V Praze končí služba sdílených elektromobilů GreenGo
Elektromobil Škoda Citigo iV služby GreenGo. Foto: GreenGo
Jako důvody konce uvádí maďarská firma i nedostatek parkovacích míst nebo špatnou propustnost města.
Jako důvody konce uvádí maďarská firma i nedostatek parkovacích míst nebo špatnou propustnost města.
Tak spíš je podle mě zajimavé fiasko. Že Škoda ukončila výrobu citigo IV. Jediný elektromobil, který měl smysl.
Otázka proč. Zájem o něj prý byl velmi velký. A) nedokáží na něm generovat zisk.. S činskými komponentami. Tedy jako fiat jsou radši, když se neprodává.
B) Vokswagen nemá rád, kdy se prodává dobře.
Otázka.. Každopádně to věští fiasko.. na poli elektra..
Škodovka na tom prodělávala. PR fajn, lehce jim to snížilo celkové emise, ale jinak by je to poslalo do kytek.
Tak pak je otázka, kolik by to muselo stát. Aby byli v plusu. To ovšem znamená, že to nejsou schopni dělat a konkurovat. Což vzhledem k zelené blbosti je problém.
A to ani s tak malou baterií.
Už jsem to psal níže, jednalo se prakticky o zkušební malovýrobu, takže neefektivní a tudíž nákladné.
Citigo byla pouze předělávka auta původně se spalovacím motorem a nebyla určena pro velkovýrobu. Je naprosto správné, že s tím přestali marnit úsilí a soustředili se na vývoj a výrobu plnohodnotných EV na vlastní platformě nezatížené érou spalovacích motorů. Ekonomicky rovněž dává smysl se prvně soustředit na vyšší a ziskovější segment, nežli začínat low endem.
Tak nová informace, rozprodavaji svoji flotilu (ne celou, cca 50 aut) za 10.000€ + DPH.. ale jen ty e-Upy s 18kWh baterkou, ty jsou upřímně dost na hov.no😂 ale kdyby někdo chtěl, proč ne
Za tuto cenu, když už, tak lépe použitelný Leaf, než citigo s 18kWh baterkou.
Je to škoda, ale chápu je. Je to byznys, prostě se jim to tady nevyplácí. Byť bych řekl, že se jim ty auta docela hejbaly, subjektivně víc jak Car4Wayi. Zajímavostí taky je, že ta aplikace funguje stejně tady v Praze, ale i v Budapešti bez nutnosti se registrovat znovu. Stejný byznys – carsharing – tu dělá ještě italské Anytime a naše české Car4Way. Car4Way je z nich nejlepší, mají nejvštěí pokrytí Prahy, nejvíc aut (cca 700, v Brně kolem stovky) a i nejlepší ceny (včetně zvýhodněné minutovky od 6 do 9 ráno). Mají asi šest různých modelů na výběr, ale… Číst vice »
„Neuspokojivá dopravní propustnost města“ ovšem roste s každým dalším autem, a to je přesně jádro problému.
A není teda lepší auto nemít, a když ho potřebuju, tak si ho půjčím?
Ve velkych mestech to svuj smysl ma. Jako svobodny bez zavazku bych to asi uzival casto, ale ted s rodinou mame auta dve, pokud chceme alespon trochu efektivne fungovat.
Máme 2 děti, bydlíme v širším centru Prahy a v pohodě jsem do loňska žili bez auta. Vla, bus, carsharing, autopůjčovna. I ekonomicky to dávalo smysl. Teď jsme se rozhodli pro koupi (nezávisle na konci GreenGo, které jsme často používali), především z důvodu přepravy kol, které se už přestávají vejít do auta, půjčení dodávky je drahé, půjčení nosičů na kole v autopůjčovně s autem je nesmyslně drahé, a vlastní nosiče sice mít mohu, ale bohužel se nedá rozumně půjčit auto, aby si člověk byl jistý, že v autopůjčovně dostane auto, na které to jde přidělat. Tj. problémem je především nekompatibilita… Číst vice »
Mě by u půjčoven/sdílených aut asi vadily i autosedačky přesně podle velikosti dítěte. Pokud něco mají tak jen nějaký podsedak – jo je schvalenej, ale nic moc to není. Navíc je to až od 15kg.
