V Praze vyjíždí první turecké kloubové autobusy od Iveca

Autobus Iveco Streetway 18M. Foto: Ondřej Kubát / DPPAutobus Iveco Streetway 18M. Foto: Ondřej Kubát / DPP

K nasazení dojde po více než čtyřech měsících od příjezdu prvního vozu, výrobce řešil závady.

89 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Traman

Pokud tyhle Iveca nahradi ty sroty od SORu tak to bude urcite prinos.

Hafan

První dojmy Iveco Streetway 18M První dojmy kočárkáře se dvěma kusy divé zvěře. Takže bez prolejzání vozidla od čumáku po motorovou věž, jak by bylo záhodno, ale ledacos se dalo pochytit zprostřed. Zvěř byla naštěstí způsobná, tak se dalo trochu okukovat. 1) Celková koncepce interiéru: Výrazně vzdušný interiér (vyšší), méně sedaček k sezení ve prospěch stojících cestujících a jejich pohybu po vozidle. S ohledem na absenci pátých dveří, jako jsme zvyklí u Sorek, je uspořádání 2+1 v prvním článku nutnost. Vozidlo je samozřejmě vyšší a bude to víc žrát na jízdních odporech, ale jinak to jde. Oproti Sorce má jiné… Číst vice »

Anonymous

To bylo zase slávy, a Iveco Streetway 18M s ev.č. 5103 po prvním dni služby je odstavený v dílnách/opravě. Ten dlouho v provozu nevydržel. Pouhý 1 den.

Roman Soudný

Vždyť jezdí na 125

Vašek bus

No tak jsem si přečet tu diskuzi tady. No Tenhle autobus jsem osobně neměl možnost vyzkoušet ale můžu o sobě prohlásit že jsem pamětníkem přechodu z Ciťáků a Karos na SORky. Moc dobře si pamatuju jak moc skeptičtí jsem jako šoféři k těm vozům byli moc dobře si pamatuju že někteří šoféři SORky dokonce měnili na drobnosti jen aby jim na výměnu přivezli Ciťáka. Ano přiznávám že minimálně v pohodlí pro šoféra je značný rozdíl u SORky prvních generací a posledních dodávaných. Kdy pohodlí nejvíce pomohla výměna sedačky řidiče. Ano ten traktorový podvozek ( menší přední kola) jsem za celou… Číst vice »

Michal

Vždyť tam chybí jedny dveře ! To budeme asi nastupovat okýnkama a nebo když bude někdo vystupovat, Tak bude muset vytlačit značnou stojící část osazenstva autobusu.
Nedávno jsem dokonce musel zařvat aby mě mladý cestující s peckama v uších slyšel a uhnul abych mohl vystoupit.
Jako v pohodě já klidně přejedu o pět stanic dál, ale pak ať mě nikdo nedává pokutu že jsem při vrácení se na správnou stanici už neměl jízdenku 😡

flétnista

kouzelné slůvko „zdovolenim,“

Tomáš R.

Ze svého života si jako první autobusy pamatuju „erťáky“, které byly naprosto dokonalé v tom, že když měl člověk štěstí a narazil na rychlejšího řidiče, tak se dalo na zadním sedadle na některých hrbolech vyletět do vzduchu, což byl vrchol dětské šotozábavy:-) Jsem ovšem moc rád, že snad končí éra „Sdružení Opravárenství a Rozvoje“, to jsou autobusy fakt otřesné a ta „lowcostovost“ z nich úplně kape. V kombinaci s kvalitou většiny povrchů pražských silnic jízda zvukově často připomíná legendární seskok rytíře Drsoně z koně. Uvidíme, zda toto bude lepší, ale rozhodně to, aspoň zvenčí, líp vypadá.

Roman Soudný

Kloubové SORky to umí. Na Nových Butovicích bývala na silnici série vln které mě spolehlivě posílaly vstříc stropu.

PvvS

Proti tomuhle budou aj SORky vrcholem kvality.

zdeva

Sedačky na schodu (soklu)…proč??? Pro špatně chodící překážka!!!

Mystifying oracle

Kola? Jímky? Nádrž? Vytrhat!!!!!

Pavel F.

Použití té věci na krku?

Miloš

Tak trochu se divím, že se neřeší spíše jeden typ a hledá se neustále něco nového nevyzkoušeného. Je daleko jednodušší a levnější údržba. Co teprve ND?
Spíše se daly čekat autobusy od Solarisu. Jezdí v okolí Prahy, trolejbusy jsou karoserie Solaris. Kloubové autobusy z Polska jsou oblíbené i v Plzni.

Juraj

DPP v současnosti má skoro tisíc vozů SOR NB. Že by to byla nějaká extrémní výhoda např. oproti DPMB, to se asi říct nedá.

