V Praze vyjela poprvé modernizovaná tramvaj koupená z Miškolce, úpravy nabraly zpoždění
Nová opravárenská hala pro tramvaje DPP. Foto: Daniel Šabík / DPP
Praha modernizací vozů z Miškolce rozšiřuje flotilu obousměrných tramvají.
Konečně jsem se dověděl, proč Praha tak vehementně trvala na zákazu výroby tramvají v Ostravě! Aby se mohly dovážet šroty ze zahraničí a opravovat je v Praze…Určitě to bude, pro nějakého Pražáka, nebo skupinu Pražáků, víc, než výhodné…To se dovíme, až se to bude vyšetřovat!
Kdyby se v Ostravě nebo třeba v Horní Pohledi vyráběly tramvaje, tak by si DPP nesměl dovézt oježděný šrot ze zahraničí a sám si ho opravit, příp. si ho nechat opravit třeba v Krnově?
Nalijme si čistého vína, je to zoufalost když jeden z nejbohatších regionů v EU kupuje ojeté tramvaje z třetí ruky z východu a ještě se tím chlubí. Ale přeci jen je to o něco málo menší zoufalost než další wany. Tohle, když zahmouřím obě oči dává alespoň nějaký smysl (jako přechodné řešení), ale sólo wany na noční linky není zoufalost, to je prostě čistá pitomost. Signifikantní přitom je, že zatímco kachny jsou dědictvím z předchozího volebního období (a to jsem si tehdy myslel, že dna již bylo dosaženo), tak wany jdou za současnou garniturou.
Hezky jste to napsal.
Nezapomeňte, že ty ,,ojetiny z třetí ruky´´ prošly modernizací a jsou z toho vlastně úplně nové tramvaje. Co se týče wan, máte na noc lepší řešení?
to bude opravdu moderní…
Malá poznámka k jízdnému v Ostravě. Na nádraží v pokladně ČD je možno zakoupit papírovou jízdenku v ceně 100 ,- Kč, která má platnost 24 hodin od zakoupení s neomezeným používáním po dobu platnosti jízdenky. Jízdenka se neoznačuje , jen se předloží při revizi.
Dobrý večer, jsem tělesně vadný po obrně a chodím na berlích. Má tato modernizovaná tramvaj ve dveřích opět tři vysoké schody? Nebo má i vstup bez bariér? Z Vašeho článku tohle není jasné. Jo a co prosím Vás znamená tzv. ethernetová síť?
My postižení máme svým způsobem problém se do tramvaje se schody dostat. Většinou po zavření dveří a když Vás nikdo nepustí sednout tak máme problém se vůbec udržet. To samé při vystupování. Natož při naší omezené mobilitě.
Tato tramvaj je tříčlánková, prostřední článek má nízkopodlažní nástup, tj bez schodů při vstupu (respektive schody uvnitř při přechodu do jiného článku)
ethernetová síť je vnitřní datová síť, ale vás jako cestujícího to vůbec nemusí trápit
Kachna je asi nejhorší tramvaj v Praze. To že přibyde 15 dalších je teda dost nevýhra.
Fakt horší než saranče? Kachny mě nijak neuráží, pro DPP jsou jistě dost praktické z provozního hlediska (obousměrnost + částečná nízkopodlažnost).
Mně osobně hodně vadí to, že vždy je významná část míst v protisměru + u několika se koukáte vyloženě do sloupku. To už umístít sedačky po stranách by v obousměrné tramvaji bylo lepší.
To je pravda, taky mi vadí, že je půlka tramvaje v protisměru, protože v protisměru prostě jezdit nemůžu. Ale bohužel je to konstrukční daň daná dobou vzniku za tu praktickou obousměrnost.
To je pravda. Ale asi přeci jen v tram více preferují více jízdu „pozadu“ než boční sezení (neblahá zkušenost se 14T).
a co takhle si nesedat?
Jak toto řešíte v metru, kde je polovina sedadel v protisměru jízdy?
