V Polsku hrozí velké omezení letecké dopravy, řídící dávají hromadně výpovědi

Letadla společnosti LOT na letišti ve Varšavě. Foto: LotLetadla společnosti LOT na letišti ve Varšavě. Foto: Lot

Výpověď dala už většina řídících letového provozu ve Varšavě. Letadla nebude mít kdo navigovat.

64 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
FunkyTravel

To jsou idioti. Sorry, ale jsou jako ti naši poslanci. Za 180 tis delat nebudou, ale za 450tis ano. Zatimco u normalních lidi je velkej rozdil, zda ma prijem 30tis nebo 18 tisic.

Samo

Toto by mohlo priniesť nejaké wide bodies na európskych linkách z WAW, som celkom zvedavý.

MaT

Tak tomu říkám akce „Děkujeme, odcházíme“… 🙂

Joker

O kurwa! Pierdole!

Vlastik

Na Ukrajině musí být bez práce stovky dispečerů….

Jeffer

Zaškolenie na konkrétny vzdušný priestor (letisko) trvá „len“ niekoľko mesiacov…

Ondra

To jsou z větší části chlapi a ti mají teď naprosto jiný starosti. Navíc to fakt nefunguje tak, že si sedneš na jakoukoliv věž a řídíš provoz, Vlastíku, fakt ne. I kdyby tam dneska naklusali, v reálným provozu budou nejdřív v polovině léta. Nejdřív, neznám polský procedury, možná dýl.

Brk

To je samozřejmě kravina. Získání doložky n novej prostor je otázka měsíců. Navíc by většina z nich musela mluvit plynně Polsky.

Ondřej

Jezukriste!

(Pro neznalé, jde o výraz používaný v polském jednohlasném dabingu amerických filmů, kde řeknou „Oh sh*t“)

Pavel

Srpen 1981 – Celostátní stávka 15.000 letových dispečerů v USA kvůli pracovním a mzdovým podmínkám skončila propuštěním 11.345 lidí, kteří odmítli výzvu tehdejšího amerického prezidenta Ronalda Reagana nastoupit do práce. Stávka tehdy ochromila polovinu letů, propuštění dispečeři byli nahrazeni armádními specialisty. Reagan poté zákaz zrušil, propuštění se však nesměli vrátit na svá původní místa.

Ondřej

A lidstvo to přežilo, takže…

René

Ten měl aspoň koule. Dneska už takový politik neexistuje.

jindrich

A komu tím jako prospějete, co:)

Ondřej

Už se také stali bezpohlavními?

Karel

A co tím chcete říct?

Pavel

Že každý problém má své řešení..pokud chci zvýšit plat o 300%,měl bych se zamyslet nad tím jaká je realita. V tomto případě asi zvednout kotvy a přesunout se jinam kde tolik plati. Schovávat se za odbory a vykřikovat to umí každej. Dneska je tisíc důvodů proč dostat přidáno. Tak jo proč ne?Buďme tedy flexibilní a něco pro to udělejme ..

jan v

Nejsem si jist, zda-li polská armáda disponuje tak velkým množstvím letových dispečerů, aby dovedla 180 z nich uvolnit bez omezení vlastních a aliančních aktivit.

Petr

Není to tak jednoduché, tehdy a tam to byla úplně jiná situace. Jednak proto, že byl zdaleka menší provoz než je teď a především z kapacit US army bylo kde řídící brát. Měli podobně fungující systémy a vojenští řídící byli jakš takš schopní zredukovaný provoz uřídit. Nevětší rozdíl, ale je, že sousední země je ve válce a řídící vojenského provozu jsou v polsku potřeba víc než kdy dřív. Navíc platy byly řídícím sníženy kvůli poklesu provozu během pandemie – s tím všichni souhlasili. Druhak byli ze stejného důvodu sníženy pracovní úvazky i počty řídících na směně. Problém je, že nyní… Číst vice »

