V Praze po dlouhé době uspělo Iveco, dodá až 253 dieselových autobusů. Většinu z Turecka

Iveco Streetway 18 pro DPP. Foto: IvecoIveco Streetway 18 pro DPP. Foto: Iveco

Iveco dodá do hlavního města tři různé typy autobusů. Jde o jeho první vítězství v Praze po více než deseti letech.

72 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
B.R

Doufám že nebudou tak zas tak low-cost, ale spíše srovnatelné s Bratislavskými Otokary.

Potom bych taky ocenil, kdyby další výběrové řízení na autobus v Praze vyhrál zase někdo jiný (NE ale SOR prosím), spis Solaris treba, aby tam nebyly jenom jedny autobusy, jako ted SOR NB :- )

Jan Pytela

Kdy se v Praze začnou objevovat předsuvné dveře místo otočných?

Travegoist

Až nebude dopravce vyžadovat řešení v co nejnižší ceně. 🙂 Jistí účastníci totiž předsuvné dveře nabízeli, ale neuspěli.

Jan Pytela

Co nejnižší cena lze vyžadovat zároveň s podmínkou jistého typu dveří

Travegoist

Ano, ale je to potřeba výslovně vyžadovat, ne to nechávat otevřené na zvůli výrobce.

Kleist

Každé velké mhd má svojí mouchu, třeba v takové paříži se po vzoru východního slovenska nekupuje do mhd klimatizace a bezvízamě se u městských busů nastupuje předními dveřmi přestože se lístky nekontrolují.

Jura

To se tam všichni pomátli? Nebo v tom jsou zase peníze někomu do kapsy? Nám za pár let EU zakáže používat naše vlastní osobní auta na benzín a naftu, která zvláště ta současně vyrobená nevylučují již skoro vůbec žádné škodlivé emise a v Praze nakupují stovky naftových autobusu co mají spotřebu v tomto kloubovém provedení až přes 60 litrů nafty na sto km!! To si z nás ostatních řidičů dělají snad prd..?! Tohle tedy současné rádoby ekologické vedení Prahy odsouhlasilo? No už aby byly komunální volby!

Y.K.

Dejte si studenou sprchu. Někdo zakázal kupovat spalovací auta? Výhled je až za nějakých 14 let omezení prodeje, to ty autobusy budou už pěkně olítaný a směřuje to elektru více než osobní auta (alespoň zatím).

No jo, 60 l/100 km hrůza, ovšem se 60 lidmi máme 1 l / os/ km. Hromadná doprava víme? Autobus nevozí jen řidiče.

Roman Čadek

Uvedeno je: „Celkový počet sedadel: 36“, což by odpovídalo 1,66l/sedadlo. Pro srovnání s autem 6l/100km, tj. 1,2l/sedadlo.

Kernteriér

Slyšel už pán i o místech ke stání?

Kernteriér

Plus bych rád věděl, které auto obsazené 5 lidmi žere po městě 6 litrů na 100 km.

Jiří Kocurek

Hlavně si turista to auto letadlem nepřiveze. A naopak autem dojedete i tam, kam autobus nejezdí.

Prostě jedno nedokáže zcela nahradit to druhé. Stejně jako nemůže být 230 V 16 A pro všechny, tak nemůže být pro všechny 22 kV přípojka.

Roman Čadek

A vy jste slyšel o případech, kdy v autobuse jede i jen jeden člověk a tím je řidič?

Kernteriér

Dokonce jsem viděl i autobus úplně prázdný, bez řidiče.

Y.K.

Ano, po celé Praze TYPICKY jezdí prázdné autobusy jen s řidičem. Tráví tím většinu svých provozních km. Cestující svezou jen svátečně.

Paolo

Ano OTOkAR co jezdí i v Bratislavě převlečený za Iveco streetway… podobně jako Turecké vozy se najednou volají SKODA

Petr Novák

Ten Crossway bude opravdu třídveřový? To mi na AE připadá jako hloupost. Tam by se IMHO hodily spíš dvoudveřové, ideálně s policemi pod střechou, jako doplněk k policím v prostoru pro kočárky, které, předpokládám, že tam budou.