Souhlasím. Ještě víc než uspořádání sedadel mi vadí příšerný hluk a cukání. Jak se ta tramvaj rozjede nad 20 km/h, tak to rachtá jako by se měla každou chvíli rozpadnout.
jestli není kompletně nízkopodlažní nechápu, že jí vůbec sem cpou….kvůli lidem to opravdu není
Je to čistě z provozních důvodů, Praha potřebuje více obousměrných tramvají a každá přijde vhod. Zvláště k chystaným stavbám TT do úvratí, kdy se celá linka musí těmito vozy obsadit (teď pro ukázku linka 18).
V běžně naplněné tramvaji je kolik lidí, kteří by nezvládli vylézt ty 3 schody?
Nízký prostředek každopádně, kočárek a babička o holi se do schodů škrábat nebudou, ale zbytek osazenstva po schodech klidně může.
Kompletně LF tramvaj je jaká, Jasánek? Kompletně LF tramvaj je podstatně dražší.
No jo, ale nebýt obousměrných tramvají, poněkud by se hromadily tramvaje v koncových úsecích bez smyček… Třeba teď při výluce mezi Pražského povstání a vozovnou nebo později na dočasné trvalé konečné na Pankráci.
Fotečka interiéru by nebyla?
Asi bude, až tam ty sedačky daj. 😀
Stačí hledat, ale máte pravdu, že u článku by se hodila.
zde ozkaz na foto
https://www.facebook.com/Tram.vcr/photos/a.10156281763080819/10157196194320819/?type=3
Nemá to být naopak? Praha má přece prodávat na východ do Maďarska, na Ukrajinu, do Rumunska…
Maďaři si tam koupili nové nízkopodlažní Škodovky z Plzně..
Tyhle tramvaje z Miškolce jsou jenom znouzecnost jak za pár šupů vyrobit nízkopodlažní tramvaj tím, že vykopnou prostřední článek a nahraděj ho článkem se sníženou podlahou…
Chápu, že na nové město nemá prachy, protože:
1.) Pražská tramvajová síť je 3 nejdelší na světě a 2. nejdelší v EU (po Moskvě a Budapešti) a je tedy potřeba velkého množství vozidel..
2.) tiskem v době pořízení proběhlo, že nákup nových tramvají 15T městskou kasu vysál, protože údajně jedna tramvaj stála 80 000 000 korun. – a kupodivu ani jedna neni ze zlata..
To máte pravdu. Bémova tramvajka vysála Prahu tak, že to hezký není.
Pořád má ta Praho, „turecké“ hospodářství?
Tak bych chtěl jenom říct, že pražská tramvajová síť má 142km. V EU máme Bulharsko a tam mají v Sofii 154km tramvají. Německo Berlín 193km. Polské Katowice 178km. Rakouská Vídeň má 177km. Rumunská Bukurešť 145 km. Takže jenom v EU je Praha minimálně 7 a to jsem možná i na něco zapomněl. Nene, zas takovej pupek světa nejsme…
Právě že jsme – tak to patrně počítáno podle vozokilometrů – prostě v tabulkách je Praha na 3 místě. Pobavilo mě, že tu Vídeňskou tramvajovou Zoufalost s velkým Z srovnáváte s Prahou – jeďte se tam podívat a projet e místními tramvajemi a zkuste se v těch tramvajích nadechnout… žažijete hoooodně krutě negativní kulturní šok..!!!
Tak jsem se dnes ráno pp cestě do práce nadechl a…. šok se nedostavil 🙂
patrně jezdíte pouze těma rozhrkanejma šrotama na Ringstrasse..
i to je zážitek, kterej by si normální smrtelník rád odpustil..
Ve všech těch městech jsem samozřejmě byl a tramvají jel. Proto mě napadli, že ta síť tam byla opravdu rozsáhlá. Vozokilometry se velmi těžko porovnávaji, protože ne vždy se dá takový údaj dohledat. Ale porovnání délky sítě v počtu kilometrů tratí mě přijde nejvíc kosher. K tomu ovzduší, já tady nechci na Prahu nijak plivat, to vůbec, jen chci být objektivní, a myslím, že v Praze jsou různá zapáchající individua také v tramvajích velké téma…v tom nemůžeme nikomu nic vyčítat.
to špatně není…
kolik mají ty města metra?
a vlakových kolejí ?