Messer

Zajímalo by mě na základě čeho jsou vybírány destinace kam ano a kam ne. Zavání to totiž regulací trhu, když dopravcům není umožněn stejný přístup k infrastruktuře a např LOT může létat své destinace na úkor Enteru apod. Samozřejmě pro dopravní obslužnost není destinace jako destinace, nicméně být v pozici leteckého dopravce s nasmlouvanými lety, přidělenými sloty, prodanými letenkami, asi by mě celkem namíchlo, kdyby někdo jiný operovat mohl a já ne.

odpoved

Je to pouze na základě toho, co léta LOT, protose mu jde letiště a další složky naruku, ostatní aerolinky to moc dobře vědí

ImHotLuke

Možná by si z polských řídídích měli vzít příklad čeští piloti TVS, kteří na sociálních sítích fňukají nad aktuálními podmínkami v jejich oboru.
Možná by pak konečně došlo k nějaké změně, co hoši? 🙂

Milmic

Jestli to někoho opravdu zajímá, tak stojí to za to tohle si přečíst :
https://businessinsider.com.pl/firmy/uklad-z-wiezy-lotniska-chopina-zarobki-kontrolerow-ruchu-lotniczego/8lkdljg

Slosor

Tak to je fakt masakr. Mají nejvyšší platy mezi řídícími na světě, pracují podprůměrný počet hodin a ještě chtějí 2,5 násobek. Nechal bych ty vyděrače jít, nelze donekonečna ustupovat výhrůžkám paralýzy letiště. Můžou jít dělat třeba do fabriky za 4000 zł. Uvidíme, za jak dlouho se vrátí s prosíkem zpátky. A zvláštní taky je, že problémová je jen Varšava. Łódź je prý připravena převzít část varšavských spojů.

Twix

To věřím že Lodž to převezme s radostí. Před covidem tam kromě charterů létaly max. 4 spoje denně, některý den v týdnu nic. Z varšavského letiště se do Lodže jako města dostanete pohodlně vlakem (i přímé spoje jsou), na samotné letiště v Lodži je to pak už horší.

atco

Líbí se mi, jak se vždy pokud jde o řídící, vytáhnou jejich platy. Přitom problém je daleko složitější a je hlavně o neschopném vedení, které je na tom velmi podobně jako u nás- pokud padají peníze z nebes, není problém, ono to vlastně všechno běží samo a peníze se přes spřátelené firmičky pěkně odklánějí… Ale řídit firmu v době krize to už chce trochu něco dělat a halvně umět… Ano polští řídící chtějí zvýšit platy- vrátit je na úroveň před covidem, jak bylo dohodnuto a změnit další věci ve fungování firmy- jednoduše řečeno, už si prostě nechtějí nechat srát na… Číst vice »

Geralt

Myslím, že dispečeři ať už letoví nebo drážní jsou natolik kritácká činnost, že by nemělo být možné aby jednostranně dali výpověď. Takhle to mají/měli v Maďarsku zdravotníci kvůli covidu – zákaz dát výpověď.

Jiří Kocurek

Následovat bude zákaz odchodu do předčasného důchodu, poté i do normálního důchodu a veliké nadávání, že se mladým nechce dělat (za takových podmínek).

ABC

tak se holt večer ožerou – se zbytkáčem je nikdo nutit řídit letový provoz nebude moci….

Kubrt

Zakázat podat výpověď někomu, kdo pracuje pod zákoníkem práce? Převést zaměstnance ŘLP a SŽ do služebního poměru? Přestaňte fantazírovat.

ABC

tak v nouzovém stavu by to asi šlo….

Kubrt

Což ovšem není tato situace.

ABC

u těch zdravotníků byla 🙂

David

Maďarsko není moc demokracie, Polsko ano.

Pája

Jen pro představu nějakých 80 000 czk mají a 420 000 czk požadují? Když tak mne Prosím opravte.

Vašek

30 tisíc zlotých je nějakých 150 tisíc Kč.

Bohdan

Kdyby meli 80k czk, jeste pochopim, kdyby chteli O NECO vic. Ale jestli dobre ctu, ted maji prumer 173k czk

Kamui

Zákon nabídky a poptávky, nic víc.

Jan Suchý

to jděte dělat, jestli na to máte….však vám nic nebrání. Já si v klidu přiznám, že ty prachy jim přeju a že sám bych to ani za ty prachy dělat nechtěl.

