Doprava ve městě Tramvaje

V Praze se vrátily tramvaje mezi Nusle a Pankrác, od soboty začíná nová linka k metru

Opravená trať z Pražského povstání do Nuslí. Foto: Ropid
Opravená trať z Pražského povstání do Nuslí. Foto: Ropid
Součástí čtvrtmiliardové rekonstrukce je i nová zastávka Kotorská.

Po více než dvou měsících skončila jedna z největších letošních oprav tramvajových tratí v Praze. Od pátečních 18:30 se vrátily tramvaje mezi Náměstí Bratří Synků a Vozovnu Pankrác. Oprava vyšla na 249 milionů korun bez DPH. Po pátečním obnovení provozu začnou nově jezdit tramvaje až ke stanici metra Pankrác.

Akce byla rozdělena na dvě etapy, první probíhala již loni. V rámci této etapy došlo k rekonstrukci téměř 1,5 kilometru tramvajové tratě, bylo vyměněno více než 5,6 kilometru kolejnic. Výluka trvala od 27. března. Trať je původně z druhé poloviny 80. let.

Došlo i k úpravám zastávek. Na stanici Pražského povstání jsou nyní umístěny blíže ke vstupu do stejnojmenné stanice metra, v obou směrech na náměstí Hrdinů mezi světelnými křižovatkami ulic Na Pankráci/Děkanská vinice I a Na Pankráci/Táborská/Lomnického a slouží také pro autobusové spoje. Díky této úpravě se zlepší přestupní vazba mezi metrem a spoji povrchové dopravy. Z obou konců zastávek vedou přechody pro chodce. Další novou zastávkou společnou pro tramvaje i autobusy je Kotorská, kterou DPP vybudoval za křižovatkou ulic Na Pankráci a Na Veselí ve směru do centra.

Nová technologie konstrukcí u zastávek

DPP při rekonstrukci zastávek použil novou technologii železobetonových konstrukcí, kterou vyvinul ve spolupráci s ŽPSV. „Jedná se o speciální prefabrikáty do kombinovaných zastávek s integrovanou nástupní hranou, jejichž výhodou oproti doposud používané technologii je větší odolnost a stabilita povrchu vůči deformacím způsobovaných průjezdem, bržděním a rozjezdem autobusů. Mají delší životnost, přesnost a tovární kvalitu konečného výrobku ve srovnání s betonováním a asfaltováním na místě,“ řekl Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch. Zakázku na opravu tramvajové trati získala společnost Eurovia CS.

Od soboty dojde k obnovení linky 19, která bude jezdit až ke stanici metra Pankrác po nově postavené trati. První spoj na lince vyjede z Lehovce v 5:00 a z Pankráce v 6:05. Linka č. 19 bez přestupu propojí Lehovec, Palmovku, Žižkov, Strašnice, Vršovice, tj. ty části města, které přímé spojení doposud neměly. S obnovením provozu linky č. 19 vzniká i nová tramvajová zastávka v uzlu Želivského ve směru na Žižkov.

Všechny změny související s linkou 19 v pražské síti MHD jsme popsali detailně zde.

Odebírat
Upozornit na
guest
37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Simi

A tak pracně to vytrhali a předělali na parkoviště.

Miroslav Zikmund

Pro budoucí výjezdy TRAM z Vozovny Pankrác jsou položeny kolejové oblouky na křižovatce „Na Veselí / Na Pankráci“.
Nejsem znalcem historie TRAM dopravy, nicméně za „posledních“ 50 let je konečná „kolej“ na Pankráci patrně prvním případem, kdy spoje končí a odjíždějí od téhož označníku a lze do vozidla nastupovat ihned po jeho příjezdu a výstupu cestující (standard ve Švýcarsku – jako by „průjezdná“ konečná s plánovaným pobytem), nikoli až je přistaveno z „čekacího prostoru“ k odjezdovému označníku …

Prazak

Označníky tam vidím dva.

Miroslav Zikmund

Ano jsou tam dva, oba odjezdové, s vyvěšeným jízdním řádem (a dalšími info)… což zase tak „hloupé“ není. Odpovídá to reálným přístupovým trasám na zastávku … cestující přicházející od přechodu nemusí „klusat“ kolem stojící tramvaje ke klasickému „odjezdovému“ označníku umístěného tam, kde stojí čelo TRAM, ale získá informaci o čase odjezdu u označníku stojícího „na konci“ refýže …. a nehrozí, že TRAM udělá „cink cink“ a než se cestující vzpamatuje, aby se vrhl do nejbližších dveří, tak mu TRAM ujede …

Frantík

Což je na Prahu docela nezvyk, protože tam řidiči přistavují vozidlo k nástupní zastávce těsně před odjezdem (zatímco v jiných krajích je to třeba 5 minut předem).

