Omezení pomalých jízd nebo větší zásah na TikToku. Stát změnil pravidla bonusů pro šéfa SŽ

Montážní vozík (MUV), Správa železnic, Horažďovice předměstí. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMontážní vozík (MUV), Správa železnic, Horažďovice předměstí. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

KPI zahrnují i seznam staveb, k jejichž zahájení má dojít v roce 2024.

105 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Gryf

Proč zrovna tiktok, před kterým každý varuje? I NÚKIB? Tady se bezpečnost neřeší, jen dosah? Divné..

pjezek164

Přemýšlejte.

hank

To není odpověď.

Clovek

Třeba na TikToku a Instagramu vysvětlí, proč tolik akcí souvisí s ETCS a konverzi napájecí soustavy, namísto skutečného zlepšování kvality železnice.

Hroch

Provoz 5% váhy, průtokový ohřívač peněz 82% váhy.
Je vidět, že na kvalitním provozu správní radě fakt záleží.

Jirka P

Provoz 15 %. Ale máte pravdu, je to málo.

Ještě škoda, že v oblasti ETCS není „nezastavení provozu po 1. 1. 2025 a nesnížení jeho spolehlivosti.“

none

Dal bych na konci kazdeho roku v ankete hlasovat, jestli si nejakou odmenu zaslouzi. To by melo stacit.

Pája

Ne, nezaslouží. Třeba za Zubačku rozhodně ne a psát sem prakticky všechny tratě asi nemá smysl.

hank

A kdo by v takové anketě měl hlasovat?

Martin

Nevaruje pred pouzivani TikToku NBU?

Petr

Níže se to probíralo byl to národní úřad pro kybernetickou bezpečnost, ale vzhledem k tomu, že už ztratil kredit mezi odbornou veřejností při svém založení, kdy jej vedl bývalý funkcionář ODS co se celý život věnoval výzkumu stavebních prefabrikátů a nástupní tabulkový plat zde byl kolem 20tis hrubého, tak není divu, že jej nikdo nebere vážně, obzvláště když tyto varování vycházejí ve shodném znění jen pár dní po prohlášení z úst americké politické reprezentace, kde šlo spíše o obchodní válku, než varování zakládajících se na nezpochybnitelných důkazech.

Air Traveller

To ovšem nic nemění na tom, že TikTok bezpečnostní hrozba opravdu je.

pjezek164

Na základě čeko tak soudíte, prosím?

Lukáš F.

Je to čínská aplikace a sbírá data pro čínskou vládu/rozvědku.

hank
hank

No tak ten bývalý ředitel už tam od r. 2019 není… Máš pocit, že od té doby se tam nic nezměnilo?

Petr

Ano vystřídal ho fanatický lampasák od letectva a poté co dostal trafiku na generálním štábu, tak to řídí absolvent podnikatelské fakulty co se nechytl v soukromém sektoru :-))) a ano, změnilo se, díky němu výrazně přibylo byrokracie a zmařených investic ve státní správě (na základě obchodní války mezi USA a Čínou), ale díky tomu že jen povinně doporučuje nenese tento úřad žádnou zodpovědnost za škody a zvýšené náklady, které vznikly. Ale bez obav tuto byrokracii si brzy užije i soukromý sektor.

hank

Jaké máš gebíry na tohle kádrování?

jzms

no tak z dočasné pomalé bude trvalá a jeden bod máme vyřešený. Jen tam nesmí jet cibule 😊

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Koukám, že ty prosincové večírky jsou čím dál vypečenější. Ale k věci. On ten harmonogram příprav VRT lze velmi pěkně dodržovat, když uvážíme, že se každý rok posouvá o rok.

jal

zpoždění …musí být v roce 2024 o 5 % nižší ve srovnání s rokem 2023, a to z celkového počtu minut všech narušení při hladině spolehlivosti 5 minut.

