Doprava ve městě Tramvaje

V Praze začala půlmiliardová oprava tramvajové tratě na Barrandov, přes dva měsíce pojedou jen autobusy

Tramvaj u Nádraží Smíchov. Foto: Honza Groh / Wikimedia Commons
Tramvaj u Nádraží Smíchov. Foto: Honza Groh / Wikimedia Commons

V Praze dnes začala jedna z největších tramvajových výluk a investičních akcí v městské hromadné dopravě. Až do konce května bude uzavřená trať ze Smíchovského nádraží na Sídliště Barrandov. V součtu se mezi Smíchovem a Barrandovem prostaví 550 milionů korun.

Součástí oprav jsou i další akce: Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) začne na Barrandově s budováním napojení nové tramvaje do Holyně a Slivence a u Lihovaru založí odbočku k plánovanému Dvoreckému mostu. Výluka potrvá do 31. května,

Tramvajová trať v Nádražní ulici na Smíchově představuje kriticky zchátralý úsek,“ uvedl technický ředitel DPP pro povrchovou dopravu Jan Šurovský.

DPP zavede místo tramvají náhradní autobusovou linku X12. Na přelomu května a června se má vrátit do provozu alespoň úsek Hlubočepy – Barrandov, čímž vznikne takzvaný ostrovní provoz. Podobně řešil DPP situaci i loni o prázdninách, na smyčce Barrandov za tím účelem vybudoval provizorní montážní jámu. Letos ale bude muset podnik vyřešit přetah tramvají na odloučený úsek z Hlubočep dále na Barrandov. Tramvaje nejspíše přetáhne skrze Nádražní tahač, v ulici už by v té době měla být průjezdná jedna kolej, i když bez trolejí. Ostrovní provoz je naplánovaný na další čtyři měsíce.

První etapu prací začne DPP letos na několika místech současně. V úseku od smyčky Smíchovské nádraží, na které budou po více než šest měsíců končit všechny tramvajové linky od Anděla, až po výjezd z podzemního parkoviště stanice metra (tzv. u Koberců) vymění na trati panely a kolejnice. V tomto úseku je v budoucnu plánovaná rozsáhlá investice tzv. Smíchovských terminálů, proto je potřebné zajistit bezproblémovou sjízdnost tratě s životností 10 až 15 let. Poté začne oprava úseku až ke křížení Nádražní ulice s Křížovou. V tomto úseku bude nově tramvajová trať vedena v těsném sousedství vedle železniční tratě, nikoliv prostředkem ulice, jak je to v současnosti. Výhodou tohoto řešení je úplné oddělení tramvajové dopravy od silničního provozu.

Paralelně s tím bude DPP pracovat na opravě tramvajové trati v úseku Hlubočepy – Sídliště Barrandov, která již více než 16 let nepřetržitě slouží pražské MHD bez větších výluk, což je znát na značném opotřebení kolejového svršku. Proto DPP využije výluky v Nádražní ulici na položení nových bezžlábkových kolejnic v celé délce úseku, osazení komfortnějších dilatací železničního typu na všech čtyřech předmostích a na rekonstrukci mostních uzávěrů. Tato akce výrazně zlepší stav tramvajové tratě, což cestující i obyvatelé Prahy 5 pocítí snížením hluku a zlepšením jízdního komfortu.

DPP velké výluky využije i k zahájení budoucích staveb. Na smyčce sídliště Barrandov vznikne prvních 40 metrů kolejí, aby nemusel při pokračování stavby na Slivenec omezovat DPP provoz na smyčce. Podobně proběhne příprava pro stavbu Dvoreckého mostu v lokalitě u Lihovaru. Pro budoucí přemostění Vltavy založí kolejový trojúhelník.

Druhá rekonstrukce v Nádražní ulici začne od pondělí 1. června 2020. Během ní DPP obnoví ostrovní tramvajový provoz v úseku Sídliště Barrandov – Hlubočepy. Výluka bude nadále probíhat mezi smyčkou Hlubočepy a obratištěm Smíchovské nádraží. Plán vedení náhradní autobusové dopravy v této etapě je od stanice metra Anděl – Na Knížecí po ulicích Křížová a Na Zlíchově do Hlubočep, kde cestující přestoupí do tramvaje. Ve druhé etapě bude DPP rekonstruovat samotnou tramvajovou trať v Nádražní ulici, TSK opraví chodníky, povrchy vozovek a most nad železniční tratí Praha – Plzeň, který pochází z roku 1988.

