Autobusy Doprava ve městě Tramvaje Zprávy

Přehledně: Nová zastávka na Želivského a další změny v pražské MHD po zavedení linky 19

Vznikající zastávka v ulici Jana Želivského. Pramen: ROPID
Vznikající zastávka v ulici Jana Želivského. Pramen: ROPID
Linka č. 5 povede nově z Olšanského náměstí rovně Olšanskou ulicí na Ohradu a k Vozovně Žižkov, kde bude končit.

Do pražských ulic se v sobotu 5. června 2021 vrátí po devíti letech tramvajová linka číslo 19. Propojí bez přestupu Lehovec, Palmovku, Žižkov, Strašnice, Vršovice a bude jezdit po nově postavené tramvajové trati až ke stanici metra Pankrác. Se zavedením staronové linky souvisí i řada dalších změn v povrchové dopravě.

Zastávka Pankrác na nové tramvajové trati začne sloužit v červnu. Autor: Filip Drápal/ROPID
Zastávka Pankrác na nové tramvajové trati začne sloužit v červnu. Autor: Filip Drápal/ROPID

Trasa linky číslo 19

Lehovec – Nádraží Vysočany – Palmovka – Biskupcova – Želivského – Strašnická – Kubánské náměstí – Slavia – Koh-i-noor – Nádraží Vršovice – Náměstí Bratří Synků – Pražského povstání – Pankrác.

Linka bude v provozu celodenně a celotýdenně ve standardních intervalech jako ostatní běžné tramvajové linky (aktuálně interval 10 minut v pracovní dny, 15 minut o víkendech a 20 minut v okrajových obdobích dne). Na linku budou nasazovány kloubové obousměrné tramvaje KT8D5.RN2P.

V oblasti Náměstí Bratří Synků povede linka 19 ve směru z Pankráce na Lehovec zkratkou v ulici Na Zámecké, kterou využívají pouze noční tramvaje. Mine tak silně zatíženou světelnou křižovatku v Otakarově a uspoří cestujícím zhruba dvě minuty jízdní doby.

Autobusová linka 193 v Praze 4

Spojení Pankráce a Pražského povstání s nádražím Vršovice dnes zajišťuje autobus 193. Jakmile začne jezdit po této trase tramvaj 19, budou mít oba spoje zcela shodnou trasu. Většina spojů linky 193 pojede nově z Šeberáku pouze na Pražského povstání, ale v každé hodině zůstanou 2 až 3 spoje, které budou pokračovat dále přímo do Nuslí a k nádraží Vršovice.

Změny tramvajových linek v souvislosti se zavedením nové linky 19

Linka 5 – povede nově z Olšanského náměstí rovně Olšanskou ulicí na Ohradu a k Vozovně Žižkov, kde bude končit. Spojení mezi Seifertovou ulicí a Florou zajistí nadále linka 15, mezi Florou a Ústředními dílnami DP linku 5 nahradí spoje linky 16 (změna nastane až po skončení výluky v úseku Senovážné náměstí – Husinecká).

Linka 13 – bude nově končit u Olšanských hřbitovů společně s linkou 15, protože spojení z Vinohrad směrem do Nových Strašnic zajistí nově tramvajová linka 16. Změna nastane obdobně jako u linky 5 až po skončení výluky v úseku Senovážné náměstí – Husinecká.

Linka 16 – mezi zastávkami Želivského, Palmovka, Nádraží Vysočany a Lehovec začnou jezdit spoje obnovené linky 19. Linka 16 proto povede z Želivského rovně ke Krematoriu Strašnice, na Vinici, Černokosteleckou a k Ústředním dílnám DP. Tady nahradí linky 5 a 13 a nově nabídne z oblasti Nových Strašnic spojení bez přestupu až na Karlovo náměstí.

Linka 24 – bude zkrácena na Náměstí Bratří Synků. Dál do Vršovic ji nahradí nová linka 19 společně s linkami 6 a 7, které tu jezdí už dnes. Na rozdíl od linky 24 bude linka 19 ve Vršovicích v provozu i o víkendech a také každý den večer.