Spíše by mi dávalo smysl mít legislativně snazší půjčování aut zaměstnancum. Teď se i za jednu cestu dani celý měsíc. Nahrává to tak jen dedikovanym autům, ale ne sdíleným.
To právě řeší ten Isofix, ne? Pokud ho auto má, snadno do něj upnete vlastní sedačku, která je na míru dítěti. Ostatně i bez Isofixu jde většina sedaček upnout do většiny aut (pokud to není nějaká výjimka s extra krátkým pásem). V mém okolí i kamarádi bez aut sedačky pro děti kupovali. Právě pro případ svezení s prarodiči, kamarády, autem z půjčovny a podobně.
Jj, autosedačky vlastní. To je jasné.
Jenze pak ty sedacky muste vlacet k autu a 3 ks je nadlidsky ukon + jsou to kramy, ktere se doma neustale pletou, takhle je mame stale v aute a clovek nic neresi.
Jako jo, není to pohodlné a není to skladné…ale koupit si auto, abych měl kam dát autosedačky, je poněkud neefektivní řešení.
Tak auta samozrejme nemame primarne na uklizeni sedacek, bydlime na male vsi a tam bez 2 aut by jsme byli jako bez nohou.
Jasně, z vesnice je trochu jiný pohled, než když bydlím 2 minuty od zastávky MHD, kde co 3 minuty něco jede a za 5 minut jsem na metru.
Ne neni, to totiz problem dopravni propustnosti vubec neresi. Pokud auto nevyuzivam, tak muze komplikovat maximalne dopravu v klidu. V provozu je ale uplne jedno, jestli se jedna o auto vlastni nebo pujcene. Tato “sdilena” auta zhorsuji situaci v provozu tim, ze lide, kteri by vlastni auto nemeli a jeli by jinak MHD si ted muzou relativne jednoduse pujcit auto a zahustit tak provoz. Tech, co nahradili vlastni auto takto pronajimanym, tedy ze by se vlastniho auta skutecne zbavili, je naproste minimum spis skoro nikdo. Pouze se vytvorila nova skupina uzivatelu aut. Nechapu tedy, proc pronajimatele techto aut maji ulevy… Číst vice »
Ano, pokud ho chci využívat na cesty mimo Prahu.
Ale jestli jedu do centra vlastním nebo půjčeným, je problém pořád stejný.
Jako s parkováním? Vidím významný rozdíl v možnosti (i ceně) zaparkování v centru pro elektrický eUP vs. rodinná oktávka. První moje využití GreenGo bylo celodenní půjčení, když jsem potřeboval jet do centra, cca 3 hodiny parkovat v blízkosti Staromáku, přejet na Vinohrady a dalších cca 5 hodin parkovat tam a pak domů do jižní části Prahy. Ačkoli mi před barákem stál Kodiaq k půjčení v rámci rodiny jen za cenu paliva, tak jsem radši za 500 na celý den půjčil Greengo.
Firma chtěla mít návratnost během jednoho roku a tak to s cenami trošičku přepálili a Prazáci jim na to neskočili.
Cena za hodinu pronájmu 360 až 468 Kč a ještě musíte řídit. To si radši zavolám Taxíka nebo Uber.
Nečekám, že to bylo typické využití. Spíše popojet 10-15 minut na pracovní schůzku, aby člověk neměl komplikované parkování v centru, dovýst nákup, atp. A tam už Uber vyjde cca na stejno. Samozřejmě, nesměl s tím člověk zkysnou v koloně. Ale jelikož většinu času byl strop na den 500 Kč (v posledních měsících víc, ale při opakovaném použití 750 i méně), tak to pro změnu u delších výpůjček vycházelo výrazně levněji – odvést se Uberem třeba na Slapy a pak si ho zavolat na cestu zpět už není úplně za babku, navíc je jistě pohodlnější VW Up ve 4 než jakýkoli… Číst vice »
10-15 min v centru odhaduji jsou 3-4 stanice metrem, nebo kousek tramvaji. O to mensi smysl dava na takovou trasu nekde hledat auto, ktere nikdy nestoji zrovna pred vasim vchodem.