Jakub

Za mě se police nad hlavou hodí pouze v případě zajezdoveho autobusu když se jede déle než hodinu a půl. Jezdíte někdy na příměstských linkách PID? Dovolím si tipnout, že police pod střechou jsou v alespoň 70 % příměstských busů a ani se mi nevybavuje, kdy jsem někoho viděl je používat. Lidé cestují buď s velkým kufrem, který se dá ideálně do zavazadlového prostoru a nebo s malým batohem, který však při půlhodinové cestě má většina na klíně a nikomu to nevadí.

juraj

ano lepší by byly dvoudveřové. Nicméně s policemi nesouhlasím

Vlk Libor

Zřejmě hnuSOR málo namazal. Divím se že ještě nepodali stížnost jak je u nich zvykem .

Ondros

Turci dostali SOR do nepříjemné situace. SOR už větší low-cost reálně moc udělat nemůže, takže bude muset dospět a konkurovat kvalitou a vyvarovat se designových nesmyslů jako je třeba nová řada meziměstských busů od mistra Kotase a navrhovat busy účelně a trendy, což je pro SOR opět problém. Mám rád české výrobky, ale konkurance i v low-cost segmentu byla třeba.

Kernteriér

A jak design ovlivní výsledek výběrové řízení?

Ondros

Psal jsem, že design má být účelný a trendy. Když se kouknu třeba na řady NS a ICN, tak vidim prostor pro zjednošení designu – úsporů nákladů a zároveň moderní styl. Už jenom to prosklení předního čela NS musí stát raketu… vrstvení plastu na čele ICN taky zbytečný náklad a je ro akorát hnusné. Podívejte na Solaris – hezký, čistý design bez kravinek. Jednoduchý na opravu. A nevěřte tomu, že si dopravni podniky na západě nepohlídají, aby jim tam nejezdily takove designové orgie jako řada ICN.

Horal

To by mělo také zajímalo. Tyhle plky miluju.

Ondros

Tak se to pokusim ještě jednou, SOR má dle ného zbytečně komplikovaný design (to, že je otřesný je už tedy věc názoru, dejme tomu). Takže má vyšší náklady na bus a ve výběrku pak i kvůli tomu prohrává… Pořád plky?

Kernteriér

Zato zmiňovaný Solaris je díky designu (který mi přijde horší jak SOR, ale to je moje věc) levnější? Že jsem si nějak nevšiml.

Jan

Konkurovat kvalitou může až se budou výběrová řízení zaměřovat na kvalitu místo ceny. Ale stejně, z veřejných peněz se bude vždy soutěžit na cenu, když ne na pořizovací, tak na celé náklady během provozu vozidla, třeba včetně údržby a oprav od výrobce. Potom tedy kvalitní výrobek bude ten, který vydrží dlouho jezdit bez rozsáhlých a drahých oprav. Což myslím SOR dělal doposud, nemám zprávy že by se pražské autobusy nějak nadprůměrně rozpadaly.

Ondros

Třeba kloubáky NB 18 se musely dodatečně z počátku vyztužovat. Koukněte někdy třeba na lícování plastu, obtisky konstrukcí na obložení střechy a apod. Končící Citybusy na tom byly po 15 letech provozu lépe.

Jiří

Teď si nejsem jistý, jestli to není ten samý výrobce v Turecku který dodává autobusy Škoda?

Kubrt

Není. Toto je Otokar, Škoda spolupracuje s Temsa.

Zdrasa

Ajaj, toho jsem se bál, když Streetway představovali. Že Urbanwaye už nikdy u nás nenakoupí, bude to už jen lowcost. Tak snad budou lepší jak SORy, ale radši bych ty Urbanwaye, co znám z Ústí.

Petr Novák

Na to, že se Urbanway dělá ve Francii, je to dost podobný šrot, jako SOR NB. Uvidíme, jak na tom bude tento převlečený Otokar.

watslaw

A co na těch Urbanwayích všichni vidíte? Mně teda jejich uspořádání interiéru ani vzhled nevyhovuje. A kobka místo zadního okna navíc. Zpracování taky ne (věčné vrzání), snad jen ty kvalitnější materiály. Tím teda neobhajuji Streetway.