Tak to o 5% přibude hlášení „z provozních důvodů dopravce.“

Naskocivyskoci

Myslel jsem si, ze na sve pozici ma daleko vetsi penize…

pragmatik

Z pohledu následků na provoz a jeho ekonomiku je prakticky zcela jedno, z jakého důvodu k nějakému propadu rychlosti dochází a jak je nazýván = podstatné je pouze to, jak dlouho ten propad rychlosti trvá (potrvá) a jak je velký (jaký je rozdíl mezi aktuální skutečnou TR a projektovanou TR v místě, resp. NTR). Ergo: dokud bude kritériem pro přidělování odměn snižování délky „pomalých jízd“ a nikoli odstraňování jakýchkoli a jakkoli nazývaných propadů traťové rychlosti (s přihlédnutím k jejich délce a velikosti), nemá smysl se o tom kritériu vůbec bavit. Bylo by dobře, kdyby se redakce zeptala ministra dopravy přímo… Číst vice »

Pohádkář

Vůbec bych se nedivil, kdyby ne. Železnice je tak složitý mechanismus, že “normální” člověk, ač má sebelepší manažerské schopnosti, se prostě v této celé problematice nemůže dokonale vyznat. Jestli by nebylo lepší, zřídit nějaké Ministerstvo železnice, nevím jestli to někde v Evropě takto mají. A tam dát odborníky, co jsou aspoň železnicí políbený, minimálně v rovině náměstků.

PetrM

pozor, železnice je složitý organismus jen u nás

JKan

Nechoďte do Británie. Tam skrze všetky organizácie ako DfT, ORR, RDG, RSSB, RAIB a ďalšie veci (plus samozrejme Network Rail čoby štátny správca infraštruktúry a jednotliví dopravcovia) zistíte, že aj u nás je to vlastne celkom jednoduché.

Ostatne preto v Británii potrebujú takto na doprave 2 ministrov (dobre, zjednodušujem, Britská vláda funguje trochu inak než naša, ale sú tam dvaja).

Jiří Kocurek

Vždyť tam železnící políbené máte úplně všude už celé desítky let. Vyšší desítky let, možná i stovku.

Pohádkář

Možná v tom je ten problém. Ona totiž železnice potřebovala asi něco jiného před “vyššími desítky let”, než v dnešní době, kdy technologické možnosti jsou určitě někde jinde.

Granja

Ministerstvo železnic jsme již měli. Budovu si postavili sami „železničáři“, kterým byla po čase zabavena. Po sídle ÚV KSČ v ní nyní sídlí Ministerstvo dopravy ČR, které část kanceláří železničářům pronajímá.

Pohádkář

Moje myšlenka byla spíš o odborném aparátu, prostory jsou pak už to nejmenší ..

Jirka P

Ale z hlediska motivace to prostě jedno není. To kriterium prostě říká „tratě by se neměly sypat tak, aby se zaváděly pomalé“.

Kdyby se to bralo podle vás, tak třeba snížení rychlosti u vjezdu do Kutné Hory je snížení proti NTR ale těžko se s ním dá něco dělat. Takže by to skončilo třeba snížením NTR v celém úseku na 50, tím by se propad rychlosti odstranil.

To samé pomalé při stavebních pracech. Rekonstrukce i opravy chceme a pomalé jsou vpodstatě jejich nutným důsledkem, ale tím vaším kriteriem bychom je podkopávali.

pragmatik

Budiž = asi jsem to nedopracoval do detailů: ty vaše obavy lze eliminovat tím, že jako výchozí stav bude brána celková délka úseků s propadem rychlosti k nějakému zvolenému datu a další nutnou podmínkou bude dosažení minimálně takové TR, na jakou byla v předmětném úseku (místě) trať původně vyprojektována – vzhledem k celkové délce všech propadů rychlosti v síti by to pro začátek mohlo stačit. Jako kritérium lze stanovit délky odstraněných propadů a zvýšení rychlosti třeba v krocích po 10 km/h – bylo by to možná trochu složité, ale efekt by to přinést mohlo.