Schéma zastávek na Smíchovském nádraží během výluky. Foto: DPP
Schéma zastávek na Smíchovském nádraží během výluky. Foto: DPP

Změny tras tramvajových linek

Linky 4, 5, 12, 20 a 94 budou ve směru z centra ukončeny v obratišti Smíchovské nádraží.

Po dobu výluky bude zavedena náhradní autobusová doprava X12 v trase Smíchovské nádraží – Sídliště Barrandov.

Zastávky linky X12:

směr Sídliště Barrandov

Smíchovské nádraží – nástupní: v Nádražní ulici, v zastávce tramvají směr Sídliště Barrandov

Lihovar: v Nádražní ulici, v zastávce autobusových linek

Geologická: v ulici K Barrandovu, v zastávce autobusové linky č. 170

Högerova, Chaplinovo náměstí: v Lamačově ulici, v zastávkách autobusové linky č. 170

Poliklinika Barrandov: v Tréglově ulici, v zastávce autobusové linky č. 170

Štěpařská: ve Štěpařské ulici, v zastávce autobusové linky č. 170

Záhorského: ve Voskovcově ulici, v zastávce autobusové linky č. 170

Sídliště Barrandov – výstupní: ve Werichově ulici, u výjezdu z obratiště tramvají

směr Smíchovské nádraží

Sídliště Barrandov – nástupní: ve Werichově ulici, přibližně 40 metrů za výjezdem z obratiště tramvají, v zastávce určené pro náhradní dopravu

Poliklinika Barrandov: v Tréglově ulici, v zastávce autobusové linky č. 170

Chaplinovo náměstí, Högerova: v Lamačově ulici, v zastávkách autobusové linky č. 170

Geologická: v ulici K Barrandovu, v zastávce autobusové linky č. 170

Lihovar: ve Strakonické ulici, před křižovatkou s ulicí Císařská louka, v přemístěné zastávce autobusových linek

Smíchovské nádraží – výstupní: v Nádražní ulici, ve výstupní zastávce autobusů

Linka X12 bude v ranní špičce posílena vloženými spoji ze zastávky Štěpařská ve směru na Smíchovské nádraží a v odpolední špičce ze Smíchovského nádraží do zastávky Štěpařská.

Změny v zastávkách autobusů

Přemísťuje se zastávka Lihovar, směr Smíchovské nádraží, do Strakonické ulice před křižovatku s ulicí Císařská louka.

Zřizuje se (pro linky č. 120 a 128) zastávka Lihovar.

– pro směr Na Knížecí v Křížové ulici, přibližně 30 metrů za vyústěním protilehlé ulice Nový Zlíchov,

– pro směr Zlíchov v ulici Na Zlíchově, přibližně 20 metrů za křižovatkou s ulicí Křížovou.

Změny v provozu autobusů

Linka č. 128 bude vedena v trase Na Knížecí – Zlíchov – Žvahov – Zlíchov – Na Knížecí. Upozornění: Během této fáze výluky je oblast Zlíchova obsluhována pouze linkami č.120 a 128.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Xaver
Host
Xaver

A zrenovují a vyčistí se taky ty už značně olezlé zastávky ála metro na Barrandově?

milan
Host
milan

Rekonstrukce, náhradní autobusová doprava, koronavirus… Dobrá kombinace!

pozorovatel
Host
pozorovatel

To se snad podle vás má kvůli extrémní hysterii spojené s koronavirem odložit dlouho plánovaná a řádně připravená dost náročná rekonstrukce TT? Co by to vyřešilo, když jeho šíření pochopitelně nijak neomezily ani takové extrémnosti jako úplné uzavření všech hospod?

jva
Host
jva

Jak víte, že neomezily? Posuzovat výsledky po dvou dnech, když inkubační doba je 2 týdny, je jen důkazem, že celá řada kroků je čistý populismus.