Jasně, pokud v daném směru jede metro/tramvaj bez přestupu, je cíl blízko zastávky, tak je to konkurenceschopné hůře – což i GreenGo šéf v rozhovorech zmiňoval, že je tu pro ně moc dobrá MHD.
Já chci úplný konec aut a autíčkářů nejen v hlavním městě. Otravují život všem normálním lidem, nejhorší jsou ty přerostlé děti co lpí na svém angličáku jako na pokladu. Benzín nebo elektro, obojí je na h*vn*…
Přesně po městě jen 810tkou po vlečkách a nebo přívoz/koňmo!
„Benzín nebo elektro, obojí je na h*vn*…“
Diesel 4ever
Je to velká škoda, že končí. GreenGo byli super. Auta čistý, tichý, dostupný, na jednodenní výlet někam za Prahu bajvoko 2×40 km úplně ideální a při takovém využití cenově na úrovni, na kterou bych se ve vlastním autě těžko dostával. Samozřejmě malá baterka u eUpů, kterých byla většina byla omezující, ale v době Covidu, kdy člověk chtěl bezkontaktně vypadnout za Prahu byla ta služba boží.
Citigo, eUp nebo Zoe si můžete i za méně než 900Kč (to je denní cena greengo) vypůjčit na hoppygo. Kromě toho jsou na výběr i větší EV a slevy při půjčení na delší dobu.
Díky za tip. Rozhodně vyzkouším! 👍
Díky za tip (jen nevím, jestli mi bude stát do 5 minut pěšky od baráku, nebo pro něj budu muset přes půl Prahy někam jet…a GreenGo reálně stojí max 850 (už od jednodenní výpůjčky se vyplatí tarif), při aspoň 2 výpůjčkách během měsíce už to je max 750 a ještě zbude na 20 minut popojíždění v ceně.
…a navíc s HoppyGo jsem už pár aut měl a jednou řešil problém sproraženou gumou…s GreenGo jsem naopak řešil jednu dle mě neoprávněně naúčtovanou platbu. A když a porovnám tu komunikaci a servis…tak už jsem si pak od HoppyGo nikdy nepůjčil a radši šel do klasické autopůjčovny.
Ty příspěvky mě fakt dostávají, já jsem pro GreenGo jezdil a svážel auta do centra města a ještě mi za to platili, bylo to mnohem lepší, než doma sedět u televize. Poté jsem za ty jízdy dostal kredity na využití těchto aut a musím se přiznat, ze je mi z této zprávy opravdu smutno, miloval jsem to, že jsem si mohl vyzkoušet jízdu v elektromobilech při všech možných situacích a prohloubit si svoje znalosti elektromobility. Je to velká škoda a 9 z 10 příspěvků zde pise člověk, co to nikdy nevyzkousel a hodnotí podle svých dojmů, nebo kdoví čeho. Ohledně… Číst vice »
V autě neměli ani nabíjecí kabel, takže když jste někam přijel, při parkování jste si nemohl dobíjet, což s ohledem na malou kapacitu baterky je celkem zásadní nedostatek.
Shrnutí, abych už neodepisoval na každého zvlášť a zbytečně netapetoval dokola to samé: rozdílem mezi (krátkodobou půjčovnou) a sharingem je že u půjčovny rezervujte obvykle týdny nebo měsíce dopředu. Vyzvedáváte na předem domluveném místě, obvykle centralizovaném. Manuálně vyzvedáváte klíč a podepisujete konkrétní smlouvu. Vybíráte kategorii vozu, nikoliv konkrétní auto. Proto bych nezaměňoval ty pojmy. Dále plně souhlasím s tím s Janem, že důvody neúspěchu byly především: – nejmensi zona – nejobycejnejsi auta – nejdrazsi – nejhorsi aplikace A doplnil bych, že konec jedné společnosti neznamená krach trendu sdílené mobility. Je to odvětví relativně nové a asi jen čas ukáže, co,… Číst vice »
Cena na jednodenní výlet někam za Prahu byla naopak naprosto bezkonkurenční. Auta rovněž v pohodě a elektrika je velmi příjemná, tichá.