Pája

Nepůjdu, tolik odpovědnost bych na sebe nevzal. Nezávidím, jen jsem pro zajímavost hledal přepočet, v článku to není a už dlouho jsem na návštěvě na severu nebyl. Nic víc v tom prosím nehledejte.

RTO

neví autor příp. insider jak to bude s linkou na Mošnov? Jestli je v plánu zrušení rotací nebo náhradní plán v podobě přistavení busu? V článku se o tom nepíše a nikde jsem nedohledal adekvátní info.

FunkyTravel

Jeste aby byla 😀 to by byl vtip roku

vašek

Tohle u nás asi nehrozí, když pracovníci ŘLP mají plat jako předseda vlády

roman

Mají plat který odpovídá běžnému evropskému standartu.

analfabet

co je to „evropsky standarT“?

ABC

ty hvězdičky v kruhu

jan H

co je to „evropsky standarD“?

Řídící

Závist je hrozná vlastnost. Pro vaši představu po 13 letech praxe nejsem ani na 50% platu předsedy vlády.

Karel

A ja 15 letech se dostal pod prumernou mzdu. Kazdy rok jsem dostal přidáno, s komentářem jak si me zaměstnavatel váží, peidano o cca 200 czk. Tak jsem radsi sel. To asi nema cenu.

Qěcy

Správně jsi učinil.

Alfons

Peníze kazí charakter. Výši platu vám přeji,ale je zarážející že polští řídící měli nebo mají za přesčas o víkendu (jedna směna) 25tis czk. (PŘEČTENO Z ODKAZU NA ČLÁNEK) viz. Výše. Takže jestli se opravdu těch 7 řídících dostalo na cca. 1milion zlotých za rok tak ostatní chtějí taky a hrozí výpovědi.

Qěcy

Popeláři taky ne a asi se jim to nikdy nepovede.
🤔

Jakub

po 15 letech praxe nejsem ani na 1/3

Martin Csabo

Řídící letového prostoru je jedna z nejtěžších prací vůbec, takže za mě jsou ty prachy určitě zasloužené a klidně by jim mohli i přidat

Radim

Ano, ale ne z 33 na 80… kdyby chteli 40 tak jim je bez kecu daji. A pak by mohli zase vyhrozovat za pul roku ze chteji třeba 48. Kdy naposledy nekdo vam pridal na vic jak dvojnasobek?

Martin Csabo

Ano nicméně průměrný plat v evropě je okolo 10 000 eur měsičně, tak se není čemu divit že chtějí mít přidáno

Qěcy

Ale jo, jenže čím vyšší mzdy a požadavky a skoky nahoru, tím menší šance na dohodu. Tak to prostě je.

Každýmu na světě přeju super vysoký mzdy. Jen to vyjednávání má vždy minimálně dvě strany.

Slavista

Jestli se to nepodari vyresit, bude v Evrope velmi zajimave leto z pohledu letoveho provozu, uz ted zapad dost reguluje. Pokud Polaci temer uzavrou svuj prostor, tak to bude katastrofa

Davidk

Klasika, zkoušejí jestli jim přidají. Málo kdo z nich je ochoten skončit a najít si stejně placené zaměstnání, které je dost specifické.

Řídící

Nemáte tak úplně pravdu. Část z nich už skončila na konci března, část už jich odešla loni a pokud vím, všichni, kteří chtěli, dělají tu samou práci, většinou v Německu, v Rheinu, takže řídí horní vzdušný prostor nad Německem a za německé peníze. Všichni evropští poskytovatelé služeb ŘLP nabírají lidi a pokud jim přijdou hotovi řídící, kterým dají jen výcvik na místní doložku, který trvá pár měsíců a nemusí absolvovat celý výcvikový proces, který trvá rok a půl až dva, tak si oblíznou všech deset.

Alfons

A dostanou tam v Německu těch cca 6mil czk?

Karel

Za rok? To si pište, že dostanou. A pokud tam vydrží, tuším, 15 let, tak mají nárok na kompletní německé sociální zabezpečení.

Alfons

Tak to jim přeji. Jen aby nespali až nad nimi pojetím.

Alfons

Poletim