milan
Host
milan

Zda se jedná o „extrémní hysterii“ si můžeme zrekapitulovat za, dejme tomu, měsíc. Pokud máte trochu představivosti, možná si dokážete představit rozdíl mezi koncentrací lidí v autobusu a v tramvaji v přepočtu na plochu.
Ale rozhodně je naprosto neúnosné, aby byl investor takové akce, o níž bych určitě za jiných okolností ani na okamžik nepochyboval, smutný, podobně jako byl v Novém Městě biatlonista Krčmář.

pozorovatel
Host
pozorovatel

„Pokud máte trochu představivosti, možná si dokážete představit rozdíl mezi koncentrací lidí v autobusu a v tramvaji v přepočtu na plochu.“
Tu představivost samozřejmě mám, protože v dopravních prostředcích rád sedím – záleží samozřejmě nejvíc na tom, jak kvalitní a kapacitní NAD bude DPP ochoten a schopen zajistit, když mu k tomu navíc docela napomáhá omezení rozsahu MHD související především s vynucenými prázdninami ve školách, takže autobusů (i kloubových) by mělo být k dispozici dost a ani řidiči by nemuseli tolik chybět.
A tomu vašemu druhému odstavci nerozumím – a nejen proto, že jsem dění v Novém Městě na Moravě vůbec nesledoval.

Frantisek
Host
Frantisek

Naopak. Tím lépe to udělat, když jezdí méně lidí. Akorát dělníci by se neměli moc shlukovat a prskat na sebe.

Petr
Host
Petr

V textu je takový malý nesmysl… „Tramvaje nejspíše přetáhne skrze Nádražní tahač, v ulici už by v té době měla být průjezdná jedna kolej, i když bez trolejí. “ Věta vyznívá tak, že tramvaje budou tahány po jedné již nové koleji. Jenže: „Od 1. června 2020 plánujeme obnovit provoz z Hlubočep na Barrandov, přičemž potřebné tramvajové vozy budou bezprostředně předtím přetaženy po v té době ještě zachované koleji v Nádražní ulici, nad kterou však už dávno nebude trolej.“. Tudíž věta by měla spíše znít „Tramvaje nejspíše přetáhne skrze Nádražní tahač, v ulici by v té době měla být STÁLE (JEŠTĚ)… Číst vice »

pozorovatel
Host
pozorovatel

POV samozřejmě neznám, ale ona tam nakonec možná bude jedna kolej (bez troleje) schopná projetí téměř vždycky – nejdřív ta původní a pak už zase ta „sousední“ nová – pochybuji, že by investor nějaký takový požadavek na projektanta neměl.

ene bene
Host
ene bene

Mám tomu rozumět tak, že autobusy ze Smíchova hned u metra (nebo spíš u koberců?) přejedou koleje a pak už pojedou vedle kolejí (blíže k Vltavě) a na Zlíchově je už křížit nebudou (kromě těch pár doprava jedoucích)?

Petr
Host
Petr

V podstatě ano. Za koberci tramvajová trať uhne k trati železniční (např. vzor Přístaviště v Podolí) a u železniční trati bude obouměrná trať tramvajová a místo stávající tratě ve středu vozovky budě jízdní pruh k Lihovaru. Na Lihovaru bude kompletně přestavěna také křižovatka. Tramvajová trať poovede u kraje vozovky i na mostě přes železniční trať a teprve v levém oblouku k LIhovaru se vrátí do středu vozovky.

pozorovatel
Host
pozorovatel

„Tramvajová trať povede u kraje vozovky i na mostě přes železniční trať a teprve v levém oblouku k LIhovaru se vrátí do středu vozovky.“
V tom ovšem něco nehraje – nemáte v tom „k Lihovaru“ překlep?

ene bene
Host
ene bene

Asi myslel „k Hlubočepům“. Ale do toho tam ještě (prý) budou někde výhybky na budoucí most! Osobně bych byl rád kdyby redakce přidala nějaký situační obrázek, zejména právě toto místo s výhybkami. V Praze nám přibývají camfrňoulky kolejí nikam nevedoucích…

XXXD
Host
XXXD

Nechci být hnidopich, ale popisek u ilustračního fota je špatně. Stanice (zastávka) se jmenuje Smíchovské nádraží, tudíž nádraží Smíchov se musí psát s malým n ve slově nádraží.

