „Praha Bruska“ (ideálně bez pomlčky, když nejde o katastr). 🙂
Léta před postavením metra se zastávka tramvaje a celé okolí jmenovalo Špejchar. Brusku v té době už nikdo neznal, kromě kina.
Tohle zrovna úplně rusismus není, jen správné používání přídavných jmen (srovnejte české „Jendova matka“ s opisem „matka Jendy“). Nicméně u nádraží bych byl i pro sjednocení bez přídavných jmen, už kvůli určité jednotě názvů v přestupních uzlech. „Smíchov“ je ostatně i část názvu toho nádraží, na rozdíl od nedaleké radlické školy, jež se opravdu nenazývá „Radlice“ – zde by bylo žádoucí přejmenovat „Radlickou“ na „Radlice“ (čímž by se odstranil zde vpravdě ruský vzor, či alespoň název podle ulice vedoucí až k Butovicím) a „Školu Radlice“ na „Radlickou školu“ (jelikož se ta škola opravdu „Radlice“ nejmenuje). Stanice od Dejvické po Staroměstskou… Číst vice »
V případě zastávek pro městské linky není důvod uvádět Prahu, všichni ví, že v ní jsou.
Tak nějak. Malostranská bude sotva v Brně v Pisárkách a naopak by vozovnu Pisárky sotva kdo hledal na Malé straně. Jen ty Hradčany, to by se mohlo splést, chcete k Tišnovu a skončíte v jiném úmoří.
Pis(o)árky jako lokalitu si v Brně klidně nechte, ale obnovu dříve běžných veřejných pisoárů typu Zvonokosy by přes rozhodný odpor všelikých „Eulálií Čubíkových“ uvítala rozhodně velká většina obyvatel nejen v Praze, ale jistě i v Měéééstě Brněé.
A propos: nedávno jsem konečně zjistil, kde je situován ten avizovaný druhý „ambulantní pisoár“ u pražského hlavního nádraží kromě toho na první pohled viditelného z cest směrem k centru města – je krásně ukryt mezi stromy a křovím až blízko zastávky tramvají v Bolzanově ulici (ale vyzkoušet jsem jej zatím nepotřeboval) …