Doprava ve městě Infrastruktura Tramvaje

V Plzni začíná stavba nové tramvajové tratě. Hotovo bude koncem roku 2020

Plzeňské dopravní podniky mají ve flotile celkem 114 tramvají. Foto: PMDP.
Plzeňské dopravní podniky mají ve flotile celkem 114 tramvají. Foto: PMDP.

V Plzni se po dlouhých letech přiblížila stavba nové tramvajové tratě do bouřlivě se rozvíjející oblasti Borských polí. Město podepsalo smlouvu se stavebními firmami TSS Grade, Doprastav a Doprastav CZ, které zvítězily v tendru s cenou 479,8 milionu. Ještě předtím město investovalo 170 milionů korun do získání pozemků. Stavba začne 3. září.

Nová 1,3 kilometru dlouhá trať bude vybudována od křižovatky Klatovská – Kaplířova – U Borského parku po ulici U Letiště, součástí stavby bude i přemostění silnice I/27. Zároveň vznikne i terminál městské hromadné dopravy v Dobřanské ulici. Na Borská pole by mohla tramvaj začít jezdit koncem roku 2020.

„Prodloužení tramvajové trati jsme připravovali tři volební období. Pevně věřím, že tato stavba bude sloužit k rozvoji Borských polí a také především zpříjemní cestování studentům do kampusu Západočeské univerzity,“ uvedl primátor Martin Zrzavecký.

Na novém úseku trati vzniknou tři zastávky, a to u úřadu práce, před přemostěním silnice I/27 a na konečné. Kromě trati a nového terminálu v Dobřanské ulici je součástí projektu také odstranění napojení trati do původní tramvajové smyčky v ulici U Borského parku, přestavba světelně řízené křižovatky Klatovská – Kaplířova – U Borského parku nebo přestavba křižovatky Kaplířova – Dobřanská na okružní křižovatku.

Stavba tramvajové trati má pomoci vyřešit dopravní situaci v expandující lokalitě Borská pole. Lokalitu zatím obsluhují pouze autobusy a jedna linka trolejbusu. Po vybudování tratě nebudou muset lidé přestupovat při cestách z centra k univerzitě, odpadne nárazové přetížení autobusů a vytvoří se podmínky pro vybudování chybějícího záchytného parkoviště.

Lokalita Borských polí má zhruba 150 hektarů. Území prodělalo v posledních 20 letech výrazný rozvoj s různými typy zástavby. Nachází se tam průmyslová zóna, obchodní centra, administrativní domy, bytové domy a univerzita.

26 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Neměla by u takovéhoto článku být mapka tak, aby neznalý pochopil co se tím myslí? Jinak jsem svědkem toho, že zastávky bývají nevhodně umístěné. Reálná vzdálenost pro seniory je do 30, vyjimečně do 50 metrů od vstupu do konkrétní budovy, areálu. 100 metrů už je opravdu horní hranice. Často vídám vzdálenost až 250 metrů, a to už je úplně špatně. Stejně je tomu u každého přestupu. Autory projektů bývá často generace do 30 let, která sama často veřejnou dopravu sama nevyužívá, nebo jen minimálně na krátké vzdálenosti. Realizace v praxi pak vypadá podle toho. Při přestupech se tyto vzdálenosti samozřejmě sčítají, a zvláště s těžkým nákupem to bývá neúnosné. S každou další novou stavbou nebo rekonstrukcí je situace stále horší a horší. Dříve byla na rohu hospoda, prodejna potravin a tramvajová zastávka. Nyní bývají ty nové často i přes 300 metrů od místa kam, nebo odkud směřuje většina cestujících. Pod pojmem design jsem si vždy představoval i jednoduchost, smysluplnost a účelnost. Bohužel praxe je naprosto opačná, a výsledky jsou stále horší a horší.
    Všechna smyčková obratiště jsou budována samoúčelně, s prázdným prostorem uvnitř, v nejlepším případě s nějakým ubohým parčíkem namísto toho, aby byla vedena kolem bloku domů, a při té příležitosti obsloužila i prostor uvnitř sídliště.

    • „Reálná vzdálenost pro seniory je do 30, vyjimečně do 50 metrů od vstupu do konkrétní budovy, areálu.“

      To by musely vzniknout zastávky ob jeden dům, aby to měl senior do 30 m… zastávku chtějí do 30m a poté v obchoďáku naběhají kilometry – dobrej vtip!