Jirka Podolsky

Jsou uz desitky trvalych omezeni rychlosti,ktera byla zavedena po pomalych jizdach.Ta se pocitaji?Asi ne.Bc.Svoboda zavedl praxi menit pomale jizdy na trvala omezeni.

Pipkin

Holt aby BC měl slibované prémie. Evidentně největší zloděj na SŽ.

Vojtěch

Udělali jste mi radost, už máme nástroj, jak kompletně vyhodit vedení SZ včetně dozorčí rady… předává podnet na NKU a NUKIB , neboť loňský pokyn na okamžitou blokaci sítě tak tok platí.
Takže kdo schválil toto : ) Navýšení dosahu na TikToku o 10 % oproti roku 2023,= dopustil se trestného činu proti bezpečnosti státu

Honza R.

Než podnět předá (kdosi), doporučuji mu nejprve přečíst si plné znění varování NÚKIB, ať ze sebe onen kdosi nedělá pitomce (resp. ať nezatěžuje úřady odpovídáním na nesmyslné podněty místo toho, aby se věnovaly skutečným a závažným problémům).

Vojtěch

Kolego, kyberbezpecnost mě živí a ve vědecky publikovaných výstupech je jen jediný problém. Všechny redakce odmítají publikovat seznamy provedených úspěšných kyberutoku na naše nemocnice či rozvodné závody a psát tam o komerčních firmách nemá cenu. A časopisy bez Scopus, WoS či IF faktoru zase nemají pro publikaci cenu… jinak NUKIB má zastání u všech tajných služeb co máme.. ale většina lidi, co se motá kolem kolej8 proste potřebuje pro probuzení další pruser jménem ŘSD, 9 kterému se raději dlouhodobě mlčí. Já jsem ve spojení s lidmi, kteří to tam řešili a resi a na konferencích o to. Dáváme jediny vystup…… Číst vice »

Pohádkář

Nepřehnali to trošku s tím Silvestrem?

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Tam se muselo lejt nepřetržitě od půlky listopadu.

Tonda Sehnal

Chápu to správně, že pokud se pomalá jízda 50 km/h odstraní tak, že se přeznačí na (trvalou) traťovou rychlost 50km/h, tak je splněno a bonus se může vyplatit?

Jan

Takové české řešení…

Martin Jarath

Proč jinak by zhruba 1,5 kilometru PJ 30 u Lomnice nad Lužnicí bylo přeznačřeno na traťovou… (Do té doby tam bylo 100 km/h.)
A nemusíme chodit daleko – na Výtoni je to taky traťová.

Leštění

Vzhledem k plánované modernizací trati nemá smysl tam nějak zásadně investovat a vyhazovat takto státní peníze. Respektive vám na to ani SFDI ty peníze nedá.

Martin Jarath

To vůbec nesoudím (a je to třeba i pravda), ale jak to souvisí s tím, že to prostě je propad rychlosti s negativním dopadem na cestovní doby, který tam nevznikl sám od sebe a tímto vlastně ničemu (krom sprostých dopravců a cestujících) nevadí?

A jakože podobná záležitost v Dobřejovicích (kde je stavba ve vyšším stupni přípravy a navíc úsek bude zcela opuštěn) se výrazně menší propad rychlosti (z 80 na 60 v jedné koleji ze dvou přes obvod výhybek) řešil kompletní obnovou včetně posunů os mimo původní (tj. nového tělesa, trakce, propustku)?

Trochu nepoměr, ne?

pamětník

To už tady přece bylo – a ani to není tak dávno: v souvislosti s tím přece ostatně vzniklo i to vykolejení „cibulí“ u Mariánských Lázní …

Juraj

Beru to tak, že toto se snaží ošetřit bod 2(a):

2. Oblast provozní: Spolehlivost a propustnost železniční sítě
a) Nezavedení dlouhodobého omezení rychlosti na koridorových tratích (zapracovaného v roce 2024 do Tabulek traťových poměrů, vyjma případů probíhající realizace investiční akce, odložené investiční akce nebo z důvodu cizího vlivu).