Nové zastávky

Rekonstrukce tramvajové trati v Táborské, Vladimírově a v ulici Na Pankráci, kterou aktuálně dokončuje Dopravní podnik hl. m. Prahy, přinese také dvě novinky v umístění zastávek. Novou tramvajovou zastávku Pražského povstání, která bude blíž vstupům do metra u křižovatky Táborské a ulice Na Pankráci. Mezi stanicemi metra Pankrác a Pražského povstání vznikne ještě nová tramvajová zastávka Kotorská. Tyto nové zastávky budou sloužit tramvajovým linkám 18 a 19 a autobusové lince 193 s přímým přestupem v nové zastávce Kotorská.

V ulici Jana Želivského hned za velkou světelnou křižovatkou u stanice metra přibude nová tramvajová zastávka Želivského směrem k nákladovému nádraží. Bude sloužit linkám 10 a 19, které odtud míří společně na Palmovku, aby odjížděly od metra z jedné společné zastávky. Zastavovat tu budou také linky 11 a 26.

Odebírat
Upozornit na
guest
70 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Strojvedouci

Hlavne kvuli ty debilni zastavce opet zuzte jeden prih na zekivskyho kde uz takhle jsou zacpy jak hovado… nezappmenre na alespon 20m sirokej peron a jeste tam nacpete 2 cyklopruhy aby se vubec nedalo projet vy idioti priblbly

Martin

Bohuzel prestup z 19 na 36 na Zelivskeho neni dobry, obe tram. linky odjizdeji ve stejny cas a to 19 bude mivat zpozdeni…

Jarda Š.

Moc nechápu tu 193, kdy k Nádr. Vršovice pojedou jen některé spoje. Dle mého by bylo lepší jí nechat tak, jak jezdila teď po dobu výluky.

Leinad

Finančně by se těžko obhájil „souběh“ 19 + 193. Přímé spojení 193 na Nádraží Vršovice pro ty, co jim dělá problém přestup.

Jarda Š.

To by ale právě souběh nebyl, kdyby se 193 nevracela do původní trasy, nýbrž jezdila nadále tak jako po dobu výluky v Táborské.

adam.voj

Zajímalo by mě, proč zastávka Nuselská radnice ve směru na Pankrác zůstala ve starém provedení, tedy výstup do vozovky, nebezbariérový přístup apod.
Taky je škoda, že některé zastávky na nové trati jsou v délce dvou souprav, jiné v délce jedné soupravy, a jiné v nějaké délce „něco mezi“. To je poměrně k ničemu…

aaabbb

Achju 🙂 Takže na jednu stranu se dnes říká, že zastávek je moc a musí se v zájmu úspory cestovního času rušit (bývalá Vozovna Strašnice směr Nad Primaskou/Vinice), a na druhou stranu tady stavíme zastávky další, a to vysloveně uprostřed ničeho, kde jsou z obou stran jen hřbitovy.

LeKon

Dakt už s těmi nesmysli – ta blba zastavka zbytecna akorat ukrojila jeden jizdni pruh takze fakt super a s tou dalsi linkou na Ohradu taky skvely, od tramvaji je tam takovej hluk ze radeji dame dalsi. Des

Frantisek

Pokud by titíž netrvali na tom, aby ostrůvky byly od křižovatky dostatečně daleko, takže lidé pak při přestupu absolvují pochodové cvičení, nemuseli mít tento další k dobru.

Vbb

Že tam naopak nebude jezdit 16 jsi nezjistil? Děs.

Pavel Bláha

Oblast na východ od Palmovky (Vysočany, Hloubětín, Lehovec) odklonem linky 16 ztratí přímé spojení na Vinohrady, resp. IPP.

Petr

Z Lehovce nebo Vysočan na Pavlák tramvají? To fakt někdo dobrovolně podstupoval?

Pavel Bláha

Pořád je smysluplnější přímé spojení Vysočan a Vinohrad, než nové spojení Vysočan a Vršovic, závlekem přes Strašnice.

Jan

Pořád můžete jet 19 a přestoupit na 11 nebo 10 na Žižkově.

pohledem realisty

Užitečná by byla obě!

Martin

Jo, bylo to pohodlnejsi a pro nekoho i bliz nez Ceskomoravska nebo Vysocanska, navic IPP je slusne zasekana lidma,… a taky ne kazdy potrebuje primo na IPP…

Miroslav Zikmund

Pražskou MHD považuji – s ohledem na technické i finanční možnosti – za jednu z nejlepších v Evropě, především pro bezkonkurenční noční dopravou.
Nicméně nedopátral jsem se jediného podniku MHD, který by jedné a téže lince měl dvě nebo dokonce tři téhož názvu. Ve vyhledávačích spojení se upřesnění uvádí.

medical_examiner

Jinde nevozí flamendry tramvají?