dopravák
Host
dopravák

V tom případě ovšem „nádraží Praha-Smíchov“ …

Bram
Host
Bram

Bohužel za éry dřívbylolípu došlo k tomu, že byly pojmenovány zastávky MHD u nádraží Praha Smíchov jako Smíchovské nádraží, místo toho, aby se jmenovaly Nádraží Smíchov. A dodnes tento zcela zbytečný rusismus (něco jako Kazaňskij vakzal v Moskvě atd.) nikdo neodstranil. Obdobně nesmyslně jsou použity rusismy Hradčanská, Malostranská, Staroměstská atd.. Pravda, tyto rusismy se nějak vžily a ničemu nevadí, tak bych je nechal být. Ale Smíchovské nádraží by bylo potřeba přejmenovat na Nádraží Smíchov, takto je to pro všechny zbytečně matoucí. Třeba až někdy dospěje rekonstrukce trati Praha – Kladno do Dejvic a nádraží bude přestavěno tak, aby konečně byl… Číst vice »

XXXD
Host
XXXD

V případě Hradčanské bych souhlasil. U těch historických názvů je to dost věc názoru (Dejvická, Malostranská, …). Co se týče názvu Smíchovské nádraží, tak tam nevidím důvod ho měnit. Název Nádraží Smíchov se mi nezdá o nic lepší. Přejmenování bude stát poměrně dost peněz a nic užitečného to nepřinese. Mimochodem v samotném názvu žádný rusismus nevidím. Nevím, proč by název místa nemohl být v podobě přídavného jména a ne podstatného.

Bram
Host
Bram

Protože už máme třeba Nádraží Holešovice a nikoliv Holešovické nádraží. Dále třeba Nádraží Hostivař, Nádraží Libeň, Nádraží Čakovice, Nádraží Vysočany atd., ovšem to jsou méně známé případy, neb nejde o stanici metra, ale jen tramvají či autobusů.

Osobně jsem proti bezhlavému přejmenovávání (stojí to dost peněz), proto bych nezasahoval do Staroměstské, Malostranské atd., ale Smíchovské nádraží je jednoznačně matoucí pojem zejména pro cizince. ale i pro ty, co se nevyskytují v Praze příliš často. A jelikož časem žst. Praha Smíchov projde velkou rekonstrukcí a nezůstane tu kámen na kameni, tak to je vhodná příležitost k tomu, aby přejmenování proběhlo.

realista
Host
realista

Dokud bude pro osobní dopravu funkční i „severní nástupiště“ žst. Praha-Smíchov, pak název „Smíchovské nádraží“ pro jeho hlavní část logiku docela má – až bude nádraží jediným celkem i z pohledu cestujících, pak ať to vše (třeba v rámci té chystané rozsáhlé přestavby) klidně přejmenují na „Nádraží Smíchov“, ale teď bych do toho rozhodně nijak nezasahoval. A že mnoho názvů zastávek MHD je poplatných minulé době, to je samozřejmě pravda (nejvíc vadí Dejvická a Vltavská, ale ani Hradčanská není dobrá), ale když se jejich změny neprosadily hned na počátku 90. let minulého století, tak už bych do toho teď také… Číst vice »

ene bene
Host
ene bene

Jéje, to jsou úvahy. Nemělo by se to podle vás nakonec jmenovat „Smíchovská nádraží“ – jakože tam jsou dvě?

Miroslav Kapoun
Host
Miroslav Kapoun

Ale no tak. Dejvická není pozůstatek komunismu, naopak toho počátku 90. let, o kterém píšete. Za Komančů se jmenovala LENINOVA.