Tady je pouze klíčové, že se to vztahuje jen na „koridorové tratě“.

Petr

Inu tak se zavede docasne omezeni rychlosti. To nemate zadnou fantazii?

Juraj

Možnosti jsou dvě:
– pomalá jízda (řeší bod 2b)
– změna pomalé na trvalý stav v TTP (řeší bod 2a)

Martin Jarath

Díky. To asi vysvětluje rozpor mezi Dobřejovicemi a Lomnicí…

Air Traveller

TikTok? tak to je docela úlet…

Petr

jj. obzvláště, když jej NÚKIB z politických důvodů, zakázal používat ve státní správě. Takže mě překvapuje, že státní podnik jej paradoxně používá k propagaci.

Honza R.

NÚKIB… zakázal používat… z politických důvodů…? Neměl byste zdroj? Varování NÚKIB jsem četl, ale našel jsem v něm něco jiného, než tu tvrdíte.

Petr

Je to z politických důvodů, kdyby ne, byl by zakázán Facebook, twitter, google vyhledávač či jiné sociální sítě a vyhledávače co sbírají uživatelská data pro účely reklamy.

Honza R.

Reagoval jsem především na spojení „zakázal používat“, k tomu byste podklad neměl?
Vaši domněnku ohledně politických důvodů chápu, tedy jako subjektivní názor pisatele. Však jasně, je v pohodě, že ta síť podléhá čínskému režimu a jeho aktivitám proti ostatním, ovšem na amerikánských sítích bijí černochy (resp. sbírají data pro vyšší účinnost reklamy), to je mnohem závažnější prohřešek, zejména z pohledu státních úřadů a jejich bezpečnosti…

Petr

dle tvých frází za které by se nemusel stydět zapálený svazák z 50. let, jen dokazuješ, že mám pravdu.

Air Traveller

Ano, NUKIB zakázal Tiktok na HW státní správy.

Zdroj? Použijte Google.

hank

Nezakázal.

Leštění

Zakázat a doporučit používat jen omezeně jsou dvě významově odlišná slovesa.

Petr

Jistě, alibismus ve formě (fakticky povinného) doporučení a nenést za něj žádnou odpovědnost za případnou škodu, to je takové naprosto typické řešení ve státním sektoru.

hank

Zbytečný hejt.

NÚKIB má zákonem 181/2014 Sb. dost přesně vymezené povinnosti a pravomoci, včetně vydávání opatření obecné povahy a nápravných opatření, jejichž obsahem může být za jistých zákonem stanovených podmínek i zákaz (např. podle §24 odst. 2 citovaného zákona). V konkrétním případě (SprŽel vs. TikTok) tyto podmínky evidentně splněny nejsou, takže pro takový zákaz (zatím?) neexistuje zákonný důvod.

NÚKIB má nicméně řadu jiných zákonných možností a povinností, jak a kdy státní orgány a organizace volat k pořádku. Doporučuji zákon prostudovat.

hank

Přesné znění toho „zákazu“ je tady:
https://nukib.gov.cz/download/uredni_deska/2023-03-08_Varovani-TikTok_final.pdf

Je to „varování“ a „doporučení“, nikoli „zákaz“, a to pro dost přesně stanovený okruh zařízení. Která zařízení SprŽel a do jaké míry do toho okruhu spadají, to samozřejmě neumím posoudit. Na druhé straně nepochybuji o tom, že jestli/až NÚKIB zjistí, že SprŽel jeho varování ignoruje, nebude váhat a přitvrdí.

mezera

Ano. Dle článku jen Instagram a TikTok. Je uvedeno:
– Navýšení dosahů na Instagramu o 5 % oproti roku 2023
– Navýšení dosahu na TikToku o 10 % oproti roku 2023

xyz

Takže namísto pomalých jízd Křižanov – Vlkov bude 7měs. nulová jízda, takže de iure žádná PJ = o to vyšší bude KPI? 🙂

Jirka P

Tam to snad má být z důvodu rekonstrukce, ne?

xyz

Ano – a pokud by se tam při rekonstrukci jezdilo jednokolejně, tak by v té provozované koleji byla PJ.