Blbost, sdilene auto je takove u ktereho jsem spoluvlastnikem, napr. kdyz se lidi v panelaku dohodnou a koupi si 3 spolecna auta, ktera jenom oni budou pouzivat. Kazdy na automobilu vlastni svuj dil a sdili je s ostatnimi spokuvlastniky. Je uplne jedno kde auto odevzdate, jak si ho vypujcite, pokud na nem nemate spoluvlastnicky podil, tak si ho najimate a tudiz je to pujcovna-jinak flexibilneji pojata, ale pujcovna.
Můžete to klidně tapetovat do omrzeni, ale to, co popisujete, jsou prostě půjčovny, jen s modernější technologií, stejně jako u uberu taky nevoláte na dispečink a na konci vám nevyjede nějaký papírek z taxametru. A vůbec bych se nedivil, kdyby do roka a do dne buď EU nebo alespoň ČOI tohle klamavé označení půjčoven zakázala, protože to není nic jiného než podvod na chudácich, co chtějí páchat dobro a do zlé ziskuchtivé autopůjčovny by nikdy nešli. Pro srovnání mě napadá, jak před 20 lety byly ve všech soláriích „biolampy“. A tohle jsou asi výsledky…
dyk je fuk, jak se to jmenuje, když víme o co jde, ne? Taky tomu úplně nerozumím a přišlo by mi lepší to přiznat na plnou hubu, že jde o autopůjčovnu – ono by i bylo snazší to pak mít pojištěný, že…
Problem je, ze tyto ruzne start-upy se tvari jako neco socialniho, ekologickeho a nevim co vsechno a na zaklade klamaveho oznacuji zdarma vyuzivaji verejny prostor ci jine benefity, prestoze nekdo ten kdo dela uplne stejnou cinnost, jenom ji nazyva pravym jmenem, na tyto benefity nedosahne a tim je konkurencne znevyhodnen.
Jenže klasická půjčovna a carsharing není ta samá činnost. Ani vliv na to, kolik lidí se díky nim obejde bez vlastního auta není zdaleka stejný (byť někteří budou asi využívat oboje). Ostatně v tom jsou velké rozdíly i mezi jednotlivými druhy casharingu („stanicovej“, „zónovej“, „volnej“). Jo, význam pojmu carsharing se od jejich začátků, kdy to opravdu byly spoluvlastněná auta, k dnešku posunul a název zůstal. Může se vám to nelíbit a můžete proti tomu po vzoru obrozenců a jejich klapkobřinkostrojů donkichotsky bojovat, ale něco mi říká, že ten název už je tak zažitej, že s tím nepohnete. Ale házení do… Číst vice »
Rikejme si tomu jak chceme, ale pravne to osetreme ferove. Je to zkratka pucovna, ktera ma benefit parkovani zdarma, ktery u klasicke pujcovny nedostanete, prestoze se jedna o totez-najem auta. At ta auta pronajimaji jak chteji, ale at plati napr. za odstavena auta standardni parkovne atd… Nevm proc bych mel z mestskeho rozpoctu dotovat neci podnikani.
…což zrovna v případě GreenGo není pravda, neb když by měla autopůjčovna elektroauto, tak si může parkovat, kde chce, stejně jak GreenGo.
Je to uplne jiný business model. U pujcovny zaplatim 20000 kauci a auto mam na min. 1 den. U carsharingu si vezmu auto nekde za rohem, odvezu se do prace, stoji me to par kacek. Naopak bych napalil vsem majitelum aut v sirsim centru Prahy takove parkovne, aby si rozmysleli, jestli auto v centru mit. A garantoval bych mista carsharingovym autum. Bydlim na Vinohradech, ulice pomalu patri autum, vetsina z nich jen stoji a stoji a stoji. Kdyz zaparkuju sdílene auto u baraku, do hodiny je pryc.