Zdrasa

Nevím, mně naopak vyhovují, jak interiérem, tak vzhledem. V Ústí jsem se s nimi najezdil pěkných pár kilometrů a teď v Praze na ně se slzou v oku vzpomínám. Uznávám, je to subjektivní záležitost.

Mil

Nechápu proč nepreferovali Iveco z Vysokého Mýta, jinak SOR je stejně dříve trpěná odnož Karosy Vysoké Mýto, jen malinko přerostla přez hlavu Karose

Kernteriér

A jak by sis tu preferenci představoval?

Kubrt

Urbanwaye se dělají v Annonay, takže jakási (byť pochybná) „podpora domácího průymslu“ by se stejně nekonala.

Jiří 24

Podporovat Iveco Czech Republic by šlo jedině tak, že by objednali Crossy ve verzi City, což není žádná sláva, jinak by podpora domácího průmyslu nebyla možná, protože nic jiného než Crosswaye (v brzké době už jen Crossway LE, protože Crossway s vysokou podlahou se budou dělat v Turecku) nebylo možné objednat.

Libcha

Každý nahrazený SOR NB18 dobrý.

Bernard L.

Docela mne zaráží, že se dnes nepořizují ani Plug-In hybrid autobusy (třeba i s tím pantografem jako má ten 12 m Škoda 35BB nebo standardními trolejbusovými sběrači), které by v některých případech měli naftový motor jen jako „dojezdovou rezervu pro zmíněné krizové situace. Otázka o kolik by to ty stroje prodražilo. Zrovna AE při plánované elektrifikaci linek na letiště by také mohl být vedený bateriovými autobusy, mám pocit, že toto je trochu krok zpět. Další co mne přijde zvláštní je „rozstřišťování vozového parku“, kdy čím více různých výrobců, tím více náhradních dílů (i když ano, toto je dost velká zakázka).… Číst vice »

Mates

Že ty si si Kefaline neprečítal celý článok.

D1anno

Malinko mě zaráží to, že je zde méně nástupních dveří. Třeba u kloubového streetway jsou jen 4, oproti současným SOR NB18, kde jich je pět. Trochu se obávám aby na frekventovaných zastávkách, kde je velká výměna cestujících, ty jedny dveře nechyběly. Ale nemám žádné informace o tom jak ta soutěž probíhala a dle jakých technických, případně dalších parametrů se rozhodovalo.
Jenom tedy spekuluji, ale jestli někdo se v tom více vyzná, budu rád když mě opraví, čiůj názor potvrdí.

Kubrt

Na základě zkušeností z Prahy – nemyslím si, že by ty jedny dveře chyběly.

watslaw

Zrovna u kloubu jo, u čtyřdveřáku tam sbíraj druhý dveře zdaleka nejvíc cestujících a k tomu ještě kočárky.

A dobrý kontrast s tím, jak u tramvají ropid obhajuje, jak je potřeba 6 dvoukřídlých dveří kvůli vyšší cestovní rychlosti, a tady jim pomalá výměna cestujících nevadí.

Juraj

Opět ta samá debata už poněkolikáté.
Víc dveří není reálná výhoda, uvědomil si to i SOR a v NS12/NS18 se vrátil k standardnímu počtu.

U mnohodveřových NB12/18 je jakákoli teoretická výhoda vyvážena horším uspořádáním interiéru a faktem, že stojící cestující víc překáží nástupu/výstupu. Zkrátka zajímavý experiment, ale zároveň slepá ulička.

Jan

Nejvíc si překáží vzadu, kde není žádná plošina a vepředu, kde je úzká ulička u řidiče. Prostřední dvoje dveře umožňují nejplynulejší výměnu cestujících a jsou vždy nejvíc využívané. Díky sdílenému prostoru plošin uprostřed může jeden kočárek vystupovat a druhý nastupovat nebo jeden vystupuje a druhé dveře využijí cestující. V jaké konkrétní situaci je méně dveří výhodnější?