Frantisek
Host
Frantisek

S tím bych polemizoval. Nádraží v tom názvu je, Smíchov též. Co komu ale řekne o konkrétním místě taková Staroměstská, Malostranská či Hradčanská (ta je navíc již zpola v Dejvicích), nota bene když jede tramvají? O nově pojmenované Dejvické nemluvě. Názvy by měly především odpovídat místům. I takové „Depo Hostivař“ mate, byť obsahuje slovo depo. Otázkou je, zda raději sahat na jednu anomálii, nebo měnit názvy tam, kde to skutečně pomůže orientaci (byť mnozí už neznají, než právě tu stanici). Ovšem, když někdo může přesouvat název Bořislavka k sídlišti Červený Vrch (aniž by tam udělal pořádný výstup), nebo mást lidi… Číst vice »

XXXD
Host
XXXD

To, že jiná nádraží mají jméno jen z podstatných jmen ale není důvod. Jinak Masarykovo nádraží se taky nejmenuje Nádraží Masaryka, takže tolik ještě k těm rusismům. A že by turisty naprosto zmátly ty tři písmena za slovem Smíchov si taky nemyslím. To už spíš nový název zmate lidi, kteří znají ten současný. Kromě toho, i když se bude celý terminál předělávat, stále by to přejmenování nebylo zadarmo.

Frantisek
Host
Frantisek

„Dejvická“ je pouze kopií okolních názvů ze 70. let, tehdy se jmenovala Leninova, podle zde začínající – dříve Velvarské/Kladenské, dnes Evropské – ulice. Ulice Dejvická vede z opačné strany náměstí k dejvickému nádraží. Věcně by se mohla jmenovat Vítězné náměstí… Ano, přídavné jméno skutečně není rusismus, ale zase je to v době integrovaného dopravního systému název trochu nešikovný, i když zní lépe česky. Zrovna u nádraží bych možná nechal ta podstatná jména, „Smíchov“ je i (necelý) název nádraží – na rozdíl od škol či úřadů, kde se to používá celkem nepatřičně. „Škola Radlice“ mi zní podobně hnusně, a za ní… Číst vice »

ene bene
Host
ene bene

Hradčanská je dost nesmyslný název, ale pokud existuje Dejvická, není váš návrh dobrý. Já jsem pro návrat názvu Bruska. Krátké, úderné, výrazné, nezaměnitelné. Dost lidí se ale bude zkraje ofrňovat, že jim takové jméno nejde pod nos.

Frantisek
Host
Frantisek

A nádraží vrátit „Praha Bruska“ (ideálně bez pomlčky, když nejde o katastr). 🙂

Martuff
Host
Martuff

Léta před postavením metra se zastávka tramvaje a celé okolí jmenovalo Špejchar. Brusku v té době už nikdo neznal, kromě kina.

Frantisek
Host
Frantisek

Tohle zrovna úplně rusismus není, jen správné používání přídavných jmen (srovnejte české „Jendova matka“ s opisem „matka Jendy“). Nicméně u nádraží bych byl i pro sjednocení bez přídavných jmen, už kvůli určité jednotě názvů v přestupních uzlech. „Smíchov“ je ostatně i část názvu toho nádraží, na rozdíl od nedaleké radlické školy, jež se opravdu nenazývá „Radlice“ – zde by bylo žádoucí přejmenovat „Radlickou“ na „Radlice“ (čímž by se odstranil zde vpravdě ruský vzor, či alespoň název podle ulice vedoucí až k Butovicím) a „Školu Radlice“ na „Radlickou školu“ (jelikož se ta škola opravdu „Radlice“ nejmenuje). Stanice od Dejvické po Staroměstskou… Číst vice »

XXXD
Host
XXXD

V případě zastávek pro městské linky není důvod uvádět Prahu, všichni ví, že v ní jsou.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Tak nějak. Malostranská bude sotva v Brně v Pisárkách a naopak by vozovnu Pisárky sotva kdo hledal na Malé straně. Jen ty Hradčany, to by se mohlo splést, chcete k Tišnovu a skončíte v jiném úmoří.

pozorovatel
Host
pozorovatel

Pis(o)árky jako lokalitu si v Brně klidně nechte, ale obnovu dříve běžných veřejných pisoárů typu Zvonokosy by přes rozhodný odpor všelikých „Eulálií Čubíkových“ uvítala rozhodně velká většina obyvatel nejen v Praze, ale jistě i v Měéééstě Brněé.
A propos: nedávno jsem konečně zjistil, kde je situován ten avizovaný druhý „ambulantní pisoár“ u pražského hlavního nádraží kromě toho na první pohled viditelného z cest směrem k centru města – je krásně ukryt mezi stromy a křovím až blízko zastávky tramvají v Bolzanově ulici (ale vyzkoušet jsem jej zatím nepotřeboval) …