Jo, rezidenční parkování je suverenně nejlevnější zábor prostoru. Kdo vám pronajme nějakých 10m2 na libovolě lukrativním místě za 1200 Kč/rok? Ale jinak jakožto obyvatel Prahy bez auta jsem i častým klientem autopůjčovny. Ceníky carsharingových firem jsou pro delší cesty (časově, ale především kilometricky) velmi nepřátelské, už na víkend jsem velmi často bral v autopůjčovně.
Na rozdil od klasicke pujcovny carsharing o dost vic snizuje potrebu lidi ve meste vlastnit auto. Proto se mestu vyplati ho podporovat. Protoze misto kazdeho z tech carsharingovych by jim mohlo na ulici chtit stat nekolik osobnich. Coz by bylo pro mesto horsi… Samozrejme to musi mit nejakou miru, proto Praha ma stanovenej limit, kolik carsharingovejch aut takto zvyhodni.
A nebo taky ti, kteří by jinak jeli MHD nebo se courli pěšky, si vezou řiť autem, byť takovým, které není jejich.
Jo, a ten přesně stanovený limit ch aut mne zajímá? Ten je kolik kusů a ve kterém dokumentu to najdu?
Nevím, zachytil jsem to v nějakém článku tady, že Praha sleduje, kolik carsharingovejch aut je a kdyby jich začalo být moc, tak to stopne. Respektive dalším nevydá to zvýhodněný parkovací povolení. Stejně jako jim to už zdražili, zpřísnili pravidla, jak dlouho to carsharingový auto smí stát na jednom místě, atd. A stejně jako vyhodnocujou třeba úlevy pro elektromobily a spol.
Tak takto ano, ale to je trochu něco jiného, hodně jiného, než jste psal původně.
Jakožto obyvatel Prahy bez auta jsem i častým klientem autopůjčovny. Ceníky carsharingových firem jsou pro delší cesty (časově, ale především kilometricky) velmi nepřátelské, už na víkend jsem velmi často bral v autopůjčovně.
tak pojišťovny se už tímto oblbnout nenechaj a účtujou to jako půjčovně 🙂
Mě šlo o osobní pojištění spoluúčasti, kde naopak to určený na autopůjčovny afaik na carsharing nestačí.
Z pohledu pojistovny v tom vyznamny rozdil celkem logicky neni, tak uctuje stejne. Z pohledu mesta v tom vyznamny rozdil je, tak to rozlisuje.
Důvod je spíš ten, že to bylo předražené a nedalo se s tím jet ani na nákup.
…a kolik toho kupujete, že se to nevejde do Citiga? Byť i na zadní sedačky? Jasně do Ikey pro nábytek ne, ale to by nezachránil ani Golf.
S tím že do Ikeii pro nábytek bych nesouhlasil. 😀 Byl to sice trošku tetris a vybavoval jsem jen pokoj a ne celý byt, ale postel 140/200, skříň, noční stolek a další tuna kravin se vešli. 😀 Jen matraci bych tam už nedostal.
Mně s mírnou nadsázkou připadá, že co bych teoreticky uvezl Citigem, to uvezu MHD, když si vezmu větší batoh. Ale je fakt, že nemám děti, ty s tím můžou asi zahýbat. Ale zas pravděpodobnost, že si nastavím sedačku v Citigu tak, abych se vešel za volant (což nemusí být vůbec možné samo o sobě, třeba ve Fabii to nejde) a za mnou zbyde místo pro dítě v sedačce taky není velká.
Nevím, kolik měříte, ale můj 195 cm vysoký kamarád byl překvapen, jak je Citigo vepředu prostorné. Vzadu je to bída, ale děti (zvláště ty velikostí do autosedačky) moc prostoru nepotřebují. Rozhodně to nebyl problém. A ani 4 člennou rodinu s 2 malými dětmi nebyl problém sbalit tak, aby se to vešlo Citigu do kufru. Akorát jednou jsem vyndaval polystyrenovou vložku v prostoru pro rezervu, aby se mi tam lépe vešel kočárek.
Z mistnich hateru je mi smutno. Je to carsharing, zadna pujcovna. Mesto nebylo propustnejsi, ale to si firma musi osahat sama, to se nestaci se rano podivat z okna a tipnout si, jestli to bude funovat.