Gwann

tak ještě obnovit až po budejovickou a zřídit trať brumlovka-budejovicka.

medical_examiner

To mají asi připraveno až na příští rok…

Miroslav Zikmund

Dočkejte času, jako husa klasu – lidové přísloví ….

adam.voj

Článek nic z toho nezmiňuje, ale já jsem z toho takový rozpačitý: Zastávkové označníky v podobě, v jaké byly standardem snad před dvaceti lety… žádné digitální ukazatele, stále jsme i v roce 2021 u nové tramvajové trati u papíru (to už snad bude evropský unikát). Zastávka Nuselská Radnice směr Pankrác, která zůstala beze změny s výstupem do vozovky. Různé délky různých zastávek, které v některých případech neumožní zastavení dvou tramvají nebo tramvaje a autobusu za sebou. Linka 134 nezastaví ve společných zastávkách Pražského povstání, i když by to bylo pro přestupy více než žádoucí. Chlubíme se tím, jak se zrychluje… Číst vice »

DJ TRAIN

Som vcelku zarazeny, ze DP to nepredlzil a ani nepredlzi az na Budejovicku.
Miesto terajsieho parkovicka je stale oficialne tram tratou ( aj ked vo vyluke).
V dobe kedy sa riesia emisie a pri pripravovanej vyluke Pankraca zvolit na usek Pankrac- Budejovicka NAD BUS – zo strany vedenia MC chore…a to, ze vzdy bude niekto stekat bude….. pre hejterov…. byval som v Brne na mieste kde som priamo pod oknom mal zastavku MHD kde mi stali vozy K2 a v Bratislave na mieste kde som za budovou mal lokomotivne depo ZSSK

Kalanis

Papírování dalších úseků, stavba metra D na Pankráci a tím i přeorání celého prostoru ulice a v neposlední řadě zaseklá MČ, která nechce omezit parkování občanů – voličů. Po dokončení stavby Pankrác D bude trať dotažena mezi poštu a finančák.
Osobně bych si jisté řešení stavby dál představit dokázal, ale odpovědné zatím asi nenapadlo.

Grossák

Nové digitální označníky ještě nejsou, ale je pro ně provedena příprava mimo jiné v podobě velkého základu, takže jejich dosazení nebude komplikované. Nuselská radnice zc bude formou mysu a souvisí s akcí na rekonstrukci ulice, která teprve nastane. Ale dovedu si představit, že extra zastávka by mohla proběhnout dříve. Délka zastávek není dobrá hlavně na Pražského povstání, kam se nevejdou 2 dlouhé vlaky. Ovšem delší perony vyžadovaly takové zásahy do dispozice, že se nevešly do ploch určených územním plánem. BUS 134 dolů by musel jet na semaforu na čočky vlevo, přičemž neexistuje spolehlivý způsob detekce a rovněž by to byla… Číst vice »

Miroslav Zikmund

A k čemu čemu potřebujete dlouhý peron „na dvě dlouhé soupravy“ (zjednodušeně 4xT3) na Pražského povstání, pokud je zastávka obsluhována dvěma linkami jezdícími v proloženém intervalu … tudíž pravděpodobnost, že se tam sjedou je úměrná matematické pravděpodobnosti jejich zpoždění …. u směru do centra, s ohledem na to, že obě linky „právě“ vyjely z konečné směr centrum je to opravdu málo pravděpodobné, v opačném směru možné, ale celkem nepodstatné ….

J.H.

Povšimněte si, že je tam také pankrácká vozovna, takže tam jezdí i vyjíždějící a zatahující vlaky. A krom toho, pokud se povede prodloužit tramvaj i někam za Pankrác, reálně se tam může linek objevit více.

zdeva

Scheinherr, radní pro dopravu (Piráti) by to měl objasnit…

Kleindinst

Dnes jsem to poprvé využil. Vracel jsem se na Pankrác kolem 12:00 a v tramvaji přes 20 kaštanů. To považuji za velice dobrý výsledek. A pozor, nebyli to šotouši.

Pavel Bláha

Zkuste sledovat v příštích dnech a týdnech.

Kleindinst

Jako pravidelný cestující budu. Dnes mě překvapila třeba Kotorská – lidi tam skutečně chodí a nastupují.