Leinad

Ne všude mají noční linky takt 30/20, některé konce proklad na polovinu. Ne všude funguje rozjezd a čekačky.

Miroslav Zikmund

Není to tak horké …. v zemi veřejné dopravě zaslíbené s tím začali až před několika lety …

Jan Dobiáš

Oba ta trať do Nových Strašnic je tak jako tak problematická. Z jedné strany jí konkuruje metro Strašnická, z druhé spousta autobusů na Počernické. Tři linky tu byl dlouhodobý nadbytek, ač na nich městská část prý trvala. 5 se mi u hlavního nádraží nejevila nikdy kdovíjak vytížená, a to včetně cestujících, které nabrala mezi Olš. nám. a Husineckou. Kolik jich asi jelo od Strašnic? Takže abych to shrnul, redukce ve Strašnicích teda ani náhodou není kvůli 200m nových kolejí na opačné straně Prahy.

Jan

Pětka u nádraží je vytížená běžně, ale cestující jezdí od nádraží zejména na Žižkov, minimum jich pokračuje dále do Strašnic.

Petr

Na Ohradě už se nemůžeme dočkat! 🙂 Připadá mi, že plivou jenom lidi, kteří tady nikdy nebyli. Nám to ohromně vylepší spojení v tom absolutně hlavním směru na Václavák, kde jezdí jenom devítka, která je prakticky po celý den i pozdě večer přetížená. Devatenáctka výrazně urychlí přestup na áčko a spojení do Vršovic. A jako bonus přímé (i když pomalejší než busem přes Florenc) spojení na Pražák a Pankrác. A šestnáctka, tak ta je nám tady opravdu úplně egál. Spíš to doteď bylo absurdní, že na Vinohrady odsud jely tři linky, ale do centra jenom brutálně přetížená jedna. Že třeba… Číst vice »

orky

Ale to, že celá změna povede k přetížení 10, se už nikde nepíše. Základní ukazatel totiž není počet linek, ale poptávka.

Petr

Ale vždyť já o té poptávce hovořím. Devítka byla vždycky v průběhu VŠ výuky jednoduše dobytčák od Chmelnice (VŠ koleje) až po Václavák a opačně. A to prakticky celodenně a celotýdenně. V celé tramvajové síti podobnou obsazenost zažijete snad leda mezi Pavlákem a Karlákem. Oproti tomu 10 a 16 jezdily sice vcelku plné, ale zdaleka ne tolik a k tomu pouze ve špičce. Z Ohrady navíc jede stejným směrem 11, která má stabilně volnou půlku sedaček až po Floru, kde se jakž takž zaplní. Navíc při nějaké eventuální nesnesitelné obsazenosti tady existuje spousta alternativ, kam se můžou lidi přelít, když… Číst vice »

orky

Jenže tady jde o to, že 10 he v poměru k nabídce v oblasti I.P. Pavlova nejvytíženější linkou a vztah ve směru Žižkov je velmi silný. Převedení 16 na ÚDDP přvedede cca 2000 cestujících do linky 10. To způsobí významné kapacitní problémy v centru a i v okolí Želivského budou nárazové problémy. 11 významně nepomůže, neboť v úseku Flora – Želivského je souběh všech tří linek velmi krátký.
Stejně můžu argumentovat já v případě 9: Při nějaké nesnesitelné obsazenosti se dá dojet 11 do Želvu a metrem, s Olšanského náměstí na Floru apod.

Martin

Na Zizkove chybi puvodni trat pres Husineckou a Ohradu, nicmene i tak je to pretizene, tam uz je to ma metro…

Frantisek

Anebo na tu trať Husitskou, delší soupravy či lepší územní plánování…

Jan Dobiáš

Asi myslíte „Husitskou“

zdeva

Na Pankráci se měla konečná prodloužit blíže stanici metra až za křižovatku….

MaT

Měla, no. A?

Pokud vím, komplikuje to tam vedení Prahy 4.