Nicmene oni byli pro uzivatele nejhorsi:
– nejmensi zona
– nejobycejnejsi auta
– nejdrazsi
– nejhorsi aplikace (jako to bylo fakt peklo)
Navic museli akorat porad nabijet, to ostatni konkurencni sluzby nic podobneho ani resit nemusi, tankuji jim sami uzivatele, a vetsinou radi.
Tak vidlaci to nechápou, tomu se Jane nesmíme divit a jen kývat. V Praze jede sharing hodně a i v naší rodině se využívá, auto i kolobrndy.
je to sharing asi tak jako airbnb
Ne, to není. Airbnb je platforma která spojuje krátkodobé pronajímání (byť mnohdy velmi profesionální) na straně nabídky a turistů na straně poptávky. Je tam opět princip vybírání si delší dobu dopředu konkrétního obydlí za konkrétních podmínek včetně financí. Aby to byl sharing, předpokládal bych, že přijedete do místa x, otevřete aplikaci, vyberete byt a automaticky se Vám otevřou dveře. Při odchodu jen kliknete v aplikaci a tím příběh končí.
Ano, to „velmi profesionální“ je ono klíčové slovo kterým se liší sdílení od profesionálního regulovaného byznysu. Fakt ne to, kdo a jak vám předá klíče. Což už pochopili i původně velcí zastánci digitální a sdílené ekonomiky – Piráti 🙂
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/regulace-airbnb-kratkodobe-ubytovani-vlada-bartos-pirati.A220131_172400_domaci_kop
Hezké odpoledne, ABC. Asi se domníváte, že nějak podporuju AirBnB, to je ale mylný předpoklad. Jen říkám (podle svého názoru) proč car sharing a AirBnB není dobře zaměňovat.
No vidíte a dle mého názoru tam lze najít paralel více než dost.
OK, a jaký je teda rozdíl mezi „krátkodobou půjčovnou“ a tímto? Když rozložím slovo carsharing na car a sharing, tak je to sdílení auta. To si představuji tak, že se (třeba) čtyři lidi domluví a koupí spolu auto a je na jejich domluvě kdo s tím kde a kdy bude jezdit. A né že firma nakoupí „mraky“ aut a půjčuje je za 6,-/min nebo za kolik… A nebo to blbě chápu a potřebuji to vysvětlit, jsem vidlák…
Radime, já Vám to rád vysvětlím: u půjčovny rezervujte obvykle týdny nebo měsíce dopředu. Vyzvedáváte na předem domluveném místě, obvykle centralizovaném. Manuálně vyzvedáváte klíč a podepisujete konkrétní smlouvu. Vybíráte kategorii vozu, nikoliv konkrétní auto. Carsharing zvládnete analogicky doplnit sám. Protože husa a labuť jsou oba bílí ptáci, neznamená to, že je můžeme zaměňovat.
Pochopuju 😀
Zrovna u Vás jsem o tom nepochyboval, hezký den 🙂
Může mi někdo vysvětlit, jak může „mínusovat“, když ocením dalšího diskutéra a popřeju mu hezký den? Jakože vážně?
Asi se někomu nelíbí ten soulad 😉 Já dal naopak + 🙂
Jistě. A uber nebo liftago nejsou taxislužby, ale sdílení osobních řidičů, z hospod se během covidu staly sdílené kuchyně a být dnešní technologie před 30 lety, tak jsme velmocí v gilrls sharing.