To jo, při 15.000 lidech za hodinu a 100 tramvajích je to mnohem jednodušší než při 50.000 lidech za hodinu a 250 tramvajích. Být to 3 oddělené sítě, tak je provoz mnohem jednodušší, úspornější a s vyšším poměrem cestujících na vozidlo klesají příjmy.
Proč, když si Maďaři dokážou sehnat novou techniku ze Západu za dotace z EU a mají dnes ve velké míře vozový park mladší 10 let?
Měl jsem možnost porovnat stav vnitřku té „nové techniky ze Západu“ v Budapešťských tramvajích – konkrétně vloni a předloni – těch nejdelších tramvají na světě od Siemense pro Budapešť – a musím podotknout že úroveň opotřebení látkových potahů sedaček a i celková čistota uvnitř byla obrovská – jinými slovy ty Maďaři jsou totální ale opravdu totální dobytek – dané vozy v délce soupravy metra jezdí na Nagy Korút=Velký polookružní bulvár v intervalu cca 2 minuty ve špičce. Naproti tomu jen o něco málo kratší tramvaje od CAFu s dvojnásobným množstvím kloubů i tramvajových článků se mi jevily jako bez opotřebení… Číst vice »
Tyto tramvaje vyrobené ještě za bolševika jsou v Praze nenahraditelné…
Podle Wiki jsou 2 z roku 86 a 6 kousků z roku 1990
Nenahraditelné jsou všude, kam byly dodány. Dnes už obousměrnou tramvaj nikdo téměř nevyrábí.
Blbost vyrobí je v podstatě kdokoliv
A co Škoda ForCity Smart pro Plzeň? Krom toho i konkrétně pražské typy 14 a 15T jsou v nabídce i v možné obousměrné verzi.
A má Praha v plánu pořídit i nějaké nové obousměrné tramvaje, nebo to bude Kačena forever?
Na bázi Poršete Škodova dodala do Wroclawi obousměrné Š19T.
Proč mám dojem, že v posledních letech se dodává po světě víc obousměrek, jak jednosměrek ? Člověk se nesmí orientovat jen na okolní provozy a lokálně dodávaný paskvily ze Škodovky..
Reference by se našly:
Alsotm – Dublin
Bobardier – Mülheim
CAF – Canberra, Newcastle
Kinkisharyo – Los Angeles
Siemens – Portland
Stadler – Bergen
Škoda už tady padla
Který velký výrobce ještě zaručeně neumí vyrobit obousměrnou tramvaj?
Časem se do dá prodat do Brna i se ziskem ;)))
Aby náhodou časem neodkupovali do Prahy KTčka z Brna
Vzhledem k vyberku na obousmerne je to vysoce pravdepodobne.
Technická otázka: Bylo někdy v plánu spojování těchto souprav v provozu pro případně zvýšení kapacity?
Historicky se to jednou využilo ale Praha nechce vypravovat delší jak 30m vozidla/soupravy a těch zmiňovaný 30m je délka KT8D5
Bylo to využito dvakrát v roce 1993 a 2010
Taky je silně znepokojivá otázka, co by se stalo, kdyby tam nechali i původní střední článek – tedy by vznikla čtyřčlánkovka. Použité řešení kloubů u KT8 má sice své limity, ale třeba by to ještě prošlo.
(Jeden podvozek ponechat jako běžný, aby se nemuselo příliš moc šahat do elektriky.)
Je to dost vahy navic, ovlivni to vykon tramvaje, brzdeni, rozjezd, nektera stoupani jsou dost prudka v Praze,…
Celkově by z toho byl akorát paskvil.
Jste suchaři, žádná zábava s vámi!
