V Praze upadlo tramvaji kolo, zřejmě kvůli únavě materiálu. DPP zkontroluje ostatní vozy
Tramvaj KT8D5R.N2T s poškozenou hřídelí a upadlým kolem. Foto: Kamila Drábková - DPP
Na více než tři hodiny zablokoval tramvajový provoz na Vinohradské ulici lom hřídele tramvaje KT8D5.RN2P, při kterém došlo k upadnutí
Luxusné fotky. Zákerný únavový lom. Ktorý sa sotva dal odhaliť bežnými postupmi.
Dopravní podnik nenese žádnou odpovědnost za přerušení předem zaplacené přepravy. Takže je mu to naprosto lhostejné.
Krásný únavový lom. Podle fotky to musleo postupovat už dlouho, než se průřez zmenšil natolik, že nějaký „ráz“ ho dorazil.
A komu v životě neupadlo!? Ja ho jednou vedl z hospody a taky jsem ho neudržel 😀
Koloťuk dal asi moc velkou ránu při kontrole.. Nebo šla kolem školka a děti hrály “ kolo se nám polámalo “ , tři hodiny zastavený provoz, to je radost..
Staci jit k Andelu a jeden nemusi do Museum na navstevu
Koukám, odpadávání kol tramvají je novou pražskou volnočasovou aktivitou.
Nu, hlavne ze v Liberci delaji napravam defektoskopii jak armaturam v Temeline,ze? Nerouhejte se.
Tak v Liberci mají pět a půl tramvaje. Tam je zase specialitou, že si tramvaje na konečně lehají na bok 😀 😀
jsou holt holky unaveny a chcou si schrupnout…
No, když je nemožné odhalit tuto kontrolu standardními kontrolami, jak potom odhalit závadu, že?
Standartně se dá tato závada odhalit defektoskopii nápravy..
Ale odhalit kontrolu je těžší …
Stanley- Můj komentář je reakce na chybu v článku.
No, věta je to nešťastně napsaná, taky mě to zastavilo.
Ne nešťastně, ale blbě. Prostě tam místo slova „vada“ se dostalo ještě jednou slovo „kontrola“. Kontrolou po napsání (když to po sobě čte ten, co to napsal) se na to může a nemusí přijít. A zatím si tady toho pan Sůra asi ještě nevšiml ani v diskuzi… No, rychlejší bývá mu napsat mail… 🙂
Díky, už jsem si toho konečně všiml:-)
Myslím, že to není žádná hřídel, nýbrž náprava. 🙂
Ten detail lomu vypadá, že se to „žmoulalo“ docela dlouho přes větší část průřezu, dokud nedošlo na průměr, který už to nedal a tam je hezky čistý lom.
V tomto případě je náprava také zároveň hřídelí, protože přenáší kroutící moment 🙂
Ó nikoliv, v tom(to) případě je to hnací náprava. 🙂 Hřídel (tuším že u KT8 kardanová) je mezi trakčním motorem a převodovkou.
To by mohlo naznačovat, že je tam ještě další závada, která způsobila zvýšené namáhání hřídele
To naznačuje, že tam buď byla vada materiálu nebo chyba při obrábění nebo montáži (rýha, cokoliv) kde se koncentrovalo napětí, což iniciovalo postupující lom.
Je to krásná únavová trhlina, která se velice dlouho a pomalu rozvíjela až se to vprostřed zbytkově dolomilo. Je otázka, jak se pravidelná defektoskopie k tomu místu dokáže dostat, ta trhlina tam byla už dlouho a kdyby to někdo právě v tom místě kontroloval, musel by ji najít už před řadou měsíců, ne-li roků. Pokud je to první taková vada po desítkách let, není z toho potřeba dělat horor, ale zvýšená pozornost jistě neuškodí.
Jestli ten podvozek vypadá, tak jak obvykle podvozek vypadá, tak přes tu vrstvu nalepeného prachu apod. nemusí být vůbec nic vidět. Ultrazvuk by to měl odhalit bez problémů.
Taková trhlina pochopitelně není téměř vidět ani na perfektně očištěném povrchu. NDT má svoje metody, nejen ultrazvuk.
Všimli jste si v lomu toho pouzdra nebo co to má být? Jakoby úprava průměru nápravy pro náboj? Přijde mi to u „drážní“ nápravy dost neobvyklé, ale nevím jak to je běžně řešené u KT8.
Takhle to dopadá když RJ zanedbává údržbu 🙂