Bacha, v dnešní době už byste asi s „girls sharing“ narazil. Leda, že byste to nazval nějak jinak, neutrálně 😉
bodysharing, ne 🙂
Tak, jak popisujete, to myslím leckde začínalo. Lidi se domluvili, koupili jedno auto a používali ho na střídačku. Jenže samozřejmě takový systém je efektivnější, když má účastníků i aut víc, ideálně aut různých velikostí, atd. Stejně se i v tom kamarádským systému musí řešit nějaké základní účtování a placení, protože situace, kdy by všichni to auto používali přesně vyrovnaně, asi bude celkem vzácná. A tyhle úspory z rozsahu se o dost líp dosahujou, a vyúčtování dělá, když se účastníci nemusí osobně znát. Což vede ke komercionalizaci. Na druhou stranu je to fungování o tolik jiný, než u klasický půjčovny, že… Číst vice »
No, stačí si přečíst, jak vzniklo české Autonapůl: https://www.autonapul.cz/pribeh-autonapul/
jj, na ty jsem mimo jiné myslel, když jsem to psal. Ale myslím, že ve světě je takovejch případů víc. A na druhou stranu nemám nic proti tomu, když to od začátku vznikne jako podnikatelskej projekt. Je pro mě důležitější, jak to funguje.
No.tak za nas koupil ty auta Louda a ostatni..a my si je sdilime 🙂
Tyto sharing platformy či půjčovny jsou stejná odpornost jako tenkrát byly půjčovny vozítek Segway. Choďte pěšky a používejte MHD, prospěje to nám všem.
Blbost, sdilene auto je takove u ktereho jsem spoluvlastnikem, napr. kdyz se lidi v panelaku dohodnou a koupi si 3 spolecna auta, ktera jenom oni budou pouzivat. Kazdy na automobilu vlastni svuj dil a sdili je s ostatnimi spokuvlastniky. Je uplne jedno kde auto odevzdate, jak si ho vypujcite, pokud na nem nemate spoluvlastnicky podil, tak si ho najimate a tudiz je to pujcovna-jinak flexibilneji pojata, ale pujcovna.
Prostě se ukazuje, jaký trend je opravdu životaschopný a jaký je jen úletem
Nesouhlasím. Zaměňujete trend s konkrétním případem.
Když na trh vstupovali, tak byl v Praze parkovacích míst dostatek + město bylo propustnější? 🙂
Spouštěli v únoru 2020, což ještě bylo plno, ale pár týdnů po tom už bylo prázdno. Teda na ulicích, což znamená že zaparkovaná byla auta všude, pokud lidi neodjeli do azylu na chatu 🙂
Jake sdileni? Prestante pouzivat a zneuzivat toto slovo, kdyz se pritom jedna o klasickou komercni kratkodobou pujcovnu.
Viz výše, vysvětlil jsem rozdíl mezi sharingem a půjčovnou.
Jak tedy teď budeme říkat sdílení auta mezi lidmi navzájem? A druhá otázka, můžu teď ještě neco sám sharovat třeba na Facebooku nebo už to za mne musí dělat komerční firma, když ty pojmy takto zaměňujeme?
Zdravím Vás, Milane. Asi si nejsem jistý otázkou, tak snad nebudu odpovídat mimo. V dřevních dobách nebo nějakých malých uzavřených skupinách (třeba SVJ) určitě jde sharovat/sdílet, protože si všichni řeknou za jakých podmínek a jak dlouho mohou jednotlivci službu využívat. Takže třebas i přes fb. V okamžik, kdy je skupina velká až neomezeně velká, tak si to už nějakou domluvou nedokážu představit…
V angličtině se to rozlišuje na carpooling (víc lidí jede se domluví a jede spolu, např. do práce) a carsharing (to o čem se bavíme)
V cestine spolujizda versus sdileni. Taky v pohode rozliseny
Pokud z toho bude někdo generovat zisk, tak to bude vždy komerční půjčování. Kdyby to bylo družstvo, do kterého by každý vložil členský podíl a za to by se koupili auta, která by užívali převážně členové družstva, s tím že třeba okrajově by se půjčovala nečlenům, tak to by bylo podle mne sdílení. Případný zisk by se rozdělil zase majitelům.
Moderní sharing je vlastně staré dobré družstevnictví. Jako když kdysi ve vsi si pořídili společnou mlátičku.
Moderní sharing spíš vypadá tak, jako kdyby mlátičku pořídil a provozoval investor a sedláci platili za minutu pronájmu 🙂
nikdo mě nepochválí, pochválím se sám
Má nějaký význam reagovat na slovní agresi která je navíc off topic? Hezký den přeju
Tak nereagujte 🙂
Nevíte, nerozumíte. Nevadí 😉