V Polsku začala ražba nejdelšího tunelu, výrazně urychlí spojení do Západních Karpat

Zahájení ražby tunelu mezi obcemi Męcina a Mordarka. Foto: PKP PLKZahájení ražby tunelu mezi obcemi Męcina a Mordarka. Foto: PKP PLK

Po dokončení rozsáhlé investice dojde ke zkrácení jízdních dob Krakov – Nowy Sącz ze 156 na 60 minut.

Sdružení firem vedené společností Budimex zahájilo ražbu nejdelšího polského tunelu. Vzniká v Malopolském vojvodství mezi obcemi Męcina a Mordarka a po dokončení povede k výraznému zkrácení jízdních dob do oblasti Západních Karpat. Měřit bude 3,8 kilometru.

O zahájení prací informoval polský správce infrastruktury PKP PLK. Ražba probíhá metodou TBM, dva razící štíty nesou jméno dvou malopolských svatých: Jadwiga a Kinga.

V místě vznikají dvě tunelové trouby: jedna bude pro průjezd vlaků, druhá pro evakuaci. Zatím razí tunel štít Kinga, druhý dorazí do konce roku. Oba štíty se vyráběly v Číně.

V Polsku začne stavba nejdelšího tunelu. Zkrátí cestu pod Západní Karpaty ze 156 minut pod hodinu

„Modernizace železničního spojení Limanowa – Nowy Sącz přinese pozitivní sociální a ekonomické efekty pro celý region. Kratší cesty, snazší přeprava zboží na jih a také možnost rozvoje okolních měst jsou jen některé z výhod této investice,“ říká Dariusz Klimczak, ministr infrastruktury.

Tunel mezi Męcinou a Mordarkou zkrátí jízdní doby o dvacet minut.

Modernizace trati mezi Krakovem a Nowym Saczem. Foto: PKP PLK

Na trase v rámci projektu Podłęże-Piekiełko vznikne postupně 16 tunelů o celkové délce 21 kilometrů. Celý projekt je rozdělen na osm etap, u čtyř již běží práce, na zbývající soutěž. Jde o modernizaci celkem 75 kilometrů trati Chabówka – Nowy Sącz a výstavbu 58 km nové trati, která spojí Podłęże s Tymbarkem a Mszanou Dolnou. Díky tomu vznikne nové spojení, nejrychlejší vlaky ujedou trasu Krakov – Nowy Sącz přibližně za 60 minut. Dosud jízda trvá nejkratším spojem 156 minut.

Zakázku za 1,9 miliardy zlotých (11,2 miliardy korun) získalo polsko-turecké sdružení Budimex SA/Gülermak Ağir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A. Ş./Gülermak Sp. Stavba úseku, jehož součástí je i budoucí nejdelší polský tunel, začala loni, hotovo má být do konce roku 2026. Tunel má o své prvenství nejdelšího v zemi za pár let přijít: delší vznikne v Lodži.

V Polsku začne stavba prvního tunelu pro vysokorychlostní vlaky. Soutěž ukázala zásadní rozdíl oproti Česku

 

Tagy Budimex Krakov - Nowy Sącz PKP PLK Podłęże – Piekiełko
23 komentářů