Streetway vyšel z výběrka, DPP se může rozhodnout uplatnit nebo neuplatit celý rámec.

Jaroslav

„K nasazení dojde po více než čtyřech měsících od příjezdu prvního vozu, výrobce řešil závady.“ Myslel som si, že tým, že sa to predáva ako Iveco, sa veci čo sa týka servisu a riešenie problémov v záruke urýchlia. Ale ako vidím realita je iná. Problém nie je kúpiť lacný autobus ale problém je držať takýto stroj pri živote a vo výsledku ten Mercedes vyjde aj s vyššou nákupnou cenou lacnejšie. Každý deň čo autobus nejazdí, stojí dopravcu veľa peňazí a keď takýto zázrak bude stáť 2-3 mesiace kvôli banálnej chybe ako napríklad zlomený nárazník, je to na zamyslenie, či to… Číst vice »

Sch

DPP drží z vůle města zálohy na náhradní dopravu za metro a tramvaje, takže ho většinou odstavené autobusy tolik netrápí, jako soukromé dopravce, kteří vysouteží nějaký provozní soubor.

PvvS

Až nebude výběrko na nejnižší cenu, ale na LCC, tak se to může změnit.

M.Z.

Dopr***le zase ty doprasene drzaky na reklamy. Zabijejte za to! Vzdyt to na kazdem hrbolku mlati tak, ze se v MHD bez sluchatek neda byt. Proboha kdyz uz na tom panelu musi byt reklama, kvuli ktere nemuze byt vybouleny ve dvou osach (jako CRT obrazovka) aby ziskal pevnost – ale musi byt jen v jedne, tak alespon vyuzijte tu konvexnost na uchyceni dvema listami s folií a nes*rte tam hlinikovy ram, co drzi na jednom sroubu a pak je ze vsech stran zacpany zvykackami, gumou, papiry a bordelem aby nesripal a nemladil celou cestu.

kubiqcz

Pro redakci: V článku se píše, že na 125 a 177 budou v sobotu, ale to není pravda, tam budou již v pátek.

Jarda

Iveco sou Turci? :O to bych čekal třeba Otokar…

Lysimachia

Čtení evidentně nebylo nikdy Vaší silnou stránkou.

Paolo

Kdyby to byl originál Otokar- ne Otokar
převlečený za Iveco ,tak by nasazeni dopadlo podobně jako v Bratislavě nebo v Ústeckém kraji- bez problému.

PN-001

V Bratislavě bez problémů? To tedy slyším prvně.

Martin

Opet jine sedacky?

liborvavrik82

A to je špatně? Předepsanou koženku mají.

Bartol

Když již při dodání výrobek má takové závady a výrobce na to potřebuje 4 měsíce na odstranění: Nech si ten šrot. Ale možná jsem moc “Němec” abych to řešil.

Liposh

Minule jsme se tu bavili a kdosi říkal, že Temsa dělá zmetky, ale Otokar, to je úplně jiná písnička… :-D… holt občas bývají ty předsudky pravdivé a Turci prostě autobusy neumí.

Jakub

Nevím čím to je, ale v BA se závadami takovéhle problémy neměli.

PN-001

Ale měli a mají. Viz. příspěvek od Sch výše. A zprovoznění tam taky trvalo dost dlouho.

PvvS

Ani v té BA to nejni žádnej extra zázrak…

liborvavrik82

Z tureckých značek je Otokar to nejlepší co existuje. Stále však jde o značku, která patří do segmentu low cost a pečlivý vývoj každého detailu (třeba v kabině řidiče) nelze čekat.

Střecha bez nádorů, konečně

Vypadá pěkně. Snad nemá na střeše nádory jako některé jiné

Lukyn

Ale má, minimálně kvůli standardům kvality PID musí mít klimatizaci a ta se u nízkopodlažního busu jinam než na střechu moc nevejde.

Leinad

Klimatizace je jedna věc, ale netřeba dělat schody jako SOR BN, držet si zadek jako Citybus 18.
Mimochodem tramvaj 15T ma střechu při pohledu z boku „rovnou“, ruzná zařízení na střeše jsou vidět zeshora.

Fousac

Došlo na nejhorší…

Jerys

To už neumíme vyrobit autobus ,že vozime turecké?

Eso363

No asi ne. Iveco místo Vysokèho Mýta vybralo Otokar a asi k tomu měli nějaký důvod.

Kubrt

Ve Vysokém Mýtě se dělají Crosswaye.

Leinad

Zákazníkům, kteří chtějí, aby to fungovalo a mělo nějaké vlastnosti

Y.K.