Jirka P

No tak vidíte, to se do toho KPI vůbec nepočítá. Takže se (téhle jedné věci) nemusíte obávat.

Pipkin

Plat Svobody 7 mega. To je výsměch veřejnosti, když zvazim stav zeleznice v CR.

Petr

To se bude manekýn muset hodně snažit aby ty bonusy dostal.
Studie ETCS Choceň – Litomyšl 😁

Petr

Proc by se musel snazit? O kvalite se tam nic nepise…

Pipkin

Průser je,že i kdyby ho dnes vyhodili, tak má nahrabáno. V době, kdy nejsou peníze pro zdravotnictví bere tento zmetek společnosti neskutečný peníze.

Petr

Chapu vas vztek, ale to se proste neda srovnavat. Sedm milionu je ve zdravotnictvi jak kdyz plivne.
Dalsi veci je, ze aspon co ja pamatuju, tak snad vsude ve verejnym sektoru se tvrdi, ze je nedostatek penez.

realista

Kolik osob ve vedoucích funkcích ve zdravotnictví v ČR má oficiálně platy v řádu vyšších jednotek milionů Kč?

Leštění

Kolik osob ve vedoucích funkcí ve zdravotnictví má pod sebou 20 000 zaměstnanců a hospodaří se 60 miliardami Kč?

Leštění

Ta studie se už dávno zpracovává viz termín předložení do konce února.

Naskocivyskoci

Vysmech? Za to kolik ma lidi pod sebou by mel v soukromem sektoru tak 1 mil euro a vice..
Pul milionu mesicne nejsou velke penize na takove pozici.

Petr

Podle wikipedie v soukromem sektoru nikdy nepracoval, takze je otazka za kolik (a jestli vubec) by ho tam nekdo zamestnal.

Leinad

Pokud by v soukromém sektroeu stačily stejné výsledky.

Jan

To ETCS pro Rokycany – Nezvěstice je skoro stejně důležité jako v Týně nad Vltavou a Temelíně…

Petr Suchý

ono hned vedle z Ejpovic do Radnic je to velmi podobné.

Leštění

No vzhledem k tomu, že tam stejne budou muset jezdit vozidla s etcs kvůli Rokycanům respektive Ejpovicím, tak takový nesmysl není a oduvodni to lépe i investice do vozidel.

realista

Ono tam asi jde spíše o nějaké přímé vlaky vedené na lokálky z hlavních tratí – ale hospodárná záležitost to samozřejmě není. A nejvíc na tom pravděpodobně stejně vydělá AŽD …

čalík

Se snížením počtu pomalých jízd už máme zkušenosti. když trvá dlouho, udělá se z pomalé jízdy rychlost traťová a prášulky budou….

Novomír

Ano. Bylo z toho hodně prachu u Mariánských Lázní.

Pája

Asi je nás víc, přesně tenhle způsob obcházení určitě bude pokračovat…

LKB

K tomu jsem vcera psal dotaz v clanku zde pro pana ministra – jsem zvedavy na odpoved. 🙂

Rudolf Tuček

Zrovna tik tok by organizace jako správa železnic vůbec neměla používat. Jaký kdo má dosah na tik toku záleží na komunistické straně Číny.
https://nukib.gov.cz/cs/infoservis/hrozby/1941-aplikace-tiktok-predstavuje-bezpecnostni-hrozbu/

J.K.

Používáme ho PROTI Číně, jestli se inspirují jak mají řešit železnice – tak to budou koukat.:-)

Vlek

😁

Honza R.