Jan

Ano, to bude další fáze prodloužení tratě. Je to poněkud složitější než položit párset metrů kolejí v původní stopě mimo vozovkou, proto se taky tak rychle postavilo stávající prodloužení v rámci rekonstrukce tratě v Vozovně Pankrác.

Dachs

Tentokrát se „novému“ Ropidu povedlo nešťastné a kontroverzní zamíchání s linkovým vedením. Vím, že na stole bylo mnoho variant, městské části nejvíce oslovila (bohužel) tato. 19 kdysi právem umřela na nevytíženost, reinkarnovaná verze, kromě spojení k novému zajímavému cíli, jež Pankrác bezesporu je, jako „východní“ tangenta moc atraktivní nebude. Z důvodu pomalosti. Dopady na jiné linky, kvůli pár metrům nových kolejí (!), jsou spíše pro zlost. Jejich nedomyšlenost ale přikryje nižší poptávka po VHD v postcovidové době. Jako velice nerozumné vnímám oslabení „dálkových“ jamrtálských vazeb, 24 jako posila 7 měla své opodstatnění (viz počty cestujících na profilu zastávky Divadlo Na… Číst vice »

Jelen

Souhlasím

medical_examiner

Taky máte ten pocit, že tohle paběrkování je…jaksi „pro kočku“?

Frantisek

Ale vybrali si to sami. Nahoru mohlo jezdit něco od Karlova náměstí, Veselí mohlo mít přímé spoje jen ve špičkách, stejně jako 193 mohla všechny ty školy, doktory a úřady s Nuslemi pospojovat také jen ve špičkách (když už tedy pučisté z Prahy 4 nechtějí zajistit lidem parkování na vlastní náklady a blokují jím městský tramvajový pás k novému úřadu). Kromě toho řvát, že malé děti musejí na specializované školy dále než do okolí bydliště, respektive pro větší je děsný problém přestoupit, ukazuje ještě jeden problém – zastupitelé často znají MHD jen ze svého auta a nemají ani představu, kudy… Číst vice »

pohledem realisty

Logické bylo nechat linku 5 jezdit tak, jak byla, a na Žižkov uhnout (jako určitou posilu devítky) patnáctku: oblast za Ohradou by tím získala užitečné spojení s centrem v oblasti Masarykova nádraží a Revoluční, což autobusy dokonale nezajišťují a devítka také nijak snadno (přímo) ne, a nový dlouhý a nezkoordinovatelný souběh pětky a devítky je přitom naprostá hloupost jen zbytečně zvyšující potřebu přestupů v centru.

Jan

Kapacitní problémy linky 9 nejsou nárazové, ale trvají přes celých den kromě pár hodin v sedle a pozdě večer.

Honza25

Pětka dlouho sloužila jako propojení mezi Strašnicemi/Malešicemi a Hlavním nádr. a dál centrem až na Smíchov a Barrandov. Zejména do centra ji využívali starší lidé, kteří ne vždy oblibují přestupy na a z metra.

Jan

Do centra, na Smíchov a s přestupem na Barrandov se dostanou nyní linkou 16. Ze Strašnic stále mohou byužít linku 26. S přestupem pak taky linku 15.

Jaaaa

Zastávky Pankrác, Kotorská a PP jsou id seve tak strašně daleko, že se z jedné na druhou dá přejít pěšky ani ne za dvě minuty.

K nové zastávce PP nevede z metra eskalátor.

Myslím, že tady to někdo krapet nedomyslel.

mirek

Pokud by byly zastávky jen u PP a Pankráce, tak by to bylo zase moc daleko a místním by to nepomohlo. Kotorská je nutná taky kvůli přestupu bus-tram, takže musí být společná i pro tramvaje jedoucí do/z vozovny.

Eskalátor by byl dobrý, jen by to odložilo už připravenou rekonstrukci tak o 10 let a trvale snížilo kapacitu křižovatky, a to by zase Praha 4 prskala a blokovala.

Roman Soudný

250 metrů na zastávku je daleko? A proč by měla být Kotorská nutná pro přestupy z autobusu na tramvaj, když ze všech autobusů na Pražského povstání je to stejně blíž na zastávku u metra?

mirek

Cože zase? 193 a tramvaje 18 a 19 mají fyzicky jedinou společnou zastávku a to je Kotorská.

mirek

(myslím samozřejmě tu většinu spojů, které končí na PP v ulici Děkanská vinice)

Roman Soudný

Ale jen proto, že 193 z Vršovic bude stále stavět až u cukrárny, místo zastávky u metra. Zastávka Kotorská je zbytečná, maximálně ušetří lidem 2 minuty chůze (reálně méně). Ale na polopravdy a lži už jsem si od vás zvyknul.