😀
Ne vsechny zastavky ve meste maji 60m…
Bohužel řada zastávek v Praze 60 m nemá…
Řekl bych tak 99 %
Standardní délka zastávek v Praze je 65 metrů – pro dvě dvouvozové soupravy T3 se čtyřmetrovou rezervou. Odhadl bych, že tak možná 10 % zastávek má jen poloviční délku.
Snad naopak, ne? Zastávky, kam se nevejde 2x(2xT3) znám jen pár, třeba Staroměstská směr Národní divadlo, nebo pak bohužel nově rekonstruované zastávky Kamenická či Maniny
(DP a MČP7 nakopat do zadku za ty krátké zastávky, zvlášť Kamenická, kde jezdí 5 linek, je napřesdržku)
Proč bohužel? I při kratších soupravách je pobíhání po nástupištích při zastavení dvou vlaků za sebou dost zmatkovité a nepohodlné, takže jezdit s dvojicemi dlouhých jednotek by v Praze velký přínos také nemělo – jen by se pravděpodobně prodloužily intervaly. V Brně je asi situace trochu jiná, protože mají dlouhý úsek v protáhlé zástavbě (do Řečkovic), kterou vede jen jedna trať a po ní jezdí všichni jen jedinou linkou a šetří počet nasazených náležitostí.
U vozů před modernizací se to několikrát během výluk provádělo. Vozy po modernizaci nemají vyvedené zásuvky, se spojováním se tedy nepočítá.
Využilo se to asi dvakrát třikrát, mám tušení, že to bylo někdy při povodni, když nejezdilo metro. Nicméně délka soupravy je 60 metrů a v 99 % by se to nevešlo na peron.
když nejede metro tak jsou kaštani rádi že vůbec něco jede, i kdyby měli skákat z vejšky
Původní KT8D5 spojovat šlo, i se to dvakrát použilo jak tu psali jiní. Modernizované KT8D5.RN2P spojovat nejde, protože to nikdo nepožadoval.
Ale to spojení bylo umožněno vytažením drátů „ze střev“ (standardní mezivozové zásuvky na KT8 nebyly). Mám dojem, že kdyby bylo potřeba, tak se úplně stejně vytáhnou dráty ze střev i RN2P.
A jakto že nejsou v těch nových úžasných barvičkách?
Pravděpodobně se o barevném korporátu rozhodlo později než se tramvaje začaly lakovat. Toto chápu.
To jednak, a druhak je to autorské dílo páně Kotase, který vystoupil proti aplikaci nového nátěru na „sva“ vozidla.
S čímž ale nepochodil. Nebo se pletu? Nemám o této kauze poslední dobou žádné informace.
Zatím se to řeší.
A zrovna na „hranatých“ tramvajích to vypadá daleko líp než na 14T
KT8 je „jeho“ vozidlo? To ho vanrhoval v kolika letech? V 18?
„navrhoval“, sory.
Gratuluju pane Scheinherr. Na vychod od nas kupuji moderni tramvaje zapadnich vyrobcu, praha nakupuje ojeté z vychodu. A o T3 na wany ani nemluvim. Uz abyste byl pryc.
Četl jste ten článek nebo umite jen hejtovat?
Kontrolní otázka: co dělal pane Scheinherr v roce 2015?
Lidi jsou zvyklí vše házet na aktuálního představitele, takže třeba za vše špatné může Zdeněk Hřib, i když na většinu věcí takový vliv nemá, maximálně jako hlas v radě HLMP.
Aktivistu?
Budete to financovat?
Nejedná se o první tramvaj opravenou z „Miškolce“ (příšetný tvar), z Miškovce jsou v provozu 9056 a 9098.
Ne ty nejsou z Miskolce – 9056 (ex Strausberg 23) a 9098 (ex Strausberg 21).
Máš peavdu, spletl jsem se. Beru poznámku zpět a omlouvám se i autorovi.
