V Polsku začne stavba nejdelšího tunelu. Zkrátí cestu pod Západní Karpaty ze 156 minut pod hodinu

Nový nejdelší tunel v Polsku. Foto: PKP PLKNový nejdelší tunel v Polsku. Foto: PKP PLK

Částečně jde o modernizaci nevyužívané trati, částečně o novostavbu.

Polský správce železniční infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe podepsal smlouvu na modernizaci dalšího úseku projektu Podłęże – Piekiełko v Malopolském vojvodství. Jeho součástí bude zatím nejdelší železniční tunel v Polsku, který bude měřit 3,8 kilometru.

Zakázku za 1,9 miliardy zlotých (11,2 miliardy korun) získalo polsko-turecké sdružení Budimex SA/Gülermak Ağir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.Ş./Gülermak Sp. Podpis smlouvy oznámilo PKP PLK na svých stránkách. Zakázka je součástí rozsáhlé modernizace trati mezi Krakovem a Nowym Sączem. Hotovo má být za 31 měsíců.

Půjde o revoluci ve spojení Krakov – Nowy Sącz. Konečně bude možné se mezi oběma městy dostat pod hodinu jízdy,“ uvedl Dariusz Klimczak, ministr infrastruktury. Dosud vlaky jezdí mezi oběma městy nejrychleji za 2 hodiny a 36 minut. Nový tunel bude nejdelším v zemi nejen v kategorii železničních, ale i silničních.

„Cestování rychlostí 60 km/h není nic, co by cestující ani dopravce zajímalo. Touto investicí silně zasahujeme do toho, co bylo vybudováno před téměř 150 lety,“ dodal Piotr Malepszak, státní náměstek ministra infrastruktury. Dosud vlaky jezdí delší a pomalejší trasou přes Tarnów.

Modernizace trati mezi Krakovem a Nowym Saczem. Foto: PKP PLK

Nový tunel vznikne mezi obcemi Męcina a Mordarka, bude součástí modernizace trati mezi Klęczany a městem Limanowa. Vlaky v této části kdysi jezdily, přes 20 let tu je ale zastaven provoz. Z velké části jde o úplnou novostavbu 12,5 kilometru trati. Součástí jsou opravy 22 mostů a viaduktů. Většina železničních přejezdů bude nahrazena mimoúrovňovým křížením. Trať bude postavena na 160 km/h, bude elektrizována.

Úsek je součástí rozsáhlého projektu Podłęże – Piekiełko, na jehož konci má být zkrácení jízdních dob do oblasti Západních Karpat na hodinu. Kromě modernizace a elektrifikace 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz bude zahrnovat také výstavbu 58 km nové trati spojující Podłęże s Tymbarkem a Mszanou Dolnou. Zlepší se tak i spojení z Krakova do Zakopaného. Celý projekt je popsán zde.

Tagy Krakov - Nowy Sącz Malopolské vojvodství PKP PLK Podłęże – Piekiełko Polsko
109 komentářů