Tím, že ho nebude SprŽel používat, se nic nezmění na množství uživatelů TikToku mezi cílovou skupinou, na které má SprŽel svými informacemi působit. Však ani NÚKIB využívání TikToku nezakázal, vydal varování a doporučení, jak s ním pracovat bezpečně.

J.K.

Takže z Plzně na Domažlice se nezačne ani letos…

David

Ale určitě zase omytnou nějaký zbytečně velký lokální nádraží, bude spoustu modrého zábradlí a nějakou lokálky upraví na 120kmh!

Frantisek

V dálkové dopravě přece už dávno preferují auta, pokud jste to nezaznamenal. U lokálek budou nejspíše rádi za 80 km/h. Do zábradlí si ovšem klidně kopněte, to je možná leckde i jeho účel.

Jiří Kocurek

A František protestuje proti VRT, protože chce podporovat dálkovou dopravu vlakem. Nedejbože, aby někdo přijel pár km autem na rychlík.

jzms

120 bez ETCS nebo AB nelze, tak pár krátkých úseků na 100
ale někde udělají

Leinad

Formálně stačí kódování pro barvičkovač. A to se dá udělat i bez AB a taky se dělá (na staničních zabezpečovačkách)

suri

Cílem je evidentně ponechat dostatečný časový prostor pro podpis ještě několika dalších memorand o urychlení modernizace tohoto spojení 🙂

Na druhou stranu tam máme leta neprůchozí elektrifikace trati z Klatov do Železné Rudy-Alžbětína, takže ty dráty na hranici snad budou, jen zas o kus vedle.

Kubrt

No jo, jenže přes Domažlice by měly větší význam.

glosátor

Zadrátovat tunel u Špičáku, to bude věru dobré sousto …

Rypal

Posunou niveletu koleje o něco níž….

Milan

Pozitivním postupem by bylo udělat i jen novou trasu Plzeň-Chotěšov s přípravou na elektrizaci…. při tom neustálém zdržování pak zbývá akorát doufat, že se ta střední část dost opotřebuje, aby se dvoukolejná trať udělala delší, než je v té nyní platné variantě 🙁
tu schválenou variantu bych přirovnal ke stavbě rychlostní silnice, na které uprostřed zůstane stará okrska

Oldřich Sládek

Promiňte, ale tím by se stavba zase o x-let oddálila. ŽESNAD.CZ prověřoval dopravní technologii a i s tímto omezením je to OK. Potřebujeme Domažlice jako sůl a ne to celé neustále časově oddalovat. A zrovna tady je momentálně větší problém v Německu, na DB, než u nás.

Milan

Vůbec nezpochybňuju potřebu téhle stavby, jen bych byl rád, aby se už aspoň začalo. Ale asi ví všichni, jak se neustále něco zdržuje. Taky bych tu trať rád viděl kompletní v celém úseku co nejdřív. Nicméně u té prostření části je protiargumentem to, že právě tato část byla před pár roky modernizována, tedy jednoduše se musí opotřebovat
http://www.trat-180.wz.cz/obr.rekonstrukce/2020/modernizacePlanKomplet.png

Jiří Kocurek

Už mají to územko? Poslední info je z října, dvě odvolání.
Letos by Správa měla mít dokumentaci ke stabebnímu povolení a žádat o něj. Bez něj to nejde a na takovou stavbu se za 3 měsíce neudělá.

Milan

Aby nedošlo k nedorozumění, chtěl jsem jen nadhodit možnost rozdělení stavby na dvě části. Dohledal jsem si ta dvě odvolání a obě se týkají části ve Skvrňanech. V Chotěšově je souběh staré a nové trasy, takže pokud by byla řešením varianta dvou samostatných částí, tak aspoň rozjet jednu část a dořešit druhou. Část Chtěšov-Stod dává celkem smysl i samostatně….. ale berte to jen jako názor