Filip

Ano, protože vedle stojí šest paneláků přímo na ulici Kotorská (odhadem několik tisíc lidí). Já jsem jeden z nich a nebavilo mě chodit pořád jen do díry na jednu nebo na druhou stranu. Teď mám zastávku přímo pod nosem.

Modré zábradlí

Nějak mi tam chybí elektronická tabule s odjezdy, kterou dnes mají jako standard i lecjaké venkovské tramvajové provozy.

Jarda

Pryč jsou naštěstí doby, kdy byly tramvajové tratě rušeny. Obnova tratě na Pankrác je velmi důležitá i z důvodu blízké přestavby stejnojmenné stanice metra na přestupní verzi. Až se za rok změní vedení Prahy 4, trať by pak mohla být kompletně obnovena až na Budějovickou. Cestující pak budou mít více možností přepravy. Duplikace tramvají a metra není problém, naopak se uleví stanici metra, která je mnohdy značně přeplněná.

adam.voj

Snad se toho jednou dočkáme… 🙂

medical_examiner

Dříve než dekolonizace tohoto území…😂

Pavel Bláha

Stačí porovnat 10 minutový interval a kapacitu tramvaje a dvouminutový interval metra a je snad všem jasné, že vliv na zaplněnost metra bude nepozorovatelný.

Hojakar

Co je to za titulek? Zmíněná trat i pred rekonstrukci vedla k metru a to k prazskemu povstani….ten cancourek na pankrac – je naprosto zbytečný – zase se dubluje tramvaj a metro – oba dva typy dopravy jsou jen jedna stanice…úplně vyhozeny prachy

Q.i

Az bude Pankrac (C) uzavřena z důvodu přestavby na přestupní, bude ta tram echt důležitá. Asi tušíte, ze taková přestavba nebude za vikend.

medical_examiner

Až budou, možná v příštím století, stavět linku D?

Polobrňák

Někomu to ušetří přestup a navíc předpokládám, že jsou s touto tratí ještě další plány akorát se to dělá salámovou metodou. Jako vyhozené prachy bych to teda úplně neviděl.

David

Stanice metra Pankrác bude dlouhodobě uzavřena v průběhu výstavby přestupních chodeb k metru D. Navíc město předpokládá prodloužení až k poště a v budoucnu (po změně přístupu městské části, která se nechce vzdát parkovacích míst) snad i k napojení na plánovanou jižní tramvajovou tangentu.

Frantík

Každopádně předpokládat, že to všechno odvozí tramvaj… Autobusy z Budějovické na Pankrác budou jezdit určitě, a otáčet se budou na Pražského povstání, takže nějaká tramvaj XC jako doplněk 19 na Pankrác je rozhodně zbytečná.

Roman Soudný

Přístup by měl změnit magistrát, který se MČ o stavbě trati absolutně nebavil a postavil je před hotovou věc. Městská část se pouze stará o zájmy občanů.

Jaaa

Ne, jen menší části občanů. Moje zájmy nehájí.

Roman Soudný

Bydlíte na Zelené lišce? Radnice se musí postarat, aby byli zájmy a potřeby místních chráněny. Nelze jen tak od stolu rozhodnout, že tam povede trať, zruší se všechno parkování a možná se domaluje cyklopruh (protože auta jsou fuj a kdo nejezdí tramvají nebo na kole tak žere děti).
Kdyby se magistrát víc ptal než nařizoval, nebyla by reakce MČ tak prudká. Politika je hledání kompromisů a handlování „něco za něco.“ To nenastalo.
A vůbec, pokud si přečtete vyjádření k námitkám veřejnosti u právě dokončené rekonstrukce, uvidíte jak arogantně a přehlíživě magistrátní úředníci odpovídají vlastním občanům.

Filip Jirsák

Chráněny mají být zájmy občanů, ne zájmy aut. Vy se tváříte, jako by jediným zájmem občanů bylo těch pár parkovacích míst a jiné zájmy neexistovaly. Počet lidí, kteří parkují na těch několika parkovacích místech, je určitě mnohem menší, než počet lidí, kteří budou jezdit těmi tramvajemi, až se ta trať postaví.

Pavel Bláha

Užitečnost nebo naopak nesmyslnost, ukáže reálná obsazenost v tomto úseku. Osobně velkou oblíbenost tramvaje zde ale nepředpokládám.

Kleindinst

Viz můj horní příspěvek. Dneska jsem jel v sedle a tramvaj byla plnější než na Kubánském náměstí.

Pavel Bláha

V prvních dnech provozu je zvýšená frekvence fanoušků hromadné dopravy celkem očekávatelná.