Frantisek

Zbytečná bych neřekl, i když přestup na náměstí v jediné zastávce (případně na 134 ke Kavčím horám za roh – kvůli křížení směrů) by byl nejlepší. 193 nahoru by tam stavět mohla, vyjíždějíc ve fázi s tramvají, kdy auta doleva stojí. 134 dolů by to také měla lepší než až za rohem, ale tam je asi zase obava ze sjetí 18 + ‚dlouhé‘ 193, kdy by 134 blokovala křižovatku, než by mohla vjet. Přestup z ‚krátké‘ 193 by pak ale holt byl jen přes přechody, bez Kotorské.

Roman Soudný

Zbytečná je, řeší syntetický problém a lidem ze sídliště žádný čas neušetří, ti by spíš ocenili, kdyby ministerstvo vnitra přestalo zamykat průchod pod jejich budovou a parkovat na chodnících v širokém okolí, který přirozeně navazuje na promenádu. To, že kvůli ní zmizelo mnoho parkovacích míst v ulici, kde jich už tak bylo jako šafránu, je už jen taková třešnička na dortu.

Jaaa

Před stavbou byla zastávka PP a Na Veselí od sebe ještě mnohem dál a navíc za magistrálou.

Přesun té tramvajové zastávky PP není holt zas až takový terno, jak se to může nezasvěcenému jevit.

No a křižovatka s Děkanskou vinicí? Tam by měl být zakázán průjezd ve směru tramvajových kolejí. Když to teď bylo rozkopané, tak se to krásně zklidnilo a žádný semafory nebyly potřeba. Povolit jenom nájezd z Nuslí na magistrálu a šmytec.

Frantisek

K nové zastávce vede mimo jiné ten samý eskalátor jako ke staré, jen je to na ni i od něj – překvapivě – blíž. Nadto je na tramvaj blíž i od Lomnického ulice. Kotorská je tam proto, aby i tramvaj umožnila dětem z Nuslí dojíždět do školy v ulici Plamínkové. A hlavně je od ní pohodlnější docházka k domům za stále tvrdošíjně konzervovanou dálniční bariérou.

Roman Soudný

Můžu vás ujistit, že do školy v Plamínkové moc dětí z Nuslí nedojíždí, protože její kapacitu vyčerpá přilehlé sídliště a vilová čtvrť.

Dan Žatecký

Nebylo by od věci, kdyby si autor po sobě prošel text a pořešil gramatické hrubky, např výraz „celodenně a celotýdenně“. Rovněž na konci článku, kde je zmínka o velké světlené křižovatce. Osobně znám velkou světelnou křižovatku.
Je to sice jen banální gramatika, ale i tímhle si pisatel dělá u čtenářů vlastní vizitku.

Prazak

Co má překlep společného s gramatikou? A zdvojené n je také spíš záležitost pravopisu než gramatiky – známý problém, vysvětlete rozdíl mezi plátěný a soukenný. Banální to není, dosud se to jazykovědcům nepovedlo.

Mychal

Teď ještě prohodit 11 a 16 a jsme tam, kde jsme byli 🙂

Tomáš

Pro část Strašnic (Sídliště Solidarita, Nové Strašnice) je odklonění pětky opravdu bolestné, protože spojení do centra a na Hlavní nádraží bylo opravdu rychle. Šestnáctka mi dlouhý interval a v oblasti Korunní a Náměstí Míru nebo I. P. Pavlova nabírá takové zpoždění, že je za trest ji využívat. Jinak zprovoznění linky 19 fandím a doufám, že se podaří ji dotáhnout až ke Dvoreckému mostu!

M M

Jako lepší řešení by mi připadalo vést do Nových Strašnic linku 15 (spojení k nádraží a na Prahu 1 tam teď bude chybět, šestnáctka oproti metru nic moc nepřináší) a 16 odklonit na Vozovnu Žižkov.