A Crossway není městský autobus. Bohužel se v tom Iveco pěkně plácá (resp je je jim to jedno, oni vidí kamiony a dodávky)

Jiří

Začínám pochybovat jestli se ve Vysokém Mýtě ještě nějaké autobusy vyrábějí. Kdysi tam byl den otevřených dveří a na lince byly pouze plynové autobusy. Nedováží se Crossway náhodou z Francie?

Kubrt

ČR je, vzhledem k počtu obyvatel, velmi významným producentem autobusů.

noerf

V ČR se vyrobí ročně přes 5000 autobusů, cca 4500 autobusů Iveco Crosway a zhruba 600 autobusů SOR. V ČR se vyrobí nejvíce autobusů na světě na obyvatele.
Ročně se zde registruje okolo 1000 autobusů. Jednak se například zájezdové autobusy reálně nevyrábí, jednak se nakupují podle dopravců. Například Icom je dodavatelem autobusů Mercedes a Setra, proto z nich má postavený vozový park.

Bartol

EvoBus (Daimler/Setra) vyrábí karosérie v Holyšově.

FigoCZ

Mimochodem, nějaké autobusy od Iveca již ICOM má.

Mystifying oracle

A kdo ne? 🙂

liborvavrik82

Jen několik kusů pro provoz kolem Vysokého mýta. Iveco nechtělo, aby jeho zaměstnanci jezdilo do práce Setrou, tak nabídli ICOMu několik vozů za opravdu příznivou cenu.

Mikuláš Pelíšek

Asi je řeč o těch 17 Crossech z roku 2013. Tak ty už jsou dávno vyřazené a od loňského června tam po změně dopravců jezdí BusLine. Se Sorkami.

PN-001

ČSAD Slaný má 7 Crossů z roku 2021, které jezdí na Teplicku a ty jsou stále v provozu 😉

Mikuláš Pelíšek

A Teplice jsou někde poblíž Vysokého Mýta?

PN-001

Z vašeho příspěvku mi to vyznělo tak, že píšete, že ICOM už Iveca nemá. Tak jsem vás opravil a napsal, kde je má. Jestli se vás to dotklo, tak se omlouvám, ale měl jsem pocit, že řeč byla o celém ICOMu, ne jen o okolí Vysokého Mýta.

Mikuláš Pelíšek

To ovšem tvrdil uživatel liborvavrik82, na kterého jsem reagoval, nikoliv já. Jinak 3 vozy této značky jsou i v Jihlavě.

Sap1k

Ty má ale jen a pouze kvůli tomu, že Setra se pod podjezd v ul. Bílinská v Teplicích nevejde 😀

JindraLne

BusLine tam jezdí i s Crosswayi.

Mikuláš Pelíšek

Na Vysokomýtsku? A není řeč spíš o vozech Vydrusu, Audisu a dalších na subdodávkách?

JindraLne

I okolo Mejta a Litomyšle. Přesné oběhy vám neřeknu, ale tu a tam se nějaký objeví. Jde jak o kusy ještě pod značkou Irisbusu, tak i novější IVECO.

Průvodce původní Aleš

Máte recht, dřív bylo líp, před 50 lety jsme dováželi autobusy z Polska, teď až z Turecka. A vy jste byl mladý, teď už to stojí taky za prd.

Caracas

Jaké autobusy jsme před 50 lety dováželi z PLR?

Kubrt

Jelcz – licenční RTO.

Škrpál

Přestaňte už s tím rudofašounským nesmyslem, my vyrábíme. Tohle je naprosto zvrácené uvažování i vyjadřování. Tak zvrácené, že ani ve firmách, která opravdu vyrábí, se nepoužívá. A to ani v případě, že výroba probíhá o patro níže. Jak jste přišel na to, že v ČR se busy nevyrábí?

Zdrasa

No když srovnám vzhled tohodle Turka a SORu, vítězí jednoznačně Turci. Co se týká technické stránky, tak to asi bude něco jiného, tomu zas tolik nerozumím.

Ivan_pha

Nové busy a už řeší 4 měsíce reklamace? No jsem na to zvědavý, zda se mouchy vychytají a bude to bezproblémový vůz či nikoli. Tipuji spíše to druhé.

Jerys

Už reklamace?