Juraj

Což je ovšem spíš teorie, než praxe.
Praxe je taková, že cestující se rádi zdržují v té prostřední části, a protože prostor pro vozíky/kočárky je „do zatáčky“ a mezi dveřmi je podélná dvojsedačka a palivová nádrž, už při mírně zaplněném autobusu tu vznikají špunty.
Novější NB navíc mají uprostřed plošiny předěl, takže je pohyb v prostoru ještě horší.

Vašek bus

No a kromě výše uvedených věcí je tu další nevím kdo z vás si pamatuje provozní začátky SORek v Praze s jedněmi dveřmi navíc oproti jinam dodávaným vozům. Je to prokázané že tam byli problémy s rámem a praskáním částí podvozků zejména na pravé straně vozu. Pak se tam přidělávali pod vůz výztuhy.

Radek

No, já teda v SORu vždycky chodím dopředu právě proto, že se tam dá pohodlně stát na velké plošině pro kočárky.

Tommy

DP chtěl tento počet dveří.

Delarosa

Praha moze byt rada.
Dodany klbak Streetway je na 99% zhodny s Otokarom v Bratislave. Neviem ake motory dostane Praha v tom Ivecu, ale DAF je silnejsie motoricky ako Iveco a celkovo lepsie radi prevodovka ako v NB18 s Euro6 co mame.

Jiří 24

Streetway by se měl dodávat v konfiguraci s motorem Iveco Cursor 9, neměla by být možnost volby mezi Cursorem 9 a Tectorem 7 (naštěstí).

slsp

Kolko namietok uz stihla libchavska maringotkaren podat?

Jiří 24

A já myslel, že Streetway je pro východní Evropu, škoda že to nevyhráli s Urbanwayem.
Ta vizualizace dlouhého Crosse s logem IDSOKu na transparentech je fakt libovej 😂

Kernteriér

Ano, proto bude v Praze. 🙁 I když litovat, že to není Urbanway mi přijde dosti masochistické.

slsp

V prezentacii bolo povedane, ze je pre „cenovo citlive trhy“. Povedal by som, ze to sedi.

Josef22

Zrovna Streetway, eh… Celkem low cost, minimálně podle toho, který jsem viděl minulý rok na Czechbusu, ale chápu, že by jinak asi Iveco nevyhrálo VŘ.

Delarosa

Streetway je len prezleceny Otokar Kent C co jazdi v Bratislave a v Bratislave to rozhodne ako lowcost nevyzera. Zalezi aku vybavu si Praha objedna.

Josef22

Viděl jsem, ty vypadají celkem dost slušně a červená jim sluší.
Sice píši, že je to low cost, ale pokud to bude mít slušné sedačky, klimatizaci a dostatek místa pro nohy, tak to bude (pro mě) dostačující. Každopádně naprosto rozumím, že řidiči to vnímají úplně jinak.

Sch

Už SOR NB je lowcost, takže to zůstává.

Cuba

Ještě budete vzpomínat na SORky, zkusil jsem Streetway na zkušebních jízdách v Brně a je to totální low cost…

Ten z Prahy

Aneb Turecko útočí na Prahu 😀 😀

Kernteriér

Asi pomsta za včerejší Slavii. 🙂

Kernteriér

Bude to zajímavé srovnání, Streetway vs. NB.

Delarosa

Prid si porovnat do Bratislavy, Streetway a NB18 velmi podobne

Delarosa

Oprava … Streetway a Otokar velmi podobne tj mozes porovnat NB18 vs Otokar aby si videl co caka Prahu

Kernteriér

Díky za pozvání. 🙂 Mám to tam blíž jak do Prahy. Akorát Bratislava má dle mého názoru podstatně lepší motorizaci, takže to nebude úplně srovnatelné.

Delarosa

Nedocital som sa,ze co ma dostat Streetway ale asi ten 243kw motor od Iveca ze ? …Bratislava ma DAF 260kw a to taha do kopca jak trolejbus 😀

Kernteriér

Máš to ve specifikaci pod článkem. 🙂

Kuba

Na webu má Iveco u Streetway psaný Iveco Cursor 9 u 12m 228 kW a u 18m 265 kW.

VojtaDrevik

Tak doufejme, že se SOR odvolá…a ano mám rád SORy…

Robin Hostivař

Nejste sám…