No krása nesmírná
Pokrok nelze zastavit, jenom pražské MHD čím dál víc připomíná muzeum. V Ostravě máme všechny tramvaje nízkopodlažní, z WiFi,USB zásuvkami na nabíječky, klimatizací a ve všech vozech se dá platit bezkontaktně.A Praha kupuje ojeté vozy z Miškolce 😀
Hele, já sice jsem Ostravák a jsem fanoušek DPO, ale že bychom tu měli všechny tramvaje nízkopodlažní, všechny s WiFi, USB a klimatizací, to jsem si úplně nevšiml 🙂
Ostrava má u mě plus třeba za ty bezkontaktní platby. Ale třeba s klimatizacemi za Prahou zatím docela zaostává.
Za předpokladu že budeme brát v potaz celkový počet vozů s klimatizací tak jich má Praha víc ale to je kapanek liché.
Důležité je % zastoupení a to má Ostrava lepší (a bude se jen zlepšovat) 139 a z nich 40 s klimatizací (podle googlu) vs 800 a znich 126 s klimatizací
Už mají klimu i některé Varia, takže jich bude víc než 40. Ale pointa vůbec nebyla nijak hanit DPO. Spíš se ohradit proti opačnému extrému v podobě přehnané glorifikace. Například zrovna ty klimy – DPO byl dlouho jeden z nejzarputilejších odpůrců klimatizací a bránil se jim i v době, kdy ostatní dopravní podniky je začali zvolna pořizovat. Dokonce nechali nepochopitelně demontovat klimatizaci z Trollin odkoupených ze Švýcarska. To, že později otočil a teď kupuje vozidla jedině s klimatizací je rozhodně pozitivní, ale neznamená to, že jsou nejlepší dopravní podnik který může usnout na vavřínech.
Ano na ten extrem bylo potřeba uvést na pravou míru ale rozhodně to není až tak černé jak jste napsal v předchozím příspěvku. Nejhůř co do klimatizace vozového parku jsme na tom v Brně sice vidina jistého zlepšení u trolejbusů a tramvají ale nic tak výrazného jako u vás v Ostravě.
Je hezké, že jsou v Ostravě nízkopodlažní tramvaje, ale to ničemu nepomůže, kdy Ostravská síť MHD je vůči IAD nekonkurenceschopná. Na rozdíl od té pražské.
Ve Švýcarsku se nebyl problém svézt 50 a více let starými vozidly v běžném provozu a VHD i přes tento hendikep byla víc než konkurenceschopná.
Nemusíte do Švajcu. Jednotkám 460 bude 50 roků zanedlouho, zastavte se ve ZL/OL kraji.
Stačí zůstat na Ostravsku.
Nevím, jestli se na tom nakonec něco nezměnilo, ale v Ostravě se snad prý nedá již koupit jednotlivá papírová jízdenka na MHD. Jen nějaká kreditová s nutností přikládat čip i při výstupu. Myslím, že v oblasti veřejných služeb to není úplně vhodný prozákaznický přístup. Takže bych tu Ostravu zas tak neadoroval.
Přikládání při výstupu je nepovinné, ale jinak máte pravdu. A je to krok docela kontroverzní. Na druhou stranu je ale ten systém vymyšlený tak, že se bez papírových jízdenek obejdete docela dobře a alespoň se tím na papírové jízdenky nezakonzervovali na další desítky let. Jestli to je nebo není dobrá cesta se uvidí až časem, nemá smysl to hodnotit teď pod vlivem emocí a konzervatizmu.
Ona ta kreditova je určena právě pro ty , kteří nutne potřebuji mít v ruce papírek….
Jinak je papírová jízdenka hodně drahý přežitek
Co to tady blábolíte, těch pár kolejí v nějaký Ostravě srovnávat s hlavním městem. Máme krásné 15T a těm se ty vaše paskvily ostravský nevyrovnaj.
Honzo, omlouvám se za prudění, ale Miškolc v psané formě neexistuje v žádném jazyce. Ano, v maďaršině se to vyslovuje Miškolc, ale psát foneticky snad není normou. Takže správně je buď Miskolc nebo česky Miškovec. Děkuji 🙂
Mě tedy ta transkripce endonyma nijak neuráží. To město v má sice v různých jazycích různé názvy, ale ten maďarský název je do češtiny přepsán vcelku standardně.