Xapadlo

Souhlas, linka 16 teď prakticky kopíruje linku metra A až na Náměstí Míru

Jan

Veškerá pozornost se věnuje lince 19, ale já jsem jako obyvatel Žižkova moc rád za pětku k Vozovně, která tak posiluje devítku, která je mimo covid přetěžována z centra nejméně k Ohradě. Jen je škoda, že ta změna se nedělá najednou, ale postupně po pár týdnech. Ona ta pětka pojede k Vozovně až od 21. června, zatímco teď se střídá výluková 36 na 19, a 16 byla natrvalo změněna už se začátkem výluky v Seifertově.

Jiří Kocurek

Cestující je potřeba udržovat ve střehu, aby si nezvykli. Bohužel.

dejf

hlavně ať mi nepomíchaj nočky, to už obvykle moc ve střehu nejsem.

medical_examiner

To víte, byla by strašná mozková námaha určit jedno stálé linkové vedení a neměnit ho…
Ale klid.
Ve střehu se budou muset udržovat, až bude tram č.1 jezdit od Hlavního nádraží přes nově vybudované koleje přes Celetnou, Staroměstské náměstí, Klárov, a Hradčanské náměstí na Malovanku…
A 7 místo 12 ze Smíchova do Holešovic… atd. atd. atd…

Miroslav Zikmund

Jako vtip dobré ….

Ten z Mělníka

Mi jako obyvateli Žižkova linka 5 k vozovně v této podobě vadí z pohledu toho, že zast. Olšanská určená k zrušení teď bude obsluhována zcela zbytečně 3 linkami a výrazně exponovaná Flora pouze linkou 15. Vyloženě mě to sere. Přitom dle mého skromného názoru stačilo odklonit linku 26 na Floru z Olšanského náměstí.

Jelen

Spíš by to chtělo k vozovně Žižkov odklonit linku 16 a linku 5 nechat tak, jak je. Rušit spojení z Černokostelecké na Žižkov, k hlavnímu nádraží a i na Václavák je fakt zhovadilost, zvláště když je jediným důvodem zprovoznění 200 m dlouhého úseku tramvajové trati, který je navíc v docházkové vzdálenosti od Kotorské.

Jan

K hlavnímu nádraží a na Václavák se dá z Černokostelecké dojet rychleji metrem. Kdo nechce do metra, stále má možnost využít spojení s jedním přestupem 16/13, 16/15, 16/26. Linka 5 bude zajíždět do nové zástavby Nákladového nádraží Žižkov, tedy konec u Vozovny je pouze dočasný, ej to taková příprava na budoucnost.

Jan

Proč by měla být Olšanská zrušena? Její nízká vytíženost je jen díky spoustě prázdných bytů v těch nových věžích hned vedle. Cestující, kteří jsou v těch třech linkách prostě jedou dál a to většinou dále k Ohradě a po Koněvově. Spojení Olšanské náměstí – Flora je vytížené nejméně, tam je akorát blbé, že ta 15 končí hned za Florou, ale na druhou stranu kdo potřebuje dál, tak může využít 26 až do Strašnic. Floru dále obsluhuje metro A, další dvě linky 10a 11 zajíždějí na Žižkov, a ještě tam jezdí dva autobusové spoje 136 a 175. To považuju za dostatečnou… Číst vice »

Jelen

Jenže pětka té devítce moc nepomůže, když má devítka poloviční interval, tak odlehčí jen každému druhému spoji. Takže to povede akorát ke ztrátě směrové nabídky ze Žižkova i Strašnic a k nerovnoměrnému využití spojů devítky.

Frantík

Pořád je to odlehčení, a to i ve chvíli, kdy si pojedou „na kufru“ (protože lidi se rovnoměrně rozloží do obou tramvají).

Petr

Přesně, tuhle argumentaci vůbec nechápu. Bude to zlepšení jen z 50 %, tak se na to radši vykašleme a necháme lidi pořád jezdit jako dobytek. Oni lidi nejsou zas tak hloupí a až si všimnou, že mezi natřískanými spoji devítky se prohání nějaká pětka, která na Ohradu přijíždí zcela prázdná, protože tam začíná, tak si chvilku počkají.

Leinad

V roce 2012 na lince 3 ROPID zkoušel proložit sóla a soupravy. Moc to nefungovalo, často jela souprava na zadku zpožděného přecpaného sóla.
Absolutní zvýšení kapacity (počet míst za hodinu) vedl ke zvýšení počtu stížností na přeplněnost.