lot
Doprava ve městě Tramvaje

V Praze upadlo tramvaji kolo, zřejmě kvůli únavě materiálu. DPP zkontroluje ostatní vozy

Tramvaj KT8D5R.N2T s poškozenou hřídelí a upadlým kolem. Foto: Kamila Drábková - DPP
Tramvaj KT8D5.RN2P s poškozenou hřídelí a upadlým kolem. Foto: Kamila Drábková - DPP

Na více než tři hodiny zablokoval tramvajový provoz na Vinohradské ulici lom hřídele tramvaje KT8D5.RN2P, při kterém došlo k upadnutí jednoho z kol. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) kvůli tomu nechá zkontrolovat ostatní tramvaje tohoto typu.

K události, při které nebyl nikdo z cestujících zraněn, došlo včera u zastávky Vinohradské hřbitovy. Téměř na stejném místě došlo k vykolejení tramvaje 15 T v červenci loňského roku. Při odstraňování byl lehce zraněn jeden ze zasahujících techniků.

Včerejší závadu vozu s evidenčním číslem 9072 způsobil lom hřídele na první ose třetího podvozku tramvaje. „Pravděpodobnou příčinou je kusová vada nebo únava materiálu, přesnou příčinu určí důkladná technická prohlídka místa závady a její vyhodnocení ve vozovně DPP,“ uvedl vedoucí oddělení komunikace DPP Daniel Šabík. Podle něj je tuto závadu téměř nemožné odhalit standardními kontrolami na vozidle. „Technici DPP se minimálně za posledních 40 let se stejnou závadou nesetkali. Po potvrzení příčiny závady a jejím vyhodnocení DPP provede kontrolu u všech dalších vozů stejného typu tramvají,“ dodal Šabík.

Tramvaj prošla pravidelnou denní prohlídkou den před událostí po skončení provozu a zatažení do vozovny. Tímto typem kontroly prochází denně každá tramvaj, která byla v provozu. „Kromě běžných záležitostí jako je například výměna pásky v bezkontaktním terminálu, revize topení, čištění a dezinfekce klimatizace či seřízení dveří kabiny řidiče nebyla na této tramvaji nutná za uplynulých několik měsíců žádná rozsáhlejší oprava. Navíc v první polovině dubna tramvaj absolvovala pravidelnou povinnou revizi po najetých 8 tisících kilometrech,“ dodal Šabík.

27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
dopravopat

Luxusné fotky. Zákerný únavový lom. Ktorý sa sotva dal odhaliť bežnými postupmi.

Jan Táborský

Dopravní podnik nenese žádnou odpovědnost za přerušení předem zaplacené přepravy. Takže je mu to naprosto lhostejné.

Dalibor

Krásný únavový lom. Podle fotky to musleo postupovat už dlouho, než se průřez zmenšil natolik, že nějaký „ráz“ ho dorazil.

Jouda

A komu v životě neupadlo!? Ja ho jednou vedl z hospody a taky jsem ho neudržel 😀

Divočák

Koloťuk dal asi moc velkou ránu při kontrole.. Nebo šla kolem školka a děti hrály “ kolo se nám polámalo “ , tři hodiny zastavený provoz, to je radost..

Honsa

Staci jit k Andelu a jeden nemusi do Museum na navstevu

Cestující LBC MHD

Koukám, odpadávání kol tramvají je novou pražskou volnočasovou aktivitou.

LWQ

Nu, hlavne ze v Liberci delaji napravam defektoskopii jak armaturam v Temeline,ze? Nerouhejte se.

Leoš Konečný

Tak v Liberci mají pět a půl tramvaje. Tam je zase specialitou, že si tramvaje na konečně lehají na bok 😀 😀

dada

jsou holt holky unaveny a chcou si schrupnout…

Vašek

No, když je nemožné odhalit tuto kontrolu standardními kontrolami, jak potom odhalit závadu, že?

Stanley

Standartně se dá tato závada odhalit defektoskopii nápravy..

Vít Jůza

Ale odhalit kontrolu je těžší …

Vašek

Stanley- Můj komentář je reakce na chybu v článku.

Jiří Kocurek

No, věta je to nešťastně napsaná, taky mě to zastavilo.

Marek Turnovec

Ne nešťastně, ale blbě. Prostě tam místo slova „vada“ se dostalo ještě jednou slovo „kontrola“. Kontrolou po napsání (když to po sobě čte ten, co to napsal) se na to může a nemusí přijít. A zatím si tady toho pan Sůra asi ještě nevšiml ani v diskuzi… No, rychlejší bývá mu napsat mail… 🙂

Y.K.

Myslím, že to není žádná hřídel, nýbrž náprava. 🙂

Ten detail lomu vypadá, že se to „žmoulalo“ docela dlouho přes větší část průřezu, dokud nedošlo na průměr, který už to nedal a tam je hezky čistý lom.

Šalinář

V tomto případě je náprava také zároveň hřídelí, protože přenáší kroutící moment 🙂

Y.K.

Ó nikoliv, v tom(to) případě je to hnací náprava. 🙂 Hřídel (tuším že u KT8 kardanová) je mezi trakčním motorem a převodovkou.

Václav

To by mohlo naznačovat, že je tam ještě další závada, která způsobila zvýšené namáhání hřídele

Y.K.

To naznačuje, že tam buď byla vada materiálu nebo chyba při obrábění nebo montáži (rýha, cokoliv) kde se koncentrovalo napětí, což iniciovalo postupující lom.

ene bene

Je to krásná únavová trhlina, která se velice dlouho a pomalu rozvíjela až se to vprostřed zbytkově dolomilo. Je otázka, jak se pravidelná defektoskopie k tomu místu dokáže dostat, ta trhlina tam byla už dlouho a kdyby to někdo právě v tom místě kontroloval, musel by ji najít už před řadou měsíců, ne-li roků. Pokud je to první taková vada po desítkách let, není z toho potřeba dělat horor, ale zvýšená pozornost jistě neuškodí.

Jiří Kocurek

Jestli ten podvozek vypadá, tak jak obvykle podvozek vypadá, tak přes tu vrstvu nalepeného prachu apod. nemusí být vůbec nic vidět. Ultrazvuk by to měl odhalit bez problémů.

ene bene

Taková trhlina pochopitelně není téměř vidět ani na perfektně očištěném povrchu. NDT má svoje metody, nejen ultrazvuk.

Y.K.

Všimli jste si v lomu toho pouzdra nebo co to má být? Jakoby úprava průměru nápravy pro náboj? Přijde mi to u „drážní“ nápravy dost neobvyklé, ale nevím jak to je běžně řešené u KT8.

ABC

Takhle to dopadá když RJ zanedbává údržbu 🙂