V Praze po dlouhé době uspělo Iveco, dodá až 253 dieselových autobusů. Většinu z Turecka
Iveco dodá do hlavního města tři různé typy autobusů. Jde o jeho první vítězství v Praze po více než deseti letech.
Po více než deseti letech vyhrál soutěž na nové dvanáctimetrové či kloubové autobusy pro Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) někdo jiný, než SOR Libchavy.
DPP dnes oznámil, že tři různé tendry na dodávku až 253 nových autobusů s dieselovým pohonem vyhrála společnost Iveco Czech Republic. Jde o rámcové smlouvy na tři různé typy: 143 autobusů o délce 18 metrů, 100 standardních dvanáctimetrových autobusů a deset jednočlánkových autobusů kategorie Sd+, tedy o délce 14–17 metrů.
DPP naposledy soutěžil velký nákup autobusů v roce 2018, kdy všechny zakázky na tři různé typy autobusů vyhrál SOR Libchavy. Všechny autobusy z této smlouvy jsou již dodané. Loni ještě DPP vysoutěžil dodávky 60 midibusů od Solarisu a SOR. Nedávno vysoutěžil také dodávku prvních elektrobusů, dodávka od Škody je už předána.
Celkový maximální objem všech tří vysoutěžených zakázek činí téměř 1,591 miliardy korun, přičemž předpokládaná hodnota všech tří zakázek byla v součtu 1,814 miliardy korun. Pokud by DPP odebral všechna vozidla dle rámcových smluv, ušetřil by až 223 milionů korun oproti předpokládané ceně.
I když má Iveco svůj velký závod ve Vysokém Mýtě, do Prahy zamíří autobusy turecké výroby. Iveco se loni rozhodlo zařadit do portfolia model Streetway, který vyrábí v tureckém závodě společnosti Otokar. České produkce bude pouze deset kusů modelu Crossway.
DPP v zakázce na nákup až 100 městských 12metrových autobusů kategorie Standard obdržel nabídky od celkem pěti společností, kromě vítězné také od firem Otokar Otomotiv, Solaris Czech, SOR Libchavy a Škoda Electric. Předpokládaná hodnota této zakázky byla 600 milionů korun, vítězná nabídková cena byla 499 milionů korun.
Až pět různých nabídek
V zakázce na nákup až 10 autobusů kategorie Standard+, které jsou primárně určeny pro obnovu vozového parku na lince AE spojující Letiště Václava Havla Praha a hlavní nádraží, DPP obdržel jedinou nabídku. Předpokládaná hodnota této zakázky činila 70 milionů korun, vítězná celková nabídková cena byla 64,98 milionu korun. V tendru DPP na nákup až 143 kloubových autobusů podaly nabídky celkem čtyři společnosti, kromě vítězné také Otokar Otomotiv, Solaris Czech a SOR Libchavy. Předpokládaná hodnota této zakázky byla 1,144 miliardy korun, vítězná nabídka činila 1,027 miliardy korun. Součástí všech tří veřejných zakázek je kromě autobusů i nákup odpovídajícího počtu sad hardware a software pro diagnostiku závad autobusů.
Nejméně čtvrtina autobusů bude dál na naftu
Rámcové smlouvy jsou na pět let. „Umožní dál modernizovat vozový park autobusů a do budoucna udržovat jeho alespoň 25% podíl nezávislý na elektrické dobíjecí nebo napájecí infrastruktuře,“ řekl předseda představenstva DPP Petr Witowski. Podle něj jsou emise díky přísným normám srovnatelné s emisemi autobusů na zemní plyn. „Je naším úkolem pro Prahu udržovat flotilu vozidel, se kterou budeme moci flexibilně reagovat na nečekané situace a zajistit potřebné vypravení autobusů a náhradní dopravy za metro, tramvaje či železniční dopravu, případně dle potřeby pro civilní ochranu nebo evakuaci obyvatelstva,“ dodal Witowkski. DPP tak nechce jít cestou, že by se zcela zbavil naftových autobusů.
Podle uzavřených smluv nemusí DPP nakoupit ani minimální počet vozidel. „Smlouvy budeme vyžívat na doplnění nezbytné obnovy vozového parku v návaznosti na realizaci projektů elektrifikace autobusových linek a s ohledem na Standardy kvality PID,“ dodal dodal Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provozy Autobusy DPP. Již letos chce nakoupit DPP dva autobusy kategorie Standard+ na linku Airport Express, protože dva nejstarší vozy na této lince musíme z provozu vyřadit. „Smlouvy platí do února 2027, dodavatel nám ve všech kategoriích vozidel dodá autobusy do devíti měsíců od podpisu prováděcí smlouvy na námi objednaný počet vozů,“ dodal Barchánek.
Všechna vysoutěžená vozidla mají celovozovou klimatizaci s topením, jsou vybavena zařízením pro automatické počítání cestujících, kamerovým systémem zahrnujícím monitorování interiéru, čelní nehodovou a couvací kamerou, kloubová vozidla navíc i bočními kamerami. Splňují veškeré Standardy kvality PID, budou vybavena kompletním odbavovacím a informačním systémem a dodávána v novém jednotném designu PID. Všechny tři typy autobusů bude výrobce dodávat s automatickou převodovkou a motorem Cursor 9 s technologií HI-SCR, který umožňuje vozidlům plnit emisní normy Euro 6, step E bez použití systému EGR (bez recirkulace spalin) a zaručuje velmi vysokou účinnost přeměny oxidů dusíku na více než 95 %. Výrobce garantuje u všech tří typů vysoutěžených autobusů životnost 12 let, záruka na všechna vozidla je 5 let.
Základní technické údaje o autobusu Iveco Streetway 12m:
Délka: 12 000 mm
Šířka: 2 540 mm
Výška: 3 245 mm
Rozchod kol: 2 160 mm vpředu / 1 890 mm vzadu
Rozvor: 5 900 mm
Celková maximální hmotnost: 20 500 kg
Maximální rychlost: 85 km/h
Počet dveří pro nástup a výstup: 3
Nástupní výška hrany dveří: 330 mm
Celkový počet sedadel: 25
Celkový počet cestujících: 80
Výkon motoru: 228 kW / 310 hp
Základní technické údaje o autobusu Iveco Crossway LE 14,5m:
Délka: 14 495 mm
Šířka: 2 550 mm
Výška: 3 205 mm
Rozchod kol: 2 087 mm vpředu / 1 890 mm vzadu
Rozvor: 6 945 mm přední / 1 530 mm zadní
Celková maximální hmotnost: 25 500 kg
Maximální rychlost: 85 km/h
Počet dveří pro nástup a výstup: 3
Nástupní výška hrany dveří: 326 mm přední + zadní / 330 mm střední
Celkový počet sedadel: 41
Celkový počet cestujících: 100
Výkon motoru: 265 kW / 360 hp
Základní technické údaje o autobusu Iveco Streetway 18m:
Délka: 18 745 mm
Šířka: 2 540 mm
Výška: 3 245 mm
Rozchod kol: 2 160 mm vpředu / 1 890 mm vzadu
Rozvor: 5 900 mm přední / 6 740 mm zadní
Celková maximální hmotnost: 32 000 kg
Maximální rychlost: 85 km/h
Počet dveří pro nástup a výstup: 4
Nástupní výška hrany dveří: 326 mm přední + zadní / 330 mm střední
Celkový počet sedadel: 36
Celkový počet cestujících: 145
Výkon motoru: 265 kW / 360 hp