    • Karel Procházka: Konečně někdo další napsal to, o čem já jsem přesvědčen už dávno – takže díky, že nejsem sám …

      To? „To by musely vzniknout zastávky ob jeden dům, aby to měl senior do 30 m… zastávku chtějí do 30m a poté v obchoďáku naběhají kilometry – dobrej vtip!“
      Zjevně jste dost nechápavý (nebo možná spíše zlomyslný): nejde o zastávku 30 metrů od bydliště (to si každý musí umět „pořešit“ sám), ale o zastávky u těch institucí, kam ti občané (senioři) převážně nechtěně občas zajít musejí – a tam patří nejen lékař či místní úřad, ale konec konců i ten „obchoďák“ (protože ani obchody s levnějšími potravinami na každém rohu už dávno nejsou), přičemž rozhodně není jejich vinou a ani zájmem „naběhávat tam kilometry“: k tomu je debilně nutí „marketingoví manažeři“ – i senioři by samozřejmě uvítali, kdyby tam bylo vše běžně potřebné při ruce, takže by nemuseli kvůli tomu „naběhávat kilometry“, ale to by pak nebyli potřeba ani ti „marketingoví manažeři“.
      Jeden malý příklad takové debility: nedaleko Prahy otevřel LIDL po obnově dost velkou prodejnu a v rámci úpravy parkoviště tam konečně umožnil zřídit tam i zastávku autobusových linek PID (do té doby se tam bylo možno dostat jen autem) – zastávku ale nechal umístit na nejvzdálenější místo parkoviště skoro 100 metrů od vchodu do prodejny, takže ti. kdo přijedou autem a své velkonákupy si dovezou vozíkem až k němu, ta mají „z rypáků“, ale ti, kdo přijedou autobusem, musejí na autobusy s nákupy přes celé parkoviště mnohem dál pěšky. Ach jo …

      • železničář:
        … a co je na tom špatně??? Ti co přijedou autem koupí větší nákup a rozhodně by neskousli aby museli tahat ten těžký vozík po té zámkovce jenom proto aby to chudina měla blízko na autobus…. Mimochodem – pochopil jsem správně že se jedná o LIDL Horoměřice?? Pakliže ano – jedná se o předěstskou vilovou zástavbu, kde má každý auto a kde opravdu není nikdo zvědavý na chudinu z autobusu.. Slovy klasika „sorry jako“
        Co se týče úřadů, je nově vytvořená naprosto aplikace/webovka , kde každý kdo má občanku s čipem, si může všecko nebo téměř všecko zařídit z domova/kanceláře/oblíbené kavárny… Takže tohle je opravdu pláč na velmi špatném hrobě…
        Dědo.. doba se hnula .. už vážně nejsou 80. léta.
        Obecně co se týče úřadů a nemocnic je dlouhodobý trend vše centralizovat do jedné budovy nebo komplexu budov na jednom míste a nově i na jedno okénko (one-stop-shop) a zastávky umistovat prímo před budovu nebo do velmi těsné blízkosti… Takže pokud to tak není – o čemž alespoň ve městech – pochubuju- tak je to neschopnost a neochota radnice – a od toho jsou místní volby…
        Dneska zdravím z Bělehradu.

        • Přeji Vám, aby Vaše zdraví sloužilo až do smrti, a abyste bez problémů zvládal všechny přicházející problémy a technologické novinky i ve vysokém věku.

          Tento styl vyjadřování JÁ a nikdo jiný mě nezajímá, žene tuto zem do míst nepříliš osvětlených.

        • >si může všecko nebo téměř všecko zařídit

          V reálu téměř až vůbec nic. Nesmíte našim představitelům všechno žrát na první dobrou.

  • pokud budou i nadále jezdit busy, tak jak jezdí (což by měly – minimálně 30), tak tou tramvají z Bor (kde bydlí většina studentů) nepojede až na pár lidí z FAV nikdo, protože ta zastávka i trať budou daleko…

    • A neměl raději na lince č. 30 (už dávno) místo autobusů jezdit trolejbus (a prodloužení tramvaje klidně odloženo na neurčito)?

  • Je informace o zastávce před úřadem práce pravdivá? Dle dostupných informací tomu tak není……nebo jo?

  • Není ta věta „Nová 1,3 kilometru dlouhá trať bude vybudována od křižovatky Klatovská – Kaplířova – U Borského parku po ulici U Letiště,“ trochu zavádějící (minimálně pro osoby skutečnosti neznalé), když „po ulici U Letiště“ ta trať ve skutečnosti nepovede? Nemělo by tam být spíše „k ulici U Letiště, před níž skončí“?

  • I mě vadí zrušení současné smyčky Bory, mohla zůstat zachována a po trase mohly být provozovány proloženě 2 linky, stávající 4 Bory – Košutka s dvojnásobným intervalem a nová linka 3 Borská pole – centrum s ukončením buď na Mikulášském náměstí, Palackého a nebo smyčce Mozartova

  • Tři volební období příprav, délka 1,5 km, 479,8+170 milionů. Konečná nesmyslně na okraji kampusu, průmyslová zóna neobsloužena.
    Tolik plánování v ČR v kostce.

  • „Prodloužení tramvajové trati jsme připravovali tři volební období.“ – tato věta mluví za vše.

    No ale my v Brně si nemáme na co stěžovat. Prodloužení tramvaje na Lesné, k fakultní nemocnici v Bohunicích nebo v Bystrci na Kamechy, to jsou takové evergreeny stále bez řešení. O ŽUBu ani nemluvě..