Fousac

Technicky to fungovat nakonec může… Třeba podvozek je o několik tříd lepší než mají SORky. Otázka, co udělá rok ježdění v Praze, kde jsou asi 3 silnice a zbytek rozbombardovaná oraniště. Horší je to s ergonomií z pohledu řidiče. Autobus je pro skrčky, normální člověk (180cm) už se tam skládá blbě. Má to neskutečně dementní brzdový pedál, nepříjemné ovládání dvěří, naprosto zrůdně složité a nelogické ovládání A/C a milion dalších život ztrpčujících píčovinek. Cestujícím budou uchybět dveře. Ono se to nezdá, ale jakmile bude víc lidí, bude to v zastávkách trvat. Taková odpolední špička na jednobusovém Opatově, to bude lahůdka,… Číst vice »

Jakub

Aspoň ta palubovka je u SORek přehlednější a vůbec jednoduchá na používání

liborvavrik82

Chybět dveře? Vždyť je to úplně normální bus se 4 dveřmi. SOR s 5 je anomálie, která ani u něj nenašla v nové generaci své místo. Z pohledu cestujícího se mi nejlépe jezdí ve vozech Caetano – Toyota. S Otokarem mám pozitivní zkušenost z Malty.

Mimopražský

Zkuste se podívat na frekventované zastávce na ten fofr, když tam přijede pětidveřový SOR.

Jakub

No právě…

MHD

Těšil jsem se, ale z hrůzou zjišťuji, že to má jen 36 míst k sezení.
Oproti SORce dokonce o 13 míst k sezení méně!

Dokonce i Ikarus měl o jedno místo k sezení víc a to byl kratší.

Stráťa

Málo míst na sezení je u MHD špatně? Není to dálkový autobus, čím míň sedaček překáží volnému pohybu tím líp. Není nic nepříjemnějšího než před zastávkou na které chci vystoupit stát daleko od dveří ve vozidle MHD které nemá dost široké uličky.

Ivan_pha

Ano, je. Ne, aby byl autobus nacpaný sedadly, ale tady je jich na kloubák málo.

Staré B961E měly dokonce 45 míst.

Mystifying oracle

Narozdíl od sdružení opravárenství a rozvoje to má alespoň nějaká sedadla na nízké podlaze. To srovnání s Karosou už je naprostý výstřel do tmy. Jen absentující motorová věž dělá nějakých 6 sedadel navíc, atd….

Jakub

Mně se tedy lépe sedí na sedadle, které není plně nízkopodlažní. Nepřipadám si pak jak nějaký zapadlík.

Mystifying oracle

Tak proto výrobci tratí enormní peníze a čas s tím dosáhnout konstrukčního řešení umožňujícího maximalizaci počtu sedadel bez podest… 😀 Ale já to chápu, ono se jen tak toho puncu „východoevropství“ ani zbavit vlastně nechceme… Protože co je východní, to vždy bylo a bude lepší…

MHD

Falešné dilema.

Kuba

Ale i některým důchodcům a invalidům se lépe sedá na sedadla trochu výše umístěná než aby se ohýbali dolů (a pak zvedali) k těm sedadlům bez podest.

PN-001

Poslyšte, nebudete vy jeden z těch, co pět zastávek stojí ve dveřích a blokuje je, jen aby se k nim pak nemusel prodírat, i když je autobus poloprázdný? Jo, takové lidi já fakt „miluju“!

Monorail do Bohnic

Koukám, že pro Vás by bylo nejlepší jezdit v MHD na korbě náklaďáků. 😅

Panoramix

A přitom to má o jedny dveře méně než SOR, takže komplikovanější výměna cestujících. Proč tedy tak málo míst k sezeni, když dveře “zbytečně” nezabírají místo pro sedadla?

Luboš Beneš

no ty 4 dveřové sorky u nás na vesnické lince jako fakt zbytečný.

Juraj

Tohle je blud. Výměna cestujících u čtyřdveřového SORu prostě není lepší – není proto, že tam je mizerné uspořádání interiéru, kde pár lidí vždy zablokuje veškeré cesty ke dveřím.
Pochopil to i SOR a čtyřdveřáky už ani nenabízí.

David

Má to ale zase plošinu na stání a kočárky v předu i v zadu, což je rozhodně výhoda a výrazně to zvyšuje kapacitu busu. Zda bude přeprava vzadu povolená ale nevím.

Lysimachia

Záleží dost i na uspořádání. To mi přišlo např. u SOR 18 lepší než u Citybusů, „konferenční“ sezení je lepší než „zády k sobě“. Nejprotivější v Ciťáku bylo sedět pozpátku a čelem ke kloubu. V SORech to bylo rozhodně vychytanější.

Michal82

Snad to nebude tak rozklepane jako ty elektrobusy.

smid.jirka

Elektrobusy jsou od jiného výrobce. Sice také z Turecka, ale firma TEMSA.
Autobusy jsou od Otokaru. Takže společného mají pouze původ v Turecku. Jsem na ně zvědavý.

liborvavrik82

Otokar je kvalitnější. Podle DPP by měli vyjet již ve čtvrtek a v pátek. Ne až v pátek a v sobotu.

SaulGoodman

Ty dělá Temsa, ne?