Ja cetl Miskovec automaticky… ani jsem si nevsiml…
Nju Jork by Vás taky neurážel? 🙂
Nový York a Liptákov, mé obce nejmilejší!
Myslím si, že Y se čte jako J.
Když už bych to přepisoval, tak jako Ňu Jork, ale spíš bych se držel obvyklejšího Nový York.
No nevím, tyhle tramvaje se skoro nulovou nízkopodlažností by se měly do 15 let všechny vyřadit, minimálně je potřeba 1/3 plochy.
Škoda naštěstí konečně po dlouhých letech začíná dělat opravdu dobré nové tramvaje, a letos masově rozjede i s kvalitní obousměrné.
Možná je důvodem cena (nákup ojetiny + cena rekonstrukce). Plus to, že Škoda sice možná letos masově rozjede výrobu kvalitních obousměrných tramvají, ale co když nerozjede. Lepší vrabec v hrsti než holub na střeše, ty obousměrky v Praze dost chybí do rezervy na různé výluky, na chystanou trať na Pankrác atd.
Plzeň je má už objednané takže už se dost pravděpodobně i vyrábí když by je měli dostat na podzim tohoto roku
Vzhledem k ceně jízdného nemůže být vše hned nové..
O to vůbec nejde. Jde o to, že místo klíčových věcí jako nízkopodlažnost se řeší idiotiny jako wifi a zásuvky, přičemž průměrná jízda v tramvaji je cca 20 minut.
Záleží jaké skupině cestujících se chcete zavděčit. Pro hodně lidí má wifi a zásuvka mnohem vyšší hodnotu než nízkopodlažnost. Navíc wifi a zásuvky jsou mnohem levnější na pořízení než nízkopodlažnost.
Dobu jízdy do toho nepleťte. Pokud si nutně potřebujete alespoň zapnout vybitý telefon a najít si třeba navazující spoj, tak budete rád za přístup k zásuvce i na dvě minuty.
Tak to je to nejmensi, neni to nic co by tramvaj zdrazilo, wi-fi je stale jeste u nas celkem zadana, kdyz mame drahe datove tarify, ale jinak je to spise prezitek, USB konektory se docela hodi i za tech 10min. jizdy nejake to procento clovek ziska,…
No ty tramvaje maji pomerne sirokou skrin, par centimetru udela divy v ulicce, maji velmi dobre usporadani, nejsou predverovane, ani nemaji kabinu jako obyvaci pokoj, a nejsou ani tak spatne, i zakryte podvozky vypadaji dobre, nizkopodlazni cast je dost siroka…
Proste nejsou zas tak spatne, … kazdopadne stejne jednou bude muset mesto nejake nove koupit, ale smlouva se skodovkou jak na 14T a 15T prahu docela zadluzila, cena tedy ted hraje roli,… porad jeste mohou nejaky rok slouzit, coz je vyhoda kolejovych vozidel, vydrzi fakt hodne dlouho…
A s nima i wany … Stejnej případ. Jenže čím to nahradit ?
„Zadržovací tyč“ je zajímavý pojem. To čtu poprvé. To se tomu fakt tak říká?
Taky jsem přemejšlel co to tam maj za gerät… 🙂
Myslím, že zadržovací tyče bývají na sedačkách lanovek a různých pouťových atrakcí. V tramvaji by asi byly lepší klasické zadržovací pásy, jako jsou v autobusech a autech.
PARÁDA! super zpráva, tyhle vozejky mám hodně oblíbené.
No hlavně jak se tady nedávno plivalo na Brňáky, že si z Prahy koupili totální šrot v podobě T6 a že na venkov dobrý… Tak jo, no. Vítejte v klubu.
Ono něco jiného je koupit ojetiny a prakticky bez žádného postupu je dát opět do provozu což je případ Brna a něco jiného je případ Prahy, která si ze šrotu prakticky udělá novou tramvaj.
No to je taky výhra…
Já jsem tady tedy na Brňáky neplival, naopak jsem obdivně poznamenal, že retro styl rozjeli ve velkém.