  • Výstavba každé tramvajové tratě je chvályhodný počin, ALE …
    Jak už zaznělo v článku jedná se o poměrně starý projekt, dokonce starší, jak primátor připouští a z toho plyne, že byl připravován 20 let a od té doby se podmínky výrazně změnily.
    Jednak se provede ODSun funkčního dopravního terminálu a současné tramvajové smyčky z centra dění na Borech u škol, institucí, domova důchodců a velmi navštěvovaného parku, kamsi do polí. Původní území u dnešní smyčky bude v podstatě bez obsluhy MHD, nový terminál bude v území nikoho za věznicí a vedle 4 pruhového přivaděče, tak že tam ani v budoucnu nic atraktivního nepostavíte, jen autobusy, které tam budou zajíždět místo dnešních Bor, ujedou jedním směrem asi o 1 km více.
    Pak bude tramvaj pokračovat mostem přes zmíněný přivaděč kolem univerzity a také kolem nově budované obytné čtvrti, a jak je v článku napsáno, ani u jednoho se neuvažuje se zastávkou. A pak bude smyčka (již druhá v rámci tohoto projektu) v místě za obchodem Decalthon, daleko od univerzity, daleko od samotného nákupního centra Borská Pole, a velmi, velmi daleko od zmiňovaných fabrik, či spíše montoven, kam jezdí současná přetížená MHD.
    Z toho mi vychází, že jsme někde zaspali a že rozvíjíme projekty, které měly být dávno přepracovány, leč nestalo se. Touto „maličkostí“ se celá stavba velmi znehodnocuje a to ještě považte, že kdyby naši koncepční pracovníci jak na radnici, tak na DP přestali uvažovat v duchu devadesátek a konečné vybudovaly jako úvraťové, ukončené jen kolejovým přejezdem, místo plošně náročných vratných smyček. Jenže to by se pak také musely objednávat obousměrné tramvaje, místo právě objednaných jednosměrných.

    • Naprostý souhlas. Nesmyslně projektovaná stavba, která vůbec neřeší obsluhu největší průmyslové zóny v republice. Překvapuje mě, že trať povede kolem univerzity, ale podle článku u ní nebude zastávka. Zrušení točny na Borech je také nesmysl – tuto zastávku u střední školy, městského úřadu a největšího plzeňského parku využije daleko víc lidí než ty budoucí zastávky u úřadu práce a někde v polích. Je nesmysl, aby úřad práce a Decathlon obsluhovaly tramvaje v tříminutovém intervalu v ranní špičce, kdy je onen Decathlon dokonce ještě zavřený.

      Trať by měla smysl pouze, pokud by se postavila skrz celou průmyslovou zónu až na Novou Hospodu a obsloužila všechny ty továrny a nákupní centra s možná až desítkami tisíc zaměstnanců.

  • Čili jen usnadní cestu studentům, ale následnou průmyslovou zónu Borská pole neřeší. Ta je navíc obsluhovaná zcela přeplněnými a často autobusy/trolejbusy s malou kapacitou. Kocourkov po Plzeňsku

    • Ani těm studentům… Zastávka bude u budovy Fakulty Aplikovaných Věd (FAV), takže jedině těm, všechny ostatní fakulty to budou mít nějaký 7 minut chůze (na FEL, která má dnes zastávku autobusu doslova přededveřmi), FUD a FST to taky budou mít dále… Koukněte na mapu.

      • Mapu jsem bohužel viděl a celé to, hlavně díky mostu přes dálniční přivaděč, působí jako zcela zbytečná a megalomanská stavba. Utratíme mega peníze a postavíme trať někam do polí. Jedině snad úprava nepřehledné křižovatky u Borského parku dává smysl.
        Ale jako celek je to k ničemu. Trať až třeba k zastávce Borská pole by krásně obsloužila celou průmyslovou zónu. Třeba takový trolejbus 15 je ve špičce nacpaný už v centru, že často na dalších zastávkách ani nepobere další cestující. Tady si právě myslím, že by prodloužení 4ky věc řešilo. Každopádně pár papalášů bude mít svůj pomníček za svoje „zásluhy“

        • Ackoliv nejsem mistnak – tak obecne kazdy kousek je dobry. Vzdycky se da v budoucnu prodlouzit a doplnit nove zastavky… Mistni doskutujici si neubedomuji ze stavba toho mostu je VELMI draha zalezitost… Takze pro zacatek dobry. Zaroven se studenti osvobodi od precpanych aotobusu plnych makacu – mistnich i pristehovalcu – z mistnich fabrik – coz je velmi potrebny krok..!

          • Místní si bohužel uvědomují, že stavba mostu je VELMI drahá, vlastně k cena k nezaplacení pro trať, která končí v polích daleko od ničeho (tedy krom části univerzity, protože zbytek vezme pěkným obloukem a bez zastávky). A ano, každý kousek dobrý, ale ne takto. Celé by to mělo smysl jen za předpokladu tažení dál. No uvidíme co za další 3 nebo 4 volební období přijde za novinky…

            • Čtu o té trati léta, sleduji ten projekt, ať už ve zpravodajských portálech, nebo u šotoušů. A většinou samé nářky, jak je to strašně potřebné a že se to zase odložilo.
              Všechny ty faktické námitky, jak je ta trasa strašně nedomyšlená vidím až dnes v této diskuzi. Neumím to posoudit, nejsem tam místní. Ale z této diskuze to vypadá, že se to mělo nechat zrát ještě déle (?)

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora